Muppets maken ontroerende film The Fog van John Carpenter: een ouderwetse griezelfilm met spoken r a w r jiiir ..iiiin"' Franse films in LAK lK ''ik ''Uk. "<i r JBP AV Hl', ''tl,. 'H| VRIJDAG 16 MEI 1980 FILM PAGINA 13 Inspecteur Platvoet: vervelend Ik ''tl,. H, 'Inspecteur Platvoet slaat al- les";Theater: Trianon, Lei den,Hoofdrol: Bud Spen cer,Regie: Steno,alle leef tijden. i iiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiuii "Inspecteur Platvoet slaat alles" is een dubbelzinnige titel voor een film, wanneer je weet dat de tra ditionele vechtersbaas Bud Spencer de hoofdrol speelt. Nog dubbelzinniger wordt die titel als je ziet dat het verhaal zich voor namelijk in Zuid-Afrika afspeelt. Maar in het Zuid-Afrika van re gisseur Steno gaan blank en zwart zonder de minste moeite gebroederlijk hand in hand. Inspecteur Rizzo (Bud Spencer) vertrekt uit Napels naar Johan nesburg om een bende heroïne- smokkelaars op te rollen. Hoe hij dat uiteindelijk doet blijft vaag, maar het lukt hem wel. In Johannesburg woont een ex- collega en vriend (Caputto) van Rizzo. Meteen na zijn aankomst op het vliegveld gaat hij Caputto bezoeken. Op dat moment komt hij ook in contact met één van de leidende figuren achter de be wuste heroïnebende. Iedereen schijnt te weten waar Riz zo voor komt, hoewel hij bijna niemand over zijn missie inlicht. Er worden regelmatig aanslagen op zijn leven gepleegd, die elke keer uitlopen op een stevig rob bertje vechten. Het onduidelijke verhaal en de slechte acteerprestaties maken deze film tot een vervelende ver toning waar geen eind aan lijkt te komen. MARIJKE KOOL De onheilspellende mist neemt bezit i het stadje aan de Californische kust. Scène uit John Carpenters The Fog Opvallend dat in Europa slechts sporadisch een griezelfilm wordt gemaakt, terwijl slechts de meest vooraanstaande regisseurs in Amerika hun talenten wel eens wagen aan een produkt in dit genre. De oorzaak is, lijkt mij, een andere opvatting van het vak. Mensen als Bergman, Fellini en Resnais hebben bepaalde bedoe- LEIDEN - LAK-Cinema organiseert op 23 mei een "Franse avond". Van 's avonds acht uur af worden dan vier films vertoond. De eerste is "Touche pas a la femme blanche" van Marco Ferreri. De volgende voorstelling begint om tien uur en zal "Le juge Fayard" te zien geven van regisseur Boiset. "Le diable probablement" van Robert Bresson in de volgende film. Deze begint om middernacht. Als laatste zal "La femme aux bottes rouges" van Jean-Luis Bunuel worden vertoond. Deze film, met in de hoofdrol Cathérine Deneuve" zal om twee uur 's nachts beginnen. De voorstel lingen zijn in het LAK-theater aan het Levendaal. Om de Franse sfeer te verhogen zal er kaas en wijn worden geserveerd. lingen met hun werkstukken. Willen in veel gevallen een bood schap uitdragen. Amerikaanse vakgenoten (uitzon deringen als Altman en Ash by daargelaten) willen toch op de allereerste plaats amusement bieden. Horrorfilms zijn in dat verband natuurlijk hoogst aan trekkelijk. Het biedt alle ruimte tot cinematorgafische hoog standjes. Een lange inleiding die ons brengt bij de 30-jarige John Carpenter. Hij geldt zo'n beetje als de nieuwe meester in het griezelwerk. Na het onverwacht grote succes van Halloween (over een psychopaat die jonge meisjes om het leven brengt) heeft hij nu The Fog ge maakt. In een interview met het blad Rol ling Stone vergeleekt hij Hallo- ween met een spookhuis. "Een spookrit op' film, waarbij ik het publiek langs alle bochten en kronkels voer en waarbij dingen tevoorschijn schieten". Het is een The Fog; regie: John Car penter; hoofdrollen: Adrienne Barbeau, Jamie Lee Curtis en Hal Hol- brooks; theater: Lido 1, Leiden; 16 jaar. iiiiiiiiiiiiimiiimimiiiiiiiiii vergelijking die zo mogelijk nog meer voor The Fog op gaat. Een film waarin Carpenter ook daad werkelijk terugkeert naar spo ken, griezels die al uitgerangeerd leken. In de eerste scène vertelt