"Bloot voor de camera? Ik
zie het mezelf niet doen"
'Een uur tot de ondergang': aardige
maar volstrekt overbodige rampenfilm
Aan een
film kun
je de
diepte van
het leven
meegeven
Lieve Jongens-regisseur Paul de Lussanet
to'* '''Hill,. ''IHIli, 'H(|
V AV allllF
iiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiuuuiil
VRIJDAG 23 MEI 1980
T>!>
BAARN (GPD) - Paul de
Lussanet draait er niet
omheen. "Hugo en Hans
hadden er duidelijk wei
nig moeite mee om uit de
broek te gaan, bloot in bed
te duiken en lijfelijk con
tact te hebben. Toch heb
ben ze allebei kinderen. Ze
moeten elkaar wel graag
gemogen hebben. Voorl
mij was het een groot
avontuur. Het had heel
gemakkelijk mis kunnen
gaan. Ik had me best kun
nen begrijpen als ze tij
dens die homo-erotische
scènes geblokkeerd waren
geraakt. Ik zie het mezelf
niet doen".
Een filmregisseur aan het woord
aan het einde van een ver
moeiende dag. De hele dag heb
ben hij, producent Matthijs van
Heijningen en hoofdrolspeler
Hugo Metsers door het land ge
toerd om hun film 'Lieve jongens'
aan de pers voor te stellen. Het is
nog te vroeg om verlicht adem te
halen.
s Avonds om tien uur verzucht
Paul de Lussanet in zijn Baarnse
woning: "Ik denk steeds: rustig
blijven. Ik kan nu wel heel stoer
en zeggen, dat ik na de eerste
reacties op de film erg gelukkig
ben, maar wat gaat het publiek
doen. Daar kan ik alleen maar
naar gissen. We hebben zo ons
best op die film gedaan met z'n
vijfendertigen. Er zit een jaar van
m'n leven in. Jongen, er zijn da
gen geweest dat we van 's mor
gens zes tot 's nachts één gewerkt
hebben. Jk ben in die film hart
stikke eerlijk geweest. Zelf vind
ik hem menselijker dan 'Myste
ries'. Dat was een prachtig pren
tenboek. 'Lieve jongens' is een
film over mensen".
PAGINA 15
Paul de Lussanet: "Ik heb zo'n achting voor de grootheid van Reve midden op de foto) dat ik daar graag een jaar van mijn leven a
wilde wijden." Verder op de foto links Hugo Metsers en rechts Hans Dagelet, respectievelijk Wolf en Woelrat in Lieve Jongens.
Mander-film
Paul de Lussanet kreeg dus einde
lijk zijn zin. De Parijse schilder
werd filmmaker. Nu alweer ze
venjaar geleden streek hij neer in
het Twentse Mander, een joyeus
man van de wereld te midden van
de onwennig rondkijkende plat
telanders. Hij schilderde zijn hele
interieur wit en creëerde 'Man-
der-film BV'. Een beetje te over
moedig misschien. Want nu, ze
ven jaar na dato, glimlacht Paul.
"Ik heb met het meeste plezier van
de wereld hier gewoond. Toen ik
hier vanmiddag in Twente terug
kwam voelde ik me een beetje
thuis. Als ik leraar aan een aca
demie was geweest, was ik hier
nooit weggegaan. In Mander
deed ik al dingen voor de televi
sie. Maar het is een handicap als
je als beginnend filmer in een
dorp woont met een kengetal van
vier cijfers. Dan raak je snel uit de
gratie. Ze kijken over je heen. En
ik wilde filmen. Helaas moet je
dan toch in de grote centra zitten.
Vandaar dat ik na drie jaar Man-
der weg ben gegaan. Terug naar
Parijs. In die periode speelde net
'Alle dagen feest'. Het was de tijd
van het schisma. We kregen van
uit Twente geen poot aan de
grond".
Paul de Lussanet de la Sablonière
had al een indrukwekkende
schilderscarrière achter de rug.
