1 500m2 overdekt, met laadperrons en een fietsenstalling^- van'thof Leidse Studenten Ekklesia lid van Basisbeweging Nederland Boek van Oppenheimer - 'In de tijd der catastrofen" - ziet de feiten onder ogen VRIJDAG 23 MEI 1980 Hitier vroeg: Waarom begint de kerk net nu ik aan de macht ben aan politiek te doen, terwijl zij dat vroeger nooit deed? Antwoord van Niemöller (predikant van de Be lijdende Kerk): Wij kunnen de zonde der vade ren niet terwille van u continueren. Dit antwoord is belangrijk genoeg om voor het nageslacht te bewaren. Dat schrijft dr. K. E. H. Oppenheimer in zijn pas verschenen boek "In de tijd der catastrofen". Oppenheimer is in Leiden geen onbekende. Hij kwam hier in 1948 als studentenpredikant en ging in 1971 met emeri taat als academiepredikant. Als leider van gesprekskrin- gen werd hij ook in de gemeente buiten de universiteit bekend. Dr. Oppenheimer is niet als theoloog begonnen. Hij pro moveerde in Berlijn in de klassieke filosofie en kreeg een research-opdracht van de Duitse Akademie van Weten schappen. Toen kwam in 1933 Hitier aan de macht. Tot verbijstering van Oppenheimer en anderen pasten de Duitse universi teiten zich spoedig aan. Maar in datzelfde jaar deed hij de ontdekking die zijn leven een beslissende wending gaf. Een brochure van de theo loog Karl Barth over de noodzaak om nu op een theologi sche manier stand te houden bracht hem in aanraking met de verzetsbeweging in de Duitse kerken, de Belijdende Kerk. Barth en Niemöller waren daarin topfiguren. Toen besloot Oppenheimer met anderen, onder wie lecto- ren en professoren, theologie te gaan studeren. Hij week in 1934 met vrouw en kind uit naar Nederland en studeer de in Groningen, waar hij ook hulpprediker kon worden om tenminste in zijn onderhoud te voorzien. Predikant was hij later in Nieuw-Dordrecht (Dr.) en Hallum (Fr.) en vervolgens in Leiden. Oppenheimers commentaar op het antwoord van Niemöller geeft de bedoeling van het boek aan. Voor het nageslacht moet datgene worden bewaard waardoor men sen staande zijn gebleven in tij den van nood, hun identiteit en integriteit, kortom hun mense lijkheid hebben weten te bewa ren. De ondertitel, "Mogelijkhe den en grenzen van verzet", is het thema. Het gaat erom, zich te ver zetten. Men moet dat letterlijk nemen. Verzet gebeurt als de voortgedreven slaaf zich omkeert naar zijn drijver. De sleutel tot het verzet is voor Op penheimer een uitspraak van de achttiende-eeuwse wijsgeer He- gel. "Het gaat erom, dat de men selijke geest het negatieve - van geweld en dood - in het aange zicht ziet, erbij verwijlt. Dat ver wijlen is de toverkracht die het negatieve in het positieve om keert". Niet dat de schrijver de optimisti sche uitkomst van Hegel zomaar overneemt. Met de Joodse filo soof Horkheimer ziet hij in de ge schiedenis zelf niets positiefs. Die is zinloos, chaotisch, geweld dadig. Niet bedacht op de enke ling. Veeleer is zij erop uit, de en keling die haar leiden wil te li quideren. Zinvol is alleen de mens die zich niet laat meesle pen, zich niet laat leven maar zélf leeft, kiest, verantwoording neemt en daarin stand houdt. Wereld en kerk Anderen hebben het boek van Op penheimer al een "verhulde au tobiografie" genoemd. Inderdaad. Hij heeft zijn filosofi sche afkomst niet verloochend, noch de periode van zijn kerke lijke ambt. Filosofen én theolo gen, wereldlijke en kerkelijke schrijvers passeren de revue. Maar niet om van zijn belezen heid te getuigen. Hij haalt hen enkel aan voorzover ze hem in zijn leven hebben begeleid, ge vormd, tot instemming of ont stemming hebben gebracht, hem - hoe dan ook - hebben ge holpen om overeind en gaande te blijven. De schrijver excuseert zich dat hij geen aandacht heeft geschonken aan de economische en nucleaire kanten van de wereldproblemen. Het boek zou te dik zijn gewor den, en hij houdt zich op deze ter reinen niet voor deskundig. Er is, naar ik meen, nog een ander argument te noemen. Enkele ke ren citeert Oppenheimer een uit spraak van Marx. Weliswaar moeten de mensvijandige struc turen van de samenleving wor den veranderd, zegt Marx, maar het zijn mensen die dat moeten doen. Zij moeten daarvoor zélf