Vermakelijke
vervormingen
van Pilobolus
l(jy)va\ndaag~
1 programma
KRO-televisie brengt
unieke natuurserie
Filmkunst op de korrel in 'De Ontdekking'
TV woensdag
RADIO
'LIVE ON EARTH'
■■"■ii.w.in.'m
Lenny Kuhr wil in
Israël gaan wonen
NEDERLAND 1
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.40 - - Paspoort voor Joegoslaven en Italianen (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - EO-Kinderkrant (EO)
19.30 - 3xM-More message in the Media (EO)
19.55 - EO-Familiedag'80 (EO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.10 - Holland Festival - 1980, Pibolus Dance Theatre (NOS)
23.00 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Cijfers en letters (KRO)
19.25 - De verloren eilanden, jeugdserie (KRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - De winter die een zomer was, tv-serie (KRO)
21.30 - Brandpunt (KRO)
22.05 - Leven op aarde, natuurserie (KRO)
23.05 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 1
10.00-10.20 - Schooltelevisie (NOS-NOT)
11.00-12.00 - Schooltelevisie (NOS-NOT)
13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
15.30 - Jan de muzikant (NOS)
15.35 - Een vrouw als een koningin, getekend verhaal (NOS)
15.50 - De slang, de aap en de papegaai (NOS)
16.00 - De grote klok (NOS)
16.50 - Voor kleine potjes met grote oren (NOS)
17.00 - Theelepelvrouwtje (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Region, progr.: NDR: 18.00 Der
Preis der Macht, tv-serie. 18.30 Ak-
tual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Der
Preis der Macht, tv-serie. 19.25 Re
gion. magaz. 19.59 Progr.overz.
WDR: 18.00 Heinrich, der gute
Koenig, tv-serie. 18.30 Genius Loei.
18.40 Heinrich, der gute Koenig, tv-
serie. 19.15 Aktual. 19.45 Sciencefic
tion progr.). 20.00 Journ. 20.15 Pop-
progr. 21.00 Aktueel magaz. 21.45
Schauplatz New York, misdaadse
rie. 22.30 Aktual. 23.00 Sport.
24.00-00.05 Journ.
DUITSLAND II
18.20 Tekenfilmserie. 19.00 Joum.
19.30 Docum. film. 21.00 AktuaL
21.20 Report. 22.00 Alama (The Ala
mo), Amerikaanse speelfilm. 0.35
Joum.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus
wiskunde. 19.0 Spelprogr. 19.45
Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 Lan-
desspiel. 21.00 Momente. 21.15 Film-
report. 21.45 Gevar. progr. 23.00
Joum.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.30 Emilie. 18.35 Sesamstraat
19.00 Tienerklanken. 19.37 Meded.
Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Grijze
kwis. 22.20 Joum.
NET II
18.30 Emilie. 18.35 Sesamstraat.
19.00 Tienerklanken. 19.37 Meded.
en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Alle
maal beestjes, docum. over dieren-
gedrag. 20.40-22.45 De liefdesverkla
ring, Russische speelfilm (1979).
In de televisie-actualiteitenrubriek 'Brandpunt'' van de KRO
wordt vanavond een reportage uitgezonden over de nieuwe moei
lijkheden in de textielindustrie. Brandpunt heeft voorts een achter
grondreportage over het bezoek van de paus aan Frankrijk. (Ne
derland 2,2130 uur).
Kerk in meervoud - KRO. Dinsdagavond om 19.00 uur via Hilver
sum 2. Dl eerste uitzending in een reeks van vier onder de titel
„Leken gaan voor". De serie gaat over kerkdiensten onder leiding
van parochianen. Ingegeven door het groeiend priesterstekort be
gint men in steeds meer parochies in te zien dat het functioneren van
een geloofgemeenschap niet alleen kan afhangen van een gewijde
voorgangerdus gaan leken steeds meer taken overnemen en gaan
zij ook voor in vieringen met een eigen vorm.
Spektakel - KRO. Dinsdagavond om 21.15 uur via Hilversum 2. De
tweede uitzending over de Duitse schrijver Jakob Lenz (1751-1792).
In 1771 leerde Lenz Goethe kennen, die een belangrijke invloed op
zijn leven had. Jakob Lenz schreef onder meer gedichten en enkele
toneelstukkenLater ging zich krankzinnigheid bij hem openbaren
In deze uitzending wordt getracht aan de hand van citaten uit
Lenz' werk aan te tonen hoe hij zich met het schrijven wapende
tegen de angst en schuldgevoelens die hem van zijn verstand dreig
den te beroven.
