Sein staat op groen voor voedselbestraling Beleid is niet gericht op sociale vooruitgang m Openbaar debat tussen kritische dominee en verbolgen kerkganger "De vaderen mogen niet meer spreken Priesters en leken in Brazilië over krottenwijken VRIJDAG 13 JUNI 1980 Toen een onderwijzeres onlangs een meisje van een één-eiïge tweeling - die zij niet uit el kaar kon houden - naar een andere klas wilde overplaat sen, moest zij toch van dat plan afzien, omdat de kinde ren alleen gelukkig waren in eikaars nabijheid. Dat gaat, volgens de Valken burgse hervormde predikant C. Vermeulen, ook op voor de twee-eenheid "leer" en "le ven" in de kerk. In een artikel in het blad "Woord en Dienst" constateert hij met spijt, dat in grote delen van de Her vormde Kerk de "leer" (het dogma) laag genoteerd staat. Het gaat daar, zo meent hij, om het leven en om de vragen van deze tijd. In vele gemeenten gaat de cate chismus niet meer open en ook de formulieren voor doop en avondmaal zijn opzij ge legd. De vaderen mogen niet meer spreken. Men wil liever "viering" dan onderwijs. De vraag is dan wel of viering en onderwijs, leven en leer zich Valkenburgse predikant Vermeulen: C. VERMEULEN "opzij gelegd" zo straffeloos laten scheiden. Zal de gemeente op den duur nog weten wat zij viert en wat haar leven is? Zal de groeien de onbekendheid met de ei gen hulpbronnen haar niet afhankelijk maken van het toevallige aanbod van der den, en haar tenslotte uitleve ren aan de wereldgeesten? Lonend Vermeulen (48), die eerst offi cier van het Leger des Heils is geweest, in 1970 predikant werd en sinds vorig jaar in Valkenburg werkt, pleit voor een eerherstel van de belijde nis. Het is lonend, het oor te lenen aan het verleden en de traditie te bewaren. In een reformatorische kerk is - het dogma - leerstuk - niet onfeilbaar. Nee, wij moeten het als brandstof opdelven uit het verleden en het als een noodzakelijke energiebron weer gebruiken. Bezig zijn met het verleden moet gebeu ren met het oog op het heden. Luisteren naar de vaderen be tekent, vanuit onze eigen si tuatie het gesprek met hen heropenen en bij hen in de leer gaan als aandachtige, maar niet onkritische leerlin gen. De Valkenburgse predikant ziet het dogma als een "geschenk van de kerk der eeuwen aan ons, die vandaag geroepen worden om getuigen van Je zus Christus te zijn". De ge meente zou dwaas zijn als ze dat geschenk in de porcelein- kast plaatste om er op hoog tijdagen een vergenoegde blik op te slaan. Als de leer tot een museumstuk wordt ver klaard, om alle licht op onze moderne inzichten te laten vallen, of als de belijdenis een uithangbord wordt, dat onze orthodoxie moet aanprijzen, dan zegt dat meer kwaads over de gemeenten die zo handelen dan over de erfenis der vaderen zelf. Een kerk die haar belijdenis niet meer kent minacht het werk van de Geest in het verleden. Zij verwijdert zich van de schare pelgrims die van het begin af op weg is naar het Koninkrijk. Doodsgeur Ds. Vermeulen noemt drie oor zaken van de "vervreemding van het dogma". Ten eerste een fundamentalis tisch verlangen naar de "bij belse gemeente". Hij heeft dat meer buiten dan binnen de Hervormde Kerk aangetrof fen. Men wil de geschiedenis ongedaan maken om tot de tijd van de bijbel terug te ke ren. De leer heeft een doods geur aan zich en wordt opzet telijk buiten het leven gehou den. Een tweede oorzaak ligt in het praktische verlangen naar gemeente-zijn in deze tijd. Het heden krijgt zo'n sterke nadruk dat het verleden meer als hinderpaal dan als hulp wordt