Sobere uitvoering
van 'Zauberflöte'
Ars Musica
zware opgave
m-m
DE ZILVEREN GIRAF
OPERA UIT KEULEN
Weinig
publiek
voor
country-
show
Dick Wama overleden
u
MAANDAG 23 JUNI 1980
OEGSTGEEST - Het pro
gramma dat het kamerkoor
Ars Musica onder leiding
van Theo Goedhart op het
zondagse koffieconcert in
het Groene Kerkje presen
teerde, maakte op het eerste
gezicht al een zeer verzorgde
indruk: wereldlijke en ker
kelijke composities wissel
den elkaar in vijf blokken
gegroepeerd af, waarbij het
hoofdaccent lag bij muziek
uit de periode van 1450-1700,
het hoogtepunt van de a ca-
pella-muziek. Bovendien
waren aan het programma
de complete teksten van alle
22 gezongen nummers toe
gevoegd. Ook binnen de vijf
blokken waren de onderde
len zeer afwisselend gegroe
peerd.
Hoe kleiner een ensemble is,
hoe hoger de eisen zijn die
aan de capaciteiten van ie
der lid afzonderlijk worden
gesteld. In dit opzicht heeft
het uit 18 leden bestaande
Ars Musica zich voor een
zware opgave gesteld, waar
aan gezien het zeer uiteenlo
pende niveau van de uitge
voerde werken niet geheel is
voldaan. De ingewikkelde
structuur van Obrechts' so
listisch gezongen 'Paree
Domino' stelde te hoge zang-
technische eisen, en Bach's
polyphonic in 'Psallite Deo
nostro' betekende een te gro
te krachttoer voor het gehele
koor.
Wanneer van te voren zorg
vuldiger was gestemd, was
ook de toepassing van de
door een aantal koorleden
bespeelde oude instrumen
ten beter geslaagd geweest:
de nu optredende storende
onzuiverheid kan niet geheel
op rekening van de primitie
ve constructie van deze in
strumenten geschreven
worden, en bracht het koor
in 'Blow thy horn, Hunter'
zelfs duidelijk uit balans.
Daarentegen wist Theo Goed
hart, die zich waar nodig ook
zelf bij zijn koor voegde, in
de meer eenvoudige zettin
gen vaak verrassende resul
taten te bereiken; in Ben-
net's 'Weep o mine eyes' werd
de melancholieke stemming
uitstekend getroffen, het
grappige 'Je ne l'ose dire' van
Pierre Certon het Echo-lied
je van Orlando di Lasso
kwamen volkomen tot hun
recht, en Hugo Distler's 'Es
geht ein dunklc Wolk herein'
was ronduit voortreffelijk.
Al met al overheerst als slo-
tindruk, dat dit sympathieke
koor binnen bepaalde gren
zen tot een zeer goed resul
taat kan komen.
MIES ALBARDA
DEN HAAG - De liefhebbers van het traditionele operare
pertoire zijn in het inmiddels ten einde gelopen Holland
Festival maar matig aan hun trekken gekomen. Het was
daarom een aardig idee van het Congresgebouw in Den
Haag om de Opera uit Keulen voor twee voorstellingen uit
te nodigen.
Men kan echter van mening ver
schillen over het feit of het nu wel
zo geslaagd was hiervoor de keus
te laten vallen op een "Zauberflö-
te" die al in september 1972 in
première was gegaan. Het argu
ment dat men eens de aandacht
wilde vestigen op de regies van
Jean-Pierre Pon ,11e, is nauwe
lijks steekhoudend. Ponnelle
heeft in Keulen opvallender ens
ceneringen afgeleverd en daarbij
kan men zich afvragen in hoever
re deze voorstelling nog repre
sentatief is sinds hij enkele jaren
geleden tijdens de Salzburger
Festspiele een nieuwe regie pre
senteerde.
Aan de andere kant was de voor
stelling wel weer veel aantrekke
lijker dan de jongste produktie
van de Nederlandse Operastich
ting. Ponnelle heeft bewust afge
zien van adembenemende decors
en kostuums en de aandacht
volledig geconcentreerd op de
tekst, o.m. door traditionele cou
pures in de dialogen weer te ope
nen. Door de tekst steeds zo let
terlijk mogelijk te nemen kon hij
zich concentreren op de tegen
stelling tussen dag en nacht, en
om dit te accentueren presen
teerde hij Sarastro niet als een
grijsaard, maar als leeftijdgenoot
van de Koningin van de Nacht.
