La dérobade: hoe
een meisje op het
'slechte'pad komt
"John Travolta is toch
een eersteklas acteur"
Monsters brengen rustig
dorpje in rep en roer
r .ju1" jr
Ir jr .,iiir j
VRIJDAG 25 JULI 1980
r Doug McClure, Ann Turkel en Anthony fenya komen oog in oog met net
Over de vertaling van het Franse
woord 'dérobade' zijn de woor
denboeken het niet helemaal
eens. Kramers' Franse woorden
boek zoekt het vooral in hippi
sche sferen: een weigering van
een paard bij een hindernis, ter
wijl ze daar bij Wolters kennelijk
geen genoegen mee nemen.
Voortbordurend op dat thema
kwam men bij het werkwoord te
rugkrabbelen terecht.
De Nederlandse importeur van de
film-met-die-naam kon daar
blijkbaar toch niets mee begin
nen en verkoos de Franse pro-
Monty Python
met 'Life
of Brian'
'Monty Python's Life of Brian'
draait deze week in Luxor te Lei
den. Deze Film heeft in kerkelijke
kringen nogal wat stof doen op
waaien, omdat er wordt gedacht
dat het leven van Jezus Christus
op belanchelijk makende manier
is verfilmd, zoals wij schreven
toen deze Film in Alphen draaide.
De komieken van Monty Python
laten echter duidelijk blijken, dat
Brain niet Jezus is, maar slechts
iemand die per vergissing en te
gen zijn wil voor hem wordt aan
gezien. 'Life of Brian' is een erg
komische Film, die door allerlei
rare voorvallen beslist boeit en
daarom voor Monty Python-lief-
hebbers, maar ook voor anderen
is aan te raden.
duktie 'Vrouwen van Parijs' als
roepnaam mee te geven. Met die
titel is in elk geval wel duidelijk
in welk milieu (prostitutie) het
verhaal zich afspeelt, al kun je je
afvragen of dat iets typisch voor
de Franse hoofdstad is.
Maar ter zake: La dérobade is een
film die een eerlijk beeld wil ge
ven van het leven als prostituée
én La dérobade is een Film die
daar niet helemaal in slaagt. Dat
is jammer, want er zitten onmis
kenbaar goede bedoelingen ach
ter, ondanks mogelijke verden
kingen wat betreft de commer
cieel aantrekkelijke kanten van
een film die zich afspeelt in een
semi-criminele omgeving vol
Het is ook jammer voor hoofdrol
speelster Miou-Miou, die zich
persoonlijk erg sterk heeft ge
maakt voor deze film. Ze was erg
onder de indruk van het boek van
Jeanne Cordelier en ontdekte dat
ze veel verwantschap had met de
hoofdfiguur, het hoertje Marie.
"Mij had het zelfde kunnen over
komen, als ik pech had gehad".
Dat had ze echter niet. Via het to
neel kwam Miou-Miou bij de film
terecht en werd daarmee (vooral
in Frankrijk) erg populair. Hele
maal tevreden is ze nu echter ook
weer niet, want als vrouw moetje
"lief, mooi en schattig zijn, een
beetje redelijk acteren en verder
je mond houden".
Met rollen als van Marie Mage in La
dérobade wil ze zich nu ook als
een serieus actrice laten kennen.
Marie is een verlegen meisje dat
haar vriendje verruilt voor een
oudere heer met een aardige lach
en een mooie auto. Dat er voor
meneer Gé-Gé niet alleen lief
desmotieven meespelen wordt al
snel duidelijk als Marie voor hem
moet gaan tippelen. Haar aan
vankelijke schuchterheid maakt
'ii'. ''iii,. 'iinid, ui
La dérobade (Vrouwen
van Parijs); regie: Da
niel Duval; hoofdrollen:
Miou-Miou, Daniel Du-
val en Maria Schneider;
theater: Studio, Leiden;
16 jaar.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii
gaandeweg plaats voor een grote
bedrevenheid en mondt uit in
onverschilligheid. Maries apathie
maakt pooier Gé-Gé razend en na
een paar keer door hem te zijn
gemolesteerd, besluit ze haar
loopbaan als prostituée te beëin
digen (dérobade - terugkrabbe
len, weigering van een paard bij
een hindernis).
