De bliksemcarrière van Max van Praag ZOMBIES Filmindustrie in Nederland (deel 1) Saura in Filmhuis "Bronco Billy": een aardige kinderfilm DÉ VERSCHRIKKING IS NABIJ! DE DODEN WORDEN KANNIBALEN. lillik, ..IIIV A VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1980 FILM PAGINA II AMSTERDAM - Max van Praag, niet de zanger, geniet mogelijk nog enige bekendheid als de eerste kandidaat van filmquiz „Voor een Briefkaart" die het zeven rondes heeft uitgehouden. Als dat KRO-programma in oktober 10 jaar bestaat, zal hij trouwens andermaal in het krijt treden tegen King Thé indertijd de tweede kandidaat die zeven rondes „Briefkaart" volmaakte. De winst gaat naar een goed doel. Maar in de Nederlandse filmbusiness is Max van Praag op een heel andere manier bekend geworden sinds zijn tv-optreden. Hij maakte een bliksemcarrière in die bedrijfstak, van assistent „boeking" bij Universal (dat later samen met Paramount CIC is gaan heten) tot directie-assistent bij het Tuschinski-concern en sinds kort supervisor van de 21 bioscoopzalen van het City-con cern. Hij bezoekt regelmatig fes tivals en filmbeurzen en koopt dan films ter aanvulling van het City-pakket, dat voor ongeveer 50 procent haar aanvoer regelrecht heeft van internationale produk- tiemaatschappijen als 20-th Cen tury Fox, Disney en min of meer ook EMI. Van Praag kent het Nederlandse bioscoop wezen korto.n van twee kanten, zowel de distributiekant Vanaf vandaag een reeks over het fenomeen filmdistributie. Nu komt Max van Praag van het Ame rikaans georiënteerde City-con cern aan het woord. Volgende week Willem van Roosmalen van het ook op de video-markt opere rende Goxfilex en tenslotte Jan Roefekamp van de alternatieve distributeur Fugitive. als de exploitatiekant. Hij heeft ruime ervaring met de manier waarop de films van de grote Amerikaanse maatschappijen in Nederland worden uitgebracht. Hij ontkent dat die films stelsel matig veel later in Nederland te rechtkomen dan wenselijk zou zijn. „Het is ook maar bij een paar maat schappijen zo geregeld dat men in Amerika uitmaakt, wanneer een film in Nederland zal worden uitgebracht. Meestal bestaat er overleg met de plaatselijke verte genwoordigers, die weten ten slotte het beste welke tijd het meest geschikt lijkt. Wel in de winter, maar niet in de zomer, of omgekeerd. En dan blijkt ge woon dat in Nederland voor de grote films de winter het beste seizoen is, terwijl dat in Amerika juist de zomer blijkt te zijn". „Dat komt omdat in Amerika alle bioscopen airconditioned zijn, zodat ze daar met warm weer niet onmiddëllijk een terugval van het bezoek ervaren. In Nederland zou de zomervakantie ook prima kunnen zijn, als je tevoren zeker wist, dat het zeven weken zou re genen. Dat doet het weliswaar ook vaak, maar er is geen peil op te trekken en de grote films die nen nu eenmaal op lange termijn te worden geboekt. Zo is het nu al bekend dat Kerstmis 1981 de nieuwe Disney-tekenfilm „De Vos en De Hond" in première gaat en The Popeye-film van Ro bert Altman". „Als dan voor Kerstmis 1980 lang en breed bekend is dat wij zullen komen met „The Empire Strikes Back" en „The Aristocats" en dat „Flash Gordon" uitgaat en de nieuwe „Woody Allen", dan blijkt dus op zeker moment - ruim tevoren - dat alle theaters volgeboekt zitten. Voor andere films probeer je dan net vóór of wat achter december te gaan zit ten. Of je wijkt uit naar de herfst vakantie, wat ook een heel gun stig premièretijdstip is... Het is waar dat bepaalde uit Amerika overgewaaide voorpubliciteit dan te vroeg naar Nederland komt, maar als er sprake is van ontegenzeglijke kwaliteit - met „Jaws" heb je dat gezien - dan bewijst zo'n film zich toch wel". „Trouwens, veel Amerikaanse films komen wel degelijk heel snel naar Nederland. Het is zelfs gebeurd met „Driver" van