New Pop mikte op safe
'Dit programma moet
wel goed gaan lopen'
Podinmblik
vandaag...
toegelicht
Nel Kars
brengt
'Carré
Vrouwen'
Den Bosch kent
geen prijs toe
r/RflOlOl/grogrammai
MAANDAG 8 SEPTEMBER 1980
Ramses Shaffy opent Leids theaterseizoen
AMSTERDAM/LEIDEN - Ramses Shaffy aan de jus d'
orange. Rood shirt open tot op de navel. Een goedlachse
verschijning, die zegt over weinig tijd te beschikken.
"Repetities, begrijp je". Maar als hij praat over zijn werk
vergeet hij de tijd.
LEIDEN - De Leidse schouw
burgagenda vermeldt voor
deze week behalve een optre
den van Ramses Shaffy op
woensdagavond 10 september
en een voordracht door Nel
Kars op donderdagavond 11
september twee voorstellingen
van "Een kus van een Rus"
door John Lantings Theater
van de Lach, resp. op vrij
dagavond 12 en zaterdag
avond 13 september. Deze
laatste twee voorstellingen
zijn herhalingen. "Broodje
boek" is de titel van een
jeugdmusical van Mies Bou-
huys en Joop Stokkermans,
dat zondagavond 14 septem
ber door het Amstel Toneel op
het podium van de I^eidse
Schouwburg wordt gebracht.
Deze week stapt hij de theaters bin
nen met een nieuw programma.
Op woensdag 10 september staat
hij op de planken van de Leidse
Schouwburg. Nu eens niet samen
met Liesbeth List, maar met Cen
trum-acteur Vincent Walter. Na
tuurlijk, "Ramses en Vincent"
gaat het heten. Hij, Ramses, klas
siek aan de piano en zingend.
Vincent praat tussen de liedjes
door.
"Het wordt een soort recitel," zegt
Ramses die een klassieke piano
opleiding achter de rug heeft.
"Ik had een grote techniek. Toen ik
zeventien was had ik naar het
conservatorium moeten gaan.
Maar ik heb daar niet de mentali
teit voor. Ik zag mezelf niet zeven
uur achter elkaar aan de piano zit
ten".
Dat nieuwe programma ontstond
uit geldgebrek. Ja, dat klinkt
vreemd. Ramses lacht. "Oorzaak
New York. Ik had een beurs voor
een studiereis. Wat ik daar gezien
heb bracht me in een roes. Waan
zinnig professioneel is het alle
maal. Alles gebeurt veel losser
dan hier. Niet praten maar doen.
Geen geld? Oke, dan ga ik wer
ken. Binnen tien dagen staan ze
met een programma op de plan
ken. En lef hebben. Durven. Het
is geen misdaad om te misluk
ken. Kan je alleen geld kosten,
nou en? Dan ga je weer werken en
betaal je je schulden van wat je
verdient".
"Die mentaliteit ligt mij heel erg. Ik
ben daar in pianobars zelf achter
de piano gekropen. Dat moest,
want er was geen pianist voorra
dig. Maar het mocht niet. Je kon
zonder werkvergunning gearres
teerd worden. Maar dan moest je
het echt gaan doen. Als ik 's mid
dags een liedje maakte speelde ik
het 's avonds".
"Toen ik hier terugkwam zat ik
zonder een cent. Wat ik van die
Amerikanen geleerd had, heb ik
meteen in de praktijk gebracht.
Ik zou met Liesbeth aan de repe
tities van een nieuw programma
beginnen. Omdat er geen geld
was kon dat niet. Toen kwam ik
op het idee om met mijn oude
vriend Vincent wat te gaan doen.
Binnen tien dagen konden we
een nachtvoorstelling geven in
De Kleine Komedie. Dat pro
gramma was met recht in elkaar
gesmeten. En leuk, het publiek
reageerde erg plezierig".
