Anita Meijer op solotoer
f/RAOIQlMQgrmnmi}
Jan van Hillo: bejubeld en bekritiseerd
toegelicht
Na creatieve breuk met Hans Vermeulen
Amerikaanse acteurs in staking
Islamitische stichting
krijgt geen zendtijd
Bont voor zomerprijzen.
Bont van Van Egmond.
Van Egmond
Breestraat Bontmode W
RADIO
DINSDAG 22 JULI 1
HILVERSUM (GPD) Rock Me Up a Mountain' van Anita
Meijer kwam vorige week voorzichtig de Top-40 binnen.
Nog in de onderste regionen, maar dat kan natuurlijk
veranderen. „Op het nippertje", zegt Anita Meijer er zelf
van. „Maar toch is het leuk. Waar het om gaat is dat'ie
binnenkomt. De platenhandelaren kopen in op basis van
een notering. En als een plaat niet te koop is wordt het
vanzelfsprekend nooit een hit".
Tot voor kort werkte Anita Meijer
altijd samen met het muzikaal
fenomeen Hans Vermeulen. Hans
produceerde en schreef de muziek
voor Anita. Rock Me Up a Moun
tain verscheen echter bij een
nieuwe platenmaatschappij en
werd geproduceerd door Martin
Duiser. Waarom deze creatieve
breuk?
Anita- „We waren een beetje op el
kaar uitgekeken. Muzikaal dan,
hè. We hadden geen goeie ideeën
meer voor elkaar. Onze ideeën
liepen ook te ver uit elkaar de
laatste tijd. Daarom zijn we nu uit
elkaar gegaan. Misschien dat we
in de toekomst wel weer gaan
samenwerken".
Martin Duiser had wel een paar
goeie ideeën, punt in Nederland
is dat er zo weinig componisten
zijn. En het beetje dat er is bood
mij niets aan, omdat ze dachten
dat ik zo nauw was verbonden
met Hans Vermeulen dat ik voor
hen onbereikbaar was. Wel jam
mer, want wie weet hoeveel
mooie composities op die manier
aan mijn neus voorbij zijn ge
gaan".
„Hans en ik zijn privé echter wel
goeie vrienden gebleven. Ik zie
hem vaak. Hij werkt op dit mo
ment ook aan een paar ideetjes
voor mij. Maar hij had natuurlijk
de nodige privé-problemen. Zijn
vrouw is bij hem weg (zangeres
Diane Marchal) en financieel ook.
Hans heeft een eigen studio in
Den Haag en dat kost een hoop
geld. Hans heeft een erg dure
werkwijze. Hij doet veel langer
over een produktie dan anderen.
Dat werd platenmaatschappij
Basart indertijd wat te duur. en
daarom hebben ze voor een deel
die studio voor hem betaald.
Maar hoe dat precies zit weet ik
natuurlijk ook niet".
„Nu is Hans weg bij Basart en kan-
hij lekker doen waar hij zelf zin in
heeft. Door die moeilijkheden
was hij als componist ook even
leeg. „Er kwam niets uit zijn pen.
Voor mij was dat niet leuk, want
ik was muzikaal toch van hem af
hankelijk. Maar daar is hij nu
overheen. Hij werkt weer erg
hard."
Rainbow Train
Anita maakte indertijd ook deel uit
van Hans Vermeulens groep The
Rainbow Train. Ook dat is nu
verleden tijd, doordat de Rain
bow Train is opgeheven. Uitge
rangeerd eigenlijk. Anita: „Ja,
met de trein is het voorbij. Het
was leuk, maar aan alles komt een
einde. Een ervaring toch waar ik
veel van heb geleerd. De Trein
bestond uit geweldig goeie ses
siemuzikanten, maar het was een
onbereikbare luxe om met die
groep op te treden. Het was veel
te duur. Kijk, alle deelnemende
muzikanten aan de Trein hadden
daarnaast solo-bezigheden. Dus
was het op zich al een enorme
klus om ze allemaal bij elkaar te
krijgen. Er was altijd wel iemand
met verplichtingen elders".
„Daarbij was de Rainbow Train een
grote groep. Wil je dan toch rede
lijk verdienen, dan is het een ab
solute must dat je veel optreedt.
