ELLY OF HET MELIGE STUK Holland-België speelt in o|) vooroordelen t;Iwjj^&og&mïa) weekeinde. toegelicht ZATERDAG 7 JUNI 1980 PAGINA 5 Het hangt er waarschijnlijk van af in welke conversatiecirkels jé je beweegt, maar in mijn conversatiecirkel was „Elly of het beroemde stuk" dat des gewenst ook „De dans der vierkanten" genoemd mocht worden, nog dagen lang na de fatale zondag een zogeheten „conversation piece". Niet langer was het weer het be langrijkste onderwerp van gesprek, maar de openings avond van het Holland Festi val, zoals dat door Wim T. Schippers en Gied Jaspars in elkaar was gestoken. Op de man af werd je gevraagd wat je ervan vond, en op de man af vroeg jij aan anderen wat zij «rvan vonden. Verschrikke lijke dilemma's deden zich daarbij voor (was de ander pro of contra, erg pro of erg contra, kon je andermans ge voelens kwetsen door te zeg gen datje het allemaal „shit" vond, - een toepasselijke term in dit geval, - terwijl hij zich juist zo kostelijk geamuseerd had?), soms zei de één arge loos zijn mening om daarna, als de andere partij een dia metraal tegenovergestelde mening bleek te huldigen, be reidwillig op enkele detail punten terug te krabbelen, waarna de ander ook zo aar dig was een paar zwakke pun ten toe te geven, kortom: er is deze week door honderden, duizenden mensen gerea geerd op „Elly of het beroem de stuk". En wat- vond jij er dan van, vraagt u nu ongeduldig. Voor de draad ermee, geen geaarzel langer, ert alsjeblieft geen enerzijds anderzijds gedoe, want daar kopen we niets voor. Ik vond het niks dus. Ik zeg niet dat het geen welbe stede avond was, want ik heb tijdens het kijken de hele Sunday Times door kunnen nemen, inclusief de Business Section waar ik anders zelden aan toe kom, dus ik mag niet zeggen dat ik me verveeld heb. Maar de dans van de vierkanten van Elly of het be roemde stuk is als één lang vraagteken, als één grote geeuw aan mij voorbij ge gaan. Er werd mij ook menigmaal ge vraagd of ik de mening van Het Parool was toegedaan, of die van de Volkskrant. Beide kranten, die in dezelfde Pers combinatie zitten, op dezelf de persen gedrukt worden, en over dezelfde telefooncen trale beschikken (die indruk krijg ik tenminste wel eens, de beide gebouwen staan in Amstprdam tegenover el kaar), blijken intussen niet' over dezelfde opvatting inza ke het levenswerk van Wim T. Schippers te beschikken. Zo hoort het natuarlijk ook, maar het aardige was in. dit geval dat je de indruk kreeg dat niet één persoon, maar de hele krant een oordeel velde. Een Amsterdams, zij het lan delijk ochtendoordeel, en een Amsterdams, zij het landelij ke avondoordeel. Het och tendoordeel van de Volks krant was afwijzend, negatief, vernietigend mogen we wel zeggen. Zowel de tpneelcriti- cus als de tv-criticus bleken het daarover roerend eens te zijn. Het avondoordeel van Het Pa rool, daarentegen was posi- tipf, opbeurend, niet direct - laaiend enthousiast, maar toch in het teken van: „een gebeurtenis", eindelijk eens geen saaie openingsavond. Zowel de man in de zaal als de tv-critica oordeelden er zo over, en later'sprak ik ook de overkoepelende redacteur kunsten van Het Parool, die verklaarde zich aan één. stuk door kostelijk geamuseerd te hebben. Ik prees vervolgens de partijdiscipline op zijn krant. Hij was bereid me uit te leggen waarom het zo alle machtig aardig was geweest, als ik het goed onthouden heb, hield het verband met het feit dat alles wat ernstig bedoeld leek maar waarach ter iedereen een dubbele bo dem vermoedde ojn het ver volgens niet leuk te vinden, in werkelijkheid ook ernstig bedoeld was. Het cabaret groepje aan het begin bij voorbeeld, was geen parodie op soortgelijke bekende ca baretgroepen (Ivo de Wijs, Don