Satyagraha: lekkernij voorde liefhebbers Orkest overweegt actie ORKEST MAANDAG 8 SEPTEMBER 1980 VARIA Per O'Toole kent u. Beroemd en Engels tegelijk. Bekroonde hoofdrollen in de film ,JBec- ket" (Golden Globe 1965), „The Lion in Winter" (Golden Globe 1969) en GoodbyeMr. Chips(Golden Globe 1970). Kennelijk dus een groot film acteur. Bryan Forbes kunt u minder, hij begon als acteur, schreef daarna de scripts voor menige film, en regisseerde ook menige film. Maar Mac beth kent u weer wel heel goed: toneelstuk van Shakespeare, 375 jaar geleden geschreven Vorige week is in Londen, bij de Old Vic, een nieuwe opvoe ring van Macbeth in première gegaan, met Peter O'Toole in de titelrol, Bryan Forbes als regisseur, en William Shakes peare als slachtoffer. Als je de kritiek tenminste geloven mag. Robert Cushman, de toneelcriti cus van The Observer, begint zijn recensie aldus: Peter O'Toole heeft al in 17 jaar geen belangrijke Sha- kespearerol meer vertolkt. Bryan Forbes heeft nooit eer der toneelregie gedaan Mac beth is een heel moeilijk stuk. Tot 2 r de James Fenton, de toneelcriticus van The Sunday Times, pakt het anders aan. Na gewezen te hebben op het gegiechel van het publiek en de slechtste kri tieken van het jaar, schrijft hij: „Vertrouiv die kritieken niet. De voorsteling is veel erger dan tot nu toe geschreven is, een mijlpaal in de geschiedenis van onbehouwen acte- Met name Peter O'Toole schijnt het heel bont te maken: ,JDe mogelijkheid bestaat dat hij van het stuk houdt, maar zijn vertolking doet vermoeden dat hij er een soort persoonlij ke wraak op uitoefent, zoals hij er methodisch elke zin en variatie aan onttrekt", schrijft de recensent van The Observer, en de recensent van The Sunday Times schrijft, dat hij aanvankelijk meende dat O'Toole een uitbeelding van dronkenschap wilde ge ven: ,JZijn optreden vertoonde een vage traagheid die ook eigen is aan een dronken chauffeur die denkt dat hij niet gesnapt zal worden als hij maar vlak langs de troittoirrand blijft rijden en nooit harder rijdt dan 15 kilometer per Het schijnt ook een buitenge woon bloedige voorstelling te zijn. De Observer-criticus vindt Dudley Sutton in de rol van Macduff een beetje aan de wilde kant, en voegt daar aan toe: „Toen het zeer overtuigende af gehakte hoofd van Macbeth aan het slot op het toneel werd gebracht maakte dit een zo le vensechte indruk datje vrees de dat de heer Sutton, ergens achter de coulissen, even de controle over zichzelf was kwijtgeraakt". De bloederigheid van het stuk, die meer gegiechel dan gehui- ver teweeg bracht, lijkt voor een deel te danken te zijn aan prinses Margaret, die een van de voorpremières bezocht. Na afloop raadde ze Peter O'Toole aan voor het bloed het zogenaamde Kensington Gore" te gebruiken, dat bij eerste hulpdemonstraties al tijd gebruikt wordt door de St. John's Ambulance Brigade, waarvan zij beschermvrouw is. Haar goede raad werd op gevolgd. In The Sunday Tele graph van ruim een week voor de première zei O'Toole in een interview, dat hij in Ierland katholiek is opgevoed: Jkhou van tradities, de gewaden en het bloed". Met Macbeth, zo blijkt, maakte hij na vijftien jaar zijn come-back op het to neel na een stuk, ,f)ead Eyed Dicks", dat viel als een bak steen. Hij blijkt zich ervan bewust te zijn dat hij met Macbeth" een groot risico loopt. In toneelkringen gelooft men dat het stuk ongeluk brengt, reden waarom ac teurs de naam zoveel mogelijk vermijden en zich behelpen met eufemismes als Aimez- vous Glamis?", „The Caledo nian Tragedy", Monarch of the Glenetcetera. Peter O'Toole heeft zijn eigen schuilnaam bedacht: „The Harry Lauder Show". Sir Harry Lauder was een Schot se music-hall humorist. Het heeft allemaal niet mogen ba ten. Het