En daarbij waren het allemaal
verschillende persoonlijkheden.
Dat gaf wel spanningen. Je kunt
gerust stellen dat er nog wel eens
wat was. Maar ik ben blij het te
hebben meegemaakt. Het werkt
gezichtsverruimend. Met de
Trein trad ik op in gelegenheden
waar ik anders niet kwam.
Schouwburgen en dergelij
ke".
„Je leert ook veel andere mensen
uit het vak kennnen. Kijk, er is
wat te veel publiciteit geweest
rond Rainbow Train. Het is teveel
opgeblazen. Er was sprake van
dat we naar Amerika zouden
gaan. Robert Stigwood, die onder
meer The Bee Gees onder zijn
hoede heeft, toonde interesse in
ons. Maar uiteindelijk is het niets
geworden. Zowel de Rainbow
Train-elpee als mijn laatste lang-
speler verkochten slecht. Geluk
kig bleef ik werk houden. Ik heb
natuurlijk een paar stevige hits
gehad. Alternative Way stond
hier toch 1
Anita
Meijer:
"Ik ga
gewoon
lekker
mijn
eigen
gangetje".
Op de solotoer
„Nu ga ik dus weer gewoon hele
maal op de solotoer. Hoef ik ook
geen rekening met anderen te
houden. Kan ik doen waar ik zin
in heb. Hoewel het publiek het
natuurlijk wel leuk moet blijven
vinden, anders kun je beter op
een zolderkamertje voor jezelf
gaan zitten zingen. Maar niet al
leen het publiek is belangrijk.
Zelf moet ik er ook lol in blijven
houden. En dat is nu wel het ge
val. Ik ga gewoon weer lekker
mijn eigen gangetje"
NEW YORK (AP) - Ongeveer
47.000 leden van de bond van
filmacteurs hebben gisteren hun
werkzaamheden neergelegd in
het kader van een staking, die
Amerikaanse filmprodukties
over de gehele wereld heeft ge
troffen. Ongeveer 20.000 televi
sie-acteurs hebben besloten zich
bij de staking aan sluiten.
De onderhandelingen tussen de
twee grootste acteursbonden en
de onderhandelingscommissie
van de filmindustrie, die de stu
dio's en de zendgemachtigden
vertegenwoordigt, werden gis
terochtend tijdelijk onderbroken
na ongeveer twintig uur durende
besprekingen.
De bonden eisen hogere salarissen
en een aandeel in de winst van de
verkoop van films aan de zoge
naamde "betaal-televisie", vi
deocassettes en videogrammo
foonplaten.
Tot de filmproduktie die door de
staking werden getroffen be
hoorden "Paternity" met Burt
Reynolds en "Arthur" met Dud
ley Moore en Liza Minnelli.
Volgens de oude overeenkomst
verdienden de acteurs tot 758
dollars per week. plus toelagen
voor opnieuw vertoonde films en
vertoningen op televisie.
De producenten boden 8.4 procent
salarisverhoging en een percen
tage van het bruto inkomen van
de bijbehorende markten. Vol
gens de bonden zou dit evenwel
veel minder zijn dan de door de
acteurs geeiste 12 procent.
DEN HAAG - Minister Gardeniers
van CRM heeft negatief beslist
over een verzoek om zendtijd van
de islamitische stichting Moes
lem Liga Ahle Sunnat wal Jamaat
Nederland in Alphen aan den
Rijn. De stichting stelt zich onder
meer ten doel het geven van
voorlichting over en het interpre
teren van de islam door middel
van voordrachten, ook via radio
en televisie, en het uitgeven van
geschriften. De omroepraad
achtte de stichting niet voldoen
de representatief voor de zo sterk
gevarieerde islamitische bevol
king in Nederland. Daarom advi
seerde deze de minister het ver
zoek niet in te willigen.
HILVERSUM (GPD) - Anderhalf
jaar geleden luchtte Jan van
Hillo zijn hart over het leven van
een programmamaker: ,JDe tele
visie is volstrekt op een dood punt.
