De camera voor na zonsondergang. „Ik rook een sigaar voor de smaak, niet voor het bandje" Leids duo heeft tezamen al kwart miljoen sigarebandjes verzameld ftbubliok Ë9 EEN, TWEE, DRIE. Afrikaanse bisschoppen willen eigen concilie RIETKERK: WERKLOZEN MOETEN ZICH MEER INZETTEN DINSDAG 13 MEI 1980 VARIA PAGINA 19 door Sjak Jansen Hoorn zien dit verschijnsel met lede ogen aan, maar wak ker liggen doen ze er niet van. Het zij zo, redeneren zij en daar berusten ze in. ,De oorzaak is gewoon", legt Van den Hoorn uit, „dat men minder sigaren is gaan roken. Daardoor is het drukken van die banden - wat met al die kleuren een nogal dure grap is - niet meer lonend. Dus wat zie je nu als je sigaren van Ne derlandse makelij koopt: si garen zonder banden." .Daarom kopen wij Belgische sigaren", zegt Gijzenij. „Daar zitten nog wel banden om. Daar leeft de sigareband ook meer, worden ze nog veel ge spaard." Vitolfielen „Ga maar na", zegt van den Hoorn weer, „van elke twee ruilbeurzen tegenwoordig is er één in België. Je hebt daar ook een AVB, de Algemene Vereniging van Bandenver zamelaars. Daar zijn de vitol fielen ten minste georgani seerd. Wat dat betreft loopt men hier in Nederland een heel eind achter", aldus Van den Hoorn. Gijzenij: „Vitolfielen, dat is nogal simpel, dat zijn wij de bandenverzamelaars. Maar mij verwondert het niks dat jij dat niet weet. Met het hele bandenverzamelen is het in Nederland immers heel hard achteruit gegaan." Basta „Neem alleen Leiden. Hoeveel zijn er wel niet in Leiden met de sigarebanden uitgesche- den. Ik heb er de laatste jaren heel wat zien duikelen. Kan ook niet anders. Bij de sigaar krijg je de banden niet meer. dus je bent feitelijk genood zaakt naar de ruilbeurzen te gaan." „Dat is de meeste verzamelaars net iets te veel van het goede", weet Van den Hoorn. „Die zeggen dan basta, die kappen ermee." Gijzenij en Van den Hoorn we ten echter van geen ophou den. De eerste verzamelt ze al zo n twintig jaar, de laatste doet het al van voor de oorlog. Maar toch zijn er talloze siga- H. van den Hoorn: "Doordat men minder sigaren is gaan roken is het drukken van banden niet meer lo nend. Dus wat zie je nu als je siga ren van Nederlandse makelij koopt sigaren zonder banden". •kJJ. Gijzenij: "Wij kopen Belgi sche sigaren. Daar zitten nog wel banden om. Daar leeft de sigare band ook meer, worden ze nog veel gespaard". A „Als sigarebanden- verzamelaar moet je niet te benauwd zijn om bij wijze van spreken van daag naar Rotter dam af te zakken en morgen naar Bel gië. Want als je die ruilbeurzen overal in den lande niet afloopt, heeft het geen enkele zin. Dan is er geen be ginnen aan." Leidenaar J. J. Gijzenij (69) heeft gezegd. Zijn even- oude stadgenoot H. van den Hoorn knikt, dus hij is het er helemaal mee eens. Beide heren zijn in één opzicht een beetje uniek. De sigare banden zijn hun boven het hoofd gegroeid. Tesaam heb ben ze, schrik niet, bijna een kwart miljoen banden. Dat is een berg zo hoog als het Kopje van Bloemendaal. Geur Gijzenij en Van den Hoorn blij ven er echter opmerkelijk koel onder. Elke loftuiting omtrent hun verzameldrift beantwoorden zij slechts met een zuinig trekje aan hun bolknak. Maar al lurkende komen zij tot een conclusie, die weinig reden geeft tot vreugde. Die slotsom luidt dat de sigare band van nu niet meer de si gareband is van weleer. De geur is er af. Ging tot voor enkele jaren elke band nog netjes om de sigaar en bereikte hij via de sigaar de verzamelaar, tegenwoordig gaat de band - voor zover hij nog wordt gedrukt - in negen van de tien gevallen recht streeks naar de handelaar en komt hij, zonder dat hij ooit om een sigaar heeft gezeten, bij de verzamelaar terecht. Lede ogen Die banden heten wel sigare banden, maar in wezen zijn ze dat niet. Gijzenij en Van den Er gaat geen doordeweekse dag voorbi| of ik ben in de stad en regio wel op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor 'Publiek kunt u 's middags tussen één en twee uur aan mij kwijt, tel. 071-144941, toestel 215. Schrijven mag natuurlijk ook. rebanden, die in hun albums ontbreken. Drie cent Om maar zoveel mogelijk series compleet te krijgen, lopen de Leidenaars met een grote doos dubbele banden jaar lijks menige ruilbeurs af. De ene keer komen ze met wel honderd nieuwe banden thuis, de andere keer met slechts tien. De gemiddelde sigareband gaat op zo'n beurs voor drie cent van de hand. „Maar de vrije banden, de banden zonder se rienummer, doen wel 28. 