Passiespelen Te gelen '80 zonder frasen en franjes DE FANTONI VARIËTEIT Pander Leger Israël doodt drie Palestijnen Bijbelgenootschappen voor ge weldige investeringsproblemen Vrouwelijke religieuzen voelen zich tweederangs katholieken LEZERS SCHRIJVEN Har Huys: Gewone mensen met herkenbare emoties Tussen 1 juni en 7 september zullen zo n 300 van de 18.500 inwoners van het Noordlimburgse stadje Tegelen elke zondagmiddag de dramatische geschiedenis van de laat ste levensdagen van Jezus op de planken brengen. Dat gebeurt binnen een indrukwekkend decor in het open luchttheater "De Doolhof'. De voorstellingen beginnen steeds om half drie. Het is de dertiende reeks voorstel lingen sinds 1931, toen het Tegel- se passiespel voor het eerst wei d opgevoerd. Sindsdien is er wel wat veranderd. Toén was de tekst van het spel van pastoor Anton van Delft uit Sint Antonis en bestond de mu zikale omlijsting louter uit plech tige, gregoriaanse gezangen. Nü komt de tekst van de priester dichter Jacques Schreurs, die onder meer ook het Dagboek van een herdershond' op zijn naam heeft staan, terwijl het ei gen orkest Mignon een groot deel van de muziek verzorgt. In samenwerking met de schrijver was de tekst al herhaaldelijk her zien en tot een speelduur van drie uren ingekort. Ook nu heeft de regisseur Har Huys weer de no dige veranderingen aangebracht. Zo is hier en daar de dichtvorm omgezet in meer begrijpelijke spreektaal. Op andere plaatsen is echter de oorspronkelijke, poëti sche tekst gehandhaafd. Wu i dez( Geen heilige Har Huys: "Wij brengen geen spel meer van zoet-gevooisde rollen, en overdreven declamaties, maar van gewone mensen met herken bare emoties, waarin de figuur van Christus centraal staat. Een mens die leed in diepe eenzaam heid, want zelfs door zijn vrien den en volgelingen werd hij vaak niet begrepen. Van Maria blaken we ook geen onaantastbare heili ge - hoe zou je zoiets ook door een mens kunnen laten spelen? -, maar een eenvoudige vrouw en modernisering van de uitvoerin gen liep de belangstelling weer op. In 1975 werden weer 40.000 mensen in De Doolhof geregi streerd, wat zeker ook te danken was aan de overkapping van 4500 zitplaatsen. Tegelen leeft meer dan een jaar naar de passiespelen toe. Dan al beginnen de repetities, twee a drie keer per week. Huys vergt veel van de spelers. In leeftijd variëren zij van 1 tot 90 jaar en ze komen uit alle lagen van de bevolking. De mannen moeten hun haar en baard laten groeien en iedereen moet zijn vakantie opschorten tot na 7 sep tember, want niemand kan wor den gemist. Bij zoveel enthou- i is dat geen enkel punt. Het passiespel in Tegelen voltrekt zich binnen een in drukwekkend decor. De spelers zijn gewoon inwo ners van het stadje onder de rook van Venlo. moeder, die er ontzettend veel moeite mee heeft, haar zoon te moeten afstaan. Judas, Petrus, Magdalena en al die anderen worden mensen van vlees en bloed, die net zo worstelen met hun gevoelens van liefde, haat, verdriet, blijdschap, angst en twijfel als de mensen van nu. Ze worden ontdaan van alle frasen en franjes die er in de loop der eeuwen zijn ingeslopen. Juist in deze tijd, waarin snelheid, jacht op succes, geld, carrière en prestatiedrang belangrijker lij ken dan gevoelens, wil Huys door dit passiespel de toeschouwers aan het denken zetten en met hun neus drukken op de werkelijk belangrijke dingen vari het lev veel stof deden opwaaien.' Dat intri geerde ons. Was Judas alleen maar de slechte verrader en Pila- tus de eeuwige twijfelaar'.' Waren Kajafas en Annas louter intri ganten en was Herodus de wellus tige spotter, of steekt er meer ach ter? De starre,geijkte beelden uit het verleden hebben wij vervan gen door een levendig en eerlijk brok geschiedenis, waarin inter menselijke relaties de hoofdrol spelen Baard Sinds het begin van de passiespe len liep het bezoekersaantal elke vijfjaar op, tot er in 1955 een re cordhoogte van 160.000 werd be reikt. Daarna viel het ineens sterk terug tot een absoluut dieptepunt van 15.000 in 1971. Na een verjon ging van de