Alles is al geweest, "het heilige
vuur is gedoofd. Iedereen, inclu
sief mezelf, breit voortdurend
voort aan zijn eigen broddellap,
zonder een steek op te schieten.
Wie op vrijdag speelt, heeft de
minste moeite met de kijkcijfer-
terreur, met creativiteit kan je
allang geen promotie meer ma
ken. Als programmamaker in de
vuurlinie mag je alleen nog fun
geren als pispaal. Denk vooral
niet dat de smciakbepalers door
hun bazen gedekt worden, forget
it, ze laten je vallen als een bak
steen
Gisteren overleed Jan van Hillo,
57 jaar oud, in het Academisch
Ziekenhuis in Leiden, In de afge
lopen achttien jaar droeg hij in
niet geringe mate bij tot het ka
rakter van de televisiepro
gramma's van de NCRV. Van
1961 tot 1968 als hoofd van de
afdeling documentaires, sinds
dien als gewoon programma
ADVERTENTIES
maker. De faam die hij in de ja
ren zestig als interviewer en do-
cumentarist opbouwde, ver
vaagde de laatste tijd door de
kritiek die zijn programma's te
verduren kregen.
In 1961 stapte Van Hillo uit het
reclamevak de televisiewereld in,
en nam daarbij een halvering van
zijn inkomen op de koop toe. In
die tijd kon bij de omroep nog
van alles, moest het vak van pro
grammamaker nog gestalte krij
gen. Vol optimisme kon Van
Hillo, met tal van anderen, toen
nog laten weten: „Voor mij was
de reclame geen levensvervul
ling. Je werkt in de reclamebusi-
ness niet uit liefde voor het
mensdom. Ik dacht bij de televi
sie gelukkiger te zijn'.
De meest succesvolle programma's
die hij in die periode maakte be
troffen een serie uitzendingen
met Godfried Bomans, waarvan
'Godfried Bomans in Triplo' zelfs
viermaal herhaald werd. Maar
ook al in die periode besefte Van
Hillo de beperkingen van het
toen gewoonlijk nog als opper
machtig beschouwde medium:
„Je zou wel eens ergens dieper op
in willen gaan".
De kritiek, die Van Hillo de laatste
jaren te verduren kreeg, had gro
tendeels betrekking op de op
pervlakkigheid, op de vaak niet
journalistieke aanpak. Het begon
met de wijze waarop hij aan het
eind van de jaren zestig prins
Bernhard tegemoet trad in een
gesprek over de problemen
rondom het huwelijk van prinses
Beatrix. Het een halfuur durende
programma, dat hij in 1973 maak
te ter gelegenheid van het zilve
ren regeringsjubileum van ko
ningin Juliana, bezorgde hem de
titel van 'verlengstuk van het ko
ninklijk huis'. Hij zelf zei over zijn
aanpak: „Als je een programma
over de Koningin maakt, dan
breek je haar niet af, dan til je
haar op"m
In 1975 lichtte hij in een interview
zijn veranderde aanpak en gewij
zigde opstelling toe: „Ik ga altijd
op de stoel van de kijker zitten.
Dat geeft misschien de indruk
van oppervlakkigheid. Maar de
televisie is niet voor de elite. Er
ontstaat, als je ouder wordt, meer
begrip voor de mensen die tegen
over je zitten."
Tien jaar eerder had GPD-televisie-
recensent Nico Scheepmaker
naar aanleiding van de interview
reeks televisierecensent vier
ogen' nog uitgeroepen „eindelijk
het harde interview op de Ne
derlandse televisie".
De laatste jaren maakte Van Hillo
met wisselend succes, en door de
pers regelmatig aangevallen, eni
ge tientallen documentaire pro
gramma's onder de titels: 'De tijd
stond even stil' en 'Tussen toen
en toekomst'. Het laatste pro
gramma waar hij aan meewerkte
was een serie over de hongerwin
ter van 1944.
Bont in cle zomer, klinkt dat wat vreemd? Niet als n het
volgende bedenkt. Onze nieuwe bontkollektie is al hele
maal kompleet. Wij hebben de tijd om rustig al uw wensen
door te praten en vakkundig uit te voeren. En u profiteert
van de zeer aantrekkelijke zomerprijzen. Dus juist bont in
de zomer.
