ZATERDAG 21 JUNI 1980 jMjDy @§»®ir p) (o)ir Ka LEIDEN - "Ik had altijd wat. Als ik opstond was ik dood moe en wilde ik eigenlijk al leen maar terug naar bed. Als ik thuiskwam van m'n werk dook ik er vaak maar weer in. Terwijl ik me nu. ontzettend goed voel. Ik doe alles en kan alles". Het verhaal van Polly Rosier (35) is één pleidooi voor de macrobiotiek. "Ik voel aan den lijve dat het goed voor me is, voor mij, voor ieder- een"zegt ze na twee jaar ma crobiotisch eten. Haar leven lang had ze last van allerlei vage kwalen en klachten. Moeheid. Darm- en maagklachten. Hoofdpijn. "Klachten waar je meeNiaar dokter gaat en die iegt dan: daar moet je mee leren le ven" zegt ze wat veront waardigd. Bij die dooddoener legde Polly zich niet neer. Ze ging het in anders eten" zoeken. Begon eerst met rauwkost "maar die kwam na een tijdje m'n neus uit. Bovendien vóelde ik, doordat het te eenzijdig was, mijn conditie op den duur weer achteruit gaan. Trouwens, rekening hou dend met de seizoenen is het niet wenselijk om ook in de winter, het jin-klimaat, uit sluitend rauwkost te gebrui ken". Directe aanleiding tot de con frontatie met de macrobio tiek was een kennis. Door de medische wetenschap onge neeslijk ziek verklaard kwam die bij het Oost West Centrum terecht. Dankzij een macrobiotisch dieet verdween het kankergezwel langzaam maar zeker. Polly veranderde haar eetge woonten geleidelijk aan. "Met fanatisme loopt het al tijd verkeerd af' geeft ze daarvoor als reden op. In middels is haar behoefte aan traditioneel voedsel goed deels verdwenen. Gebak, snoep, ze taalt er niet naar. Neemt het ook niet. Echt fa natiek wil ze niet zijn. "Als ik trek heb in een stukje kaas neem ik het gewoon. Hoewel ik dat een dag later wel merk. Ik moet dan m'n neus door al die slijmvorming meer snuiten. Ik denk dat hoe langer je bezig bent met de macrobiotiek, des te ge voeliger je lichaam wordt." Ze is overslank. Ziet er zicht baar goed uit met glanzend haar en een gave huid. Zelf vindt Polly ook dat ze er ver geleken met een paar jaar te rug beter uit ziet. De kilo's vocht die haar lichaam vast hield zijn allang verdwenen. Het volgen van een macrobio tische levenswijze levert lang niet alleen maar voor delen op. Het brengt haar so ciale leven soms aardig in het nauw. Vooral als ze in een restaurant eet. "De eerste hap is nog wel lekker. Maar op een gegeven moment ga ik de kleurstoffen echt proe ven. Na twee happen hoef ik al niet meer. Je reuk- en smaakvermogen gaan met sprongen vooruit. Echt", zegt ze met overtuiging, "als ze mij laten kiezen tussen een schitterende maaltijd en natuurvoeding kies ik toch het laatste". Bij anderen maakt ze er niet zo'n punt van. "Ik eet wel wat mee. Ik ben tenslotte niet ziek, dus ik hóef niet te weigeren." Toch houdt ze zich zo conse quent mogelijk aan de ma crobiotiek. Polly's geluk is dat haar man ook meedoet, zij het meer passief. Ze aar zelt lang bij de vraag wat ze zou doen als hij de macrobio tiek fel zou afwijzen. Zegt tenslotte dat het "heel zwaar" zou worden, maar dat ze toch voor de macro biotiek zou kiezen. Ook tijdens de vakanties heeft Polly het extra moeilijk. In de meeste landen bestaan nog geen speciale macrobio tische restaurants. Zelfs in Indonesië kon Polly alleen maar witte rijst krijgen. Bruine rijst werd daar alleen aan zieken verstrekt. De terugslag, eenmaal weer in Nederland, was dan ook dui delijk merkbaar. Wekenlang voelde ze zich moe en apa- tisch. "Ik hoop dat m'n con ditie eens zo opgebouwd is dat ik het nét veertien dagen kan uithouden zonder na tuurvoeding". De logische opmerking volgt dat ze alleen al voor het eten liever zou thuisblijven. Polly besteedt relatief veel tijd aan