'rsWééérekl aan winkels: r/lDUjWjg^ammai ffjl vandaag, toegelicht RADIO DONDERDAG 10 JULI 1980 MONTREUX (GPD) - Mijn aanwezigheid in het casino verraadt ook de nodige goklust, ai is die dan van een andere aard. Het gebouw dat voor vele doeleinden ge schikt is, is al sinds jaar en dag het middelpunt van het internationaal befaamde jazzfestival van Montreux, dat niettegenstaande de popperige afmetingen van dit stadje aan het idyllische Meer van Genève grote ambi ties koestert. Anders dan de vele andere Europese jazz festivals die in de maand juli plaatshebben, is het be slist niet alleen jazz wat de klok slaat in Montreux. Op de affiches prijken ook namen als Santana, Steve Hackett, Van Morrison. Elvis Costello, The Specials, Rockpile en de Nederlandse Spi- derz, zodat de sectoren latin-rock, new-wave en ska naast jazz, Afro-muziek en big-band aan bod komen. Zo maakt Miriam Makeba, „de keizerin van het Afrikaanse lied", deel uit van een con certavond die gewijd is aan Afro-Jamaicaanse muziek, die verder zinderende optredens van reggae-ster Jimmy Cliff en het grote talent To- koto Ashanty uit Kameroen omvat. Nog vers in het geheugen staat haar tv-show ge grift, die onlangs door de VARA werd uitgezon den en uitgroeide tot een familiefeest waaraan haar dochter Bongi Makeba en enkele kleinkin deren onverdroten deelnamen. Maar omdat Mi riam een van de belangrijkste publiektrekkers en interessantste artiesten is van het vijfde North Sea Jazz Festival, heb ik mijn hoop als in een bizar spelletje roulette op haar naam ge zet. Miriam Makeba, 49 jaar jong, werd geboren in Howten in Azania, ofwel Johannesburg in Zuid- Afrika. Ze behoort tot de Xosa, een trotse tak van de Zoeloestam. Haar vocale kwaliteiten komen al op jonge leeftijd aan het licht en een zangcarrière blijkt onvermij delijk. De Amerikaanse filmre gisseur Lionel Rogosin krijgt een tip en ziet haar optreden in Afri can Jazz and Varity, een musical waarmee de jeugdige Makeba anderhalfjaar Afrika mee afreist. Hij tekent haar voor zijn produk- tie Come Back Africa, een semi- documentaire die het Zuidafri- kaanse apartheidssysteem fel hekelt. De film krijgt de Persprijs op het filmfestival van Venetië in 1959 en van de ene op de andere dag is Miriam Makeba persona non gra ta in haar eigen vaderland. Te genover dat trieste lot staat als verzoening plotselinge wereld faam. De jonge zangeres kiest zich een veilig heenkomen in de Verenigde Staten, waar zij samen met haar landgenoot, de orkest leider Hugh Masakala, onder ar tistiek voogdijschap van Harry Belafonte - zelf uit de Derde We reld afkomstig - uitgroeit tot de eerste groten in de showbusiness die kunnen bogen op een Afri kaanse achtergrond. Alle grote theaters maken vrij baan voor Makeba's vakmanschap, van de Newyorkse Carnegie Hall tot de Parijse Olympia. Onder in de catacomben van het casino, die beduidend minder luisterrijk ogen dan de grote con cert- en speelzalen, speel ik ver twijfeld mijn eigen spelletje rou lette. Willy Leiser, Makeba's keu rige Zwitserse manager is de croupier. Als extra inzet heb ik 's middags een mooie ruiker bloe men bezorgd bij de balie van Mi riams hotel. Leiser zegt evenwel van geen enkele afspraak te we ten, toont zich vervolgens een en al begrip, en roept de goden aan om aan te tonen hoe overladen Makeba's agenda is. Bovendien zou ze een ziekte onder de leden hebben en verplichtingen met enkele, op het festival aanwezige artiesten aangegaan zijn voor een privé-jamsesion. Zachte ogen Het fortuin is uiteindelijk met mij. Kort na een onstuimig en in veel opzichten opmerkelijk optreden geeft Miriam Makeba belet in haar krappe kleedkamer. Een rij pe en mooie vrouw met opval lend zachte ogen, die je voortdu rend onderzoekend aanstaren. Haar haar is vanaf de linkerzijde van het hoofd bijeengekramd en loopt in kralenstrengen uit aan de rechterkant. Het eerste ge spreksonderwerp betreft het ka- Miriam