Rabobank ES
Veel debiteuren willen
best sneller betalen. Als u ze
de kans maar geeft.
Beschikbaar zijn
voor gasten, maar
niet opdringerig
^smm
Indonesische christenen twee maanden gast in ons land
GEZIN HOEKSTEEN
VAN SAMENLEVING
Predikanten Waddeneilanden:
Geld en goede raad.
niet vergeten;
bloemen sturen
WOENSDAG 10 SEPTEMBER 1
De predikanten van de
Waddeneilanden streven
zomers, als de eilanden
grote aantallen gasten
herbergen, een "voorzich
tige vorm van evangeli
satie" na. De aanwezig
heid van de kerk in het he
le vakantiegebeuren mag,
volgens hen, vooral niet
opdringerig zijn. Het gaat
om eenvoudige beschik
baarheid.
Een tiental pastores van Texel,
Vlieland, Terschelling en Ame
land - die van Schiermonnikoog
kon niet komen - is op Terschel
ling bijeen geweest om ervarin
gen uit te wisselen. Over de pas
torale verantwoordelijkheid die
zij behalve voor de eilandbewo
ners in zekere zin ook voor de
gasten hebben waren zij het vol
ledig eens. Juist in de vakantie,
als mensen tot rust komen, kan er
behoefte zijn, met iemand die
men niet van nabij kent eens ver
trouwelijk en openhartig te pra
ten over levensvragen en per
soonlijke moeilijkheden.
Het was de eerste keer dat de ei
landpredikanten hierover met
elkaar spraken. De Raad van
Kerken op Terschelling en de
commissie "Kerk en recreatie"
van de Gereformeerde Kerken in
Friesland hadden daartoe het ini
tiatief genomen. De deelnemers
hebben het gesprek als "erg nut
tig" ervaren, al kwamen zij nog
niet veel verder dan een opsom
ming van wat er op dit gebied zoal
gebeurt. Daarom besloten zij, in
het vervolg eens per jaar bij el
kaar te komen, bij voorkeur aan
het eind van het zomerseizoen,
als hun indrukken nog vers zijn.
Volgend jaar is Texel aan de beurt
om de groep te ontvangen. Dan
zullen ook leden van de kerkelij
ke recreatiecommissies aan het
overleg deelnemen.
Campingpastoraat
Het vakantiewerk verschilt nogal
per eiland. Op Texel geeft een
overkoepelend orgaan van vier
kerken op zo breed mogelijke
schaal bekendheid aan de kerk
diensten. Het verdeelt ook subsi
dies over de verschillende plaat
selijke activiteiten. De kerken
hebben in de badplaats De Koog
een ontmoetingsruimte, "De
Schuilhut" geheten, waar een
aantal teams zeven weken lang
van alles organiseert. In De
Cocksdorp is vooral de hervorm
de gemeente voor de recreanten
in de weer. De Rooms-Katholie-
ke Kerk heeft er een eigen groep
uit het bisdom Essen. In Ooste
rend is een camping waar voor
namelijk mensen uit de rech
terflank van de gereformeerde
gezindte verblijven. De sfeer daar
is geheel aangepast aan hun le
vensstijl.
De kerken op Vlieland kampen met
een tekort aan vrijwilligers. De
samenwerking in interkerkelijk
verband is daar nog maar sober
tjes. Naast de gewone kerkdien
sten is een lectuurstand wel de
voornaamste activiteit. Gepro
beerd wordt, een vorm van cam
pingpastoraat van de grond te
krijgen.
Op Terschelling leggen de kerken
de nadruk op het "bereikbaar en
beschikbaar" zijn. Om de gasten
volledig te informeren over
plaatsen en tijden hebben zij een
folder uitgegeven. Pastores, art
sen en maatschappelijke werkers
vonden elkaar in een "home-
-team", dat in crisissituaties te
hulp kan komen. Het centrum
ET-10 en Huize Brandaris verte
genwoordigen op dit eiland de
recreatieve kant van het werk.
Ook op Ameland hebben de kerken
de handen ineengeslagen. Een
overkoepelende commissie zorgt
voor een efficiënte verdeling van
het werk en van
TERSCHELLING
het doen. Hun uitgangspunt is:
Wat wij hebben en wat wij doen,
we moeten het openstellen voor
de gasten. Het campingpastoraat
functioneert goed en ook het re
creatieprogramma vindt weer
klank.
"Vrijplaats"
De "drempelverlagende activitei
ten" van de kerken, zoals kerke-
tochten, concerten en rommel
markten, slaan onder de gasten
nog het meest aan. Men moet er
wel op letten, zo vinden de predi
kanten, dat daarop ook weer niet
te veel nadruk valt. Het gevaar is
niet denkbeeldig dat de kerken
door de grote belangstelling voor
die evenementen op de "com
merciële toer" ga^n. De kerk.
zeggen de pastores, moet vooral
een "vrijplaats" zijn, open en
gastvrij, beschikbaar voor ieder
die er maar behoefte aan heeft.
