Julio doet vele harten sneuvelen DE ZILVEREN GIRAF Op tournee in Nederland MAANDAG 25 AUGUSTUS 1980 VARIA André Naber In de Panorama van afgelopen week (gedateerd 22 augustus 1980) staat een reportage van André Naber over zijn avon turen in Moskou. Onderver deeld in tien hoofdstukjes. Het gekke is. dat ik het beschreve ne in enkele hoofdstukjes vol strekt ongeloofwaardig vind, maar dat de controleerbare hoofdstukjes waarin ande ren waaronder ikzelf, nog een bescheiden bijrol vervullen, op wat details en wat opge wonden gedoe na, toch weer naar de natuur getekend zijn zodat die andere hoofdstukjes ook wel waar zullen zijn. De moeilijkheid schuilt in het verschil tussen de dagblad- en de weekbladjournalist. Al thans het soort weekbladen waartoe Panorama behoort. Die jongens zijn niet tevreden met wat ze zien,of met hetgeen de mensen zeggen die zij op zoeken, maar zij zijn voortdu rend in de weer met het creë ren van situaties, die dan stof voor een verhaal moeten ople veren. Neem hoofdstukje 5, waarin André Naber be schrijft hoe de verzorging in een Moskous ziekenhuis is. Als ik zoiets zou willen uitvinden, zou ik bij een ziekenhuis aan bellen, of ik zou wachten tot ik een keer doodziek werd, maar André Naber is dus van de lichting die voor dood op straat gaat liggen en dan af wacht wat er gebeurt. Toen ik hoorde dat hij dat van plan was, en dat Alexander Munninghoff bereid was van dat gebeuren foto's te maken, ben ik meegegaan omdat ik het een slecht idee vond. Ik be schouwde het als het stagen" van een „non-event" (het ens ceneren van een niet-gebeur- tenis, zoals mijn Engelse col lega's zouden zeggen), en nu kun je wel zeggen datje alleen iets in scène zet dat in de wer kelijkheid ook vele malen per dag in een wereldstad ge beurt. zodat je die werkelijk heid heel dicht benadert, maar ik vind toch dat je wil lekeurige voorbijgangers geen gevoelens van medele ven. ongerustheidbehulp zaamheid of desinteresse mag opdringen, zonder dat je iets mankeert behalve panora- maitis. Kvas André wou meteen voor het sta tion waar Alexander (die vloeiend Russisch spreekt) een treinkaartje naar Gorki voor hem had gekocht, voor pam pus gaan liggen, maar het leek mij raadzamer om dat op een plek te doen waar het minder op zou vallen als een buitenlander er foto's nam. Met de metro gingen we één halte verder naar het Lermon- tovplein, in de veronderstel ling dat daar wel een beeld van de dichter zou staan. Alexander zou dan een plek opzoeken, vanwaar hij onop gemerkt een paar foto's kon nemen, zogenaamd van het beeld, en André zou dan er gens tussen AJexander en Lermontov zijn act opvoe- Althans, dat dachten wij, Alexander en ik. Voor alle ze kerheid namen wij de rechte- ruitgang naar boven, en An dré de linkeruitgangen toen we, eenmaal buiten, om ons heen keken op zoek naar het eventuele standbeeld van Lermontovviel ons oog op een liggende figuur, een meter of twintig van de metro-uitgang vandaan. André was maar meteen begonnen. Alexander stelde zich toen haastig enigs zins verdekt op tussen twee kiosken, en ik begaf me naar een kiosk waar kvas verkocht werd. Kvas kwas mag ookis een soort Russische voorloper van de cola, je laat rogge brood gisten in water (ik hou het even simpel) en krijgt dan een koude, bruine, pittige drank die mij wel smaakte. En het kost niks, een dubbeltje per bierpul. Ik bestelde een glas en nipte aan mijn kvas alsof het cognac was: de lang zaamste kvasdrinker ter we reld! Vandaar kon ik immers onopvallend gadeslaan wat er rond André Naber gebeur de, en als het hier net zo toe ging als het blijkbaar in New York wel toegaat, namelijk dat de voorbijgangers