'Mijn vak is mijn liefde en liefde bedrijf je ook" amsterdam sailBO amro bank Shirley wil ondanks tegenslag blijven zingen Organisaties werken samen bij kabel-tv toegejicht [IS\MQ9tÉfrvfïa] IQNDERDAG 31 JULI 1980 RADIO - TV - KUNST PAGINA AMSTERDAM/HILVER SUM - Shirley Zwerus is een zangeres die al een hoop jaartjes meedraait. Zij heeft het zingen in haar bloed. Ze zou er niet bui ten kunnen. In de loop der tijd heeft zij zich een stevi ge reputatie weten op te bouwen. Ze was er even acht jaar tussen uit in ver band met haar huwelijk met een Amerikaan, maar eenmaal terug uit de VS stond zij direct weer volop in de belangstelling. Toch gaat het de laatste tijd wat minder. Haar zeer re centelijk uitgebrachte single, een bewerking van een Uriah Heep-nummer, snuffelde even aan de on derste regionen van de hitparade om daarna weer rechtsomkeert te maken. Geen leuke ervaring voor een zangeres. Shirley: „Kijk, iedereen heeft ge zegd dat die single thuis hoorde in de top honderd aller tijden. Maar dat klinkt ijdel, hè en dat mag je niet zijn. Ben ik trouwens ook niet. Helaas, want daardoor ontbreekt mij een zekere mate van zelfkennis. Als je ijdel bent ontrafel je jezelf. Ik doe dat niet. Daar schiet ik in tekort". „In dit vak is dat eigenlijk een enorm gemis. Wanneer je jezelf in de showbusiness wil handhaven, moetje een ontzettende zelfken nis hebben. Je moet zelfverze kerd zijn. Anders maak je enorme dieptepunten mee. Dat overkomt mij dus nog wel eens". „Weet je, iedereen heeft wel een idee hoe ik het zou moeten doen. Mijn grote moeilijkheid is dat ik ook naar iedereen luister. Maar iedereen wil wat anders voor mij. Ik ben echter geen duizendpoot. Daardoor raak ik in de war. Dat heeft vaak heel nadelige gevol gen voor mij. Zo zit ik met een totaal verkeerde repertoire-keus. Niet op de plaat, want daarin word ik in zekere mate vrijgela ten. Natuurlijk weet ik ook wel dat er meerdere mensen mee be slissen. De producer bijvoor beeld". „Op het podium doe ik echter ande re nummers dan op de plaat. Dat moet wel, want in de zaal werk ik met een triootje. Nou, dan kun je die op je elpee staan beslist niet waarmaken. Dat gaat niet". „Ik heb nog een tijdje met een bandrecorder gewerkt op het to neel. Maar dat vind ik lachwek kend en oneerlijk. Je hoort dan een heel orkest en je ziet geen kip. Verlakkerij dus. Mijn vak is mijn hobby. Ik moet plezier blijven houden in wat ik doe. Dat is een noodzaak". „Aan de andere kant moet je ook zien dat je van die liefhebberij kunt eten. Dat lukt maar met ma te. Je kunt het niet overweldi gend noemen. Maar ik heb best wel werk. Ik realiseer me heus wel dat wanneer ik met een band recorder zou gaan werken, ik ook veel meer werk zou hebben. Meer verdienen dus ook". „Op de manier waarop ik nu werk kom ik alleen veel beter uit de verf. Ik heb nu ook de mogelijk heid om te veranderen. Ik kan mijn repertoire ter plaatse aan passen. Ik laat het hxal van het publiek afhangen. Tenslotte moetje het de mensen naar de zin maken". Egotrippers „Een moeilijkheid vet drie ver schillende persoonlijkheden be treft. Vaak houd ik meer reke ning met mijn publiek dan mijn muzikanten doen. Een hoop mu sici doen gewoon waar ze zelf zin in hebben. Als je die instelling hebt moet je volgens mij lekker op een zolderkamertje voor jezelf gaan zitten spelen. Want of je het gelooft of niet, je komt me een stellétje egotrippers tegen in dit vak. Weet je, ik ben geen Godje. Niemand is dat". „Ik wil ook normaal behandeld worden. En dat word ik gelukkig meestal ook wel. Maar ik heb wel met mensen gewerkt die zichzelf op een voetstuk geplaatst