het eten. In de macrobio tiek is de manier waarop het voedsel wordt bereid name lijk erg belangrijk. Ze heeft er plezier in telkens andere, or ginele combinaties uit te proberen. Vindt macrobio tisch eten dan ook allesbe halve saai. Doorgaans eet ze 's ochtends misosoep gemaakt van pasta, die als bouillon dient) 's mid dags zuurdesembrood (brood zonder vet, uit na tuurlijke granen) en 's avonds rijst of granen en groente, aangevuld met zee wier en bijvoorbeeld tofti (sojakaas) op tafel. Polly houdt zich ook bezig met filosofie die achter de voe ding steekt. "Je hebt ook mensen die alleen natuur voeding gebruiken en de rest niet belangrijk vinden. Ik kan er wél achter staan, het is een levenshouding. Daar groei je naartoe". Dat de omgeving soms met opmerkingen als "flauwekul en idioot" reageert deert haar niet in het minst. Het anders-eten doet haar goed. Die wetenschap geeft de doorslag om er altijd mee door te gaan. De mens van vandaag wordt bang. Zijn roep om een andere, minder decadente manier van leven wordt steeds sterker. De wortels van de consuriïptiemaat- schappij worden aange tast door fenomenen als yoga, alternatief voed sel, de goeroes natuur lijk en allerhande ande re geneeswijzen. Een willekeurig en waar schijnlijk lang niet vol ledige lijst. Degenen die zich een weg we ten te banen door die kretolo gie zijn ook in de minderheid. Desondanks wordt bijna elke nieuwe "leer" die de mens veiligheid zekerheid moet bieden door velen kritiekloos omarmd. Belangrijke peiler in alternatie- venland is de macrobiotiek. Voor een groot aantal zoe kenden ligt het antwoord bij het begin: het voedsel dat de mens tot zich pleegt te ne^ men. Daardoor is de macro biotiek, zo'n 15 jaar geleden uit het oosten naar Europa overgewaaid, voor tiendui zenden Nederlanders al begrip, of liever: een levens filosofie. Een filosofie, jazeker. Welis waar is de macrobiotiek toe gespitst op het voedsel maar het fenomeen omvat veel meer dan alleen een manier van eten. Macrobioten (heten ze zo?) zijn er niet met het nut tigen van pakweg een bordje bruine rijst met granen alléén. Het is een leefwijze die er vanuit gaat dat de mens enj zijn lichaam zoekt naar een evenwicht: het zogenaamde Jin-Jang principe. Een begripj dat in elke cultuur wordt te ruggevonden. Een bekend voorbeeld is dat van de krach ten van zowel aarde als hemel waar de antroposofie het wat vaag over heeft. Granen Jin heet uitzettend (vrouwelijk) te zijn, jang samentrekkend. De granen en (bruine) rijst bevinden zich in het midden van de denkbeeldige lijn tus sen jin en jang. Ze- vormen dus de basis. De groente moet in haar gehéél worden genut tigd. Zoals een plant ook in haar geheel (wortel, stam, loof) in evenwicht is. De spijsverteringsorganen hoe ven minder hard te werken dan wanneer het bijvoorbeeld alcohol of suiker krijgt aan gevoerd. De fout bij de mees te mensen, zegt de macrobio tiek, is dan ook dat op de t extreme jin (een borrel) 'de andere.extreme jang (zoutjes) volgt. Bij dat zoeken naar het even wicht geldt dat, Feuerbach zei het destijds al, de mens is wat hij eet. En het voedsel dat in de westerse wereld wordt ge produceerd is verpest, wie wil het ontkennen. Behandeld als het isjloor kunstmest, aller- hande bestrijdingsmiddelen, zoet-'en smaakstoffen, kleur en conserveringsmiddelen. Het staat nota bene tegen woordig allemaal netjes op de verpakkingen in de super markt. De macrobiotiek is een sobere voedingsleer. Een aanhanger zal geen supermarkt meer be treden. Hij haalt het eten uit reformhuizen en andere al ternatieve winkeltjes. Neem niet meer dan je nódig hebt, zo luidt de stelregel. En watje neemt moet onbewerkt zijn. Bovendien klimaatgebon- - den: het dient oorspronkelijk uit de eigen omgeving te ko men. Mensen van eeuwen te rug hadden ook geen moge lijkheden om aardappels uit Amerika en uitheemse vruch ten uit het oosten te halen. Dan beland je bij de granen, want die horen in Nederland Foto links: Om de planten (in dit geval postelein) niet tebeschadigen iggen de arbeiders over planken. Foto rechts: Koeienhoorns wor den gebruikt voor het vervaardigen van hoornmest. Een langdurig pro ces. De hoorns worden met koemest gevuld, blijven dan een halfjaar in de grond waarna het binnenste er uit wordt gehaald. Deze „pitten" gaan in een houten vat met schoon water. Een uur lang wordt het ge heel omgeroerd. De hierna te krij gen substantie wordt sterk verdund en over het land gesproeid. Het zou een heilzame werking hebben op de gewassen. w-v'i i ~«*e i3R^' Onder meer in het biologisch-dynamisch thuis: rijst, rogge, boekweit en gerst. Bovendien moet al les dat maar enigszins de aanmaak van slechte stoffen in het lichaam zou kunnen bevorderen worden verme den. Vlees bijvoorbeeld ("u weet best waarom") want dat bevat cholesterol en purinen (giftige afvalstoffen). Toch is het eten van plantaardig voedsel binnen de macrobio tiek geep wet. De meeste aan-| hangers zijn wel vegetarisch maar het is geen voorwaarde. "Schok" Van hetzelfde laken een pak voor koffie en thee, zij het dat het effect van beide dranken weer anders is als dat van vlees. Door de coffeine en theïne krijgt het lichaam een "schok". Daardoor wordt in eens een hoop energie vrijge geven. De kater in de vorm van een terugslag komt later. De werking van koffie en thee Hou je ermee op dan kun je na een paar dagen onthoudings verschijnselen krijgen. Je voelt je slap, duizelig, krijgt hoofdpijn. Als alternatief zijn er in de macrobiotiek rozij nen, wortels en koffie van ge brande granen. Daarnaast is er de fameuze driejarénthee, pure thee gemaakt van de ou de bladeren van de Japanse theestruik. Helemaal uit den boze is de sui ker, vooral de geraffineerde. Die is zo "puur" dat wanneer het wordt genuttigd er eiwit ten, vitamines en mineralen moeten worden aangespro ken om het spul te helpen ver teren. Volgens de macrobioti sche leer zijn ziektes als kan ker, suikerziekte, maagzwe ren, zwaarlijvigheid en zelfs schizofrenie mede toe te schrijven aan het gebruik van geraffineerde suiker. Een zorgelijk idee. De gemiddelde Nederlander werkt jaarlijks toch gauw zo'n 65 kilo suiker, waarvan een kwart deel pure suiker, weg. De andere 75 procent komt uit allerlei produkten. Zélfs vruchtesappen die "puur en ongezoet" zijn barsten van de geraffineerde suiker. In 96 procent van alle levensmid delen uit de supermarkt zit geraffineerde suiker. De ma crobiotiek ontkent niet dat de mens het goedje nodig heeft. Bij alles wat de mens doet Maar in plaats van enkelvoudi ge suikers (Mars-geeft-direct- weer-energie) kan men beter meervoudige suikers eten. Die worden niet zo snel om gezet. Zij laten dus geen spoor van verwoesting in het li chaam achter. Deze meer voudige suikers zitten juist in granen, bonen, groenten en zelfs zeewier verstopt. Een ander, tamelijk opmerke lijk natuurprodukt dat uit het menu van een macrobioot wordt geschrapt is de zuivel. Krijg je inje jeugd ingestampt dat melk móet, de witte drank moet volgens de Macrobio tiek helemaal niet. Evenmin als kaas, boter en aanverwan te produkten. Zuivel zou na melijk een slijmafzetting i de darmen. Een af zetting die zich verhardt waardoor veel ziektes kunnen ontstaan. In landen als Ame rika en Engeland komt men ook al terug van de bewering dat zuivel zo gezond is. De mens van vandaag zou te veel zittend werk hebben om alle in zuivel voorkomende stoffen af te breken. In