publiek giechelde, de critici gingen als gekken te keer, Timothy West, de direc teur van de Old Vic distan- cieerde zich van de voorstel ling, en dat noodzaakte regis seur Bryan Forbes weer om op het toneel te klimmen, en dat optreden te verklaren in een ingezonden stuk in The Times van 6 september. Hij was niet, de avond na de première op het toneel geklommen om de critici te tarten, maar om zichzelf publiekelijk te dis- tancièren van een verklaring van het management van de Old Vic Company: Jk beschouwde die verklaring als een verachtelijke daad van artistiek verraad en een staaltje van commerciële dwaasheid. Generaals die over de veiligheid van het hoofdkwartier praten beho ren niet degenen te kritiseren van wie gevraagd wordt aan de frontlinie te sneuve len". Het stuk schijnt nu te lopen als een trein: iedereen wil dat bloedbad wel eens zien!... ROTTERDAM - Na de we reldpremière door de Ned. Operastichting, vrijdag jl. in de Rotterdamse Schouwburg, drong zich de vraag op of "Satyagra ha" van Philip Glass strikt genomen nog wel als ope ra beschouwd kan wor den. De tekst, in het Sanskriet gezongen en ontleend aan de Bhagavad-Gi- ta, een religieus-filosofisch In disch dichtwerk, heeft geen di recte relatie met de handeling. Enerzijds zou men "Satyagraha" daardoor kunnen karakteriseren als een oratorium dat men op het toneel illustreert met een visuali sering van gebeurtenissen die zich afspeelden tijdens Ghandi's verblijf in Zuid-Afrika in de jaren 1893-1913. Anderzijds blijkt ech ter dat de handeling en het karak ter van Ghandi vooraf vastston den; alle theoretische beschou wingen van Glass verhinderen namelijk niet dat er wel degelijk een relatie aanwezig is tussen muziek en toneelgebeuren, een zeer traditionele relatie zelfs, waarbij de muziek op sommige momenten fungeert als directe expressie van allerlei primaire emoties. Niet verwonderlijk, want ondanks allerlei modern ge theoretiseer bleek Glass zowel in vorige werken als in "Satyagra ha" een componist met een ou derwets gevoel voor theater en dramatische effecten. Voor "Sa tyagraha" zou dat wel eens de redding kunnen betekenen, want het werk verloochent zijn achter grond van de "minimal music" niet. Integendeel: alles in deze opera is minimaal behalve de tijdsduur. Slechts in enkele van de zes scènes waaruit de eerste twee bedrijven bestaan, is er sprake van enige handeling. In de overige is er eerder sprake van allegorisch bewegingstheater dan van dramatische gebeurte nissen, waarbij bovendien veel van de symboliek misschien wel illustratief, maar beslist niet functioneel is. Muzikaal gebeurt er nog minden Glass pakt een ba sismotief dat hij eindeloos va rieert, en het is een compliment voor zijn dramatische intuïtie en de levendigheid van de zangpar tijen dat de combinatie van zang, toneel en orkestpartij meer dan eens een grote dramatische spanning oplevert, want de or kestpartij doet vaak denken aan het eindeloos herhalen van vin geroefeningen. Het derde bedrijf, Fragment uit Philip Glass' opera "Satyagraha" door Glass bedoeld als noogte- punt, spant in dit opzicht de kroon. Voor bewonderaars van Glass en liefhebbers van de "minimal mu sic" een ware lekkernij, maar menig bezoeker zal toch wel het gevoel krijgen dat hier zonder enig bezwaar minstens een half uur geschrapt had kunnen wor den. De uitvoering door het Utrechts Symfonie Orkest onder Bruce Ferden en in een gestyleerde re gie van David Pountney kon Glass zich moeilijk beter wensen. In feite steunde het succes zelfs voor een groot deel op de uitvoe ring met indrukwekkende to neelbeelden en een uiterst sub tiele belichting. Een niet onaan zienlijke bijdrage kwam boven dien van het Rotterdams Conser vatorium-koor en een gediscipli neerd