Walter Max van Praag "Normen voor wat ik dan zelf draai, heb ik eigenlijk niet, afgezien van commerciële Hill en recentelijk met „The Awakening" en „The Mountain Men" dat een film niet alleen bij ons eerder draait dan in Enge land, maar zelfs eerder dan in Amerika zelf. „Driver" was toen een leuk voorbeeld, omdat die is uitgebracht tijdens de wereld kampioenschappen voetbal. Niemand durfde toen een be langrijke première aan en toen heeft City daarom juist „Driver" uitgebracht en het werd een suc ces. En Amerikaanse films die in het najaar hun wereldpremière krijgen zullen in veel gevallen al in december bij ons te zien zijn. De nieuwe „Woody Allen" bij voorbeeld, daar is nu nog niet eens de titel van bekend, maar hij draait met Kerstmis in Neder land. En „Heaven's Gate", die gaat met Kerstmis in wereldpre mière en zal in februari bij ons draaien. Dat is toch allemaal heel snel". Duidelijke ontwikkelingen heeft Max van Praag gedurende zijn praktijk op de filmmarkt niet waargenomen, wel dat er grotere mogelijkheden zijn geschapen voor de zogenaamde moeilijkere films. „Dat is mijns inziens open gebroken door de schrijvende pers, die daar extra aandacht aan besteden. En anderzijds door de filmhuizen die het pad hebben geëffend... Een duidelijke trend is misschien ook de groeiende neiging van de grote maatschap pijen om te investeren in zo groot mogelijke produkties. Dat komt nog steeds door de concurrentie slag met televisie. Om die te win nen grijpt men naar het oude kermissysteem: wat wij laten zien, is groter, mooier dan iets anders". „Men vindt sensurround uit en gaat werken met dolby-stereo. Men spreekt tegenwoordig al van een goedkope produktie als een film zes, zeven miljoen dollar heeft gekost. Produkties van 25, 30 miljoen zijn aan de orde van de dag. En dat geld moet terugge haald worden bij de gewone bio scopen, die d£n erg veel huur dienen te betalen. Zo veel dat een theater met een enkele zaal dat nauwelijks nog kan opbrengen zonder geweldige risico's te ne men. Ook door de stijgende ande re kosten, heb je daarom zien ge beuren dat er overal theatercom plexen bij zijn gekomen, zodat ri sico en kosten meer kunnen wor den gespreid en bovendien meer geld op een film kan worden te rugverdiend". „Het zevenvoudige City-theater in Amsterdam is nu het best lopen de bioscoopbedrijf in Nederland. Maar sommige kleine bedrijven kunnen zich geen ingrijpende verbouwingen veroorloven, om dat ze het al moeilijk genoeg heb ben het hoofd boven water te houden. Ik zou het helemaal niet gek vinden als dergelijke bedrij ven zouden worden gesubsi dieerd, net zoals de filmhuizen worden gesubsidieerd". De komst van de theatercomplexen heeft overigens in de hand ge werkt, dat bepaalde films waan zinnig lange prolongaties krij gen. In het Amsterdamse City draait ,f)ie Blechtrommel" voor de 30e week, tegelijkertijd met „The Rose" voor de 20e week en „The Fog" voor de 17e week. Is dat dan gunstiger voor het publiek? Moet je zoiets subsidiëren? „Dat verschijnsel is heel verklaar baar. Tien jaar geleden waren al die kleine zalen er niet. Een film werd er veel eerder uitgegooid, omdat hij dan zijn geld niet meer opbracht in een grote zaal. Die film ging in een stad als Amster dam dan naar de buurtbioscopen, eerst in west, dan in noord. Die bioscopen zijn er nu niet meer en is er nog wel ruimte in een zaal met 200 plaatsen in hetzelfde complex als waar de film al draaide, op een centraal, aan trekkelijk punt in Amsterdam. Dat is dus wel een verhaal dat vooral de veranderde situatie ty peert van de grote steden". Max van Praag deelt niet de indruk dat zich een verschraling voor doet van het filmaanbod, qua genres bijvoorbeeld. „Het is wel waar dat erg veel horrorfilms aangeboden worden en erg gru welijke horror bovendien. Maar