willen zien. Een dergelijke houding roept bij mij direct weerstand op. Met zulke mensen werk ik dan ook korter dan kort. Ze moeten nog iets over hebben voor hun vak. Bijvoorbeeld niet te beroerd zijn om te repeteren. Ik zie dui delijk om mij heen dat de meeste- muzikanten steeds luier worden. Ik weet niet wat het is, maar het hele vak gaat achteruit. Je bent tegenwoordig zo afhankelijk van disc-jockeys en van hits. Vroeger had ik ook niet veel hits, maar ondanks dat wel erg veel werk". „Toen ik na een periode van zeven jaar terug kwam uit Amerika vond ik dat het publiek meer bla sé was geworden. Niet meer als vroeger. Niet dat ik zo graag in het verleden duik, dat niet. Dat DEN HAAG (ANP/GPD) - De NV Centrale Antenne Sys temen Exploitatie Maatschappij (Casema), de Nationale Woningraad (NWR) en de Stichting Adviesbureau voor Telecommunicatie (ATEL) gaan samenwerken om hun dienstverlening op het gebied van de kabeltelevisie te verbeteren. Bij de drie organisaties bestond al geruime tijd behoefte aan bundeling van kennis en ervaring op het gebied van kabeltelevisie, waar zich in een snel tempo nieuwe technische ontwikkelingen voordoen. De Nationale Woningraad (overkoepelend orgaan van woningcorporaties) zal door deze samenwerking de aanleg en exploitatie van antenne-in richtingen uit zijn takenpakket kunnen schrappen. De woningraad be schouwde dit nooit als een volkshuisvestelijke taak, maar was hiertoe genoodzaakt omdat er voordien geen ondernemingen waren die deze taak konden overnemen. Als gevolg van de samenwerking zijn de werkapparaten van Casema en Atel samengevoegd en is directeur N. van Velzen van de NWR toegetre den tot de raad van commissarissen van Casema. Aan de algemene vergadering van aandeelhouders van Casema zal worden voorgesteld de Nationale Woningraad deel te laten nemen in het aandelenkapitaal. Het adviesbureau adviesbureau zal niet worden opgeheven omdat men verwacht dat er behoefte zal blijven bestaan aan adviesverlening door dit bureau. klinkt direct zo oubollig. Dat wil ik niet. Maar toch word je wel een beetje sentimenteel. Daar heb ben we allemaal last van. Het is allemaal ook zo snel gegaan. Nu is alles zo koud. Niet meer roman tisch. Iedereen is op jacht naar materiële zaken". „Daar lijd ik toch onder. Dat mate rialisme viert hoogtij. Goud en juwelen. En het ergste van alles is dat ik mij erop betrap dat ik daarin mee ga. Vroeger kon ik gelukkig zijn met een glas wijn en een goed gesprek. Nu in mindere mate. Hoewel het nu ook weer niet zo is dat ik nu heel erg hoge eisen stel. Maar iets van vroeger zou ik wel terug willen. Want je loopt met de massa mee. Wan neer ik nu in een vieze versleten spijkerbroek bij de slager binnen kom, zegt die man direct hè, moet je kijken hoe Shirley erbij loopt". Greta Garbo „En toch voel ik me geen kudde dier. Hoewel je meeloopt. Ergens ben ik niet sterk genoeg. Je gaat er ook naar leven. Vooral als je zoveel jaar in dit vak meedraait. Er wordt op mij gelet. Natuurlijk weten ze wie ik ben. Misschien niet de tieners, maar zeker de wat ouderen. Ik weet ook niet of ik die tieners nog wel zou kunnen be reiken. Ze zijn zo geëngageerd. Ik rebelleer heiemaal niet. Daar heb ik de mentaliteit niet voor. Ik zing geen protestliedjes. Dat wil niet zeggen dat ik de wereld niet zou willen veranderen. Voor een deel dan, hè. Denk je dat ik een atoombom leuk vind. Natuurlijk niet. Eén zo'n idioot die op een knopje drukt en het is gebeurd. Onvoorstelbaar toch. Dat soort zaken houdt mij wel degelijk be zig. Ik heb er boeken over gelezen en films over gezien waar ik nachtmerries aan over