"Risico's Iedereen
kan toch failliet
MUZIEK VOOR FILM GESCHREVEN
Bram Vermeulen toert met show door land
toegelicht
Eddy Jackson overleden
Vanavond Van.
wordt er wél1 cen 9e e"9 res,auran'
maarniet
gekookt!
RADIO
ffiW&&39&mma\
DONDERDAG 17 JULI 1980
RADIO TV KUNST
PAGINA 5
De filmcriticus-cineast Ab van Iepe
ren maakt een filmproduktie voor
de VARA, onder de titel "Achter
glas". Bram Vermeulen heeft de mu
ziek ervoor geschreven en speelt ook
een kleine rol in de speelfilm.
De vijftig minuten durende film gaat
over homofiele relatie en de con
frontatie daarvan met de heterofiele
wereld.
Rudolf Lucieer, Elias van Zand en
Marjon Brandsma spelen de hoofd
rollen en in december komt "Achter
glas" waarschijnlijk op het tv-
scherm.
Ook Leiden
LEIDEN - Bram Vermeulen
toert in het najaar met zijn
theatershow door het land.
Hij treedt tijdens deze tournee
ook in Leiden op. De voorstel
ling wordt gegeven op 13 no
vember.
AMSTERDAM (GPD) - Het duo Bram en Freek is uit el
kaar. Er waren verschillende ideeën. Freek de Jonge is
verder gegaan als solo-komiek. Bram zit nu in de popmu
ziek.
Het stond met grote letters in de aankondigingen van het
Holland Festival. „De Première van Bram Vermeulen en
De Toekomst" en „De Toekomst gaat het helemaal ma
ken". Oftewel: Bram is ook weer boven water en hij heeft
grote plannen.
Bij Neerlands Hoop had hij bewe
zen tot iets in staat te zijn. Hij
schreef daar bijvoorbeeld leuke
liedjes. Met zijn „Toekomst"-el-
pee, die vlak voor de première
verscheen, bevestigde hij dat nog
eens. Bovendien bleken zijn
nieuwe „songs" nog bijzonder
afgewerkt te zijn ook. Maar dat is
dankzij de begeleiding van een
stel goede muzikanten. Een aan
tal leden van „Pee Wee and The
Specials" en Bram's muzikale
maat uit Neerlands Hoop: Jan de
Hont.
De grote première viel echter an
ders uit dan Bram wellicht ge
hoopt had. Gedeeltelijk althans;
alleen de dagbladen De Telegraaf
en De Waarheid waren uitge
sproken positief over Bram's
nieuwe show. Overigens kreeg
hij een matige tot slechte
pers.
Dat is niet zo heel verwonderlijk.
Want de meeste mensen wisten
niet wat ze moesten verwachten.
Helaas is een deel van de kritiek
daar waarschijnlijk op gebaseerd
geweest. Verder rezen er onmid
dellijk een groot aantal vragen
rond „De Toekomst". Bijvoor
beeld: op welk publiek is dit nou
gericht. Of: moet popmuziek niet
naar de jeugd toe gaan, in plaats
van n de officiële entourage van
het Amsterdams concertgebouw.
Anderen vroegen zich af. of dit
theater was, of dat Bram's ploeg
er gewoon niets van bakte.
Bandje
De voorstelling van „De Toe-:
komst" zag er, bij die première,
als volgt uit. Het onderwerp was
popmuziek: een beginnend
bandje werd voorgesteld, dat in
de garage aan het oefenen is. Zij
'maken alles mee: slechte, maar
ook verliefde buien, verdriet, een
lastige moeder, gebrek aan inspi
ratie en swingender tijden. Lo
gisch overigens, dat het publiek
veel popmuziek te horen kreeg.
Door de acteervorm werd dat
publiek echter nooit aangespro
ken. Steeds werd er gespeeld dat
er „onder elkaar gerepeteerd"
werd.
Pas tegen het einde roept Bram:
„We gaan nu doen, alsof we voor
een echt publiek spelen". Daarop
keren de gezichten zich richting
publiek en ontstaat toch enigs
zins het gebruikelijke beeld van
een popconcert.
