„Je gaat hier onder
in amme hL amme
ha, amme hoelala
DAISY DYNAMITE IS ERG BOOS
Bluebell Girls
brengen show
in Selieveningen
:(g)vsQÊfeaa-
r>r>
Beatrice Ohanessian:
veelzijdige pianiste
toegejjcht
RADIO
[lWM\M°9Camma\
VRIJDAG 20 JUNI 1980
RADIO -r TV - KUNST
PAGINA 5
AMSTERDAM (GPD) - Zijn
boosheid heeft inmiddels
alweer plaatsgemaakt
voor spot en galgenhumor.
Thuis, op zijn Amster
damse verdieping, heet hij
Hans van den Hoek, in het
theater maakt hij al jaren
lang furore als Daisy Dy
namite, Neerlands be-
faamdste travestiet.
Hans van den Hoek is sinds
enige tijd slecht te spreken
over zijn platenmaat
schappij Dureco. Zijn
jongste single „It's all in
the game" was voorbe
stemd een dijk van een hit
te worden. De talrijke
trouwe volgelingen van
Daisy Dynamite waren er
laaiend enthousiast over.
Die geestdrift bereikte
evenwel nimmer het Hil-
versumse discjockeywe-
reldje.
Hans van den Hoek: „Hoe dat
komt? Ik denk omdat ik met
krankzinnigen werk. Mensen die
werkelijk stapelgek en niet capa
bel zijn. Mensen die een plaat uit
brengen in een tijd, waarin-ie niet
uitgebracht behoort te worden.
In een tijd, waarin je ondergaat in
de bloemetjesgordijnen en Alie's
van de Wegenwacht.
Je gaat toch totaal onder in amme
hi, amme ha, amme hoelala. Daar
gooi je toch geen nummer als „All
in the game" tussendoor. Dat
nummer had niks met het carna
val te maken. Wat een mafkezen,
wat een bos domoren bij el
kaar!"
Hij is nog lang niet klaar met zijn
platenfirma.
„Ze hebben „All in the game" niet
alleen in de verkeerde tijd uitge
bracht, maar bovendien onder de
naam Hans van den Hoek. Ze
durfden het niet aan de naam
Daisy Dynamite op de hoes te zet
ten. Je had het mee moeten ma-
ken toen ze mij dat moesten gaan
vertellen. Bevend zaten ze bij el
kaar. Daisy Dynamite is een tra
vestiet en dat is zo gevaarlijk hier
in Nederland. Wat een geweldige
onzin! Moetje nagaan, ik verdien
m'n leven lang al m'n brood met
Daisy Dynamite. Ik sta elke
avond op de planken als man,
maar ook altijd als Daisy Dyna
mite. Dat is gewoon niet te mis
sen. Als ik vóór de pauze niet als
Daisy Dynamite verschijn dan
begint de theaterdirecteur of het
publiek te klagen. Dat verwach
ten ze gewoon van je. Daisy Dy
namite is zo safe als de Neder-
landsche Bank. Met Hans van
den Hoek moet dat nog even be
keken worden.
Op een gegeven moment weet je
heus wel waar je mee bezig bent.
„All in the game" had een onver
biddelijke hit kunnen worden. Ze
hadden nota bene al een filmpje
klaarliggen voor de tv. Maar weet
je wat de heren zeiden: oh, in
godsnaam niet. Dat raken we
nooit kwijt aan de tv. Dat nemen
ze nooit. Dat ligt allemaal veel te
gevoelig in Hilversum. Maar een
poosje later wordt wel de Cana
dese travestiet Craig Russell uit
gebreid op het scherm ge
bracht.
Prima hoor, maar ze vergeten dat
Daisy Dynamite een nationaal
produkt is. Ze vergeten ook dat ik
de enige ben die werkt met men
sen als Fellini en Rob van Hou
ten. Dat zijn mensen die iets spe
ciaals in mij zien.