hield". „Misschien pas ik wel niet in deze tijd. Ik kijk ook veel liever naar films van bijvoorbeeld Greta Garbo. Dan glijd ik helemaal weg. Die kleding en alles. Op zul ke momenten wil ik ook een roos krijgen en heimelijke briefjes. Ja, de tijd van jonkvrouwen en koe ne ridders. Dat vind ik zo mooi. In Amerika werd je daarmee dood gegooid". „De tijd die ik in Amerika heb doorgebracht heb ik niets aan mijn carrière gedaan. Wel heb ik veel mijn man geholpen. Die was producer. Voor hem gaf ik mijn carrière op. Hoewel dit vak ei genlijk niet met een relatie valt te combineren. En ik vond mijn re latie met die man toen het be langrijkste wat er was. Dus kun je eigenlijk niet van opgeven pra ten. Ik heb hem wel eens gehol pen met wat koorwerk en hier en daar een pianootje. Maar daar vertel ik liever niet over want dan zeggen ze hier direct. „Ze moet weer zonodig". „Verder ben ik eigenlijk niet ver anderd in Amerika. Maar ik praat liever niet meer over dat verle den. Dat is ook al genoeg uitge plozen. Voor mij telt alleen de toekomst. Mijn toekomst als zan geres. Kijk, mijn vak is mijn lief de en liefde bedrijfje ook. Mijn ADVERTENTIE 6-12 augustus Een grootscheeps nautisch evene ment. Een imposant festijn van trotse vier- en driemasters.Van barken en fraaie jachten. Met spiegelgevecht, wedstrijden, exposities en vermaak. 't Programmaboekje Sail '80 is nu te koop voor f 5,- bij alle Amro banken. Een zowel handzame als leerzame wegwijzer. Met achtergrondinformatie en reisverslagen Met alle gegevens over dit geweldige 7-daagse gebeuren. En met een interessant praktisch voordeel Want in dit boekje is ook de NS-reductiebon opgenomen 50% korting op n enkele reis. *#40% korting op 'n retour. Shirley Zwerus: 'Ik weet het echt niet meer' vak is als een man die je niet ver laat zo lang je gelukkig bij hem bent. Je kunt wel zeggen dat ik met mijn vak getrouwd ben. Ik denk er ook niet over na hoe het zou zijn wanneer ik ermee zou moeten stoppen. Om wat voor reden dan ook. Dan zou ik ook niet verder meer durven gaan. Al zou ik geen cent meer verdienen, dan zou ik wel gratis gaan optre den in jazz-cafés. „Nee, ik schrijf inderdaad'geen ei gen nummers. Ik weet niet waar om. Ik speel best behoorlijk pia no. Ik begin er ook wel eens aan, maar dan stop ik halverwege. Te weinig zelfvertrouwen mis schien. Daarbij is er ook absoluut niemand in mijn naaste omge ving die mij inspireert. Mijn vriend wil er niet eens naar luiste- „Het is jammer dat de nieuwste single nu niet succesvol is. Ieder een dacht dat het een klapper zou worden. Zelf verwacht ik geluk kig nergens erg veel van. En wat ik nu ga doen? Ach, weet ik veel. Ik weet het echt niet meer. Maar zingen blijf ik". Vrachtauto met requisieten Onafhankelijk Toneel zoek ROTTERDAM (ANP) - Het onaf hankelijk Toneel in Rotterdam begint zaterdag gehandicapt aan een tournee langs een aantal Ne derlandse musea, omdat de zes tonner vaii de groep is gestolen. In de vrachtwagen, die in Rotter dam werd ontvreemd, lagen alle requisieten en foto-apparatuur. Lading en auto zijn bij elkaar een halve ton waard, maar zouden voor de dieven nauwelijks waar de hebben. Het Onafhankelijk Toneel voelt zich wel gedupeerd. 'We proberen zo snel mogelijk nieuw materiaal bij elkaar te krij gen, maar van de oorspronkelijke opzet zal weinig overblijven'. Vorig jaar trok het Onafhankelijk Toneel nogal wat aandacht met een reizende expositie, waarbij op de plaats van de tentoonstel ling de omgeving werd nage schilderd. Deze doeken werden vervolgens geëxposeerd. De tournee van deze zomer was op een soortgelijke manier opgezet. Dit jaar begint het Onafhankelijk Toneel in het Groninger Museum met geleend materiaal. NEDERLAND I 18.00 - Moskou 80 (NOS) 19.00 - Internationale Folkloristische Parade (KRO) 20.15 - The conversation, psychologische thriller (KRO) 22.12 - Journaal (NOS) 22.30 - Moskou 80 NOS) 23.