rolbezetting en een Arbeid. De verbondsraad van het Christelijk Nationaal Vakver bond heeft de bisschoppenconfe rentie gevraagd om een gesprek over de Vastenbrief 1980 die han delde over de mens in de arbeid. "De behandeling van het vraagstuk 'mens en arbeid' in dit herderlijk schrijven heeft ons sterk aange sproken", zegt de verbondsraad in zijn verzoek aan de rooms-ka- tholieke bisschoppen die al heb ben laten weten, daarop te willen ingaan. Vermoedelijk zal het ge sprek in september plaats heb ben. Hooeleraar Er komt een biizon- dere leerstoel'judaïstiek" aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, zo mogelijk met ingang van het komende studiejaar. Judaïstiek is de wetenschap die zich bezig houdt met de stijl van leven van het Joodse volk in de loop der eeuwen, dus met de godsdienst, geschiedenis, cultuur en filoso fie. In oprichting is een "stichting tot bevordering van het weten schappelijk onderwijs in de ju daïstiek". Die zal de bijzondere hoogleraar benoemen. De leerstoel is financieel mogelijk geworden door een eenmalige gift, afkomstig van bijzondere giften en legaten aan de synodale commissie (deputaatschap) voor Kerk en Israël van de Gerefor meerde Kerken. over de twee miljoen gulden. We reldwijd verschenen meer verta lingen van de bijbel dan in welke andere periode van tien jaar ook. Zo werd hij voor het eerst in 22 talen gepubliceerd. Het Nieuwe Testament verscheen voor het eerst in meer dan 140 talen. De bijbelgenootschappen staan in de jaren 80 voor geweldige inves teringsproblemen. Alleen al in Europa zullen in 12 talen bijbels in de omgangstaal gereed komen voor produktie. Het Oude Testa ment in de Nederlandse omgangs taal is ver gevorderd. Wereld wijd zal de bijbel voor het eerst in zeker 100 talen gepubliceerd moeten worden. Iedere bijbel die voor het eerst wordt uitgebracht vraagt een in vestering van een kwart tot een half miljoen gulden. Daarnaast groeit het vertaalprogramma voor beginnende lezers snel. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: benoemd tot geestelijk verzorger bij de stichting Intra murale Geestelijke Verzorging te Arnhem J.W. Albers Zeddam. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: bedankt voor Kralingse- veer-Krimpen aan de IJssel T.S. Huttenga Ferwerd (Fr.). Evangelisch-Lutherse Kerk: be roepen te Pekela W.J.H. Boon Deventer. Verdubbeling Bijbels. In de afgelopen tien jaar is het aantal bijbels dat jaarlijks in ons land wordt verspreid bijna verdubbeld. Dat blijkt uit het zojuist verschenen jaarverslag van het Nederlands Bijbelge nootschap. Ook de jaarlijkse bijdrage van het genootschap aan het internatio nale werk is sterk toegenomen, van ongeveer 350.000 tot ver Labiel. West-Duitsland telt 78 evangelische en rooms-katholie- ke telefonische SOS-centra met ruim 4000 medewerkers. Vorig jaar hebben meer dan 500.000 mensen-in-nood ze opgebeld. Voor 25 procent waren psychi sche problemen de oorzaak. Tweede oorzaak vormen moei lijkheden op huwelijksgebied. De psychische toestand van de Westduitse bevolking is labiel, concludeerde een functionaris van de evangelische SOS-dienst. "De beklemtoning in de synode documenten van de hiërarchi sche kerk tegenover de gemeen schap van gelovigen staat in schril contrast met datgene waarmee wij als vrouwelijke re ligieuzen de laatste jaren aan het experimenteren zijn ge weest, namelijk met niet-hiër- archische bestuursvormen". Zuster Mediatrix Hoes, voorzitster van de vereniging "Samenwer king Nederlandse Vrouwelijke Religieuzen (SNVR), verzekerde in haar toespraak tijdens de al gemene vergadering dat de ver eniging er op zal toezien dat de vrouwen worden beschouwd als volwaardig kerklid. Zij noemde de SNVR een "vrou wenbeweging". De bezinning op de plaats van de vtouw in kerk en samenleving krijgt de laatste tijd een meer geestelijke en godsdienstige in houd, constateerde zij. Bijbeltek sten worden steeds vaker vanuit feministisch perspectief uitge legd. Zuster Hoes: "Ik ben erg blij met deze verdieping. Zij betekent immers dat door een rijkere ver