De keuze van het onderwerp is niet
uniek. Dat is al eerder gedaan,
maar de vorm was wel nieuw in
Nederland. De schaarse lieden,
die tot nu toe de euvele moed
hebben gehad om popmuziek
met acteren te vermenger., doen
dat heel anders. Ze zijn op de vin
gers van één hand te tellen. En
slechts Jango Edwards, Hauser
Orkater en misschien nog één of
twee hebben er ietfc van terecht
gebracht. De meesten, zoals Bots,
zijn de mist ingegaan. Bram heeft
het echter anders aangepakt dan
al die anderen. Met slechts één
professionele actrice en voor een
groot deel gebaseerd op improvi
satie. Hoe haalt ie het in z'n
hoofd?
Bram Vermeulen: bezig
Drempel
Bram Vermeulen: „Ons eerste uit
gangspunt was, de drempel van
het theater te verlagen, naar een
bepaald publiek toe. En verder
wilde ik proberen om mijn soort
muziek te verbinden aan theater.
Niet met die muziek theater ma
ken, maar proberen of ervoor de
ze muziek een plaats is in het
theater, zonder dat het zijn func
tie verliest.
Ook bij „Neerlands Hoop Expres"
en „Bloed aan de Paal" (Argenti-
nië-actie - red.) probeerden we
muziek in dienst van iets te zet
ten. Of we keken in elk geval wat
we ermee konden doen".
„Ik ben niet wars van lef. Ik heb van
alles geprobeerd en dit heb ik dus
ook aangedurfd. Ik heb met „De
Toekomst" best risico's geno
men. Niet rustig aan opbouwen,
maar meteen: bam, nieuwe mu
ziek, in een nieuwe vorm.
Iedereen kan geld lenen en ieder
een kan failliet gaan; waarom zou
ik het dan laten? Ik ben expres
het diepe in gegaan".
Voordeel
„Het enige-lichte-voordeel dat ik
heb, is dat ik al een tijdlang in het
theater gewerkt heb. Ik ken de
theaters, ik ken de mogelijkhe
den".
„Wij hebben voor dit idee gekozen,
vanwege de theatrale vorm van
niet-naar-het-publiek-spelen.
Dat ligt me wel, omdat het ge-
vaarlijk is. Je loopt risico's, om-
datje speelt met de afspraak. De
afspraak is dat je wèl voor het
publiek speelt. Ook dacht ik -
omdat die jongens niet kunnen
acteren - dat het wel zou kunnen
lukken als ze voor elkaar spe
len.
Helaas is het gevolg daarvan soms
geweest, dat je als publiek hele
maal geen gezicht meer te zien
krijgt. Daardoor gaat het publiek
zich ergeren. Als je je niet aan be
paalde wetten houdt, dan is het
niet goed. Net als Wim Schippers,
vind ik dat je je daaraan niet hoeft
te houden. Als „het is niet zoals
het hoort" de kritiek is, dan is die
kritiek ten onrechte".
Saai
„De enige kritiek die juist kan zijn,
is dat het saai is. Dan zeg ik: ÖK.
daar kunnen we over praten".
Met deze vorm loop je het risico
en als het niet goed lukt, dan is
het inderdaad heel snel saai. Er
zitten dan teveel herhalingen in.
maar je moet rekenen dat dit voor
zestig procent improvisatie is. De
teksten, en zelfs de volgorde van
de nummers liggen niet vast.
Maar je loopt natuurlijk ook het
risico, datje een geweldige avond
beleefd...".
„Als het niet lukt, blijft er een soort
klein concert over. Maar als ie
dereen een beetje zekerheid heeft
in zijn rol, dan gaat het beter. De
derde avond in Amsterdam, ging
het bijvoorbeeld een stuk be
ter".
„We proberen met allerlei dingen
de saaiheid weg te halen. Ik maak
bijvoorbeeld expres fouten... Ik
help expres nummers de ziekte
in, zodat iedereen geïrriteerd
raakt...".
Eigenwijs
„Sommigen hebben me aangeval
len om mijn eigenwijsheid.
Twaalf jaar eigenwijsheid werd
me opeens ingepeperd. Maar dat
was eigenwijsheid, die ik samen
met Freek had, omdat we een on
breekbare formule hadden. Ik
heb die eigenwijsheid nooit in
verband met de Toekomst ge
bracht. Die kritiek verwerp
ik".
„Mensen moeten naar de voorstel
ling komen en die als voorstelling
beoordelen. Niet mij om mijn al
dan niet eigenwijs zijn. Zonder te
letten op de entourage; want zo
gaan premières nou eenmaal.