ervaren. Ook oecume nische contacten worden zo meent men, vergemakkelijkt door de belijdenis terug te snoeien tot een voor allen aanvaardbaar minimum. Als derde oorzaak ziet Ver meulen de, wat hij noemt, "uithangbord-functie". De belijdenis is vaak verworden tot een rijtje waarheden, die men "kennen" en "hebben" moest om tot de ware richting te behoren. Het is beter, met de belijdenis te worstelen dan om er de hoed voor af te ne men en door te lopen. Waar leer en leven worden ver enigd, daar is, naar de mening van ds. Vermeulen, ook de hedendaagse gemeente ver rast en dankbaar vanwege het getuigenis der vaderen. De krottenwijken rond de grote steden in Brazilië zijn het directe gevolg van het regeringsbeleid. Tot deze conclusie kwam een landelijke conferentie van priesters en leken over krottenwijken, die in Sao Paulo is gehouden. Meer dan driehonderd priesters en leken, die onder de 'Javelados'' zoals de bewoners der krottenij- ken worden genoemd, werkzaam zijn, noemen als de voornaamste oorzaak van het ontstaan en voortbestaan van de favela's "de nauwe banden tussen de Brazi liaanse regering en de kapitalis tische belangen". Deze hebben tot gevolg, dat het volk wordt onder drukt. "Het beleid van de Brazi liaanse regering is uitsluitend gericht op economische ontwik keling, niet op maatschappelijke vooruitgang." Favela's zijn de nederzettingen aan de rand van de steden, meestal op gemeentegrond. De normale ste delijke voorzieningen zoals wa terleiding, gas en elektriciteit (om nog maar niet te spreken van rio lering en wegen) ontbreken ge heel of nagenoeg. Volgens cijfers van de Kooms-Ka- tholieke Kerk van Brazilië en van de Braziliaanse regering wonen alleen al in de favela's rond Sao Paulo en Rio de Janeiro 4 miljoen mensen op een totale stedelijke bevolking van 14 miljoen. Dit be tekent, aldus het congres, dat een kwart van de bevolking van beide steden mensonwaardig woont. Onderdrukking Als directe oorzaken voor het ont staan van de krottenwijken noemt het congres het land bouwbeleid en de arbeidspolitiek van de Braziliaanse regering. De regering steunt een systeem van landbezit, dat is gericht op indus triële landbouw. Dat heeft een grootscheeps vertrek van de ar- me plattelandsbevolking naar de grote steden tot gevolg. De arbeidspolitiek is gebaseerd op zeer lage lonen voor ongeschool de arbeid, terwijl ook geen fond sen worden gevormd voor sociale woningbouw. Daar komt nog bij, dat de krottenbewoners dikwijls bang zijn om betere woon- en werkvoorwaarden te eigen, om dat - aldus het congres - in een favela het element van onder drukking altijd aanwezig is. Pater Jose Pegoraro uit Sao Paulo verklaarde, dat de krottenwijken het directe gevolg zijn van het Braziliaanse kapitalistische sys teem. "Een krottenbewoner biedt de goedkoopste manier om goederen te produceren. Hij werkt voor een minimaal loon, terwijl de overheid praktisch niets betaalt voor de voorzienin gen die het leven in een grote stad mogelijk maken, zoals water-, gas- en elektriciteitsleidingen, riolering, wegen, scholen en zie kenhuizen." Broedplaats Jose Pegoraro ontkende nadruk kelijk, dat de criminaliteit in de favela's groot zou zijn. Verreweg de meeste bewoners zijn eerlijke, werkende mensen. "De favela is geen broedplaats voor misdadi gers, zoals men gewoonlijk denkt. Een favela ontstaat omdat arme mensen van het platteland wor den verdreven. Zij proberen in de stad betere levensvoorwaarden te vinden. Maar daar zijn zij - al dus Pegoraro - de arbeidsreserve voor de grote