Kinderen al vroeg in mode geïnteresseerd Muziek van de Haagse Beat Nach LEIDSE TOP 15 Dylan dus niet meer de oude BEHOORLIJK DEBUUT VAN SLEEPLESS NIGHTS Sentimentele hits van toen DONDERDAG 28 AUGUSTUS 1980 LEIDEN - "Mac Maggie kan de jeugd echt niets opdringen. Je kunt alleen maar aangeven wat voor kant het opgaat". Voor Paul Loohuis, Cora Kemperman en Frans Ankoné staat het als een paal boven water dat de jeugd uiteindelijk zelf uitmaakt in wat voor kleding zij rondlopen. Toch hebben zij een grote invloed op het modebeeld. Als reclame-man, inkoopster en stylist bepalen zij zo'n beetje wat voor kleding in de winkels van Mac en Maggie komt te hangen, en hoe de aandacht het best op die kleding kan worden gericht. "De jeugd is zo eigenwijs tegen woordig", meent Cora Kemper man. "En er is een veel grotere modebewustheid dan een aantal jaren geleden. De winterkleding die nu in de winkels hangt is al anderhalf jaar geleden bepaald. Het is altijd maar afwachten hoe 1 - THE WINNER TAKES IT ALL - Abba 2 - COULD YOU BE LOVED - Bob Marley and The Wai ters 3 - XANADU - Olivia Newton 4 - DJS.C.O. - Ottawan 5 - DOIN' LA BAMBA - Pussy cat 6 - PETER GUNN - Emerson Lake and Palmer 7 - UPSIDE DOWN - Diana Ross 8 - LATE AT NIGHT - May- wood 9 - CUPID - Spinners 10 - EVEN AAN MIJN MOEDER VRAGEN - Bloem 11 - LATE IN THE EVENING - Paul Simon 12 - BRABANTSE NACHTEN ZIJN LANG-ArieRibbens 13 - HEAD UP TO THE SKY - Spargo 14 - BABOOSCHKA - Kate Bush 15 - MIDNIGHT DYNAMOS - Matchbox Frans Ankoné, Cora Kemper man en Paul Loohuis (van links naar rechts): "De jeugd is zo eigen wijs tegenwoordigJe kunt ze echt niets opdringen" Uit de Mac Maggie-collectie: veel gebreide truien in Noorse Ja- quards, zowel voor mannen als vrouwenHet linker meisjes draagt de klassieke Schotse kilt, maar nu |j|| boven de knie. LEIDEN - De Nederlandse jeugd heeft jaarlijks meer dan vijf miljard gulden te besteden. Vrij te besteden, want jongeren worden nog niet niet gekweld door de zorgen van een gezin, ze hebben geen vaste lasten en kunnen dus een vrij aanzienlijk deel van hun inkomen uitgeven aan dingen die ze leuk vinden. Al met al is de jeugd dus een interessante kopersgroep. Voor de handel en industrie is het zaak om zo goed mogelijk in de peiling te hebben wat de jeugd wil en doet. De wensen en verlangens van Nederlands Hoop worden op de voet gevolgd door reclamemakers, banken, tijd schriftuitgevers en confectionairs. Het opinieweekblad Vrij Neder land zette vorig jaar op een rijtje hoe de commercie de Nederlandse jongeren in haar greep houdt: Er wordt voor tonnen aan onderzoek geinvesteerd en er worden miljoenen aan omzet uitgehaald. Na de demonstraties, de 'shabby look' van de jaren zestig spreekt men nu over de winst van de jaren zeventig: de jeugd wordt als consument serieus genomen. Ze hebben een eigen mening, inspraak en...geld. Alleen al aan grammofoonplaten wordt jaarlijks meer dan 360 mil joen uitgeven. Om maar niet te spreken over de enorme bedragen die worden uitgegeven aan jongerenbladen, frisdranken, stereo-appara- tuur en cosmetica. Uit de weinige gegevens die er zijn blijkt dat de jeugd van vijftien tot vierentwintig jaar zeker 1,7 miljard uitgeeft aan bovenkleding. Schoenen, ondergoed ceintuurs en andere accessoires zijn dan nog niet meergerekend. In het modegebeuren rond de Neder landse jeugd speelt Mac en Maggie een belangrijke rol. Daarover on derstaand verhaal. de jeugd er op reageert". Frans Ankoné, stylist van Mac Maggie: "We beginnen altijd met het uitzoeken van kleuren. Aan de hand daarvan worden de des sins bepaald, zoals ruiten of stre pen. Daarna bekijken wat voor looks er zijn, bijvoorbeeld: de folkloristische look of de sixties. En dan op een gegeven moment zetje alles op een rijtje en zeg je: wat is nou het meest geschikt voor ons. Dan laten we wat din gen uitwerken en weten we on geveer wat het gaat worden. Naarmate het seizoen nadert kunnen we de details meer uit werken en kopen we kleding in. Hebben we de collectie in huis dan worden de folders gemaakt en de mode-informatie voor kranten en tijdschriften zoals de Viva". Cora Kemperman: "Dat is een hele wisselwerking hé. De Viva wil graag de nieuwste dingen laten zien en wij willen graag in de Vi va. Voor het publiek is