ik stel toch vast dat er bijvoor beeld meer Italiaanse films naar Nederland komen dan ooit het geval is geweest. Elke Risi of Scola komt naar Nederland. Er zijn weinig Franse films die ons land voorbijgaan. En als zelfs Ja panse films bij ons weer begin nen op te duiken... Normen voor wat ik dan zelf draai heb ik eigen lijk niet, afgezien ciële. Eigenlijk alleen dat ik nooit films wil draaien die zich in con centratiekampen afspelen. „Ilsa, Wolvin van de SS" of „Vrouwen kamp". Die komen er bij mij niet in. Ik weet dan wel dat ik toch niet helemaal consequent ben: ui „Caligula" gebeuren ook ver schrikkelijke dingen. Maar die film is dan weer zoiets curieus, dat ik niet vind dat het onver- toond aan Nederland voorbij mag gaan". „The Empire Strikes Back" zal de grote kerstpremière van City zijn. Andere City-toppers van het ko mende seizoen zullen ongetwij feld zijn: „Kagemusha" (de in Cannes bekroonde Kurosawa- film), „The Jazz Singer" (remake met Neil Diamond), „The Mirror Crack'd (weer een groots opge zette Agatha Christie-film) „Bru- baker" (Redford in de gevange nis), „McVicar" (Daltrey in de ge vangenis), „De Bende van Hier naast" (Nederlandse kinderfilm voor de kerst) en Zeffirelli's „Je zus van Nazareth" (in twee delen van ieder 2 uur en 20 minu ten). LEIDEN - Een retrospectief van de Spaanse filmer Carlos Saura staat deze en volgende week op het programma van het Filmhuis van het Leids Vrijetijdscentrum. Vanavond is "La prima Angélica" uit 1973 te zien (21.15 uur). Een film over het trauma van de Spaanse burgeroorlog, waarin een man terugkeert naar het huis van zijn jeugd. Hij groeide op bij een oom en tante en zijn nichtje Angélica. De film is op het festival van Cannes in 1974 bekroond met de speciale prijs van de jury. Later op de avond (23.30 uur) draait "La Caza" uit 1965 (Engels ondertiteld). Wederom vormt de Spaanse burgeroorlog het décor Een bloederige konijnenjacht ontaardt in een jacht op mensen. "Cria cuervos" uit 1975 is woensdagaond te zien (20.00 en 22.15 uur). Ana wordt samen met haar twee zusjes opgevoed door haar tante (Geraldine Chaplin). De dag erna is "Elisa vida mia" aan de beurt. Elisa zoekt najaren haar vader (Fernando Rey) weer op. Tussen de twee ontstaat een relatie van diepe genegenheid. (20.00 uur). "Los Golfos" uit 1959 schildert de illusie van een groepje straatjon gens dat uit hun midden een stierenvechter lanceert om zo geza menlijk de maatschappelijke ladder te beklimmen. De film, die om 22.15 uur donderdagavond wordt vertoond, is van Engelse ondertitels voorzien. Het retrospectief wordt vrijdag 12 september afgesloten met "Pep permint Frappé" over een arts die in de ban raakt van de vrouw van zijn vriend. Tenslotte vergiftigt hij zowel de vrouw als de vriend. (21.15 uur). Tot slot is om 23.30 uur opnieuw "La Caza" te bewonderen. GRIEZEL MEE IN TRIANON Het lijkt erop dat Clint Eastwood zich, na de rol van de 'harde' cowboy in westerns, nu gaat toe leggen op het spelen van kinder vriend. Was in een vorige rolprent van Eastwood een aap zijn tegen speelster, dit keer wordt hij ter zijde gestaan door een ijzige juf frouw, een geflipte miljonairs- dochter speelt hem en zijn circus danig parten. Dat circus van Eastwood, of liever gezegd Bronco Billy, bestaat uit een samenraapsel van ex-gevan genisklanten dat verwoede po gingen in het werk stelt om op het rechte pad te blijven. Met weinig geld, maar veel enthou siasme houden zij hun amateur- stische voorstellingen in de hoop ooit een eigen boerderij te kun nen kopen om daar een kinder show te geven. Maar zoals gezegd, de koele juf frouw dreigt de boel in het hon derd te laten lopen. Door de lief- "Bronco Billy"; regie: Clint Eastwood; hoofdrollen: Clint Eastwood en Sondra Locke; Luxor, Lei den. Alle leeftijden. