Flutterig boekje over popkritiek YES: GEEN NIEUWS "De jeugd denkt niet meer na" TheJam wacht op Europese braak Vienna van Ultravox: een plaat met body ii,r jir a r j FILM MUZIEK Revanche voor Jethro Tuil Groenewoud treedt op in Katwijk De Belgische minstreel, nou ja, minstreel, fenomeen is mis schien een beter woord, Ray mond van het Groenewoud, komt voor een eenmalig optre den naar Katwijk. De stichting Evenementen Katwijk (in op richting) organiseert morgen (11 september) een optreden van Raymond en zijn begeleidings band The Centimeters in Tripo dia aan het Hoornesplein. Er is voor de gelegenheid ook een voorprogramma georganiseerd. Dat wordt verzorgd door de Rijnsburgse groep "Spirit Li cence". De aanvang is 19.30 uur. Tweehonderdentweeënzeventig pagina's kunnen niet duidelijk maken wat Boudewijn Büch en Constant Meijers er toe heeft be wogen een boek samen te stellen over popkritiek. In eerste instan tie ben je geneigd het toe te schrijven aan de uit de hand gelopen gewoonte krantenarti kelen te bundelen. Iets wat voor een eendagsvlieg is bestemd toe vertrouwen aan de eeuwigheid moet toch iets met arrogantie te maken hebben. Maar al lezende lijkt er achter die egotripperij toch ook een portie masochisme schuil te gaan. Twee citaten ter illustratie, medewer ker Wim Noordhoek: "De klant die meer dan twee tientjes neer telde voor een elpee die hem zo maar beviel, heeft geen oren naar wijsneuzigheden van zogenaam de kenners" en Büch en Meijers zelf in de inleiding: "Voorshands kan popkritiek enkel nog maar als bezigheid worden gecategori seerd". Waarom dan niet voors hands gewacht met een dergelijk boek al§ de dames en heren wat verder zijn? Ook de formule waarvoor de sa menstellers hebben gekozen is weinig gelukkig. Inspelend op de' manie voor lijstjes is aan een stel oudgediende recensenten ge vraagd een top tien samen te stellen van platen die tussen 1970 en 1980 zijn verschenen. De ge zamenlijke nummer één, Songs in the key of life (Stevie Wonder), werd gelijk gebruikt als titel voor het werkje, want enig gevoel voor symboliek is ze niet vreemd. Van de bedoeling om via het keu zeproces "de belangrijkse Ne derlandse popcritici over hun vakgebied aan het woord te la ten" komt echter bitter weinig te recht. Niet zo vreemd natuurlijk,- want de overwegingen bij per soonlijke favorieten zijn nu niet zo'n praktisch 'handvat' om daar iets over te vertellen. Sommigen doen zelfs nauwelijks een poging in die richting. Neem nu Con stant Meijers. Hij bazelt wat over het wezen popcriticus ("verslaafd aan muziek als genotmiddel", alsof dat voor eenvoudige lief hebbers niet zou kunnen gelden) om vervolgens vast te stellen dat hij bij zijn keuze zich heeft laten leiden door "emoties die voor mij aan deze platen vast zitten". Hoe kom je er op. Wim Noordhoek levert nog de meest leesbare bijdrage, maar die is dan ook zo verstandig geweest zijn keuze proces te laten voor wat het is en gewoon te schrijven over tien jaar ervaring met mu ziek. Het tweede deel van Songs in the key of life is wat zinniger van op zet. Daarin een aantal verhalen van popmusici die je kenmer kend voor de manier van werken voor deze generatie poprecen senten zou kunnen noemen. Toch ook hier kanttekeningen en vraagtekens. Wat doet bijvoor beeld de tekst van Gruppo Spor- tivo's Disco really made it er tus sen. Wellicht dat Büch en Meijers Hans Vandenburgs schepping wel een leuk nummer vonden, t maar het heeft weinig