Het basisdécor deed denken aan
het Chinese theater met een
doorkijk naar een kleinei podium
in het midden en aan weerszijden
twee poorten. De Chinese draak
tijdens de eerste scène suggereert
een sprookjesachtige aanpak,
maar geleidelijk aan krijgt een
soort magisch realisme de ovei-
hand. Waarbij christelijke en hei
dense symbolen door elkaar
worden gebruikt.
De personages werden niet ont
daan van hun traditionele sym
bolic, maar ze werden wel dichter
bij elkaar gebracht, waardoor
met name de vertolkers van Sara
stro en Papageno tot een grotere
persoonlijke inbreng konden
komen dan wanneer ze als ex
treme karakters gepresenteerd
waren. Aan de andere kant ging
dit ten koste van Tamino en Pa-
mina, meestal de twee enige
'normale'' mensen, maar nu
enigszins kleurloze figuren in een
wel zeer menselijke omgeving.
Op muzikaal gebied kwam het bes
te deel uit de orkestbak. John
Pritchard had gekozen voor een
klein instrumentaal ensemble en
kwam daarmee tot een tintelende
en doorzichtige vertolking die
bijna verzonk in de akoestiek van
het Congresgebouw. De solisten
vormden duidelijk een hecht in
gespeeld ensemble en dit woog
op tegen het feit dat de hoofdrol
len naar Keulse maatstaven voor
het merendeel met tweede garni
tuur bezet waren, sommigen zelfs
al sinds de première in 1972.
Herman Winkler zong zijn Tamino
karakterloos, maar betrouwbaar
en Margaret Neville groeide na
een aarzelende inzet uit tot een
vocaal rijpe Pamina. Claudio Ni-
colai, die als Papageno in het be
gin wat ritmische moeilijkheden
had, bouwde zijn rol daarna uit
tot een positief karakter, maar de
Koningin van de Nacht van May
Sandos was allesbehalve een
voorbeeld van zuivere intonatie.
Harald Stamm, indertijd de Spre-
cher, was uitgegroeid tot een
welluidende en warme Sarastro,
terwijl de huidige Sprecher door
Thomas Thomaschke (invaller
voor Victor Braun) met een wel
erg ruim vibrato gezongen werd.
De overige solisten voldeden uit
stekend, maar de enige echte uit
schieter vormde het ensemble
van de drie dames, die tot een
zeldzaam gedetailleerde mate
van samenspel kwamen.
PAUL KORENHOF
LEIDEN - Hoewel Jimmy Payne,
Patsy Montana, Jim Passey, de
Kelvin Henderson Band en A.G.
Kate namen zijn, die voor
country-muziekliefhebbers be
slist enige betekenis hebben, luk
te het de organisatie van de zater
dagavond in de Stadsgehoorzaal
gehouden Summer Country Mu
sic Show niet meer dan vijftig
r deze avond te inte-
i. De deelnemers aan deze
show hebben er, muzikaal ge
sproken, alles aan gedaan om de
ze avond tot een succes te maken.
Maar voor zo weinig publiek op
treden in de Stadsgehoorzaal, die
tenminste 1000 man bergen kan,
is toch wat ongemakkelijk. De
weinige bezoekers, die de weg
A.G. en Kate
naar de Breestraat hadden weten
te vinden, bleken in elk geval zeer
genoten te hebben van A.G. en
Katc, terwijl van de buitenlandse
artiesten vooral Jimmy Payne
sterk de aandacht trok. Ook de in
Zweden (Stockholm) geformeer
de formatie Kelvin Henderson
Band heeft een goede reputatie in
country westernkringen opge
bouwd. Onder de artiesten on
derling bestond zaterdagavond
een zeer goede sfeer, maar ook zij
kondep niet verhoeden, dat de
Summer Country Music Show in
Leiden dik in de rode cijfers ein
digde.
BERT KOEKEBAKKER.
AMSTERDAM - Dick Wama, die geduiende tientallen jaren met zijn vaste
partnei Wim het komische duo De Wama s. vormde, is in het afgelopen
weekeinde in een ziekenhuis in Amsterdam ovei 'eden. Hij bereikte de
leeftijd van 64 jaar.