Miou-Miou doet het zeker niet
slecht als Marie - ze kreeg er in
Frankrijk zelfs een Cesar (de
Franse Oscar) voor - maar er blijft
toch veel onduidelijk over haar.
Zo is haar ontwikkeling van ti
mide tiener tot vakbekwame
hoer wel erg snel en blijven haar
gevoelens voor Gé-Gé vrij vaag.
Daniel Duval is in de rol van haar
souteneur-minnaar ("Ik heb
nooit een pooier gehad", zegt ze
tegen de politie) behoorlijk op
dreef, maar schiet in de functie
van regisseur te kort. Het lichte-
zeden-milieu lijkt aardig gete
kend, maar het blijft te veel aan
de oppervlakte. Bovendien legt
hij een merkwaardige kuisheid
aan de dag. Het naakt weet hij tot
billen en borsten te beperken en
dat doet in een film over zinnelij
ke activiteiten rond het schaam
haar toch misplaatst zedig aan.
BART JUNGMAN
Voordat zijn nieuwste film
"Urban Cowboy" dan ook
over de wereld werd ver
spreid, bracht hij uren en
uren door met het steeds
maar weer bekijken van de
film in zijn geheel. "Ik ben het
aan mezelf verplicht alle ko
pieën van de film te bekijken
voordat ze in de grote steden
gaan draaien", verklaart
Bridges. "Je zult er verbaasd
van zijn hoe een kopie van een
film van het origineel wat
beeld of geluid betreft kan
verschillen. Daarom zal ik zo
veel mogelijk van deze ko
pieën persoonlijk bekijken
alvorens ze vrij te geven. Niet
allemaal natuurlijk, dat zou
onmogelijk zijn, van "Urban
Cowboy" werden maar liefst
1100 kopieën gemaakt".
Dat aantal bewijst het geloof
van Paramount in Urban
Cowboy. Het geloof in een
aanstaand kassucces. Ook
James Bridges gelooft in de
film ondanks de kritieken, die
de film onderging toen de
eerste complete beelden wer
den vertoond.
Eind 1978 verscheen in het blad
"Esquire" een artikel over
Gilley's, een moderne saloon
in Texas waar de country- en
westernmuziek floreerde.
Bridges werd naar aanleiding
van dat artikel benaderd door
producers Irving Azoff en
Het wordt steeds gekker met de
films, waarin enge zaken het le
ven van onschuldige mensen in
gevaar brengen. Het is al eerder
gezegd, maar de filmmakers
kunnen er blijkbaar niet genoeg
van krijgen. Na witte haaien, bij
en, kwaadwillende creaturen uit
de ruimte zijn er nu diepzee
zombies, die het publiek moeten
laten griezelen. De zombies zijn
een soort King Kong-achtige we
zens overdekt met schubben,
slierten en haren die, blijkens de
titel van de film, kortweg 'Mon
sters' zijn gedoopt.
Door het eten van een soort groei
hormoon ingespoten zalmen
hebben amfibieën zich razend
snel ontwikkeld, haast menselijk.
Ze zien de mensen dan ook als
hun grootste vijanden, omdat die
hun voedsel stelen. Aan de ande
re kant willen ze zich nog sneller
ontwikkelen en voortplanten en
daarom doden ze mannen en ver
krachten ze als het even kan
vrouwen.
Het 'monsterprobleem' doet zich
Robert Evans, die in Gilley's
een kassucces zagen zitten.
"Laat me eerst eens naar die
saloon gaan kijken", beant
woordde Bridges het enthou
siasme van beide producers.
Maar hun enthousiasme werd
al snel gevolgd door dat van
Bridges zelf, die volkomen
onder de indruk was geko
men van de wat ruwe sfeer die
in de saloon heerste.