uitstaande met het onderwerp. Jammer is dat de voortreffelijke romanachtige serie van Peter van Bruggen over de Beach Boys ontbreekt. Een bijdrage die bo vendien uitstekend had gepast in de visie van de samenstellers dat de popjournalist tot op heden meer met taal dan met muziek bezig is geweest. De popkritiek staat nog in de kinderschoenen en "deze zwanezang van een ge neratie popcritici" zou volgens hen moeten bijdragen aan "een spoedige heroriëntatie op de uit gangspunten". Dat Büch en Meijers het bij die con statering laten en verder niet of nauwelijks aangeven hoe het dan in de toekomst verder moet. geeft eens te meer de flutterigheid van het boekje aan. Laten we maar hopen dat de 'zwa nezang' van de nieuwe generatie poprecensenten in 1990 wat doordachter en zinvoller zal zijn. BART JUNGMAN Boudewijn Büch/Constant Meij ers - Songs in the key of life (Jongeren media) AMSTERDAM (GPD) - In Nederland is de En gelse groep Jam nog niet echt doorgebro ken. In Engeland daar entegen heeft The Jam op dit moment liefst tien singles tegelijk ge noteerd staan in de En gelse Top-100. Een succes dat nooit eerder is voorgekomen. Het nummer 'Eton Rifles' van de elpee 'Setting Sons' stond weken lang nummer één om uitein delijk te worden verdreven door het nummer 'Going Un derground' dat eveneens van The Jam is. The Jam startte tijdens de punkperiode als punkgroep met de elpee 'In the City' als voor het daarop volgende al bum, 'This is the modern world', gold de kritiek dat The Jam wel heel sterk werd beïnvloed door de mod-groep uit de jaren zestig The Who. Het derde album, 'All mod cons' betekende voor The Jam de absolute doorbraak. Het Who-imago werd min of meer afgeschaft en zanger-gi tarist-componist Paul Weller beweest prachtige nummers The Ja blijft proberen de vonk va slaan.' te kunnen schrijven. Met het laatst verschenen vierde al bum 'Setting Sons' is in En geland de ^doorbraak defini tief. De rest van Europa ligt nog grotendeels braak, maar daar zal The Jam wel snel ver andering in brengen. Record a Engeland ook op Het continent over te laten daad een record. Goed voor het Guinness Book of Re cords. Een verklaring voor dat succes? Ach, het is een combinatie van factoren. Ten eerste hebben we vier jaar lang vrijwel dagelijks de En gelse clubs platgespeeld Dan leert iedereen je kennen. En doordat het nummer 'Going Underground' in een keer op de eerste plaats terecht kwam, raakte toch een hoop ons geïnteres seerd. Blijkbaar hébben die ook onze vorige singles ge kocht, gezien het succes van die platen". „Maar het zal wel niet alleen hard werken zijn. Onze mu ziek spreekt het publiek ook wel aan. Het succes heeft ook niet veel voor ons veranderd. We sterven van het werk, maar dat deden we altijd al". PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN Yes - Drama (Atlantic) Het zou een wel erg flauw woordgrapje zijn om de titel van de nieuwe Yes-elpee in letterlijke zin te gebruiken bij de beoordeling. Bovendien voert het wat te ver om van een 'drama' te spreken. Zo vreselijk blijkt het na een paar maal beluisteren nu ook weer niet te zijn. Wel is duidelijk dat de groep voor een beslissende fase in haar bestaan staat. Een logische zaak voor wie de voorgeschiedenis kent, waarin Yes zorgde dit jaar voor het meest opzienbarende transfernieuws van dit jaar. Dat Rick Wakeman (voor de tweede keer) opstapte, was niet eens zo bijzonder, maar het vertrek van zanger Jon Anderson was andere