Bèfaamde lieden als de ballet
danser Nurejev, de Franse filmer
Godard en de Hollandse bier
brouwer Heineken behoorden tot
zijn klantenkring. Hij exposeerde
regelmatig bij Krikhaar in Am
sterdam. Eerst schilderde hij
glamourvrouwen, die een
schijnwereld vertegenwoordig
den, later mensen en dieren, die
elkaar afslachten als het beeld
van de jungle, wat onze wereld
toch is.
Anti-geweldman
Hij was altijd al een anti-geweld-
kleefde
een groot bezwaar. Je bereikte er
het grote publiek niet mee. Met
films bereik je een veel groter
publiek. Dat is de reden waarom
Paul de Lussanet zijn succesvolle
schilderscarrière de rug toekeer
de en in de filmerij dook. Het con
tact met Matthijs van Heijningen
als producent was daarbij onbe
taalbaar.
"Toen ik uit Mander naar Parijs was
verhuisd wist iedereen me weer
te vinden. Maar met een film ma
ken is een jaar gemoeid. Zijde
lings heb je als regisseur ook te
maken met het verzamelen van
de fondsen. In Nederland doet de
staat mee. Elke keer weer moetje
een examen afleggen. Je moet
voor een commissie verschijnen.
Waarom wil je die film maken.
Het is niet zo, dat ik eeh bom dui
ten in mijn hand krijg. Zo van: ga
jij je gang maar".
"Je kunt de relatie tussen de pro
ducent en de regisseur het beste
zo zien. De producent is de eige
naar van het restaurant, de regis
seur is de chef-kok. In mijn con
tract staat, dat ik met zoveel rol
len een film van zoveel minuten
moet maken. Daar heb ik me aan
te houden. In het begin dacht ik
dat me dat slapeloze nachten zou
bezorgen. Maar ik kan het geluk
kig helemaal van me afzetten.
Matthijs geeft me de volle vrij
heid. Hij is net een solist en hij
houdt net als ik van mensen die
tegen de draad in zijn. Ik had met
Matthijs hetzelfde contact als
destijds met Krikhaar. Met dit
verschil dat Matthijs mijn produ
cent is en Krikhaar mijn galerie
houder was".
"Dat vertrouwen heeft natuurlijk
ook te maken met de kwaliteit
van mijn films. 'Mysteries' mag
het dan in Nederland wat minder
gedaan hebben, het is beslist
geen financiële flop geworden. In
Amerika draait hij nog steeds.
Ook uit Oostenrijk en Hongarije
heb ik prachtige kritieken op die
film. Daar zijn de mensen wat
'schwarmerischer' dan hier. Ze
willen weg kunnen dwalen op
een droomverhaal. Maar het blijft
een film voor de kleine zalen".
Derde keer
"In Nederland heb ik.toch weer de
kans gehad om voor de derde
keer met Matthijs van Heijningen
samen te werken. Weer met een
film, die niet zo gemakkelijk ligt.
Als je met zo'n scenario bezig
bent dan heb je toch wel enige
piëteit voor de schrijver Gerard
Reve. die ik al jaren ken, sinds hij
destijds bij Krikhaar een van
mijn tentoonstellingen heeft ge
opend. Ik heb bijvoorbeeld de
dialogen van Wolf in die wonder
lijke stadhuistaal helemaal ge
handhaafd, in de hoop dat het op
het publiek overkomt. Het ging
mij in die film om de eenzaam
heid en de angst van zo'n kunste
naarsleven vol ups en downs. Ik
heb zo'n achting voor de groot
heid van Reve, dat ik daar graag
een jaar van mijn leven aan wilde
wijden. Maar er gaat toch zoveel
van jezelf in zitten, dat je door de
mand valt als je er niet volledig
achter staat".
