Dimenticare Venezia intrigerende mislukking a De melancholie van Tom Horn .ju"' jr CALIGULA: Zeer fraaie verpakking kan leegheid niet verbloemen Ui'- ''lii,, 'i| JF Kijkhuis: Japanse films VRIJDAG 15 AUGUSTUS 1980 'Pane e ciccolata' was vorig jaar de eerste film waarmee de Italiaanse regisseur en scenarioschrijver Franco Brusati in Nederland de aandacht trok. Geen werkelijk kassuc ces, maar wel een film die een zekere belofte inhield voor de toekomst. Brusati werd een man om in de gaten te houden. De in Amerika sterk toegenomen' belangstelling voor de Italiaanse film en de vriendschap van de re gisseur met de Zweedse cineast Ingmar Bergman, brachten zijn vorig jaar voltooide 'Dimenticare Venezia' (Om Venetië te verge ten) nog voor de première een stortvloed van publiciteit. In Newsweek werd de in wezen nog vrij onbekende Brusati in een adem genoemd met Italiaanse meesters als Passolini en Viscon ti. In het thuisland werd de film op diverse festivals bekroond en in de VS bleek de waardering uit een Oscarnominatie. Hooggespannen verwachtingen kortom, toen de film dit voorjaar naar Nederland kwam. Vrijwel de hele handeling is ge- stiueerd in een boederij niet ver van Venetië. Een ongeneeslijk zieke opera-zangeres en haar geadopteerde nichtje met vrien din zijn samen met een bejaarde huishoudster de bewoners. Het nichtje runt de boerderij; haar vriendin is onderwijzeres in het dorp. Het gezelschap wordt in het begin van de film aangevuld met de homofiele broer van de zange res en zijn veel jongere vriend. Na aankomst van dit tweetal, zo blijkt de afspraak, zal het gezel schap naar Venetië afreizen. De stad van liefde en dood, waaraan ieder zijn eigen Geugd) herinne ringen bewaart. De plotselinge dood van de zange res, heeft afstel van die reis tot gevolg en in ruil daarvoor bele ven de spelers hun verleden, door middel van flashbacks en door confrontaties met elkaar, niet in Venetië, maar in de boerderij. Om dat verleden draait Brusati's film. 'Eigenlijk hebben we nooit iemand anders dan onszelf leren kennen. Een spiegel is voldoende, zegt Anna, de geadopteerde dochter tegen het einde van de film. Tot soortgelijke, maar dan onuitge sproken conclusies komen ook de anderen. De broer, die zich krampachtig blijft vasthouden aan de droom van de jeugd. Anna die slechts de onbeantwoorde liefde voor haar vriendin heeft gekend; de huishoudster, voor wie het leven al lang geleden is opgehouden. Om de logica van de realiteit van de karakters te laten zien, maakt Brusati zoals gezegd veel gebruik van flashbacks. Maar het aan brengen van die verbanden gaat hem uiteindelijk slecht af. Veel wordt gesuggereerd, maar te weinig is aan het einde zichtbaar geworden. Een geroutineerde bioscoopbezoeker kan er be hoorlijk mee uit de voeten. Maar het gaat te ver om van de kijker te verwachten, dat hij eerst Tsje- chov leest en dan Bergman en Visconti gaat zien, om daarna 'Dimenticare Venezia' te kunnen bevatten. En dat is eigenlijk Wel wat Brusati van zijn pubkiek vraagt. Het is zonder meer interessant om te zien hoe een acteur als Erland Josephson, die in elke Bergman- Hl', ''lil, 'llllll,, 'I| 'Dimenticare Venezia'. Regie: Franco Brusati, met Erland Josephson, Mariangelo Melato, David Pontemoli. Theater: Lido 3, Leiden, 16 jr. Ilillllllll film te zien is, figureert klimaat van de Italiae Daarnaast zijn Mariangelo Mela to en David Pontemoli zonder twijfel belangrijke acteurs, maar dat blijkt allemaal niet voldoende om de film te redden. Sterker nog: het is heel