Schoolverlaters op zoek naar werk "Als je ziet wat die gasten soms verdienen... 95 Schaamteloze tevredenheid Prima elpee Kate Bush Earring nog altijd op het juiste spoor BESTE VAN SUPERTRAMP VIRTUOOS DAVID BOWIE STERKE ROBERT PALMER PAAR KEER LUISTEREN WOENSDAG 24 SEPTEMBER 198C PAGINA 21 Werkloze Rene hoopt via de muziek rijk te worden J'Werken wil ik wel, graag zelfs, maar er is geen baas die me aan neemt". De 17-jarige John uit Leiden ziet het niet meer zitten. Hij is nu ruim een jaar werkloos. Sinds hij vorig jaar van de mavo kwam. "Ik was niet één van de beste leerlingen", zegt hij. "Ik heb twee jaar over de eerste klas gedaan, maar daarna ging het wel. Ik kon slécht huiswerk ma ken. Had ik eigenlijk geen zin in". Toen hij nog op school zat liep hij s morgens nog een krantenwijk (25 gulden in de week) en werkte hij 's zaterdags in een super markt. Toen hij eindexamen moest doen stopte hij daarmee. "Dan had ik meer tijd om te stu deren". Na zijn eindexamen en een dikke maand vakantie ("zelf betaald tot op de laatste cent") wilde hij aan het werk. Het liefst op kantoor, "want technisch ben ik helemaal niet". Hy schreef zich in bij het arbeidsbureau en wachtte af. Er gebeurde dus niets... Na een paar maanden be sloot hij zelf te gaan solliciteren. Zijn moeder was het zat dat hy haar de hele dag voor de voeten liep. Hij solliciteerde tien keer. Negen keer hoorde hij niets meer. ("Maar kon ik tenminste zeggen dat ik nog sollicitaties had lo pen"). Hij werd er hopeloos van en wil graag aan de slag: "Dan maar wat anders dan op kan toor". Boetiek "Eerst denk je: lekker, zo veel vrije tijd. Je hebt gewoon een hele lan ge vakantie. Maar dat word je gauw zat, hoor. Op het laatst weet je niet meer watje moet doen. El ke dag door de stad lopen gaat ook vervelen" Maija is 19. heeft een mavo-diplo ma en een jaar vormingsldas. ("Daar leer je het een en ander van het huishouden".) Zo lang zamerhand denkt zij dat ze voor niets geschikt is. "Dat hoor ik ook steeds van mijn moeder, die zegt steeds dat ik eigenlijk nergens voor deug. Maar goed, verder mag ik het allemaal zelf uitzoe ken van haar. Mijn vader zit in de wao, die werkt dus ook niet, maar die heeft een heleboel hobby's, hij spaart postzegels en gaat vaak wandelen met de hond. Maar daar hou ik niet zo van", zegt Maija. me erg leuk. Maar daar is hier weinig kans op, hoor, op zo'n baan. Ik heb ook nog eens gesol liciteerd bij een schoenenzaak. Daar ben ik wezen kijken en toen dacht ik van, nou ja, het is geen boetiek, maar het heeft toch met Het arbeidsbureau in Leiden. De bemiddelaars doen hun best "maar werkloze jongeren moeten ook zelf actief blijven" mode te maken. Maar ja, op het laatste moment ging het toch niet door. Dat vond ik toen wel jam mer. Misschien kan ik het beter in een grotere stad proberen, in Amsterdam of zo". Gitaar "Ik gooi me nu maar helemaal op de muziek", zegt René. (18 en lts—di ploma). "Gitaar spelen hé, dat doe ik het liefst. Echt werken een baan of zo, dat hoef ik eigenlijk niet zo nodig. Ik ben laatst wel wezen kijken bij een bedrijf, maar dat zag ik toch niet zo zitten. De hele dag aan de lopende band. Dat is niks voor mij, joh, dan ga ik dood. Het leukste zou ziin. bij voorbeeld werken in een muziek winkel hé, dat je je werk en je hobby kunt combineren. Maar ja, ik heb het wel eens gevraagd hoor, want ik kijk vaak rond in die winkels, maar ze hebben wel een wachtlijst van een meter lang of zo" René heeft met drie vrienden een popgroep opgericht. Eén van die vrienden zit nog op school, de andere heeft een baan als bank werker, de derde is net als René werkloos. Het is nu oefenen geblazen, want echt goed gaat het nog niet. "Ik hoop dat we over een tijdje kunnen gaan optreden, dan hoef ik die uitkering ook niet meer te hebben. Ik denk wel eens: "de enige manier voor een eenvoudigejongen om nog rijk te worden is de muziek, hè. Als je leest wat die gasten soms verdie- Zaterdag een extra Gal genrad naar aanleiding van de Drie oktober-beatnacht! LEIDEN - Blij dat je van school af bent, een mooi diploma in je zak en vol goede moed op een baan. Liefst een baan