industrie, die lage lonen kan betalen voor ploegen- arbeid. Met hun lonen hebben die arbeiders geen andere keus dan in een favela te wonen". Tegen alle druk en onderdrukking in begint echter in de favela's een organisatie van de grond te ko men. In april van dit jaar kwamen 3000 krottenbewoners van Belo Horizonte in de staat Minas Ge- rais bij elkaar om de problemen te bespreken van de 400.000 fa- velados rond die stad. Daar worden de bewoners van de krottenwijken bedreigd door uitbreidingsplannen van het stadsbestuur. Er wordt een grote weg aangelegd, waardoor 25.000 krottenbewoners gedwongen worden het veld te ruimen. De fa- velados eisten in hun vergade ring, dat het stadsbestuur de 100 favela's in de stad zou opnemen en zou overgaan tot de bouw van goedkope huizen. Zowel aan de vergadering van de krottenbewoners van Belo Hori zonte als aan de conferentie in Sao Paulo van priesters en leken die in de krottenwijken werken is uitvoerig aandacht besteed in het blad van het aartsbisdom Sao Paulo. Dit bisdom staat onder leiding van kardinaal Arns. Armoede en rijkdom in Brazi- Tweemaal „dr." Dinsdag promo veert aan de Leidse universiteit een dominee die ook al in 1974 een doctorstitel verwierf. Het is de hervormde predikant A. van de Beek in Raamsdonk. Hij pro moveerde zes jaar geleden in Utrecht tot doctor in de wiskun de en natuurwetenschappen - specialiseerde zich vanuit zijn grote belangstelling voor de na tuur in de plantkunde - en dins dag voegt hij daaraan een docto raat in de godgeleerdheid toe met een proefschrift over de mense lijke persoon van Christus. Ds. Van de Beek is 33 jaar. Eerst was hij predikant in Lexmond, daar na in Vriezen veen. Sinds vorig jaar in het Brabantse Raams donk. Beroepen. Hervormde Kerk: be dankt voor Barendrecht I. Kok Zoetermeer. Geref. Kerken Vrij gemaakt: beroepen te Middel burg O. J. Douma Groningen- Noord; bedankt voor Rijswijk L. J. Joosse IJmuiden, voor Leek- Roden H. D. Herksen Heemse. Geref. Gemeenten: beroepen te Eindhoven R. Boogaard Leiden, die bedankte voor Gouda. LEIDERDORP - De Leidse, in Lei derdorp wonende sterrenkun dige prof. dr. H. van der Laan en de Leiderdorpse gereformeerde predikant G. van Loenen treden woensdagavond 18 juni in een zaal van de Scheppingskerk in het strijdperk over een preek die ds. Van Loenen op Pinksteren in deze kerk heeft gehouden. De predikant maakte in die pink- sterpreek een paar nogal scher pe opmerkingen over de paus, premier Van Agt en de gevestig de orde. En die deden dr. Van der Laan - kerklid in Leiderdorp - in gramschap ontsteken. De verbolgen kerkganger liet de kritische predikant weten, dat hij met hem hierover best wilde de batteren, hetzij in besloten kring, hetzij publiekelijk. Ds. Van Loe nen, niet voor een kleintje ver vaard, heeft deze uitdaging aan genomen. Hij wenst geen beslo tenheid» "Ik sta over het alge meen voor wat ik in mijn preken zeg, zodat ik het zeer vanzelf sprekend vind, dat men mij daar rekenschap over vraagt. Uiter aard kunnen ook anderen dan de heer Van der Laan aan de discus sie deelnemen". Paus preek de paus een "flinke veeg uit de pan gaf. "Oecumenisch ge zien was dat onzorgvuldig". Wat zei ds. Van Loenen dan? Dat in de Kerk van Rome de Geest (van Pinksteren) schuil gaat achter de kerk. De kerk heeft gelijk, want de Geest staat erachter. "In de huidige paus zien wij, hoe dat "weten" ertoe leidt, dat zonder enige merkbare twijfel oude standpunten worden herhaald". De predikant liet de Reformatie echter niet ongemoeid. Die heeft de Geest