Het eerste script voor de film
werd geschreven door Aaron
Latham, auteur van het arti
kel in "Esquire". Later volgde
daar nog het script van James
Bridges zelf op. Beiden sta
ken daarna de hoofden bij el
kaar en dat overleg resulteer
de in het definitieve script
voor de film.
Toen begon het zoeken naar de
acteur, die de hoofdrol van
Bud, de jongen die naar
Houston komt om in een olie
raffinaderij te werken en daal
de geneugten van Gilley's
ontdekt en ondervindt. Brid
ges had in eerste instantie de
acteurs Dennis Quade en Sam
Bottoms in gedachten, maar
een telefoontje bracht hem de
naam van de man die uitein
delijk de rol voor zich zou op
eisen: John Travolta.
Verschrikkelijk
De eerste reactie van James
Bridges op de naam Travolta
was nou niet bepaald strelend
voor de acteur "Wat een ver
schrikkelijk idee". Na enige
berusting en overweging ech
ter een meer nieuwsgierige
mening: "Zou hij het aan
kunnen?" De twijfel van
Bridges over het invullen van
de naam van Travolta was na
tuurlijk niet ongegrond. Tra
volta's laatste film "Moment
by Moment" was totaal niet
aangeslagen bij het publiek,
terwijl de acteur daardoor
nog eens in grote persoonlijke
moeilijkheden geraakte.
"Desondanks had hij nog wel
zoveel verstand om de rol in
"American Gigolo" te weige
ren", vindt Bridges.
Derhalve toen nog vertrouwen
van de kant van Bridges in
Travolta, die beiden in fe
bruari 1979 naar Houston vlo
gen om een kijkje te nemen in
Gilley's. Travolta, met baard
om eventuele herkenning te
voorkomen, en Bridges toon
den daar veel belangstelling
voor de mechanische stier,,
die een belangrijke rol in de
film speelt. Op de terugweg in
het privé-vliegtuig van Tra
volta verklaarde de acteur
dolgraag in de film te willen
acteren. Dat was de bezege
ling van het mondelinge con
tract voor Urban Cowboy.
De opnamen startten in juni
1979. Het was een droom van
John Travolta om in stijl
Texas binnen te komen. Hij
huurde derhalve een trein
wagon. die eens het eigendom
ten kunnen krijgen. Jim Hill
(Doug McClure) merkt dat Dr.
Drake veel meer op andere din
gen let en al gauw blijkt dat ze de
tot dan toe onbekende monsters
bestudeert. Nadat de diepzeewe
zens verschillende bloedbaden
hebben aangericht wordt Jim
zich bewust van hun aanwezig
heid en stelt samen met dr. Drake
en de 'lastige' indiaan alles in het
werk om ze te vernietigen.
Tot nu toe wijst alles op een gewone
rampen- en griezelfilm. Na flink
wat massahysterie, doden en ge
wonden lijken de drie dapperen
er in te slagen de monsterplaag te
bezweren. De fantasie van de
filmmakers is echter zo ver door
geslagen dat ze zelf niet weten
hoe ze de engerds voor altijd
moeten verdelgen (zoals het
hoort) in dit soort films. Er zijn
een paar dood. maar hoeveel zijn
er nog over???? Een gruwelijke,
maar toch ook lachwekkende
eindscène laat de kijker in het
ongewisse.
MARIJKE KOOL
was geweest van Howard
Hughes, nodigde enkele an
dere acteurs uit en wilde op
deze manier in Texas arrive
ren. Een droom van Travolta,
die overigens slechts een
droom bleef. Door een ver
stopping van het treinwegen-
net moesten de acteurs in El
Paso de wagon verlaten en de
reis per vliegtuig vervolgen.
Over de kosten van Urban
Cowboy kan Bridges het vol
gende kwijt: "Ik kon be
schikken over een budget van
11,2 miljoen dollar. Mijn eigen
begroting sprak van een be
drag van ongeveer 12,5 mil
joen, daar er veel tijd voor no
dig zou zijn de muziek te
mixen in de film. De totale
kosten kwamen uiteindelijk
neer op tegen de 13 miljoen
dollar, wat Urban Cowboy de
goedkoopste zomerfilm in
Amerika maakt".