waar je nog lekker verdient en bij een bedrijf waar je het treft met je collega's. Als dat zou kunnen... In de Leidse regio verwisselen jaarlijks honderden scholieren de schoolbanken voor een plaats in de maatschappij. Tenminste, als zij een plaatsje kunnen veroveren in die maatschappij. De banen liggen in deze tijd van matiging en bezuinigingen niet bepaald voor het oprapen. Veel school verlaters horen al op school dat het vinden van een baan niet ge makkelijk is. "Laatje bijtijds in schrijven op het arbeidsbureau", is het advies en, belangrijker: "Neem zelf het initiatief, ga solli citeren, loop desnoods bedrijven af....". "Er zijn twee groepen schoolverla ters", zegt adjunct-directeur Van Spronsen van het arbeidsbureau te Lisse. De ene groep bestaat uit scholieren die zich direct na het ns al daarvoor, laten inschrijven, de andere groep doet het wat kalmer aan. Die gaan eerst met vakantie en melden zich pas daarna. De eerste groep is natuurlijk beter af, want die hebben nog een beetje keus uit baantjes. De anderen die moeten maar afwachten wat ze aangebo den krijgen" Laag Over het algemeen kunnen school verlaters in de bollenstreek (dat gebied bestrijkt het arbeidsbu reau te Lisse) snel aan werk wor den geholpen. Volgens Van Spronsen komt dat omdat er een redelijk groot en vooral geva rieerd aanbod van banen is. De bollenstreek heeft - vergeleken met het landelijke cijfer- een lage werkloosheid: slechts twee pro cent van de werkende bevolking in de streek zit zonder baan. Van Spronsen: "De meeste school verlaters kunnen binnen een maand aan de slag. Of ze vinden zelf werk, óf ze vinden werk via het arbeidsbureau. Maar voor sommige jongeren duurt het lan ger. Vooral voor mavo- en havo- duurt het vaak langer. Lts-ers zijn kunnen vaak direct aan de slag". Leerling-automonteurs zitten nu wat moeilijk, omdat het niet zo best gaat met de auto-industrie. De garages nemen niet zo snel monteurs aan. Moeilijk Voor jongens en meisjes met een mavo- of een havo-diploma die graag administratieve baan kan het ook wat langer duren. Dat komt volgens Van Spronsen om dat zij geen gerichte administra tieve opleiding hebben gevolgd, zoals bijvoorbeeld de meao of heao. "Een mavo- of havo diplo ma zonder bijvoorbeeld boek houden heeft voor een admini stratieve baan niet zo veel waar de. Schoolverlaters beseffen vaak niet dat mavo of havo toch maar een basis is om verder te leren. Je kunt er eigenlijk niet zo veel mee. Pas als je een beroeps opleiding hebt gevolgd wordt het anders". De "feestpakketten" met wat door gaat voor de makkelijke vakken liggen evenmin goed in de markt. Meer dan koken Meisjes met alleen huishoud school, of zoals het tegenwoordig heet: lager huishoudelijk en nij verheidsonderwijs, kunnen ook niet altijd direct aan de slag. "Maar dat ligt ook aan de bedrij- ven", zegt Van Spronsen. "Die denken nog vaak dat ze op de huishoudschool alleen maar ko ken leren, terwijl er toch ook vaak aandacht aan andere dingen wordt besteed". Hoewel schoolverlaters in de Leid se regio over het algemeen vrij snel werk vinden, er blijft jam mer genoeg toch een aantal jon geren (althans voorlopig) zonder werk: leerling-automonteurs, jeugdige bouwvakkers, en mavo- en havo-ers met een té algemeen pakket. De bemiddelaars op het arbeidsbureau doen hun best. "Maar", zegt Van Spronsen. "werkloze jongeren moeten ook zelf actief blijven. De moed niet verliezen". PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN Common One - Van Morrison (Phonogam) Het lijkt wel of het allemaal wat minder wordt met Van Morrison. Zijn de tijden van Tupelo Honey en Brown Eyed Girl voorbij? Te oordelen naar het voorlaatste werkstuk - Into the Music - niet, maar wat er bij het beluisteren van Common One uit komt rol len, ik weet het niet. De titel geeft meteen al te denken. Het woor denboek geeft voor het woord "common" als eerste betekenis "gemeenschappelijk". Hebben we hier dan te maken met "hij die gemeenschappelijk is"? In het nummer Spirit zingt hij: "when you've givin up hope and you're down in despair, Say help me an gel. Oh, never let spirit die". In "When heart is