Pardoeza is ideaal pand Honderd leuk Je doet er niets tegen Kom over vijf jaar maar eens terug... BRADERIE NIEUWE RIJN Leidse stadsrubriek DONDERDAG 3 JULI 1980 Exploitant-musicus Ted Easton begint maandag met de verbouwing tot een Leids jazzcafé LEIDEN - Maandag begint de verbouwing van het al bijna een jaar leegstaan de Pardoeza tot jazzcafé. Zo mogelijk knipt de be roemde trompettist Nat Gonella ("Oh Mona") in oktober het lint door van het nieuwe café "New Or leans, voorheen Pardoe za". Vorige week donderdag heeft de nieuwe exploitant Ted Easton (47) uit Zoetermeer de zaak rond gemaakt met de eigenaar van Pardoeza, de heer Verhoog. Eas ton huurt Pardoeza voor tien jaar. Leiden wordt elke vrijdag avond, zaterdagavond en zon dagmiddag getracteerd op live jazzmuziek met gasten uit de he le wereld. Het is allemaal begonnen met het jazzfestival in de Stadsgehoor zaal in januari. Ted Easton was de mede-organisator: "We moesten 750 kaartjes verkopen om de zaak financieel rond te krijgen. We verkochten er 2100. Allemaal der tigers en veertigers. Leiden is helemaal "in" voor jazz-muziek. Toen is het idee bij me opgeko men van een jazzcafé in Leiden". Easton (artiestennaam voor Theo van Es) las een advertentie in de krant: "Exploitant voor Pardoeza gevraagd". "Als het een hoekig pand was geweest, dan was ik er nooit ingestapt. Maar dit ronde gebouw past precies in mijn win kel. Dit vraagt om iets nostal gisch. Ideaal". Easton maakt er geen geheim van dat hij in zijn eigenlijke baan, di recteur van de Stadsdoelen in Delft, zijn "creatieve ei" niet kwijt kan. "Zoals een ander in het weekeinde gaat vissen, zo heb ik mijn muziek". Dertien jaar geleden begon Easton zijn eerste jazzcafé in Schevenin- gen. Twee jaar geleden moest het gebouw worden afgebroken. Ted kocht vervolgens het Haagse pannekoekenhuisje "Kentucky West" en maakte er het jazzcafé "New Orleans" van. "Al mijn publiek uit Scheveningen trok mee naar Den Haag. Ongelofe lijk". „Goddelijk" Easton heeft nu twee jazzcafés met de naam "New Orleans". "Twee jazzcafés geeft me veel meer mo gelijkheden om ijzersterke jazz musici in huis te halen. Als ik bij voorbeeld Buddy Tate uit de Verenigde Staten haal, dan kan ik hem bij wijze van spreken don derdags laten optreden in het TROS-radioprogramma Sesjun, vrijdag in mijn café in Den Haag en zaterdag in Leiden. Of eventu eel op één avond in Den Haag en Leiden. Zó kun je proberen er met een dure gast financieel uit te springen". "Ongelofelijk" en "goddelijk" zijn de woorden waarmee Ted Easton zijn voorlopige jazzprogramma aankondigt voor het nieuwe Leidse jazzcafé. De zangeres Jan Sutherland In oktober. De "queen of the washboard" én "bluesshouter" Beryl Bryden, eveneens in oktober. Later in het najaar de altsaxofonist Benny Waters en gospelzangeres Janis King. Gasten uit New Orleans zijn zanger/trompettist Wallace Davenport ("die zat bij het laatste tournee van Lionel Hampton") en de vroegere trombonist van Louis Armstrong, Vic Dicken son. Verder: de tenorsaxofonist Bud Freeman, die ook al bij Louis Armstrong heeft gespeeld, en de reeds genoemde tenorsaxofonist Buddy Tate, die zijn muziekear- rière begon bij Count Basie. Eastons eigen jazzband zal veelal de gasten uit Engeland en Ame rika begeleiden. Zijn groep be staat inmiddels twaalf jaar. "Toen waren het nog allemaal studen ten. Nu zit ik met een ingenieur, een psycholoog, een leraar en noem maar op in de groep. Een geolied groepje, dat in het week einde eens lekker wil uitblazen en niet zo nodig op toernee moet". Easton zingt en drumt. Leidenaar Bob