Bridges was niet alleen tevre
den over de kosten van Urban
Cowboy, maar zeker ook over
de prestaties van John Tra
volta als acteur. "John heeft
veel Tcxanen bezocht. Hij
luisterde naar het accent, hoe
ze liepen, hun gedragingen
enzovoorts en heeft dat op
een werkelijk te bewonderen
manier geïmiteerd. Ik kom
daarom maar al te graag op
mijn eerste reactie op de
naam van Travolta ("Wat een
verschrikkelijk idee") terug;
John is een eerste klas acteur.
Dat heeft hij in Urban Cow
boy wel bewezen".
PAGINA 11
Blijvers
"Azen zijn troef - Kluchtige vecht
partijen. Camera, Leiden.
"Clair de femme" - Thema een
zaamheid en liefde ontroerend ver
tolkt door Romy Schneider en Yves
Montand, Lido 3. Leiden.
"De vrek" - De Funès in klassieke
komedie van Molière, Trianon, Lei
den.
"Hardly working" - Oubollige hu
mor van Jerry Lewis, Euro 4, Al
phen, Lido 2. Leiden.
"De sheriff ziet ze vliegen" - Bud
Spencer solo, Euro 3, Alphen.
(Op)nieuw
"On her majesties secret service" -
James Bond. Euro 2. Alphen.
"Star trek" - Science fiction. Euro 1
Alphen.
Nachtfilms
"Taxi Driver" - Robert de Niro's
verbeten strijd tegem de zedeloos
heid. Camera, Leiden.
"Hete meiden van de pornohoeve" -
Rex, Leiden.
"The meanmachine" - Luxor, Lei
den.
"The warlords of Atlantis" - Euro 1
Alphen.
"On her majesties secret service" -
Euro 2, Alphen.
"Eat my dust" - Euro 3, Alphen.
"Martine, ik kom" - Euro 4, Alphen.
Rex
"L'acte d'amour" - De liefdesdaad
Den Haag
"The Baltimore bullet" - Apollo 1
(460340), al.
"Cactus Jack" - Apollo 2, al.
"De bruid van de hulk" - Asta
(463500), 12 jr.
Drie films met Dustin Hoffman:
"Straight time" (vr.), "All the presi
dent's men" (za.. zo. en ma.) en "Aga
tha" (di. en woe.) - Bijou (461177), 12
jr.
"Shame of the jungle" - Calypso
(463502), 16 jr.
"Star Trek" - Babylon 1 (471656). al.
"De sheriff ziet ze vliegen" - Baby
lon 2, al.
"Midnight express" - Babylon 3, 16
jr.
"De tien geboden" - Camera
(467200), al.
"Hardly working" - Cineac 1
(630637), al.
"Dimenticare Venezia" - Cineac 2,
16 jr.
"Last tango in Paris" - Cineac 3, 16
jr.
"(B)rokkervjager in Tirol" - Corso
(467200). 16 jr.
"The Sting" - Du Midi (855770), 12 jr.
"'t Is een gekke. rare, dolle, dwaze
wereld - Euro (667066), al.
"De vrek" - Metropole 1 (456756). al.
"De zwarte hengst" - Metropole 2,12
jr.
"Laura" - Metropole 3. 16 jr.
"The Fog" - Metropole 4. 16 jr.
"Midnight cowboy" - Metropole 5,
16 jr.
"The sound of music" - Odeon 1
(462400). al.
"Twee door het dolle heen" - Odeon
2, 12 jr.
"Newyork New York"-Odeon 3, al.
"Vrouwen van Parijs" - Odeon 4, 16
jr.
"Samoerai" - Odeon 5. 16 jr.
"Sex airliners" - Le Paris 1 (656402),
18 jr.
"Deep throat" - Le Paris 2. 18 jr.
"1,2,3 hup" - Le Paris 3. 18 jr.
"Zombies" - Passage (460977), 16 jr.
"Kramer versus Kramer" - Studio
2000 (542288). al
"American gigolo" - De Uitkijk
(542288), 16 jr.