Trouwens, ook op straat vallen de
mensen al om als ze mij zien. Of ik
nou een ouwe spijkerbroek aan
trek, een overall of wat dan ook,
de trams schieten bijna uit de
bochten. Ik weet ook niet waar
om. 't Zal wel iets met uitstraling
te maken hebben. Toch loop ik
niet te
Idioten
De bel gaat. Dat zal de fotograaf
zijn.
„Of een moordenaar", reageert Van
den Hoek onmiddellijk. „Ja, je
weet het maar nooit. Vannacht
ben ik ook weer herhaaldelijk
telefonisch bedreigd. Die idioten
blijven mij lastig vallen".
De fotograaf rolt hijgend het ver
trek binnen.
Van den Hoek: „Moet je dat nou
zien. Heb jij ook al zo*n beroerde
conditie? Ik ben al vijftig, maar ik
vlieg nog moeiteloos tegen die
vier trappen op. Jullie moeten
nodig eens iets aan je conditie
gaan doen".
Nog geen minuut later wordt het
gesprek opnieuw onderbroken.
Ditmaal door een rinkelende tele
foon.
„Hallo. O, dag Alex".
Van den Hoek richt zich heel even
tot ons: „Dat is Alex Alberts, mijn
tekstschrijver, die geheel over
spannen is".
Vervolgens weer door de tele
foon: „Nee, Alex, wat zeur je nou.
Kees is er niet. En Frank ook niet.
Ze zitten allemaal in het buiten
land. Ik denk dat ze er goed voor
zitten. Zouden ze dan hun zakken
toch stiekum gevuld hebben?
Okay, dag Alex, schrijf maar een
leuk liedje voor mijn volgende
plaat".
Van den Hoek zuchtend tot ons:
„Ach ja, die is natuurlijk ook he
lemaal doorgedraaid. Alex belt
elke dag. Dan vraagt-ie: hoe zit
dat nou Dais? Ja, Dais weet niks.
Ik treed gelukkig nog elke avond
op en kan mij uitleven. Ik ben na
re dingen altijd weer vrij snel
vergeten. Ik kan ergens snel
overheen stappen".
Van den Hoek weer tot ons: „Het
zou natuurlijk overdreven zijn
alle schuld op mijn platenmaat
schappij te schuiven. Die disc-
jockeywereld in Hilversum heeft
dat plaatje ook gewoon gene
geerd. Er zitten trouwens fraaie
jongens tussen. Vertel mij niks
over dat artiestendom daar. Ik
word regelmatig vanuit Hilver
sum gebeld voor naaldhakken.
Als ze naar een feessie moeten. Ik
kan ze zo opnoemen, die
ogenblikkelijk in een jurk schie
ten. En de rest is allemaal zo fan
tastisch swingend. Ze hebben
nergens anders oog voor dan hun
successen, over hun plaat en over
geweldige toestanden. Dan zijn
er verder de intrigerende roddels.
Sommigen kunnen over niets
anders meer praten dan over wij
ven. En 's nachts moeten ze de
hoerenkasten af. Ik weet precies
wie waar komt, want ik zit hele
maal ingeworteld in die kringen.
Er is niet één luxueuze sexclub
waar geen vriendin van mij
werkt. Ik hoor precies wie er zit
ten en wie z'n jasje daar heeft la
ten liggen. Ach, ik noem natuur
lijk geen namen, dat zou onfat
soenlijk zijn, maar ik verzeker je
dat er ontzettende etterbakken
tussen zitten".
We hebben het nog niet zo over tra
vestie gehad. Hoe raak je daaraan
verslingerd?
Van den Hoek: „Dat weet ik eigen
lijk niet. Je raakt verslingerd aan
iets waar je succes mee hebt. Ik
ben in die wereld terechtgeko
men omdat ik destijds helemaal
niet zo goed zat. Ik had steeds in
het theater als man opgetreden.