Wulffers hanteert de trompet. Henk van Muyen uit Leidschendam speelt trombone. Hagenaar Pim Hogervorst banjo ("goddelijk"), en Jacques King- ma uit Voorburg bas. Sidney Pfeffer uit Capelle aan den IJssel maakt het zestal compleet met zijn klarinet cn saxophoon. De zondagmiddag in zijn nieuwe jazzcafé heeft Easton gereser veerd voor orkesten, zoals de Concorde Super Band ("met de saxofonist Scott Hamilton, die was maandagavond nog op de teevee"), de Australische Max Collie's Rhythm Aces, de Monty Sunshine Jazzband of de Rod Mason's Jazzband. Ja of nee Moer L ■i.l* nieuw s- |ia<i. 1 Ted Easton voor het gebouw Pardoeza dat wordt omgebouwd tot jazz-cajé namen. "De musici weten dat ik werk voor ze heb. Voortdurend ringt de bel op mijn kantoor in Delft. Dan wordt het een kwestie van ja of nee zeggen en van een assistent die naar Schiphol wil rijden. Geregeld ga ik bovendien naar jazzfestivals in New York. Dan zie je daar veertig bekenden. En ik maar namen opschrijven. Het jaarprogramma zit zó vol" De Easton jazzband heeft ook al vijf keer meegespeeld op het grootste jazzfestival in de wereld, het North Sea jazzfestival, dat LEIDEN - Minister Tuijnman (verkeer en waterstaat) wil niet eerder dan over vijf jaar overleg plegen over plannen voor de mogelijke terugkeer van de tram. In een brief aan het college van B en W zegt de bewindsman dat het omstreeks 1985 zinvol lijkt om eens na te gaan of een studie naar de herinvoering van de tram gewenst is. Daarbij zal dan kunnen worden gesproken over een aantal tracé-varian ten. Vooralsnog heeft minister Tuijnman geen behoefte aan monde ling overleg over deze kwestie met het Leidse gemeentebestuur. volgende week weer in het Haag se Congresgebouw losbarst met de ene na de andere klinkende naam. Over contacten heeft Eas ton niet te klagen. Voor het nieuwe jazzcafé "New Orleans" kan gaan draaien, moet er nog heel wat gebeuren. Par doeza is op het moment een "on gelofelijke" puinhoop. "Alles" is rot. De grote bar wordt eruit gesloopt om plaats te maken voor een kleine bar. ("Ik ben in de eerste plaats muziekman en geen hore- caffer".) De vloer wordt op ver schillende plekken verhoogd zo dat het publiek altijd uitzicht kan hebben op het podium en de dansvloer, die komen ter hoogte van de huidige hoofdingang op de hoek Doezastraat/Boisotkade. Die hoofdingang vervalt en wordt een nooduitgang. De deur aan de zijkant van Pardoeza aan de Boisotkade wordt de nieuwe hoofdingang. Daarbij worden de toiletten, de garderobe en een platenstalletje geplaatst met de 54 elpees waaraan de Ted Easton jazzband tot dusver heeft mee gewerkt. De hele zaak wordt zo veel mogelijk geluidsdicht ge maakt. Pluche hoef je er niet te verwachten. "Dat past niet bij een jazzcafé. Het gaat in de eerste plaats om de muziek. We houden de inrichting gezellig sober". Bovenverdieping Met eigenaar Verhoog is afgespro ken dat hij de bovenverdieping van het aloude Pardoeza zal op knappen. De benedenverdieping - het jazzcafé - is voor rekening van Easton. Easton houdt er ernstig rekening mee dat het jazzcafé na verloop van tijd uit zijn voegen zal bar sten: "Er is slechts plaats voor 175 mensen". Die kunnen naar bin nen voor dezelfde entreeprijs als in zijn Haagse jazzcafé geldt ze ven gulden vijftig. Voor radio-opname voor TROS- Sesjun, waar Easton al meer dan tien keer aan meegewerkt heeft, acht Easton zijn nieuwe zaak ui termate geschikt. "Dat parkeer- plaatsje hierzo aan de zijkant, prima. De NOS-wagen erop, een kabeltje eruit, en hup we maken radio". Easton heeft Leiden ontdekt als mogelijke jazzstad. Hij