Rudy Lubbers toch kampioen Kerk voor de armen Nederlands-Spaans akkoord voor samenwerking landbouw Predikant moet zijn grenzen kennen Ds. Van der Meulen verdient berisping LEZERS SCHRIJVEN DINSDAG 20 MEI 1980 ■AHUlllll.lHUM Gereformeerde discussie over "politiek op de kansel" In Ermelo - waar hij woont - heeft Bas de Gaay Fortman, gemerkt dat mensen die in de preek niets willen horen over kernwapens geen enkel bezwaar hebben tegen ora ties op de kansel over de ge- me. Blijkbaar gaat het dan niet om verzet tegen politiek op de preekstoel als zodanig maar om afkeer van bepaal de politieke uitspraken. Ter inleiding van een discussie over de vraag of de kansel de juiste plaats is om politiek be zig te zijn, vroeg de redactie van het Centraal Weekblad van de Gereformeerde Ker ken een aantal mensen, hun gedachten hierover kort en bondig op papier te zetten. Het Eerste Kamer-lid voor de PPR prof. dr. mr. De Gaay Fortman, hoogleraar in de politieke economie aan het Instituut voor Sociale Studies en voorzitter van de Neder landse Organisatie voor In ternationale Samenwerking Novib, was een van hen. Van hem is bovenstaand citaat. Preken, zegt De Gaay Fortman, is het Woord van God ver kondigen. "In de bijbel lezen we hoe God tot de mensen sprak. Om na te gaan wat Hij met diezelfde woorden van daag aan ons zegt en van ons vraagt, moet eerst duidelijk worden in wat voor situatie de tekst moet worden ge plaatst". De Gaay Fortman heeft de indruk dat aan die heldere uitleg niet altijd hard genoeg wordt gewerkt. De "toepassing" van de tekst komt nogal eens aan de orde vóórdat de tekst goed is ver klaard. Dan voelt de gemeen te zich als het ware bij de do minee op theevisite. Zij hoort dan niet God spreken. En wat de dominee over de dingen van de dag heeft te zeggen, ligt de een wèl en de ander niét. Recht en krom Om te verstaan wat God nü zegt, moeten we de situatie van vandaag kennen en begrij pen. Dp predikant moet we ten hoe de mensen leven, wat recht is en wat krom, wat de bedreigingen zijn die worden ervaren, en welke verant woordelijkheden de gemeen teleden dragen. "Het komt erop aan, dat wij ons door het Woord van God per soonlijk voelen aangespro ken. Noch bij de profeten, noch bij Jezus kregen de mensen de boodschap dat ze de zaken goed zagen en dat ze goed leefden. De toepassing van het Woord dient dan ook niet tot bevestiging van reeds bestaande inzichten en han delwijzen. Waarschuwingen moeten zich niet zozeer rich ten op ideologieën en daden waar de gemeenteleden zich toch al tegen verzetten, zoals op het lisslagen van de kerkganger zelf. Onder de verantwoorde lijkheden die de gemeentele den hebben is ook die voor de inrichting van de samenle ving". Christenen spelen in het poli tieke leven in ons land volop mee. "Daarom mag aan de te korten in het gemeenschaps leven, nationaal en interna tionaal, niet worden voorbij gegaan", meent De Gaay Fortman. "De bedreiging van de kernwapens, de wapen wedloop, de verpaupering in de Derde Wereld, de werk loosheid, de tekorten in het gemeenschapsleven waaron der vooral jongeren en be jaarden lijden (door indivi dualisme en een consumptie ve gerichtheid), dat alles valt toch niet buiten de zeggings kracht van het Woord van God?" De predikant die hierover spreekt moet echter wel zijn grenzen kennen. Zijn taak is niet het ontwikkelen van een DE GAAY FORTMAN .geen bevestiging van be staande inzichten politiek program. "Een goede preek valt niet buiten het ge meenschapsleven van van daag. Als ze leidt tot een be zinning op eigen handelen, dan heeft de gemeente daarin het Woord van God gehoord" Mondig Harm van der Meulen, voorzit ter van het Christelijk Natio naal Vakverbond, acht "tech nische uitspraken" over al lerlei actuele zaken voor een dominee een onmogelijke opgave. "Ook een predikant