Een probleem is nog wel de be
trokkenheid van de gemeentele
den zelf. De predikanten hebben
de indruk, dat zij nog niet vol
doende op de tijdelijke gemeente
"uit den vreemde" zijn ingesteld.
Er is sprake van een haat-lief
de-verhouding tussen eilanders
en gasten. We hebben ze nodig,
maar we zien ze ook weer graag
gaan, zo denkt men wel. Door de
drukte die het seizoen voor de
gemeenteleden persoonlijk mee
brengt zijn er maar weinigen die
zich vanuit de kerk voor de gas
ten kunnen inzetten.
Experiment moet oecumenische relatie versterken
Opleiding. De theologische ho
geschool van de Christelijke Ge
reformeerde Kerken in Apel
doorn zal worden uitgebreid met
een opleiding voor godsdienstle
raar. De synode van deze kerken,
die in Amersfoort vergadert,
heeft het bestuur van de school
opdracht gegeven, zo'n opleiding
op te zetten.
Deze hogeschool heeft op het
ogenblik 74 studenten, van wie er
31 de opleiding volgen om predi
kant te worden. Van de anderen
wil een aantal de studie dienst
baar maken aan het onderwijs.
De lerarenopleiding wordt een
theologische doctoraal-studie
(eerstegraad) met als bijvakken
pedagogiek, didactiek en prakti
sche vorming.
De christelijke gereformeerde sy
node besloot, geen stage-halfjaar
voor nieuwe predikanten in te
stellen. In plaats daarvan zal de
classes (regio's) worden ge
vraagd, ervaren predikanten aan
te wijzen om jonge collega's een
korte tijd in hun eerste gemeente
te begeleiden.
Beroepingswerk. Hervormde
Kerk: beroepen te Voorschoten
H.M. Boogert Almelo, te
Vroomshoop H.P. Swets Mus-
selkanaal, te Terneuzen J.D.
Wuister Scheveningen, te Noot
dorp J. Eschbach Enschede, te
Oudenhoorn (ZH) Ph. J. Leen-
mans Wedde; aangenomen naar
Moordrecht kandidaat F. Bos
Maarn.
Christelijke Gereformeerde Ker
ken: beroepen te Veenendaal A.
Baars Urk.
Oud-Gereformeerde Gemeenten:
bedankt voor Oosterland A.P.
van de Meer Kinderdijk.
Celibaat. De Zwitserse theoloog
Hans Küng doet in een open brief
een bewogen beroep op de paus
om een eind te maken aan het
verplichte priestercelibaat.
Küng, die van het Vaticaan geen
theologie meer mag doceren,
zegt, dat het evangelie vrijheden
vermeldt, die de bedienaren van
het geloof mogen genieten. De
apostelen zijn gehuwd gebleven.
De kerk stelde pas enkele eeu
wen na haar stichting het celibaat
verplicht.
OEGSTGEEST - Acht Indonesische
christenen, die namens hun ker
ken - de Evangelisch Christelijke
Kerk van de Minahassa en de
Protestants-Christelijke Kerk
van Bali - deelnemen aan een
uitwisselingsprogramma met de
Synode-voorzitter ROOS
kerken in Oost en West ge
lijkwaardig
Nederlandse Hervormde Kerk,
zijn in ons land aangekomen.
Hun bezoek zal eind volgende
maand met een paar "evaluatie-
dagen" op het instituut Kerk en
Wereldin Driebergen worden
afgesloten. Het is de bedoeling,
dat volgend jaar een aantal Ne
derlandse christenen naar Indo
nesië gaat.
Leden van het dagelijks bestuur
(moderamen) van de hervormde
synode, vertegenwoordigers van
verschillende zendingsinstanties
en van de ontvangende kerkelijke
regio's classes) Hoorn en Hengelo
en de al enige jaren in ons land
werkende Indonesische predi
kant Lukito Handojo verwel
komden de gasten op een bijeen
komst in het zendingshuis te
Oegstgeest.
Assistentie
Dominee C.B. Roos, voorzitter dan
de synode, zei in zijn begroe
tingswoord dat de kerk met het
oude begrip "zending" niet meer
uit de voeten kan.