"Van begin af aan heb ik Hugo Met
sers voor die rol van Wolf willen
hebben. Ik wist dat hij het zou
kunnen. En ik wilde iemand met
veel kracht en veel persoonlijk
heid, een vierkante figuur. Als
Hugo binnenkomt komt er in
derdaad iemand binnen. Rond
om hem ga je dan de andere rol
len invullen. Maar bij de casting
heb ik het niet alleen voor het
zeggen. Je hebt te maken met de
producent en met de geldgevers.
Die zeggen dan: aardig zo'n lijstje
spelers, maar liggen die leeftijden
wel goed? Dan zeg ik: Die moeten
ze dan maar wegspelen. Het geeft
dan toch voldoening dat het ge
lukt is om die acteurs te krijgen
"Als ik nu naar het resultaat kijk
dan realiseer ik me dat ik op film
gebied al mooiere dingen heb ge
daan dan als schilder. Een schil
derij is een ding. Aan de film kun
je de diepte van het leven meege
ven. Ik zwelg bovendien in wer
ken in teamverband. Met 35 men
sen werken aan een film is fijn.
Zien dat iedereen zich inzet. Dat
ook een man als Albert Mol, die
tenslotte 63 jaar is, vaak vijftien
uur aan één stuk op de set aanwe
zig was, als dat nodig was. Dat
waardeer ik zo ontzettend. Je
maakt zo'n film met elkaar, hoe-
Wél er- natuurlijk wel een sterk
persoonlijk stempel van mij op
ligt. Onlangs is 'Lieve jongens' in
Amerika in première gegaan.
Eerst in Seattle, kort daarna in
Los Angeles. Ik verwacht dat
daar heel wat gaat gebeuren".
Coproduktie
"Eerlijk gezegd geloof ik dat Mat
thijs met het idee speelt om een
coproduktie in Amerika te gaan
maken. Zelf zit ik dan te denken
aan een film over Nederlanders in
de vreemde. Hun avontuur, hun
moed om in Amerika of Canada
een nieuw leven te beginnen. Hoe
zij daar samen klonteren. Ik heb
gemerkt dat ik een nuancefilmer
ben. Het zijn bij mij de kleine
penseelstreekjes die het hem
doen. Bij dat alles ben ik toch een
echte Hollander. Weet je, een
Hollander in Parijs blijft altijd
een tweederangs Fransman. Hier
ben ik helemaal een Hollander.
Hoe prettig ik het ook vind om in
Parijs te zijn, ik was vanmiddag
echt aangeslagen toen ik weer
Twentse bodem onder mijn voe
ten had".
Ir. Irwin Allen's laatste film 'Een uur tot de ondergang', gaat
het er warmpjes aan toe. Met de hete adem van een uitbar
stende vulkaan in hun nek ondernemen Paul Newman en
Jacqueline Bisset met een paar metgezellen een gevaar
volle tocht over een tropisch eilandje.
Jacqueline Bisset.
"When time ran Out" speelt zich op
dit stukje land in de buurt van
Hawaii af, een eilandje dat zowel
een goedgevulde, pas ontdekte
oliebron als vulkaan die de laat
ste negentien eeuwen slechts
twee maal actief was en ook nog
een luxueus hotel voor beter gesi
tueerde toeristen herbergt.
Na een bijzonder traag begin,
waaruit op te maken valt wie met
wie een verhouding heeft en
waarin we op de hoogte worden
gebracht van een naderende
eruptie van de vulkaan, worden
we geconfronteerd met deels pa
niekerige, deels arrogant ongelo
vige jet-set. Alleen Hank Ander
son (Paul Newman) houdt het
hoofd koel en weet een aantal van
de miljonairs te overreden het
bedreigde hotel te verlaten.