dat licht gezien is het ook logisch dat macrobiotische moeders hun kind doorgaans langer dan een jaar moedermelk ge ven, zonder toevoeging van flessemelk. "Koeiemelk is voor beesten, niet voor men sen" zo luidt de stelragel. Mits de moeder goed (lees: macro biotisch) eet is borstvoeding genoeg. Macrobioten zijn zo zeker van hun zaak dat ze medicijnen en inentingen volstrekt overbo dige zaken vinden. Als het voedsel dat je eet goed is, word je niet ziek, zeggen ze. Ziekte is volgens de leer niet iets dat plotseling komt op zetten maar een gevolg van ja renlange onderdrukking van kleine symptomen. Onbete kenend te boek staande kwalen als verkoudheid wor den door macrobioten dege lijk onderzocht. Heeft een kind een snotneus dan zal de moeder gaan zoeken naar de herkomst. Bij "normale" mensen zal die verkoudheid met veel sinaasappels en me dicijnen worden onderdrukt. Logisch dat de ziekte dan in alle hevigheid komt opzetten; Het gebruik van medicijnen onderdrukt de symptomen alleen maar. De oorzaak - de manier van leven, het voedsel dat je binnenkrijgt - wordt er niet door weggenomen. Als je ziek bent probeert het li chaam weer in evenwicht te komen. Wil je dat proces niet doormaken dan word je nooit gezond. Wennen Voor wie onder de indruk is van de filosofie van de macrobio tiek geldt dat er niet van de ene op de andere dag kan worden omgeschakeld. Het proces van vuile stoffen die moeten worden afgevoerd kan dan te snel gaan. Het li chaam moet wennen. Anders is het bij zieken. Mensen, die door de artsen zijn opgegeven gaan, onder begeleiding van het Oost West centrum, radi caal over - met frappante re sultaten. Intussen draait de macrobioti sche molen op volle toeren. De alternatieve winkeltjes schieten als paddestoelen uit de grortd. In het Oost West Centrum in Amsterdam loopt het storm voor allerlei cur sussen als kooklessen. Bruine rijst - het basisvoedsel - is bijna overal verkrijgbaar. Ook in de supermarkten, die in alternatief voedsel een nieuwe markt zien en daar haastig op ingaan. In de Lima- fabriek (Belgiè) maakt men overuren. Voor graan is Ne derland grotendeels op Frankrijk aangewezen. Hol land is immers een koeien land geworden. Op den duur willen de macrobioten in ei gen land graan verbouwen. Verder geldt dat Nederland op ongeveer dezelfde breedte graad (voedsel uit eigen om geving!) ligt als Japan, de ba kermat van de macrobiotiek. Voor een groot deel (soja, ver vanging voor kaas; zeewier en diverse graansoorten) blijft men afhankelijk van dit land. Onbespoten groente wordt in Nederland her en der ver bouwd, meestal door leef- of werkgemeenschappen. Du bieus is en blijft soms of de in de alternatieve winkels uitge stalde waren ook zijn wat ze beogen. Wie garandeert de goedgelovige klant dat de (dure) groenten uit de winkels inderdaad onbespoten zijn? Wie kan uitmaken of het Oost West Centrum, uitgegroeid tot een machtig bolwerk, geen schatten verdient aan de kostbare cursussen en de winkeltjes die het exploiteert Kritisch Een kritische aanhanger van de macrobiotiek za! conclu deren dat je het oosten niet naar het westen kunt halen. L»at je uit de leer moet halen wat je past, verwerpen wat onzinnig lijkt. Dat je beslist niet kritiekloos moet gaan kauwen wat door het nieuwe geloof wordt voorgeschoteld. Het zal in elk geval geen kwaad kunnen de eetgewoon ten bewust te veranderen. Alleen al om het lichaam op timaal te laten draaien en dieet-kuren te voorkomen. Al blijft het - natuurlijk, het is een open deur - een feit dat de boer uit de derde wereld brui ne rijst eet omdat er niet an ders is. Terwijl men dat hier doet als "bewuste versobe ring

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21