zal ervoor moeten oppassen dat hij zijn eigen interpretatie niet als enige waarheid ver kondigt. Kerkmensen zijn mondige mensen, die zelf in hun eigen werk en omgeving \proberen iets waar te maken van de opdracht die de bijbel geeft". Van der Meulen verwacht van de predikant op de kansel dat hij weet wat de mensen ten diepste beroert. "Hij moet weten welke dreun een werkloze heeft moeten ver werken". "De dominee zal zijn mensen met vragen moe ten bestoken, waarbij de cen trale vraag is of de mensen wel tot hun recht komen. Let ten we wel genoeg op elkaar? Verdiepen we ons wel genoeg in eikaars problemen? Probe ren we elkaar eerlijk te hel pen? Of blijven we op ons ei gen spoor rijden, zonder menselijk contact?" Een predikant moet die geza menlijke verantwoordelijk heid steeds maar naar voren halen, meent Harm van der Meulen. "Zijn preken moeten sterk in het kader van de be wustwording staan". Lijnen Mevrouw A. Hoogerwerf-de Ronde, predikantsvrouw en actief in de gereformeerde vrouwenbeweging, pleit voor een zodanige uitleg van het evangelie dat zij steeds meer lijnen naar vandaag kan gaan ontdekken. "Daar horen al- "Wel moet er gewaakt worden voor een eenzijdige politieke uitleg van de bijbel op de kan sel. Een predikant mag zijn eigen mening ook niet abso luut stellen. Mijn mening kan wel heel anders zijn en ik kan in de kerkdienst niets terug zeggen. Het beste lijkt mij, de bijbel zelf aan het woord te la ten en samen te zoeken naar de bijbelse boodschap voor het hele leven". Voorschotje Het Tweede Kamer-lid M.W. Schakel (CDA) is een trouw kerkganger. De predikheren op de kansel van zijn kerk in Noordeloos hebben hem in de loop der jaren slechts bij uit zondering leeg naar huis ge zonden. Dat gebeurde als zij hem in hun preek een voor schotje meegaven op de dis cussie binnen de kamerfrac tie in de komende week. "Wie de hele week tot over zijn oren in de politiek gedompeld ligt, verwacht van zijn zon dagse kerkgang wat anders voor zijn ziel". Wie Schakel dan tegenwerpt dat de ge meente van Noordeloos maar één kamerlid in haar midden heeft en dat de rest ook wel eens wat wil, antwoordt hij: "die rest wordt dan vanaf de kansel politiek onvolwassen voorgelicht". Soms ook feite lijk onjuist en onverantwoord eenzijdig. Dankbaar herinnert hij zich preken die in een diepgaande verklaring van de Schrift worstelden met de sociale kwestie, het vraagstuk van oorlog en vrede en niet in de laatste plaats de kernbewa pening. "Maar wie toegespit ste politieke boodschappen wil distribueren, hoort in het kiesregister thuis. Die moet niet de kansel beklimmen. Zo simpel is dat". Briefschrijvers menen: (Van onze redactie geestelijk leven) WASSENAAR - De uitspraak van de Wassenaarse predikant D. van der Meulen in de synode van de Gereformeerde Kerken dat het komst" vertoont met nationaal- socialistische gedachten moet duidelijk worden tegengespro ken. Ds. A. Groenewegen te Nieuw-Amsterdam, lid van het Israël-comité Nederland, de heer E.W. van de Poll van de stichting "Reveil" te Voorthuizen, drs. J. Ba eld het maandblad "Oogst" en ds. Joh. Heule, wonend in Wassenaar, hebben de gereformeerde synode met klem gevraagd, zich van deze uitdrukking in het openbaar te distantiëren. Ds. Van der Meulen deed zijn uit spraak tijdens een synodale dis cussie over een mogelijk contact van de Nederlandse gerefor meerden met Palestijnse christe- De briefschrijvers gaan er vanuit dat volgens de bijbel liefde tot Is raël en het Joodse volk een eis is. "Na alle jodenvervolgingen door de eeuwen heen achten wij het uitermate krenkend voor Israël en het Joodse volk, en schadelijk voor de kerk, een verband te leg gen als ds. Van der Meulen doet". "Hoe deze woorden ook waren bedoeld, zij wakkeren maar al te gemakkelijk opnieuw anti-Jood se gevoelens aan, zoals door