Sobere uitvoering van 'Zauberflöte' Ars Musica zware opgave m-m DE ZILVEREN GIRAF OPERA UIT KEULEN Weinig publiek voor country- show Dick Wama overleden u MAANDAG 23 JUNI 1980 OEGSTGEEST - Het pro gramma dat het kamerkoor Ars Musica onder leiding van Theo Goedhart op het zondagse koffieconcert in het Groene Kerkje presen teerde, maakte op het eerste gezicht al een zeer verzorgde indruk: wereldlijke en ker kelijke composities wissel den elkaar in vijf blokken gegroepeerd af, waarbij het hoofdaccent lag bij muziek uit de periode van 1450-1700, het hoogtepunt van de a ca- pella-muziek. Bovendien waren aan het programma de complete teksten van alle 22 gezongen nummers toe gevoegd. Ook binnen de vijf blokken waren de onderde len zeer afwisselend gegroe peerd. Hoe kleiner een ensemble is, hoe hoger de eisen zijn die aan de capaciteiten van ie der lid afzonderlijk worden gesteld. In dit opzicht heeft het uit 18 leden bestaande Ars Musica zich voor een zware opgave gesteld, waar aan gezien het zeer uiteenlo pende niveau van de uitge voerde werken niet geheel is voldaan. De ingewikkelde structuur van Obrechts' so listisch gezongen 'Paree Domino' stelde te hoge zang- technische eisen, en Bach's polyphonic in 'Psallite Deo nostro' betekende een te gro te krachttoer voor het gehele koor. Wanneer van te voren zorg vuldiger was gestemd, was ook de toepassing van de door een aantal koorleden bespeelde oude instrumen ten beter geslaagd geweest: de nu optredende storende onzuiverheid kan niet geheel op rekening van de primitie ve constructie van deze in strumenten geschreven worden, en bracht het koor in 'Blow thy horn, Hunter' zelfs duidelijk uit balans. Daarentegen wist Theo Goed hart, die zich waar nodig ook zelf bij zijn koor voegde, in de meer eenvoudige zettin gen vaak verrassende resul taten te bereiken; in Ben- net's 'Weep o mine eyes' werd de melancholieke stemming uitstekend getroffen, het grappige 'Je ne l'ose dire' van Pierre Certon het Echo-lied je van Orlando di Lasso kwamen volkomen tot hun recht, en Hugo Distler's 'Es geht ein dunklc Wolk herein' was ronduit voortreffelijk. Al met al overheerst als slo- tindruk, dat dit sympathieke koor binnen bepaalde gren zen tot een zeer goed resul taat kan komen. MIES ALBARDA DEN HAAG - De liefhebbers van het traditionele operare pertoire zijn in het inmiddels ten einde gelopen Holland Festival maar matig aan hun trekken gekomen. Het was daarom een aardig idee van het Congresgebouw in Den Haag om de Opera uit Keulen voor twee voorstellingen uit te nodigen. Men kan echter van mening ver schillen over het feit of het nu wel zo geslaagd was hiervoor de keus te laten vallen op een "Zauberflö- te" die al in september 1972 in première was gegaan. Het argu ment dat men eens de aandacht wilde vestigen op de regies van Jean-Pierre Pon ,11e, is nauwe lijks steekhoudend. Ponnelle heeft in Keulen opvallender ens ceneringen afgeleverd en daarbij kan men zich afvragen in hoever re deze voorstelling nog repre sentatief is sinds hij enkele jaren geleden tijdens de Salzburger Festspiele een nieuwe regie pre senteerde. Aan de andere kant was de voor stelling wel weer veel aantrekke lijker dan de jongste produktie van de Nederlandse Operastich ting. Ponnelle heeft bewust afge zien van adembenemende decors en kostuums en de aandacht volledig geconcentreerd op de tekst, o.m. door