Breestraat 173 - Leiden - Telefoon 071 123337
Slcumdap, gesloten, donderdag koopavond. Deelnei
NEDERLAND I
18.00 - Moskou 80 (NOS)
18.59 - De levenscyclus van de zalm (EO)
19.30 - Paul Stookey in Concert (EO)
20.00 - Apen en na-apen (EO)
21.25 - De verovering van Lachish (EO)
21.55 - Tenslotte (EO)
22.12 - Journaal (NOS)
22.30 - Moskou 80 (NOS)
23.35 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.49 - Musti (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Cijfers en letters (KRO)
19.25 - De verlaten eilanden (KRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - De Sullivans (KRO)
21.15 - Brandpunt (KRO)
21.40 - Leven op aarde (KRO)
22.35 - Drie hoog achter (KRO)
23.05 - Journaal (NOS)
TV-woensdag
NEDERLAND I
13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
15.30 - Kijken met een kamera (VARA)
15.56 - Barbapapa (VARA)
16.01 - Emily en het geluk (VARA)
16.16 - Boudewijn en Pieternel in de winter (VARA)
16.25 - Op een mooie zomerdag (VARA)
16.45 - In de dierentuin (VARA)
16.51 - De film van Ome Willem (VARA)
DINSDAG 22 JULI 1980
DUITSE TV
DUITSLAND I
16.10 Journ. 16.15 Do-
:um. 17.00 Kinderprogr. 17.50
Journ
(Regionaal programma. NDR- 18.00
Reportage. 18.30 Actual. 18.45 Kin
derserie. 18.55 Reportage. 19.25 Reg.
magaz. 19.59 Progr. overz. WDR:
18.00 Tv-portret. 18.10 Richelieu, tv-
serie. 19.15 Actual. 19.45 Amus.
progr 20.00 Journ. en sport. 20.30
DUITSLAND II
16.30 Progr. voor
ouderen. 17.00 Journ. 17.10 Die
Neunte, tv-serie. 17.35 Gevar. ma
gaz.
18.20 Es war einmal... der Mensch,
tekenfilmserie. 19.00 Journ. 19.30
Acapulco Madame, comedie. 21.00
film. 23.45 Journ.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Reportage.
19.30 Inform «serie.
20.00 Journ. 20.15 Docum. serie.
21.00 Lord Peter Wimsey, tv-serie.
21.45 Discussieprogr. 2.7.30 Angst,
tv-film.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
16.30 Eurovisie: Olympische Spe
len.
19.00 Gastprogr. 19.30 Kleuterserie.
19.35 Meded. en Morgen. 19.45
Journ. 20.10 Newsfront. speelfilm.
21.50 Docum. serie. 22.40 Journ.
NET II
Van 16 30 tot 18 00: Ziet NET I
Van 18.00 tot 20.10: Zie NET I. 20.10
Olympische Spelen.
'De veroveraars van Lachish' is de titel van de Australische iv-
film, die de E.O. vanavond uitzendt.
Jeruzalem is in de loop der eeuwen middelpunt van vele twisten
geweest. Maar degenen die de stad wilden veroveren, moesten eerst
de vesting Lachish zien in te nemen. De stad vormde namelijk de
bescherming van de toegangswegen naar Jeruzalem. Ondanks de
uitstekende verdediging bleek Lachisii niet opgewussen tegen de
aanvallen van drie tegensta nders: JozuaSanherib en de beroemde
koning Nebukadnezar. Onderzoekers van het Archeologisch Insti
tuut van de universiteit van Tel Aviv hebben op de plaats waar
Lachish zich zou hebben bevondenvondsten gedaan, die, aldus de
EO, de gegevens van de Bijbel onderstrepen.
(Nederland 1,2125 uur)
KRO-radio brengt vanavond in de literaire rubriek Spektakel
een programma getiteld "Gertrude vanmiddag gestorven"
(2155-2220 uur), Hilversum 2). Het is een m memoriam voor Ger
trude Stein, de Amerikaans-Franse schrijfster (1874-1946). Ger
trude Stein werd .geboren in Allegheny. Pennsylvanaimaar
woonde ruim 40 jaar in Frankrijk. Daar werd zij de steun en
toeverlaat voor schilders als Matisse, Braque en Picasso en schrij
vers als Hemingway en Scott Fitzgerald. De belangstelling voor
deze mensen bracht haar tot schrijven. Maar de waardering daar
voor was gering. Pas na haar 60e jaar kwam haar eerste succes.