een oude visser (John Houseman) een eng verhaal aan hem omringende kinderen. Precies honderd jaar geleden zou voor de kust van Cal- fornië in een dichte mist een klipper op de rotsen zijn gelopen. Die mist kwam voor de inwoners van een nederzetting voor de kust als een geschenk uit de hemel. De lading goud, waar ze al het oog op hadden laten vallen, kon nu eenvoudig uit het wrak worden opgepikt. Nu (1980) het plaatsje zijn honderdjarig bestaan viert, rijzen de geesten van de omge komen zeelieden uit het water op om wraak te nemen. In het eerste deel van zijn film maakt Carpenter gebruik van het normale griezelrecept. We maken kennis met een paar inwoners van het stadje, gaan ze aardig vinden en leven daardoor zeer mee met de vrees voor het nade rende onheil. Gewone mensen die in een ongewone situatie te recht komen, waarmee het publiek zich gemakkelijk kan identificeren. John Carpenter grijpt in zijn spo- kenverhaal ook terug op aloude horror-effecten als piepende deuren en die blijken het nog al tijd prima te doen. De suggestie ve (door hem zelf geschreven) muziek en de 'unheimische' kleuren doen de rest. Kortom: re gelmatig knikkende knieén en sneller kloppende harten. Maar in het tweede deel komen de geesten echt in beeld en daarmee gooit Carpenter min of meer zijn eigen glazen in. Immers, griezel films moeten vooral de fantasie prikkelen en die fantasie wordt beter geprikkeld door iets te sug gereren dan het werkelijk te laten zien. Daar komt nog bij dat de geesten met hun grote haken eerder bespottelijk dan angst aanjagend zijn. The Fog is daarom gedeeltelijk goed en gedeeltelijk slecht. Te leurstellend is in elk geval wel dat John Carpenter met zijn vooruit gesnelde faam, niets nieuws heeft toe te voegen aan het fenomeen griezelfilm. BART JUNGMAN In ruim honderd landen wordt elke week door 235 miljoen mensen twintig minuten lang gekeken naar "The Muppet Show" en dat maakt dit televisieprogramma het meest populaire ter wereld. Kermit, Fozzie, miss Piggy, Gon- zo en Animal lijken door het suc ces van hun televisieoptreden vertrouwde figuren te zijn ge worden, maar kennen we ze nu eigenlijk wel zo goed? "The Muppet movie" die een jaar gele den in Amerika werd uitgebracht bewijst van niet en iedere "Mup- pet-freak" moet die film dus ei genlijk gaan zien. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de filmversie van het in de huiska mer zo populaire "Are you being served", is het uitstapje van the Muppets naar de bioscoop in alle opzichten geslaagd. Je kunt je zelfs afvragen of de wekelijkse uitzending na het zien van de film niet hinderlijk kort uitvalt. Jim Henson, de man die Kermit vijfentwintig jaar geleden be dacht en Frank Oz, het brein ach ter miss Piggy, vertellen in hun film hoe the Muppets elkaar ontmoet hebben. Dat begint m it een reis van Kermit, die geïspi- reerd door een advertentie in het Onderweg ontmoet hij Fozzie Bear, die in een café wordt weg gehoond als entertainer, miss Piggy die een schoonheidswed strijd heeft gewonnen en later ook Rowlf de hond en de band van drummer Animal. De dieren trekken samen op en troosten Kermit als zijn verliefdheid op miss Piggy op een teleurstelling uitloopt. De reis verloopt moeizaam door de achtervolging door een kikker- billetjesfabrikant, die Kermit wil laten optreden in reclame filmpjes voor zijn restaurantke ten. De auditie in Hollywood re sulteert in een aanbod van pro ducer Orson Welles om een film te maken en dat wordt dan "The Muppet Movie". Het produktie-team van de film heeft zich veel moeite getroost om the Muppets zo levensecht mogelijk op het doek te brengen. Deels door scènes beeld voor beeld op te nemen, deels door hen met onzichtbare draden als marionetten te laten bewegen, werd het mogelijk om de dieren The Muppet Movie", re gie: Frank Oz, met the Muppets en Elliott Gould, Bop Hope, Telly Savalas, Orson Welles, Mel Brooks, Dom De- Luise e.a. Theater: Stu dio, Leiden; a.l. iiiiiiiiiiiuiiiiimiiiiiiiiiuuiiu in tegenstelling tot in de televi sieserie geheel in beeld te bren gen. Uit de serie is wel het idee overgenomen om the Muppets samen te laten spelen met be kende acteurs, maar sterker nog dan op TV zijn in de film de ac teurs secundair aan de dieren. De belangrijkste prioriteit ligt bij het uitdiepen van de karakters van The Muppets en dat levert unieke momenten op. The Mup pet Movie is een ontroerende film geworden met een knappe en vaak indringende dialoog, met veel humor en onverwachte mo menten. Kermit is uiteraard de centrale figuur in het geheel en hoe vreemd dat ook mag klinken, zijn verschijning doet herhaalde lijk denken aan Woody Allen. Enige punt van kritiek betreft de vertaling. Die is zonder meer zwak en slordig en kwalitatief duidelijk minder dan die van de televisieserie. TON VAN BRUSSEL Nauwelijks in Nederland, nog niet eens in Leiden of Alphen, maar nu al wel op de Duitse televisie: Mama cumple 100 anos, ofwel Mamma wordt 100, de allernieuwste film van de Spaanse regisseur Carlos Saura, aan wie Duitsland 1 een cyclus wijdt. Het is een beetje bittere komedie, waarin Saura tracht aan te ge ven dat er ondanks de dood van Franco weinig in Spanje is veranderd. Ook op maandagavond Grup- penbild mit Dame, een film van de Joegoslaaf Aleksander Petrovic, gebaseerd op een roman van Heinrich Böll. Romy Schneider speelt de hoofdpersoon Leni Gruyten die bij een poging via Zweden het Nazi-regime te ontvluch ten, wordt opgepakt. Te zien op Duitsland 2. Een erg aardige Britse komedie wordt een dag eerder via het zelfde net uitgezonden, The Ladykillers. Alec Guinness huurt bij een oudere dame een kamer, waarop hij met vier vrienden musiceert. Al thans dat denkt de hospita die vol bewondering achter de deur meeluistert. In werke lijkheid draaien de heren een plaat en beramen een overval. Dinsdag is de vaste filmdag van het tweede Belgische net. Voor deze week staat Barocco op het programma, een Fran-, se film waarvoor de opnamen in Amsterdam waren. Isa- belle Adjani en Gérard De- pardieu spelen de hoofdrol len. De laatste speelt een zo veelste rangs bokser, de eer ste zijn vriendin. Wat de dinsdag is voor België 2, is de vrijdag voor België 1De samenstellers van het pro gramma hebben nu een niet zo'n gelukkige keuze ge maakt met Mother, Jugs and Speed een mislukte imitatie van Mash. Raquel Welch, Bill Cosby en Harvey Keitel wer ken voor een ambulance-on derneming, waar zich de dol ste taferelen rond afspelen. Overdaad schaadt in dit ge val. Het programma: ZATERDAG: Valley of the eagles; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: Terence Young met Jack Warner. Britse film uit 1951). Framed; 22.50 uur; Dtsl. 1 (re gie: Richard Wallace met Glenn Ford. Amerikaanse film uit 1947). MAANDAG: Somewhere in the night; 21.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Joseph Mankiewicz met John Hodak. Ameri kaanse film uit 1946). Grup- penbild mit Dame; 21.20 uur; Dtsl. 2. Mama cumple 100 ans: 23.00 uur: Dtsl. 1. DINSDAG: Barocco; 20.35 uur; Bel. 2. l'Affaire Suisse; 22.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Peter Am- mann met Brigitte Fossey. Zwitserse film uit 1978). WOENSDAG: Storm warning; 20.55 uur; Bel. 2 (regie: Stuart Heisler met Ginger Rogers en Ronald Reagan. Amerikaanse film uit 1950). Touch of evil; 22.05 uur; Dtsl. 3 (regie: Orson Welles met Orson Welles. Amerikaanse film uit 1957). DONDERDAG: Un partie de plaisir; 20.15 uur; Dtsl. 3 (re gie: Claude Chabrol met Paul Gegauff. Franse film uit 1974). VRIJDAG: Mother. Jugs ana Speed; 20.15 uur; Bel. 1 John and Mary; 20 15 uur, Dtsl. 1 (regie: Peter Yates met Dus- tin Hoffmann en Mia Farrow. Amerikaanse film uit 1969). Billy two hats; 23.20 uur; Dtsl. 2 (regie: Ted Kotcheff met Gregory Peek. Ameri kaanse film uit 1973). Blijvers "Kramer versus Kramer" - Gewel dige film over de ellende van een