"Eigenlijk zou ik een Frans stuk
gaan spelen, een solostuk van een
schrijver die overleden is. Zijn
weduwe bezat de rechten, maar
wilde die niet afstaan. Gelukkig
was die weduwe zo vriendelijk
om dood te gaan, zodat ik nu alle
hoop heb de rechten te kunnen
verwerven. Nu had ik dit stuk
graag bij een van de gezelschap
pen ondergebracht. Dan ben je
financieel verzekerd. Ik heb ze
wel opgebeld, maar ze sloegen
stijl achterover. Zo van: is die
vent nou gek geworden. Ik vind
dat het stuk gespeeld moet wor
den. Geld is er niet. We zien het
wel. Het komt altijd goed. Iets
watje echt wilt mag nooit afstui
ten op te weinig geld. Dan moet
het maar geleend worden. En als
het mislukt zit ik er tot m'n nek
in. Hindert niet. Het wordt tot de
laatste cent toe afbetaald. Het zou
de eerste keer niet zijn".
Ramses Shaffy: zonder Liesbeth List
"Maar voorlopig denk ik dat het
programma met Vincent erg
goed gaat lopen. We zitten tot ja
nuari al behoorlijk vol. Ik ben
geen vent, die uitgaat van een on
veranderbaar geheel. Ik hou er
van van de hak op de tak te sprin
gen. Ik ben chaotisch. Kan goed
improviseren. Op een bepaalde
datum moet iets af zijn. Maar het
is nooit af. Dan moetje gaan flan-
zen omdat je in het begin teveel
tijd verlummeld hebt. Deze voor
stelling zal ook blijven groeien.
Als je genoeg hebt van iets wordt
het vervangen. Spelen doe je ook
voor je eigen plezier".
"Ik hou er van veel dingen tegelijk
te doen. Toen ik destijds van acht
tot elf keurig "De Meeuw" van
Tsjechow speelde deed ik tege
lijkertijd elders in het land een
Shaffy-chantant. Na de voorstel
ling in de auto en van twaalf tot
één zingen met Liesbeth. Dat
kon. Ik werd er niet moe van.
Weetje, ik ben te creatief om alles
op één kaart te zetten. Ik wil to
taal bezig zijn. Dat theater fasci
neert me. Bij die toneelgezel
schappen heb ik echt een fantas
tische tijd gehad en ik heb een
luxe leventje geleid als jong ac
teur. Uiteindelijk wilde ik weg
omdat ik op een lijst moest gaan
kijken of ik ingedeeld was en
welke rol ik moest gaan spelen.
Dat bepaalde je leven. Ik wil zelf
bepalen hoe ik mijn leven indeel.
Bovendien miste ik de muziek in
het theater. Ik pas niet in kaders".
"Mijn dagelijks leven is de voe
dingsbodem van het theater. Die
lopen in elkaar over. Daarom
word ik ook knap lastig gevon
den. Hilversum is doodsbe
nauwd voor me. Mijn reputatie
daar is slecht. Ik word niet ge
vraagd voor televisie en film.
Jammer eigenlijk, maar ik mis
het nauwelijks, omdat ik er niet
aan denk. Mijn leven zit zo vol
met allerlei dingen. Het enige wat
voor mij belangrijk is, is dat ik op
een toneel sta en er een volle bak
is, mensen die gekomen zijn om
naar je te luisteren en kijken".
"Mijn plannen gaan nooit verder
dan een paar maanden. Ik wil niet
eens weten wat ik in de toekomst
ga doen. Dat is verveldend voor
de mensen die met me werken,
maar goed voor mij. Als ik zou
weten wat ik moest doen, kwam
er niets van terecht. Dan neemt
het een te belangrijke plaats in je
leveh in. Voor mij moet er vol
doende ruimte zijn om te impro
viseren. De mensen moeten mij
maar toestaan dat er iets mis
lukt".
LEIDEN - De actrice Nel Kars
staat donderdagavond 11 sep
tember in de Leidse Schouw
burg met haar, door Joost
Prinsen geregisseerde to
neelprogramma 'Carré
Vrouwen'. Dit stuk solotoneel
is geschreven door Ger Beu
kenkamp, Theo Klink en Hu-
go Heinen. Als dramaturge
voor 'Carré Vrouwen' heeft
Mia Meyer zich ingezet.
