Muziekbeurs gaat eigen leven leiden Beatrix bij opening Unicef-expositie Dagen Gewestelijk Orkest lijken geteld 8EQ3DB Lezers Schrijven Computergestuurde orgels en elektronische piano's uitbreiding zendtijd NCRV tegen for se DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1980 PAGINA 21 UTRECHT (GPD) - Dachten de bouwers en uitdenkers van allerhande elektronische orgels tot voor kort dat de mo gelijkheden wel zo'n beetje uitgeput waren, met de intre de van de chip in de muziekwereld is een nieuw terrein braak komen te liggen en kan met name de orgelbranche weer een hele poos vooruit. Het Amerikaanse concern Gulbransen mag zich de trotse uitvinder noemen van het eerste volledige computergestuurde orgel. Dit dub- belklaviers-juweeltje, onder de naam Equinox, zal binnen afzienbare tijd op de markt gebracht worden en zal onge twijfeld op de van 12 tot en met 16 september in de Utrechtse Jaarbeurs te houden Muziekbeurs'80 als één van de voornaamste noviteiten op muziekgebied gel den. De Equinox zal om diverse redenen stof doen opwaaien. Allereerst door zijn gecomputeriseerde ka rakter, dat - als we bepaalde ty pen synthesizers even buiten be schouwing laten - zich uniek weet. De prijs van het instru ment, zo rond de twaalfduizend, duidt daarnaast duidelijk op een selectief afzetgebied. Derde en zeker niet minst belangrijke punt: je hoeft helemaal geen toet- sentovenaar te zijn om op de Equinox goed uit de voeten te kunnen. Integendeel zelfs: vals spelen is uit de boze, omdat het instrument zichzelf corrigeert als de bespeler ervan een niet in een bepaalde compositie passende toon aanslaat. „De Equinox is niet voor niets een typisch Amerikaanse uitvin ding" meldt de Nederlandse im porteur van het instrument. „De Amerikanen wedijveren nogal onderling en wat de een kan, wil de ander beter kunnen. Daarom ook is de Equinox op de markt gekomen. Als je zo'n instrument in huis hebt is het helemaal niet moeilijk om beter te spelen dan je buurman". Vraagtekens kunnen derhalve simpeltjes geplaatst worden bij deze uitvinding, die weliswaar een nog niet ontgonnen gebied offreert, maar gezien z'n prijs op korte termijn beslist niet voor een totale omwenteling in het elek tronisch orgelkader zal zorgen. Dan is er misschien een betere kans weggelegd voor de Baldwin EP 100, een elektronische piano van rond de vijfduizend gulden, die zeker baanbrekend werk kan verrichten voor leerlingen en do centen van muziekscholen. Ondanks het elektronische aspect is dit Baldwin-type een gewone piano, die qua sound het midden houdt tussen een akoestische piano en elektrische piano's als de Wurlitzer en de Hohner. Het geluid dat de piano voortbrengt is zeker niet vergelijkbaar met de kwaliteit van de Fender Rodes of de elektrische vleugel van Ya maha, die ontegenzeglijk een duidelijk eigen karakter hebben. Baldwin heeft met de EP 100 des alniettemin een aparte piano op de markt gebracht, voor een apar te doelgroep. De akoestische piano's en vleugels van deze Amerikaanse instru menten-gigant hebben hun spo ren ruimschoots verdiend. Op het jongste North Sea Jazz-Festival bijvoorbeeld werd uitsluitend van Baldwin-vleugels gebruik gemaakt, terwijl diezelfde vleu gels het ook in de klassieke con cert-sfeer goed doen. De EP 100 evenwel is ontworpen en vervolgens in produktie geno men om een gat in de markt op te vullen. „Veel mensen", aldus een vaderlandse vertegenwoordiger van Baldwin, „schaffen op een bepaald moment een elektro nisch orgel aan, omdat daarbij de mogelijkheid bestaat om met een hoofdtelefoon op te spelen en zo doende de directe omgeving niet tot last te zijn. Een zeker percen tage van die groep die dan zo'n orgel koopt, zou liever een piano hebben, maar de aanschaf daar van wordt vaak terzijde gescho ven omwille van burenge rucht". Perspectieven „Welnu, de EP 100 beschikt over een hoofdtelefoonaansluiting en dat biedt natuurlijk uitstekende perspectieven. Het instrument zou wat dat betreft ook een uit komst kunnen betekenen voor klassikaal onderricht. Diverse muziekonderwijsinstellingen v De Equinox, een computergestuurd hebben al belangstelling getoond voor het instrument en overwe gen het aan te schaffen omdat het het doceren vergemakkelijkt. Bovendien is het natuurlijk een gewone piano, wat toucher be treft, dus kan het