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii dadigheidsvoorstellingen heeft Bronco Billy echter overal in het land vrienden gemaakt, die hem het hoofd boven water houden. En wanneer op het laatst de koele juffrouw als een ijsberg smelt voor de charmes van Billy, komt alles op zijn pootjes terecht. Een slot dat hoort bij een vriende lijke kinderfilm. Want meer is "Bronco Billy" echt niet. ANNEMIEK RUYGROK •gie Lucio Fulci IAN Mc CULLOCH USA FARROW RICHARD JOHNSON o* De VARA brengt twee films van de Franse regisseur Claude Chabrol op het scherm en be gint morgen met Les noces rouges. Chabrols vrouw Ste- phane Audran speelt daarin| een burgemeestersvrouw die een verhouding heeft met no tabel Michel Piccoli. Het be nepen dorpsmilieu noopt hen tot de grootste discretie, maar als Michel probeert zijn echt genote uit de weg te ruimen, komt het toch uit. Over twee wekén wordt Greta Garbo 75 jaar en ter gelegen heid daarvan zendt Duitsland 2 een paar films van haar uit. Queen Christina (zondag avond) wordt door velen als haar beste beschouwd. Als koningin Christina is ze voor bestemd te huwen met de op perbevelhebbervan het leger, maar is verliefd op een gezant van de Spaanse koning Don Antonio. Raymond Chandlers Farewell my lovely is al diverse malen verfilmd, het laatst (1975) on der regie van Dick Richards met Robert Mitchum en Charlotte Rampling. Detecti ve Philip Marlowe (Mitchum) treft in een bar de gangster Moose Malloy wiens vrouw (Rampling) verdwenen is. Marlowe gaat op zoek naar haar. Dinsdag, Duitsland'2. Pouic-Pouic betekende in 1963 de doorbraak voor Louis de Funès die daarvoor slechts in bijrollen zijn kunsten mocht vertonen. De Funès is dit keer een driftkikker met veel poen die met zijn familie in de clinch ligt over de vraag wie het kapitaal het best kan be heren. Zijn vrouw koopt ach ter zijn rug om aandelen in een oliemaatschappij brengt De Funès in grote problemen. Vrijdag. Neder dat land 1. Het programma: ZATERDAG Beat the devil; 16.00 uur; Bel 1 (regie: John Huston met Humphrey Bo- gart. Amerikaanse film uit 1954). Les noces rouges; 21.15 uur; Ned. 2. The Corsican brothers; 23.05 uur; Dtsl. 1 (regie: Gregory Ratoff. Ame rikaanse film uit 1941). ZONDAG: Feet first; 15 15 uur; Dtsl. 2 (regie: Clyde Bruck- man met Harold Lloyd. Ame rikaanse film uit 19301. Queen Christina; 20.15 uur. Dtsl. 2 MAANDAG: Ustedes tienen la palahra; 21.45 uur; Dtsl. 3 (re gie: Manuel Octavio Gomez met Luis Alberto Ramirez. Cubaanse film uit 1973). Mais ou et done ornicar; 23.00 uur: Dtsl. 1 (regie: Bertrand van Effenterre met Geraldine Chaplin. Franse film uit 1979). DINSDAG: Moulin Rouge; 20.35 uur; Bel. 2 (regie: John Huston met Mel Ferrer. Ame rikaanse film uit 1953). Fare well my lovely; 22.00 uur; Dtsl. 2 WOENSDAG The Asphalt jungle; 21.05 uur; Bel. 2 (re gie: John Huston met James Whitmore. Amerikaanse film uit 1950). Souls at sea; 22.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Henry Ha thaway met Gary Cooper. Amerikaanse film uit 1937). DONDERDAG 11 pleu tou- jours ou c'est mouille; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Jean-Da- niel Simon met Mvriam Boyer. Franse film uit 1973) VRIJDAG Pouic-Pouic; 1859 uur; Ned 1 I'Invitation; 20.15 uur: Bel 1 (regie: Claude Goretta met Jean-Luc Bi- deau. Zwitserse film uit 1973). Run for cover; 23.20 uur; Dtsl 2 (regie: Nicholas Ray met .James Cagney. Amerikaanse film uit 1954). Blijvers 'Caligula'- Fraaie opzet kan leeg heid niet verbloemen. Lido 1, Lei den en Euro 3. Alphen. "Last tango in Paris" - Met Marlon Brando en Maria Schneider. Studio. Leiden. "De losbol" - Jean Paul Belmondo als vanouds op dreef. Euro 4, Al- "Once upon a time in the West" - Oudje van Sergio Leone, Camera, Alan Parker, Lido 2, Leiden. "Zombies" - Niet te verteren gru welijkheden, Trianon, Leiden, Euro 1. Alphen. (Op)nieuw onder aan overheersende bruut. Lido 3. Leiden. "The electric horseman" - De ge schiedenis van een rodeo-ster, Euro 2, Alphen. Nachtfilms "Coming home" - Camera, Leiden. "Family plot" - Luxor, Leiden. "De memoires van een pornoprins" - Rex. Leiden. "Complot op *ee" - Euro 1Alphen. "Rollerball" - Euro 2, Alphen "Caligula" - Euro 3, Alphen "De genotzoekers" - Euro 4, Alphen. Rex Den Haag "Battle of the bulge" - Apollo 1 (460340). 