Makeba: 'Als ik niet verander komt er geen kip' Haar zachte stem: „Ik vertel mijn publiek altijd dat ik een Afri kaanse ben. Dat betekent dat ik Afrikaanse liederen zing. Maar het'repertoire mag je daarbij niet over een kam scheren, want Afri ka is een groot continent. De mu ziek uit Guinee-Bissao verschilt hemelsbreed met die van Oost- Afrika of Zuidelijk-Afrika. En ik zing eigenlijk songs uit alle wind streken. Zo is Malaischa uit het oostelijk gedeelte afkomstig. Elk lied dat ik kan leren wil ik graag brengen". „Daarbij moet je niet alleen een Afrikaans repertoire denken, maar aan elk lied meen het op een eigen r ADVERTENTIE WINKELCENTRUM LEIDSENHAGELEIDSCHENDAM Alles, maar dan ook alles watje hartje begeert, vindt je er. En weitje iidnje uegeei i, vuiui je ei -v 't is er ontzettend gezellig. 1 J er dé auto makkelijk en - Ti kwijt kan, is een M* Datje gratis kwijt reden temeer. Op Leidsenhage WINKELCENTRUM LEIDSENHAGE. LEIDSCHENDAM kunnen interpreteren. Het publiek moet leren begrijpen dat ik niet The Click Song (Miriam laat het merkwaardig smakkende tonggeluid even ter illustratie ho ren) de hele avond kan brengen. Dat kan niet. Ik laat me boven dien niet in een vakje stoppen. Daar komt bij dat veel van mijn publiek geen moeite heeft met de Engelse taal; vandaar dat er vrij veel Amerikaans getint repertoi re in mijn programma zit, ook al gezien de overeenkomsten met de Afrikaanse muziek. Maar van af het begin van mijn carrière heb ik altijd twee of drie Afrikaanse liederen in de set opgeno- Haar muzikale bagage, zo laat Ma keba duidelijk weten, vertegen woordigt eigenlijk twee ver schillende culturen. Er zijn spo ren en kenmerken van de Afri kaanse erfenis, maar daarna is ook de eigentijdse westerse mu ziek herkenbaar in haar werk. „Ik denk datje er van alles wat in te rug kan vinden. Dat hangt nu eenmaal samen met de tijd - waarin we leven. Vandaag kun je Zwitserland verlaten en morgen in Johannesburg zitten. Je pikt overal een graantje van mee. De verschillende invloeden worden verwerkt. Begrijp me goed, ik kan nog steeds de originele volksmuziek brengen, puur zoals het moet. Maar dat is een moeilij ke zaak. Allereerst kun je dat moeilijk in je eentje doen, want de muziek uit Zuid-Afpka vereist een heel scala aan stemmen en daar heb ik niet de beschikking over. Bovendien is het zo dat ik met verschillende musici werk, die allemaal weer een andere ach tergrond hebben, dus ga maar Mengcultuur We raken aan de praat over het ver schil in opvatting dat een westers publiek kenmerkt als het in aan raking komt met (gedeeltelijk) Afrikaanse cultuur. Vroeger moest de neger er uitzien als een verklede blanke, thans kan hij er niet oorspronkelijk genoeg uit zien alsof hij moet passen in een gefixeerd beeld dat er van Afrika bestaat. Bovendien lijkt van enig begrip voor de gemengde cultuur geen enkele sprake te zijn. „Ik denk dat ik ook niet als een Afri kaanse zangeres, maar als een goede zangeres wordt gewaar deerd", lacht Miriam. „Ik bedoel, er zijn momenteel zoveel Afri kaanse artiesten die in Europa, vooral in Frankrijk, voet aan de grond proberen te krijgen. Dat lukt hen maar niet. Waar ik ook ga en sta, overal menen de mensen dat ik de enige ben die zich aan het duistere Afrika heeft kunnen ontworstelen. Maar je hebt Dollar Brand, Hugh Masakela, Lettam Boeloe, Jabula enz.". „De reden dat onze muziek anders dan de reggae of de latin weinig invloed heeft kunnen uitoefenen op de westerse muziek moet je zoeken bij de verkopers. De pla tenmaatschappijen en de mensen die besluiten wat er op de radios- tatons wordt gedraaid, spiegelen het publiek nu eenmaal een heel beperkte smaak voor. En wat je niet kunt horen, dat ken je niet en daar wen je ook moeilijk aan. Er gens zitten mensen mij dwars, want ik maak wel degelijk platen. Maar al te vaak hoor ik dat ze niet te verkrijgen zijn. Vreemd". „Wij kunnen niet helpen dat de Eu ropeanen