koek. Zo mogelijk nog opmerkelijker waren de twee vervangers: het Engelse duo Geoff Downes-Trevor Horn dat onder de naam The Buggies garant stond voor vrolijke hitmuziek (Video killed the radio stars) en nu z'n kunsten moét vertonen'in de zware symfonische hoek, waarin Yes zich ueweegi Een merkwaardige combinatie die je met Drama (toch een heel matige plaat) direct, kunt afwijzen, maar ook nog een tweede kans kunt geven. Het was duidelijk dat Yes na een dikke tien jaar wel aan een nieuwe dimensie toe was en wie weet dat de twee Buggies die dimensie kunnen geven. Op Drama zijn hét vooralsnog twee werelden die elkaar slechts sporadisch treffen. Zoals in het nummer Into the lens bijvoorbeeld. Maar verder borduurt Yes voort op het inmiddels toch wat achterhaalde bombastische stramien. Het zware baswerk van Chris Squire en Steve Howe's felle gitaarspel overheeren. Bovendien is Trevor Hom zo overstandig best om Jon Anderson te imite ren. Zijn stembereik is echter lang niet zo groot, hetgeen hem tot aller leistembuigingen dwingt. Een geforceerde mislukking is dan ook de beste typering voor Yes' negende. Het tiende produkt moet maar uitma ken hóe het verder moet. Opdoeken of radicaal een andere weg inslaan. BART JUNGMAN "A" - Jethro Tuil (Ariola). Hoewel "A" oorspronkelijk was bedoeld als solo-elpee van zan ger/fluitist Ian Anderson is de plaat toch onder de groepsnaam Jethro Tuil op de markt ver schenen. Anderson heeft er een gedeeltelijk nieuwe groep aan overgehouden: uit de oude Tuil verdwenen Barlow, Palmer en Evan. Nieuwe leden zijn toet sen- en vioolspecialist Eddie Jobson (ex-Roxy Music en UK) en de jonge drummer Mark Cra- ney. Anderson deed een beroep op hen (én op de Tuil-leden Dave Pegg en Martin Barre) om hem te assisteren bij zijn solo-project. Anderson begon daaraan na de zeer matige Tuil-elpee "Storm- watch". Toen de opnamen van "A" waren voltooid was hij ech ter zo tevreden over het nieuwe geluid dat hij besloot met ge noemde muzikanten een nieuwe Jethro Tuil te beginnen. Het Anderson-project "A" is vol ledig geslaagd. Hij heeft zich uitstekend gerevancheerd op het Stormwatch-debacle. An derson heeft voor dit album tien intelligente songs geleverd waarbij hij dankbaar gebruik maakt van elementen uit sym- "k 'li,, '"lillik «n iiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiuuiiü FAME: AARDIG Diverse artiesten - Fame (RSO) Filmmuziek laat zich in twee ca tegorieën verdelen. Enerzijds de film (meestal musical) waarin de muziek een wezen lijk bestanddeel vormt en an derzijds muziek die een louter illustrerende functie heeft, bedoeld om een bepaalde sfeer te schetsen. Soundtracks (zoals dat heet) van de eerste soort zijn na tuurlijk veel leuker dan de tweede. Allemaal op zichzelf staande liedjes en niet een thema dat wordt uitgemolken om het vinyl maar vol te krij gen. Een wat lange inleiding die ons voert naar de soundtrack van Fame die twee weken geleden zijn Leidse première beleef de. De film gaat over acht tie ners die op de New Yorkse High School of Performing Arts zitten. Een school met opleidingen voor dansen, musiceren, zingen en ander cultureel spul. Een diversiteit die ook door klinkt op de elpee. Het va rieert van disco, ballads tot gospel. De disco biedt weinig nieuws, maar de langzame nummers (Is it okay if I call you mine?) en het gospel-ge deelte (Never alone) zijn pre cies zoals moet: respectieve lijk mooi en opwindend. Daarom doet Fame het in de