Als dat gebeurt, dan schift het
publiek vanzelf wel. Ik heb in de
loop van de tijd gemerkt, dat er
een steeds jonger publiek op af
kwam. Die staan er anders tegen
over dan een Schouwburg vol
pers en notabelen. En dat is maar
goed ook, want ik wil graag pop
muziek maken".
„Ik zing over gevoelens. We maken
popmuziek. Het is een eenvoudig
theaterprogrma. We kunnen
daardoor laten zien dat er méér
komt kijken bij zo'n stom bandje.
Muziek en theater zijn moeilijk te
combineren, maar het bevalt me
Toekomst
„De link tussen popmuziek en
theater is trouwens wel op mécr
manieren te leggen. Bijvoorbeeld
een optreden spelen, dat ver-
steerd wordt... Ik heb twee plan
nen liggen - die ik niet verklap -
waarbij ik die muziek weer kwijt
kan.
Het enige interessante van deze
show, vind ik, dat ik kan afreke
nen met een bepaalde manier van
zingen, ik galm niet meer en op
het toneel reken ik af met allerlei
bijzaken.
Soms heb ik geforceerd gewerkt.
Maar het is in stijgende lijn ge
gaan. Het is gewoon muziek,
moet je maar denken. Alleen in
deze vorm heb je kans, dat men
sen naar huis gaan met het idee
dat muzikanten toch méér zijn
dan aanstellers. Het zijn ook nog
individuen, die onderling ook
hun toestanden hebben. Verder
komt er een lastige moeder in
voor, de eigenaresse van de oe
fenruimte, die wellicht zorgt dat
het publiek wat meer gaat begrij
pen van de rol van de moeder. Als
je het een toneelstuk wilt noe
men, dan is het gewoon een to
neelstuk over een moeder, die
opgescheept zit met een groep
jongens.
Maar dat ik veel muziek kwijt kan,
is een vereiste; we zijn nu al aan
een nieuwe plaat bezig en ik denk
dat er in deze voorstelling heel
veel mogelijkheden zitten om
verder uit te bouwen,
ideeën erin te stoppen
het nu al niet meer".
LOS ANGELES (UPI) - Eddie Jackson, die vele jaren lang optrad
aan de zijde van Jimmy Durante, is aan een beroerte overleden.
Hij was 84 jaar.
Jackson, die sinds 1971 teruggetrokken leefde, ontmoette Jimmy
Durante in 1916. Er ontwikkelde zich een samenwerking en
vriendschap tussen de twee, die 56 jaar duurde.
Ze traden aanvankelijk op in een vijf-persoons dixieland-groep. In
1923 vormden ze met Lou Clayton het beroemde trio "Clayton.
Jackson en Durante", dat zong en grappen maakte in de club van
Durante.
Het trio vormde één van de grootste attracties in de nachtlokalen
van New York in de woelige jaren twintig. Ze brachten daa;1
onder meer het klassiek geworden "Sweet Georgia Brown".
In de jaren vijftig trad Jackson op in verscheidene televisieseries.
Durante overleed in januari.
ADVERTENTIE
Ton van
Duinhoven
tijdens één van
zijn plezierige
dagdromen
waarin hij zich
voorbereidt op
een wereldreis
"Een gat in de
Een filmploeg onder leiding
van Dimitri Frenkel Frank is on
langs teruggekeerd uit het Zuid
franse Ju an les Pins. Daar werd
een begin gemaakt met de opna
men voor de nieuwe VARA-serie
'Een gat in de muur'. Het betreft
een komische serie, die door Dimi
tri Frenkel Frank zelf is geschre
ven. De serie wordt gedragen door
Ton van Duinhoven, die hierin een
rondborstige Amsterdammer ge
stalte geeft.