worden veranderd. Wie voedt de mensen daarin op?, is de hoofd vraag. Opvoeding is het appèl dat Oppenheimer voortdurend op zijn tijdgenoten doet. Opvoeding in waarheid, als opvoeding tot verzet. Verzet Hiermee zijn wij bij de inhoud van het boek. Men zou de hoofdstuk ken op drie noemers kunnen brengen: de geschiedenis, het verzet en het revolutionaire gods- PAGINA 13 moet tot verzet leiden: de feiten onder ogen zien, analyseren en beslissen voor ja en nee. Bij het verzet wordt eerst de zelf moord genoemd. Wij mogen niet meer terug naar een algemene veroordeling. Stel dat iemand bijna zeker weet, door te slaan tijdens een verhoor en andëren in gevaar te brengen, en dan besluit het offer van zijn leven te geven. Is dat dan geen wettige vorm van verzet? Verzet is ook emigratie. Uitwijken naar het buitenland. Een sprong in de leegte, maar ook een gaan ir. het besef: wij redden onze ver loochende cultuur met ons mee. De "'emigratie naar binnen" iï eveneens verzet, maar moeilijkei nog. Je kunt blijven, innerlijk af stand nemen, maar hoe gauw laai je je feitelijk toch niet inpalmen? En dan het verzet van de "illegali teit". Onzin die term. Onwettig waren de bezètter en het collabo rerende overheidsapparaat ir Nederland. Er is wel degelijk ver zet bij de Joden geweest, maai niet massaal. Zij misten een stra tegische basis, en brede steun bij andere Nededrlanders. Getuigen rijk (en de revolutionaire bewe gingen). Het laatste hoofdstuk heeft een samenvattend karakter. Het is te typeren als een pleidooi voor de waarheid als verzets- kracht. De geschiedenis is anti-menselijk. t DR. OPPENHEIMER Het individu en zijn geluk zijn kwetsbaar, moeten worden be schermd of moeten zichzelf be schermen. De angst kan verlam men, drijven tot een vlucht uit de geschiedenis, maar dan verlaat de mens zijn post. Angst kan en Camus en Bonhoeffer, getuigen van het verzet. De eerste onder scheidt revolte van revolutie. Re volte is een beweging van verzet, revolutie gaat over de schreef, maakt er een regime van. Bij Bonhoeffer - in zijn gevangenis- brieven - staat de verantwoorde lijke mens centraal. Zo gaat hij op een niet-traditionele manier Je zus verstaan. De Mens voor ande ren. Waar Hij voor anderen lijdt, lijdt God. Dan zijn er de verklaringen van mensen in kampen: wie een ge loof had of een politieke overtui ging (communistisch of socialis tisch) kon putten uit een bron om staande te blijven. Kerkdiensten in de kampen: daar was licht! De kerk als getuige van waarheid. De dissidenten - Solsjenitsyn, Mandelstam, Amalrik, Sacharow - zijn getuigen van waarheid. Oppenheimer neemt het in de hoofdstukken over de revolutie op voor Dorothee Sölle (van het Politieke Avondgebed in Keulen indertijd) en voor de bevrijdings bewegingen, mét de Wereldraad van Kerken en de bisschoppen synodes in Latijns-Amerika. Maar mét de nodige bezorgdheid voor het vliegwieleffect van de revolutie. Meer nog dan Sartre is hier Merleau-Ponty, voorloper van het Euro-commünisme, hem Door J. Geursen, predikant te Leiderdorp sympathiek: "Men moet trachten het systeem te vinden dat de in tentie heeft, de geschiedenis van de grond af een nieuwe gestalte te geven, en niet slechts haar te ver anderen". Hij citeert de Neder lander Schuyt en de Duitser Gollwitzen Het overheidsgeweld - van de politie - moet aan het recht gebonden kunnen blijven; wij moeten ervoor waken dat dit zo blijft en het niet loskoppelen, want dan ontgrendelt men de re volvers als die vergrendeld moes ten blijven. Waarheid Een pleidooi voor de waarheid als verzetskrachtzo typeerde ik het laatste hoofdstuk van OppenheÜ mers boek. De titel is: Theologi sche opmerkingen (theologie na Auschwitz). Weer reiken filosofie en theologie el kaar de hand. Nu juist ook de klassieke wijsbegeerte: de eeuwi ge ideeën van het goede, ware en schone, waar de mensen deel aan moeten krijgen. Solsjenitsyns niet-gehouden Nobelprijs-rede: Een woord van waarheid. Mis schien kan de schoonheid - van de letteren - plaatsvervangend de taak vervullen van het goede, wa re en schone samen. Eén woord van waarheid weegt zwaarder dan heel de wereld. Tenslotte Oppenheimers driftig, kort, misschien te kort geschre