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.49 - Musti (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18 59 - De TROS-top 50 (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Kom van het dak af, klucht (TROS) 22.20 - Aktua TV (TROS) 23.00 - Ten voeten uit: Dave Allen (TROS) 23.30 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 20.00 Journ. en sportrep. 20.30 Rep 21.15 Muziek en gesprekken. 22.45 'Actual. 23.15 Filmrep. 00.10 Joum. (Reg. progr.: NDR: 18.00 Inform, progr. 18.30 Actual. 18.45 Kleuterse- 8.55 Inform, progr. 19.25 Reg. 19.15 Actual. 19.45 Soelprogr.). DUITSLAND II 18.20 Zum kleinen fisch. tv-sene. 19.00 Joum. 19.30 Herkulenspillen, comedie. 21.00 Actual, en sportrep. 21.30Gespreksprogr. 22.15 Kindheit in Amacueca - Oye Raimundo, adonde vas? Mex. speelfilm. 23.15 donderdag y juli .- uur kleuterprogr. 18.30 Die Le- bensgeschichte des Bergarbeiters Alphons S., tv-serie. 19.00 Rep. 19.45 DUITSLAND III WDR 19.30 Kinderserie. 19.15 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 De Prins- Regent (The Prince Regent), tv-se- ne. 21.00 Inform, mag. 21.50 Doe. se rie. 22.40 Joum. belgie neder- lands net c .derdag ij juli BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 15.55 Olympische Spelen 19.30 Pau- lus de boskabouter 19.45 Journaal 20.10 De prins-regent 21.00 Pano rama 21.50 Hollywood 22.40-22.55 Zo n jacir of tien geleden zou het verhaal van de vanavond door de KRO uit te zenden film ..The Conversation" waarschijnlijk maar een griezelig bedenksel zijn gevonden. Nu treet de wereld wel beter. De ongelooflijk gevoelige en vernuftige elektronische apparatuur, waarmee de ene mens de andere dag en nacht kan beloeren en afluisteren, bestaat niet alleen, maar wordt gebruikt ook. Met poli tieke oogmerken, voor industriële spionage, om te compromitteren en te chanteren. De sneeuwbal van schandalen in Amerika heeft bewezen dat wat officieel is verboden, in de praktijk gewoon kan gebeuren Lang voor Watergate schreef Francis (Apocalypse Now) Coppola al het scenario voor zijn film. die pas na hel formidable succes van De Peetvader deel 1 kon worden gemaakt en toen met actueler had kunnen zijn. Hij deed drie dingen tegelijk en alle drie even goed. "The Conversation" toont hoe gemakkelijk en ongemerkt de priva cy" van de mens kan worden doorgelicht en doorgeprikt, geeft een buitengewoon portret van een professionele luistervink en voyeur (een huiveringwekkend-geloofwaardige, knap volgehouden uit beelding door Gene Hackmanen is bovendien een pakkende thril ler. In Coppola's psychologische studie v zinnig beroep compleet verknipte i beschreven als een speci alist-bij-uitstek.Inhetajlu isterwereldjé een van de grootstendie zijn ervaring, intelligentie en technische uit rusting voor veel geld beschikbaar stelt om opdrachten uit te voeren, waarvan de achtergrond en mogelijke gevolgen buiten zijn ge zichtsveld en belangstelling blijven. „Wat ze bespreken interesseert me niet" .verzekert hij zijn assistent. .Als ik er maar een goede tape aan overhoud". Toch krijgt ook dit wandelend oor het te kwaad met zijn geweten als hem duidelijk wordt, dat hij beroepsmatig aan iets misdadigs meehelpt. De film gaat dan in een stroomversnelling op een verrassende ontknoping afwaarbij in het midden blijft of Cauls verbeelding de overhand heeft