"Hanig gedrag werkt
agressie in de hand"
ons
"Palestijnse vrouw doorbreekt al eeuw traditie"
1
PAGINA 17
)NDERDAG 17 JUT.! 1080
De Overduins de boer
door
Sjak Jansen
Was me dat even een
tegenvaller giste
ren. Daal je voor
een visite aan de
Voorschotense fa
milie J. Overduin
helemaal naar het
puntje van Zuid-
Limburg af in de
stellige verwach
ting van hen een
heerlijk, berouwvol
verhaal over een
volkomen verre
gende vakantie te
zullen horen; pra
ten zij opeens gans
andere taal. Zeggen
zij dat ze het in hun
tent op het erf van
boer Jacobs in Wit-
Jan, Gerda, Bianca (9) en Peter
(13) Overduin genieten dit
jaar van hun zoveelste vakan
tie in eigen land („Er is hier
nog zoveel moois"). Liefst
ontvluchten ze de „drukke en
commerciële" campings en
gaan ze de boer op. Dit jaar is
het de vierde keer dat ze hun
tent bij de boer hebben opge
zet.
Kaassie
Jan Overduin: „Verleden jaar
fietsten we hier langs en toen
viel me al op datje van hieruit
over alles kunt heen kijken.
Toen ik ook nog hoorde datje
hier bij de boer kon kampe
ren, dacht ik: .kaassie. Zo
doende".
tem, hartje Geuldal,
best naar hun zin
hebben en dat die
regen hun een zorg
zal zijn. Daar ging
m'n verhaal!
Maar ze blijven ook wel op de
boerderij. Bianca vermaakt
zich er opperbest en niet lou
ter met de kippen en het zoe
ken van eieren in de hooiberg.
Ze is ook een middagje met
boer Jacobs meegeweest
helpen met hooien.
Jan Overduin (38): „Je moet
niet denken dat wij ons
plezier door een paar van
die plensbuien laten ver
gallen". En z'n vrouw
Gerda (36): „Spijt hebben
we er niet van dat we
weer in eigen land zijn
gebleven. Je kunt hier ïn
dit wisselende landschap
heerlijk wandelen. Mid
den door de weilanden.
En zwemmen doen we
hier ook veel. Zij het dan
in het overdekte zwem
bad. Maar ach, in het bui
tenland is het met het
weer ook droevig ge
steld".
TOTO'S
Wim Dijkman
Kippesoep
De Overduins zitten er nu dik
twee weken en hebben nog
een week voor de boeg. „Toen
we hier kwamen was het weer
gewoon bar", herinnert Jan
Overduin zich. „Zo slecht is
het niet meer geweest. We
hebben gelukkig fijn kunnen
wandelen".
Criteria
deze Noordhollanders
schoon genoeg van de regen
en zijn voortijdig naar huis
gegaan.
En Jan Overduin: „Of wij vol
gend jaar hier terugkomen?
Dat kan ik niet met zekerheid
zeggen, maar wel met een aan
zekerheid grenzende waar
schijnlijkheid. Dan echter
wel na de Tour de France.
Want dan heb je hier in Zuid-
Limburg die criteria. Die le
ven hier enorm onder de be
volking. Dat wil ik best eens
van nabij meemaken".
De Overduins trekken er te-
saam met Peters vriendje Jan
Kees veel op uit. Een uitstapje
naar Aken, een excursie in
een steenkolenmijn, een
boottochtje over de Maas, een
wandeling in de Ardennen:
vanuit Wittem is dat heel
makkelijk te doen.
Voor boer Jacobs was dat aan
leiding de familie Overduin te
belonen met een aanmoedi
gingsprijs, te weten een pan
netje kippesoep en een ge
braden haan (zelf geslacht).
Gerda Overduin: „Een leuk
De eerste week hadden de
Overduins op het Wittemse
kampeerveldje gezelschap
van een familie uit Den Hel
der. Eind vorige week hadden
Jan Overduin met dochter
Bianca: kersen plukken.
Links: koffie met vlaai
Boven: Bianca en de kippen
(zoon Peter en zijn vriend hiel
den zich verscholen)
Rechts: De was drogen in de
schaarse zon.
een tentoonstelling geopend on
der de titel "Sinaï". Ze omvat een
unieke documentatie in kleuren
foto's van Richard Stern, een dia
klankbeeld. een bedoementent
en voorwepen uit het nomaden
leven. Dit alles roept een beeld op
van het landschap en het leven in
een woestijngebied dat de grens
vormt tussen twee werelden.