30 gulden. Die zijn niet te beta len", zegt Van den Hoorn. Hij toont enkele zeldzame exem plaren, die hij „voor nog geen 500 gulden kwijt zou wülen." Zo vertegenwoordigt zo'n ver zameling een behoorlijke waarde. Wat gaan de heren er eigenlijk mee doen straks? Gijzenij vermaakt z'n banden aan z'n kleinzoon, Van den Hoorn weet het nog niet. Shirley Temple Diens verzameling is het in drukwekkendst. Hij heeft onder meer een hele zwik bandjes; die je vroeger bij de noga kreeg. Beschikt ook over talloze bandjes van film sterren, die je vroeger bij de ingang van de bioscoop ont ving. Als je bijvoorbeeld naar een film van Shirley Temple ging, kreeg je een bandje met haar portret erop. Extra veel sigaren hebben de heren er echter nooit om ge rookt. „Vier, hooguit vijf siga ren op een dag", zeggen zij in koor. „Het sigareroken is me trouwens vandaag aan de dag nogal geen dure liefhebberij zegt Gijzenij zuinigjes. „Voor een beetje goeie sigaar ben je zo een halve gulden kwijt." Smaak „Wanneer ik een sigaar rook", stelt Van den Hoorn, „rook ik 'm voor de smaak en niet voor de band." Gijzenij knikt. Van den Hoorn haalt enkele in het Spaans ge schreven catalogussen te voorschijn en zegt dat je er een hel? studie van kunt ma ken." Gijzenij ten slotte: „We weten enkel welke banden we niet hebben. Welke we wel heb ben, is niet te onthouden. Dat bestaat niet!" De bisschoppen van Zaire hebben de paus voorgesteld, een Afri kaans concilie bijeen te roepen. Het doel daarvan zou moeten zijn, de richtlijnen die de paus op zijn reis door Afrika heeft ge geven verder uit te werken. Een grondiger studie is nodig van de pastorale problemen in de Afri kaanse landen. Paus Johannes Paulus is terug in Rome. Op. zijn tiendaagse reis - 18.000 kilometer lang - bezocht hij Zaïre, Congo, Kenia, Ghana, Opper Volta en Ivoorkust. Zijn ontmoetingen met regeringslei ders, bisschoppen, priesters en leken sloot hij gisteren af met een bezoek aan een melaatsencen- trum in Ivoorkust. De inpassing van het rooms-katho- lieke geloof in de Afrikaanse cul tuur was een van de belangrijkste thema's in de meer dan zestig toespraken die de paus hield. De jonge plaatselijke kerken van Afrika ontworstelen zich aan de westerse mentaliteit. Maar de afrikanisering van de kerk ("in- culturatie") mag niet uitlopen op een los-van-Rome-beweging. Het gaat om "eenheid in veelvormig heid", geheel volgens de richtlij nen van het laatste concilie. "Het christendom", zo verklaarde de paus, "is behalve een voortzet- ting van óók een breuk met de Afrikaanse traditie". Een tweede belangrijk punt in de pauselijke redevoeringen was de beklemtoning van de Afrikaanse waarden in het internationale verkeer. De paus waarschuwde de Afrikaanse landen dat sociaal- economische vooruitgang niet het één en het al mag zijn en de geestelijke waarden niet mag verdringen. "Afrika moet zijn identiteit bewaren". Herhaalde malen deed de paus een beroep op alle landen om Afrika bij te staan in zijn problemen. Dat geldt vooral voor die gebieden die ten gevolge van droogte in nood zijn, de Sahel-landen, waar de woes tijn steeds verder opdringt. Melbourne In Melbourne (Australië) is gis teren de wereld-zendingsconfe rentie begonnen. De commissie voor wereldzending en evange lisatie van de Wereldraad van Kerken heeft deze georgani seerd. Ongeveer 500 protestant se en orthodoxe afgevaardigden van oude en jonge kerken zijn hier tot 25 mei bijeen. De Rooms- Katholieke Kerk heeft enkele tientallen waarnemers ge stuurd. Het thema van "Melbourne" is: "Uw koninkrijk kome". Het wordt vanuit vier gezichtshoeken bekeken in de secties "het ko ninkrijk en de armen", "het ko ninkrijk en de strijd in de we reld", "het getuigenis van het ko ninkrijk" en "de gekruisigde