te veel betrokken op de individuele gelovige. De vele lie deren in de ik-vorm getuigen daarvan. Van Loenen noemde dit alles te smal en te eng. "God gaat zijn on gekende gang. De profeten ver woorden Gods protest tegen de gang van zaken, soms fijnzinnig, dan weer plomp en bruut, en Je zus later zet de Joodse orde zo op z'n kop dat ze zich van Hem ont doen aan het kruis. Als deze rebel Gods weet, dat Hij gaat sterven, belooft Hij zijn verschrikte en armzalige mensen echter, dat Hij ze niet als wezen zal achterlaten. Van Agt Op dat punt gekomen, Loenen iets minder aangenaams over Van Agt. Die had in Deurne, naar aanleiding van de rellen, be toogd, dat onder andere Neder land "verweesd" is geraakt. "Het wachten is nu op een nieuw Pinksteren, waarin de Geest van God zich meedeelt aan de men sen, die in verwarring zijn en zonder koers". De Leiderdorpse predikant noem de dat een "ernstige misser", "want wij zijn niét verweesd en Pinksteren is het al. Meneer Van Agt ontpopt zich steeds meer als iemand die teksten op de klank af gebruikt voor zijn doeleinden. En het vrome volk volgt, tragisch en schuldig. Dat is zelfs godslaster lijk". Dr. Van der Laan beschouwt deze insinuatie als "volstrekt unfair". "Is het niet uiterst intolerant, een katholiek christen-democraat op grond van een krantencitaat zo grof aan te vallen? Natuurlijk, een christen-democraat van ge reformeerden huize zou het wel licht anders zeggen". Volgens Van der Laan heeft ds. Van Loenen in de bewuste preek ook gesuggereerd, dat onze overheid veel weg heeft van een kwalijk regime dat een verfoeilijke orde handhaaft, en dat de Geest nu vooral dwarsliggers en opstan delingen bezielt, ds. Van Wat de predikant deed, was verwij zen naar Handelingen 2. "Daar wenden volk en overheid zich af van het pinkstergebeuren. Dat is hun te vreemd. De verklaring ligt voor de hand: die mensen zijn dronken. Dan ben je ermee klaar. Je hoeft je er dan niets van aan te trekken. Maar niet-meetellende, onaanzienlijke mensen hebben het wèl gezien. Zij waren het, en niét de gevestigde orde". "Veel christenen menen de zaak te moeten houden zoals het was. Eeuwige waarheden en eeuwige principes. Het nieuwe, verras sende is, dat de wil van God niet zo simpel is af te lezen uit Schrift en geschiedenis. Er moet ge werkt worden om die wil te ver staan. De Geest maakt moedig en vrolijk, maakt tongen los en maakt de mens ook los van zich zelf'. Voorkeuren Dr. Van der Laan verwijt ds. Van Loenen - in een ingezonden stuk in het vandaag verschenen kerk blad "Ontmoeting" - een "on geoorloofde schending van zijn predikantsprivilege, beledigend voor de gemeente, diep kwetsend voor velen die zich in christen democratisch verband inzetten voor vrede, recht en lankmoe digheid, en die in de kerk weg. waarheid en leven zoeken". "De predikant spreekt ambtshalve. Er is geen gelegenheid voor di recte weerlegging. Zijn preek heeft te maken met Gods Woord, niet met eigen subjectieve me ningen en ideologische voorkeu ren". Het debat tussen de astronoom Van der Laan en de theoloog Van Loenen 18 juni) is dus voor ieder toegankelijk. (Door ing. H. G. Heins) WAGENINGEN - Dit jaar zullen de Wereld Gezondheids organisatie (WHO) en de Wereld Voedsel en Landbouw organisatie (FAO) van de Verenigde Naties hun goed keuring hechten aan het bestralen van voedsel. Dertig jaar onderzoek heeft aangetoond dat men voedsel door bestraling langer houdbaar kan maken en dat dit onge vaarlijk is voor de gezondheid. De ontsmettende werking van het zonlicht kan eerdaags