het maar moeilijk heb ben met onze mengvormen. Dat is hun probleem. Wij zaten rustig thuis, bemoeiden ons met onze eigen zaken, toen de Europeanen met hun boten op bezoek kwa men en vierhonderd jaar lang in Afrika het voor het zeggen heb ben gehad. Dat laat sporen na; zo krijg je een mengcultuur". Maar Makeba past zich aan aan het veranderende instrumentarium in de hedendaagse muziek, is het niet? Horen we tegenwoordig geen elektrische gitaren in haar show? „Kijk. ik moet verande ren", geeft Miriam toe, „anders kwam er geen kip meer kijken. Daarbij moetje rekening houden met het feit dat de mensen te genwoordig gewend ^jn aan een andere geluidsversterking, aan andere instrumenten. Veel arties ten, ook een Belafonte, moeten die scherpe gitaren inpassen. De mensen zijn eraan gewend ge raakt. Pas eens een stringbas toe in je programma. Dat kan niet meer. Jarenlang hebben de men sen nu al het boem-boem-boem gehoord op allerhande platen- produkties. Dat is hen gevoerd. Dat geluid wordt in fabrieken gemaakt met maar een doel: ver koop!" Concessie „Jazeker, ook ik verander, ook ik doe concessies. Ik begon inder tijd met akoestische gitaren. Maar wat wil je? Als je wilt over leven. moet je wel eens water in de wijn doen. En vergeet niet zingen is het enige dat ik kan. Het is de enige manier om brood op de plank te krijgen. Aan de ande re kant ik mag dan elektronische instrumenten toepassen, maar mijn stijl verander ik niet. Alleen maar omdat we nu in een tijd le ven waarin reggae en rock-'n-roll de klok slaan is geen reden om dat ook maar te brengen. Ik blijf degene die ik ben. Mensen die vroeger naar mijn concerten kwamen, zullen die ook nu nog waarderen". Op muzikaal gebied mag Makeba dan zo nu en dan noodgedwon gen het een en ander aanpassen of een eigentijds tintje geven, haar politieke stellingname blijft geëngageerd en voor geen twee ërlei uitleg vatbaar. In liederen als African Convention bezingt ze het zelfbewustzijn van het jonge Afrika, in songs van Bongi, zoals bijvoorbeeld Murtala en Mozam bique, wordt de progressieve beweging in Angola en Mozam bique krachtig gesteund. De strijd tegen onderdrukking en apartheid is een centraal gegeven in Miriams werk. „Ik zou niet met mijzelf kunnen le ven, als ik niet kon zeggen wat ik ervan vond. Het is de waarheid per slot van rekening. De zwarten in Zuid-Afrika hebben al zo wei nig mogelijkheden om de wereld te laten weten wat er daar ge beurt. We hebben zelfs geen ster ke Afrikaanse pers. Daarom moe ten zij die maar de kleinste mo gelijkheid zien om te laten zien wat er daar gebeurt, aan de kaak stellen. Ik voel dat ik het moet doen. Al bereik ik tijdens een concert maar tien mensen met die boodschap, dan loont het al. Die houding - ik sta bekend als een politiek geëngageerd artieste - heeft me al vaak en veel gecom promitteerd. Het zou er best eens de reden van kunnen zijn dat het publiek zo moeilijk aan mijn pla ten kan komen. Ergens in de top van z'n grammofoonplatenfirma moet maar iemand zitten die mijn uitspraken niet waardeert, of er schort wat aan de distribu tie". Gescheiden Over haar vele verplichtingen: „Ik voel me verplicht te reageren als me iets wordt gevraagd dat ik in alle redelijkheid niet kan weige ren. Ik moet in elk geval proberen me in te zetten. Het wordt wel een opeenhoping van verplichtingen op die manier. Diplomatieke functies voor Guinee - waar ik woon symbolische taken, we reldorganisaties, tournees. Ik ben vaak moe. Het is moeilijk vol te houden. Daarom vertel ik ook weinig over mijn privé-leven. Zo weten maar weinig mensen dat ik drie jaar geleden van Stokely Carmichael (voormalig leider Amerikaanse Black-Pantherbe- weging - red.) gescheiden ben. Als je iemand zoals ik ben, moet je oppassen. Iedereen zegt datje een symbool bent, anderen ver tegenwoordigt. Voorzichtig. Je woorden worden op een goud schaaltje gewogen. Je wordt snel verkeerd uitgelegd". Makeba