"Te weinig garanties
actief in
vrije tijd
Jehova's zijn er
voor de mensen
Van Leer praat augustus
met de universiteitsraad
Marokkanen blijven in Morspoort kazerne:
Noodbrug
bij veel
te smalle
Kerk-
pleinbrug
WOENSDAG 9 JULI 1980
LEIDEN - Organisato
risch is alles tot in de
puntjes geregeld. De
zitplaatsen in de
Groenoordhallen zijn
keurig ingedeeld. De
luidsprekers en micro
foons staan op papier al
opgesteld en hoog in de
straten hangen de
spandoeken met het
opschrift: 'Waarom zal
een liefdevolle God
wraak oefenen?'.
De Jehovah-getuigen uit Lei
den staan klaar om hun broe
ders en zusters uit de rest van
Nederland te ontvangen.
Rond de tienduizend worden
er verwacht op het congres,
dat van morgen tot en met
zondag zal duren. De onder
werpen die aan de orde ko
men. zullen in het teken staan
van de 'Goddelijke liefde'. De
liefde gebaseerd op de begin
selen van de bijbel.
Een gesprek met congresopzie
ner E. van den Heuvel over de
basis van het Jehovah-geloof,
wie het beleid bepaalt en wat
zij nu precies willen.
"Heel eenvoudig, de basis van
ons geloof is natuurlijk de
bijbel. Wij hanteren de nieu
we wereldvertaling van de
Heilige Schrift. De taal is aan
gepast aan de moderne be
hoefte. En we verkopen hem
voor een normale prijs (f 5.-),
een prijs die iedereen kan be
talen. Voor de naam God
schrijven wij Jehovah. De
enige juiste naam. Jehovah
werd ook gebruikt in de oor
spronkelijke Griekse en He
breeuwse tekstenèn in de ou
de Nederlandse vertaling van
Pieter Keur. Heer is geen
naam maar een titel".
Maar waarin onderscheidt het
Jehovah-geloof zich dan?. Er
zijn meer geloven die de bij
bel hanteren.
"Ten eerste: leerstelling. Wij
houden ons precies aan de
bijbel en interpreteren niet
zomaar wat. Ten tweede wij
zijn predikers. Wij verkondi
gende leer van Jehovah. Weer
precies volgens de bijbel. Zie
hiervoor de openbare predi
king. Vrijdagmiddag zullen
we er ook weer massaal op
uittrekken om in het veld on-
Massaal congres begint morgen in Leiden
ze liefde tot uitdrukking te
brengen. Je bent er voor de
mensen. De voet-tussen-de-
deur-verhalen zijn opge
klopt. Als de mensen het
kenbaar maken gaan we weg.
Ik geloof ook dat de mensen
ons vertrouwen. Vrouwen la
ten ons zelfs binnen. Ze weten
dat we niet met de verkeerde
bedoelingen voor de deur
staan".
Wie bepaalt het beleid voor Ne
derland?
"Wij hebben geen stelsel van
leken en priesters. Wij be
schikken over een bestuurli jk
lichaam, dat zetelt in New-
York. Dat houdt beslist niet
in. dat zij boven de kudde
staan. De plaatselijke ge
meenten worden geleid door
- ouderlingen. Ook zij staan ten
dienste van de kudde".
Maar de Wachttoren (oplage
8.750.000; uitgegeven in 106
talen) en Ontwaakt (oplage
7.650.000; uitgegeven in 34
talen) en allerlei andere in
formatieve boeken komen
toch vertaald en wel, recht
streeks uit Amerika0. Zijn
jullie het altijd met die tek
sten eens?
"Natuurlijk op basis van de bij
bel is toch maar één interpre
tatie mogelijk! Het is nog
sterker zelfs. Het bestuurlijk
lichaam zegt wanneer wij een
congres moeten houden.
Over de hele wereld worden
dan op verschillende tijdstip
pen de lezingen en teksten
gebruikt die komen van de
Watch Tower Bible and Tract
Society of Pennsylvania. Dat
is heel prettig. Op internatio
nale bijeenkomsten weet ook
iedereen waar je het over
hebt. We hebben hetzelfde
gevoeld en hetzelfde ge
leerd".
Wat willen jullie nu eigenlijk?
"Wij willen niks. maar Jehovah
belooft ons een paradijs. En
wij willen de mensen geluk
kig zien. Geen criminaliteit en
oorlogen meer, maar in vrede
en broederschap samenleven.
En eigenlijk weten wij al wat
dat is. Zo'n drie-daagse is
voor ons al het paradijs".
Jullie maken bekend dat Jeho
vah dat wil. Is dat niet erg
naief?