Amsterdam
"Shame of the jungle" - Alfa 1
(278806). 16 jr.
"American gigolo" - Alfa 2, 16 jr.
"What's new Pussicat" - Alhambra 1
(233192), al.
"De zwarte hengst" - Alhambra 2,12
jr.
"The Baltimore bullet" - Bellevue
Cinerama (234876), al.
"De sherrif ziet ze vliegen" - Calypso
1 (266227), al.
"Star trek" - Calypso 2, al.
De bruid van de hulk" - Calypso 3,
al.
"Oriental blue" - Centraal (248933),
18 jr
"Hardly working" - Cineac Damrak
1 (245648), al
"One flew over the cUckoo's nest" -
Cineac Damrak 2. 16 jr.
"The Rose" - Cineac (243639), 12 jr.
"'n Trap na" - Cinecenter (236615),
16 jr
"Satyricon" - Cinecenter. 16 jr.
"De vrouw met de vilten hoed" - Ci
necenter, 16 jr.
"Ugetsu Monogatari" - Cinecenter,
16 jr.
"Once upon a time in the West" -
Cinema International" (151243). al.
"Hardly working" - City 1 (234579),
al.
"Twee door het dolle heen" - City 2,
12 jr.
"Feed back" - City 3, 16 jr.
"Vrouwen van Parijs" - City 4.16jr.
"The Muppct movie" - City 5, al.
"Die Blechtrommel" - City 6, 16 jr.
"The Fog" - City 7, 16 jr
"The great McGonagall" - Cine 'D'
(226551), 16 jr.
"Bloodline" - Desmet (226551), 16 jr.
Escape from Alcatraz" - Du Midi
(723653), 16 jr.
Feestelijke revue van tekenfilmster-
ren - Hora Disney (230469). al
(da."Kramerversus Kramer" - Leid-
sepleinthcater (235909), al.
"Laura" - Noggerath (230566). 16 jr.
"Midnight desires" - Parisien
(248933), 18 jr.
"The Sound of Music" Rem-
brandtpleintheater 1 (223542). al
"Tom Horn" - Rembrandtpleinthea-
ter 2. 12 jr.
"De stalen arm van Shaolin" - Rex
(246132). 16 jr.
"De bruid van de hulk" - Rialto
(723488). al.
"I...van Icarus" - Rivoli (723488), al.
"Zombie^." - Roxy (232809). 16 jr
"Monty Python's life of Brian" -
Studio K (231708). 12 jr
"Histoires extraordinaires" - The
Movie (245790), 16 jr.
"Harakiri" - The Movies, 16 jr
"Dtvnk" Tuschinski l 262611) al
"When a stranger calls" -Tuschinski
2. 16 jr
New York New York"-Tuschinski
3. al.
"Ten" - Tuschinski 4, 16 jr
"Dimenticare Venezia" - Tuschinski
5. 12 jr.
"Clair de femme"-DcUitkyk. 16 jr.
John Travolta als de Urban Cowboy. Hij luisterde volgens regisseur
James Bridges lange tijd naar het accent van de Texanen en "heeft dat op
een te bewonderen manier geïmiteerd"
Tussen de twee Godfathers in
maakte Francis Ford Coppola
The Conversation (1974). On
danks een Gouden Palm op
het festival van Cannes deed
de film weinig in de biosco
pen. De schade kan nu wor
den ingehaald als de KRO
donderdagavond Coppola's
werkstuk uitzendt. Het is een
uitnemende film waarin de
spanning op een geraffineer
de manier wordt uitgewerkt.
Het begint met een gesprek
tussen een jongen en een
meisje dat door een paar
mensen wordt opgenomen.
Eerst is er weinig van de dia
loog te volgen maar gaande
weg wordt er steeds meer
duidelijk.