Hoewel royaal van te voren voor
spelbaar, is de tocht over het ei
land, bemoeilijkt door aardver
schuivingen en lavarivieren,
goed in beeld gebracht. Vooral bij
de oversteek van een grote lava
stroom, via een gammel inlands
bruggetje komt het zweet in je
handen te staan. Tergend lang
zaam bereiken de vluchtenden de
overkant met achterlating van
Een uur tot de ondergang'; re
gie: Irwin Allen; hoofdrol
len: Paul Newman en Jac
queline Bisset; theater: Euro
4, Alphen; 12 jaar.
Hoogtepunt is de oversteek van een
gepensioneerd koorddanser met
een kind op zijn rug, balancerend
op het inmiddels tot een paar pa
len gereduceerde bruggetje,
waarna Paul Newman hetzelfde
kunstje klaarspeelt, al hangt het
er om of hij nu net wel of niet
omlaag valt. Juist als het overge-
belven gezelschap veilig is, zien
ze hoe een projectiel uit de vul
kaan het hotel raakt, zodat met
een het gelijk van de vluchters is
bewezen.
Het verhaal op zich heeft, zoals
blijkt, weinig om het liji. De ef
fecten van de vulkaan, de vloed
golf die er op volgt en de aardver
schuivingen zijn erg leuk om te
zien, maar de vraag rijst of wat nu
weer wordt vertoont niet al eens
eerder en wellicht beter is ge
bracht; denk bijvoorbeeld aan de
uitgebreide aardbeving in
"Earthquake" Op zich is "Een
uur tot de ondergang" best een
leuke film maar het is wel de zo
veelste in ee rij rampenfilms en
wie zit daar oo te wachten?
RAYMOND PEIL
Deze pinksterweek brengt de
binnen- en buitenlandse te
levisie een aantal filmklassie
kers op het scherm. Om met
dat eerste te beginnen: eerste
pinksterdag brengt de VPRO
Rome open stad van regisseur
Roberto Rosselini op het
scherm. De film verhaalt van
het verzet in Rome gedurende
de jaren 1943-1944. De film
wordt algemeen beschouwd
als de aanzet tot het Italiaanse
neo-realisme.
Jacques Tati's Trafic kun je be
schouwen als een interessan
te mislukking. Het was eerste
de bedoeling dat Tati de film
samen met Bert Haanstra zou
maken, maar het duo ging
voortijdig uit elkaar omdat de
samenwerking niet erg vlotte.
Tati is in zijn onsterfelijke
creatie van monsieur Hulot
een ontwerper van een schit
terende camping-auto. Op
weg naar een tentoonstelling
in Amsterdam gebeuren tal
van dingen. Niet zo leuk als
eerdere Tati's, maar er zitten
toch een paar ijzersterke
fragmenten in. Maandag op
Duitsland 1.
Dezelfde avond sluit Duitsland
2 de uitzending van Richard
Lesters versie van De drie
musketiers. Een dag eerder
wordt het eerste deel ge
bracht. De vrij letterlijke ver
filming van Alexandre Du
mas' boek duurt namelijk 3'/2
uur. De film werd trouwens
ook in de bioscopen in twee
delen vertoond.
Woensdag brengt Veronica The
streetfighter om het voetbal
enigszins het hoofd te kunnen
bieden. Een tamelijk opmer
kelijke film van Walter (The
Warriors) Hill. In de crisisja
ren in Amerika werden ille
gale straatgevechten georga
niseerd. Iedere vechter had
een manager die wedden-
ZONDAG: Ludwig Thomas
Lausbuibengeschichtcn;
15.35 uur; Dtsl. 1 (regie: Hel
mut Kautner. Duitse speel
film uit 1964). Our man in
Havana; 17.15 uur; Dtsl. 2 (re
gie: Carol Reed met Alec
Guinness. Engelse film uit
1959). De drie musketiers;
21.30 uur; Dtsl. 2 Rome open
stad; 21.45 uur; Ned. 2.
William Wellman met Henry
Fonda. Amerikaanse film uit
1943).
WOENSDAG: The streetfigh
ter; 20.32' uur; Ned. 2 The
world in his arms; 22.15 uur;
Dtsl. 3 (regie: Raoul Walsh
met Gregory Peck. Ameri
kaanse film uit 1952).
schappen op hem afsloot.