"Nee. het komt spoedig. De
mensen zullen meemaken dat
de aarde tot een paradijs zal
uitgroeien. Ik noem geen jaar
tal, en ook zal ik niet beweren
dat alleen Jehovah-getuigen
daar mogen vertoeven. Wij
oordelen daar niet over".
Ik kan het niet geloven
"Tja.... dat moet u zelf weten.
Maar moet ik dan mensen
geloven zoals Hitier, Carter,
Chomeinyof de politici.
Wat voor een beloften doen
die niet allemaal. Daar heb ik
veel meer twijfels over. Het is
zo simpel allemaal, als je de
bijbel maar gelooft!. Van an
dere secten hebben wij totaal
geen last. Evenmin van het
ministerie. Naar ons stellen ze
geen onderzoek in. Wij zijn
bekend, nog niet erkend.
Hoewelvoor de miltaire
dienst worden onze jongens
niet opgeroepen (op basis van
de bijbel is maar één interpre
tatie mogelijk: je mag niet
doden. Kan toch niet an
ders?), daarin zijn we zelfs
collectief erkend
Hoe maak je iemand Jehovah-
getuige0
"Je maakt niemand. Als men
zich achter de leer schaart kan
men zich bij ons aansluiten.
Dat houdt in dat men zich
geen dingen kan veroorloven,
die de bijbel verbiedt. We
moeten voorkomen dat we
net zo doen als alle andere
gelovigen. Dus iemand die de
naam Jehovah misbruikt
moet zich verantwoorden. Er
mag geen verwarring ont
staan over dat punt".
Dus een Jehovah in de gevan
genis kan niet? "Nee, die per
soon mag de naam Jehovah
niet meer dragen. Dat bete
kent niet dat hij of zij eeuwig
verdoemd is. Het kan weer
goed komen".
Hoe zit het met de bijbelkennis?
"De bijbel moet worden bestu
deerd. Wij noemen dat eigen
religie onderzoeken. We heb
ben een bestseller (59 miljoen
verkochte exemplaren) op
dat gebied:'De waarheid die
tot eeuwig leven leidt'. Dat
boekje bevat allerlei leerstel
lingen. die de studie wat
makkelijker maakt".
Over de hele wereld telt het Je
hovah-geloof 113672 gedoop
te volgelingen en 127558 niet
gedoopte volgelingen, ook
wel pioniers genoemd. In Ne
derland zijn dat er 1557. Totaal
Congresopziener E. van den Heuvel "We moeten voorkomen dat
we net zo doen als alle andere gelovigen".
zijn er 822 gedoopt. De Leidse
gemeenschap telt 350 volge
lingen.
"Dopen doe je alleen maar als je
helemaal zeker van jezel f bent
en goed beseft wat je doet.
Volharding daarbij is zeker
nodig. Je hebt het ook, omdat
je weet dat je voor een goede
zaak bezig bent. Wij zijn ge
motiveerd".
Hoe komen jullie aan het geld0
"Alleen maar via vrijwillige bij
dragen. Soms is dat een gi
gantische hoeveelheid. En ie
dereen doet alles kosteloos.
We hebben alles in eigen be
heer. Het opbouwen in de
Groenoordhallen vandaag
kost geen cent. De medewer
kers nemen daarvoor speciaal
een vrije dag. We hebben nu
in ons eigen gebouw bijvoor
beeld nieuwe gordijnen no
dig. We zeggen dat tegen de
leden. Ik kan u nu al vertellen
dat dat geld er al is. Wie wat
bijdraagt, weet ik niet". (In de
vorm van een wachttoren
staat er een grote collecte-bus
op tafel). "Dat komt omdat
men gemotiveerd is. Zoiets
begrijpt niemandalleen
■vij!
SASKIA STOELINGA
Vakantie (1)
Clubhuis "Klein Matilo"aan de
Zaan st runt 126 ontplooi!
morgen de volgende vakan
tieactiviteiten. Om één uur
vertrekken de deelnemers
voor een zwemmiddag ti
"de Does" in Leiderdorp. Het
kost f225 en startpunt is het
clubhuis.
's Avonds is er een filmvoorstel
ling voor 12-jarigen en oude
ren. Vertoond wordt de filn
"The Deep". Aanvang 20 uur
entreeprijs f 450.
Vakantie (2)
Clubhuis "De Tamboerijn" aan
de Valeriusstraat 73 organi
seert morgen een bóeren -
avond. Vanaf 8 uur worden
diverse spelletjes gespeeld
als touwtrekken en tobbetje
steken .Als hel mooi weer is za
een gedeelte van de actirifei
ten plaatshebben op het pleu
van de Tamboerijn. De kosten
zijn één gulden.
Vakantie (3)
Buurthuis "het Mierennest"
de Morsweg 59 draait vanaf
tien uur 's ochtends voor de
jeugd van 4 tot 12 jaar een
veertig minuten durende film
over het Leven in Friesland.