je pas seren zonder op of om te kij ken,laat staan hulp te bieden, moest ik het drinken dus zo lang mogelijk rekken. Kisli Er kwam een Rus aan met een grote kan in zijn hand. Hij vroeg aan mij, als kenner, of de kvas "kisli" was? Zure kvas? Had je dan nog ver schillende smakeri ook? Wat moest ik zeggen? Als ik zei dat ik het niet wist, ontmaskerde ik mezelf als buitenlander, en was de verbinding met die andere buitenlander, die men al meteen te hulp was gescho ten, bevoeld en bemoederd had, snel gelegd. Ik knikte dus. Ja, het was kisli kvas. Hij liet de hele kan meteen vol- tappen. Godzijdank vroeg hij het halverwege ook nog even aan de kioskhouder, die mijn oordeel bevestigde: zure kvas!... (wordt vervolgd (GPD) - Julio, amore mio" klinkt het door de bomvolle Pellikaanhal Tilburg. Een hyste rische vrouw van een jaar of 30 heeft midden in een superroman- tisch liedje de microfoon uit de handen van Julio Iglesias gegrist en is nu zo blij haar idool in le venden lijve voor zich te zien staan, dat ze hem van puur geluk in de verkeerde taal toespreekt. Het publiek buldert van het la chen en Julio zingt onverstoor baar verder. Het is zijn eerste in een serie van vier optredens in Nederland. Het land waar Igle sias zijn meeste platen verkoopt, maar waar geen mens iets van zijn o zo mooie teksten ver staat. Hoewel het optreden van harten veroveraar Iglesias pas voor kwart over acht aangekondigd staat, beginnen de duizenden vrouwen, met hier en daar een verdwaalde man ertussen, al vanaf zeven uur binnen te stro men. Hoe dichter het bij de klok van acht komt, des te rumoeriger wordt het in de zaal. Enige na- maak-Bo Dereks en oude .jon gedames" lopen zichtbaar onrus tig voor het podium heen en weer. Het is bijna kwart over acht. Dan raakt de oevreur, die het toezicht heeft over de dure plaatsen, ineens in paniek. Hij zit nog met een aantal Julio-fans op gescheept die hij nergens kan plaatsen. Geen wonder, want vijf rijen mensen blijken op de ver keerde plaats te zitten. Iedereen naar beneden en opnieuw op stellen dan maar. Om half negen zit iedereen op zijn eigen plaats. De lichten kunnen uit. geklap, maar nog steeds geen Julio. Het is de directeur van de Tilburgse Stadsschouwburg die de geachte aanwezigen van harte welkom heet. Julio treedt name lijk op ter gelegenheid van de opening van het 20e Tilburgse schouwburgseizoen. Om kwart voor negen is dan eindelijk het moment aangebroken en kan Ju lio Iglesias aan zijn vorstelijke première - waar overigens vor stelijk voor moet worden betaald - beginnen. 'ot half elf zingt hij de ene hit na de andere. Un canto a Galicia, Hey, Pobre Diablo en Vivir, geen en kele vergeet hij. elk liedje heeft Julio de zaal duidelijk op zijn hand. Voor het podium staan tientallen meisjes en vrouwen naar hun idool te lonken en te vissen naar kus handjes. Velen van hen hebben bossen rode rozen meegenomen die Julio, na ze in ontvangst te hebben genomen, even zo vrolijk weer terug de zaal insmijt. Maar dat geeft niet Hij heeft eventjes Haar bloemen aangeraakt en daar gaat het om. Julio zijn publiek geen ogenblik verveelt, is het behoor- De Spaanse zanger Julio Iglesias ontving zaterdagmiddag in Amster dam twee platina platen voor zijn dubbel lp '24 Greatest Songs'. lijk rumoerig in de zaal. Zo erg zelfs, dat Juiio midden in een lied stopt en in gebrekkig Engels om stilte vraagt. Er was „too many noice". Het schijnt even te hel pen. Tussen de liedjes door praat Igle sias met zijn publiek. Hij heeft het over zichzelf, waar hij ge weest is en de inhoud van zijn songs. „In de afgelopen weken ben ik onder andere opgetreden in Italië en Frankrijk, waar