een prakti sche navolging krijgen bij het be stralen van voedsel. Hetzelfde principe wordt namelijk toege past om de bewaarbaarheid van verse voedingsmiddelen te ver hogen. Aardappelen en uien gaan niet meer spruiten, bacteriën worden onschadelijk gemaakt, Deze aanbeveling zou hét startsein kunnen zijn om de wereldvoed seltekorten met succes te bestrij den. Ook voor de westerse wereld biedt deze technologie vele voor delen. Deze WHO-FAO-aanbeve- ling zal echter eerst moeten die- i de i te zodat produkten als vis en kip minder snel bederven. Voor het conserveren van voedsel zullen minder chemische stoffen nodig zijn. Ook kunnen ziektekiemen in het produkt gedood worden, zelfs wanneer dit ingevroren Vooral in de Derde Wereld kan deze nieuwe techniek van belang zijn in de strijd tegen de groeiende voedseltekorten. Geschat wordt dat een vijfde deel van de totale wereldoogsten verloren gaat door insectenvraat en bederf door micro-organismen. In tropi sche gebieden lopen deze verlie zen soms op tot de helft. Straling maakt insecten en micro-orga nismen onschadelijk en zo zou een belangrijke bijdrage geleverd kunnen worden om deze verlie zen te beperken, en daarmee dus de honger. Klant is koning Intussen blijft de vraag hoe de klant zal reageren als bestraalde pro dukten te koop worden aangebo den. De ervaring tot nu toe heeft geleerd, dat zijn houding afwij zend is, zolang hem voldoende in formatie ontbreekt. Ook als hij beschikt over gegevens die de werkwijze voor hem duidelijk maken, blijft hij dikwijls nog wantrouwend. Het staat nu echter wel vast dat het eten van bestraalde voedings middelen onschadelijk is voor de gezondheid, en dat deze in onbe perkte hoeveelheden op de markt gebracht kunnen worden. Maar de klant ic koning, hij zal altijd zelf zijn keuze kunnen maken. Door middel van een beeldmerk zal op de verpakking worden aangegeven, dat het artikel be straald is. Dit Nederlandse ont werp heeft een aantal landen reeds overgenomen. Men streeft naar internationaal gebruik van dit merk. om zodoende de grootst mogelijke bekendheid aan deze techniek te geven. Erkenning rot nu toe werd de toepassing van bestraling per voedingsmiddel bestudeerd. Bij deze studies werd in het bijzonder aandacht geschonken aan de vraag of het bestraalde produkt veilig kan worden gegeten. Dan pas stem den de gezondheidsautoriteiten toe in de bestraling en verkoop ervan. Op deze manier heeft een groot aantal landen bestraalde voedingsmiddelen toegela ten. Intussen zijn deze kostbare onder zoekingen internationaal ge coördineerd, zodat een unieke wetenschappelijke samenwer king ontstond tussen 25 landen. De grote stroom van gegevens die daaruit voortkwam, zal ertoe lei den dat aan het einde van dit jaar het groene licht kan worden ge geven voor algemene toepassing. Onder auspiciën van de Wereld Gezondheidsorganisatie en de Wereld Voedsel en Landbouwor ganisatie zullen van 27 oktober tot 3 november deskundigen uit de hele wereld in Geneve voor dit doel bijeenkomen. Zij zullen dan kunnen beschikken over gege vens uit 30 jaar wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat be straald voedsel veilig voedsel Naar verwacht wordt, zu'len de deskundigen deze conclusie be vestigen, waarop dan de organi saties van de Verenigde Natiele bestraling van voedsel officieel kunnen aanbevelen. Deze aanbe veling zal ongetwijfeld vele aspi rant-kopers geruststellen. En daarmee zal deze nieuwe tech nologie zijn weg moeten vin den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 17