Vier maal Nel Kars
Na de Amsterdamse toneel
school werd Nel Kars in 1960
geéngageerd door het toneel
gezelschap 'Ensemble'. Ze
ging daar in 1963 weg, omdat
de enige rol, die ze in die drie
jaar mocht spelen een rol was
in het jubileumstuk 'Een
Vrije Dag' met Magda Jan-
sens. Ze had wel een contract
en kreeg ook haar geld, maar
geen rollen. Dat zinde Nel
Kars absoluut niet en in 1964
stapte ze over naar 'Arena'
van Erik Vos. Ook daar kreeg
ze geen rollen en datzelfde
jaar nog besloot ze solo-toneel
te gaan bedrijven. Ze liep alle
omroepen langs voor werk en
tenslotte werd ze door de
VPRO opgebeld met het ver
zoek 'iets' te doen op een
VPRO-ledenavond in Hilver
sum. Zo is Nel Kars' eerste
solo-programma ontstaan. Ze
noemde het 'Toneel uit ver
schillende eeuwen' en ze
bracht daarin tekstfragmen
ten van stukken van Tsje-
chov, Molière en Shakespea
re. Vanaf haar eerste solo
programma (Carré is inmid
dels alweer het vierde pro
gramma) heeft Nel Kars haar
eigen (toneel-) kleding ont
worpen en gemaakt.
Nel Kars' jongste solo-toneel
programma, 'Carré Vrouwen'
is in mei van dit jaar in het
theatertje van mime-kunste-
naar Rob van Reyn in Am
sterdam in première gegaan.
Sindsdien heeft Nel Kars
'Carré Vrouwen' ongeveer
zeven maal gespeeld.
ROTTERDAM (GPD) - Al
les komt terug, denk je wel
eens. Het hele muziekle
ven is een grote cyclus.
Dergelijke alledaagse filo
sofietjes komen als vanzelf
boven als je met ontblote
bast staat te genieten van
het zonnetje en de hart
verwarmende soulmuziek
zoals die door de Engelse
Q-Tips wordt voortge
bracht. Het is de eerste
zondag in september en
meer dan 120.000 mensen
zijn op de vierde editie van
het gratis toegankelijke
Rotterdam New Pop Fes
tival afgekomen, dat zich
op zes podia en in twee
theatertenten in het Rot
terdamse Zuiderpark af
speelt.
Duizenden mensen genieten van
het contact dat zanger Paul
Young, die over een heerlijke,
snerpende soulstem beschikt,
met hen opbouwt. Het ene gou
den jaren-'60 soulnummer is nog
niet beèindigd of de volgende
classic wordt ingezet. Some kind
of wonderful van Goffin and
King, SYSLFM, ofte wel The Let
ter Song van Joe Tex, plus mate
riaal uit de Stax-and-Atlantic Ca
talogi. Je hart bloeit zelfs open als
een doodgewone coverband ze
Enthousiasme op het New-Popfestival.
naspeelt: Sweet Soul Music van
Arthur Conly, How Sweet It Is
van Marvin Gaye, The In
crowd...
Gezegend door hoogzomerse om
standigheden, die een warme dag
en een bijna strakblauwe lucht
opleveren, vermaken zich dui
zenden mensen uit heel Neder
land bij zes podia. Buitenlandse
acts trekken daarbij traditiege
trouw de meeste belangstel
ling, binnenlandse beloften heb
ben twee eigen podia ter be
schikking, verder is er een dich-
tershoek en een Bühne met ar
tiesten uit het Caraibisch gebied.
Een, zo op het eerste gezicht suc
cesvol festival dus, waarbij nau
welijks een onvertogen woord is
gevallen. Even afgezien dan van
een kloppartij tijdens het optre
den van de skaband Bad Man
ners, maar de naam van die groep
suggereert al noodlot.
Jubel en opgetogenheid bij de or
ganisatoren Beerend Lenstra,
Theo Henzen en de Rotterdamse
Kunststichting, die steeds meer
de voldoening smaken een aardi
ge formule te hebben gevonden
die een groot en groeiend publiek
aanspreekt. Maar juist het bij
voeglijk naamwoord „New" in de
naamgeving van dit nu al mam
moetachtige festivalgebeuren,
maakt dat men de successen aan
andere criteria moet toetsen.