Daarna verwerken de deel-
nemertjes hetgeen er vertoond
is in collages. De kosten zijn
één gulden.
Middags iservan half twee tot
half vijf ouderensoos. De
treeprijs bedraagt f075.
LEIDEN - De Marokkanen
die de Morspoort-kazerne
bezet houden wachten nog
steeds. De gemeente ech
ter is het wachten allang
beu. Ze heeft de gastar
beiders een brief geschre
ven dat er niet langer
woonruimte in het ge
meentelijk woonoord
Beukenschans in Leider
dorp wordt vrijgehouden.
Bij de vijftien Marokkanen is het
wachten nog steeds op een offi
ciële mededeling van het rijk dat
er toestemming is voor de ver
nieuwbouw van panden in de
Molenstraat, Prins Hendrikstraat
en Prins Frederikstraat. Een me
dedeling die nog steeds niet "of
ficieel.' is. Wel heeft het rijk de
gemeente groen licht voor de
bouw gegeven. Toestemming
van bouw- en woningtoezicht
moet nog volgen.
De bezetters vinden dat die mon
delinge toezeggingen nog te wei
nig garanties bieden om de
Morspoort te verlaten en tijdelijk
naar Leiderdorp te gaan. Overi
gens heeft een groot deel van de
bezetters al lang te kennen gege
ven helemaal niet van plan te zijn
zo lang naar de Beukenschans te
gaan, al zou de officiéle toestem
ming voor de vernieuwbouw in
Noord binnen zijn.
In de Morspoort wonen ze kwalita
tief beter als in de oude pensions
in de binnenstad. Er is volop
ruimte, er is gas, licht en verwar
ming. Geen overdreven luxe,
maar redelijk bewoonbaar.
De bezetters kunnen het kraakon-
derkomen waarschijnlijk blijven
bewonen tot aan het moment van
sloop. Wanneer de kazerne tegen
de vlakte gaat is nog niet precies
bekend. Waarschijnlijk wordt de
sloopdatum pas eind 1980 of be
gin 1981 geprikt. De Marokkanen
wonen er gratis en voor niks. Net
als andere krakers betalen ze
geen huur. Er is één meter voor
het hele gebouw dat bijvoorbeeld
ook door muziekverenigingen
wordt gebruikt.
De Marokkanen bezetten de kazer
ne sinds 28 augustus. Een bezet
ting die oorspronkelijk was be
doeld om uitdrukking te geven
aan het protest tegen de verhui
zing naar Leiderdorp, waar de
gemeente op aanstuurde. Ook na
de belofte om voor de "spijtop
tanten" woonruimte in de stad
zelf te reserveren gingen de Ma
rokkanen niet overstag, huiverig
als ze zijn geworden na ervarin
gen enkele jaren geleden in de
Groensteeg.
De buitenlandse werknemers die
destijds uit de afgekeurde pen
sions aan de Groenesteeg moes
ten vertrekken werd ook woon
ruimte elders in Leiden toege
zegd. Een toezegging die nooit
werd waargemaakt.
De geschiedenis krijgt intussen een
slopend verloop.De bal werd nu
een jaar geleden aan het rollen
gebracht. Toen werd de ambte
lijke ontruimingsmolen voor de
afgekeurde pensions (o.m. in de
Joubertstraat, Kabeljauwsteeg,
Schutterstraat en Apothekers-
dijk) op gang gezet. Dankzij be
moeienissen van instellingen als
de Welzijnsraad, de stichting Rijn
en Lek en de Burgerraadslieden
werd de datum waarop de pen
sions gesloten moesten zijn tel
kens verschoven: van 1 mei ten
slotte naar 1 augustus.
Op laatstgenoemde datum was het
overleg tussen gemeente. Ma
rokkanen, welzijnsinstellingen
en een aantal raadsfracties nog
volop aan de gang. Een overleg
dat uiteindelijk resulteerde in de
belofte dat in Leiden woonruimte
zou worden gezocht voor de Ma
rokkanen.
In de Morspoort: kwalitatief beter i
i dan in oude pensions in binnenstad.
LEIDEN - Ongeveer tien meter voor
de Kerkpleinbrug over de Heren
gracht is een nieuwe houten
noodbrug voor voetgangers en
fietsers aangelegd.
Voetgangers en fietsers worden op
de smalle Kerkpleinbrug (de ver
binding tussen de Ir. Driessen-
straal en de Oosterkerkstraat) in
de hoek gedrukt door het autover
keer. De gemeente heeft besloten
in afwachting van de vernieu
wing van de Kerkpleinbrug nu al
vast de noodbrug aan te leggen
omdat in de nieuwbouw aan de
Zu i dsingel-Oosterkerkst ran t
langzamerhand steeds meer be
jaardebewoners komen te wo
nen. De Stichting Nieuw Groen
hoven is er nog bezig met de bouw
van 190 premie-huurwoningen,
waaronder 126 bejaardenwo
ningen.