Dick Wama. die al geruime tijd ziek was, vierde vooral in de jaren vijftig
grote triomfen. Samen met Wim Wama stond hij in menig revue- en
variétéprogramma. Met hun koldeneke liedjes en schetsjes trokken de
Wama's jaren achtereen volle zalen. Het was Wim Wama die nu al weei
geruime tijd geleden de samenwerking verbrak, omdat de populariteit
van het duo begon te tanen. Wim Wan-
Amsterdams Volkstoneel en Dick Wama i
telheid.
f^Rsi^'WAKJ OÜ - 1 F
ACW.WATHAPJg AlvPgR'Ê,
vjpra/acwc .wutwouets) z>jsj
MAAR ggN. A söBgR vauoe
ARAioeo
gfeAMTwoopsr
pe
EEAlWI^E
1/EA^EAJ
A-ts JE zoiaf/T vooe\
Eeaj nieuwe. Batter*?
/Ai \JE Mier
/virv*_ ïj
De belevenissen van Jommeke
Leidse bioscopen
LIDO 2: The Fog", da. 2.30, 7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur. 16 jr.
LIDO 3 Mysterie in triplo da. 2.30,
Bioscopen Alphen
EURO 1: "The knock-out cop", da. 1.30,
6.30 en 9.00 uur, zo. ook 4.00 uur, al.
Nachtvoorstelling: "The Passage", za.
12.15 uur. 16 jr.
EURO 2: "Kramer versus Kramer", da.
1.45,6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30,4.15.6 45 en
9 15 uur. 12 jr.
Nachtvoorstelling: Blazing Magnum
za. 12.15 uur, 16 jr
EURO 3: 'Spel voor aasgieren", da.7.00
en 9.30 uur, zo. 4 15,7.00en 9.30 uur. do..
vr.. ma. en di. ook 1.45 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Jungleboek za., zo
en woe. 1.30 uur.
Nachtvoorstelling: "Josephine Mutzen-
bacher 3", za. 12.15 uur, 18 jr
EURO 4: "Lieve jongensda. 2.00, 7.15
en 9 45 uur, zo. ook 4.30 uur. za ook 12.15
uur, 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
GREENWAY "Kung Fu meesters", do.
en woe. 8 15 uur. vr. 7 00 uur. za. 4.00 en
7 00 uur. zo 6.15 uur. 16 jr
"Coming Home vr. en za. 9.15 uur, zo.
8 45. di. 8 15 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "De fluit met de zes
smurfen", za. en zo. 2.00 uur. woe. 2.15
ZOMER-VISSOEP
wel met^royaajTzomep
groente Zet een schol-
of tonggraat op met 1 li-
wortel en citroen.
kneusde peperkorrels"
takjes peterselie. Zeef
de bouillon na een half
uur trekken Snijd 200 g
visfilet in smalle reep-
Srupper een rode en
U p,tJ*S
worteltje
k het I
■Itol in schijQes of
Snijd 2 fli
lichtgi
dobbelsteentjes Laat
het groentemengsel 10
pruttelen Voeg
vlak v
"wÏ'SÏN
Kindermatinee: "Batman", zi
2.30 uur. zo. 2.00 uur.
Nachtvoorstelling: "Serpico",
11.30 uur. 16 jr.
WEERRAPPORTEN
Bert Kaempfert
(56) overleden
PALMA DE MALLORCA - Op 56-
jarigc leeftijd is gisteren over
leden de Duitse componist, ar
rangeur en orkestleider Bert
Kaempfert. Hij stierf in zijn vil
la bij Cala Brava op Mallorca
aan een beroerte.
Bert Kaempfert werd op 16 okto
ber 1923 in Hamburg geboren.
Hij kreeg internationale be
kendheid met schlagers als "Die
Gitare und das Meer", "Wonder
land bei Nacht", "Spanish eves",
"Strangers in the night", "Dan-
ke schön", "African beat",
"Swinging safari" en vele ande-
Van de meer dan twinig lang
speelplaten met liedjes van
Kaempfert werden miljoenen
exemplaren verkocht.
i hedenmorgen 7 i
Amsterdam
De Bilt
Deelen
Eelde
Eindhoven
Den Helder
si
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur.