Charles Bronson speelt één
van die kemphanen en James
Coburn zijn manager.
Dezelfde Coburn speelt ook een
rol in de western-klassieker
The magnificent seven (vrij
dag, België 1. Yul Brynner
speelt daarin een revolver-
held, die om Mexicaanse
bandieten te verslaan, een
aantal andere vechtersbazen
om zich heen verzamelt.
Het programma:
ZATERDAG Paint your wa
gon; 15.30 uur; Dtsl. 3 (regie:
Joshua Logan met Clint
Eastwood. Amerikaanse film
uit 1969).
MAANDAG: Trafic; 20.15 uur;
Dtsl. 1 De drie musketiers;
21.35 uur; Dtsl. 2 Stay hun
gry; 21.45 uur; Dtsl. 3 (regie:
Bob Rafelson met Jeff Brid
ges. Amerikaanse film uit
1976).
DONDERDAG Aloha, Bobby
and Rose; 20.15 uur; Dtsl. 3
(regie: Floyd Murtux met
Paul le Mat. Amerikaanse
film uit 1975).
VRIJDAG The magnificent
seven; 20.15 uur; Bel 1 The
harder they fall; 23.05 uur;
Dtsl. 2 (regie: Mark Robson
met Humphrey Bogart. Ame
rikaanse film uit 1956).
"Kramer versus Kramer" - Gewel
dige film over de ellende van
scheiding. Met Dustin Hoffman en
Meryl Streep, Luxor, Leiden, d
"The Fog" - Ouderwets spannende
thriller. Lido 1. Leiden.
"Lieve jongens" - De Lussanet doet
Gerard Reve tekort met poëtische
film, Lido 3. Leiden.
"The Muppet movie" - Ontroerende
en komische avonturen van beken
de televisiefiguren, Studio. Leiden.
"Inspecteur Platvoet slaat alles" -
Weinig boeiende gevechtsavontu-
ren van Bud Spencer.
"The spy who loved me" - James
Bond, Euro 1, Alphen.
"De duivel hale je" - Bud Spencer
werkt hierin samen met Terence
Hill. Euro 2. Alphen.
"1941" - Komedie valt tegen, Euro 3.
Alphen.
(Op)nieuw
Nachtfilms
"Mysterie van de zeven gouden
vampiers" - Luxor, Leiden.
"Annie Hall" - Camera, Leiden.
"Erotische dromen van een nym-
"The boys from Brasil" - Euro 2.
Alphen.
"1941" - Euro 3. Alphen
"Porno(b)engel" - Euro 4. Alphen.
Rex
Den Haag
"K elly's heroes" - Apollo 1 (460340),
12 jr.
"Azen zijn troef' - Apollo 2, 12 jr.
"Het laatste ultimatum" - Asta
(463500). 12 jr.
"Taxi driver" - Bijou (461177), 16 jr.
"Amirican gigolo" - Calypsc
(463502). 16 jr.
"Kramer versus Kramer" - Babyion
1 (471656). al.
"1941"- Babyion 2. al.
Hitchcockfilms: "Frenzy'Vdo tm.
za.) en "North by northwest" (zo. tm.
woe. - Babylon 3, 16 en 12 jr.
"Muiterij in het heelal"- Camera
(467200), 16 jr.
"De Muppet film" - Cinea
(630637). al
"Ten" - Cineac 2, 16 jr.
"One flew over the cuckoo's net
Cineac 3, 16 jr.
"Het eiland van dr. Moreau" - Corso
(467200), 12 jr.
"Hair" - Du Midi (855770). al.
"Als adelaars vielen ze aan" - Euro
(667066). 12 j
"The fog" - Metropole 1 (456756). 16
jr.
"The seduction of Joe Tynan" - Me
tropole 2, 16 jr.
