Kees Jansma: "ledereen klaagt dat er van zijn sport te weinig op het scherm komt maar daar trekken we ons allang niks meer van aan.... Tijd om plas te doen De binnenkomende beelden zijn precies als in het redac- tievertrek te zien op een beeldscherm, waarvoor zich twee medewerkers hebben genesteld. Het tweetal volgt de wedstrijd volledig en maakt aantekeningen van momenten die het uitzenden eventueel waard zijn. Een klokje op het scherm maakt het hun gemakkelijker om la ter de voor de uitzending ge schikt bevonden beelden te rug te vinden Dank zij een simpel technisch loetje kun nen de cijfers simpel worden uitgewist zodat geen kijker ei weet van heeft. Vooral wanneer de tijd dringt, bijvoorbeeld op Europa-Cup avonden. of, zoals bij deze gelegenheid met slechts éen Studio Sport-uitzend ing drie kwartier na afloop van de wedstrijden, kunnen razend snel de voornaamste spel momenten achter elkaar worden geplaatst. Als de uit gekozen beelden in de mon tage-kamers op de monitoren verschijnen, bewegen elders in het gebouw allerlei spoe len. Als door een onzichtbare hand aangedreven gehoor zamen ze braaf aan de keuze van het tweetal dat zich met die ene wedstrijd heeft be last. Niet Kees Jansma. Theo Reits- ma, of de op 1 mei in dienst getreden opvolger van chef Bob Spaak. Kees Boerhoudt, bepaalt welke momenten de tv-kijker gepresenteerd krijgt, maar anonieme mede werkers. die niet eens in vaste dienst zijn bij de NOS. Theo Reitsma: ,,In onze reportages geven wij wel dikwijls aan wat voor uitzending of voor een herhaling in aanmerking moet komen, maar inderdaad ligt die keuze primair bij die medewerkers. En verder kan de eindredacteur, die alle binnenkomende beelden ziet. natuurlijk instructies aan de ampex-afdeling doorge- Tijdens onze aanwezigheid grijpt Herman Kuiphof één maal naar de telefoon om de bij Ajax aanwezige regisseur (Henk Tellingen) er op te wij zen dat bij het nemen van een hoekschop een fotograaf het uitzicht belemmert. Kuiphof: ..Zeg even voorzichtig tegen de cameraman dat het geen zin heeft om shots te maken van de corners aan de linker kant zolang zich daar een fo tograaf bevindt". Ijsberen Terwijl er nog druk gevoetbald wordt en tekenaar Dik Brey- nesteyn ijsberend op de gang over een grappige prent pie kert, staat de uitzending al lang van seconde tot seconde volledig op papier. Een aantal sportmedewerkers houdt zich in een Apart kamertje be zig met het scoreverloop van alle wedstrijden in het be taald voetbal. Het radiopro gramma ..Langs de Lijn" zorgt voor de eerste informa tie, correspondenten bellen terstond na afloop een paar summiere gegevens door. Presentator Mart Smeets zal er maar heel weinig gebruik van maken tijdens het ople zen van de uitslagen. Gedurende tien minuten neemt hij routinematig alle onder werpen door met regisseur Ron Nicuwenhuys en begeeft zich na zijn gelaat wat te heb ben bijgekleurd naar de stu dio waar het decor van Studio Sport staat opgesteld. Het lijkt op een kale sporthal, hier en daar enkele wanden en een bureau op een klein podium waarachter de presentatrice van de lotto reeds heeft plaatsgenomen. De genum merde pingpongballetjes worden in het apparaat ge kieperd waarop honderddui zenden later hoopvol hun ogen gericht zullen houden. Met enkele camera's op zich gericht acht de leider in de studioruimte, ofte wel de Iloormanager, het nuttig de lotto-dame te repeteren. Plichtmatig Ook Mart Smeets ondergaat plichtmatig enkele oefenin gen. De aan- en afkondigin gen van enkele onderwerpen ratelt hij gewiekst op. Problemen zijn er alleen even wanneer Smeets voor een bord plaats neemt waarop een grafiek is aangebracht dat het