de eeuwen heen ook is gebeurd". Een fel protest zou in de synode op zijn plaats zijn geweest. "De spreker had hiervoor berispt moeten worden en van hem had geëist moeten worden dit woord onmiddellijk terug te nemen. Zoiets had op een vergadering van kerken niet mogen voorko men. Hoe wil men op deze wijze nog het gesprek open houden tussen kerk en Israël?" De brief verlangt een duidelijke verklaring, "nu op uw vergade ring de schijn ligt dat in uw mid den zulke woorden zonder tegen- Van der Meulens uitspraak krenkend voor Israël en schadelijk voor de kerk. Voorspraak Ds. Van der Meulen vroeg de syno de van de Gereformeerde Kerken het gesprek te openen met "alle Palestijnse christenen die dat willen". "Deze mensen", zei hij, "hebben geen voorspraak". "Het is een opdracht vanuit de bijbel om voor zulke mensen op te ko- Het ging ds. Van der Meulen hoe langer hoe meer tegenstaan dat men wel overvloedig, zelfs over dadig wordt ingelicht over alle mogelijke zaken ten gunste van Israel, terwijl de andere kant van deze kwestie grotendeels onbe licht blijft. "Niemand heeft ei genlijk het lef, het lot van de Pa- lestijnen op een onbevooroor deelde manier in discussie te brengen", zei Van der Meulen in een gesprek met deze krant. "Als christen mag je niet klakke loos partij kiezen". Het is hem te doen om een "eerlijk portret". Hij verzekerde in het interview dat er bij hem geen sprake is van enig anti-semitisme. Beroepingen Hervormde Kerk: beroepen te Dordrecht S. van der Zee (leger- predikant) Andel; aangenomen naar Oudelande (Z.) G. Duite- meijer Houten (deelgemeente), naar Stiens J. Zagema Roden; bedankt voor Blauwkapel-Groe- nekan D. Oskamp Spijk (ZH), voor Klazienaveen-Zwartemeer A. M. Langhout Drogeham (Fr.), voor Den Haag (modaliteit Geref. Bond) P. Koeman Oene, voor Berkel-Rodenrijs W. Balke Den Ham. Geref. Kerken Vrijgemaakt: aan genomen naar De Lier - Maas sluis kandidaat B. Luiten Kam pen, die hiermee bedankte voor onder andere Lisse - Oegstgeest. Ned. Geref. Kerken: beroepen te Lelystad (in samenwerking met Chr. Geref. Kerk) G. Roukema Kacece-rc. Aan het eind van de eerste week van de wereld-zendingsconferen tie in Melbourne (Australië) ziet de directeur van het Gerefor meerd Zendingscentrum in Leusden, ds. A. Vos, zich een ze kere polarisatie voltrekken. Ds. Vos is een van de Nederlandse deelnemers aan deze conferentie van de Wereldraad van Kerken, die tot 25 mei duurt. Aan de ene kant zijn er deelnemers die veel willen "vergeestelijken". Zij willen niet alleen praten over de "armen" in materieel opzicht, maar ook over de "rijken" die arm zijn van geest. Aan de andere kant zijn er mensen die de nadruk leggen op de waarde van het evangelie voor het concrete leven van elke dag. Zo kwam één afde ling (sectie) van de conferentie tot de conclusie dat het "koninkrijk van God" voor de armen is. "De kerk is dienstengevolge ook de kerk van de armen". Ds. Vos denkt, dat deze ontmoeting van zendingsdeskundigen uit de hele wereld een aanwijzing is voor een ontwikkeling binnen de kerken in de jaren 80. Volgens hem zullen steeds meer kerken en christenen worden opgeroepen om een partijkeuze te maken ten aanzien van de tegenstellingen in de wereld. Hij betreurt deze ont wikkeling, maar weet niet hoe ze kan worden voorkomen. De verschillende secties hebben hun conclusies over de thema's "Goed nieuws aan de armen van de wereld". "Het koninkrijk van God en de strijdpunten in de wereld", "De kerk getuigt van het koninkrijk van God" eni -?De gekruisigde Christus daaet de macht van de mensheid uit" nu voorlopig ge formuleerd. De gesprekken hier over gaan nog verder. Het cen trale thema van de wereld-zen- dingsconferentie is de bede in het Onze Vader "Uw koninkrijk ko- Familiedag. Zaterdag 31 mei houdt de Evangelische Omroep in het