open" laat hij ons een soort Koran-gekraai horen. Wat is er allemaal aan de hand? Begeeft Morrison zich op reli gieusterrein? Kenners zullen on getwijfeld al hebben opgemerkt, dat hij op Into the music al "I will allways return to the Lord" zingt. Muzikaal gezien zit Common One goed in elkaar. De nummers zijn zeer gevarieerd. Het achter grond-orkestje in "Wild Honey" doet zelfs een beetje aan James Last denken. Verder ontbreken natuurlijk de bekende Morrison- viooltjes niet. Het meest opmer kelijke nummer van de plaat is "Satisfied". Morrison brult het uit van tevredenheid, waarbij enige onbescheidenheid hem niet .vreemd is blijkens de tekst: "I'm satisfied cause I made it the way it is". Ik geloof niet, dat ik aan deze elpee kan wennen. ANNELOES TIMMERIJE "Never Forever" - Kate Bush (EMI-records) De nieuwe elpee van Kate Bush is verrassend. Zelfs na veel keren draaien weet je niet goed wat je ervan moet vinden. Dat komt omdat je eigenlijk niets nieuws ver wacht van Kate Bush. Op haar nieuwe elpee "Never Forever" doet Kate Bush je echter versteld staan van wat ze allemaal kan met haar opvallende stemgeluid. Het is een elpee vol ballads met slechts één echt rock roll nummer. Perfect gezongen, terwijl ze als te genhanger voor haar hoge stemgeluid gebruik maakt donkere mannenstem men. De teksten, allen van Kate Bush zelf, dwingen be wondering af. Voor de elpee, die in Londen werd opgenomen, gebruikte Kate Bush niet, zoals op "The Kick Inside" en "Lion- heart", één groep, maar haar tourband en veel vrienden/ muzikanten. "Never Fore ver" is daarom ook instru mentaal een interessant werkstuk geworden dat hier en daar duidelijke Pink Floyd invloeden heeft, zoals de achtergrondgeluiden op "Breathing" en "AU we ever look for". Opvallend zijn vooral een gitaarsolo in het nummer "Violins" en de pia no-partijen die alle door Ka- te Bush zelf zijn gespeeld. Zoals gezegd, de nieuwe Kate Bush is verrassend: vocaal perfect, tekstueel bewonde renswaardig en instrumen taal interessant. Superlatie ven schieten eigenlijk tekort om het werkstuk te karakte riseren. In één woord: uit stekend. JAN RIJSDAM "Prisoner of the Night" - Golden Earring (Polydor) De Earring is niet dood, de Earring is springlevend. De groep bewijst dat wekelijks op de bühne, ter wijl het zestiende album van dit Haagse kwartet het zoveelste overtuigende bewijs is van de toppositie die de band nog altijd in de Nederpop inneemt. Even de ontwikkelingen van de laatste jaren op een rijtje. Na "Contraband" (1976), in mijn ogen nog altijd het beste Earring- album. leken Kooymans c.s. het spoor bijster te raken. "Grab it fot a second" was immers een regel rechte tegenvaller. Met "No pro mises No debts" plaatste de groep zichzelf weer op het juiste spoor. "Prisoner of the Night" maakt duidelijk dat vaderlandse popveteranen nog altijd over het juiste spoor verder razen. Negen stevige werkjes. "No for an answer", "My town" (stuwende baspartijen van Rinus Gerrit sen),"Will and Mercy" (de vol gende single a.u.b.) en "Going crazy again" zijn stuk voor stuk "wereldnummers". Laatstge noemd nummer is opzienbarend. Niet alleen vanwege de inbreng van gelegenheids-earrings Ro bert Jan Stips (synthesizer) en Tóny Britnel (tenor sax) maar Flairck met flair Rinus Gerritsen vooral omdat Bérry Hay hierop bewijst ook echt mooi te kunnen zingen. JAAP VISSER 'Paris" - Supertramp (CBS) Ma de succes-elpges "Crime Of The Century", "Even In The Quietest Moments", "Crisis? What Crisis" en "Breakfast in Anïerica" kon het niet uitblijven: een live-elpee van Supertramp. 