Quishocking e.d.), maar diende niets meer en niets minder dan zichzelf voor te stellen, en daarin zat 'm nu juist de kneep. Het kan ook zijn dat dit de ver klaring was van een andere positief gezinde, want de ene uitleg overlapte de andere, en geen van die verklaringen zeiden me iets, riepen een Aha-bele\/enis bij me wakker of deden me beseffen dat ik er met verkeerde ogen naar had zitten kijken, namelijk met mjjn linker- en rechteroog, terwijl ik met mijn onder- en bovenoog had moeten kijken, of met mijn voor- en achter oog. Je weet het maar nooit. De mooiste verklaring las ik later van de directeur van het Holland Festival. Vorig jaar was het HF geopend met een reconstructie van de beroem de eerste Dada-avond die zo n zestig jaar geleden plaats had, vele aanwezigen hevig schockeerde, en als belang rijkste winst de graag geci teerde uitspraak „schon Dada gewesen" heeft opgeleverd. Wat bleek echter? De mensen van nu waren allerminst ge- schockeerd, vonden het alle maal aardig, en terecht, en onderhoudend, waardoor niets van het oorspronkelijke schockeffect kon worden te ruggeroepen. Wim T. Schip pers en Gied Jaspars moeten toen hebben aangeboden een openingsavond te maken die met moderne, eigentijdse,- hedendaagse middelen dat zelfde shockeffect, diezelfde onvrede bij de toeschouwers zou oproepen als die eerste Dada-avond in Zürich in 1916. Zo gezegd zo gedaan. Het beoogde effect werd bereikt, dat staat buiten kijf. De vraag die resteert is waarmee? Met iets dergelijks als het dadaïs me, dat door de decennia heen een reputatie heeft be houden van een kortstondige maar belangrijke kunstuiting die de ogen voor een andere kunstbënadering heeft ge opend? Of met een heleboel onzin en flauwekul (om de be roemde maar bijna vergeten schrijver-criticus Guus Luij- ters te citeren), die nu nergens op sloeg, over dertig jaar ner gens op zal slaan, en over zes tig jaar totaal in de vergetel heid zal zijn weggezonken? Niet alles wat tyet publiek shockeert, sterker nog: niet alles wat de burgerman dus de gemiddelde televisiekijker shockeert, levert daarmee al leen het bewijs van hoge, blij vende, markante kwaliteit te zijn. Ik zou de eerste niet zijn die zich verkeek op de waarde van een bepaalde kunstvorm. Bertus Aafjes verkeek zich op de waarde van de Vijftigers, en v zo zijn er duizenden voor beelden. Feyenoord zag niets in Johan NeeSkens toen hij nog voor RCH speelde, ik noem maar wat. Maar in' dit geval zit ik met weinig twij fels, om de waarheid te zeg gen. Het misverstand schuilt mijns inziens hierin, dat je meligheid het beste zou kun nen verwezenlijken door één en al meligheid ten toon te spreiden, terwijl toneel en tv bij uitstek media zijn die er om vragen meligheid op on derhoudende, intrigerende wijze te verbeelden, zo dat je enerzijds niet verveeld wordt, en anderzijds een eindindruk van grote meligheid over houdt. Zoiets is niet gemak kelijk, maar het kan wel. „De Avonden" van Gerard Reve bijvoorbeeld is een boek dat een grote mate van burgerlij ke treurigheid uitstraalt, maar dat je met een heidens plezier achter elkaar uitleest. „Dispatches" van Michael Herr, en „Kasteel tussen vier muren" van Wladimir Boe- kowski geven op aangrijpen de wijze de oorlog in Vietnam en de ellende van de Russi sche concentratiekampen weer, maar je leest die boeken intussen met gróót plezier - hoe paradoxaal dat ook klinkt. Documentaire met voetbalflitsen HILVERSUM (GPD) - „De ondergrond van de film is: gewoon wat aan dacht voor elkaar. We willen beide landen iets van elkaar laten leren en daarbij hebben we een beetje ingespeeld op de bestaande vooroor delen die Belgen en Nederlanders over elkaar hebben, zonder echter die vooroordelen (dus Belgen zijn dom en