Jaarbeurs-gebouw te Utrecht zijn negende "Familie dag". Vorig jaar gingen daar 30.000 mensen heen, onder wie 8000 kinderen. Het thema van de komende fami liedag is: "Jezus zegt: Ik ben de opstanding en het leven". Spre kers zijn ds. W. Glashouwer, voorzitter van de omroep, be stuurslid ds. J.C. Maris en prof. dr. W.H. Velema. De verenigde kinderkoren uit Ridderkerk - die in een half jaar 200.000 bij elkaar hebben gezongen voor de bouw van enkele kindertehuizen in Oe ganda - zullen zingen. Ook wer ken weer mee de sopraan Femmy van der Weg, de alt Reinata Heemskerk en Doke van Dijk met zelfgemaakte geestelijke lie deren. Voor de kinderen treden de muziekgroepen "The Burning Candles" en "The Young Gospel Singers" op. In een tent op het Jaarbeurs-terrein spreken tij dens de lunchpauze de evangelis ten Henk Binnendijk en Aad van de Sande. Het défilé van die morgen langs paleis Soestdijk zal op videoband worden opgenomen en later in een aparte ontmoetingshal via Oproep monitoren worden uitgezonden. De dag begint om 10 uur. Ds. P.J. Mietes zal hem om 4 uur sluiten. Continental Singers. De Conti nental Singers (met orkest) uit Amerika komen deze zomer weer naar ons land. De toernee - de twaalfde - is gepland van 3 tot 20 juli. in totaal zullen dit jaar twaalf groe pen Continentals over de wereld uitzwermen. De groep die naar Nederland komt geeft ook een uitvoering in Lisse (14 juli). Het "massale slotconcert" is op 19 juli in "De Doelen" te Rotterdam. Vorig jaar noteerden de Continen tals hier een dikke 75.000 bezoe kers. Ze begonnen in 1969 met 9000. Toekomst. De algemene verga dering van de Samenwerking Broedercongregaties in Neder land, bestaande uit de algemene en provinciale oversten van zes tien congregaties, heeft de ruim 2000 broeders en fraters opge roepen zich ook nu de toekomst van de rooms-katholieke kerk te blijven aantrekken. "Vanzelfsprekend zijn wij met zorg vervuld over mogelijke gevolgen van de synode in Rome, maar on danks de sombere voorspellin gen en gevoelens van machte loosheid en teleurstelling willen wij alles wat zich voor, tijdens en na deze synode heeft afgespeeld zo positief mogelijk oenaderen", schrijven de oversten in hun brief. Zij doen dat echter zonder iets te willen verdoezelen of goed te praten. "Wij herkennen de angst voor het groter worden van de kloof tus sen bisschoppen en gelovigen en de pijn van een groeiende polari satie, ook tussen broeders en fra ters en binnen onze eigen ge meenschappen. Wij zijn ons er van bewust dat velen de taal van de kerk niet meer als voor hen van betekenis beschouwen en deze als onverstaanbaar afwij- Toch willen de oversten de vraag waar zij op dit ogenblik kerk en samenleving het beste mee kun nen dienen niet ontwijken. Die "kritisch-constructieve" hou ding wordt ingegeven door de overtuiging dat de boodschap van Christus in het geding is. De belangrijkste vraag is dan: "Hoe zullen wij zijn verhaal verder ver tellen en van zijn liefde getui gen?" De doordeweekse dienst van de Nieuw Apostolische Kerk in Leiden (Hoge Rijndijk) wordt de ze week niet op woensdag- maar op donderdagavond om 8 uur ge houden. (Van c correspondent) Vervoersbonden FNV: rekening honden met loonmaatregel UTRECHT (ANP) - Dwars tegen de mening van de leden in de Rot terdamse haven en het centraal bedrijfsgroepsbestuur havens in, blijft het federatiebestuur van de Vervoersbonden FNV van me ning dat botweg negeren van de loonmaatregel zinloos is. Het bestuur wil proberen na afloop van de loonmaatregel - (dus na 31 december 1980) - alsnog zo veel mogelijk van het cao-eisenpak ket voor dit jaar te verwezenlij ken. Als mocht blijken dat de ha venwerkgevers niets voor dit soort "inhaalmanoeuvres" voe len, dan wil het federatiebestuur de leden in de havens tot acties oproepen. Het bestuur verwacht dat