verschil tussen de kam pioensgegadigden Ajax en AZ'67 overzichtelijk moet weergeven, maar of het beoogde effect nou wel zo glashelder is lijkt twijfelach tig. De schaduw van de hen gel waarin de microfoon is bevestigd blijkt hinderlijk in beeld te komen, maar dank zij het verplaatsen yan een paar van de tientallen lampen hal verwege het plafond wordt dat verholpen. Besloten is dat Smeets voor een losstaande blauwe wand de presentatie verzorgt. Toeval lig op enkele meters afstand van het decor van „Voet bal'80". Vara's tegenvoeter van Studio Sport. De avond tevoren was discjockey Felix Meurders er nog actief bij de roerloos hangende nationale driekleur. Het zou aardig zijn de kijkers even een blik te gunnen op de naast elkaar opgestelde tegenpolen, maar voor ludieke vondsten is Stu dio Sport niet in. Alles ver loopt volgens een minutieus en degelijk schema. Als Smeets voor de blauwe wand op een krukje heeft plaatsgenomen levert dat volgens de cameraman niet zo'n geslaagd beeld op. De voormalige basketballer stelt dan zelf voor om gewoon te gaan staan en aldus wordt be sloten. Aan de andere zijde van de studioruimte vertoont een huis-tuin-en keuken-dia- piojector een oranje gekleur de voetoal op een klein schermpje. Dat beeld ver schijnt tijdens de uitzending achter Smeets zodat het lijkt alsof hij voor een reusachtige voetbal staat. Maar de televi sietechniek heeft zoveel foefjes en voor een leek vol strekt raadselachtige moge lijkheden dat de realisering van een Studio Sport-uitzcn- ding eert chaotische indruk achter laat. Sneltrein De eigenlijke uitzending vol trekt zich in de regiekamer in sneltreinvaart. Elk onderdeel is tot op de seconde vastge legd en als een bepaald on derwerp het einde nadert, wordt gecontroleerd of het volgende, komend ergens vanuit de duistere ingewan den van het technische net werk. startklaar staat. Regis seur Ron Nieuwenhuys laat de beginbeelden alvast op een van oe acht beeld schermen verschijnen, zodat hij kan na gaan of alles in orde is en er geen storende leemten val len. Hij verbijt zich als een toneel meester plotseling op het beeld verschijnt dat naar de huiskamers wordt gezonden. De man verdwijnt schielijk in het onzichtbare. Verder blijkt ook de duur van de uitzen ding tot een misverstand te hebben geleid, want Studio Sport zit er drie minuten eer der op dan was voorzien. „Of we een goed produkt ma ken?" herhaalt Kees Jansma „Nee, het kan veel beter. Door soepeler te reageren. Het moet wat flitsender. speelser. Maar door de logheid van dc techniek worden we daarbij erg beperkt". Hij en Theo Reitsma vinden het onjuist om maar steeds een vergelijking te trekken met de Westduitse tv en in het bij zonder de populaire „Ak- tuelle Sportstudio" op zater dagavond. Jansma: „Het is typisch Nederlands om dat te idealiseren. Bij het ZDF wer ken wel 75 man voor de sport, vergeet dat niet. Bij Studio Sport zijn er twaalf in vaste dienst, van wie slechts vijf re dacteuren. Onze bezetting is veel te klein. Natuurlijk, de Aktuelle Sportstudio met publiek er bij doet het goed. Maar inhoudelijk is het vaak geen best programma. Kriti sche vragen zijn er haast niet bij. Je zou onze Studio Sport van de zondagavond nog wel kunnen vergelijken met de Duitse zaterdaguitzending van zes tot zeven. Daarin zit ten ook alleen maar wed strijdgebeurtenissen op het Slijmerig Jansma vindt zijn Duitse colle ga's dikwijls zelfs slijmerig als ze iemand ondervragen, al zegt hij ook ..De camera maakt voorzichtig Iedereen is op zijn hoede Als je iemand voor de krant interviewt kun je er alle tijd voor nemen om toch het antwoord er uit te krijgen wat je hebben wilt. Dat is