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage-
Sportmedisch Advies Centrum; blessu
respreekuur Elisabcthziekenhuis, Lei
derdorp, 's maandags van 19.30-20.30
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) en van
18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar
tier van avondbezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten behalve kinderen
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders)
Maandag t/m vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14.45-15.00 uur.
zoek wordt toegestaan kan de hoofdve;
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19 00 uur
Bezoektijden kinderafdeling
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-1130
13.30-14.15 en 18.30-19 30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
Twente
Vlissingen
Zd. Limburg
Aberdeen
Athene
Brussel
Frankfort
Geneve
Helsinki
Innsbruck
Klagenfurt
Lissabon
Locarno
Londen
Luxemburg
Madrid
Mallorca
München
Oslo
Casa Blanca
Istanbul
Tunis
half bewolkt 10
zwaar bew. 9
licht bew. 11
half bewolkt 9
half bewolkt 6
onbewolkt 20
:waar bewolkt 17
licht bew. 10
half bewolkt 11
zwaar bew 9
zwaar bew. 11
licht bew. 12
half bewolkt 13
half bew. 9
iialf bewolkt 18
half bewolkt 9
half bewolkt 20
onbewolkt 22
c(üud^Zieuius
23 juni 1980
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Dezer dagen vervoegde zich op
een ochtend een schoorsteen
veger met zijn helper aan een
huis op den Faubourg Saint-
Honoré te Parijs, dat door
versche'dene gezinnen be
woond wordt, met de bood
schap dat hij door zijn pa
troon gezonden was om de
schoorsteenen na te zien. De
concierge liet hen op hét dak
klimmen, waar zij slechts een
half uur doorbrachten en toen
weggingen met de woorden
'Wij hebben den boel eens na
gekeken en komen overmor
gen terug om aan het werk te
gaan'. Dienzelfden avond
heerschte in het huis een groo-
te opschudding, want de
huurders van 'de bovenver
diepingen, allen kleine
beambten en dienstbaren,
hadden bij hun thuiskomst
hunnen kasten en koffers
opengebroken gevonden en
van alle geldswaarde en kost
baarheden beroofd. De ge
waande schoorsteenvegers,
die door den concierge arge
loos waren toegelaten, had
den van het half uurtje ge
bruik gemaakt niet om de
schoorsteenen. maar wel om
de verschillende bovenkamer
tjes op hun gemak te onder
zoekenEen zoldervenster had
hun den toegang gemakkelijk
gemaakt.
Te Brussel is een meisje van
zeven jaar op heeterdaad be
trapt. terwijl zij iemand een
portemonnaie afhandig
trachtte te maken. Bij onder
zoek bleek dat zij in den laat-
sten tijd niet minder dan der
tien. dergelijke voorwerpen
had ontvreemden dat wel op
last van hare ouders, die zich
de opbrengst toeeigenden. Het
kind zal aan dit fraaie ou
derlijk gezag worden ont
trokken.
Vijftig jaar geleden:
- Voor de eerste maal m de ge
schiedenis van het Zwitser-
sche parlement is het in den
Nationalen Raad tot hand
tastelijkheden gekomen. Bij
de behandeling fan een rap
port van den Bondsraad over
de tiende assemblee merkte
een Katholieke afgevaardig
de op, dat op de lijst van co
caïnesmokkelaars geen
Zwilsersche kapitalisten
voorkwamen, wel een Russi
sche communist. Een commu
nistische afgevaardigde
schold daarop den Katholiek
wit voor leugenaar, waarop
deze den communist een oor
veeg gaf. Er OMtffcmd M
vreeselijk tumult, zoodat de
zitting onderbroken moest
worden. In de pauze geraak
ten de tegensta nders wederom
slaags, waarbij de communist
den Katholiek een oorveeg te-
ruQQaf- Fen vertegenwoordi
ger der boeren greep daarop
den communist beet en wierp
hem de zaal uit.
wef Z'JW AldjJP UAAS—
Juuue, Pie
hi&r os. ga+re &cHA-r-rBro
W&SHAU6AJ gM ÖN&
v ROAWPi. PVT0M 2t«gK)..
SXoffS- <5RAP y
vt- orp&fzx&c
wewsrrpe-