uitstekend dienst doen. Wat natuurlijk niet weg neemt dat het geluid duide lijk anders is, ja". Gulbransen's Equinox en Bald win's EP 100 zijn niet de enige noviteiten op Muziekbeurs'80, die voor de vijfde keer in succes sie gehouden wordt. Was deze beurs in het verleden gekoppeld aan diverse andere recreatieve beurzen die meestentijds in het vooijaar gehouden werden en worden, ditmaal staat de mu ziekbeurs daar geheel los De muziekbeurs is een eigen leven gaan leiden, is erg in trek bij de detailhandel en weet een grote publieksgroep te bereiken. On der die bezoekers vele amateuris tische muziekbeoefenaars, maar ook de zogeheten profs, die graag hun licht op willen steken en uit orgel. voerig geinformeerd worden over nieuwe ontwikke lingen op het vlak van het in- strumentarium. Interesse Die ontwikkelingen zijn er legio, want de muziekinstrumentenin dustrie zit niet stil. Dit is wel te verklaren ook, want zelf muziek maken krijgt steeds meer burgers in de macht en daar moet je als handelaar wel op inspringen. Al leen zijn er grenzen zeker niet uit sluitend financieel, maar ook qua totale interesse. De enthousiaste amateur investeert tot op zekere hoogte in z'n muzikale liefhebbe rij. In hoeveel gezinnen bijvoor beeld neemt het elektronisch or gel een belangrijke plaats in? De hele familie dendert vrolijk en lustig over de witte en zwarte toetsen, iedereen op z'n tijd. Stel: de zoon des huizes is zo gechar meerd van het zelf muziek-beoe- fenen, weet op school gitaristen en een drummer te vinden en be sluit een groep te formeren. Dat gaat een tijdje prima - Jan en al leman in de huiskamer, rond het orgel -, totdat er opgetreden moet worden. De meeste jonge musici hebben een broertje dood aan sjouwen en dat familieorgel gaat dan ook niet mee op tournee. Gevolg: een investering in een por table orgel. Versterker erbij, spelen maar. De droom heel be roemd te worden schuilt op zo'n moment in iedere puberale mt# zikant, de ambitie om prof te worden is ontzaglijk groot. Als die ambitie aanwezig blijft, zal een muzikant mits zijn financiële positie dat toelaat - doorlopend investeren in nieuw, maar bo venal beter spul. Als het verlan gen wegebt, wordt het instru mentarium verpatst of vindt het een stoffige plek op zolder. Kortom, hetgeen op zo'n muziek beurs gebeurt is niet bij uitstek voor iedere muziekbeoefenaar interessant. Bovendien is de weg naar een plaatselijke muziekde- tailhandel sneller gemaakt, als het op het aanschaffen van een instrument aankomt en word je doorgaans niet met honderden verschillende merken geconfron teerd, hetgeen de uiteindelijke keus beslist vergemakke lijkt. Desalniettemin heeft de muziek beurs z'n bestaansrecht bewezen, al is er geen duidelijk beeld van de doelgroep waarop deze beurs zich concentreert. „Ik ben zeer benieuwd naar de publieke be langstelling" vertelt een woord voerder van de Jaarbeurs in Utrecht. „Dit keer krijg je echt een goed beeld van die publieke interesse. Omdat de muziekbeurs in de voorgaande jaren aan ande re vrijetijdsbeurzen geschakeld was, kreeg je toch een vertekend beeld van die potentiële belang stelling, omdat bezoekers die in principe voor de andere beurzen kwamen, toen ook een kijkje na men op de muziekbeurs". Muziekbeurs'80 zal zich afspelen in de Juliana- en Merwedehal van de Jaarbeurs, van vrijdag 12 tot en met dinsdag 16 september, dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur. Op de beurs worden in totaal 393 firma's vertegenwoordigd, waar van 94 met Nederlandse en 299 met buitenlandse produkten. De inzendingen zijn afkomstig uit 22 landen en bestrijken het totale muziekinstrumentariumterrein: van verbindingssnoeren tot ma jestueuze PA-systems. De al eerder genoemde Equinox en Baldwin EP 100 zullen naast de Fender Rhodes 54, de Kramer- basgitaren, de preset Soundma ker-synthesizer van Farfisa en nieuwe versterker-units van Fender tot de voornaamste novi teiten behoren. Ook nieuw is daarnaast de Syntovox Vocoder en de zogehete Akkoorden-vin- der, een schuifkaartsysteempje waarbij de meest gebruikte ak koorden de muziekbeoefening op ieder instrument vergemak kelijken. Op Muziekbeurs'80 zal ook flink worden gemusiceerd. Zo is er een play-in voor zestig-plussers, geeft Carmine Appice samen met o.a. Hans Vermeulen en Jan Hol- lestelle een