Golden Haigs: opmerkelijke formatie op de 'Beat Nach' Kabeltelevisie mag films verspreiden de enigs echte rake Le Testament de Villon': beklemmend toegelicht programma] Bedrijfsarts: leg kantines omroep droog Uniek evenement in Haagse Houtrusthallen RADIO VRIJDAG 13 JUNI 1980 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 AMSTERDAM (ANP) - De Amstelveense kabeltelevisie mag films van tv-stations ver- Nederlandse Bioscoopbond zal Auteursrecht spreiden zonder toestemming van de makers. Dat was gistermorgen de uitspraak van het rnet.htt. von£is 'P cassatie gaan gerechtshof in Amsterdam in het al jaren lopende civiele proces over deze zaak. bil de Hoge Raad. ADVERTENTIE VER-WEG REIZEN Het proces was aangespannen door de Nederlandse Bioscoopbond en een aantal Amerikaanse film maatschappijen. Tegenpartij was de Centrale Antenne-Inrichting Amstelveen (CAI), die via haar kabelnet zonder toestemming van de makers films verspreidt, die op binnen- en buitenlandse televisiezenders worden uitge zonden. De bioscoopbond en de filmmaatschappijen wilden via de rechter uitgemaakt zien of de handelwijze van de CAI niet in strijd is met de auteurswet. Als films die al op televisiestations worden uitgezonden via het ka belnet verder worden verspreid, is er geen sprake van nieuwe openbaarmaking in de zin van de auteurswet, aldus de uitspraak van het hof. Er is alleen sprake van verbeterde ontvangst, zo gesteld. De Twee jaar geleden stelde de arron dissementsrechtbank in de hoofdstad de bond en de film maatschappijen ook al in het on gelijk. De rechtbank hanteerde daarbij dezelfde argumenten als het hof en voegde daaraan toe, dat het kabelnet een dienst van de overheid is. De burgers zijn min of meer verplicht daaraan mee te werken. Hierbij valt te denken aan het verbod in veel gemeenten om met een kabelte levisie nog langer gewone televi sie-antennes op het dak te heb ben, aldus de rechtbank. Een televisiestation, dat een film wil uitzenden heeft toestemming nodig van degene (meestal de filmmaatschappijen) bij wie het auteursrecht berust. Die toe stemming wordt doorgaans ver leend tegen betaling van een ver goeding. De bioscoopbond stelt zich op het standpunt, dat 'ook exploitanten van kabeltelevisie netten die toestemming nodig hebben. De rechtbank stelde in dertijd, dat bij de onderhandelin gen tussen filmmaatschappijen en tv-stations over de vergoeding voortaan maar meer rekening moet worden gehouden met het verschijnsel kabel-tv. HILVERSUM (ANP) - "Een be langrijk deel van de bij mijn dienst aangemelde probleemgevallen is te wij ten aan alcoholconsumptie". Dit zegt drs. W. D. van Mou- rik, de waarnemend direc teur van de Stichting Be drijfsgezondheid in de om roep. In een brief aan de be sturen van alle omroepen doet hij de suggestie de be drijfskantines droog te leg gen. "Dit probleem is in de afgelopen jaren duidelijk toegenomen en daarom is het tijd geworden om de noodklok te luiden", aldus drs. Van Mourik. Hij stelt voor bij de komende cao-onderhandelingen een bepaling op te laten nemen, waarin het gebruik en/of het voorhanden hebben van al coholhoudende dranken in diensttijd wordt verboden. Hij vraagt voorts maatrege len om de verkoop van alco holhoudende dranken in de kantines van de omroepge- bouwen (daar wordt bier, wijn en sherry verkocht) stop te zetten. Dit alles staat in de jongste editie van "Spreek'buis", het personeelsblad van de hele omroep. Afschriften van de brief zijn door drs. Van Mou rik verzonden aan de federa tie van instellingen voor al cohol en drugs en aan de vakbonden. Een van de meest opmerkelijke formaties die tijdens de Haagse Beatnach van zich laten horen zijn ongetwijfeld de Golden Haigs. Deze puur Haagse groep wordt gevormd door zanger Frans Krassenburg en gitarist-zanger Peter de Ronde (ex-Golden Earring), gitarist-zanger Rob van der Zwan en slagwerker Jaap Mossel (ex-Haigs)ex-Scarlets bassist Bram Aarsbergen en toetsenman Aad den Duik, die in de beginjaren van Golden Earring aan diverse plaatopnamen heeft meegewerkt. DEN HAAG (GPD) - Niet minder dan zesduizend liefheb bers van „beat"-muziek treffen elkaar vanavond in de Haagse Houtrusthallen om gezamenlijk te gaan genieten van de Haagse Beat Nach (zonder „t" dus, zoals het de echte Haagse uitspraak betaamt). Het wordt een eenmali ge, negen uur durende gebeurtenis, ongetwijfeld boorde- De Stichting Haagse Pop organi seert dit muziekfestijn, in sa menwerking met de Haagse Cul turele Raad. De opbrengst is be stemd voor de Stichting Open Jongerencentra Schilderswijk. Het idee om een Haagse Beat Nach te houden is ontstaan naar aanleiding van een KRO-radio- programma, dat vorig jaar werd uitgezonden en De Haagse Nacht heette. Er is geen sprake van dat de Beat Nach de muziek voor jongeren van vijftien jaar geleden weer nieuw leven in moet blazen. De meeste musici die aan de happe ning meedoen, willen zich nog één keer laten horen. De beat-ma- rathon kan gerust uniek worden genoemd, want de 17 groepen die meewerken zijn zonder uitzonde ring „grote namen" geweest, niet alleen in Den Haag, maar ook ver daarbuiten. Een willekeurige greep: Incrowd, Livin' Blues, vol jeugdsentiment, die teruggrijpt op wat zich halverwe ge de jaren '60 in de Residentie allemaal op het gebied van beatmuziek afspeelde. Geen stad kende zo ongelooflijk veel verschillende formaties van hoog niveau als juist Den Haag, dat niet voor niets de titel van „Beatstad nummer één" verwierf. Golden Haigs Een van de meest opmerkelijke formaties die in de Beat Nach van zich laten horen, is ongetwijfeld Golden Haigs. Deze puur Haagse groep wordt gevormd door zan ger Frans Krassenburg en gita rist-zanger Peter de Ronde (ex- Golden Earring), gitarist-zanger Rob van der Zwan en slagwerker Jaap Mossel (ex-Haigs), ex-Scar- lets-bassist Bram Aarsbergen en toetsenist Aad den Duik, die in de beginjaren van de Golden Ear rings aan diverse plaatopnamen heeft meegewerkt. Toen een maand voor de Beat Nach bekend werd dat het onmogelijk was de Golden Earrings en The Haigs in hun voltallige en oor spronkelijke bezettingen te laten optreden, besloten de voormalige Earring- en Haigs-leden die wel beschikbaar waren de hits uit de jaren '60 gezamenlijk te doen herleven. Want wat is een Haagse Beatnach zonder de toendertijd toonaangevende Golden Ear rings en The Haigs Peter de Ronde: „We zijn bij elkaar gekropen, ons wel bewust van het feit dat het vrijwel onmoge lijk is om in een paar weken tijd een perfect geoliede muziekma- chine in elkaar te 'zetten. Maar vergeet niet dat de meesten van ons actief zijn gebleven in de mu ziek. Frans heeft na zijn Earring- periode nog verschillende platen uitgebracht, de andere jongens hebben met diverse formaties ge regeld opgetreden en ik zelf heb me de