Mannentelefooii is succes
In het Bijbelse Museum - van dins
dag tot en met zaterdag open van
10 tot 5 en op zondag van 1 tot 5
uur - zijn nog twee andere ten
toonstellingen te zien: een beeld
verhaal over feminisme en theo
logie ("De moed om te zien"), tot 1
november, en een kleine foto
collectie over racisme, tot 1 okto
ber.
met klem. te bekijken hoe een ex
tra collecte voor het Interkerke
lijk Vredesberaad (IKV) in het
collecterooster kan worden inge
past. In veel plaatselijke gemeen
ten zal op 21 september, de Vre-
deszondag, in prediking en gebe
den het vredeswerk centraal
staan. Dan wordt ook de Vredes-
krant van het IKV verspreid. De
collecte is vooral nodig om de
kosten te bestrijden die worden
gemaakt voor de discussie over
de kernbewapening.
Wij menen dal het IKV de laatste
jaren ons een belangrijke dienst
heeft bewezen door met grote
hardnekkigheid te vragen naar
het aandeel dat de kerk in het
vredeswerk kan leveren", zegt
het synodebestuur in zijn brief.
Droefheid over
aanhouding
voornaam noemen heeft geen
andere betekenis dan het
handhaven van een vriende
lijke neutraliteit. Het is op
vallend hoe snel de meeste
mannen hun probleem aan de
orde brengen.
Belangrijk is volgens de man
nenlijn, dat een mens zich
niet laat beïnvloeden door
wat mèn vindt. „We zijn niet
bevoogdend, maar we willen
dat iedereen meer doordenkt
over zijn eigen situatie. Man
nen zijn per traditie naar bui
ten gericht en op hun werk. en
niet naar hun relatie of naar
binnen. Bij een aantal ge
sprekken over echtscheidin
gen blijkt, dat veel vrouwen
die heel lang hebben gepro
beerd de relatie goed te hou
den er op een bepaald mo
ment mee stoppen. De man
nen blijven dan in een lucht
ledig achter en begrijpen niet
wat er is misgegaan. Er is
nooit goed gepraat. De man
dacht dat alles vanzelf
liep".
De mannenlijn betekent voor
de twaalf organisatoren geen
gezellig onderonsje. „Geen
boerenjongens krentebrood",
zoals Êwald het omschrijft.
Het is wel inspannend, maar
niet belastend. „Je merkt dat
het zinvol is en dat feit geeft je
ook veel energie".
nogal naar binnen gericht.
Hoe zit het nu buiten de grote
steden? Veel mannen daar
zijn ook bezig met hun rolpa
troon en die weten het vaak
niet".
(Door Roelie Meijer)
Politiek
De twaalf mannen die onbezol
digd de telefoongesprekken
uit het hele land en zelfs uit
België opvangen, varieren in
leeftijd van 25 tot 54 jaar. Er
zit een kantoorman bij en een
redacteur, een verpleger, een
huisman en een aantal stu
denten. Een van hen is ge
trouwd, de anderen worden
wel aangeduid als de „nieuwe
vrijgezellen".
Woordvoerder Ewald: „Tot die
emancipatie van mannen be
hoort ook het probleem van
het kostwinnen. Er zijn man
nen die zeggen: ik wil wat
minder gaan werken en in
hoeverre is dat van invloed op
de alimentatie die ik moet be
talen. Na een echtscheiding
zitten veel mannen met het
huishouden in de knel. Velen
vinden dat ze meer tijd nodig
hebben om aan zichzelf toe te
komen".
Moet de mannenbeweging
naast het ideële werk dan niet
wat meer politieke activitei
ten ontplooien? „Ja, uitein
delijk moet je ook aan wets
wijzigingen gaan werken. Er
zijn wel aanzetjes in die rich
ting. De FNV heeft pas gele
den een weekend georgani
seerd voor mannen onder het
motto „Recht op het aan-
AMSTERDAM - „Het tegen
houden van een kernoorlog is
natuurlijk belangrijker dan
de mannenemancipatie. Maar
als er minder hanige mannen
zouden zijn, was et ook min
der kans op kernwapens".
Dat zegt de 30-jarige Ewald,
een van de twaalf heren, die
bij toerbeurt de telefoon op
nemen. als nummer 252225
van de „mannenlijn" wordt
gedraaid.