Orkestpalet- NCRV. Woensdagochtend 10.00 uur via Hilversum 4.
In 1950 schreef Janacek zijn orkestrapsodie Taras Bulba naar de
bekende novelle van Gögol. Driejaar later werkte hij het stuk om tot
de definitieve versie zoals die daarna tot de populairste werken van
zijn oeuvre zou blijven behoren. In Orkestpalet fragmenten uil de
orkestrapsodie.
Het Grote Werk - NCRV. Woensdagmiddag om 16.00 uur via Hil
versum 4. Mahlers eerste volwaardige compositie was Das Klagen
de Lied. De tekst was van hemzelf maar hij was uitgegaan van een
oud Duits sprookje. Das Klagende Lied werd in 1901 voor het eerst
itgevoerdin Het Grote Werk fragmenten uit dit stuk van Mah-
DINSDAG 3 JUNI
HILVERSUM I
18.11 Radiojourn. -.^ce toppers van
toen. 19.02 (S) Orgelmuz. 19.20 (S)
Lichte gramm.muz. 20.03 (S) Operet-
temuz. 20.30 (S) Folk Live. 21.02 De
vrouw op de achtergrond, hoorspel-
5rr*e AVRO s Sportpanorama.
NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op
™?9rgen. VARA 0.02 (S) Elpeetuin.
HILVERSUM II
KRO: 18.10 Verkenning. HUM.
VERBOND: 18.20 Na vyven en zes
sen. P.P.: 18.50 Uitz. van de PSP.
KRO: 19.00 Kerk in meervoud. 20.00
(S) Muziek uit Montserrat. 21.15
Spektakel. 22.20 Overweging. 22.30
Nws. 22.40 (S) Zin in muziek 22.30
(S) Muziek op het spel'. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 (S) De Avondspits met
de Nationale Hitparade. VARA
19.02 (S) Popdonder plus. 21.02 (S)
Nashville 22.02 (S) and all that
jazz 23.02-24.00 (S) Elpee tuin.
WOENSDAG 4 JUNI
HILVERSUM I
VOO: 7 03 (S) Ook goeie morgen.
9 03 (S) Muz. terwyl u werkt. 10.02 (S)
Kletskop VPRO 1045 (S) Villa-
VPRO. 13,03 Welingelichte kringen.
13 30 (S) Een klap op je kop. EO
14.20 Radio-kleuterkrant. 14.45
Ronduit-extra. 15.02 Te mogen le
ven. hoörspel. 15.45 Van hart tot
hart 16.02 EO-Metterdaad 16 15
Licht en uitzicht 17.02 Tijdsein.
NCRV. 17.45 (S) Theaterorgelbe-
speling.
HILVERSUM II
VARA 7.00 Nws 7 10 Ochtend-
gymn. 7.20 De Wekkerradio. (7.30,
8.00 en 8.30 Nws.). 9.00 Gymn. v.d.
vrouw. 9.10 Waterst NOS: 9.15
Werkbank. VARA 9.25 De voonnt-
gang. 9.50 Hoor Haar! 11.10 School
radio. 11.30 Schoorl-Centraal. 12.26
OVERHEIDSVOORL.: Mens er
samenleving. 12.26 Meded. vooi
land- en tuinb. 12.30 Nws. VARA
12.36 Dingen van de dag. 13.00 Nws.
13.11 Schoorl-Centraal (vervolg).
13.30 Oude schoolliedjes. 13.50 Kin
deren een kwartje? 14.30 Leef tijd-
genoeg. 15.30 Operette 16 00 Stief-
moeder Aarde, hoorspelserie. 17.00
(S) Een blokje Nederlands. 17.24
Meded SOS- en poüUeber. 17.30
Nws. 17.36 Dingen van de dag.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Des Engels. 9.03 (S)
Van negen tot twaalf. 12 03 (S) De
noen show. 14 03 (S) De Theo Stok
kink-show. 17.03 (S) Stampij.