Vermoedelijk zal de Kerkpleinbrug
in 1981 samen met de Ooslerkerk-
straal worden verbreed. De Oos
terkerkstraat wordt in totaal
Voor honderd procent achter hoekje
veertien meter: twee geasjalleer-
de rijbanen van drie meter, twee
fietspaden van elk anderhalve
In-een-ha he1 meter breed De
Kerkpleinbrug wordt dan der
tien meter breed.
Tegen de verbreding van de Ooster
kerkstraat ("De Doorbraak"en
de Kerkpleinbrug zijn vijf jaar
lang bezwarenprocedures uitge
vochten. "De Oosterkerkstraat
wordt een racebaan naar een
plein. De Kerkpleinbrug vorm
verkeersdrempel (smal en hoog
Dit wordt bij verbreding te me
gedaan", aldus de kern van d
bezwaren.
Kroon heeft bijna een half jaa
geleden de bezwaarmake
ongelijk gesteld met als a
tatie dat hard rijden op
brede Oosterkerkstraat i
pleinbrug met mogelijk i.
de korte lengte van de ro
voelgangersoversteekpla
de stoplichten aan de I
het
ge
bruggenDe verbreding dient met
name voor het busverkeer.
Het herstel van de Kerkpleinbrug
die oorspronkelijk dateert uit
1651. werd in een gemeentelijk
rapport ruim vier jaar geleden al
tersl urgent" genoemd, "daar
de
dreigt". Tegenliggers kun
brug.Schrikhekke
kapot gereden bri
de brug
afsluit
pI-
LEI DEN - Een delegatie van de
Leidse universiteitsraad gaat half
augustus praten met de Amstel-
veense industrieel Oscar van
Leer. president van het Van
Leer-concern. Tijdens dat ge
sprek zal Van Leer zijn standpun
ten over Zuid-Afrika moeten
toelichten. Tot die tijd wordt zijn
benoeming tot buiten-universi-
tairraadslid (BUL) aangehouden
Na de voordracht van Van Leer bij
de Kroon kreeg een lid van de
Leidse universiteitsraad een rap
port van de Stichting Oecume
nisch Studie- en Actiecentrum
voor Investeringen (OSACI) on
der ogen. In dat rapport, met de
titel "In de leer bij Van Leer",
wordt een boekje over Van Leer
open gedaan.
In dat boekje heeft hij zijn opvat
tingen over de apartheid in Zuid
Afrika neergelegd. Het heet:
"Gescheiden ontwikkeling
tweede fase" Het is een pleidooi
voor een politiek van "geschei
den ontwikkeling" in Zuid Afri
ka. Een "samenleven" van ver
schillende rassen is naar zijn me
ning in het huidige Zuid-Afrika
onmojelijk.
Van Leer heeft de univers
iteit laten
weten nog st
eeds achter
zijn pen-
nevrucht te
staan Hij i
eageerde
als volgt op de uitnodiging voor
een gesprek
"Oh. dat is
prima. Ik
denk dat ee
n gesprek
veel kan
ophelderen.
Ik sta nog
/oor hon-
derd procen
t achter w;
at ik heb
geschreven"
Van Leer is df
larna dirécl
L vertrok-
ken voor ee
n vakantie
in zuid
Frankrijk. V
ervolgens r
naakt hij
een zaken re
is naar An
ïenka en
komt half ai
igustus we
er in Ne-
derland terug
Van Leer gaat
er in zijn bc
>ek onder
gt Van Leer, in geen enkel
einden we een plurale sa
wing zonder grote proble-
In het dierenrijk geldt
ook niet opgaan0 Van Leer zegt
ook dat "gescheiden ontwikke
ling", een volkomen natuurlijke
vla ar er is meer. laat de OSACI over
Van Leei weten In n plurale
maatschappij dreigt het individu
ten onder te gaan in een "smelt
kroes". Er ontstaat een kleurloze
saaiheid. Er is dan ook veel te
zeggen voor een "gescheiden
ontwikkeling", ook in Zuid-
Afrika.
Blanke
lij probeert aan te tonen, dat dit tot
nu toe overal is mislukt. Zo heelt
Belgie zijn taalstrijd; Libanon
zijn burgeroorlog tussen moslims
en christenen; Noord-Ierland de
bloedige strijd tussen protestan
ten en iooms-katholieken; de
Verenigde Staten hebben een ïn-
dianenprobleem etc.
dat
volking heler
vraagt niet o
wikkeling" ei
k hier een
■•er) de oplossing
e bevolking wil
vijl de zwarte be-
,al niet vraagt om
gt de OSACI. "Zu
agt zij