lawine van filmmuziek die zich de laatste tijd over ons heeft uitgestort, beslist niet slecht. B.J. Xanadu: niet erg bijzonder "XANADU" - diverse artiesten (CBS) "Xanadu", de soundtrack van de gelijknamige film die in oktober ook in ons land in première zal gaan is niet on bekend meer. De titelsong van Olivia Newton John be haalde inmidels een specta culaire verkoop in ons land. in de film speelt Olijfje één van de negen dochters van Zeus die samen met haar acht zus jes naar aarde komt om haar dromen in werkelijkheid om te zetten. Enfin, het kan niet anders of dat moet wel een hoop zoetgevooisde muziek opleveren. De muziek is van Jeff Lynne, de drijvende kracht achter het Electric Light Orchestra, die vijf songs voor de soundtrack schreef en van John Farrar, die er eveneens vijf voor zijn rekening nam. Farrar schreef ook de hit "Hopelessly Devo ted To You", dus dan weetje wel uit welke hoek de wind waait. Olivia Newton Jhon zingt op kant één drie mooie duetten van Farrar (waarvan één met Cliff Richard), twee ballads en een stevige roek- song met The Tubes. Klinkt allemaal niet slecht, maar toch, veel om het lijf heeft het niet. Kant twee bevat merendeels nummers van Jeff Lynne en zijn E.L.O. waaronder het als single uitgebrachte "I'm Ali ve". Aardige stukjes muziek, maar niet wat we van E.L.O. gewend zijn. JAN RIJSDAM fonische rock en folkmuziek. Die folkinvloeden b.v., zijn zeer dui delijk terug te vinden in het prachtige Flyingdale Flyer (met formidabel zangwerk) en de heuse jig (een Schotse dans) Pine Marten's. Stemgeluid en fluitspel van Ian Anderson zijn natuurlijk ken merkend voor het Tuil-geluid. Daarnaast biedt Eddie Jobson zijn baas uitstekend tegenspel, Can't stop the music: swingend "CAN'T STOP THE MUSIC" - diverse artiesten (Arrival Records) "Can't Stop The Music" wordt ongetwijfeld de meest swin gende muziekfilm die dit na jaar in de bioscopen gaat draaien. De soundtrack die op de film vooruit loopt bevat in elk ge val tien swingende nummers. De grootste bijdrage aan de elpee wordt geleverd door de Village People. Behalve het bekende Y.M.C.A. staan van deze groep 5 nieuwe stampers op de plaat die het stuk voor stuk goed zullen doen in de discotheek. Vooral "The Milkshake", een nieuwe dans, springt er uit. Om nog maar te zwijgen van The Richie Fa mily die slechts twee num mers leveren maar waar wel effe de spetters vanaf vliegen. Met "Give Me A Break" be stormt The Richie Family op dit moment de hitparades en het zou gek zijn als The Villa- ge People hen niet binnen kort op de hielen zit met de titelsong van "Can't Stop The Music". De elpee wordt vol- gemaakt met twee nummers van David London. niet alleen op toetsen, ook op viool. Luister naar het nummer Uniform met een kort vraag- en antwoordspel tussen Jobsons viool en Andersons fluit. "Wis- hin' you good-bye till further on" zingt Anderson in het slot nummer. Dat zal wel lukken. "A" is een prachtalbum dat on getwijfeld een nieuw publiek zal trekken. Ongehoord koopbaar. HANS VELDHUIZEN Het kan niet anders of "Can't Stop The Music" moet wel de grootste disco-sensatie van dit najaar worden. J.R. Paul Simon heeft het weer gemaakt One Trick Pony - Paul Simon (WEA) Nog maar nauwelijks is de l.p. One Trick Pony van Paul Si mon uit, of het nummer Late in the Evening prijkt alweer op de nationale hitlijsten. De helft van het eens (en nog) zo befaamde duo heeft het weer gemaakt. En terecht, want de kwaliteit van deze