HILVERSUM IV
NCRV: 7 00 Nws 7 02 (S) Het leven-
de woord. 7.10 (S) Preludium. 8.30
(S) Musica sacra. 9 00 Nws. 9.02 (S)
Divertimento. 9 15 (S) Onder de
hoogtezon. 10.00 (S) Orkestpalet
12 00 Nws. NOS: 12 02 Holland Fes
tival Journaal. NCRV. 12 05 (S) Ta-
felmuz. (Met om lz.05 Pianowencen
uit de Romantiek. 12.37 Promenade
Orkest met bas: klass. muz. 13 30
Platenmeuws.) 13.55 Zojuist ver
schenen 14 00 Nws 14 02 (S) Mees
terwerken uit de kwartetliteratuur
14 30 (S) 90 Jaar Nederlandse Orga
nisten Vereniging. 15.00(S) In kleine
bezetting. 16 00 (S) Het grote werk.
1655-17.00 (S) Kunst- en vlieg-
werk.
HILVERSUM (GPD) - Natuurse
ries bereiken met de regelmaat
van de klok via de televisie onze
huiskamers. Meestal zijn ze het
aankijken waard om de mooie
plaatjes, maar nieuwe informatie
over het planten- en dierenleven
wordt nauwelijks meer gegeven.
De KRO heeft echter beslag we
ten te leggen op een 13-delige En
gelse reeks die uniek genoemd
mag worden. Elke dinsdagavond
zal een aflevering op het scherm
worden gebracht. De BBC, heeft
kosten noch moeite gespaard om
„Live on Earth" (Leven op Aarde)
tot een perfect project te maken.
Samensteller David Attenbo-
rough reisde een kleine drie jaar
de hele wereld af, bijgestaan door
drie cameraploegen. De kosten
liepen tegen de vier mihoen gul
den, maar daarvoor werden wel
ruim honderd locaties be
zocht.
Uitgangspunt van Attenborough
was om te achterhalen hoe en in
welke volgorde het leven op aar
de is ontstaan. David Attenbo
rough zag zich voor een enorme
taak gesteld. Hij begon op te
schrijven wat hij in de serie zou
willen hebben. Nadat hij dit glo
baal had gedaan, begon hij zijn
scripts uitte bouwen. Hij bezocht
tientallen universiteiten over de
hele wereld en sprak met hon
derden wetenschappers. De
scripts kregen daarna pas hun de
finitieve vorm.
In 1976 werd met het filmen begon
nen. In feite werden drie ver
schillende films gemaakt, die la
ter tot één werden verknipt. Ten
eerste de filmfragmenten met
David Attenborough zeifin beeld
en waar hij tekst en uitleg bij de
beelden geeft. Ten tweede het
filmen van het gedrag van in het
wild levende dieren; en ten derde
het filmen in de studio van onder
andere de microscopische die-
In het eerste deel, dat vanavond
wordt uitgezonden, geeft Atten
borough een inleiding. Onder de
titel „onbegrensde verscheiden
heid" laat Attenborough zien hoe
flora en fauna zich op elkaar heb
ben afgesteld en hoe ze elkaar
nodig hebben.
In deel vier staan de insecten cen
traal. Tot dusver zijn er zo n mil
joen insecten beschreven. Het
vermoeden bestaat echter dat er
driemaal zoveel soorten insecten
bestaan, die nog geen naam heb
ben. Toen vierhonderd miljoen
jaar geleden de planten het leven
in het water verruilden voor le
ven op land, volgden de insecten
hen op de voet. Insecten hebben
altijd andere wezens gebruikt. De
mug bijvoorbeeld gebruikt het
bloed van onder meer de mens
om in leven te blijven. Of het per
fecte samenspel van bloemen
met bijen. In deze vierde afleve
ring zijn schitterende beelden te
zien van hoe een bij stuifmeel
door een bloem opgeplakt krijgt
en hoe een andere bloem dit zaad
als het ware van de bii aflikt.
Het tweede deel staat geheel in het
teken van de plantengroei en de
eerste land bewonende dieren; de
derde aflevering geeft de koppe
ling aan van plantengroei met
vliegende insecten; deel vier
handelt over insecten; deel vijf
over de eerste vissen met skelet;
deel zes over het opkruipen van
het zeeleven naar het land en wat
voor aanpassingen daarvoor no
dig waren; deel zeven gaat over
reptielen; deel acht over vogels;
deel negen staat in het teken van
de voortplanting; deel tien be
handelt de zoogdieren; deel elf
gaat over de natuurlijke selectie
en het principe eten en gegeten
worden. In deel twaalf staan de
apen centraal en de serie wordt
afgesloten door de mens.