in dat ge val acties wel de steun zullen krijgen van de FNV, zo blijkt uit een verklaring van, het bestuur. Het bestuursbesluit zal op 3 juni worden voorgelegd aan de fede- ratieraad - het "parlement" van de bond - die het laatste woord heeft. MADRID - Minister G. Braks van landbouw en visserij en zijn Spaanse ambtgenoot Jaime La- mo de Espinosa hebben gisteren in Madrid een intentieverklaring voor samenwerking op het ge bied van landbouw getekend. De overeenkomst voorziet in een samenwerking op het gebied van agrarische research en de uitwis seling van kennis. De bewinds man, die een driedaags bezoek aan Spanje brengt, heeft zijn Spaanse ambtgenoot uitgeno digd voor een spoedig tegenbe zoek aan Nederland. Het ministerie van landbouw en visserij zal zo spoedig mogelijk een voorstel aan Madrid indie nen, waarin de details van de Ne derlands-Spaanse samenwer king worden vermeld. Nederland wil Spanje bijstaan in het leveren van kennis op het gebied van de economische, technische en ad ministratieve aspecten van een nationale markt die is afgestemd op een Gemeenschappelijk Eu ropees beleid. Daarnaast wil Ne derland zijn ervaring in de ruil verkaveling (een groot probleem in Spanje), in drainage- en in bo- demontziltingssystemen uitdra gen. Voorts willen beide landen hun kennis uitwisselen op het gebied van stamboekvee, mana- gement-technieken van veebe drijven en op het gebied van ziek- tebestrijdingsmethoden. Over de Spaanse tuinbouwproduk- ten, die door Nederlandse kas telers als mogelijk gevaarlijke concurrentie worden gezien, verklaarde minister Braks dat de kwaliteit van de Nederlandse tuinbouwprodukten niet alleen wordt bepaald door de factor energie, maar ook door zeer gea vanceerde teelttechnieken. De bewindsman meende dat de Spaanse tuinbouwprodukten, die door de hoeveelheid zon en de temperatuur veelal zonder stookkosten in kassen worden De minister toonde zich een voor stander van de toetreding van Spanje tot de Europese Gemeen schap en meende dat Spanje voor de landbouw een aanpassingspe riode van 7 tot 10 jaar nodig zal hebben om als volwaardig lid van de Gemeenschap opgenomen te worden. Meinkema (II) Onder de kop "Meinkema" veegt Anneke Kern - Esbach in uw krant van vrijdag j.l. de vloer aan met de schrijver/recensent Bou- dewijn Büch. Haar toch wel wat overspannen reaktie is kenmer kend voor de wijze waarop veel mensen, die het feminisme een warm hart toedragen, alles wat over dit onderwerp wordt ge schreven, kritiekloos aanvaarden en de hemel in prijzen. Deze be weging, hoe men daar ook over mag denken, is een Heilige Koe geworden en periodieken als Op zij en Chrysallis worden be- ROTTERDAM (GPD).- De r waarop Rudy Lubbers gister avond in Rotterdam de Neder landse bokstitel in het zwaarge wicht veroverde, zal nog lange tijd veel stof tot praten geven. Hectische taferelen deden zich voor na de zevende ronde, toen titelverdediger Henny Thoonen juichend door de ring stapte, om dat hij meende Lubbers te heb ben verslagen. Dat gebeurde ech ter wel middels een slag onder de gordel, die Lubbers krimpend van de pijn naar zijn hoek deed terugkeren. De 34-jarige Amsterdammer stond op het punt om Thoonen naar de keel te vliegen, doch helpers voorkwamen dat dat daadwer kelijk zou gebeuren. De chaos werd compleet, toen speaker Van der Kamp Thoonen tot winnaar uitriep. Scheidsrechter Schulein greep vervolgens pijlsnel in en Thoonen: gediskwalificeerd riep, terwijl de naar elkaar vloe kende boksers al aanstalten maakten de ring uit te stappen, dat Thoonen vanwege zijn on geoorloofde stoot op de lies van Lubbers was gediskwalifi ceerd. Scheidsrechter Schulein, die te weinig optrad tegen de clownes ke streken van Thoonen, had de slag onder de gordel gezien, evenals jurylid Adriaanse, die verklaarde: „Het was zeer duide lijk, dat