Op een gegeven moment heb ik
de act als negerin bedacht. Des
tijds hebben ze mij voorgedragen
om als ster in Madam Arthur te
gaan fungeren. Dikke negerin
nen waren toen erg in. Dat was in
de tijd van de Peter Sisters. De
tijd, waarin de ene negerin na de
andere succes stond te ma
ken".
Taboe
„Taboe? Ja, ik heb nog de tijd mee
gemaakt dat wij als travestie-jon
gens bij de politie onze vingeraf
drukken moesten zetten. Dat is er
nu gelukkig af. Maar travestie is
nog wel een taboe in bepaalde
kringen, zoals die platenmaat
schappij. Ik heb ook besloten
geen losse singles meer te maken.
Diegene die met mij nog platen
wil maken kan alvast in z'n oren
knopen dat met Daisy Dynamite
alleen nog maar langspeelplaten
te maken zijn. Een elpee van Dai
sy Dynamite is toch zo gebeurd?
Er is toch zo een moddervette el
pee van mij in de handel te bren
gen?
Ach, ze zien allemaal maar. Voorlo
pig heb ik een leuk contract met
„Funhouse", waar ik vrijwel elke
avond op de planken de meest
uiteenlopende types speel. Ik
voel mij daar lekker. Voor mij is
„Funhouse" nu ook 't allerbe
langrijkst. De samenwerking met
Rob van Houten, Cor Beurskens
en Feike Bosma is prima. Uitein
delijk is dat toch allemaal veel
meer waard dan dat gezeur over
zon plaatje".
SCHEVENINGEN (GPD) - De wereldvermaarde Bluebell
Girls zullen na een afwezigheid van ongeveer 30 jaar ons
land weer aandoen. Het Scheveningse Circustheater
vormt volgende maand dertien avonden lang het decor
voor deze befaamde Franse show. De Bluebell Girls ma
ken hun opwachting van dinsdag 8 tot en met zondag 20
juli.
De Bluebell Girls zijn nog altijd het
meest bekend door hun optreden
in het Parijse Lido. Het gezel
schap geniet wereldfaam sinds
de oprichting kort na de Tweede
Wereldoorlog. Ongeveer tien jaar
later werden de activiteiten ook
tot buiten Frankrijk uitgebreid.
Op het ogenblik opereren er vijf
permanente Bluebell-gezel-
schappen. Naast het Lido in Pa
rijs zijn er twee formaties werk
zaam in Las Vegas, één in Barce
lona en één in Hongkong. Vrijwel
voortdurend is daarnaast een
Bluebell-gezelschap op tournee
door de wereld.
In de groep die nu in Groot-Brit-
tannié furore maakt en volgende
maand naar ons land komt, be
vinden zich twee Bluebell Girls
van Nederlandse alkomst. Brin-
da Lefevere en Mieke Lehmann
maken al enkele jaren deel uit
van de reizende groep die uit 16
danseressen bestaat.
De oprichter van de Bluebell Girls
is de zo langzamerhand legenda
risch geworden Miss Bluebell. Zij
is nog altijd de stuwende kracht
achter het gezelschap en volgt de
verrichtingen van alle groepen
met grote nauwgezetheid. Miss
Bluebell loopt al tegen de zeven
tig, maar deinst er niet voor terug
regelmatig grote reizen te maken
om zich persoonlek op de hoogte
te stellen van de verrichtingen
van haar schoonheden.
Inmiddels heeft zij naar schatting
zo n slordige zesduizend dansers
en danseressen opgeleid. Al op
haar 16e jaar verdiende Miss
Bluebell de kost als danseres op
internationaal niveau. Zij maakte
naam in de Parijse Folies-Bergè
re. Zij stelt extreem hoge eisen
aan de meisjes die in de Bluebell-
stal opgenomen willen worden.
Zij moeten niet alleen een strenge
balletopleiding achter de rug
hebben, maar mogen ook geen
centimeter korter zijn dan 1.75
meter en dienen bovenal over een
oogstrelend uiterlijk te beschik
ken.