opmerkelijk*om te ervaren hoe een zo voortreffelijke geacteerde film, met zulk prach tig camerawerk en met een in aanleg boeiende thematiek, een toch zo onbevredigend eindre sultaat kan opleveren. De toevallige bezoeker kan met Brusati's creatie nauwelijks uit de voeten en voor de cinefiel kan het toch niet meer zijn dan een intrigerende mislukking. TON VAN BRUSSEL Erland Josephson (met baard) en David Pontemoli: de dr< van de jeugd houdt geen stand. Zelden zal een middagvoor stelling zo 'goed zijn be zocht als Caligula gisteren. Producer Bob Guccione (over hem straks meer) had daar op een vraag over de verhoogde toegangs prijs de volgende verkla ring voor: "Het-publiek wil best betalen voor goede waar". En dat Caligula goede waar is, daar twijfelt Guccione niet aan: "Met. Caligula brengen we kwa liteit". Los van dat laatste hoef je geen psycholoog te zijn om te bevroe den dat 'het publiek' Wel andere redenen heeft om de film te gaan zien. Alle de film vooruitgesnelde berichten over wreedheden en seksuele uitspattingen hebben veel mensen nieuwsgierig ge maakt en Caligula belooft dan ook net zo'n publiekstrekker te worden als in de Verenigde Sta ten. Over de 35 miljoen(!) die Guccione in de film stak, hoeft hij zich dan ook niet al teveel zorgen te maken. Die zullen er best wel uitkomen. De 49 stoelen die Van Agt destijds voor pornofilms wil de bestemmen (weet u nog wel?) zouden in elk geval altijd bezet zijn. Die laatste opmerking is in zoverre relevant omdat porno of kunst zo'n beetje de kernvraag is bij Caligula. De keuringscommissie koos blijkbaar voor het eerste: de leeftijdsgrens werd naar 18 jaar (porno-grens) opgetrokken en dat conflict heeft ook min of meer gespeeld tussen enerzijds Bob '""lllll, 'H Caligula; regie: Tinto Brass/Bob Guccione; hoofdrollen: Malcolm McDowell en Teresa Ann Savoy; theaters: Lido 1, Leiden en Euro 1 en 2, Al- phen; 18 jaar. Guccione en anderzijds s schrijver Gore Vidal, regisseur •Tinto Brass en diverse acteurs. Vidal vond dat er teveel van zijn oorspronkelijke script was afge weken en Brass' werk beant woordde niet helemaal aan de sex-wensen van Guccione. De Penthouse-baas (een befaamd soft-porno blad) nam daarom ook maar zelf de camera ter hand om wat aanvullende bloot-scè nes op te nemen. Het is natuurlijk zeer de vraag of de tegenstelling porno-kunst (als het al een tegenstelling is) bij de beoordeling een rol speelt. Zou je Caligula een slechte film kunnen vinden, maar pornografisch een meesterwerkje. Ik betwijfel het. Guccione (en je moet Caligula toch als zijn film beschouwen) wil zelf in elk geval niet van het woord pornografie horen. Dat de kleren spaarzaam zijn, hoeft bij een film over deze Romeinse keizer geen verbazing te wekken. Gedurende zijn vieijarig bewind werd er heel wat 'afgeorgied'. Dat Caligula niet goed bij zijn hoofd was, bleek uit de meest sadisti sche methoden, waarmee hem niet welgevallige onderdanen werden doodgemarteld. Eén van zijn naaste medewerkers Chaerea maakte mede daarom een einde aan Caligula's leven. De film laat alles in geuren en kleu ren zien, maar schiet wellicht daardoor op een paar punten da nig te kort. Al het sex en bloed zijn een doel in zichzelf gewor den. Guccione wil alleen maar schokken, meer niet. Gore Vidals pogingen om een portret van Ca ligula te geven en het hoe en n Caligula's macht, zijn door hem de nek om ge draaid. Ook historisch heeft Guccione ge makshalve maar wat dingen ver geten om zo snefmogeljjk bij zijn favoriete thema's te belanden. Zo