De serie zal wekelijks via Neder
land 2 om 22.05 uur op de dins
dagavond worden uitgezon
den.
alle filmscènes in gesproken
worden in een overtrokken gang-
ster-Amerikaans waar de parodie
vanaf druipt. De sterkste kant
van "De Ontdekking" is echter de
presentatie door een ensemble
dat deels uit beroepsacteurs en
deels uit amateurs bestaat.
Het chaotische karakter van film
opnamen waarbij iedereen ieder
een voor de voeten loopt, wordt
weergegeven via levendig en-
semblespel met een paar indivi
duele uitschieters, waarvan de
meest opmerkelijke de verlopen,
op een welhaast psychopatische
wijze zelfingenomen regisseur
van Jeröme Reehuis geworden is.
De nodige verwijzingen naar de
stereotiepe rollen in de Ameri
kaanse gangsterfilm ontbreken
ook hier weer niet, maar het
sterkste punt van de voorstelling
is toch wel de enscenering in een
ingenieus en aan het slot zelfs
adembenemend dekor van een
collectief bestaande uit Karl Pel-
grom, Tom Kleyn, Henk
Kraayenzank en Simon Rood. Op
geraffineerde wijze worden alle
standaardtrucjes uit de filmin
dustrie doorgeprikt, van bere
gende telefooncellen tot achter
volgingen door auto's en andere
spectaculaire "ongelukken". De
toneelruimte van het Universi
teitstheater in de Nieuwe Doe
lenstraat wordt daarbij gebruikt
op een wijze die aan het wonder
baarlijke grenst, maar die ook
kenmerkend is voor de inzet
waarmee deze voorstelling tot
stand is gekomen. De grote ani
mator van dit alles is schrijver
regisseur-filmer-technicus Bruce
Scène uit 'De Ontdekking'
uray, een man die over voldoen
de kwaliteiten en vakkennis be
schikt om Wim Schippers de
noodzakelijke bijlessen te geven.
Een aparte vermelding verdient
de muziek van Henk van der
Meulen die in de uitvoering door
een ad-hoc-ensemble het tradi
tionele filmniveau van begelei
ding en sfeerschildering verre
oversteeg. "De Ontdekking"
wordt behalve op 9 en 16 juni tot
en met 22 juni dagelijks opge
voerd.
PAUL KORENHOF
DEN HAAG - Al in 1974 was het Pilobolus Dance Theatre vertegenwoor
digd in het Holland Festival. Gisteravond trad het Amerikaanse gezel
schap op in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag; het eerste onder
deel van het dansprogramma van het Holland Festival 1980. Een her
nieuwde kennismaking met een uniek soort bewegingstheater dat nog
niets aan kracht en originaliteit heeft ingeboet. Integendeel.
Pilobolus, opgericht in 1971 „com
bineerde acrobatiek en moderne
dans en introduceerde met deze
vondst een nieuwe, energieke en
elastische bewegingsstijl". Het
effect ervan is het beste te verge
lijken met een blik in een lach
spiegel. Door samenvoegingen
van lichamen, Pilobolus verstaat
de kunst van.lichamen lichaams
delen te maken, ontstaan de
meest groteske en vermakelijke
vervormingen. Vervormingen
die bovendien voortdurend van
karakter veranderen. Zowel wat
betreft de vorm als in de inhou
delijke associaties die ze oproe
pen (de naam „Pilobolus" is ont
leend aan een paddestoel die
voortdurend van vorm veran
dert). Zo staat er een wanstaltig
dikbuikig mannetje op het to
neel. Of zie, z'n buik komt tot le
ven, rekt zich uit, wandelt van
hem weg, of wordt een krijgshaf
tige kam, groeit door, stulpt uit,
trekt zich samen.
Zo zijn .er programmaonderdelen
die „niets" anders zijn dan een
aaneenschakeling van de meest
ingenieuze en komieke bewe
gingscombinaties en associaties.