afgelopen jaren veel bezig gehouden met eigen composities, die in kleine kring werden ge speeld door mensen (van blues jongens tot leden van het Resi- Met veel inzet en enthousiasme werd aan het repeteren geslagen en de resultaten van ..gelegen heidsformatie" Golden Haigs werden in de Sound Lake City Studio, opgebouwd door ex- Haigs-gitarist Rob van der Zwan, op de band gezet. Peter de Kon- de: „De reacties die wij op deze opnamen hebben ontvangen wa ren dermate positief, dat wij de Beat Nach vol vertrouwen tege moet zien. De sound uit de jaren zestig is er weer helemaal. Er zijn nu al stemmen opgegaan om deze formatie een permanent karakter te geven. En gezien het grote aan tal composities dat Rob, Frans en ik nog hebben liggen, is het geenszins uitgesloten dat de Gol den Haigs zich ook na de Haagse Beat Nach zullen manifesteren. Maar vrijdagavond brengen wij de oude sui Please* Go', That Day', Daddy buy me a Girl en Sound of a Screaming Day'". ADVERTENTIE nieuwe ryn42 leiden AMSTERDAM - In i king met de KRO bracht het Holland Festival gisteravond in het Amsterdamse Centrum Bellevue de première van "Le Testament de Villon" van Ez ra Pound. Een "opera" waar van de tekst werd samenge steld uit gedichten van de 15de-eeuwse Franse dichter en avonturier Fianq-ois Villon en een gedicht van Williaume le Vinier. Slechts weinigen zullen weten dat de dichter Ezra Pound zich ook fervent met muziek heeft beziggehouden en "Le Testament de Villon", dat ïr. 1926 in Parijs in w« mière ging, duidt Pound ook beslist geen musi cus van formaat was. Zijn be eld p re- doeling v bewondering voor Villon (voor Pound een van de grootste dichter aller tijden) in klank om te zetten. Het resultaat is een compositie waarin het ritme van de taal overheerst, waardoor de mu ziek in belangrijke mate a- ritmisch geworden is. De be geleiding werd bovendien ui terst simpel gehouden en kreeg door vreemde combi naties van instrumenten een klankkleur die de sfeer van de middeleeuwen moest epioe- pen. In de uitvoering die kooi en orkest van het ASKO met zeven vocale solisten onder leiding van Ton de Leeuw van dit merkwaardige werk ga ven, bleek overduidelijk dat en de het muzikale aandeel, hoe in dringend dat ook bij tijd en wijle klonk, louter een die nende en sfeerbepalende functie had. Toch ging er naarmate de voorstelling vorderde een groeiende be klemming van het geheel uit. en dat moet toch te danken zijn aan de intuïtieve wijze waarop Pound de strekking van de gedichten in muziek heeft weten om te zetten. De taal van Villon maakt i lijk dat hij voor moderm moeilijk verstaanbaar is totale afwezigheid van een 'handeling bracht hierin geen duidelijkheid. Voor de uitvoering was gekozen toneel en concert: de zangers, gekleed in zwarte pseudo- middeleeuwse kleding, be vonden zich op een verhoging boven het orkest en bewogen zich gestileerd van hun zetels naar hun muzieklessenaars, terwijl het koor zich in zwarte kooien aan weerszijden van het toneel bevond. De uitvoering dankte aan Ton de Leeuw een grote mate van spankracht, die het gebrek aan ervaring van de jonge musici van ondergeschikt belang maakte. De voor dracht van de solisten was bij tend en soms zelfs rauw, en slechts waar de teksten het toelieten was er sprake van gepolijste zangcultuur. Het problematische karakter van dit toch wel boeiende werk werd benadrukt uit een noot in