raakte Caligula pas psychisch ge stoord, toen hij al een tijdje aan de macht was. Guccione wekt de in druk alsof er altijd al steekjes los zaten. Aan de andere kant heeft Caligula een bijzonder fascinerende aan kleding, die heel sterk doet den ken aan Fellini (met name Casa nova). Niet zo gek want de be denker van sets voor de Fellini- films, Danilo Donati was ook bij Guccione in dienst. Tezamen met het kitscherig mooie camerawerk houdt het de aandacht constant gevangen en dat mag voor een film met een lengte van dik twee ëneenhalf uur een compliment heten. Maar het kan de leegheid van een in aanzet interessante prodüktie niet verbloemen. BART JUNGMAN Steve McQueen als slechte held Eigenlijk is het niet onder woorden te brengen waarom iedereen, de toeschouwer niet uitgesloten, het betreurt dat Tom Hom aan de galg zijn einde vindt. Waarschijnlijk benadert het woord 'melancholisch' nog het dichtst de gevoelens die je besluipen bij het zien van deze figuur. En dat ligt niet aan het feit dat Steve McQueen de rol van Tom Horn vertolkt. Want hoewel de geruch ten over een ongeneeslijke ziekte van McQueen ervan de oorzaak kunnen zijn om allerlei droevig moois rond deze man te beden ken, straalt de film in zijn geheel een onwerkelijke melancholie uit. In feite is Tom Hom gewoon een wat beter uitgevallen western die het verhaal vertelt van een man die in het avonturiersbestaan zijn boterham verdient. Cowboy, in- dianenbestrijder en op het laatst veedievenvanger. Een keiharde vent, zonder mededogen, zonder gevoel. Al moeten ze niet aan zijn paard komen, want dan wordt hij hels. Het bekende ruwe-bolster- blanke-pit-gegeven dus. Al is die blanke pit in dit geval wel erg mi- Het lijdt geen twijfel of deze man moet zich veel vijanden op de hals halen. En het is niet verwon derlijk dat hij wordt veroordeeld voor de moord op een jongen die „Tom Hom"; regie: Wil liam Wiard; hoofdrol: Steve McQueen; Luxor, Leiden; 12 jaar. hij vermoedelijk niet heeft ge pleegd. Door dit alles heen loopt dan nog een wat fragmentarische roman ce met een schooljuffrouw, die hem tenslotte ook de bons geeft. Een verhaal van niks dus eigenlijk. En toch intrigeert die Tom Hom op een niet te beredeneren ma- Enerzijds is het een slechte film, want te brokkelig en onsamen hangend. Aan de andere kant is het juist een heel goede western. Meer dan dat zelfs. Het relaas van een vriendschap die onmogelijk is. De geschiedenis van een held, die een anti-held is. Bij alle onzekerheden is in elk geval één ding duidelijk: Tom Horn beïnvloedt op ondefinieerbare wijze je gevoel. Of je dat nu wilt of ANNEMIEK RUYGROK LEIDEN - Een Japans filmfestival staat voor volgende week op het pro gramma van het Filmhuis van het Leids Vrijetijdscentrum. Een vijftal films uit Japan, die onlangs door Film International zijn uitgebracht, zullen dan worden vertoond. De cyclus begint woensdagavond. Dan wordt het spits afgebeten met 'Tokyo Story' van Jaspjiro Ozu. De film, die uit 1953 dateert, beschrijft de geschiedenis van een ouder echtpaar dat naar Tokio gaat om zijn kinderen op te zoeken. Daar komt men merkwaardige situaties tegen. Eenmaal terug in de woonplaats, sterft de vader. (8.00 uur). Ook op deze avond is 'Drunken Angel' te zien van Akira Karusawa. Een voor die tijd (1948) baanbrekende film, die zich afspeelt bij een stinkende put. De omgeving wordt beheerst door een gangsterbende. Wanneer een van de gangsters gewond raakt, ontstaat er een relatie tussen hem en de aan lager wal geraakte arts, die hem