Met de toevoeging ..nieuw" kunnen
drie verschillende aspecten wor
den bedoeld. Ten eerste, Rotter
dam New Pop wil artiesten die
net komen kijken onder de aan
dacht brengen. Ten tweede, het
festival beoogt groepen die met
een nieuwe muziekopvatting
voor de dag komen, of wier mu
ziek minstens een nieuw per
spectief biedt, voor het voetlicht
te halen. En ten slotte, „nieuw"
betekent datje een groot publiek
vertrouwd maakt met hetzij
bands die net komen kijken, het
zij bands die nieuw zijn en wat te
zeggen hebben.
Getoetst aan de Q-Tip. aan crite
rium nummer 1 wordt dus vol
daan, aan nummer 2 niet, en aan
nummer 3 wederom wel. Een
voudiger gezegd, een groot
publiek heeft leren genieten van
een leuke, aardige tamelijk re
cent gevormde band, dat evenwel
niets nieuws in de werkelijke zin
van het woord te bieden heeft.
Wie de programmering van het
Rotterdamse festival naloopt, al
thans wat betreft internationale
attracties, ziet dat zich a la de Q-
Tips een zekere wetmatigheid
begint af te tekenen. Van de acts
uit het buitenland kregen The
Ramones en The Undertones als
deel een vaak voldoende waarde
ring en aandacht, is het werk van
Ian Gomm en The Photo's rede
lijk bekend en heeft het materiaal
van Bad Manner, The Photo's,
Ian Gomm, Q-tips. New Musik,
Hazel O'Connor's Megahype en
The Ramones strikt muzikaal ge
nomen weinig, of in elk geval
weinig werkelijk vernieuwends
om het lijf.
DEN BOSCH (GPD) - In de eind
ronde van het 27e Internationale
Vocalisten Concours in Den
Bosch, is zaterdag de prijs van de
stad 's-Hertogenbosch, die elk
jaar beschikbaar wordt gesteld
voor de beste solist, dit keer niet
toegekend.
De internationale jury meende dat
niet één kandidaat in aanmerking
kwam om als beste van het con
cours te worden aangemerkt.
Na lang overleg maakte de jury pas
zaterdagavond de prijswinnaars
bekend-. Bij de sopranen ging
Lynda Russell uit Groot-Brittan-
nië niet alleen met de eerste prijs
strijken, maar kreeg zij boven
dien de prijs van de VARA. De
tweede prijzen gingen naar de in
Frankrijk wonende Japanse Fu-
sako Kondo en de Hongaarse Ma
ria Ardo.
Bij de counter-tenors kwam nie
mand in aanmerking voor de eer
ste prijs. De tweede prijs in deze
categorie ging naar Robin Martin
Oliver uit Groot-Brittannië.
Bij de bassen-baritons werd de eer
ste prijs toegekend aan de Ame
rikaan Thomas Wilcox; een ande
re Amerikaan, Thomas Hamp-
son, verwierf de tweede prijs.
Bij de alten-mezzosopranen was de
eerste prijs voor de Roemeense
Mariana Cioromila, terwijl de
tweede prijs in deze groep werd
toegekend aan Chieko Shirasaka
uit Japan.
NEDERLAND I -
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.49 - Poli en Pili (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Tom and Jerry (KRO)
19.10 - De avonturen van Ivanhoe (KRO)
19.35 - Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO)
20.40 - Lifeline (KRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Fransen als jullie eens wisten, doe. serie (KRO)
23.05 - Film van de stichting Nederlandse Vrijwilligers (SOC'U-
TERA)
23.20 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II -
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.25 - Educatief werken met volwassenen (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - AVRO's Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Emile Zola-of het menselijk geweten (AVRO)
21.30 - AVRO's Sportpanorama (AVRO)
22.30 - Televizier Magazine (AVRO)
23.15 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
(Regionaal progr. NDR: 18.00 Sport.