Thoonen te laag sloeg. Ik wist ook even niet wat ik hoorde toen Thooren toch tot winnaar werd uitgeroepen, maar gelukkig bleek dat een misverstand te zijn". Henny Thoonen, die zijn laatste partij in Rotterdam bokste, werd in de kleedkamer ingelicht over zijn nederlaag. „Wat is dat nou!", riep hij verbolgen. „Ik heb toch gewonnen. Ben ik weer geflikt door een Amsterdamse scheids rechter. Dit slaat werkelijk ner gens op Lubbers heeft al eens eerder een blessure gesimuleerd, niet te geloven dat de arbiter er nu weer intuint", aldus de 108 kg wegende kolos uit Eindhoven, die 20 kg zwaarder was dan Lub bers. schouwd als losbladige afleve ringen van de feministenbijbel. Op grond van een wet van 15 maart 1980 mogen wij, mannen, nu ook Libelle lezen. In dat blad deed Hannes Meinkema (of Postma en Stamperius en als ze achter de naam van haar betovergroot moeder komt zal ze die misschien ook nog wel eens gebruiken) en kele uitspraken, waaruit bleek dat zij haar mannetje, sorry, haar ménsje, stond. In dit interview werd duidelijk wat haar écht be zielde, wat haar met het feminis me werkelijk voor ogen stond. Of men het daar mee eens is, is een andere zaak. Maar blijkbaar weet zij zich verbaal toch beter uit te drukken dan schriftelijk. In geen van haar boeken heb ik tot dusver het noodzakelijke idealisme, de indringende overtuiging, aange troffen. Literatuur, mevrouw Kern, mevrouw Meinkema, be hoort vernieuwend te zijn, be hoort daarom te schokken eii de lezer aan het denken te zetten, desnoods door overdrijving. Dat Büch bang is voor de invloed die van haar verhalen zou kunnen uitgaan lijkt me zo niet een mis plaatste dan toch in elk geval een ondoordachte opmerking van mevrouw Kern. Voor die invloed behoeft namelijk geen enkele man bang te zijn, zolang Hannes Meinkema met dit stoffig proza het feminisme meent te moeten prediken. Het is dan ook niet het feminisme dat door Büch wordt veroordeeld, maar de manier waarop Meinkema haar bood schap brengt. Mevrouw Kern be nadert de zaak echter uitermate subjektief, is blijkbaar een voor stander van het feminisme en kan niet goed hebben dat een werkje, waarin o.a. verscheidene man vrouw-relaties worden beschre ven, wordt afgekraakt, louter en alleen omdat de problematiek niet tot zijn recht komt. In het boek "Vrouwen en Litera tuur" stelt Hannes Meinkema (onder de naam Staperius) dat er minder boeken van vrouwen dan van mannen op de markt ver schijnen en om dit evenwicht te herstellen zouden eigenlijk ook middelmatige boeken van vrou wen moeten worden uitgegeven. Uitgeverij 'De Harmonie', die Meinkema's boeken in haar fonds heeft opgenomen, deelt schijnbaar deze mening. Haar verhalen laten zich ongeveer vergelijken met een Sterspotje, dat schitterend gefilmd is, maar waarin men verzuimd heeft de merknaam op te nemen. Mein kema bereikt met haar werk daardoor niet meer dan een hond die tegen de maan blaft. Ik schrijf dit niet om Boudewyn Büch als seksgenoot de hand boven het hoofd te houden, want ik ben het lang niet altijd met hem eens. (Zijn mening over het laatste boek van Bob den Uyl deel ik bij voorbeeld niet.) Ik wil alleen graag kwijt dat schrijven over een bepaald onderwerp, in dit geval het feminisme, niet voldoende is om de mensheid aan het denken te zetten. Er moet ook felheid, overtuiging en een dosis relative rende humor tegenaan worden gegooid. Dat mis ik in de treurhoeken van Hannes Meinkema. Daarom blij ven de, overigens best lezens waardige verhalen, steken in haar ongetwijfeld goede bedoelingen. Hannes Meinkema wil dolgraag wijn vorkopen. maar omdat zij een paar belangrijke schakels in het proces vergeet, blijkt de fles slechts druivensap te bevatten. Laat het eens gisten, Hannes! L. Masurel Rijn- en Schiekade 52 Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 17