een groot verschil". De aanpak van Voetbal'80 heeft over het algemeen niet zijn bekoring. Sommige grappen wekken allerminst zijn lach lust op en hij vindt dat Ver- meegen zich te weinig ver diept in de voetbalmaterie. Jansma: „Wij bereiden ons zeer intensief voor. Niemand die dat zo doet als wij. We kunnen tijdens een wedstrijd nauwelijks door iets verrast worden. Voor de EK ben ik naar de oefenwedstrijd Zwit serland-Griekenland gegaan, alleen om te verkennen om dat ik de eerste wedstrijd van Nederland tegen Grieken land in Italië zou verslaan. Dat kan bij ons". Theo Reitsma trekt een vies ge zicht als Voetbal'80 ter sprake komt. „Voetbal'80? Een ver schrikking. Heeft weinig te maken met het uitoefenen van ons vak zoals ik dat zie. Kijk, een timmerman kan ook lachend een spijker krom in een plank slaan, maar die spijker moet er wel recht in. Er is ook wel kritiek op ons, maar nooit dat we geen ver stand van voetballen hebben, dat we er helemaal naast zit ten". De beide voetbalcommentato ren van de NOS verdelen broederlijk onderling de wedstrijden. Dat vormt nooit een twistpunt. Toch uiten ze zich nogal verschillend in hun verslaggeving. Jansma: „Ik ben te druk, snel driftig zelfs. Maar ik ben nu eenrrtèal zo. Theo is totaal het tegenover gestelde. Wordt wel saai en droog genoemd. Hij benijdt mij om mijn impulsiviteit, het snelle reageren. Ik wou dat ik net zo lang zou kunnen na denken als Theo. er dus even de tijd voor nemen alvorens een mening te geven". Plan In zijn diplomatenkoffer draagt Jansma een op papier uitge werkt plan met zich mee voor het komende tv-seizoen. Op de zaterdagavond krijgt Stu dio Sport een half uur zend tijd van de KRO. Die mogen helemaal naar eigen inzicht worden gevuld. Als Jansma's ideeën worden uitgevoerd komt de presentatie van die uitzending vanuit een voet balstadion waar die avond is gespeeld. Dat geeft wat meer sfeer dan de kille Hilversum- se studio. Als vast onderwerp in de lange zondagavonduit zending zou hy graag een kor te discussie willen hebben tussen twee felle tegenstan ders. In Amerikaanse nieuwsuitzen dingen is sport een vast on derdeel. Een aparte sportpre- sentator kan in een paar mi nuten de voornaamste spor tieve onderwerpen kwijt. Iets voor Studio Sport? Jansma: „Daar zijn wij erg voor in. Het is trouwens ook wel gebeurd tijdens de Winter spelen in Lake Placid. Dat is, dacht ik, ook bij het journaal wel goed gevallen. Het probleem is onder wiens ver antwoordelijkheid het ge beurt. Wij zouden zelf de on derwerpen willen bepalen, zoals we dat ook voor Studio Sport doen. Maar dat ligt bij Ed van Westerloo nog moei lijk. Nu wordt Herman van der Spek er wel op uitge stuurd als er iets op sportge bied in het journaal moet. Dat kunnen wy veel beter". Hardheid. Onzin vindt Kees Jansma het om te veronderstellen dat het tonen van ruwe voetbalacties op de tv de hardheid in de la gere klassen en bij de jeugd in de hand werkt. „Wij laten een galerij van doelpuntenma kers de revue passeren, maar overtredingen moeten we evengoed laten zien. Het is juist een goed middel om de verruwing te bestrijden, want er is toch een commentator bij die behoort te zeggen dat het een schande is wat er ge beurt. Door de televisie een kwade rol toe te schuiven blijkt hoe lachwekkend het verantwoordelijkheidsge voel is dat uit de voetballerij opstijgt". Theo Reitsma: „Met foutieve beslissingen van scheidsrechters zijn we wel voorzichtig. Alleen als het echt van belang is voor het wedstrijdverloop vestigen we er de aandacht op". Het tv-werk heeft Kees Jansma in twee opzichten verbaasd: „De u ai tie en de mi n ten over wat je doet en de logheid van de