het programma, waarin Ernst van Altena, wiens ver halen naast de gezongen tek sten waren afgedrukt, zich distantieerde van het werk yan Pound. "Le Testament de Villon" wordt hedenavond om 21 uur uitgevoerd in het Haagse conservatorium en is de daarop volgende dagen te zien in Utrechten Rotterdam PAUL KORENHOF NEDERLAND I 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.40 - Paspoort - Informatie voor Spanjaarden (NOS) 18.50 - Emilie (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.50 - De bedreigde dierenwereld, natuurserie (TROS) 19.23 - Op volle toeren (TROS) 20.30 - Derrick, tv-serie (TROS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Gesprek met de minister-president (TROS) 22.05 - Traces of love, tv-musical (TROS) 22.55 - Albumbladen: gesprekken (IKON) 23.40 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Het huis aan de bosrand, familieserie (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - James Harriot, tv-serie (NCRV) 21.20 - Showroom (NCRV) 22.20 - Hier en nu (NCRV) 23.00 - Kerkepad '80 (NCRV) 23.25 - Studio Sport (NOS) 23.45 - Journaal (NOS) BELGISCHE TV DUITSLAND I 20.00 Journ. 20.15Die wunderbare Macht (Magnificent Obsession), speelfilm. (1953). 22.00 Econ.mag. 22.30 Aktual. en parlementair overz. 23.00 Sport. 23.45 Der Chef (Ironsi de), politieserie. 0.30 Journ. (Reg. porgr.: NDR. 18.00 Sport. 18.30 Ak tual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Zim- mer frei - UNO-Nahe. tv-serie. 19.25 Reg. mag. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Mein Freund Winnetou, tv-se- ne. 18.30 Amus. 18.40 Mein Freund Winnetou, tv-serie. 19.15 Ak tual.) DUITSLAND II 18.20 Fuzzy und der Peitschenheini. Western (1). 19.00 Journ. 19.30 Buit. journ. 20.15 Politieber. 21.15 Die- renprogr. 22.00 Aktual. 22.20 Cultu reel mag. 23.05 Politieber. - eerste re sultaten. 23.15 Verruckte Mama (Crazy Mama), speelfilm. 0.30 DUITSLAND III WDR f8.00 Kinderserie 18.30 TV-cursus Natuurkunde. 19 00 Vrijetijdsmag. 19.45 Aktual. 20 00 Journ. 20.15 Filmportert 21.00 Aktual. 21.15 Me ditatie. 21.45 Inform, progr. 22.00 Roots, tv-serie. 23.00 Rep. 23.45 DUITSE TV BELGIË VLAAMS 18.30 Tekenfilmserie. 18.35 Korte jeugdserie. 18.50 Kleuterprogr. 19.07 Inform, progr. 19.37 Meded en Mor gen. 19.45 Journ. 20.10 Weekber. 20.15 Mijn vtouw is getikt (for Pete's sake), speelfilm. 21.45 filmrubriek. 22.35 Zomeragenda. 22.55 NET II Van 18.00 tot 20 15: Zie NET 1. 20.15 Poppenshow. 20.40 Cassata. tv-serie. 21.05 Rep. 21.40 Cultureèl mag. Liefdehuwelijksproblementrouw en ontrouw zouden de on derwerpen zijn van de televisiemusical 'Traces of love'. Maar ei genlijk is het verhaal ondergeschikt aan de hoofdrolspeelster Petula Clark. De 46-jarige zangeres kreeg genoeg van 'het avond aan avond optreden in mooie jurken', vandaar dat zij wel te spreken was over dit programma. Behalve zingen, moest zij ook dansen en acteren. Andere rollen worden vertolkt door Paul Jones en David Kernan. (Nederland 122.05 uur). In de televisie-actualiteitenrubriek Hier en Nu vai wordt vanavond een reportage uitgezonden over eei olieboycot tegen Zuid-Afrika. In de studio onder meer met het CDA-kamerlid JJV. Scholten naar aanleiding mende debat in de Kamer over deze kwestie. Voorts heeft Hier en Nu een interview met de heer Bukman, die genoemd wordt als de nieu we voorzitter van het CDA. Tenslotte zal aandacht worden besteed