aantal drumconcer ten, presenteert het maandblad Music Maker een workshop voor rock-, akoestische en geïmprovi seerde muziek, is het BUMA- _Fonds actief met play-ins en zul len ook het Nederlands Klarinet kwartet en de Marinierskapel van de Koninklijke Marine concerten geven. Voor duidelijk jazzy-ge tinte optredens zijn Jan Mole naars Big Band en het Harry Ver- beke Quintet uitgenodigd. Indische Nederlanders Naar aanleiding van een stuk m uw blad van 2 september jl. over In dische Nederlanders, geschreven door de Amstelveense leraar Linkenhoff, moet mij het vol gende van het hart: Is een nieuw thuis in de tropen het paradijs voor ons, Indische Nederlan ders? Nee en nogmaals nee. Ik heb zelf ervaren dat ik nooit ben gediscrimineerd en altijd de ge lijke was van de Nederlanders. Ik kom overal en voel me niet een zaam. Eerder werd er tegen me opgekeken wanneer ik mijn ta lenten uitte en daarom ben ik er op gaan letten dat ik me niet te veel liet gaan bij de "gewone ar beider". De afstand werd dan te groot en je was dan niet meer één van hen. Maar je was dan eerder méér dan minder. Moet je dan, omdat de economie achteruit gaat, het zin kende schip verlaten. Dat is laag. Daar rust geen zegen op, en daar om zeg ik: nee Indo's, niet weg gaan maar opbouwen de boel hier en niet afzijdig blijven. De Ne derlanders zijn zo slecht niet en toleranter dan enig ander ex-ko loniaal land ooit is geweest. Dromen zijn bedrog: kun je je weer aanpassen aan dat nieuwe warme land? Denk niet dat de Neder landse regering weer alles be taalt. Nee, we blijven niet aan de gang. Het wel of niet ergens wen nen ligt aan jezelf. Geef je aan de Nederlandse gemeenschap, ga in de politiek, het kerkelijk leven, de verenigingen en je voelt je rij ker dan nu. Wie wind zaait, zal storm oogsten. Discrimineer je jezelf in je hart niet? Denk er eens diep over na, want elke verande ring is nog geen verbetering. Mevr. G. Meijer Potgieterlaan 56 Hazerswoude-Rijndijk ROXY DUAL, EEN GOUDEN GEDACHTE VOOR MENSEN DIE TEER-EN NICOTINE-ARM WILLEN ROKEN. (Van één onzer verslaggevers) DEN HAAG - Het lot van het Ge westelijk Orkest hangt nu wer kelijk aan een zijden draad. Mi nister Gardeniers is gisteravond in een openbaar gesprek met drie kamerleden, respectieve lijk van de VVD, PvdA en het CDA, geen duimbreed van haar eerder genomen beslissing af geweken. Zij gaf te verstaan dat er geen ruimte meer was in haar begroting voor het geven van een extra subsidie van 400.000 aan het Gewestelijk Orkest. Zoals reeds in de procedure was heeft dit geleid tot een motie die vandaag zal worden ingediend, en die op 17 of 18 sep tember door de Tweede Kamer zal worden behandeld. Voorafgaande aan deze motie, vroeg de heer Voogd (PvdA) of de minister bereid was de ge vraagde subsidie alsnog ter be schikking te stellen indien de Tweede Kamer haar daartoe zou machigen. Toen het antwoord van de minister in eerste instan tie afwijzend was, vroeg de heer Voogd of dit betekende dat de minister een eventuele motie naast zich neer zou leggen. Hier van schrok minister Gardeniers terug. Tijdens dit gesprek kwam telkens weer het verwijt naar voren dat het ministerie van CRM de be handeling van de nota "Orkes- tenbestel" had laten liggen, waarin nota bene werd aange drongen het Gewestelijk Orkest te erkennen als een voorbeeldig orkest dat zijn taken voortreffe lijk uitvoerde en daarom op ge lijke wijze behandeld diende te worden als alle andere orkesten. Niet dus heeft het ministerie een beslissing genomen over deze sinds 1976 slepende nota. Maar wel nam men een te voorbarige beslissing om het orkest te li quideren, zonder zelfs nog maar de nota orkestenbestel in be handeling te hebben genomen. Een ander verwijt hield de vraag in van mr. Kappeyne van der Coppello waarom men elk ver zoek van het orkest om met de minister te mogen spreken, stel selmatig had algewezen, en met de beslissing tot op het laatste ogenblik had gewacht. Hierop had de minister geen dui delijk antwoord. Mevrouw Kappeyne van der Cop pello sprak zich nadrukkelijk uit, evenals haar andere colle ga's, voor het voortbestaan van het Gewestelijk Orkest, daarbij wijzend op het feit dat er geen vervangend orkest in Zuid-Hol land was dat deze taken zou kunnen overnemen, en dat de li quidatie van het orkest "cul