ik wel in oorspronkelijke talen zing", zegt hij. „Omdat het Frans en Ita liaans nog zo vers in mijn geheu gen liggen, heb ik hier in Neder land er even moeite mee om de talen niet door elkaar te halen. Bovendien moet ik hier in het Spaans zingen en in het Engels spreken". Meteen zet zijn orkest de eerste maten van het oude succes Si me dejas no Vale in. Iglesias blijkt wel degelijk moeite met de verschillende talen te hebben, want het Italiaanse Se me lasci non Vale galmt door de zaal. Maar aangezien het gros van het publiek noch Spaans, noch Italiaans beheerst, is het een- kniesoor die daar op let. Het is al tien uur en Julio Iglesias zingt nog steeds. De meisjes wor den steeds opdringeriger. Af en toe stormt er een het podium op, om te proberen deze fel begeerde Madrileen een flinke smakkerd op zijn wang te geven. Bijna alle pogingen mislukken, dank zij (of te wijten aan?) een paar potige bewakers. Maar zijn fans geven de moed niet op. Bloemen, kus jes, huilerige „ik hou van jou"-kreten belanden met een steeds snellere regelmaat op het podium. Maar heeft Julio voor hij aan zijn optreden begon ook niet gezegd: „Na afloop mogen julie alles met me doen, maar eerst ga ik zingen"? Na nog wat liedjes komt er dan toch echt een einde aan het optreden van Julio. Een lang applaus, hys terisch gegil en een toegift en dan is het gedaan. Hoewel tientallen meisjes het podium opstormen om toch even „hun Juul" aan te kunnen raken, is hij hen allemaal te vlug af. Hij is weg. GAAT Pg CXAAf uAAoe< ig-ra PC&Kt Err AAJTIVOÖRP OP PE UWIt)E lfëA>C\ EAJ -JA. AJET AL<L CE /WFu. co vr9 raoX, FRED BASSET 3650 OH' WET (X)DE TRUCJE' H'J KAM TOCH 1 ECHT IN 'N DOORN ÊETRAPT HEB' BEN' M V. lJ CAAR 3£N IK WEL 'NS VAK EB. INGETUIND J'J WIL GEDRAGEN WORDEN, Hè? De belevenissen van Jommeke Leidse bioscopen Nachtvoorstelling: "Dracula", vr. en 11.30 uur, 16 jr. CAMERA: "Once upon a time in West", da. 8.00 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Robin Hood", za. woe. 2.30 uur, zo. 2.00 uur. Nachtvoorstelling: "Banana's", vr. en 11.30 uur, 16 jr. LIDO 1: "Cahgula", da. 2.30 en 8.00 u 16 jr. STUDIO: The awakening", da. 7.00 e 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uu 12 jr. Kindermatinee: "Jungleboek", da. 2.3 TRLVNON: "De losbol", da. 2.30,7.00 e 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, al. WEERRAPPORTEN van gisteravond 20 uur ij REX: "Midnight desires", da. 2.30, 7.0 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur,16 jr. Nachtvoorstelling: "Escort service o z'n Deens", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 2: "Caligula", da. 8.00 u ma en di. ook 1.30 uur, 18 jr Kindermatinee: "Winnetou keert terug", za.. zo. en woe. 2.00 uur. Nachtvoorstelling: "Halloween", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "De losbol", da. 1.45. 6.30 en 9.00 uur, zo. 1.30,4.00,6.30 en 9.00 uur, al. Nachtvoorstelling: "Beuk broeders beuk", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: De sheriff ziet ze vliegen", da. 2.00,6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45,4.15,6.45 en 9.15 uur. al. Nachtvoorstelling: "Jill, ein Schulmad- chen", za. 12.15 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Azen zijn troef, do. 8.15. vr. 7.00, za. 4.00 en 7.00 uur, zo. 4.00 uur. 12 jr "The Amityville horror", vr. en za. 9.15 uur. zo. 6.15 uur. woe. 8.15 uur. 16 jr. "Moord op trotski", zo. en ma. 8.45 uur, di. 8.15 uur, 16 jr >.2.00u n het APPEL-OMELET Klop voor deze zoete omelet 6 eieren los met 2 eetlepels room. een eetlepel suiker. SchiTÜ appelen en snijd ze in kleine dobbelsteentjes. Bak deze in boter zachtjes gaar. bestrooi calvados Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Eiisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patient). Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur: Elisabethziekenhuis. Lei derdorp. 's maandags van 19.30-20.30 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 C.C.U. (hartbewaking), dag. 14.15-14.45 en 19.00-19.30 li «1 AMSTERDAM De Bilt Deelen Eelde Den Helder Rotterdam Twente Vlissingen Zd. Limburg Academisch Ziekenhuis Voor clle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14 15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag tlm vrijdag 1830-18 45 uur Zaterdag en zondag: Bezoek aan ernstige patiënten, wanne*..- voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks: 15 00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14 15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130; 13.30-14 15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag cn nacht worden gemeld bij het in formatie-centrum Geluidshinder Schip- lol(020-175000) Museum voor Geologie en Mineralogie - Hooglandsekerkgracht. tentoonstelling van natuursteen tot bouwsteen". Museum voor Volkenkunde. Steen straat 1. tot 4 januari 1981 tentoonstel ling: Bazaar, Marktsteden in Noord-Af- ghanistan met diaklankbeeld en diverse films. Geopend ma t/m za van 10-17 uur en op zon- en feestdagen van 13-17 uur Musee licht bew. regenbui half bew. half bew. onbew. half bew. geheel bew. regenbui zwaar bew. onbew. onbew. licht bew. half bew. licht bew. half bew. onbew. half bew. half bew. onbew. half bew. half bew. onbew. licht bew. half bew. onbew. •éudcn 25 augustus 1980 leuius - De gepensioneerde Fransche generaal Schramm, die sedert jaren een oud landgoed nabij St.-Denis bewoont, is voor een som van 600,000 fr. bestolen ge worden. Op een nacht drongen dieven zijn slaapvertrek binnen en braken de meubelen open, terwijl de oude krijgsman rus tig doorsliep. Eerst toen de ka merdienaarden generaal 'soch tends kwam wekken, bleek dat er gestolen was: rentegevende pa pieren, goud en bankbiljet ten, alsmede een lijst waarop de nummers van de papieren ver meld stondenMaar de generaal had een duplicaat bij een zijner vrienden gedeponeerd, zoodat door geheel Frankrijk en aan grenzende landen waarschu wingen verzonden konden wor den. Zeker is, dat de dieven met de plaatselijke gesteldheid be kend zijn geweest. Op de be dienden van den generaal valt echter weinig vermoeden, daar dit geheel uit oudere menschen bestaat, die hem reeds lange ja ren eerlijk gediend hebben. Wel zijn verscheidene vreemdelin gen gearresteerddaar gebleken is, dat op den dag, welke aan den diefstal vooraf ging. een paar goed gekleede onbekenden om het kasteel hebben gezwor ven en zelfs 's avonds tegen half- twaalf nog in de buurt gezien zijn VtjftiQ jaar geleden: - Nu de tijd aanbreekt voor het zaaien van het winterkoren. blijkt uit offxcieele Russische mcdedeelingen. dat er ten aan zien van het oorspronkelijke zaaiplan een groote achter stand bestaat. Vooral m Noord en Centraal-Rusland en in het Zwarte-Zeegebied is de toe stand dreigend, evenals m Nisjni-Nowgorod. waar nog maar één procent van het plan is uitgevoerdhoewel dit per 3 September beëindigd dient te zijn. Waarschijnlijk zullen de autoriteiten nu alle beschikbare krachten uit de steden naar het platteland sturen om de schade nog zooveel mogelijk te beper ken. Deze klachten over een rampzaligen achterstand in het zaaiplan volgen op die over het onvoldoende afgeven van het graan door de boeren, die blijk- bqartoeiniggeneigd tijn zich m te spannen voor den staats- landbouw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19