aan de deeltijdarbeid. (Nederland 2, 2220 uur). de NCRV mogelijke m gesprek an het ko- Holland Festival-KRO. Vrijdagavond Hilversum 2 om 20.00 uur. Twee en een halfuur heeft de KRO vrijdagavond ingeruimd voor een rechtstreeks concert voor het ensemble Hoketus. Er worden drie werken gespeeld; van Louis Andriessen, Cornelis de Bondt en Frederick Rzewsky. Van de twee laatste componisten betreft het werken die hun wereldpremière beleven. Z.I. a la crème - VARA. Zaterdagochtend op Hilversum 1 om 0920 uur. Deze aflevering staat geheel in het teken van de neus. Onlangs werd in Utrecht een symposium gehouden onder het motto 'Neuzen in verleden en toekomst. De neus. een vergeten zintuig waarbij vooral de belangrijkheid van het kunnen ruiken werd besproken. Het fenomeen "geur'' is de laatste jaren steeds meer onderwerp van onderzoekingen geweest en de wetenschappers zijn nu al zover gevorderd dat bepaalde geuren - waarmee menselijk gedrag gemanipxdeerd schijnt te kunnen worden - nagemaakt kunnen worden. In de Rooie Haan - VARA. Zaterdagmiddag om 13.05 uur via Hilversum 1 .Gasten zijn onder meer PvdA-defensiespecialist Bram Stemerdink en de tweede-vice-voorzitter van de CDA-kamerfractie Gerard Leyenhorst. Verder besteedt men in dit programma aan dacht aan de te houden partijraad van de PvdA. VRIJDAG 13 JUNI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. KRO: (18.11 Echo.). 18.58 Marktber. 19 02 Punt Uit. 19.55 Overweging. 20.03 Van Oud Zeer tot Zeer Oud. 21.02 Nine O'clock Jazz. 22.02 Goal. NOS: 23 02 Met het oog op morgen. EO: 00.02 True Lieht. HILVERSUM II VOO: 18.00 Staandebij. OVERH.VOORL.: 18 40 De Ned. Antillen. PP 18.50 D.D '70. VOO 19.00 Veronica Sport KRO 20.00 Holland Festival - Ensemble Hoke tus - hedendaagse muziek. NOS: 22 30 Nws. 22.40 NOS-Cultuur-Mag. Ieder heel uur nieuws EO 7.02 Ronduit op drie. 8.03 EO-Metter- daad-Memo 8.05 Tijdsein: muziek, actual., commentaar en achter- grondinform. 9 03 De muzikale fruitmand 10.03 Te elfder ure: non stop muziekprogr. NCRV: 11.03 Pop non stop. 12.03 Goeimiddag. VOO: 14.02 Tipparade. 15.20 Popjourn. 15.30 Top-40. (16.45 Con- ZATERDAG 14 JUNI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. VHA: 7.03 (S) Hallo hier Hilversum! (8.03 Dingen van de dag 9 30 (S) Z1 a la creme 11 02 (S) De VARA feliciteert 12 03 Tussen start en finish. 13.03 (S) In de Rooie Haan. 15.02 (S) Muz. uit Studio I. 16.02 (S) De Speeldoos. 17.02 (S) HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws 7 10 Ochtendgym. 7.20 TROS-Binnenkort. 7.30 Nws. 7.36 Aktua. 8 00 Nws. 8.11 Toerak- tua. 9 00 Gym. voor de vtouw 9.10 Janboel. 12.00 Bouwen op de ba is. 12.26 Meded. tbv land- en tuinb, 12 30 Nws 12 36 Aktua. 13 00 Nws. 13.11 Introductie Kernpunt. 13.15 Onder de mensen. 14.00 Kernpunt 15 00 Sport na Sport. 15.30 Kieskeu rig 16 00 Aktua-Extra 17 00 (S) Ak- HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws NCRV 7 02 (S) Popfrisser 9.03 (S) Happy sound, pop-gospelgprogr 10.03 <S) Popsta tion 11 03 (S) Pop non stop 12 03(S) Los vast. 14.03 (s) Op stap 15 03 (S) Disco-express. 16.03 (S) NCR' -7i- terdag-Sport. HILVERSUM IV AVRO 7.00 Nws. 7 02 Extra Radio- joum. 7.04 (S) Station tfjdi ten. semi-klass. muz 8 00 Extra Ra diojourn. 8.05 (S) Concerto Mattmale eo-quadrofonie). 12 00 Nws. 12.02 Pre de lucht 15 45 (S) Symfon. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5