taling van de bijbel dan tot voor kort gebruikelijk was, namelijk naar de werkelijkheid van de vrouw toe, het evangelie beter kan worden verstaan en meer recht wordt gedaan aan Gods schepping. De waarde van "heel de mens" krijgt op die manier meer nadruk". Zij achtte het de taak van de organisatie zich in die geestelijke facetten van het leven te verdiepen, om zodoende een dienst te verlenen aan de andere vrouwen, religieuzen en niet-re- ligieuzen. Pijnlijk "Naarmate wij juist hiermee bezig zijn, voelen we steeds meer pijn dat we in onze eigen kerk niet die plaats krijgen die ons krach tens Gods schepping als helft van de mensheid toekomt". Zus ter Hoes verwees daarbij naar de synode van de Nederlandse bisschoppen in Rome, "die door veel vrouwen als bijzonder pijn lijk is ervaren". "Sinds het tweede Vaticaanse con cilie is het zwaartepunt verscho ven van een clericale kerk naar een kerk van de leken", zei zuster Mediatrix. "Bij die gelovigen ho ren wij thuis, en daar willen wij een gelijkwaardige plaats hebben als vrouwelijk kerklid, dat op ei gen manier mee bidt. zoekt en denkt in de gemeenschap van al len die geloven". De Samenwerking Nederlandse Vrouwelijke Religieuzen zal de zusters die zich geroepen voelen op dit vlak een voorpost in te ne men en pionierswerk te doen ze ker steunen, zei zuster Hoes. Parkeergarage In sommige wijken, of althans bij bestuurders van wijkverenigin- gen, schijnt nog steeds het hard nekkige misverstand te heersen dat parkeergarages verkeers-aan- trekkend zouden zijn. Parkeerga rages zijn juist een rustplaats voor de door parkeerproblemen geteisterde automobilist, die, wanhopig zoekend naar een plekje, wijk na wijk afrijdt. Drie kwart van de in Leiden rondrij dende auto's is gewoon op zoek naar een parkeerplaats. Een aantal parkeergarages in de binnenstad zou dan ook dé oplos sing zijn voor veel verkeers problemen. En als (Pancras) Oost en West elkaar in de haren vlie gen, waarom dan geen neutraal terein? Maak van het Stadhuis een gecamoufleerde parkeerga rage. Of er nu auto's of ambtenaren rus ten. dat maakt toch niets uit. Dat ambtenaren niet al te wakker zijn, moge blijken uit het feit dat men eerst de historische boven bouw van de Korenbeursbrug ja renlang restaureert ten koste van vele tienduizenden en na afloop pas tot de ontdekking komt dat de onderbouw er nog rotter aan toe was. Vervolgens plaatst men wat paaltjes om te voorkomen dat vrachtauto's deze brug benutten, en erdoor zakken. Of zou het de zoveelste poging zijn om overtol lige paaltjes te lozen? J.M.F.G. Paddenburg. Nieuwe Rijn 11. Leiden. Meinkema In de boekbespreking van Mein- kema's "De naam van mijn moe der" - Leidsch Dagblad, za. 3 mei 1980, pag. 15 - verraadt Boude- wijn Büch hoe groot zijn angst voor Hannes Meinkema en haar feminisme is. Zijn braakneigin gen zijn tekenend voor de mate van zijn angst. Hij tracht deze angst te boven te komen, door zich voor te stellen hoe hij zou zijn als hij een meisje zou zijn. hoewel hij eerst zegt dat hij - juist doordat hij als jongetje op de wereld kwam - eigenlijk dat vreemde "vrouw-zijn" zich niet kan voorstellen. Daarom denkt hij. dat vrouw-zijn in houdt: datje vriend of je man een rotkerel moet zijn, datje wel spa taderen zult hebben, of je je be wust bent van het bezitten van een baarmoedermond, etc. Hij verveelt zich bij Meinkema's ver haaltjes!! Hij zoekt argumenten om ze af te kraken en stelt zich voor, een meisje te zijn, dat op de huishoudschool is geweest, en dat altijd slechte cijfers voor op stellen haalde. Voor Büch heeft de meerderheid van de jonge vrouwen blijkbaar enkel huis- houdonderwijs genoten. op school slecht geleerd, en leest ze "flut-romannetjes" met zo nu en dan een aardige kerel erin. En dan laten deze jonge vrouwen zich door andere vrouwen gezeg gen dat ze niet weten wat vrouw zijn is!! Déze baarlijke nonsens staat in een krant die pretendeert voor man nen èn vrouwen uitgegeven te worden!! Als Büch met een hui chelachtig gezicht zegt het boek was hartstikke goed. terwijl hij het stiekum in de