scheiding. Met Dustin Hoffman en Meryl Streep. Luxor, Leiden. "The electric horseman"-Ondanks Redford en Fonda niet zo geslaagd, Lido 2, Leiden. "Lieve jongens" - De Lussanet doet Gerard Rc-ve tekort met poetische film, Lido 3, Leiden. (Op)nieuw "De vier vuisten de lucht in" - Be kend duo in bekend werk. Camera, "De duivel hale je" - Knokfilm, Eu ro 2, Alphen "Jungleboek" - Walt Disney, Euro 1, Alphen. "1941" - Niet zo geslaagde komedie van Spielberg, Euro 3, Alphen. "The spy who loved me" - James Bond, Euro 4, Alphen. Nachtfilms "De man met de wassen beelden" - Luxor, Leiden. "Annie Hall" - Camera, Leiden. "Vixen" - Rex, Leiden. "De Apenplaneet"-Euro 1, Alphen. "Eyes of Laura Mars" - Euro 2, Al phen. "Bang bang" - Euro 3, Alphen. "Thed spy who loved me" - Euro 4, Alphen. Rex "In opperste extase". Den Haag "Azen zijn troef' - Apollo 1 (460340), 12 jr. "Emmanuelle en de blanke slavin nen"-Apollo 2, 16 jr. "Het laatste ultimatum" - Asta (463500), 12 jr. "Taxi driver" - Bijou (461177), 16 jr. 'Amirican gigolo" - Calypso Ion 1 (471656), al. "1941" - Babyion 2. al. "De rechter- en de linkerhand van de duivel" - Babyion 3. 12 jr. "Mijn gabbers" - Camera (467200), 16 jr. "De Muppet film" - Cineac 1 (630637), al. 'Ten" - Cineac 2. 16 jr. "One flew over the cuckoo's ne« Cineac 3, 16 jr. "Cuba" - Corso (467200), 16 jr. "Hair" - Du Midi (855770), al. "Als adelaars vielen ze aan" - Euro (667066), 12 jr. "The fog" - Metropole 1 (456756), 16 "Een uur tot de ondergang" - Odeon 1 (462400), 12 jr. "Spetters" - Odeon 2, 16 jr. "The visitor" - Odeon 3, 16 jr. "The electric horseman" - Odeon 4, jr- "Baby blue" - Le Paris 2. 18 jr. "Het hete dagboek van een 17-jari- ge" - Le Paris 3, 18 jr. "The spy who loved me" - Passage (460977). 12 jr. "Kramer versus Kramer" - Studio 2000 (542288), al. Films met AI Pacino: "Serpico" (vr.), "Dog day afternoon" (za. t zo.), "Bobbv Deerfield"(Ma, di e woe) - De Uitkijk (542288), 12 jr. Amsterdam "American gigolo"-Alfa 1(278806), 16 jr. "See how she runs" - Alfa 2. al"Lie- ve jongens" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Het laatste ultimaium"-Bcllcvue Cinerama (234876), 12 jr. "Kramer versus Kramer" - Calypso 1 (266227). al. "Cactus Jack" - Calypso 2, al. "Azen zijn troef' - Calypso 3, 12 jr. "De verleiding van Claudia - Cen traal (248933), 18 jr. "Een uur tot de ondergang" - Ci neac Damrak 1 (245648), 12 jr. "Histoire d'O" - Cineac Damrak 2, 16 jr. "One flew over the cuckoo's ne Cineac (243639). 16 jr. "Mama cumple 100 anos"-Cinecen- "Die dritte Generation" - Cinecen- ter, 16 jr. "Het geluk" - Cinecenter, 16 jr. "Het laatste ultimatum" - C'iner International" (151243), 12 jr. "De Muppet film" - City 1 (234579), al. "The Rose" - City 2, 12 jr. "Een uur tot de ondergang"- Citv 3, 12 jr. "Kentucky fried movie" - City 4,16 jr. "Ten" - City 5. 16 jr. "Die Blechtrommel" - City 6, 16 jr. "The spy w ho loved me" - City 7, 12 jr "The Sting" - Du Midi (723653), al. "Superster Goofy" - Flora Disney (230469), al. "1941" - Leidsepleintheater (235909), al. "Lieve jongens" - Noggerath (230566), 16 jr. "Het erotisch zwaard van Casant va" - Parisien (248933), 18 jr. "The spy who loved me" - Ren brandtpiein theater 1 (223542), 12 ji "The great alligator" - Rem- brandtpleintheater 2, 16 jr. "Shaolin guillotine" - Kex (246132), 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Rialto (723488), al. "Death watch" - Rivoli (723488), 16 (Alfred Hitchcock) - Studio K (231708), 12 jr. "Dersoe Oezala" - The Movies (245790», 16 jr. "Dimenticare Venezia" - The Mo vies, 16 jr. "The Fog" - Tuschinski 1 (262633), 16 jr. "Yanks'* - Tuschinski 2. 12 jr. "The electric horseman" - Tu schinski 3. al. "Ten" - Tuschinski 4. 16 jr. "The Muppet film" - Tuschinski 5, al. "Clairde femme"-De Uitkijk, 16 jr. Fozzie de beer en Kermit de kikker speleti twee belangrijke rollen in de Muppet-film.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 13