De Bluebell Girls vormen straks in
Scheveningen de omlijsting van
een show waarin de uit Afrika af
komstige danseres Lisette Mali-
dor de hoofdrol vertolkt. In Parijs
maakte zijn vrijwel onmiddellijk
na haar ontdekking door de
Franse choreograaf Roland Petit
uitgebreid furore in het Casino de
Paris en in de Moulin Rouge.
In de Bluebell-show zal onder meer
ook de Franse zangeres Yvonne
Germain h'aar opwachting ma
ken. De show heeft de veelzeg
gende titel Hello Paris meege
kregen en zul in Scheveningen
elke avond vanaf half negen te
aanschouwen zijn. Behalve op de
zaterdagen, dan zijn er twee
shows, om half acht en om elf uur.
De befaamde Bluebell Girls ko
men naar Nederland. De schoonhe
den uit Parijs treden twee weken
lang op in Scheveningen. Wie zich
er van wil vergewissen hoe hoog de
meisjes hun legendarisch lange be
nen op kunnen zwaaien kan vol
gende maand in het Circustheater
terecht.
ADVERTENTIE
zaterdag 21 jnni - 20.15 uur
kjs« 5588 00
DEN HAAG - In de Sweelinckzaal
van het Congresgebouw in Den
Haag trad gisteravond onder
auspiciën van de Iraakse ambas
sade, de pianiste Beatrice Oha
nessian op met een goed geva
rieerd programma, dat zowel
westerse muziek als composities
van Iraakse origine inhield.
De monumentale opening met de
Chaconne in D. van J.S. Bach ge
tuigde van haar artistieke per
soonlijkheid. Een goede opbouw
vooral, maar ook diepte aan in
houd liet zij in de daarop volgen
de Waldstein-sonate van Beetho
ven horen, zij het dan ook dat niet
alles technisch vlekkeloos ver
liep.
De vraag echter is. of dit de pianiste
kon worden aangerekend, want
de vleugel die men haar had toe
bedacht, moet ongetwijfeld reeds
de binnenzijde van een mauso
leum hebben "verrijkt". Het was
een wonder dat zij hierop nog
muziek kon maken.
En dit deed zij heel karakteristiek
in de Roemeense dansen van
Bartók. en, een hoogtepunt, in
haar toegift: een Toccata van
Khatsjatoerian. Ravel en Chopin
daarentegen waren niet haar
sterkste zijde. Ravel's "Alborado
del Grazioso" leek niet helemaal
goed te zijn begrepen, en Chopin
bleef expressief wat aan de mage
re kant.
Van Oosterse bodem kon inder
daad de Pastorale no. I van Alan
Hovhaness, een modern werk,
het meest imponeren, en het mag
gezegd worden dat het in Beatri
ce Ohanessian een uitstekend
vertolkster heeft gevonden.
Ondanks de beperkingen die zij
ondervond van een onwillig in
strument, maakte zij de indruk
van een veelzijdig pianiste.
BEP R1JNDERS
NEDERLAND 1
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.40 - Paspoort, voor Spanjaarden (NOS)
18.50 - Emilie (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De verliefde professor, Amerikaanse speelfilm (VARA)
20.40 - De nacht van het hart, muziekprogramma (VARA)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Albumbladen (7): Nederlands familieleven in drie gene
raties (IKON)
22.25 - Park Avenue 79, tv-serie (VARA)
24.05 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Het huis aan de bosrand, tv-serie (NCRV)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - James Herriot, tv-serie (NCRV)
21.20 - Hier en nu (NCRV)
22.00 - Een dagje uit. Engels tv-spel (NCRV)
23.10 - Journaal (NOS)
23.45 - EK-Voetbal, voorbeschouwing (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
23.00 Planubung, tv-spel. 0.25
Journ. (Reg. progr. NDR: 18.00
Sport. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuterse
rie. 18.55 Zimmer frei - UNO-Nahe.
tv-serie. 19.25 Reg. mag. 19.59
Progr.overz. WDR: 18.00 Der legen-
dare Howard Hughes, tv-serie. 18.30
Trick urn halb 7.18.40 Der legendarc
Howard Hughes, tv-serie. 19.15 Ak
tual.)