12 jr. "De sheriff ziet ze vliegen" - Apollo 2, al. "AU that jazz" - Asta (463500), al. "Kramer versus Kramer" - Bijou Calypso (461177), al. 'The Changeling" (463502), 16 jr. "Gejaagd door de wind" - Babylon 1 (471656), 12 jr. "La terrazza" - Babyion 2. 16 jr. "Midnight express" - Babylon 3. 16 jr. "The Pink Panther strikes again" - Camera (467200), al. "Caligula" - Cineac 1 (630637), 18 jr. "Hardly working" - Cineac 2. al. "Histoires extraordinaires" - Cineac 3, 16 jr. "Sex in de klas" - Corso (467200), 16 jr. "In de ban van de ring" - Du Midi (855770), al. Apocalypse Now" - Euro (667066), al. "Bronco Billy" - Metropole 1 (456756), al. "The good, the bad and the ugly" - Metropole 2, 16 jr. "De losbol" - Metropole 3. 16 jr. "Zombies" - Metropole 4. 16 jr. "Fame" - Metropole 5, al. "Caligula" -Odeon 1 (462400), 18 jr. "De vrouw met de vilten hoed" - Odeon 4, 16 jr. "What's new pussycat" - Odeon 5, al. "Sexwish" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Het erotisch zwaard van Casanova" - L-e Paris 2. 18 jr. "Emilia, heet en pervers" - Le Pans 3, 18 jr. "Cruising" - Passage (460977), al. "Meisjes die het grote werk niet schuwen" - Royal 3 (601192), 16 jr. "Star crash" - Royal 4, al. "De Kung Fu meesters" - Royal 5.16 jr. "The Godfather" - Studio 2000 (542288), 12 jr. "A nous deux" - De Uitkijk (542288), 12 jr. Amsterdam The Changeling" - Alfa 1 (278806). 16 jr "American gigolo" - Alfa 2. 16 jr. "La Strada" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Permette rocco papaleo?" - Al hambra 2. 16 jr. "Battle of the bulge" - BeUevue Ci nerama (234876), 12 jr. "All that jazz" - Calypso 1 (266227).al. "Zombie holocaust" - Calypso 2, 16 jr. "De sheriff ziet ze vliegen" - Calypso 3, al. "Het hete dagboek van een 17-jari- ge" - Centraal (248933), 18 jr. "Caligula" - Cineac Damrak 1 (245648), 18 jr. "One flew over the cuckoo's nest" - Cineac Damrak 2. 16 jr. "The sound of music" - Cineac (243639), al "Buffet froid" - Cmecenter (236615), 16 jr. "Coup de téte" - Cinecenter, 16 jr. "l'Ascenseur" - Cinecenter, 16 jr. "Luchthaven onder hoogspanning" - Cinema International" (151243), 12 jr. "Fame" - City 1 (234579),al. "Hardly working" - City 2, al "De herrezen heerseres" - City 3, 12 "Die Blechtrommel" - City 6, 16 jr. "Bronco Billy" - City 7, al. "Taxidnver" - Cine 'D' (226551), 16 jr. "Play it again Sam" - Desmet (226551), 16 jr. "Hannie Caulder" - Du Midi (723653), 12 jr. "De vijf avonden", "Le diable pro- bablement" en "Passe ton bac d'a- bord" - Kritenon (231708). 16 jr. "La Terrazza" - Leidsepleinthealer (230566), al. "Blue ecstacy" - Parisien (248933), 18 jr. "Caligula" - Rerr.brandtpleintheater 1 (223542), 18 jr "Diepzeemonsters" - Rembrandt- pleintheater 2. 16 jr. 'Tiroler slippertjes" - Rialto (723488), 16 jr. "Gejaagd door (723488), 12 jr de wind" - Rivoli "Zombies" - Roxy (232809), "A nous deux" - Studio K (231708». 12 jr. "Outrageous" - The Movies (245790). 16 jr. "Les indiens sont encore loin" - The Movies. 16 jr. "Die Ehe der Maria Braun" - The Movies, 16 jr. "Bekende gezichten, gemengde ge- When a stranger calls" - Tuschmski 2. 16 jr De losbol" - Tuschinski 3. 16 jr New York. New York - Tuschins ki 4, al. 'Ten" - Tuschinski 5. 12 jr Kramer" - De Uitkijk, 16 ii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 11