tuurvernietiging" was. HILVERSUM (ANP) - De NCRV is tegen grote uitbreiding van de televisiezendtijd als er niet meer geld en faciliteiten komen om de kwaliteit van de programma's te verbeteren. Zendtijduitbreiding die hoofdzakelijk wordt gebruikt om hetzelf de soort programma's uit te zenden als eventuele commerciële satellieten, betekent alleen maar verdere vervlakking van het programma-aanbod. Dit heeft het algemeen bestuur van de NCRV gisteren in een verklaring meegedeeld. De NCRV heeft daar als identiteitsomroep grote bezwaren tegen, aldus het algemeen bestuur. Het NCRV-bestuur reageert met deze verklaring op het voorstel van Coptv, het overlegorgaan van de tv-bazen van alle omroepen, om de tv-zendtijd in de komende vier jaar in fasen met in totaal 30 uur per week uit te breiden. De christelijke omroepvereniging staat echter niet afwijzend te genover beperkte uitbreiding van tv-zendtijd voor herhalingen en educatieve programma's. Maar dan moet er wel een goede financiële regeling komen, aldus het algemeen bestuur. Minister CRM presenteerde kinderzegels AMSTERDAM (GPD) - „Het wel zijnsbeleid moet zich bezinnen op wat mensen kunnen of zouden kunnen. De verantwoording van mensen voor elkaar mag niet door de overheid uitgehold wor den. Zorg werkt verslavend. We bevinden ons nu op een keer punt: er moet worden versoberd in de overheidsuitgaven. Maar versobering is nog geen verar ming, het kan zelfs dikwijls ver rijking betekenen". Dit zei minister Gardeniers van CRM gisteren bij de presentatie van de nieuwe kinderpostzegels in de Spiegelzaal van het Con certgebouw in Amsterdam. „Als kinderen postzegels gaan verko pen ten bate van projecten en dergelijke voor andere kinderen, kan daar geen kwaad in steken. Kinderen leren op die manier verantwoordelijkheid dragen voor zaken die zich buiten hun eigen leven afspelen". Vorig jaar bedroeg de opbrengst van de kinderpostzegels 12,8 miljoen gulden. Het Nederlandse Comité Kinderpostzegels wil de opbrengst voortaan voor een groot deel aan buitenlandse kin deren besteden. Voor de nieuwe kinderpostzegels zijn prenten ontworpen door de kunstenaars Tom Eyzenbach, Annet Kossen, Lidia Postma, en Peter Vos. Het thema van de postzegels is „Kind en boek". Daarom werden de kinderpostzegels tegelijkertijd gepresenteerd met de plannen voor de nieuwe Kinderboeken week. De Kinderboekenweek duurt van 1 tot en met 11 oktober, en heeft het thema „Alle spiegels toverspie gels?" DEN HAAG (GPD) - Na een korte toespraak van T weede-Kamervoorzitter Dolman heeft koningin Beatrix gistermiddag in Den Haag een tentoon stelling van kinderteke ningen uit alle delen van de wereld geopend. De plechtigheid vormde tevens het begin van een kindermanifestatie rondom het Binnenhof. De ope ning in de Haagse Ridderzaal werd door veel ambassadeurs, parlementsleden en enkele mi nisters bijgewoond. De tentoonstelling bestaat uit twee delen. Aan de ene kant van de zaal hangen tekeningen, die een inzicht geven in de verwachtin gen die kinderen uit de verschil lende werelddelen hebben van het leven in het jaar 2000. Aan de andere kant hangen teke ningen van Nederlandse kinde ren. Deze kinderen moesten de tegenstelling tussen rijk en arm in onze tijd uitbeelden. Het Nederlandse deel van de expo sitie is de uitkomst van een te kenwedstrijd, die georganiseerd is door de GPD-bladen (waaron der deze krant) en de Sijthofpers. Op de tentoonstelling zijn de 100 tekeningen van de regionale winnaars te bewonderen. Een ju ry gaat de komende dagen de te- Koningin Beatrix bekijkt samen van de Haagse Ridderzaal tekeningi dertekeningen uit de hele wereld". keningen bekijken om drie lan delijke prijswinnaars aan te wij- De expositie vormt de inleiding tot een jeugdmanifestatie, die kinde ren van Tweede-Kamerleden or ganiseren voor Unicef, het kin derfonds van de Verenigde Na ties. De kinderen nemen op 19 september de rol van hun ouders et enkele kinderen in de Kelderzaal i van de Unicef tentoonstelling "Kin- oven tijdens een kinder-kamer- debat zal de verlaging van de kiesgerechtigde leeftijd aan de orde komen. Dit debat zal later op de tv worden uitgezonden. Zaterdag 20 september zullen de kinderen proberen geld op te brengen voor Unicef door een markt te houden op het Binnen hof.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21