Nederlanders gierig) te willen bevestigen". Aldus Jef Rademakers, één van de samenstellers van de KRO-documentaire Holland-België die deze omroep morgen op de buis brengt. Jef Rademakers ment overigens dat wordt onder schreven door de Belgische aca demicus Leo Reijntjes, die de in tellectuelen van België verwijt het Belgische volk dom te hou den. Het resultaat van een muzikale samenwerking van de Nederlandse NCRV en de Roemeense RTV wofdt vanavond zichtbaar in de Amsterda m- Boèkarest-Beethovenstraat-Show In dit zeventig minuten durende showprogramma gaan klassieke muziek, pop, ballet, koorzangvariété en folklore samen. Aan de A.B£.-Show doen artiesten als Thérèse, Steinmetz, Lee Towers, Thijs van Leer, Maggie Mac- Neal en de groepen Bolland en Bolland, Pussycat en Champagne mee. Op de foto Maggie MacNeal met een in klederdracht gestoken meisje. Jef Rademakers en Joost Tholens laten in 90 minuten zowel Belgen die naar Nederland zijn gegaan als Nederlanders die naar België zijn uitgeweken aan het woord. De mensen die ze daarvoor heb ben uitgezocht zijn zo gevarieerd mogelijk: een Nederlandse prof voetballer die bij onze zuiderbu ren zonder diploma's een café runt en daarbij nog trainer van een grote voetbalclub is ook; een zakenman die om zuiver finan ciële redenen naar België is ver trokken en ook nog een optreden van secretaris-generaal van de NAVO Joseph Luns. Maar ook de Belgische acteur Hugo Metsers die naar Nederland verhuisde komt aan het woord en een Belgi sche arbeider die nu in Neder land zijn brood verdient. Opvallend is dat zowel de Neder landers als de Belgen die van land verwisseld zijn uiterste best doen hun land van herkomst zo zwart mogelijk te maken. Slechts de Belg Leo Reijntjes, die in ons land studenten onderwijst, is re lativerend genoeg om in te zien dat hij in feite in België thuis hoort en dan ook weer zal terug gaan. In totaal komen acht mensen aan het woord. Vier Belgen en vier Nederlanders. De interviewtjes worden afgewisseld met de mooiste momenten uit de 110 voetbalinterlands die tussen Holland en België werden ge speeld. Philip Bloemendaal, be kend van de Polygoonjournaals spfeekt op een wat badinerende wijze het cómmentaar bij zowel de voetbalflitsen als de inter- Frans Weisse, hoofd informatieve programma's van de KRO, wijst er dan ook op dat hetgeen gezegd wordt in de film buiten de ver antwoordelijkheid van de KRO valt. Er worden namelijk wat dingen gezegd die heel gemak kelijk verkeerd zouden kunnen worden uitgelegd. Zoals de Ne derlandse zakenman Albert Verwey die vol overtuiging ver kondigt dat Belgen weliswaar niet dommer zijn, maar gewoon langzamer denken. Een argu- De Nederlandse operazanger Bert Olsen, die momenteel deel uit maakt van de Antwerpse bevol king, zou nooit meer naar zijn ge boorteland terug willen. Ten eer ste is het eten beter in België en ten tweede is de opera in België écht. Maar daartegenover staat de Belgische arbeider Antoine van de Bergen, die het werk in ons land veel beter vindt. Hier kreeg hij van zijn werkgever, een ma chinefabriek, tenminste zonder er om te hoeven vragen een stof- masker en handschoenen. „In België zijn die attributen wel verplicht maar de fabrieken heb ben ze niet. Ook niet als je er om vraagt. Ik zou voor geen goud te rug willen". Bedoeling van de KRO was om het programma in samenwerking met de BRT te maken. Maar de Belgische staatsomroep kampte met geldgebrek terwijl ook de verslaggevers overbezet bleken. Dus heeft de KRO het maar zelf gemaakt. De Belgische inbreng werd geleverd door de al 15 jaar in Nederland wonende program mamaker Andre Truyman. Holland-België wordt "morgen avond op Nederland 1 om 21.25 uur uitgezonden. ZATERDAG HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. VARA:18.11 Dingen van de dag. 19.02 Amus.mu- ziek. 19.35 Zing zomaar simpel een melodie. 