DUITSLAND II
18.20 Western. l~9.0Joum. 19.30 Buit.
rep. 20.15 Maigret, tv-serie. 21.40
Slapstick 22.00 Aktual. 22.20 Cultu
reel mag. 22.50 Sport. 23.20 Verzwei-
feite Menschen (Desperate charac
ter®), «Deelfilm. 0.45 Journ.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kinderserie. 18.30 Cursus Ge
zondheidsleer. 19.00 Vrijetijsmag.
19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15
Cultureel mag. 21.00 Aktueel mag.
21.15 Reg. progr. 21.45 Argernisse.
22 00 Roots, tv-serie. 23.05 Doc. film.
23.50 Journ.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.30 Tekentfimserie. 18.35 Korte se
rie. 18.50 Kleuterprogr. 19.05 Reg.
progr. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45
Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Big Ja
ke, speelfilm. 22.05 Boekenmag.
22.40 Zomeragenda. 22.50
NET II
Van 18.30 tot 20.15: Zie NET 1.20 15
Poppenshow. 20.40 Cassata, tv-sene
21.05 Klass. concert
Een meisje, de crisis- en oorlogsjaren, een achterbuurt en de kei
harde werkelijkheid van het leven. Het geheel overgoten met een
rossig sausje en voorzien van een gelukkig slot. Daar gaat het over
in „Park Avenue '79de televisiebewerking van de gelijknamige
bestseller van Harold Robbins, waar de VARA de liefhebbers vrij
dag, zaterdag en maandag op vergast. Het meisje is niet alleen
mooi, maar ook nog onschuldig en puur. Door een treurige jeugd en
samenloop van omstandigheden komt ze niettemin terecht in het
„milieu".
De VARA is erin geslaagd deze mini-serie, bestaande uit drie afle
veringen van elk zo n anderhalf uur in kort tijdsbestek te pro
grammeren. Dat is een voorwaarde voor het vasthouden van de
door romantiek en geweld gekenmerkte sfeer.
Hoofdrolspeelster is Lesley Ann Warren, als de schone Marjan. Een
gecompliceerd persoontje, dat na een wraakactie op haar stiefva
der wegens een aanslag op haar maagdelijkheid in een opvoedings
inrichting terechtkomt, waar ze de weg naar de zelfkant van de
maatschappij onderwezen krijgt. Van goed naar bedenkelijk, en
dan vir kwaad tot erger, vrijwel niets blijft haar bespaard, terwijl
de mannen om haar vechten.
Onschuld weg, naam veranderd, en zo komt het tot een carrière
naar de top van het hoerendom. Maar de geschiedenis, gesitueerd
rondom de jaren '40, toont aan dat een goede inborst nooit verloren
gaat. Park Avenue 79 is vanavond te zien op Ned. 1 (2225 uur),
zaterdagavond op Ned. 2 (2052 uur) en tenslotte nog op maandag
op Ned. 1 (21.55 uur).
HOLLAND FESTIVAL - NOS. Vanavond om 20.00 uur via Hilver
sum 2. Een optreden van het Nederlands Kamerorkest vanuit het
Amsterdamse Concertgebouw. Dit concert staat in het teken van het
25-jarig bestaan van het orkest. Er wordt een programma gepresen
teerd met werken die het Kamerorkest de afgelopen 25 jaar nog niet
heeft gespeeldEr zijn twee premières bijte weten Mozarts Haffner-
symphonie en Styx, een compositieopdracht van Andrè Douw. Als
solist voor deze avond werd de Russische violist Gidon Kremer
aangetrokken.