televisie. Veel is daar door onmogelijk. Maar wat het publiek aangaat, ik had gewoon niet verwacht dat be paalde opmerkingen zo veel kwaad bloed konden zetten. Als je in de krant schrijft: het wangedrag van de spelers van Ajax is stuitend, kryg je daar geen brief op Maar als je voor de televisie zegt dat de Aja- cieden zich niet bepaald cor rect gedragen, mag je je wel bei en Ji hi ik! i onto l tend an hoe de mensen dan kunnen reageren extra ZATERDAG 16 AUGUSTUS uw» Aldus vult alleen de haastige spreektrant van Jansma de ruimte en het grappige is in het bijzonder het beluisteren van zijn opmer kingen, die de huiskamer onthouden blijven. Zoals bijvoorbeeld zijn mededeling na de eerste helft dat het nu tijd is om een plas te doen en het advies voor de,,ampex" een fraaie passeerbeweging van Simon Tahamata te herhalen wordt ondersteund door Jans ma's woorden: „Dat joch mot mee naar Italië". Ondanks dat supportersrolletje van Jansma ging die wens, zoals later bleek, niet in vervulling. Althans, Tahamata werd niet geselecteerd voor het EK-toernooi, het bewuste spelmoment viel in de samenvat ting wel in vertraagde vorm te bewonderen. Maar wie bepaalt nu wat er van een voetbalwedstrijd op het tv- scherm thuis wordt vertoond? Een wandeling door de betonnen NOS-kolos, die de vergelijking met een doolhof glansrijk kan doorstaan, gééft opheldering als de ampex-afdeling wordt aan gedaan. In een langwerpige, schemerige ruimte ligt het zenuw centrum van de technische vervaardiging van de voetbalsamen vattingen. Die indruk wordt tenminste gewekt omdat daar de1 drie wedstrijden op rondtollende banden worden opgenomen door drie afzonderlijke ampex-machines. Veiligheidshalve zijn er twee banden in gebruik op ieder apparaat. Mocht ëën het laten afweten dan betekent dat nog niet dat de reportage in Studio Sport moet worden geschrapt. Presentator Mart Smeets vlak voor het begin van een uitzending van Studio Sport. Gezeten voor drie tv-toestellenwaarop thuiswedstrijden van Ajax FC Utrecht en Haarlem direct en, wat het commentaar betreftin ongekuiste vorm zijn te volgen, neemt het middagje Studio Sport een aanvangNu is het goed volgen van drie wedstrijden tegelijk al bijna ondoenlijk, het aanhoren van drie sprekers, die de ge beurtenissen op de velden van hun persoonlijke teksten voorzien wordt wijselijk vermeden. De aandacht van de aanwezigen in het zondagse redactielokaal van Studio Sport gaal vooral uit naar Ajax-Sparta. HILVERSUM(GPD) - Als de temporijke her- kenningsdeun wéér een flitsende aflevering van Studio Sport sugge reert kan iedere Ne derlandse voetballief- hebber'zich schrap zet ten voor het televisie scherm. Het meest be keken sportprogramma hield zich de afgelopen maanden vooral bezig met de Nederlandse Ronde van Frankrijk en de B-Spelen in Moskou, maar zodra de voetbal rolt zal de kijker het we ten ook. Voetbal vormt de hoofdschotel van het zondagse programma, of de in andere sporten geinteresseerde kijker het nou leuk vindt of niet. Voetbalcommentator Kees Jansma: „Ieder een klaagt dat er van zijn sport te weinig op televisie komt, maar daar trekken we ons al lang niks meer van aan". Met Theo Reitsma vormt Jansma het kop pel dat de NOS-voetbal- tandem Koen Verhoeff- Herman Kuiphof op volgde. Kuiphof treffen we op een zondagmid dag voorafgaande aan een Studio Sport-uit- zending in het binnen ste van het vrijwel uit gestorven NOS-om- roepbastion, als func tionerend eindredac teur. De stemmen van Jansma en Reitsma be geleiden de beelden van voetbalwedstrijden in Amsterdam en Utrecht. Theo Reitsma: "Voetbal '80 verschrikking

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 23