glimlacht en maakt even een af wezige indruk. Een zelfstandige vrouw uit Afrika. Ziet zij een emancipatiebewe ging op grote schaal ontstaan? Miriam schudt het hoofd: „We zijn net onafhankelijk in veel ge vallen. De meeste vrouwen heb ben schouder aan schouder met hun mannen gevochten om het simpele lijfsbehoud. Nu is Afrika bezig erbovenop te komen. Reusachtige problemen over schaduwen dus eigenlijk de problematiek in de man-vrouw relatie. Afrika is geen Europa. Hier zijn de zaakjes keurig voor elkaar". Het gesprek valt dood in de kleine kleedkamer. Tijd voor het rien ne va plus. Wat heeft een vrouw van bijna vijftig voor toekomst? Het antwooid komt snel: „Zolang ik de kracht heb. bezit ik hi t recht niet om niet verder te gaan". JOHN OC KES NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.50 - Emilie (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18 59 - Robbie. Tobbie c 19.25 - De natuur en de 19.50 - Sterke verhalen (VARA) 20.16 - Elton John in Rusland (VARA) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Pedofilie, wat is dat? (VARA) 22.45 - Hortwitz plays Rachmaninoff (VARA) 23.40 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Tour de France (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Woody Woodpecker (TROS) 19.06 - De Hulk (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De Sacketts, Westernserie (TROS) 21.20 - Banana Split (TROS) 21.50 - Aktua TV (TROS) 22.30 - Spionnen (TROS) 23.25 - journaal (NOS) 23.30 - Tour de France (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 15.55 Journ. 16.00 In form. progr. 16.45 Kinderprogr. 17.35 Sport 17.50 Journ. WDR: 18.00 Inform, progr. 18.10 In form. progr. 19.15 Aktual. 19.45 4tel vor 8.). 20.00 Joum. 20.15 Filmrep. 21.00 Licht progr. 21.45 Licht muziek- progr. 22.30 Aktual. 23.00 Inform, progr. 24.00 Joum. DUITSLAND II 16.30 Inform, serie. 17.00 Journaal. 17.10 Tekenfilmserie. 17.35 Gevar. 18.20 Die Seiltanzer, tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 Muziekprogr. 21.00 Ak tual. 21.20 Aktueel mag. 22.05 Die Erde druekt mich sehr, tv-film. 22.55 Sport 23.05 Joum. DUITSLAND III WDR 18.00 Gevar. kinderprogr. 18.30 Tvdkrusus natuurkunde 19.00 In form. progr. 20.00 Joum. 20.15 Der letzte Scharf- schutze (the Shootist), speelfilm. 21.50 Filmportret. 22.35 Jazz mag. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.30 Tekenfilmserie. 18.35 Jeugdse rie. 19.00 Korte film. 19.05 Inform, kinderprogr. 19.35 Meded. en Mor gen. 19.45 Journ. met verslag Tour de France. 20.10 De Prins-Regent (The Prince Regent), tv-serie. 21.00 Panorama. 21.50 Doe. 22.40 Joum. met verslag Tour de France. NET II i donderdag 10 Ti met de driede- Louis L'amour, •k De liefhebbers van onvervalste westerns komen in deze zomer maanden bij de Nederlandse omroepen ruimschoots aan hun trek ken. De afgelopen weken zijn al wat westerns over de vaderlandse buis gerold en de TROS doet er met ingang vanavond nog een schepje bovenop door te begi lige serie The Sacketts", naar twee boeken i „The daybreakers" en ,JSackett'. Voor twee van de hoofdrollen kozen de makers van The Sacketts voor Sam Elliot (in ons land bekend uit JEens een adelaaren de oude rot in het vak, de inmiddels 64-jarige Glenn Ford. hi The Sacketts draait het verhaal om drie broers, Tyrel, Orrin en Tell Sackett, die ieder hun eigen problemen kennen. Zo is het Orrin die vlak voor zijn trouwerij op de huid wordt gezeten door een lid van de familie Higgins, die hem ervan verdenkt een familielid doodgeschoten te hebben. De bruid van Orrin werpt zich voor haar aanstaande man, wordt getroffen en sterft, waarna het jongere broertje van Orrin, Tyrel,zijn wapen trekt en de belager doodt Op aanraden van moeder Sackett trekken Orrin en Tyrel naar het westen om op zoek te gaan naar hun broer Tell, die vijfjaar daar voor die kant optrok om zich bij het leger te voegen dat net de handen vol had aan de burgeroorlog. Teil