De meeste informatie over Gertrude Stein heeft Alice Toklas achter
gelaten, bijna 40 jaar haar steun en toeverlaat. Het radiopro
gramma, een monoloog, is gebaseerd op "The Alice B. Toklas Cook
Book" waarin Alice veel over Gertrude meedeelt,en verderop brie
ven, op de biografie van Toklas die door Stein werd geschreven en
op de eigen autobiografie van Alice Toklas De monoloog wordt
gelezen door Henny Örri. Dit programma werd door de KRO inge
zonden naar de Prix Italia 1980.
DINSDAG 22 JULI 1980
HILVERSUM I
NOS: Ieder heel uur nws AVRO
18.11 AVRO's Radiojourn. 18.25
Toppers van toen. 19.02 (S) Lichte
grammofoonmuz. 20.03 (S) Les Bri
gands. operette van Offenbach. 20.30
(S) Folk live. 2i.02 (S) Vierkleur
22 02 AVRO's Sportpanorama. 22.45
Olympische Spelen. NOS 23.03 (S)
Met het oog op morgen. V ARA: 00 02
(S) Elpee tuin. 01.02 (S) Groot licht.
05.02 (S) Truck.
HILVERSUM II
18.50 tS) Grammofoonmuz. 19.00
Kerk in meervoud. 20.00 (S> Klass.
muz. 21.15 (S) spektakel. 22.20
Overweging 22 30 Nws 22.40(S)Zin
in muz. 23.30 (S) Muz. op het spel
23 55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: Ieder heel uur nws. 18.03 (S) D«
avondspits met de Nationale Hitpara
de. VARA. 19.02 <S) Popdonder. 21.01
(S) Nashville. 22.02 (S) and all that jazz
23.02 (S) Elpee tuin.
WOENSDAG 23 JULI
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. VOO: 7.03
Ook goeie morgen 9.03 Muziek ter-
wtylu werkt 10.02 Keltskop VPRO
10.45 Villa VPRO 13 0.3 Welingelich
te Kringen 13.30 Een klap op je kop
EO: 14.20 Radio Kleuterkrant 14 45
Ronduit-Extra. 15.30 Van hart tot
hart. 16.02 Grain.muziek. 16.15 Licht
HILVERSUM II
VARA 7 00 Nws 7 10 Ochtendgym.
7.20 VARA's Zomerkwartaal: in
form. en muziek. (7.30. 8.00 en 8.30
Nws.). 9.00 Gym.
eninform. 9 50 VARA's Zo
merkwartaal: inform, en muziek,
(vervolg) OVERH.VOORL12 16
Franco huis VARA. 12.26 Meded.
t.b.v land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 Dingen van de dag. 13.00 Nws.
13 11 Verleden tijd. 13.30 Oude
schoolliedjes 13.50 Kinderen een
kwartje? 14.30 Leef-tud-genoeg.
15.30 Operette. 16.00 Stiefmoeder
Aarde, hoorspel-serie 17 00 Een
blokje Nederlands 17.24 Meded.
17.30 Nws. 17.36 Dingen van de
dag.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. KRO 7.02
Des Engels. 9.03 Van negen tot
twaalf 12.03 De Noen Show. 14.03
De Theo Stokkink-Show. 17.03
Stampij.
HILVERSUM IV
NCRV 7 00 Nws 7 02 Het levende
woord. 7.10 Preludium 8.30 Musica
Sacra 9 00 Nws. 9.02 Divertimento.
9.15 Onder de hoogtezon. 10.00 Or-
t-palel
muziek 13.35 Zojuist v
14.00 Nws. 14 02 Meester
de Kwartetliteratuur 1
con—1 l&OOtakUM
16 00 Het grote werk. 16.5
vliegwerk.'
12.02 Tafel