traditionele cou pures in de dialogen weer te ope nen. Door de tekst steeds zo let terlijk mogelijk te nemen kon hij zich concentreren op de tegen stelling tussen dag en nacht, en om dit te accentueren presen teerde hij Sarastro niet als een grijsaard, maar als leeftijdgenoot van de Koningin van de Nacht. Het basisdécor deed denken aan het Chinese theater met een doorkijk naar een kleinei podium in het midden en aan weerszijden twee poorten. De Chinese draak tijdens de eerste scène suggereert een sprookjesachtige aanpak, maar geleidelijk aan krijgt een soort magisch realisme de ovei- hand. Waarbij christelijke en hei dense symbolen door elkaar worden gebruikt. De personages werden niet ont daan van hun traditionele sym bolic, maar ze werden wel dichter bij elkaar gebracht, waardoor met name de vertolkers van Sara stro en Papageno tot een grotere persoonlijke inbreng konden komen dan wanneer ze als ex treme karakters gepresenteerd waren. Aan de andere kant ging dit ten koste van Tamino en Pa- mina, meestal de twee enige 'normale'' mensen, maar nu enigszins kleurloze figuren in een wel zeer menselijke omgeving. Op muzikaal gebied kwam het bes te deel uit de orkestbak. John Pritchard had gekozen voor een klein instrumentaal ensemble en kwam daarmee tot een tintelende en doorzichtige vertolking die bijna verzonk in de akoestiek van het Congresgebouw. De solisten vormden duidelijk een hecht in gespeeld ensemble en dit woog op tegen het feit dat de hoofdrol len naar Keulse maatstaven voor het merendeel met tweede garni tuur bezet waren, sommigen zelfs al sinds de première in 1972. Herman Winkler zong zijn Tamino karakterloos, maar betrouwbaar en Margaret Neville groeide na een aarzelende inzet uit tot een vocaal rijpe Pamina. Claudio Ni- colai, die als Papageno in het be gin wat ritmische moeilijkheden had, bouwde zijn rol daarna uit tot een positief karakter, maar de Koningin van de Nacht van May Sandos was allesbehalve een voorbeeld van zuivere intonatie. Harald Stamm, indertijd de Spre- cher, was uitgegroeid tot een welluidende en warme Sarastro, terwijl de huidige Sprecher door Thomas Thomaschke (invaller voor Victor Braun) met een wel erg ruim vibrato gezongen werd. De overige solisten voldeden uit stekend, maar de enige echte uit schieter vormde het ensemble van de drie dames, die tot een zeldzaam gedetailleerde mate van samenspel kwamen. PAUL KORENHOF LEIDEN - Hoewel Jimmy Payne, Patsy Montana, Jim Passey, de Kelvin Henderson Band en A.G. Kate namen zijn, die voor country-muziekliefhebbers be slist enige betekenis hebben, luk te het de organisatie van de zater dagavond in de Stadsgehoorzaal gehouden Summer Country Mu sic Show niet meer dan vijftig r deze avond te inte- i. De deelnemers aan deze show hebben er, muzikaal ge sproken, alles aan gedaan om de ze avond tot een succes te maken. Maar voor zo weinig publiek op treden in de Stadsgehoorzaal, die tenminste 1000 man bergen kan, is toch wat ongemakkelijk. De weinige bezoekers, die de weg A.G. en Kate naar de Breestraat hadden weten te vinden, bleken in elk geval zeer genoten te hebben van A.G. en Katc, terwijl van de buitenlandse artiesten vooral Jimmy Payne sterk de aandacht trok. Ook de in Zweden (Stockholm) geformeer de formatie Kelvin Henderson Band heeft een goede reputatie in country westernkringen opge bouwd. Onder de artiesten on derling bestond