het leuk dat zij de dingen die zij daarin zien in de buurt kunnen kopen. En ze kunnen vast wat aan de kleding Winkelketen De winkels van Mac Maggie ma ken onderdeel uit van het Peek en Cloppenburg concern. Niks aparte hoekjes meer voor jonge ren maar een aparte winkelketen met swingende verkoopsters en harde muziek. Vorig jaar hebben de Mac Maggie winkels een explosieve groei doorgemaakt. Er kwamen maar liefst zeven winkels bij. In totaal zijn er nu 24 Mac Maggie-winkels waar de jonge consument zich thuis voelt en de kleren kan kopen die hij of zij zo graag wil. De mode die in de winkels hangt wordt dus geruime tijd van tevo ren bepaald maar er zijn altijd veranderingen mogelijk. Cora: "De jeugd is de laatste jaren veel wispelturiger geworden. Daar door moeten we steeds sneller inhaken op modetrends. Ze trek ken niet meer zomaar iets aan omdat het voorgeschreven wordt. Kinderen beginnen zich tegenwoordig ook al steeds jon ger voor mode te interesseren. Daarom is onze doelgroep ook niet aan te geven met leeftijden. De kleding van Mac en Maggie is voor jonge mensen maar ook voor mensen die zich jong voelen. Het is dus meer een kwestie van mentaliteit. Maar we moeten wel goed verkopen, anders hebben we geen bestaansrecht. Dan kun je beter een klein winkeltje be ginnen". Op de vraag of het niet veel leuker is om exclusievere kleding te ont werpen voor kleine winkeltjes antwoordt Frans: "Nee hoor, in een klein boetiekje kun je je eigen ideeén natuurlijk veel meer kwijt, maar je werkt dan voor een kleine avant-gardistische groep die elke maand duizend gulden aan kleding te besteden heeft. Het is echt veel leuker om iets aparts te ontwerpen voor mensen met minder geld. Dat is een veel grotere uitdaging. Bij Mac en Maggie kunnen de mensen apar te dingen vinden. Maar de prijs is natuurlijk erg belangrijk, het moet betaalbaar blijven", aldus Frans. Cora: "We zijn natuurlijk geen Hema of C A". Zomermode Terwijl de modemakers van Mac Maggie zich al met de zomermo de voor volgend jaar bezig hou den (gemakkelijke kleren, felle en heldere kleuren, kaki en be drukte folkloristische shirts) nog even iets over de aanstaande win termode: "Die kenmerkt zich over de hele linie, zowel voor vrouwen als voor mannen, door een opvallende versobering. In elk geval zijn alle nostalgische invloeden op de mode zo goed als verdwenen, de jaren dertig, veer tig en vijftig spelen de komende winter geen enkele rol meer als inspiratiebron. Mac en Maggie voorziet een min of meer klassiek wintermodebeeld, maar eigen tijds geinterpreteerdFolklore en begrippen als "sportief' en "comfortabel" laten zich met dit "klassiek" vermengen. De mate rialen zijn zacht en soepel, vooral breiwerk. De kleuren zijn die van een herfstig bos met pastel-kleu ren als accent". Of de versobering de huidige eco nomische malaise weerspiegelt of juist vooruitloopt op betere tij den zegt Mac en Maggie aan de beoordeling van ter zake kundige sociologen over te laten. Saved is de titel van de nieuwe Dy- lan-LP. Na Slow Train Coming mogen we dit letterlijk opvatten. De protestzanger van de 60-er ja ren is bekeerd tot het christelijk geloof Dat hij hier blij mee is blijkt wel uit de titel van de L.P. Bij het beluisteren van het num mer Solid Rock hoor je dat hij het ook niet meer kwijt wil (I won't let go I can't let go no more). Wat heeft hem ertoe gebracht zijn leven zo drastisch te veranderen? Pop-critici hebben er verschil lende verklaringen voor. Zo zou Saved - Bob Dylan (CBS) hij na een ernstig motor-ongeluk met bijna fatale afloop hebben ontdekt wat de werkelijke waar den van het leven zijn. Anderen beweren, dat hij via een vrouw op het rechte pad geholpen is. Wie zal het zeggen? De ballades vol maatschappij-kritiek zijn voor wat betreft Dylan in ieder geval de wereld uit. Zijn stem is niet veranderd, maar zijn muziek heeft een Gospel-achtig karakter gekregen. Het is dus duidelijk dat Dylan niet meer de oude is. ANNELOES TIMMERIJE De Katwijkse groep Sleepless Nights verwierf vorig jaar haar eerste be kendheid door een optreden in VARA's Popkrant. Onlangs verscheen de eerste, in eigen beheer, opgenomen elpee op het 'Sleepless Nights Label'. De plaat is in vier dagen opgenomen en gemixed in de 16-sporen Geronimo Sound