ZI A LA CREME - VARA. Zaterdagochtend om 930 uur via
Hilversum 1De gehele uitzending is gewijd c
relatie met de werkelijkheid. Zl toont aan c
fiction was. nu anno 1980 werkelijkheid geworden is en hoe die
ontwikkeling zich voort kan zetten. Om een ander te onderstrepen,
heeft Zl een gesprek met een science fiction-auteur.
COULISSEN-TROS. Zaterdagochtend om 1030 uur via Hilver
sum 2. Ditmaal een wat luchtige uitzending. Bedoeling is dat pre
sentatoren Audrey van der Jagt en Wim Bary de komende negen
weken telkens een artistiek directeur van een toneelgezelschap of
een vrije-thealerproducent, die vertellen over wat de theaterbezoe
ker het komende seizoen kan verwachten,ontvangen. Joop van der
Ende bijt zaterdagochtend de spits af.
leder heel uur nieuws. KRO (18.11
Echo). 18.58 Marktber 19.02 Punt
uit. 19.55 Overweging 20.03 Van oud
zeer tot zeer oud. 21.02 Nine o'clock
jazz. 22.02 Goal. NOS: 23.03 Met het
oog op morgen. VOO: 00.02 Count
down 2.02 Gesprekken. 3.30 Lichte
muziek. 4.30 Gastprogr. 5.30 Ook
goeie morgen.
HILVERSUM II
VOO: 18.00 Staandebij. 18.40
OVERH VOORL.: De Ned Antillen.
18.50 PP: Uitz. van de PvdA. 19.00
Veronica Sport. NOS 20 00 Holland
festival 1980: Ned. Kamer Orkest
mmv. solisten: klass. muziek. 22.30
Nws. 22.40 NOS-Cultuur-mag. 23.30
Horizon. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws NOS: 18.03
HILVERSUM II
TROS 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 TROS-binnenkort. 7.30 Nws.
7 36 Aktua. 8.00 Nws 8 11 Toerak-
tua. (8.30 Nws.). 9.00 Gym voor de
vrouw. 9.10 Waterstanden 9 15 Van
debinnenpag. 10.30 Coulissen. 11.30
Janboel. 12.00 Bouwen op de basis.
12.26 Meded. voor land- en tuin
bouw. 12 30 Nws. 12.36 Aktua. 13 00
Nws. 13.11 Introductie kernpunt
13.15 Onder de mensen. 14.00 Kern
punt. 15.00 Sport na sport. 15 30
Kieskeurig. 16.00 Aktua-extra. 17.00
Aktua-extra-kamerbreed 17.24 me
ded. 17.30 Nws. 17 36 Aktua.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. NCRV 7 02
Popfisser. 9 30 Happy Sound. 10 03
Popstation 11 03 Popnon stop 12 08
Lost Vast. 14.03 Op Stap. 15.03 Dis-
co-expres. 16.03 NCRV Zaterdag-
Sport.
Roll Methode VPRO 20 02 Oor-
kussen. 21.30 Black Star Liner. 22.30
De Suite.
ZATERDAG 21 JUNI
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. VARA 7.03
Hallo hier Hilversum! <8.03 Dingen
van de dag) 9.30 ZI a la creme. 11 02
De VARA feliciteert. 12.03 Tussen
start en finish. 13 03 In de Rooie
Haan. 15.02 Muziek uit Studio 1.
16.02 De Speeldoos.
HILVERSUM IV
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Station tijde
lijk gesloten: Klass muziek. 8 00
Klass. met Caroline 9 00 Nws 9 02
Progr.-overz. 9.05 Piano-an. 10 00
Concerto Mattinale. 12.00 Nws. 12 02
Overz Holland Festival (NOS). 12 05
Liever de lucht in. 13.15 Opera met
vakantie. 14.00 Nws. 14.02
Progr.overz. 14.03 Hettema Faust in
de muziek. 16.30 De pianotrio's van
Schumann (2).