vuilnisbak ge gooid heeft, verraadt hij: 1. een lafaard te zijn tegenover zijn om geving; 2. bang te wezen voor de invloed die van Meinkema's ver halen zou künnen uitgaan; 3. en inderdaad niet te weten wat "vrouw-zijn" is, noch welke vrouwen deze literatuur lezen. Een boekbespreking zoals deze van Boudewijn Büch, vind ik buiten gewoon verwerpelijk, en boven dien beneden de waardigheid van een schrijver die beweert een steekhoudend oordeel over lite ratuur te kunnen geven. ANNEKE KERN-ESBACH. Witte Singel 35, Leiden. NAAM GESCHRAPT - De ge meenteraad van het Duitse stadje Wyk op het eiland Fohr heeft als nog besloten de hoofdstraat van het toeristenstadje niet te noe men naar de overleden nazi Fne- drich Christiansen. Ook werd Christiansen, in Nederland we gens oorlogsmisdaden veioor- deeld, geschrapt van het lijstje met ereburgers. DODELIJK SCHOT - Tijdens een worsteling in een woning aan de Kerkstraat in Amsterdam is woensdagavond de 26-jarige Am sterdammer H.L.F. door een po litieagent neergeschoten. De man werd zodanig gewond, dat hij la ter in een ziekenhuis overleed. Volgens éen woordvoerder van de Amsterdamse politie handel de de agent uit noodweer. Fantoni bij Pander: verrassend, uitgebreid programma meubelen in Colonial Style. Eetkamers. Woonkamers. Slaapkamers. Jongens- en meisjeskamers. Afwerking in kersehout in een warme kleur, maar evengoed antiekwit, rood of groen gelakt. Enkele prijsindrukken: secretaire met opzetkast 3.581,-. Tafel op zuil 1.867,- Servieskast 4.412,-. Stoelen 451,- en armstoelen 584,-. Thccwagen 1.292,-. Wie wat meer om wonen geeft, voelt zich thuis bij Pander. Leiden: Breestraat 146 Botermarkt 21-22 Suzuki LJ 80 Terreinwagen Professionele terreinwagen, in- en uitschakelbare 4-wielaandrijving. hoge en lage gearing, sterke motor, neemt hellingen tot 41°. robuust stalen chassis Open met canvas kap. f 12.995.—incl. BTW Gesloten f 13 995,— incl BTW SUZUKI ^EL AVIV (Reuter) - Een Israeli- - sche legerpatrouille heeft drie Palestijnse guerrillastrijders ge dood die Israel trachtten binnen te komen. Dit heeft een Woord voerder van het leger bekendge maakt. Volgens de woordvoerder werden a; de Palestijnen ontdekt toen zij c trachtten de Israëlische-Labane- se grens over te gaan bij de kib- boetz Hanita. De grens daar wordt beschermd door een uit gebreid elektronisch systeem. Bij de Israëli's zijn geen slachtoffers gevallen en de hele schermutse ling duurde slechts een paar mi nuten aldus de woordvoerder. Hij voegde eraan toe dat de Palestij nen explosieven bij zich hadden. Begin vorige maand vielen Pale stijnse guerrillastrijders de kib- boetz Misgav Am binnen, die eveneens aan de grens met Liba non ligt. Hierbij werden drie mensen gedood en 16 gewond aan Israëlische zijde. Ook de vijf Palestijnen kwamsn om het le- Een marxistische Palestijnse guer rillaorganisatie heeft in Beiroet bekendgemaakt dat een van haar "zelfmoord" commando's kazer nes van het Israëlische leger in de kibboetz Hanita heeft bestormd uit vergelding voor het besluit van de Israëlische regering. Jeru zalem uit te roepen tot de hoofd stad van de joodse staat. Het commando behoorde tot het Volksfront voor de bevrijding van Palestina. Israël heeft gisteren een geheim plan onthuld voor een aanzienlij ke uitbreiding van joodse neder zettingen op de westelijke Jor- daanoever. Volgens dat plan moet de joodse bevolking daar binnen drie jaar verviervoudigd zijn. Hugh Griffith overleden LONDEN (AP) - In Londen is op 67-jarige leeftijd overleden de bekende acteur Hugh Griffith. Hij was in Nederland onder meer vermaard door zijn rol in de film "Ben Hur", waarin hij sjeik Ilde- rim. wiens witte paarden de strijdwagenwedstrijd wonnen, gestalte gaf. Griffith kreeg voor zijn creatie van sjeik Ilderim in 1959 de Oscar voor de beste bijrol. Hij trad ja renlang in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten op in films en theaterprodukties. De overlede ne was afkomstig uit Wales en een vriend van wijlen Dylan Thomas.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 17