solistenensemble onder aanvoering van de tenor Douglas Perry als een wel erg zoetelijke maar schitterend gezongen Ghandi. "Satyagraha" komt op 12 en 13 sep tember naar het Circustheater in Scheveningen en op 17, 19 en 23 september naar de Amsterdamse Stadsschouwburg. PAUL KORENHOF LEIDEN/DEN HAAG - Op verzoek o.a. van de Tweede-Kamerleden J.J. Voogd (P.v.d.A.) en mr. Kappeyne van der Coppello (WD) zal de vaste kamercommissie van CRM op woensdag 10 september bijeen komen teneinde zich te buigen over de gerezen subsidie-problemen van het Gew. Orkest. Het ligt in de bedoeling later in de ochtend ook daarbij de provincie te betrekken. Mocht de minister zich negatief blijven uitspreken over het subsidie-ver zoek (een aanvullende subsidie in afwachting van de behandeling van de nota orkestenbestel), dan ligt het in de bedoeling op zeer korte termijn een motie in te dienen, die naar men verwacht een brede basis in de Tweede Kamer zal worden gesteund. Tot zo lang heeft het bestuur van het Gewestelijk Orkest zich voorgenomen, niet tot verdere actie over te gaan. Het bestuur van het Gewestelijk Orkest heeft zich intussen wel beraden op alle mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld een weigering van de minister om een eventueel aangenomen motie in behandeling te nemen of ten uitvoer te brengen. In dat geval zal het GEW. Orkest wel tot actie overgaan. Hierbij zal een brede laag uit ons cultureel, educatief en maat schappelijk volksbestel betrokken worden, in de hoop dat men zich zeer sterk zal opmaken om de minister tot een positieve houding te bewegen. De Tweede Kamer heeft alert gereageerd op het beroep dat het Gewestelijk Orkest op de kamerfractie heeft gedaan. Ongetwijfeld heeft men daar de ernst van de situatie beter ingezien dan het ministerie van CRM dat deze zaak al van 1976 af slepende heeft ge houden. Het orkest staat op het punt ont bonden te worden als niet snel wordt ingegrepen. Drie en veertig mensen gaan dan de WW in. Raamt men de kosten hiervan dan zal men onge twijfeld tot de conclusie komen dat deze vele malen het be drag overtreffen dat nu nodig is om het orkest in stand te houden. Bovendien is het belangrijk in te zien dat een Gewestelijk Or kest dat zijn taken kan blijven uitvoeren ook andere gele genheid geeft tot werk in de culturele sfeer. We denken bijvoorbeeld aan dirigenten en solisten. Het belang van de amateuristi sche kunstbeoefening, en de ontplooiing daarvan, staat meer dan ooit centraal, nu velen met hun gedwongen vrije tijd gelegenheid krijgen deze tijd zinvol te maken Dit laatste komt in het gedrang indien het Gewestelijk Orkest zou weg vallen, en vele koren gedwongen worden tot ver arming van hun repertoi re-keuze met alle konse- kwenties vandien. Al deze fa cetten raken zowel culturele als maatschappelijke belan gen, feiten die de minister van CRM na aan het hart behoren te liggen. BEP RIJNDERS Leidse bioscopen LUXOR: "Bronco Billy", da. 2.30,7.00 9.15 uur, zo. 2.15.4.30.7.00 en 9 15 uur. al Nachtvoorstelling: 'Family plot", za. 11.30 uur. 16 jr. CAMERA: "Once upon a time i West", da. 8.00 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Een Nederlandse Ro binson Crusoë", za. en woe. 2.30 uur, zo LIDO 1: "Caligula", da. 8.00 uur, za. en zo. ook 2.30 uur, 18 jr. LIDO 2: "Fame", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, al. LIDO 3: "La Strada". da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Superster Goofy", za., zo. en woe. 2.30 uur. zo. ook 4.45 uur. STUDIO: "Last tango in Paris", da. 7.00 en 9.15 16 j n di. ook 2.30 Kindermatinee: "Jungleboek", za., z en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Zombies", da. 2.30, 7.00 e 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur, 16 jr. WEERRAPPORTEN van gisteravond 20 uur b y CL u E Amsterdam De Bilt Deelen Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Twente Vlissingen Zd Limburg Aberdeen Athene Barcelona Berlijn Bordeaux Brussel Frankfort Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Lissabon Locarno Londen Luxemburg Mallorca München Oslo Split Stockholm Casa Blanca Istanbul Las Palmas Tel Aviv Tunis onbew. 