Een aaneenschakeling van vond
sten die reacties oproepen als bij
vuurwerk oh's en ah's, verrassing
op verrassing. Simpel vermaak;
effect als doel, effect als middel,
maar wel zo ontspannen en on
gelooflijk vindingrijk. Misschien
is dat Pilobolus op z'n best, want
accrobatiek is het in eerste en
laatste instantie. Daar waar ze
meer inhoud willen aangeven,
zoals het gewijde nummer „Shi-
zen' (1977) waarin een vrijwel
naakte vrouw en man versmelten
tot tempelachtige plastiek en, op
die momenten ligt het soms niet
ver van kitsch af, wordt het in
eens teveel estethiek en verliest
het z'n onbevangen vitaliteit. Al
is het tegelijkertijd ook een
sprookjesachtige erotische
droom die zich in slow-motion
ontvouwt.
Maar als er onstuimig gedold
wordt, gegoocheld met elkaar,
gooi en smijtwerk zoals in het
vroege „Walklyndon" uit 1971
dan vooral biedt Pilobolus feno
menaal vermaak, zoals ook in het
dromerige en ontroerend speelse
„Intitle" (1975) aan het slot. Over
hoe twee meisjes op reuzenbenen
rondstappen, een oud en simpel
trucje (onder de lange rokken zijn
dansers verborgen) dat door Pi
lobolus zo perfect worden uitge
voerd en zo doldwaas van inval
len dat inderdaad zoals beloofd,
kunstjes tot kunst worden.
Wie met eigen ogen de caballet van
Pilobolus wil zien kan tezijnertijd
een voorstelling via de tv tege
moet zien. Er worden vandaag
van de voorstelling in Den Haag
tv-opnamen gemaakt. In levende
lijve treedt Pilobolus behalve in
Den Haag nog op, in Utrecht (4
juni), Amsterdam (5 juni), Eind
hoven (6 juni) en Rotterdam (7
juni). Een fantastische voorstel
ling!
AMSTERDAM - Na het slaapver
wekkend amateurisme waarmee
Wim Schippers in het immense
Carré het Holland Festival mocht
openen, vormde de pretentieloze
première van "De Ontdekking"
in het intieme Universiteitsthea-
ter een ware verademing. Hoewel
ook deze voorstelling niet de an
nalen in zal gaan als theaterkunst
met een hoofdletter, werd hier
een hoeveelheid vakmanschap,
inventiviteit en vooral betrok
kenheid ten toon gespreid, waar
mening gevestigd instituut nog
een voorbeeld aan kan nemen.
De plot is vrij zwak: De filmmaat
schappij "Riante Produkties"
kan het hoofd nog maar net bo
ven water houden en doet een
vertwijfelde poging de Ameri
kaanse markt te veroveren met
een thriller in de stijl van de jaren
veertig. Om de kosten te drukken
wordt er publiek bij de opnamen
toegelaten, maar juist dan gebeu
ren er allerlei onverklaarbare za
ken die ook binnen de studio een
thriller-atmosfeer moeten doen
ontstaan (een effect dat niet altijd
verwezenlijkt kan worden).
Ook de dialogen zijn niet bepaald
sterk, maar werken toch vrijwel
aanhoudend amusant doordat
C®ffi?D(§> V@(n)
(^©cp letfyofs)
Corrie van Gorp is getrouwd. Ze trad gistermiddag onder grote belang
stelling in het huwelijk met de barkeeper Tom Kamlag. wiens vader de
Ajax-kantine beheert. Corrie van Gorp liet zich bij deze gelegenheid behal
ve door André van Duin en Frans van Dusschoten vergezellen door haur
hond 'Suf.
LEIDEN/HILVERSUM - De zan
geres Lenny Kuhr is van plan om
zich voorgoed in Israel te vesti
gen. Haar man, de onlangs in op
spraak gekomen keel-neus- en
oorarts Gideon Byalistock, zou
volgens berichten die in Den
Haag circuleren, een baan heb-
ben gevonden in Tel Aviv.
Lenny Kuhr zelf ontkent echter dat
het besluit om naar Israël te ver
trekken in verband staat met de
problemen die haar man heeft
met de Haagse Rudolf Stei-
nerkliniek. Deze problemen
hebben zoals bekend betrekking
op het uitschrijven van declara
ties. Het zou overigens wel de be
doeling van Lenny Kuhr, die op
het ogenblik in ons land groot
succes heeft met liedjes als "Visi-
tie" en "Maar ja", zijn om in ons
land grammofoonplaten te blij
ven maken. Lenny-Kuhr ver
wacht in september a.s. haar
tweede kind.