gekregen (Ned. 1,2025 uur). RADIO LITERAMA - NCRV.Vanarond om 21.40 uur via Hilversum 1. Deze kroniek over boeken.schrijvers en toneel gaat ditmaal over de gedichtencyclus "Omdat ik er ben"die Court Poort i n opdracht van de NCRV heeft geschreven. Court Poort uerd in 1922 geboren en debuteerde als dichter m 1953 met "twee gedichten" in de befaamde Windroosreeks. Ad den Besten, die deze reeks opzette, heeft over Poorts werk onder meer geschreven: Poort is meer dan wie ook in onze nieuwe poëzie de dichter van de onverborgenheid. Hij open baart het geheim van de werkelijkheid, maar als geheim. Hij stelt het niet beschikbaar, zodat wij het ons eigen zouden kunnen ma ken". Samen met Hein Boele leest Court Poort zijn gedichten voor. it TERUGLUISTEREN IN DE TIJD - KRO. Vrijdagmiddag om 12.00 uur via Hilversum 1De tweede aflevering van vijf uur over de jaren vijftig. In deze uitzending zijn onder meer opnames te horen van "De ondergang van de Flying Enterprise", het schip dat met kapitein Kurt Carlsen dertien dagen nodig had om te zinken; Prin ses Beatrix opende Madurodameen interview met Marie Andries- sen bij de onthulling van het beeld van de Dokwerker en natuurlijk veel muziek uit die jaren. DONDERDAG 31 JULI HILVERSUM I ieder hquur nieuws. NCRV: 18 11 Hier en nu. 18.30 Kerkepad. 18.45 Leger des Heilskwartier. 19.02 De wereld zingt Gods lof. 19.55 Op de man af. 20.02 Metropolc Orkest. 21.02 30e Intern. Orgelconcours Haarlem 1980. 21.40 Literama-don- derdag. 22.02 Moonlight Serenade NOS: 22.45 Olympisch Journ. 23.03 Met het oog op morgen. KRO: 00.02 Tussen de hoezen met Winfried Po- vel. 3.20 Herrie of Harry op 1. 6.02 Country Time. 6.50 Het levende Woord. HILVERSUM II kon; .-.,cekleur. OVERH.VOORL.: 18.35 Wetenschapsbeleid. AVRO: 18.50 Zo hoor je nog eens wat. 19 20 Moderne kamermuziek. NOS 19.30 Bavreuther Festspiele 1980: Der Ring des Nibelungen. Wagner. 22 20 m"~l 24.00 Nws. HILVERSUM II VPRO 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Van huis met Cor Ellen. (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.). 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Waterstanden 9.15 Ex- pres-Vpro. NCRV: 10.30 9x1 is 1 NOS 10.45 Werkbank. 1055 Prugr.overz. AVRO: 1100 Buiten 12.36 Aktua. NOS: 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Aktua. NOS: 13.00 Nws. 13.11 Meer over minder. 14.20 Op de zeep kist komt u maar 14.45 't Kan van nut zijn. 15.30 Van onze redaktie. VOO: 17.00 Info-radio. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Info-radio. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NOS 18.03 De Avondspits met de nationale 19 20 HILVERSUM III leder heel uur nieuws. EO: 7 02 Ronduit op drie Godspelprogr. 8 03 Tijdsein 9.03 De muzikale fruit mand, verzoekplaten progr. van en •ken. 10.03 Te elfder u stop muziekprogr. NCRV: 11.03 Pop nonstop. 12.03 Goeimiddag. VOO: ..IVJV „uuul,aR- 14 03 Tipparade. 15.20 Popjourn Hitparade TROS 19(121',. ter 20 02 1530 Top-40 <16.45 Con- Soul Show. 21.02 Sesjun. 23.02 LP- VRIJDAG 1 AUGUSTUS HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. KRO: 7 Echo. 7.13 Even na zeven (8 Echo.). 9.03 Maartje van Weeg 12.03 Terugluisteren in de tijd - jaren 50 (12.54 NOS Olympu Joum. 13.03 Echo 17.02 F.n HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws 7.02 Vroeg Klass. 9 00 Nws. 9 02 Muziek uit de Midde leeuwen en de Rnrimmu Vrijdagmorgen. nneert. Vt >L>: 1 1 00 Muziek voor miljoenen. EO: 13.00 Klass Klankjuwelen 14.00 Nws. 14.02 Meer dan een bed. 14.20 Orgel bespeling 14 45 Plaat-praat. VPRO Guntei componist

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5