18.30 Aktualiteiten. 18.45 Kleuterse
rie. 18.55 Aehtung Zoll. 19.25 Infor
matief progr. 19.59 Programma-
overz. WDR: 18.00 St. Pauli Lan-
dungsbrucken. 18.30 Was sich neckt,
das liebt sich, tv-serie. 18.40 Aeh
tung Zoll. 19.15 Aktualiteiten. 19.45
Licht progr.). 20.00 Journaal. Aansl.:
Verkiezingen. 20.15 Chris und Tim.
21.15 Verkiezingen. 22.30 Aktualitei
ten. 23.00 Glaskafige. 0.50 Jour-
DUITSLAND II
18.20 Koniglich Bayerisches Amts-
gencht. 19.00 Journaal. 19.30 Popu
laire muz. 20.15 Informatief progr.
Aansl.: Diescussie. 21.00 Aktualitei
ten. 21.20 Am Sudhang. 23.00 Jour-
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus
Duits. 19.00 Filmreportage. 19.45
Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Ka-
leidiscoop. 21.45 Sie haben das Wort.
23.25 Journaal.
BELGISCHE TV
NET II
kenfilm. 19.00 Informatief progr.
19.30 Verkeerstips. 19.35 Medede
lingen en Morgen. 19.45 Nws. 20.10
Weerbericht. 20.15 Folkloristische
Dansen. 21.05 Oorlogsresten. 21.55
Consumentenrubriek. 22.35
De KRO zendt vanavond Bob Bouma's filmprogramma Voor
een briefkaart op de eerste rang" uit met fragmenten uit onder
staande films:
Bob Fosse met Roy Scheider (Gouden Palm
Clint Eastwood met o.a.Clint Eastwood en
"All that jazz"
1980).
"Bronco Billy"
Sandra Locke.
"The black holevan Garry Nelson met Maximillian Sche 11, Antho
ny Perkins en Yvette Mimieux.
"Bekende gezichten - gemengde gevoelens" van Ate de Jong met
Elsje de Wijn, Carol van Herwijnen,Hans Dagelet en Peter Romer.
"Cruising" van William Friedkin met Al Pacino.
"The big red one" van Samuel Fuller met Lee MarvinMark Hamill,
Robert Carradine en Bobby di Ciccio.
Naar aanleiding van deze film wordt een interview vertoond dat
Maarten van Rooyen maakte met Samuel Fuller, Robert Carradine
en Bobby di Ciccio.
"Breaking Glass" van Brian Gibson met Hazel O'ConnorJon Finch
en Phil Daniels.
Hazel O'Connor is als gast in de studio aanwezig.
Het "Oudjevande maand" of de zgn. "klassieke scène" komt uit "La
Strada" van Frederico Fellini met Anthony Quinn en Guillieta
Massina, die opnieuw in roulatie is gebracht. (Ned. 1, 1935 uur).
RADIO
ERASMUSPRIJS-NCRV-Maandagavond op Hilversum Ilom
20.00 uur. Een rechtstreekse uitzending van de uitreiking van de
Erasmusprijs 1980. Dit jaar ging deze prijs naarGustav Leonhardt
en Nikolaus Hamoncourt.
Letter M - KRO. Dindagsochtend op Hilversum II om 09.20 uur.
Praten over het onderwerp kinderen van gescheiden ouders. Er
wordt gesproken met vier kinderen uit verschillende gezinnen in
de leeftijd van zeven tot achttien jaar. Ze vertellen hoe ze de schei
ding van hun ouders hebben verwerkt. In het hieropvolgende pro
gramma "Ouder worden we allemaal" (om 10.30 uur) komen enkele
grootouders aan het woord, die sinds de scheiding van hun zoon of
dochter hun kleinkinderen niet meer zien.
De zon heeft ons verkocht, moeder - NOS. Dinsdagmiddag op
Hilversum II om 14.30 uur. Het eerste programma van twee uitzen
dingen over de Nederlandse Antillen. Daar bereidt men zich voor
op de onafhankelijkheid, die naar het zich laat aanzien tegen het
eind van dit decennium een feit zal zijn. Over die naderende onaf
hankelijkheid wordt op Curasao en Aruba gesproken met r
uit het sociale, politieke en culturele leven. Nederland wil i
Antillen af, maar willen de Antillen eigenlijk wel los van Neder
land? In deze eerste uitzending wordt ook ingegaan op de verhou
ding Curagao-Aruba.