behandelt. (10.15 uur). "Het naakte eiland" van Kaneto Shindo wordt donderdag 20 augustus vertoond. Deze autobiografische film schetst het leven van een echtpaar dat dag in dag uit het land bewerkt, zonder oog te hebben voor andere zaken. Zelfs de dood van hun zoon ondergaan de twee mensen zonder emotie. (8.00 uur). Wederom een film van Karusawa, 'Ikuru' uit 1952 handelt over het eento nige leven van een ambtenaar die geestelijk al jaren dood is. Wanneer hij te horen krijgt dat hgij aan kanker lijdt, probeert hij alles in het werk te stellen om nog iets van zijn leven te maken.(donderdag 22.15 uur). Tot slot van de Japanse cyclus wordt opnieuw een werkstuk van Karusa wa vertoond, namelijk "Sanjuro" (1962). Een uiterst amusante rolprent met in de hoofdrol een oudere, verlopen, maar zeer slimme samurai. Deze helpt een aantal jongelui bij het bevrijden van hun oom. een ka merheer, die gevangen wordt gehouden door een corrupte edelman, (vrijdag 9.15 uur en 11.30 uur). Twee interessante films deze week op de Nederlandse zen ders. In het drieluik van in het oog springende produkten van vaderlandse filmmakers zondagavond De verwording van Herman Dürer uit 1979. Net als de eerder uitgezonden Instant Pictures is invloed van Duitse regisseurs deze film niet vreemd. Vergelijkingen met Wim Wen- ders zijn dan ook veelvuldig gemaakt (toevallig wordt op dezelfde dag via Duitsland 1 Der Amerikanische Freund vertoond). De 17-jarige Her man Dürer heeft in de jeugd gevangenis de novelle Aus dem Leben eines Tauge- nichts gelezen en de reisver halen hebben hem aangesto ken. Hij pakt zijn bullen en vertrekt liftend naar Italië. Begin 1968 verliet Milos For- man Tsjechoslowakije om zijn talenten in Hollwyood te beproeven. Met Taking Off bewees hij ook in het buiten land een zeer vakbekwaam regisseur te zijn om vervol gens met films als One flew zijn reputatie nog eens uit te breiden. De eerste film wordt woensdag door Veronica vertoond. Lin- nea Heacock is daarin een meisje dat wegloopt van het ouderlijk huis om een carrière als roek-zangeres te begin- Pierre Clementi speelt de est hoofdrol in Le fils d'A mort van Jean-Jacques An- drien (dinsdag Belgie 2). Hij is een zakkenroller wiens Tune sische vriend wordt ver moord. Pierre besluit naar Tunesië af te reizen en de fa milie op de hoogte te stellen, maar er wacht hem een vijan dige ontvangst. Het programma: ZATERDAG: Roman holiday; 20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Wil liam Wyler met Gregory Peck. Amerikaanse film uit 1953). Journey into fear; 22.05 uur; Dtsl. 1 (regie: Norman Foster met Joseph Cotten. Amerikaanse film uit 1942). ZONDAG: Charlie Chan at Treasure Island; 18.45 uur; Dtsl. 3 (regie: Norman Foster. Amerikaanse fiim uit 1939). Der Amerikanische Freund; 21.05 uur; Dtsl. 1 (regie: Wim Wenders met Bruno Ganz. Duitse film uit 1977). De ver wording van Herman Dürer; 21.15 uur; Ned. 2. MAANDAG: Mississippi; 21.40 uur; Dtsl. 3 (regie. Edward Sutherland met W.C. Fields. Amerikaanse film uit 1935). DINSDAG: Le fils d'Amr est mort; 21.20 uur; Bel. 1. WOENSDAG. Die Festung; 20.15 uur; Bel. 2 (regie: Alfred Weidemann met Martin Held. Duitse film uit 1964). Taking Off; 21.20 uur; Ned. 2) DONDERDAG Duel; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Steven Spielberg met Dennis Wea ver. Amerikaanse film uit 1972). VRIJDAG: The Appaloosa; 20.15 uur; Bel. 1 (regie: Sidney Fury met Marlon Brando. Amerikaanse film uit 1966). Der Meineidbauer; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Rudolf