zaterdagavond een zeer goede sfeer, maar ook zij kondep niet verhoeden, dat de Summer Country Music Show in Leiden dik in de rode cijfers ein digde. BERT KOEKEBAKKER. AMSTERDAM - Dick Wama, die geduiende tientallen jaren met zijn vaste partnei Wim het komische duo De Wama s. vormde, is in het afgelopen weekeinde in een ziekenhuis in Amsterdam ovei 'eden. Hij bereikte de leeftijd van 64 jaar. Dick Wama. die al geruime tijd ziek was, vierde vooral in de jaren vijftig grote triomfen. Samen met Wim Wama stond hij in menig revue- en variétéprogramma. Met hun koldeneke liedjes en schetsjes trokken de Wama's jaren achtereen volle zalen. Het was Wim Wama die nu al weei geruime tijd geleden de samenwerking verbrak, omdat de populariteit van het duo begon te tanen. Wim Wan- Amsterdams Volkstoneel en Dick Wama i telheid. f^Rsi^'WAKJ OÜ - 1 F ACW.WATHAPJg AlvPgR'Ê, vjpra/acwc .wutwouets) z>jsj MAAR ggN. A söBgR vauoe ARAioeo gfeAMTwoopsr pe EEAlWI^E 1/EA^EAJ A-ts JE zoiaf/T vooe\ Eeaj nieuwe. Batter*? /Ai \JE Mier /virv*_ ïj De belevenissen van Jommeke Leidse bioscopen LIDO 2: The Fog", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 16 jr. LIDO 3 Mysterie in triplo da. 2.30, Bioscopen Alphen EURO 1: "The knock-out cop", da. 1.30, 6.30 en 9.00 uur, zo. ook 4.00 uur, al. Nachtvoorstelling: "The Passage", za. 12.15 uur. 16 jr. EURO 2: "Kramer versus Kramer", da. 1.45,6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30,4.15.6 45 en 9 15 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: Blazing Magnum za. 12.15 uur, 16 jr EURO 3: 'Spel voor aasgieren", da.7.00 en 9.30 uur, zo. 4 15,7.00en 9.30 uur. do.. vr.. ma. en di. ook 1.45 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Jungleboek za., zo en woe. 1.30 uur. Nachtvoorstelling: "Josephine Mutzen- bacher 3", za. 12.15 uur, 18 jr EURO 4: "Lieve jongensda. 2.00, 7.15 en 9 45 uur, zo. ook 4.30 uur. za ook 12.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY "Kung Fu meesters", do. en woe. 8 15 uur. vr. 7 00 uur. za. 4.00 en 7 00 uur. zo 6.15 uur. 16 jr "Coming Home vr. en za. 9.15 uur, zo. 8 45. di. 8 15 uur. 16 jr. Kindermatinee: "De fluit met de zes smurfen", za. en zo. 2.00 uur. woe. 2.15 ZOMER-VISSOEP wel met^royaajTzomep groente Zet een schol- of tonggraat op met 1 li- wortel en citroen. kneusde peperkorrels" takjes peterselie. Zeef de bouillon na een half uur trekken Snijd 200 g visfilet in smalle reep- Srupper een rode en U p,tJ*S worteltje k het I ■Itol in schijQes of Snijd 2 fli lichtgi dobbelsteentjes Laat het groentemengsel 10 pruttelen Voeg vlak v "wÏ'SÏN Kindermatinee: "Batman", zi 2.30 uur. zo. 2.00 uur. Nachtvoorstelling: "Serpico", 11.30 uur. 16 jr. WEERRAPPORTEN Bert Kaempfert (56) overleden PALMA DE MALLORCA - Op 56- jarigc leeftijd is gisteren over leden de Duitse componist, ar rangeur en orkestleider Bert Kaempfert. Hij stierf in zijn vil la bij Cala Brava op Mallorca aan een beroerte. Bert Kaempfert werd op 16 okto ber 1923 in Hamburg geboren. Hij kreeg internationale be kendheid met schlagers als "Die Gitare und das Meer", "Wonder land bei Nacht", "Spanish eves", "Strangers in the night", "Dan- ke schön", "African beat", "Swinging safari" en vele ande- Van de meer dan twinig lang speelplaten met liedjes van Kaempfert werden miljoenen exemplaren verkocht. i hedenmorgen 7 i Amsterdam De Bilt Deelen Eelde Eindhoven Den Helder si Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur Elisabcthziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag t/m vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. zoek wordt toegestaan kan de hoofdve; pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19 00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130 13.30-14.15 en 18.30-19 30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). Twente Vlissingen Zd. Limburg Aberdeen Athene Brussel Frankfort Geneve Helsinki Innsbruck Klagenfurt Lissabon Locarno Londen Luxemburg Madrid Mallorca München Oslo Casa Blanca Istanbul Tunis half bewolkt 10 zwaar bew. 9 licht bew. 11 half bewolkt 9 half bewolkt 6 onbewolkt 20 :waar bewolkt 17 licht bew. 10 half bewolkt 11 zwaar bew 9 zwaar bew. 11 licht bew. 12 half bewolkt 13 half bew. 9 iialf bewolkt 18 half bewolkt 9 half bewolkt 20 onbewolkt 22 c(üud^Zieuius 23 juni 1980 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Dezer dagen vervoegde zich op een ochtend een schoorsteen veger met zijn helper aan een huis op den Faubourg Saint- Honoré te Parijs, dat door versche'dene gezinnen be woond wordt, met de bood schap dat hij door zijn pa troon gezonden was om de schoorsteenen na te zien. De concierge liet hen op hét dak klimmen, waar zij slechts een half uur doorbrachten en toen weggingen met de woorden 'Wij hebben den boel eens na gekeken en komen overmor gen terug om aan het werk te gaan'. Dienzelfden avond heerschte in het huis een groo- te opschudding, want de huurders van 'de bovenver diepingen, allen kleine beambten en dienstbaren, hadden bij hun thuiskomst hunnen kasten en koffers opengebroken gevonden en van alle geldswaarde en kost baarheden beroofd. De ge waande schoorsteenvegers, die door den concierge arge loos waren toegelaten, had den van het half uurtje ge bruik gemaakt niet om de schoorsteenen. maar wel om de verschillende bovenkamer tjes op hun gemak te onder zoekenEen zoldervenster had hun den toegang gemakkelijk gemaakt. Te Brussel is een meisje van zeven jaar op heeterdaad be trapt. terwijl zij iemand een portemonnaie afhandig trachtte te maken. Bij onder zoek bleek dat zij in den laat- sten tijd niet minder dan der tien. dergelijke voorwerpen had ontvreemden dat wel op last van hare ouders, die zich de opbrengst toeeigenden. Het kind zal aan dit fraaie ou derlijk gezag worden ont trokken. Vijftig jaar geleden: - Voor de eerste maal m de ge schiedenis van het Zwitser- sche parlement is het in den Nationalen Raad tot hand tastelijkheden gekomen. Bij de behandeling fan een rap port van den Bondsraad over de tiende assemblee merkte een Katholieke afgevaardig de op, dat op de lijst van co caïnesmokkelaars geen Zwilsersche kapitalisten voorkwamen, wel een Russi sche communist. Een commu nistische afgevaardigde schold daarop den Katholiek wit voor leugenaar, waarop deze den communist een oor veeg gaf. Er OMtffcmd M vreeselijk tumult, zoodat de zitting onderbroken moest worden. In de pauze geraak ten de tegensta nders wederom slaags, waarbij de communist den Katholiek een oorveeg te- ruQQaf- Fen vertegenwoordi ger der boeren greep daarop den communist beet en wierp hem de zaal uit. wef Z'JW AldjJP UAAS— Juuue, Pie hi&r os. ga+re &cHA-r-rBro W&SHAU6AJ gM ÖN& v ROAWPi. PVT0M 2t«gK).. SXoffS- <5RAP y vt- orp&fzx&c wewsrrpe-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19