23 0 onbew. 23 .0 onbew. 24 0 onbew. 24 0 onbew. 22 0 onbew. 23 0 onbew. 23 0 onbew. 21 0 onbew. 23 0 aar bew. 19 0 onbew. 20 onbew. 31 onbew. 24 onbew. 22 onbew. 21 geh. bew. 16 onbew. 23 half bew. 23 onbew. 20 onbew. 30 onbew. 25 onbew. 23 onbew. 21 zwaar bew. 35 licht bew. 28 half bew. onbew. 20 licht bew. 25 zwaar bew. 20 onbew. 25 onbew. 28 onbew. 28 half bew. 18 licht bew. 21 onbew. 21 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrydag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur EÜsabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur Kraamafdeling vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuun Elisabethziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Baby show laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 C.CAJ. (hartbewaking), dag. 14.15-14.45 en 19.00-19.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volat: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag tlm vrijdag z 1830-18.45 uur zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks; 15 00-15.45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag 14 15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13 30-14.15 en 18 30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- u>l (020-175000) bev 27 onbew. 25 licht bew. 27 onbew. 28 licht bew. 29 cdladcri Zieuius. 8 SEPTEMBER 1980 - Verleden Vrijdag werden te Londen een man en een vrouw in hechtenis genomen, verdacht van een hunner kinderen ver moord te hebben. Drie politiea genten deden er een eed op, dat zij hen met twee kinderen op de Theemskade waren tegengeko men en later slechts met ëén kind. Maandag-ochtend meld den zich echter bij de politie een man en een vrouw aan,die ver klaarden dat zij de personen waren,die vroeg in den ochtend op de Theemskade gewandeld en de politie-agenten ontmqet hadden. Het bleek bij nader on derzoek, dat de man eene bui tengewone gelijkenis had met den gearresteerde, die nu na tuurlijk terstond op vrije voeten werd gesteld. - Een os, die Maandag-morgen uit de slachtplaats "La Villette" te Parijs ontsnapte, holde in woeste vaart verscheidene stra ten door en veroorzaakte ver scheidene ongelukken. Een kar- revoerder werd door het beest neergeworpen en vreeselijk met de horens gestokenHetzelfde lot trof een slagersjongen, die den os wilde tegenhoudenEen kind van twaalf jaar werd doodelijk getroffen. Tenslotte vielen drie politieagenten en een paar voerlieden het wilde dier met sabels en houweelen moedig aan en mochtenna een vreeselijken strijd, er m slagen het onscha delijk te maken. Een der agen ten kreeg daarbij nog zware verwondingen. Vijftig jaar geleden: - In de haven van Piraeus (Athene) is een groote paniek ontstaan door het in brand vlie gen van twintig zeilschepen en eenige stoomschependie bezig waren met het lossen van benzi ne. Het drama begon door het defect raken van de benzinelei ding van het Engelsche vracht schip "Donor". waardoor de benzine zich over het water ver spreidde. Aan den oever zat een arbeider, die zijn eten kookte boven een open vuur. De resten van dit vuur wierp hij in het water, waarop de benzine on middellijk in brand vloog. Tal van schepen waren in korten tijd veranderd in flambouwen en ontploften met donderend geweld.Het aantaldooden loopt in de tientallen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 23