Jugcrt. Duitse film uit 1956). Angels with dirty faces; 23.05 uur, Dtsl. 2 (regie: Michael Curtis met James Cagney. Ameri kaanse film uit 1938). IlllMlllllllll Blijvers "Har den. "Monsters" - Matige griezelfilm, Li- do 2, Leiden. "Twee door het dolle heen" - Agen ten Spencer en Hill slaan erop los, Euro 4, Alphen. "De losbol" - Jean Paul Belmondo als vanouds op dreef, Trianon, Lei den, Euro 3. Alphen. "Once upon a time in the West" - Oudje van Sergio Leone, Camera, Leiden. Nachtfilms "Bobby Deerfield" - Camera, Lei den. "Little girl blue" - Rex, Leiden. "Dracula" - Luxor, Leiden. "Caligula" - Euro 1, Alphen. "Rijden of sterven" - Euro 2, Al phen. "Mandingo" - Euro 3, Alphen "De schorpioen prikt raak" - Euro Alphen. Rex "Pijpjes drop" Den Haag "De pelsjager - Apollo 1 (460340), 16 "La terrazza" - Asta (463500), 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Bijou "A nous deux" - Babylon 1 (471656), 12 jr. "Players" - Babylon 2, al. "Midnight express - Babylon 3,16 jr. "The Pink Panther strikes again" - Camera (467200), al. "Caligula" - Cineac 1 (630637), 18 jr. "Hardly working" - Cineac 2, al. "Dimenticare Venezia" - Cineac 3, 16 jr. - Corso 'The Sting" - Du Midi (855770), 12jr. "Fame" - Metropole 1 (456756), al. "De vrek" - Metropole 2, al. "Zombies" - Metropole 3, 16 jr. "Windows" - Metropole 4, 16 jr. "Caligula" - Odeon 3, 16 "La Strada" - Odeon 4, 16 jr. "What's new pussycat" - Odeon 5, al. "Het dubbele leven van Jack en Jill" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Deep throat" - Le Paris 2, 18 jr. 'Jonge - Le Paris 3.18 jr. "De losbol" - Passage (460977), al. "Star trek" - Studio 2000 (542288), al. Amsterdam "A nous deux"-Alfa 1 (278806),12jr. "American gigolo" - Alfa 2, 16 jr. "La Strada" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Permette rocco papaleo?" - Al hambra 2, 16 jr. "De pelsjager" - Bellevue Cinerama (234876), 12 jr. "La Terrazza" - Calypso 1 (266227),16 jr. "Zombie holocaust" - Calypso 2,16 jr "De sheriff ziet ze vliegen" - Calypso "Caligula" - Cineac Damrak 1 (245648), 18 jr. "One flew over the cuckoo's nest" - Cineac Damrak 2, 16 jr. "The sound of music" - Cineac (243639), al. "Coup de tele" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Satyricon" - Cinecenter. 16 jr. "Kentucky fried movie" - Cinecen ter, 16 jr. "Fame" - Cinema International" (151243), al. "Fame" - City 1 (234579),al. "Hardly working" - City 2, al. "California surf - City 3, al. 'The Fog" - City 4, 16 jr. "The Rose"-City 5, 12 jr. "Die Blechtrommel" - City 6, 16 jr. "De herrezen heerseres" - City 7, 12 jr. 'The great McGonagall" - Cine 'D' (226551), 16 jr. "Charley Varrick" - Desmet "Heksen en bezemstelen" - Flora Disney (230469), al. "L'Aventura" - Knterion (231708), 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Leidse- pleintheater (235909), al. "De Vrek" - Noggerath (230566), al. 'Deep throat" - Parisien (248933), 18 jr. "Caligula" - Rem b ra in Itplein theater 1 (223542), 16 jr "Diepzeemonsters" - Rembrandt- pleintheator 2. 16 jr "Star trek" - Rialto (723488).a! "Shame of the jungle" - Rivoli (723488). 16 jr. "Zombies" - Roxy (232809). 16 jr. "Monty Python's life of Brian" - Studio K (231708), 12 jr. "Permette rocco papaleo?" - The Movies (245790), 16 jr. "Der Kandidat" - The Movies, 16 jr. "De losbol" - Tuschinski 1 (262633), al "When a stranger calls" - Tuschinski 2. 16 jr. "Ten" - Tuschinski 3. 16 jr. "New York, New York" - Tuschins-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 15