ADVERTENTIE
Een Tourist Me
nonolon bijvoorbeeld Drie gangen
(jeijeLeil, voor/13.75 all.n
dit blauwe bord
Adreslgst bi; de WVs)
NEDERLAND
13.00 - Nieu\
14.00
14.05
14.20
18.00
18.30
18.49
18.55
18.59
19.05
19.30
21.37
21.55
22.45
23.00
23.05
Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
Wollie's wereld (NCRV)
Jan de muzikant (NCRV)
De wonderbaarlijke avonturen van Baron van Munch-
hausen, tekenfilm (NCRV)
Laurel and Hardy (NCRV)
Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
Republikeinse Conventie USA (NOS)
Musti (NOS)
Journaal (NOS)
Wollie's wereld (NCRV)
Matt en Jenny (NCRV)
De mysterieuze vijand (Storm
(NCRV)
Journaal (NOS)
Nana Mouskouri (NCRV)
Tot besluit (NCRV)
Journaal (NOS)
Tour de France (NOS)
the Nile), speelfilm
NEDERLAND II
Nieuws
18.00
18.30
18.55
18.59
20.00
20.27
21.20
21.50
22.30
23.25
ven en slechthorenden (NOS)
Tour de France (NOS)
Journaal (NOS)
De TROS Top-50 (TROS)
Journaal (NOS)
De Sacketts, tv-serie (TROS)
Ten voeten uit Dave Allen (TROS)
Aktua TV (TROS)
Spionnen, tv-serie (TROS)
Journaal (NOS)
DONDERDAG 17 JULI
DUITSE TV
DUITSLAND I
16.10 Journ. 16.15
Inform, progr. 17.00 Kinderprogr.
17.50 Journ.
20.00 Journ. 20.15 Rep. 21.15
Amus.serie. 21.45 Ge-
var. amus.progr. 22.30 Aktual. 23.00
Ein unruhigs Jahr, tv-spel. 0.45
Journ. (Reg. progr.: NDR: 1800
Filmportert. 18.30 Aktual. 18.45
Kleuterserie. 18.55 Polizeiinspek-
tion 1. tv-serie. 19.25 Reg. mag. 19.59
Progr.overz.WDR: 18.00 Lieben Sie
Kishon?. tv-serie. 18.10 Licht progr.
19.15 Aktual. 19.45 4tel vor 8.).
DUITSLAND II
16.30 Cursus Natuurkunde. 17.00
Journ. 17.10 Tekenfilmserie. 17.35
Gevar. mag.
18.20 Zum kleinen Fisch, tv-sene.
19.00 Journ. 19.30 Spelprogr. 20.50
Liefdadigheidsprogr. 21.00 Aktual.
DUITSLAND III WDR
18.00 Gevar. kinderprogr. 18.30
Filmportert. 19.15 Filmrep.
20.00 Journ. 20.15 Einbahnstrasse in
den Tod (the hanged man), speel-
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
16 00 Eurovisie: Ronde van Frank
rijk.
18.30 Kleuterprogr. 18.35 Als zes
vingers aan een hand (Comme les six
doigts de la main), jeugdserie. 19.00
21.00 Aktual. 21.50 Doe.
rie. 22.40 Joum. en Ronde van
Frankrijk.
NET II
Van 16.00-18.00 Zie Net 1
Van 18.00-20 10 Zie Net 1. 20.10
Doe. film. 22.05 Filmrep.
..De vier veren", het befaamd romantische avonturenverhaal
van A. E. W. Mason over verplichte heldenmoed in imperialistisch
Groot-Brittannië.is maarliefst vijf keer verfilmdHet eerst in 1921.
hel laatst in 1977. De beroemdste versie maakte immigrant sir
Alexander Korda kort voor het uitbreken van de Tweede Wereld
oorlog toen het Britse wereldrijk nog stevig in elkaar zat; zestien
jaar later, bij de verschijning van alweer een ,.re-make'. stond het
op instorten. Deze herverfilming, geregisseerd door Korda's broer
Zoltan en Terence Young, heette voor de verandering .Storm over
the Nileen wordt vanavond als „De mysterieuze vijand" door de
NCRV uitgezonden.
In een militaristisch milieu, 1vaar men al een beetje verdacht was
wanneer een gedichtenbundel van Shelley ter hand werd genomen,
groeit een jongeman op. Harry Faversham, die voorbestemd is om
officier te worden, maar er niet voor deugt. Op een beslissend mo
ment, wanneer zijn regiment naar het strijdtoneel in Soedan wordt
gezondenom daar voor veroveraar generaal Kitchener te knokken
dient hij zijn ontslag in. Harry ontvangt dan. als bewijs dat men
hem een lafaard vindt, vier veren van zijn vrienden die zich wél
inschepenen van zijn verloof deDan voltrekt zich een ommekeer in
hem, hij gaat ook, maar in burger, naar Egypte, vermomt zich als
Arabier en weet, vele gevaren trotserend, zijn vrienden het leven te
redden zodat hij de veren kan teruggeven.