De Nederlandse tv is fcoals be
kend niet zo scheutig met
speelfilms en als er dan eens
een behoorlijk aanbod is, dan
is er ook prompt een overlap
ping. Nu zullen Oliver en
Rembrandt morgenavond
niet het zelfde publiek trek
ken. maar toch. Carol Reeds
musical over het zakkenrol-
lertje dat nog goed terecht
komt, werd trouwens al een
keer eerder uitgezonden. De
Rembrandt-film die op de
buis komt is de versie uit 1937
van Alexander Korda in een
gedenkwaardige hoofdrol. Na
Saskia's dood zit de schilder
zonder opdrachten en met
een teruglopende populari
teit. In zak en as dus. Hij vindt
enige troost bij Geertje Dirx
en Hendrickje Stoffels.
Zondagavond op Nederland 2
een film van nieuw Neder
lands talent: George Schou
ten die vorig jaar Instant Pic
tures maakte. Kees Wientjes
is daarin een Tsjech die in een
'lil'
Maandagavond tenslotte een
ouderwetse oorlogsfilm (ui
teraard TROS) over de hel van
Duinkerken. Henri Verneuils
film verhaalt van vier Franse
soldaten die opgejaagd wor
den door Duitse divisies.
Het programma:
ZATERDAG Oliver; 19.05 uur;
Ned. 1. Rembrandt; 20.52
uur; Ned. 2. The Chase; 22.50
uur; Dtsl. 1 (regie: Arthur
Penn met Marlon Brando.
Amerikaanse film uit 1965).
ZONDAG De man die Sher
lock Holmes was; 19.30 uur;
Dtsl. 2 (regie: Karl Hartl met
Heinz Ruhmann. Duitse film
uit 1937). Instant Pictures;
21.15 uur: Ned. 2.
MAANDAG: De Hel van Duin
kerken; 2u.2ö uur; Ned. 1. Ne
ver give a sucker an even
break; 21.15 uur; Dtsl. 3 (re
gie: Edward Cline met W.C.
Fields. Amerikaanse film uit
1941).
DINSDAG: Train robbers;
19.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Burt
Kennedy met John Wayne.
Amerikaanse film uit 1973).
Sarah Bernhardt; 20.10 uur;
Bel. 1 (regie Richard Flei
scher met Glenda Jackson.
Engelse film uit 1976).
WOENSDAG Advise and con
sent; 20.45 uur; Bel. 1 (regie:
Otto Preminger met Henry
Fonda. Amerikaanse film uit
1962). Het genie; 23.25 uur;
Dtsl. 2 (regie. Rainer Erler.
Duitse speelfilm).
DONDERDAG: The Conversa
tion; 20.15 uur; Ned 1 Madi-
gan; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie
Don Siegel met Richard
Widmark. Amerikaanse film
uit 1968)
VRIJDAG Le Mans; 20.15 uur;
Bel. 1 (regie: Lee Katzin met
Steve McQueen. Amerikaan
se film uit 1971) The Palefa
ce; 20.30 uur, Dtsl. 1 (regie:
Norman McLeod met Jane
Russell. Amerikaanse film uit
1948) The horse soldiers;
23.20 uur; Dtsl. 2 (regie: John
Ford met John Wayne. Ame
rikaanse film uit 1959).
ii''- ''Hi,. -in
"Monsters", regie: Barba- I
ra Peeters, hoofdrollen:
Doug McClure, Ann Tur- I
kel en Anthony Penya, Li- I
do 1, Leiden, 16 jaar.
llllllllllllllllllllllllllllllllHUII
voor in het visserplaatsje Noyo.
Afgezien van wat moeilijkheden
met een indiaan, die de aanspra
ken van zijn volk op land en water
verdedigt, is Noyo een toonbeeld
van rust en gezelligheid (er wordt
volop gefeest). De bewoners
werken zelfs hard aan de verbete
ring van de positie van de vissers
in het dorp. Er wordt een vi-
sinblikkerij op touw gezet en de
natuurkundige Susan Drake
(Anne Turkel) zal leren hoe de
vissers meer zalmen in hun net-
HOLLYWOOD - Wat het meest opvalt bij James
Bridges is dat hij waarschijnlijk een van de weinige
regisseurs is, die geen afstand van een gemaakte
film kan nemen wanneer de opnamen gereed zijn.