2en wereldtoernee, vorig jaar, was aanleiding om symfonische roek-groep live op de plaat te zet- ten. Het resultaat is zojuist van de platenpersen gerold: een dubbel- LP getiteld "Paris". Op de elpee zijn alle bekende nummers van Supertramp terug te vinden zo als: "School", "Dreamer", "Logi cal song" en "Breakfast in Ame rica". De dubbel-LP bevat slechts één nummer dat niet eer der op de plaat is gezet "You star ted laughing when I held you in Vooral voor degenen die nog niets van Supertramp hebben een kans om in één keer alle uitste kende werkjes in huis te halen. "Paris" is eigenlijk een "best of' elpee van Supertramp met het beste van alle vorige LP's en zeer vakkundig opgenomen. "Live in Amsterdam" - Flairck (Polydor) De groep Flairck heeft in twee jaar tijd zowel op de plaat als tijdens live-optredens opvallende muzi kale prestaties geleverd. Voor wie de groep nog niet kent: Flairck valt bepaald niet in een vakje te stoppen. De muziek die zij maken is een mengeling van pop, folk en klassiek. De dubbe- lelpee "Live In Amsterdam" is een sfeervolle registratie van een concert in het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam. Ruim twee uur Flairck in optima forma met vele stukken die de liefheb bers van Flairck al kennen van de vorige elpees. Alleen kant twee van de plaat bestaat uit een stuk dat niet eerder op de plaat is ver schenen. Wie Flairck heeft zien spelen kan niet anders dan beamen dat de groep met flair speelt. Op de el pee "Live in Amsterdam" is dat allemaal terug te vinden. De mu zikale prestaties doen niet onder voor de studio-opnamen. J.R. "Scary Monsters" - David Bowie (RCA) Bowie, de onnavolgbare, de virtuoos. De muzikant die al ongeveer e decennium lang z'n tijd vooruit is. Nog altijd slaagt Bowie er in om z'n toehoorders steeds weer voor verr singen te plaatsen. "Scary Monsters" lijkt aanvankelijk een kwestie v voortborduren op ouder werk. Schijn bedriegt ook hier want de n "Bowie" bevat toch weer tal van nieuwe elementen. Elementen die zich nauwelijks laten omschrijven maar die je gewoon, al luisterend, moet ontdekken. "Scary Monsters" staat in elk geval weer bol van de merkwaardige, soms nauwelijks te volgen, dan weer kristalheldere teksten. Gitaargeluid dat je af en toe bijna de stuipen op het lijf jaagt. Bowie goochelt weer knap met z'n unieke stemgeluid. Gastspelers Robert Fripp en Pete Towns- hend blinken zoals verwacht uit op gitaar. Een smakelijk geheel derhal ve met veel vaart. Absoluut hoogtepunt natuurlijk "Ashes to Ashes" waar Major Tom uit "Space Odity" weer om de hoek kijken, die dus niets en niemand meer dan een eën junky blijkt te zijn. Dat weten we dan ook weer. J.V Clues - Robert Palmer (Ariola) De activiteiten van Gary Numan hebben mij nooit zo vreselijk kunnen bekoren. Bloedeloos gepingel, waarbij je je op de dansvloer kennelijk als een soort robot moet voortbewegen. Muziek uit het decennium van de chip zullen we maar zeggen. Zijn muzikaal bestaan blijkt echter toch nog zin te hebben, want op Robert Palmer heeft Numan een weldadige invloed. De vroegere zanger van Vinegar Joe, die met zijn voorlaatste album Secrets op een dood spoor was beland, heeft via Numan toch nog een uitweg gevonden en een nieuwe dimensie aan zijn werk kunnen toevoegen. Getuige Clues. New wave (of hoe je het dan ook noemen wil) heeft ook in Palmers leven zijn intrede gedaan en het heeft een prima plaat opgeleverd. Numans invloed blijkt niet alleen uit de door hem geschreven nummers I dream of wires) maar ook uit Palmers eigen werk (beluister de single John and Mary). De droge dreun van Numan gaat uitstekend samen met de swing van Palmer, wiens vocale kwaliteiten bekend zyn. De uitstekende produktie (ook Palmer) maakt de plaat af. BARTJUNGMAN "Kaleidoscope", Siouxie the Banshees (Polydor). Magazine-gitarist John McGeoch is definitief toegetreden tot de gelede ren van Siouxie Sioux. Op "Kaleidoscope", het nieuwste album van Siouxie (zeg maar Suzie) en haar mannen, is hij volop te horen. Een eigenzinnige dame is die Siouxie. Dat komt duidelijk tot uitdrukking in haar muziek waarnaar het niet gemakkelijk luisteren is. Siouxie smeekt om, liever gezegd, eist aandacht. Een voortdurende monotonie van bas en drums is de basis voorde muziek van The Banshees. De gitaar van McGeoch zorgt voor accenten en Siouxie zingt haar teksten welhaast even monotoon daaroverheen. Het zal duidelijk zijn: om Siouxies muzikale inspanningen te waarderen moetje de aandacht erbij houden. Pas dan gaat de geluidsbrei leven. Een keer luisteren is, denk ik, niet genoeg om over aankoop te beslissen. Neem de gok... HANS VELDHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21