De mannenlijn bestaat ruim
vier maanden en wordt rede
lijk succesvol genoemd. De
officiële stichtingsakte van de
telefonische luister- en in
formatiedienst voor mannen
is op 14 mei Van dit jaar gete
kend. Het ministerie van
CRM heeft de mannenlijn een
startsubsidie van 1 4400 ver
leend en dat bedrag kan nog
met 20 procent worden aan
gevuld. „We willen geen
hulpverlenende instantie
zijn", zegt Ewald. „Sommige
mannen zitten met zulke gro
te problemen, dat we ze door
verwijzen. We hebben een
kaartenbak met adressen van
SOS-diensten en hulpverle
ners en daar komt regelmatig
nieuwe informatie bij. Ons
doel is het steunen van de
mannenemancipatie en daar
Vrede De Evangelische Kerken
in Oost- en in West-Duits land
zullen op 9 november kerkdien
sten voor de vrede houden. De
raad van de Evangelische Kerk
in de Bondsrepubliek besloot
daartoe deze week, nadat de
Oostduitse kerk al eerder een ge
lijk besluit had genomen. "De
bedreigde vrede" is de reden
voor dit initiatief, zo meldde de
Westduitse kerk. Er zal een ge
meenschappelijke liturgie voor
deze diensten worden opgesteld.
Echtscheiding
De vragen die bij de mannenlijn
binnenkomen hebben vooral
betrekking op echtschei
dingsproblemen. Hoe zit het
met alimentatie, aan wie wor
den de kinderen toegewezen
en welke bezoekregeling is
rechtvaardig. Zeker een op de
vier telefoontjes gaat over
moeilijkheden die de man
door zijn echtscheiding on
dervindt. Behalve informatie
over plaatselijke mannenhui
zen en -cafés en praatgroepen,
willen veel mannen praten
over contactproblemen. On
geveer 15 procent van de bin
nenkomende gesprekken
gaat over problemen op sek
sueel gebied. Onder meer
over homofiele gevoelens van
getrouwde mannen, over pe
dofilie en travestie.
Johan zegt: „Er zijn meer man
nen die pedofiel worden ge
noemd dan vrouwen. Het is
tekenend voor de hele manier
waarop je met sex omgaat.
Vrouwen mogen kinderen
De Raad van Kerken in Neder
land heeft het ministerie van jus
titie zijn droefheid kenbaar ge
maakt over de aanhouding van
elf illegalen buitenlandse arbei
ders in het Zeeuwse Aardenburg.
Het gaat hier om illegalen die
eerder asiel hadden gezocht in
Amsterdamse kerken.
In een gesprek met Justitie wees dr.
Fiolet, secretaris van de Raad van
Kerken, erop, dat de raad begin
juli de regering heeft gevraagd
om nader overleg voor het vinden
van een rechtvaardige oplossing.
Dat overleg kan door de vakantie
niet op korte termijn plaats heb
ben.
"Ook zij die het met bepaalde ac
ties en uitspraken van het IKV
oneens zijn zullen het beraad de
ze functie niet willen ontzeggen".
Antisemitisme. In een gemeen
schappelijke verklaring veroor
delen protestanten en rooms-ka-
tholieken in Belgie het antisemi
tisme als "m strijd met de ele
mentaire eerbied die men ver
schuldigd is aan de mens". "Voor
de christen is het des te meer on
aanvaardbaar omdat die zich
noemt naar Jezus Christus".
Beroepingswerk. Hervormde
Kerk: aangenomen naar Waar-
denburg-Meerynen kandidaat P.
J. den Admirant Vlaardingen.
De raad betreurt het dat de politie
ondertussen tot aanhouding is
overgegaan. Hij verwacht, dat
hangende dit overleg niet tot uit
zetting van de opgepakte illega
len wordt besloten.
Vredesberaad. Het moderamen
(bestuur) van de generale synode
van de Hervormde Kerk vraagt in
een brief aan alle predikanten
Gereformeerde Kerken: beroepen
te Gramsbergen G. P. Wijnbeek
Voorthuizen.
Achter het anti-zionisme vermoedt
de verklaring een nieuwe vorm
van anti-semitisme. omdat het de
Joden het recht ontzegt op een
bestaan als natie in de staat Israël.
Tentoonstelling
Sinai. In het Bijbelse Museum te
Amsterdam (Herengracht 366) is
Laila Chaled, lid vrouwensectie PLO in Kopenhagen:
is veel behoefte aan".
Het begon in feite een jaar of
vier geleden toen in een Am
sterdams kraakpand een
mannenhuis werd ingericht.