plaat staat buiten kijf. Zowel de teksten als de muziek zijn door Simon "Vienna", Ultravox (Ariola) Nadat elektronica-purist John Foxx vorig vooijaar zijn geestes kind Ultravox de rug toekeerde werd algemeen aangenomen dat het gedaan zou zijn met de groep. Dat was, getuige de nieuwe (vier de) Ultravox-elpee "Vienna", wat al te pessimistisch. De groep ging door, versierde een nieuw platencontract en herstelde zich uitstekend. Het bewijs ligt nu in de winkels. "Vienna" is een klasse-elpee voor de liefhebber van new-waverock waarin de synthesizer voor een groot deel bepalend is voor het geluid. De elpee opent met een gedreven instrumental getiteld Astradyne: prachtige orkestrale geluiden die alle functioneel zijn en nimmer vervallen in 'bombas- tiek'. zelfgeschreven. De nummers variëren van stevig ritmisch tot zacht en lieflijk, geschikt voor een avondje kaarslicht. De muzikale begeleiding is met zorg uitgekozen. Op de hoes staan de namen van eerste klas sessie-muzikanten ver meld, zoals Steve Gadd, Tony Levin en Richard Tee. De elektrische gitaar van Eric Gale zorgt hier en daar voor een wat jazzy-sound. One Trick Pony werd gemaakt voor de gelijknamige film, waarin Paul Simon zelf de hoofdrol vertolkt. Behalve dat de film gaat over een rondtrekkende popmuzikant (Paul Simon) die wat moeite heeft met de veranderende tijden en de huidige opvattin gen van popmuziek (zoals veel popmusici op leeftijd), is er weinig over bekend. De première wordt medio no vember verwacht. Het is overigens niet de eerste keer dat Simon zich op of na bij het witte doek begeeft. Al eerder verzorgde hij samen met collega Garfunkel de filmmuziek voor The Gradua te, met het legendarische nummer Mrs. Robinson. Ver der maakte hij zich verdien stelijk bij de opnamen van Annie Hall van Woody Allen. Rest mj nog op te merken, dat Paul Simon en zijn gezel schap zondag 2 november zal optreden in het Amsterdamse Carré. ANNELOES TIMMERIJE De eerste kant verschilt duidelijk van kant twee: met uitzondering van de ouverture Astradyne staan er op kant één vier up-tem- po rocknummers waarin de gi taar veel aandacht opeist. Kant twee geeft meer ruimte aan het experimentele synthesizerwerk. Opvallend is de rol van violist Billy Currie die voor tal van ver rassende momenten zorgt. Het prachtige titelnummer "Vienna", waarmee de groep hoge ogen gooit in Engeland, is een onbe twist hoogtepunt. Een plaat met body; het beluisteren meer dan waard. H.V. Sterke Stewart "24 ARROTS" - Al Stewart (RCA) Sinds "The Year Of The Cat" heeft Al Stewart niet meer zo in de be langstelling gestaan. Die tanende publiciteit is allerminst van in vloed geweest op zijn muzikale prestaties. Al Stewart blijft mooie songs afleveren. Een bewijs daarvan is zijn nieuwe langspeler die een vergelijking met eerdere werkjes gemakkelijk kan door staan.. Op zijn nieuwe elpee "24 Carrots" maakt Al Stewart weer heel mooie muziek. Niets nieuws maar gewoon wat we gewend zijn. De elpee bevat negen songs die een eenheid vormen met het eerdere werk van Al Stewart. Heel sfeervolle en melodieuze muziek... om lekker bij onderuit te zakken dus Al Stewart doet geen concessies aan het grote pu bliek maar kiest voor een e igen stijl die een duidelijk bewijs is van aanwezige kwaliteit. De verkoopcijfers van "Year Of The Cat" zal Al Stewart wel niet meer halen maar zijn muzikale pn fta- ties zijn er niet minder om. J.R.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21