raakt er niet over uitgesproken. Voor het tweede Leidse jazzfestival in de Stadsgehoorzaal op zaterdag 17 januari is hij weer van de partij als mede-organisator. Jazz in vier zalen tegelijk met onder andere Chris Barber, de Dutch Swing Collegeband, Buddy Tate en George Chisholm. Easton overweegt ook om volgend jaar - als het weer weer mooi wordt - vóór "New Orleans, voorheen Pardoeza" jazz in de buitenlucht te brengen. Met de plannen van Easton zijn de plannen om Pardoeza te slopen voor winkels, kantoren en appar tementen wel heel ver zoekge raakt. "De gekste dingen gaan hier gebeuren", verzekert Eas ton. Mevrouw Feenstra viert eeuwfeest ADVERTENTIE Vanavond opening 18.00 uur - diverse attrakties! met medewerking van: Leidsch Dagblad 'n aktieve krant! door René van der Velden Jaap Visser Te wapen De strijd om het behoud van het Koninklijk Leger- en Wa penmuseum Generaal Hoefer duurt voort. In het Stadhuis is men nog niet gecapituleerd. Loco-burgemeester Cees Waal heeft een brief gestuurd aan de scheidende minister van defensie. Scholten, waarin hij de bewindsman vraagt om een stokje te steken voor de overplaatsing van het museum naar Delft. Zoals bekend is op dit moment een gedeelte van het Leger museum ondergebracht in het voormalige -Pesthuis bij de Plesmanlaan in Leiden en een gedeelte in het Delftse Armamentarium. Het minis terie wil over enkele jaren het hele museum in de Prinsen- stad onderbrengen omdat het Pesthuis in een zeer bouw vallige staat verkeert. In het Leidse stadhuis probeert men nu te redden wat er te redden valt. Minister Schol ten heeft begin april op uit nodiging van de gemeente Leiden een kijkje in het Pest huis genomen. Waal heeft de minister nu een brief gestuurd waarin hij stelt dat het Legermuseum voor Leiden moet worden behou den. Volgens Waal is de restauratie van het Pesthuis aanzienlijk goedkoper dan restauratie van het Armamentarium (vijf miljoen om achttien miljoen). Bovendien ligt het Legermu seum in Leiden in het hart van de randstad, op een steenworp afstand van een spoorwegstation en heeft Leiden grote bekendheid als museumstad. "Het vertrek van het Legermu seum uit Leiden zal in ernsti ge mate afbreuk doen aan de naam van Leiden als mu seumstad cn ook zullen er on geveer vijftig arbeidsplaatsen wegvallen. Een uiterst be denkelijke zaak", aldus Waal r De Scheve le in zijn brief die hij eindigt met de opmerking dat "wij gaarne bereid zijn om ons standpunt ter zake mondeling nader toe te lichten". Een gesprek tussen Waal en Scholten zit er waarschijnlijk aardig enko 'i'tje bun Uitgezakt De vaderlandse leeuw leunt weer op de Leidse sleutels. Met de grootste voorzichtig heid is dit stenen gevaarte bovenop de toegangspoort het Burchtcomplex geta- complex nadert z'n voltooi ing. Ook in de opknapbeurt van de fraaie toegangspoort zit schot. Volgens aannemer Du Prie is de poort keurig netjes "uitgezakt gerestau reerd". Uitgezakt? "Jazeker. De poort is in de loop der eeuwen naar links wegge zakt en dat moesten we van monumentenzorg zo laten", aldus Du Prie. "We hebben er alleen voor gezorgd dat de poort niet verder kon zak ken". De leeuw, die tijdelijk in de be drijfsruimte van Du Prie asiel had gekregen, staat dus weer scheef op de poort, 't Is maar dat u het weet als u uit een van de kroegjes uit de omgeving komt stappen. Moet dat? Gemeentevoorlichter Wim Is- sendonck en löco-burge- meester Cees Waal moesten gisterochtend hun beste Ita- groep gemeenteraadsleden en vertegenwoordigers van woningbouwverenigingen uit de omgeving van Milaan uit te leggen hoe in Leiden de