MAANDAG 8 SEPTEMBER
HILVERSUM I
18.11 (S)Aktua. 18.25 (S) De Kinder-
platenbak. 18.45 (S) Het zesde conti
nent, hoorspelserie. 19.02 (S) Tross-
country. 20.02 (S) Zomaar 's avonds.
21.30 (S) TROS - Big Bandfestival
1980. 22.02 (S) Aktua - sportcafe.
NOS 23.02 (S) Met het oog op mor
gen.
HILVERSUM II
18.00 (S) Muziek in vrije tijd. P.P.
18.50 Uitzending van D.S. 70. NCRV
19.00 (S) Steen in de vijver. 20.00 (S)
Klassieke muz. 21.30 (S) Literama
maandag. 22.25 (Sl Bond zonder
naam. NOS 22.30 Nws. 22.40 Open
HILVERSUM III
NOS 18.03 (S) De Avondspits met de
Nationale Hitparade AVRO 19 02
(S) Praatpaal 15. 20.02 (S) Het Stee
nen Tijdperk. 21.02 (S) Superclean
Dreammachine. 22.02 (S) Blues
ballads Beat. 23.02 (S) AVRO's
Swingtime.
(NOS Ieder heel uur nws AVRO:
(7.03, 7.30. 8.03 en 8.30 Avro's Ra
diojourn 9.03 Tekst en uitleg. 9 08
(S) Concertant. 10.02 De Zandbak
show 10.10 (S-M) Arbeidsvitami
nen. 11 02 Venus met pistool, joor-
spelserie. 11.33 (S) Rondom twaalf.
12 30(S) Mon vieux, ma vieille. 13 03
AVRO's Radiojourn 13 20 (S) De
AVRO diligence. 13.55 Beursplein 5.
14.02 (S) 'n Middagje AVRO. 16 02
Hersengym. 16.30 Dertien speciaal.
17.02 (S) Gas terug.
HILVERSUM II
f.36 Echo. (8.00 Nws.). 8.30
Nws. 8.36 Frank Pourcel. amuse-
mentsmuz. 8.50 Postbus 900. 9.00
Gym. voor de vrouw. 9.10 Water
standen. 9.15 Scheepspraat. 9.20 De
letter M. 10.30 Ouder worden we al
lemaal. 11.00 Schoolradio. 11.30 Ra-
lel. OVERHEIDSVOORL 12 16
Uitz. voor de landb. KRO: 12.26 Me-
ded. voor land- en tuinb. 12.30 Nws.
1136 Echo. 13 00 Nws. 13.11 Goal.
13.30Schoolradio. NOS 14 du I'n-cr
over de Antillen. KRO: 15.15 Boe
kenwijsheid. 15.30 Geen verboden
toegang 16.30 Het praatprogr 17 24
Meded. 17.30 Nws. 17.36 Echo.
i VARA
HILVERSUM III
(NOS Ieder heel uur nw
Van 7.00-18 00 Aktuali
Dingen van de dag 7.02 (S) Gesode
meurders 8 30 (S) Holland ze zeg
gen. 10 03 (S) Typisch Jansen 11 30
(S) VARA's zoekplaatje 13 30 <S
Spitsbeeld. 15.30 (S) Popkrant 16.30
(S) Beton.
HILVERSUM IV
TROS 7.00 Nws 7.02 (S) Capriccio
9.00 Nws. 9 02 (S) Er staat een orgel
in Dalfsen. 9 30 (S) Van heinde en
verre 10.00 (S) Opus tien tot twaalf
12.00 Nws 12 02 (Si Het grot.- con
cours 13.00 (S) De meest verkochte
klassieke tien 13.30 (S) Koren -
Korpsen. 14 00 Nws 14.02 (S) De ho-
Guitmriteiten,