20.03 Muziek uit eigen huis. NOS: 20.30 Langs de lijn, sport en muziek. ,VARA: 22.30 Wachten op middernacht. HILVERSUM II TROS: 18.00 Licht verteerbaar. MORMONEN: 18.25 De goede kan- ten van het leven. OVERH.VOORL: 18.40 Nederland en de Derde Wer- led. TROS: 18.50 Een mondje Frans. 19.30 De Hoge "C". NOS: 20.00 Hol- ter Schat. 23.55 Nws. HILVERSUM III Ieder hegl uur nieuws. NOS: 18 03 De Avondspits met de Nationale Hitparade. NCVR: 19.02 Elpee-pop. 20.02 Elpee-pop-special. 21.02 Coun try style. 22.02 Weekend-blues. 23.02 Jazztime. ZONDAG HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NOS: 0.02 (S) Metro's Special. 1.02 (S) Take it easy. 2.02 (S) De NOS-Nacht. VARA- 7.02 (S) Muz. voor de zondagochtend. 8.02 (S) Vroege Vogels. 9.30 (S) Tekst en muz. KRO: 10.00 (S) Eucharistie viering. 11.02 (S) 'n Zondags pak....voor alledag. AVRO: 12-02 (S) (S) Langs de lijn, sport en muz. 17.55 Meded. en weerber. 18.00 Nws. en sportuitslagen. KRO: 18.12 Echo. 18.22 (S) Nouhoorjehetookeensva- neenander. 19.02 (S) Terwijl de mannen kijken. TROS: 20.02 (S) Dolt van der Linden bedankt! NOS: 23.02 (S) Met het oog op morgen.TROS: 0.02 (S) De Nachtwacht. HILVERSUM II KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging 8.20 De hutsgeklutste! 9.25 Water standen. HUM. VERBOND: 9.3C Morgen weten we wel beter. IKON: 10.00 Kerkdienst met kinderen 10.45 Wilde Ganzen. 10.50 De andert wereld van zondagmorgen. NOS: 12.00 Suara Maluka. 12.30 Tambu 13.00 Nws. 13.10 Zorg en Hoop. 13.5E Progr. voor de buitenl. werknemers IKON: 17.00 Muziekvesper. 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 Gemeentewer ken. 18.30 Brood en Spelen. NOS: 19.00 Radio Thuisland. 19.30 Ver- haal. 20.00 (S) Holland Festival 1980: Nederl. Kamerkoor - oude en mo derne werken. (In de pauze: Ge sprekken rond het progr.) 22.30 Nws. HILVERSUM III leder heel uur nieuws. AVRO: 8.02 (S) Ko de boswdchtershow. 8.30 (S) Sportpanorama. P.02 (s) Juist op zondag. 10.02 (s)Pim Jacobs. VARA 11.02 (S) Het zondagse gezicht van de VARA op drie. TROS: 14.02 (S) De Europarade. 16.02 (S) Ferry's gouwe ouwe club. NOS: 17.02 (S) De Nat. Hitparade. 19.02 (S) NOS-Jazz. KRO: 21.02 (S) Rock-dreams. HILVERSUM IV NOS: 8.00 Nws. 8.02 (S) Vroeg Klass. 9.00 Nws. 9.02 (S) Musica Keligiosa. 10.00 (S) Van het Nederl. Concert podium. 11.00 (S) Holland Festival 1980: Ensemble Sequentia (Koln): oude muz. In de pauze: 12.00 nws. 12.02 Holland Festival Journ. 13.00 (S) Opera-matinee. 14.00 Nws. 14.02 (S) Concertgebouw Orkest met so list klass. muz. In de pauze: ca. 14.55 Praten over muz. 16.00 (S) Musica Nova. MAANDAG HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.03 Een goede morgen met Rob de Nijs. (8.133 Aktua.). 9.03 Attent op jeugd sentiment. 10.02 Toeija - toernee. 11.02 Cafe-chantant. 11.30 Te gast bij John Woodhopse en Herman Em- mink. 12.03 Tunes van toen. 13.03 Aktua. 13.20 Raad een lied....of niet. 14.02 Gerard de Vries draait op ver zoek. 16.02 De tien om kindershow. 16.30 Pierewaaien in Schevenin- HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 He» levende woord7.36 Hier en nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deurn Lauda- mus. 8.30 Nws. 8.36 Hier en nu 9 00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Water- •standen. 9.15 Plein Publiek. 11.00 De wereld zinet Gods lof. 12.00 Boer en tuinder» OVERH.VOORL.: 12.16 Vast en zeker. NOS: 12.26 meded. t.b.v land- en tuinbouw. 12.30 Nws. NCRV: 12.36 Hier en nu. 13.00 Nws. 13.11 Kerk vandaag. 13.30 Hoogte punten uit musical en operette. 14.00 Brood op de plank. NOS: 14.30 On danks alles, literair progr. NCRV: 15.15 Woord in de middag. 