heeft zich inmiddels ook geroerd. In een mijnwerkerskamp speelt hij een spelletje poker, maar zijn tegenstander - Wes Bigelow - speelt zoals in westerns gebruikelijk vals en Teil velt zijn tegen stander. En dat is voor de broers van Wes Bigelow dan weer aanlei ding om achter Teil Sackett aan te gaan om de dood van hun broer te wreken. Avontuurlijk genoeg in de beste traditie van de western en de broers Sackett vinden elkaar na vele omzwervingen, waarbij ook de romantiek zeker niet wordt vergeten. Als besluit wordt de kijker dan getracteerd op een onvermijdelijke confrontatie tussen de Sac ketts aan de ene kant en de Bigelows aan de andere kant. Een klassiek vuurgevecht is het gevolg. (Nederland 2. 2027 uur). MICHAEL GLINKA IN DOCUMENTEN VAN TIJDGENOTEN - AVRO. Donderdagavond op Hilversum 2 om 21.00 u <tr. Ken pro gramma van Luc van Hasselt over deze op 1 juni 1804 in Rusland1 il in Di 't ontbrak aan een nationaal element. Hij stelde zich tot Vaak deze leemte op te vullen. Samen met de dichter Sjoekowski en de secretaris van de tsaar Von Rosen ontwikkelde hij de eerste Russische opera onder de titel 'Een leven voor de tsaar', waarin natuurlijk veel Russische folklore te zien en te horen was. LITERAMA-NCRV. Vanavond opHilversu m lom21 40uur.De tweede aflevering van 'Zes schaduwen in de sneeuw' naar het ge lijknamige boek van Havank-Terpstra.ln een regeringsgebouw in Andorra staat een kast met zes sloten. Als de 'Schaduw ten tonele verschijnt,is een van de zes personen die over een sleutel beschikken vermoord. Het is nauwelijks te verwachten dat het daarbij blijft. DONDERDAG 10 JULI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NCRV: 18.11 Hier en nu. 18.30 Kerkepad. 18.45 Leger des Heilskwartier. 19.02 De wereld zingt God s lof. 19.55 Op de man af. 20.03 Metropole orkest. 21.02 30e Internat. Orgelconcours Haar lem 1980 2140 Literama-donder- dag. 22.02 Moonlight Serenade. NOS. 23.03 Met het oog op morgen KRO: 0.02 Tussen de hoezen met Winfried Povel. 3.02 Herrie of Harrv op 1. 6.02 Country Urne. 6.50 Het le vende woord. HILVERSUM II IKON 18.05 Kleur. De Vrne Ge dachte: 18.35 Uitz. van de Vrije Ge dachte. AVRO: 18.50 Zo hoor je nog 19.20 In de kaart gespeeld. 21.00 Michael Glinka indocu van tijdgenoten 22.30 Nws. 22.40 Dt violist Jascha Heifetzspeelt encores 23.15 Jazz Spectrum. NOS: 23 5: Nws HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NOS: 18.0! De Avondspits met de National. Hitparade. TROS: 19.02 Poster. 20.0: Ferry Maat's Soul Show. 22.02 Ses jun op herhaling. 23.02 Wim v ten met lp-werk. VRIJDAG 11 JULI 1980 HILVERSUM I NOS: Ieder heel uur nws. KRO: 7.03 Echo. 7.13 (S) Even na zeven. 9 03 (S) Gevar. progr 12.03 (S) KRO in Brabant 14 02 Tour de France. 14.05 (S) 5 x 3 NOS: 15.02 (S) Radio Tour de France. Pui- HILVERSUM II VPRO: Nws. 7 10 Ochtendgymn. 7.20 Van huis met John Jansen van Galen. (7.30. 8 00 en 8.30 Nws.). 9 00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Water standen. 9.15 Expres-VPRO NCRV. 10.30 9 x 1 is 1. NOS: 10 45 Werk* bank. 10.55 Progr. overz. AVRO: 11.00 Buiten. TROS 11.20 Week in - week uit. 12.26 Meded voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Aktua NOS: 13 00 Nws 1311 Meer over minder. 14.20 Op de zi land,i voor citroenen) 15.3C redaktie. V<X> 17 00 (17.24 Meded. 17.30 N* HILVERSUM III NOS: Ieder heel uur nv (S) Ronduit op dne 8.03 9.03 (S) De muzikale 10.03 (S) Te elfder ure (S) Pop non stop 12 0.' middag VOO: 14 02 (Si 15.20 (S) Popjourn 15 3( (16.45 Concertnws.) HILVERSUM IV NOS: 7 00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klass. 9 00 Nws. 9.02 (S) Muz uit de Mid deleeuwen en Renaissance 9.30 (S) Vnidagmorgenconcert VOO 1100 (S) Muz. voor milj.H nen. (12 02 Mu- ziekkwis). EO 13 00 (S) Klas,, klankjuwelen 14.00 Nws. 14.02 (S) British Columbia Boys Choir 14 20 (S) Orgelbespelingen. 14.45 (S)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5