stadsvernieuwing wordt aan gepakt. Met stijgende verbazing wan delden de ongeveer 35 Italia nen door het Morskwartier, Haagwegkwartier en het He- rengracht-Zijlsingelgebied. het grootste stadsvernieu wingsproject in Nederland. Glazen deuren, dat vonden de Milanezen maar heel vreemd, want dan kun je toch zomaar bij iemand anders binnen dringenOok c aalkeu bü i ■rbaas vatie keld. stauratie van het Burcht- at alles nog steeds Vrolijk gezelschap uit Italië. met dubbele muren". Ook de "stukadores" schijnen in Ita lië nog een zeer belangrijke rol b(j de renovatie spelen In het Morskwartier hebben de Italianen nog wat gesprekjes gevoerd met bewoners van gerenoveerde woningen. Dat leverde aardige tafereeltjes op. Zo verscheen bij een van do willekeurige huizen waar op de bel werd gedrukt een stofdoek, deuropen "Moet dat" jewapend m o de gerenoN klonk het. om d'r dan maar even in. ah rde b< id naar netjes houdt" taarop de hele familie naai LEIDEN - Honderd wordt ze mor gen. En nog steeds is Grietje Feenstra-Hasselbach. die in het bejaardentehuis "Rijn en Vliet" woont, zeer kras. "Televisiekij ken doe ik nog geregeld en Ik kan ook nog lezen", zegt ze. "En u moet vooral opschrijven dat ik een bewogen leven achter de rug heb. Dat mijn pad niet over rozen ging". Voor de feestelijke gele genheid is haar kleindochter overgekomen uit Zuid-Afrika "Binnenvestgracht. Langegracht. HerenstraatVrij precies somt de bijna honderjange een aantal straten op waarin ze heeft ge woond. "Dat ik op de Binnen vestgracht heb gewoond kan ik me haast niet meer herinneren Maar wat wilt u: daar ben ik gebo ren en dat is al zo lang geleden". De beste herinneringen bewaart mevrouw Feenstra-Hasselbach echter aan het Rapenburg. Om streeks 1920 verhuisde ze naar die straat. "Om in mijn onderhoud te voorzien had ik daar een pension. Ik moest wel. Mijn man was ge storven en ik moest toch voor m'n dochtertje zorgen". Studenten Beneden het pension was een danszaal Gerege'.* werden daar danslessen gegeven. Ze ver huurde kamers aan studenten en wetenschappers "Nietalleenaan studenten hoor. Daar word je niet veel rijker van En je moet oppas sen, want anders ga je nog naar de bliksem ook". Ze had een hekel aan mensen die dag en nacht leefden. Die had ze dus ook liever niet in huis. Wel praat ze nog steeds met veel ple zier over de buitenlandse geleer den, die ze in huis had. "Die stu deerden en werkten hier. Meestal verstond ik die mensen niet zo goed. We lachten dan wat. Ge bruld hebben we". Heimwee Fe. Eenmaal vertrok n stra-Hasselbach uit Leiden. In 1950 ging ze naar Zuid-Afrika. waar haar kleindochter nog steeds woont. Het was de bedoe ling dat zij daar zou blijven, maar na een tweejarig verblijf hield ze het voor gezien. "Ik kreeg heim wee", is het bondige antwoord. Snel verhuisde ze weer naar Lei den Terug naar het Rapenburg. Achttien jaar geleden kreeg ze een kamer in het nieuwe beiaarden- tehuis "Rijn en Vliet". Ik zat hier al voordat de boel officieel was geopend", zegt ze. "Of ik het hier naar m'n zin heb" Zeker Ik vind het alleen vervelend dat alle goeie televisie-stukken zo laat worden uitgezonden. Daar kan ik niet meer naar kijken. Te laat. Ik zou de hele dag liggen slapen. En dat kan natuurlijk niet". "Of ik het leuk vind dat ik honderd word? Eigenlijk niet. Maarjc doet er niets tegen. Mijn kleindochter egt ook al dat ze een dagje ouder >rdt" rer gelegenheid van haar v€ dag mocht mevrouw Feei Hasselbach «en feestmen menstellcn. "En dat is", ze natuurlijk het leukste va hele dao" □aa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 3