15 30In't zilver. 16.30 Op de vrije toer. 17.00 Amus.muziek. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Hier en nu. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. AVRO- 7.02 Vol gas. (7.30 Radiojourn.). 8.30 Ra- diojourn. 8.35 Bingo. 10.03 Arbeisvi- taminen. 11.03 Hollands glorie. 12.03 'n Rondje Van Dam (12.30 Radio journ). 13.57 Beursplein. 14.03 Showparade. 15.03 Progr. van Gerry Hoiting en Jan Steenman. 16 03 Toppop disco. (17.30 Radio journ.). HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade 9 00 Nws. 9.02 «Aan woorden voor- by....9.10 Laudate. 10.00 Strijkkwar tet Klass. muziek. 11.25 Klass. or kestmuziek. 12 00 Nws. 12 02 Hol land Festival Journ. 12.05 Interval. 14 00 Nws. 14.02 Spektakel mag 14.30 Kollagc van allerdaagse en zeldzaam. 15.30 Van hoog naar laag en omgekeerd: bel canto. ZATERDAG NEDERLAND I - 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - AVRO's Kinderfestival (AVRO) 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.40 - Paspoort voor Marokkanen (NOS) 18.50 - Emilie (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Wollie's wereld (NCRV) 19.05 - Een kind is ook een mens. als je dat soms nog niet dacht, cabaretprogramma (NCRV) 19.25 - Sari Martin, muzikaal programma (NCRV) 19.50 - De A.B.B.-Show (Amsterdam-Boekarest-Beethoven- straat), gevai ieerd muzikaal programma (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Het lot van een mens, documentaire (NCRV) 23.35 - Tot besluit (NCRV) 23.50 - Journaal (NOS) NEDERLAND II - 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Tennis (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - J.J. de Bom, v-h de Kindervriend (VARA) 19.25 - Dick Turpin. tv-serie (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Drie is teveel en twee is te weinig, tv-serie (VARA) 20.52 - Een paarse taxi (Un taxi mauve), speelfilm (VARA) 22.55 - Achter het nieuws (VARA) 23.30 - Joumaat oceonos) ZONDAG NEDERLAND I - 11.00 - Omroepparochie: Eucharistieviering te Amersfoort (KRO/RKK) 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 17.00 - Kantate Dienst (IKON) 17.30 - Wilde Ganzen (IKON) 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - De laatste der Cheyennes, Western (KRO) 21.25 - Holland-België, gesprekken (KRO) 23.00 - Leven bij elkaar, gesprek (KRO/RKK) 23.10 - Journaal (NOS) NEDERLAND II - 13.00 - Nieuws 15.30 15.35 16.00 17.30 18.00 18.30 18.35 19.20 20.30 20.35 20.40 21.15 22.10 23.40 slechthorenden (NOS) doven i Journaal (NOS) Waar de wolven huilen, documentaire (VARA) Jack Parnell en zijn Big Band, amusementsprogramma serie (VARA) IJsbreker, documentaire (VARA) Internationale tenniskampioenschappen van Frankrijk, reportage (NOS) Holland Festival Magazine (NOS) Studio Sport I (NOS) Emilie (NOS) Afrikanen - deel 2, serie (NOS) Studio Sport II (NOS) Vijf minuten bedenktijd (HUM. VERBOND) Journaal (NOS) All in the family (VPRO) Gesprek (VPRO) Union der Festen Hand 1documentair drama (VPRO) Journaal (NOS) DUITSE TV ZATERDAG DUITSLAND I 20.00 Joum. 20.15 Pop-Show. 21.45 Trekking van de lottogetallen. Aan sla Joum. Daarna: Reg. progr. 22.05 Rep. 22.20 Der Letzte Ritt der Dal- tons (The last day), Amerikaanse speelfilm. 23.55 Joum. (Reg progr.: NDR 19.00 Actual. 19.15 Amus.prog». 19.58 Progr.-overz. WDR: 19.00 Actual. 19.22 Kommis- sariat 9. tvdserie.). DUITSLAND II 18.00 Das Haus am Eaton place. En gelse tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 Flipperkugeln, Amerikaanse jeugd film. 20.15 Fanfan, der Husar (Fan- fan la tulipe), Frans-Italiaanse speel- misdaadserie. 00.25 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Cursus Engels. 18.30 Inform, progr. 19.00 Fazit. 19.15 Sport. 