"Lieve jongens" - Metropole 3.16 jr.
"The Rose" - Metropole 4. 12 jr
"Die Blechtrommel" - Metropole 5,
16 jr.
"The spy who loved me" - Odeon 1
(462400). 12 jr.
"Spetters" - Odeon 2. 16 jr.
"Een uur tot de ondergang" - Odeon
3. 12 jr
"Yanks" - Odeon 4, 12 jr.
"The party" - Odeon 5. al.
"Inside Jennifer Welles" - Le Paris 1
(656402). 18 jr.
"Giuhende Haut" - Le Pans 2. 18 jr.
"Het hete dagboek van een 17-jan-
ge" - Le Pans 3, 18 jr.
"Een vuistvol karate" - Passage
(460977), 16 jr.
"Kramer versus Kramer" - Studio
2000 (542288), al.
Fïlms met Al Pacino: "Serpico" do.
en vr.), "Dog day afternoon" (ma., di.
en wo.). "Bobby Dcerfield"(do. en
vrij.) - De Uitkijk (542288), 12 jr.
Amsterdam
'American gigolo" - Alfa 1 (278806),
16 jr.
"King of the gypsies" - Alfa 2, al-
Lieve jongens" - Alhambra 1
(233192). 16 jr.
"Lilve jongens"" - Alhambra 1
233392). 16 Jr.
'Dimenticare Venezia" - Alhambra
2. 16 jr
Het laatste ultimatum" - Bellevue
Cinerama (234876), 12 jr.
"Kramer versus Kramer" - Calypso
1 (266227), al.
Cactus Jack" - Calypso 2, al.
"Azen zijn troef' - Calypso 3. 12 jr.
"Jong en gewillig" - Centraal
(248933). 18 jr.
"De prijsvechter" - Cineac Damrak
(245648). al.
Histoired'O"-Cineac Damrak 2,16
jr.
?st"-
One flew over the cuc
Cineac (243639). 16 jr.
"Mama cumple 100 anos" - Cinecen-
er (236615). 16 jr.
'Lieve jongens" - Cinecenter. 16 jr.
- Cinecen-
Het geluk" - Cinecenter, 16 jr.
Het laatste ultimatum" - Cinema
International" (151243). 12 jr.
"De Müppet film" - City 1 (234579),
al.
"The Rose" - City 2. 12 jr.
"Een uur tot de ondergang" - City 3,
12 jr.
"Kentucky fried movie" - City 4. 16
jr.
"Ten" - City 5. 16 jr.
"Die Blechtrommel" - City 6. 16 jr.
"The spy who loved me" - City 7, 12
ir.
"The Sting" - Du Midi (723653), al.
"Superster Goofy" - Flora Disney
(230469), al.
1941" - Leidsepleintheater
(235909), al.
'Lieve jongens" - Nóggerath
(230566). 16 jr.
"Dirty Lilly" - Parisien (248933), 18
De bedrieger bedrogen" - Rcm-
brandtpleintheater 1 (223542), al
"The spy who loved me" - Rem-
brandtpleintheater 2, 12 jr
"The big boss" - Rex (246132), 16 jr.
"Kramer versus Kramer" - Rialto
(723488). al.
Death watch" - Rivoli (723488), 16
jr.
"Een uur tot de ondergang" - Roxy
(232809), 12 jr.
"Dial M for murder" en "Topaz" (Al
fred Hitch.tck)- Studio K (231708),
12 jr
"Dersoe Oezala" - The Movies
(245790), 16 jr.
"Dimenticare Venezia" - The Mo
vies, 16 jr
"The Fog" - Tuschmski 1 (262633).
16 jr.
"Yanks" - Tuschin'.ki 2. 12 jr
"The electric horseman" - Tu
schmski 3. al.
"Ten" - Tuschinski 4. 16 jr
"The Muppet fllm" - Tuschinski 5,
al.
"Clair de femme" - De Uitkijk. 16 jr.