Christus als uitdaging aan men selijke machten". Nederlandse adviseurs ter begelei ding van de conferentie zijn: prof. dr. D.C. Mulder, internationaal voorzitter van de commissie van de Wereldraad die zich bezig houdt met het gesprek met de andere wereldgodsdiensten, ds. Atze van den Broek, hervormd zendingswerker in Ghana, ds. A. Vos, directeur van het gerefor meerde Zendingscentrum, dr. C. Boerma, specialist op het gebied van ontwikkelingswerk, en dr. J. van Lin, rooms-katholiek mis- siedeskundige. Dr. Phiiip Potter, secretaris-gene raal van de Wereldraad, opende de conferentie. Zending, zei hij, is niet het overdragen van een christelijke cultuur maar het doorgeven van het evangelie binnen de culturen van de ver schillende volken. Zij moeten het op hun eigen wijze verwoorden. Beroepingen Hervormde Kerk: beroepen te Werkendam P. J. Droogers Bode graven; bedankt voor Middel- harnis J. den Besten Ede, voor Kootwijk G. Hendriks Zuili- chem, voor Barendrecht J. Olie Linschoten, voor Minnertsga (Fr.) Sj. van der Zee (legerpredi- kant) Andel. Gereformeerde Kerken: beroepen te Harderwijk H. Wind (legerpre- dikant) Ermelo, Te Hallum (Fr.) W. Praamsma Nieuweroord, te Sint Jansklooster D.J. Deuzeman Woudsend (Fr.); aangenomen naar Amersfoort ("Zon en Schild") mevr. DS. T. de Jong Alkmaar. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: beroepen te Vlaardingen J. Groeneveld Helpman; aange nomen naar Loenen Abcoude-Weesp kandidaat H. van Veen Kamplij. Gereformeerde Gemeenten: be dankt voor Middelburg A. Breg- man Rijssen. De Kodak Ektra 22-EF camera. Standaard uitgeaist met 'n electronenflitser. Waardoor u zelfs na zonsondergang nog perfecte foto's maakt. Bovendien staan al uw onderwerpen er altijd één, twee, drie scherp op. Want dankzij het handstatief kunt u de Kodak Ektra stevig vast en keurig recht houden. Fotograferen met de Kodak Ektra is dus eig eenvoudig. Zeker als u bedenkt dat u voor rond de 150 gulden al een Kodak Ektra 22-EF vasthoudt. Kodak, 't kan niet missen. Kodak Ektra, de camera met 'n handstatief. CAPELLE AAN DE IJSSEL (GPD) - De regering moet afstap pen van het „waandenkbeeld" dat de werkloosheid valt te be strijden door het scheppen van meer banen in de verzorgende sector en bij de overheid. Dat zei WD-leider Rietkerk tijdens een spreekbeurt in Capelle aan de IJssel. Hij verwees naar een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, waarin van het scheppen van banen in die sectoren weinig heil wordt ver wacht. Het gaat er volgens Riet kerk juist om het bedrijfsleven te steunen door het bevorderen van technologische vernieuwing, versterking van de export, een goed energiebeleid en stimule ring van de woningbouw, met name buiten de woningwetsec tor. Eventuele extra werkgele genheidsgelden moeten minder aan zaken als zwembaden en sporthallen worden besteed, vond hij. In Groningen zei de WD'er De Korte tijdens een spreekbeurt dut zijn fractie morgen in de Tweede Kamer zal aandringen op ver ruiming van de algemene over heidssteun aan bedi (jven Zowel De Korte als Rietkerk eisten een verdere verruiming van het begrip „passende arbeid". Werk moet ook als passend worden be schouwd als er verschil in salaris of niveau is met de vorige baan, zei De Korte. Ook zouden werk lozen eerder tot omscholing moe ten worden verplicht. „Van de mensen mag gevraagd worden zichzelf meer in te zetten en niet in de touwen van de uitke ringen te blijven hangen", zei Rietkerk over ditzelfde onder werp. De overheid moet bij het geven van inhoud van aan het be grip passende arbeid ook niet bang zijn voor het toepassen van sancties, zei hij De Korte pleitte daarnaast nog voor maatregelen die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter op el kaar afstemmen, zoals het bevor deren van vakgericht onderwijs (hij vroeg om een „moeder-lts", voor technisch onderwijs aan vrouwen). Ook zouden werklo zen met een eigen woning, die be reid zijn voor een nieuwe baan te verhuizen, niet de 6 procent overdrachtsbel asting bij de ver koop van hun huis moeten beta len.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19