ven opstel over het theologische gegeven: De Geest der waarheid (zo in het evangelie van Johan- nes). Jezus is normatief, niet exclusief (Berkhof). Hij gehoorzaamt de God van de Schrift. Daarom is Hy het criterium van de waarheid. Hij heeft daartoe de bevoegdheid gekregen. Jezus gehoorzaamt door zich in te zetten voor Gods zaak in de wereld: de redding van de wereld. Na zijn "heengaan" tot de Vader ontvangen de discipelen de be voegdheid tot oordelen: verbin dend en niet-verbindend verkla ren. De machtsuitoefening van God in de geschiedenis is het op lichten van de waarheid, haar kennis en praktijk in ons bestaan. "Ik ben de weg. de waarheid en het leven", zegt Jezus. Deze weg leidt tot de waarheid. Het blijven in de waarheid leidt tot leven, de zin van ons bestaan: het reine hart. de vaste geest, de gevoelig heid van een authentiek, echt geweten. Mensen hebben zo geleefd. Waar om zouden wij het zo niet doen? Waar zouden wij zijn zonder hen? Fascinerend Het boek van Oppenheimer is spannend. Men blijft erin doorle zen en heeft het vermoeden dat de schrijver meer heeft te zeggen dan hij hier kwijt kon. Het is een boek voor de tijdgenoten Bezorgden, angstigen, zoekers. En voor de onbezorgden. Een boek tegen het vergeten, tegen de onverschilligheid en de vlucht. Wij moeten onze plaats in de ge schiedenis innemen. Ons weer verantwoordelijk weten. Ons la ten scholen in de waarheid. De solidariteit maakt solide. Het zinvolle licht óp in de duister- ,Jn de tijd der catastrofen", door dr. K. E. H. Oppenheimer. Uitgeve rij Boekencentrum B.V. Den Haag. 241 bladzijden, prijs 19,90. (Van onze redactie geestelijk le ven) LEIDEN - De Leidse Studenten Ekklesia zal toetreden tot de "Vereniging Basisbeweging Ne derland". Daartoe is op een "breed beraad" besloten. Het voorstel van het Ekklesiateam om zich aan te sluiten werd met 104 tegen 24 stemmen aangeno- A1 in maart vorig jaar heeft een "breed beraad" van de ekklesia zich uitvoerig met visie en pro gram van de Basisbeweging be zig gehouden. Een grote meer derheid van de deelnemers aan die gesprekken reageerde toen positief op de vraag of visie en program van de beweging inspi rerend genoeg waren om ermee verder te gaan. Discussie Sinds september hebben ongeveer KOOLMONOXYDE - In haar wo ning aan de Pekelharingstraat in Amsterdam is in de nacht van dinsdag op woensdag een 53-jari- ge vrouw overleden aan vermoe delijk koolmonoxydevergifti- ging. Het slachtoffer werd ge vonden door de politie na een tip uit de buurt dat er een sterke gaslucht uit het huis kwam. In de woning sloegen de vlammen uit de geiser en liep de badkamer kraan. aldus de politie. ZIEKTEKOSTEN - Als er een di rect verband is tussen letsel op gelopen door een verkeersonge val en het niet dragen van auto gordel of valhelm, dan zullen de betreffende slachtoffers zelf een deel van de ziektekosten voor hun rekening moeten nemen. Rechtbanken in Nederland heb ben in een aantal gevallen patiën ten al verplicht om zelf een be paald percentage van de zieken huiskosten te bepalen. Volgens een voorlichter van het bu reau voorlichting schadeverze keringen maken verzekeraars van die uitsDraken gebrtiik. 150 mensen binnen de ekklesia aan de intensieve discussie over doel en streven van de Basisbe weging deelgenomen. In een aan tal gesprekskringen - die elke maand bijeenkwamen - werd de tekst van het stuk "Visie en Pro gram" kritisch behandeld en de vraag bezien of aansluiting voor de ekklesia een goede zaak zou zijn. Het blad "Informatie" van de "studentengemeente" wijdde vorige maand een speciaal num mer aan wat in deze gespreks kringen was gezegd. De versla gen gaven alle een duidelijk beeld zowel van de kritiek als van de instemming binnen de ekkle sia met betrekking tot een moge lijk officieel lidmaatschap. Gastli d De Leidse Studenten Ekklesia is al sinds maart 1978, toen de organi satie in Amsterdam werd opge richt. gastlid van de landelijke basisbeweging van kritische groepen en gemeenten. Het Ekklesia-team vond van meet af aan, dat bij een besluit tot toetre ding zoveel mogelijk mensen be trokken moesten worden. Toen de voorbereiding in de gespreks kringen een verantwoord besluit