"Wij spreken niet meer van moe
derkerk en van dochterkerk. Als
we het nu over zending hebben,
bedoelen we zeker geen eenrich
tingsverkeer. In Oost en West
gaan we verstaan, dat het ons
samen en wereldwijd moet gaan
om de verkondiging van het
evangelie van Christus. De ker
ken staan daarbij niet meer in
een verhouding van zendende en
onvangende kerk tot elkaar. Ze
zijn gelijkwaardig en verlenen
elkaar assistentie"
Drs. H. Bootsmaalgemeen secreta
ris van de hervormde Raad voor
de Zending - welke instantie het
bezoek heeft voorbereid - waar
schuwde voor de al te gemakke
lijke gedachte dat christenen over
de hele wereld één zijn.
"De waarheid is, dat er veel ver
zijn niet alleen kinderen van God.
maar ook kinderen van Indonesië
en van Nederland. Onze cidturen
verschillen aanzienlijk. Wij dra
gen de kentekenen van de cultuur
waarin we zijn geboren. Die ver
schillen kunnen een werkelijke
ontmoeting bemoeilijken en het
begrijpen van elkaar remmen".
Een lid van de Indonesische groep,
een Balisch predikant, bood de
voorzitter van de synode, ds.
Experiment
Het gezelschapdat bestaat uit vijf
mannen en drie vrouwen, maakt
deze week een aantal oriëntatie-
dagen mee in het centrum "Hyde-
park" in Doorn.
De gasten zullen in verschillende
gezinnen verblijven. In oktober
zijn ze enkele weken gast van de
classes Hengelo Overijsselen
Hoorn (Noord-Holland)
Deze contacten zijn vooralsnog be
doeld als experiment. Door een
directe en intensieve ontmoeting
tussen gemeenteleden van de be
trokken kerken wil men de oecu
menische relatie versterken. Het
zijn de Indonesische kerken d ie op
zo'n bezoek hebben aangedron-
Simonis in Heiloo:
De grootste bedreigingen van het
gezin zijn de aantasting van
geestelijke waarden en de echt
scheidingen. Echtparen moeten
door hun voorbeeld - en door
hun gebed - meehelpen het gezin
de kostbare hoeksteen van de
samenleving te laten blijven.
Bisschop Simonis van Rotterdam,
die dit vandaag zei op een bede
vaart van land- en tuinbouwers
uit de bisdommen Haarlem en
Rotterdam in Heiloo, verwacht
dat de komende bisschoppensy
node in Rome over het katholieke
ADVERTENTIE
gezin veel moderne visies en
problemen de revue zal laten pas
seren die diep insnijden in het le
ven van de mensen. Hij sprak de
hoop uit, dat op dit synode dui
delijk zal worden weerlegd "wat
niet past in de christelijke over
tuiging". "Er mag niet worden
getornd aan wat principieel vast
ligt vanuit Gods scheppingsór
de".
Simonis beklemtoonde, dat het
huwelijk geen cultuurhistorische
gegroeide werkelijkheid is, geen
westerse beschavingsvorm, maar
"Gods instelling bij de oorsprong
van de mensheid, zoals het boek
Genesis in de bijbel verhaalt".
"Men en vrouw worden in het
huwelijk, zoals het eerste men
senpaar, duurzaam in liefde ver
enigd. Daarom is het onontbind
baar en monogaam en zal de
rooms-katholieke kerk altijd
blijven leren, dat buitenechtelij
ke seksuele, relaties ongeoor
loofd zijn".
Onrust. De conferentie van En
gelse priesters, die de afgelopen
week in Birmingham bijeen
kwam, betreurt het in een resolu
tie dat de manier waarop "Rome"
de zuiverheid van bepaalde
theologen onderzoekt bij veel
mensen onrust veroorzaakt.
Veel van uw debiteuren willen u best sneller
betalen. Als u ze dat maar gemakkelijk maakt.
Door ze bijvoorbeeld direkt bij levering een mach
tiging tot automatische incasso te laten tekenen.
Dat scheelt iedereen rompslomp.
En u hebt sneller uw geld.
r De Rabobank kan u over
dergelijke incassosystemen veel
vertellen. En ook over de manier
waarop dat geld dan op uw rekening
wordt bijgeschreven. Vlug, en met een
rekeningafschrift waar uw boekhouding
wat aan heeft. Omdat het zo kan
worden opgesteld, dat het aansluit op uw
eigen administratie.
Een rekening bij de Rabobank heeft nog
meer voordelen. Een brochure hierover ("Hoe
u via de Rabobank meer kunt
doen met een rekening-courant".)
alle 3100 vestigingen van de
Rabobank gratis verknjgbaar.
U hoeft er dus niet ver voor
uit de buurt.
'nfleur
opkikker
isaltijd
De priesters vragen de Romeinse,
curie, die methode zo te verande
ren dat ze minder onderhevig is
aan kritiek en verdenking van
onrecht. De conferentie in Enge
land vertegenwoordigt zo'n 5000
priesters. Met grote meerderheid
van «temmen werd de resolutie
aangenomen.