19.55 Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 Muzie kaal dagboek. 21.15 Hort Britannien (Listen tot Britain), Doc. film. Aan- sl.: Ein tagebuch fur Timothy A diary for Timothy), Engelse doc film. 22.10 Doc. ZONDAG DUITSLAND I 8.45 Progr.overz. 9.13 Dokumentaire serie. 9.45 Reportage. 11.00 Kinder serie. 11.30 Filmreportage. 12.00 Journalistenforum. 12.45 Joum. met weekspiegel. 13.15 Reportage. 13.45 Reg. overz. 14.55 Kinderserie. 15.25 Licht muz.progr. 16.55 Unsere klei- Farm, tv-serie. 17.45 Filmrepor- buitenl. korrespondenten. 20.00 Joum. 20.15 Natuurserie. 21.00 Inf. progr. 21.05 Couwboy, Amer. speel film. 22.35 Joum. 22.40 Reportage 23.25 Joum. DUITSLAND II 10.00 Progr.overz. 10.30 Filmrepor tages. 11.45 Reportage. 12.45 Vnje- tijdsmagaz. 13.15 AkL magaz. 13.40 Inform, serie. 14.10 Kinderprogr. 14.40 Joum. 14.45 Liefdadigheids- progr. 14.55 Inform, progr. 15.25 Muz. showprogr. 16.10 Tekenfilm. 16.15 Menschen am Sonntag, Duitse speelfilm. 17.15 Joum. 17.17 Sport- reportage. 18.15 Religieus progr. 18.30 Dierenfilmserie. 19.00 Joum. 19.10 Parlementair nws. 19.30 Film- reportage. 20.15 Oronya oden Die Wurde des Menschen, tv-spelserie. 21.00 Joum. en sport 21.15 Wer an deren eine Grube grabt, vier verha- DUITSLAND III WDR 9.00 Inform, progr. 9.15 Tv-kursus Engels. 9.45 Tv-kursus natuurkun de. 10.15 Tv-kursus gezondheids leer. 16.00 Tv-kursus Engels. 16.15 Tv-kursus Frans. 16.30 Progr. voor buitenl. werknemers. 17.30 Magaz. voor slechthorenden. 18.00 Kinder serie. 18.30 Wetensch. serie. 19.00 Popmuz. 19.45 Sport. 19.55 Journal 3 20.00 Joum. 20.15 Wetensch. serie 21.00 Auslandsstudio. 21.45 Ken- nismakingsprogr. 22.30 Comedy- show. BELGISCHE TV ZATERDAG BELGIË VLAAMS 18.50 Emilie. 18.55 Regnws.mag 19.30 Lotto-trekking, meded. en Morgen 19.45 Joum. 20.10 De dok ter heeft het druk (Doctors on the go), komische serie. 20.35 Het huis in Garibaldistraat (The house on Gari baldi Street), weekendfilm. 22.05 In- tem. toernooi biljarten per ploeg. 23.00 Joum. ZONDAG BELGIË VLAAMS 11.00 Confrontatie. 12.00 Nws.overz. voor slechthorenden. 14.00 Kleuter- progr. 14.25 Sport. 18.15 inform, progr. 18.45 Tekenfilmserie. 18 50 Documentaire serie. 19.40 Meded. 19.45 Joum. 20.00 Sport 20 30 Para dijsvogels, tv-serie. 21.20 Licht klass. muz. 22.20 Joum. en sport. schitterende film ,Met lot acteur Sergej Bondartsjoek speelt ook de hoofdrol in dit tendensen of propaganda, e< ce va n de Sowjel russ bloedeloze middelmaat i 13-delige televisieserie ,f)e vergeten i WO II zendt de NCRV zaterdagavond de beroemde ft 1959 als regisseur debuteerde. Hij idrukwekkend werk zonder politieke van de films waarmee de renaissan- begon na de stalinistische jaren verpletterende vervehng. Bondartsjoekdie een bittere nobelle van M. Sholokhov verfilmde, speelt de vrachtwagenchauffeur Andrej Sokolov: geen held. maar een overlevende. Bij het uitbreken van de oorlog vormt hij mét zijn vrouw uit duizenden, zijn twee dochters en zijn zoon een pelukkig gezinnetje. Terwijl iiele kameraden sneuvelen doorstaat hij de ver schrikkingen aan het front, maar raakt in Duitse krijgsgevangen- schap en wordt blootgesteld aan de gruwelen van de nazi's. Als hij ook deze hel overleeft wachten nieuwe'beproevingen zijn vrouw en kinderen zijn omgekomen, zijn huis is1 verwoest. Maar uiteindelijk durft Sokolov samen met een al even eenzaam jongetje wiens lot hij zich heeft aangetrokken, de toekomst toch weer onder ogen te zien. Bondartsjoek,die in een prachtige beeldentaal vertelt, betrachtte een grote soberheid, maar juist daardoor werkt Het lol van de mens Soedjba tschelowjeka) zo indringend. De uitzending begint om vijf voor tien op Nederland l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5