aan het eind van het werkpro gramma van deze winter moge lijk leek te maken, besloot het team tot een "breed beraad" waarop de toetreding concreet aan de orde zou komen. Dat be raad is nu gehouden, met het vermelde resultaat. Veertig De Basisbeweging Nederland be staat uit .ongeveer veertig groe pen, elk met een eigen geschie denis en achtergrond. Nico Roo- zen, vrijgesteld coördinator, noemde op het Leidse Ekklesia- beraad de beweging een experi- 0 ment, dat zich nog moet bewij zen. De doelstelling van de Ba- sisbeweging is: serviceverlening, stimuleren, inspireren, uitwisse ling van actiemodellen. De ver eniging wil geen nieuwe kerk zijn, maar een samenwerkings verband voor mensen uit de ker ken. Op het ogenblik is zij actief in de steun aan illegale buiten landse arbeiders. De bezinning binnen de ekklesia op het lidmaatschap van de Basis beweging is met deze toetreding niet afgerond. Over twee jaar zal opnieuw in een "breed beraad" de vraag worden bezien of de/ ekklesia lid kan blijven. Zo nodig zal die beoordeling nog eerder plaats hebben. Solidaridad. De actie "Uil het slop" van Solidaridad ten behoeve van 200 program ma's in heel Latijns-Amerika zal waarschijnlijk 4,5 miljoen gulden opbrengen. In juli wordt de actie afgesloten. Weken. In de Nederlandse Rooms-Katholieke Kerk wordt tot 25 mei de "Week van de Nederlandse missio naris" gehouden, nu voor de tiende keer. Van de kerkleden wordt niet alleen een finan ciële bijdrage gevraagd, zij krijgen ook informatie over de missie in deze tijd. Bij een telling eind maart bleken in 97 landen 5409 Nederlandse missionarissen werkzaam te zijn. In de Hervormde Kerk vraagt de "Pinksterzendingsweek" de aandacht. "Ieder in zijn ei gen taal", is het thema. "Overal in de wereld gaan christenen op pad met de boodschap over de Weg, de Waarheid en het Leven, in woord en daad". Dit jaar wordt van de gemeenten in totaal ruim tien en een half miljoen gulden gevraagd. ADVERTENTIE Of u daar nu behoefte aan hebt of aan riante kantoorruimte, aan een winkel, een hal of een fabriek Of aan een koper of huurder daarvoor, dan wel aan een gespecialiseerde taxateur... in alle gevallen vindt u baat bij de specialist voor Midden-Holland: van 't hof bedrijfshuisvesting. Daar. waar vraag en aanbod Een van hen (C H. van Vliet, van bedrijfspanden Ing. J. van Asperen of samenkomen staat een teanS Th van Haastrecht) maakt graag van gespecialiseerde een afspraak met u voor een deskundigen tot uw dienst eerste, vrijblijvend gesprek (pPji| bedrijfshuisvesting bv ILBJ van hogendorpplein 4 2805 BM gouda |"5i telefoon: 01820-20111 kantoren in alphen a/d rijn. gouda. 's-gravendeel, vianen en zwolle Studiesecretaris. Dc (rk) Na tionale Raad voor de Kate- chese (onderricht in de ge loofsleer) heeft drs. W. van Dongen (33) te Nijmegen be noemd tot studiesecretaris. De heer Van Dongen (ge huwd) studeerde theologie in Tilburg en Nijmegen. De Na tionale Raad voor Katechese heeft als taak. in de Neder landse Rooms-Katholieke Kerk een catechetisch beleid op te bouwen. Beroepingswerk. Gerefor meerde Kerken: aangeno men naar Wolvega W. Stuursma Middelstum-Kan- tens (Gr.), naar Dronten H. J. Veltman, laatstelijk zen dingspredikant. te Leusden. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: beroepen t.- Rijs wijk (ZH) L. J. Joosse IJmui- den. Christelijke Gereformeerde Kerken: beroepen te Elburg P. Beekhuis Noordeloos. Taiwan. Vertegenwoordigers van de Wereldalliantie van Hervormde Kerken en van de Wereldraad van Kerken heb- bezoek Tai wan (nationalistisch China) verklaard, dat de kerkelijke leiders daar slachtoffer wor den van onderdrukking van overheidskant, wanneer zij wuzen >p de betekenis an de bijbelse boodschap voor het dagelijkse leven. Geen enkele regeringsleider was bereid met hen hierover van gedach ten te wisselen. PAUS-KUNG.De paus schrijft in een brief aan de Wei tduitse bisschoppen, die gisteren is publiceerd, dat de Zwitserse theoloog Kung terecht is gestraf omdat hij de leer v an de Rooms- Katholieke Kerk en in het by- zonder het dogma van de pau selijke onfeilbaarheid niet meei volledig aanvaardt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 13