Studio in Leiden. Sleepless Nights is dus geheel self-supporting zoals dat tegenwoordig heet. En het resultaat mag er best wezen. De elpee bevat 13 songs van heel behoorlijke kwaliteit. Eigenlijk klinkt het best profesioneel. De muziek van Sleepless Nights is afwisselend, kolderiek, humoristisch en soms persiflerend. Eén en ander blijkt al uit de titels van de nummers: "I Only Sleep With The Best", over een wel zeer exclusieve call-boy; "Ra dio Airplay", over recente LUV-taferelen; "The Loved One", over de zeer felle strijd tussen begrafenisondernemers: "Big Girl Now", overeen bloederige middelbare school-tragedie en "Sleepless Nights" over dochterlief die voor het eerst naar een popconcert gaat. Kortom: Sleepless Nights maakt best.goede teksten en aardige muziek. Een groep die in zich heeft om in de toekomst nog veel van zich te laten horen. JAN RIJSDAM Shocking Blue was de laatste we ken veel op de radio met het nummer Venus. Net als tien jaar geleden, toen het plaatje zelfs nummer één werd in de Ameri kaanse top honderd. Het op nieuw uitbrengen van de single is een indirect gevolg van de Haagse Beat Nach die anderhal ve maand geleden in de Hou- trusthallen werd gehouden. Samen met Mariska Veres en de haren traden groepen op die Den Haag destijds als popstad num Shocking Blue mer één bestempelde: Q '65, Li- vin' Blues, Sandy Coast en nog een stel andere groepen. The Motions en The Golden Ear- ring(s) lieten het afweten, waar bij over de laatste het gerucht ging, dat ze de confrontatie aan durfde. Frans Krassenburg, die in de beginperiode zanger was bij de groep, zocht met succes mensen van The Haigs (ook een groep uit die tijd) bij elkaar om toch That Day en Daddy buy me a girl te kunnen zingen. Die twee nummers zijn ook te vin den op de dubbelelpee die tij dens het nachtelijke muziekfes tijn werd opgenomen. Ook Ve nus ontbreekt natuurlijk niet. Wat het meest opvalt is dat de hel den van weleer instrumentaal behoorlijk tot goed presteren, maar vocaal de zuiverheid niet altijd kan worden gehandhaafd. Mariska zit er een paar keer le lijk naast en ook Krassenburg heeft wat moeite met de toon hoogte. Dat de samenstellers van de plaat ook de mindere goden wat ruim te op het vinyl hebben gegund is natuurlijk erg aardig, maar het betekent wel dat je de wacht moet houden bij de naald. Op wat The Kick, Scarlets en Willy and his Giants presteren zitten de meesten van ons toch niet te wachten. Hoogtepunten zijn wat mij betreft Golden Haigs, Sandy Coast (Subject of my thoughts) en The Shoes. De laatste vooral door het roerende enthousiasme van Theo van Es, die zoals hij het zelf zegt "helemaal gek wordt". Hoogtepunt is ook de hoes. Een sjorsklant (zoals die bij ons in Utrecht heette, elders was dat artistiekeling) wordt door een vetkuif (ook wel bul) afgetuigd, waarbij ook de wederzijdse sta tussymbolen Puch en buik schuiver keurig in beeld zijn ge bracht. Afijn, de nostalgie ligt op de loer. BART JUNGMAN Wie kent ze nog de toppers van toen. Too Young, True love, That's my desire, Secret love, No other love, My happiness, Let me go lover en Only You, het waren de hits van de jaren vijftig. De tijd dus van de bonte dinsdagavond- trein, van het eerste bankstel bij het raam, van bakvissen in petti coats en van Tuney Tunes. De glorietijd tevens van Rosemary Clooney, van Nat King Cole, van Pat Boone, van Frankie Lane, van Connie Francis, van Eydie Gormé, van Doris Day, van Jo Stafford, van Patti Page en van de onvolprezen Platters. Al deze oudjes doen het overigens nog best op de twee Ip's, die tezamen een nostalgisch album vormen van meer dan dertig romantische songs. "Sweet Memories" is de toepasse lijke titel van het album, dat vooral gevorderde dertigers en vlugge veertigers veel plezier zal verschaffen. Tot de hoogtepun ten van deze dubbel-lp behoort ongetwijfeld het zeer gevoelig gezongen 'No other love', waar mee Jo Stafford Chopin plotse ling populair leek te maken Maar ook nummers (waarvan de weer gave overigens voortreffelijk is), als "Are you lonesome tonight", 'April love', en 'Vaya con dios' zullen bij velen gevoelens van weemoed oproepen. Weemoed om een periode die nooit meer weerom komt. PIETER C. ROSIER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19