Het uitgangspunt was
zachtaardig: mannen zijn ook
lief en teder. Er kwamen cur
sussen in breien, haken, naai
en. verstellen en koken, maar
het geheel verzandde in een
wat zweverige truttigheid.
Ewald omschrijft de activitei
ten liever als ludiek, maar hij
geeft toe dat de praktische
emancipatie van de man niet
helemaal uit de verf
kwam.
Zijn collega van de mannenlijn,
Johan (27), zegt: „Weetje wat
het ook was, de thema-bij-
eenkomsten trokken veel
mensen, ook van buiten de
stad. Maar er was geen ver
volg op. Dat bleef dan in de
lucht hangen. Er is wel een
mannenbeweging, maar die is
wel knuffelen, mannen niet.
Mannen mogen niet zo teder
zijn. Als man doe je dat niet.
Je vraagt hooguit heb je een
goed rapport?"
Ewald weet dat het nogal zwart
wit klinkt en zegt in een po
ging tot neutralisatie: „Daar
hebben niet alleen pedofiele
mannen last van. Als je alleen
maar voor de centen bent en
de rest is flauwekul, dan krijg
je ook de pest in".
Maar er zijn toch genoeg vaders
die wel in staat zijn om hun
genegenheid te uiten? Ewald
knikt. „Ja. het vaderschap
wordt weer herontdekt. Heel
aarzelend. Je ziet ook méér
vaders achter de kinderwa
gen lopen. Ik denk dat het te
maken heeft met die mentali
teit. Als je in je persoonlijke
levenssfeer wat meer gevoe
ligheid en kwetsbaarheid
toeliet, zou de wereld er min
der agressief uitzien".
recht". Daar was zoveel be
langstelling voor. dat ze het in
twee groepen hebben moeten
splitsen".
Overigens hebben noch Ewald
noch Johan een hoge dunk
van de geëmancipeerdheid
van progressieve mannen.
Johan zegt: „Als je merkt hoe
linkse politici in hun privé-
sfeer leven, denk je ook: laten
die mensen eerst eens leren
naar binnen toe te werken.
Maar je moet ons niet zien als
antilinks of antirechts'.
Vertrouwen
De mannenlijn behandelt de
telefoongesprekken ver
trouwelijk. Alleen als er door
de vragensteller op wordt
aangedrongen wordt een
naam genoteerd. In het da
grapport staan slechts de
hoofdlijnen van het gevoerde
gesprek. Dat de figuren ach
ter de mannenlijn alleen hun
KOPENHAGEN (GPD) - De Pale
stijnse vi ou w Laila Chaled. die in
1969 en 1970 betrokken was bij
kapingen van Israëlische vlieg
tuigen maakt deel uit van de offi
ciële delegatie van de Palestijnse
Bevrijdingsbeweging PLO op de
Wereldvrouwenconferentie in
Kopenhagen. Ze is nu lid van de
vrouwensectic van de PLO
Op de vraag of zij met deze - voor
vrouwen ongebruikelijke - ka
pingen een doorbraak heeft
bevorderd in de islamitische tra
dities. antwoordde mevrouw
Chaled: „Vanaf het begin van de
ze eeuw hebben vrouwen al deel
genomen aan de strijd van het
Palestijnse volk. Onder de eerste
martelaren waren vrouwen, en
evenals mannen vechten vrou
wen met wapens. Daardoor zijn
de islamitische tradities binnen
het Palestijnse volk al vanaf het
begin van deze eeuw doorbro
ken." Laila Chaled v« gt eraan
toe dat zij op de vrouwenconfe
rentie verwacht van alle volkeren
die vrijheid en vrede liefhebben
dat zij hun solidariteit met de
Palestijnse vrouwen sullen be
tuigen, zoals deze volkeren dit
steeds hebben gedaan „Reactio
naire volkeren zullen ons ook nu
niet steunen", vindt mevrouw
Chaled.
Het hoofd van de PLO-delegatie,
mevrouw May Sayegh, verklaar
de dat haar delegatie de conferen
tiezaal eergisteren had verlaten
toen mevrouw Sadat het woord
ging voeren, als uiting van pro
test tegen de Camp David-ak
koorden Volgens mevrouw May
Sayegh leven vrouwen en kinde
ren in de Palestijnse vluchtelin
genkampen in onmenselijke om
standigheden: ze hebben te wei
nig voedsel, medische hulp en
onderwijs.
Laila Chaled wilde geen reactie ge
ven op het voornemen van Israel
aan de Deense regering haar uit
levering te vragen: „Laten we
eerst maar eens afwachten of ze
het doen." was haar commentaar.