Anthony Steel, Laurence Harvey .James Robertson Justice, Ronald
Lewis en Mary Ure spelen de hoofdrollen in .Storm over the Nile",
waaraan de makers veel zorg hebben besteedzoals vooral de veld
slag-scènes bewijzen. Gedeelten daarvan zijn later curieus genoeg
opnieuw gebruikt in films van minder allooi, zoals .Zarak" en
.Sast of Sudan", die kennelijk niet veel mochten kosten.
(Nederland 1,1930 uur).
„Poster" - TROS. Vanavond om 19.02 uur via Hilversum 3. Deze
uitzending brengt onder de aandacht de hard-rock van de jaren
zestig. Vorige week kwamen groepen als Cream, de Doors en
Stepp'n Woolf aan de orde. Vanavond is het de beurt aan de Engelse
hard-rock van die tijd. Uiteraard ruime aandacht voor Led Zeppe
lin; de in 1976 ontbonden hard-rock-formatie Deep Purple en na
tuurlijk The Who. Tenslotte nog Iron Butterfly die in 1968 met In-a-
gadda-da-vida de best verkochte underground-elpee aller tijden
maakte.
„North Sea Jazz Festival" - AVRO. Vanai^ond om 23.15 uur via
Hilversum 2. Opnamen va 11 het afgelopen weekeinde gehouden
North Sea Jazz Festival. In deze uitzending onder meer gedeelteii
van de optredens van het Art Bepper Quartet en hetHerbie Hubbart
Quintet.
DONDERDAG 17 JULI
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. NCRV: 18.11
Hier en nu. 18.30 Kerkepad. 18 45
Leger des HeUskwartier. 19.02 Ge
wijde muziek op verzoek. 19.55 Op
de man af. 20.03 Lichte orkestmu
ziek. 21.02 Intern, orgelconcours
2140 Literama-donderdag 22 02
Moonlight Serenade NOS: 23 03
Met het oog op morgen. KRO 00 02
Tussen de hoezen. 3.02 Herrie of
Harry op 1. 6.02 Country time. 6.50
Het levende woord.
HILVERSUM II
IKON 18.05 Kleur
OVKRH VOORL 18.35 Bizascoop
AVRO: 18.50 Zo hoor je nog eens
wat. 19.20 In de kaart gespeeld. 21.00
•schinger Musik Tage 1979
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. NOS: 18.03
De Avondspits met de Nationale
Hitparade. TROS: 19.02 Poster. 20.02
Ferry Maat.s Soul Show. 22.02 Pop-
VRIJDAG 18 JULI
HILVERSUM I
KRO 7 03 Echo. 7 13 (S) Even na ze
ven 9.03 (S) Gevar. progr. 12.03 (S)
KRO in Brabant. 14.02 Flits Radio
Tour de France 14.05 (S) 5 x 3. NOS:
15.02 (S) Radio Tour de France.
HILVERSUM II
VPRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend-
gymn. 7.20 Van huis uit met Gcr-
maine Groenier. (7.30, 8.00 en 8.30
Nws.) 9.00 Gvmn. v d. vrouw 9 10
Waterst. 9 15 Express-Vpr.. NCRV
10.30 9 x 1 is 1? NOS: 10.45 Werk
bank 10.55 Progr.overz AVRO
11.00 Buiten TROS: 11 20 Week in -
week uit. 12 26 Meded. voorland- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12 36 Aktua
13.00 Nws. 13.11 Meer over minder
14.20 "Op de zeepkist"., komt u
maar. 14 45 't Kan van nut zijn. 15.30
redaktie. VOO; 17.00 (S)
HILVERSUM III
EO 7.02 (S) Ronduit op drie. 8.03 (S)
Tijdsein 9 03 (S) De muzikale fruit
mand. 10 03 (S) Te elfder ure NCRV
1103 (Si Pop non stop 12 03 <S)
Goeiemiddag VOO 14 02 (S) Tip-
HILVERSUM IV
NOS: 7 00 Nws. 7 02 (S) Vroeg klas-
siek. 9.00 Nws. 9 02 (S) Muziek uit de
Middeleeuwen en Renassance 9 30
(S) Vrijdagmiddagconcert VOO.
1100 (S) Muziek voor miljoenen.
(12 00 Nws 12 02 Muziekkwis). EO:
13.00 (S) KI—ieko klankjuwelen
14.(X) Nws 14 02 «Si British Colum
bia Boys Choir. 14 20 (S) Orgel be-
(S) Pla-t-praat VPRO:
r De