Respect voor 'Silk'
Leidse studenten boeken
succes met Shakespeare
FILIBERKE GAAT TROUWEN
MetBon beau cher
MAANDAG 12 MEI 1980
VARIA
De Joegoslavische journalisten
hebben het ideaal van iedere
dagbladschrijver op vrijdag
9 mei 1980 kunnen verwezen
lijken verwezenlijken, heb tot
mijn geluk zowel de .fioliti-
ka van die dag als de „Vjes-
nik" te pakken kunnen krij
gen. De Pólitikazetelt in
Belgrado en is, als Servische
krant, in het cyrillisch ge
drukt, en de „Vjesnik" zetelt
in Zagreb en is, als Kroatische
krant, in ons alfabet gedrukt.
Verder verschillen ze in for
maat. De „Vjesnik" heeft het
formaat van de Nederlandse
kranten, de „Politikaheeft
het „halve" formaat van En
gelse kranten als de Daily
Mail.
De .J3 olitika" van vrijdag 9 mei
omvat 32 pagina'sde „Vjes
nik" 20 pagina's. In een be
richt aan zijn lezers meldt de
,fiolitika" dat de krant die
dag een oplage heeft van
720.000 exemplaren, de groot
ste oplage in het 76-jarige be
staan van de krant. De reden
van die hoge oplage is na
tuurlijk de begrafenis van Ti
to, en alles wat daar omheen
gebeurde. Als ik u meld dat
mijn dochtertje Janna over
een blokje is gevallen, komt
dat weliswaar in meer kran
ten met een hogere oplage te
staan, maar 720.000 exem
plaren is toch niet niks. Maar
wat die beide kranten nu zo
onderscheidt van normale
kranten is, dat zij gehéél aan
Tito zijn gewijd. Ik haast mij
daaraan toe te voegen dat dit
niet helemaal waar is. De
„Vjesnik" is wel geheel aan
hem, zijn leven, zijn daden,
zijn sterven en zijn teraarde
bestelling gewijd, maar de
.fiolitika" is op de allerlaat
ste pagina nog even uit de
band gesprongen en heeft
twee kolommen uitgetrokken
voor ander internationaal
nieuws.
Voor de rest is het al Tito wat de
klok slaat, ook wat de foto's
betreft. Het verschil tussen de
foto's in beide kranten is wel,
datje van die in de „Politika
alleen dank zij de onder
schriften te weten kunt komen
wat ze voorstellen. Zo zie je
vaag een foto van een oud ge
bouw met daaronder de me
dedeling dat de Britse vlag op
het parlementsgebouw in
Londen halfstok is gehangen
als teken van rouw over de
dood van Tito, maar die vlag
is niet te zien, laat staan dat
hij halfstok hangt. Er is trou
wens nog een pagina die er
tussenuit valt in de Politi-
ka": eentje met zeventien por
tretjes van onbekende Joego-
slaven, wier overlijden wordt
gemeld in rouwadvertenties.
Want daar zet dé familie in
Joegoslavië meestal een fo
tootje bij. De overledenen
hadden hun verscheiden niet
beter kunnen timen!
De „Vjesnik" plaatst zes foto's
van uitgestorven straten en
pleinen in Zagreb,Split, Osij-
ek en Rijeka ten tijde van de
begrafenisplechtigheid. Het
zijn inderdaad de drukste
punten in die steden, zodat ze
nu, zonder één mens, er wer
kelijk zeer uitgestorven uit
zien! En hoe vaak staat Jo-
vanka, de huilende weduwe,
nu in die kranten afgedrukt,
zult u willen weten? In de
„Vjesnik" blijft het bij één
keer: een kleine foto, waar ze
tussen de beide zoons van Tito
in staat, met als ondertitel:
Leden van Tito's familie in
diepe rouw". Ook de .fioliti-
ka" beperkt zich tot één foto,
die dank zij de druktechniek
zelfs geheel in het midden laat
of Jovanka erop staat of niet:
,JDe familie van kameraad
Tito verlaat het parlements
gebouw".
Ook in de beschrijving van de
begrafenis wordt ze, in beide
kranten,één keer genoemd, in
beide gevallen als Tito's ,ju-
pruga Jovanka" dus als Tito's
echtgenote Jovanka, maar
ook zijn zonen uit eerdere hu-
welijken, Zjarko en Misja,
worden maar één keer ge
noemd, dus ze mag nog niet
klagen.
Hooggestemd
Dat de toon van deze Tito-kran-
ten .hooggestemd" is, is niet
onbegrijpelijk als je nagaat
dat nooit eerder in de mense
lijke geschiedenis een begra
fenis zoveel hoogwaardig
heidsbekleders aantrok. Een
dag lang was Belgrado in
derdaad „de hoofdstad van
de wereld", want er waren
vertegenwoordigers van 127
staten waarin bij elkaar 95
procent van de wereldbevol
king is opgetast. Er waren 207
staats- en partij delegaties en
delegaties van bevrijdings
bewegingen en internationale
organisaties. Er waren 35
staatshoofden, 20 minister
presidenten en 47 ministers
van buitenlandse zaken, om
van de rest (prinsen bijvoor
beeld) maar te zwijgen. Maar
ook de kleine man wordt in de
verslaggeving niet vergeten.
Neem nu bijvoorbeeld dat
sprookje over Mara Minic.cen
bejaard vrouwtje, dat achter
in de eindeloze rij aansloot
van mensen die langs Tito's
kist wilden lopen als laatste
groet.
Zij sloeg alle raadgevingen in
de wind om niet te gaan om
dat ze er te oud en zwak voor
was, urenlang schuifelde ze
mee, de nacht viel, het werd 1
2,3 uur, het eind was nog lang
niet in zicht, en ze kon niet
meer. Diep teleurgesteld ging
ze naar huiswaar ze afgemat
op de divan neerviel. Maar na
een tijdje knapte ze weer wat
op. ze zette een bak sterke kof
fie en ging weer op weg. De rij
was nog langer gewordenze
liep net zo ver tot ze bij „Tera-
zije" op het punt was gekomen
waar ze had moeten afhaken,
en zei daar tegen een ordebe
waker:
„Zeg vriend, ik heb het tot drie
uur vannacht tot hier uitge
houden. toen kon ik niet meer,
maar ik moet afscheid van
mijn Tito nemen. Ze komen
uit de hele wereld en dan zou
ik hem niet gedag kunnen
zeggen! Mag ik hier weer in de
rij aansluiten?".
Üe ordebewaker nam haar bij
de arm en bracht haar tot de
ingang van het parlements
gebouw waar Tito lag opge
baard. Tranen van geluk... Ik
wist wel dat het goed zou aflo
pen...
LEIDEN - In het Swan Thea
tre, waar de in 1564 in Strat-
ford-Upon-Avon geboren
William Shakespeare en zijn
gezelschap rond 1596 veel
vuldig speelden, zou de in
terpretatie door het Leiden
English Speaking Theatre
(LEST) van het aan prof.
A.G.G- Bachrach opgedra
gen toneelstuk 'Much ado
about nothing' beslist niet
hebben misstaan.
Hoewel we ons in redelijkheid
kunnen afvragen of dit, in één
van de veertien goede kwarto's
(gedrukt van een Shakespeare-
aans autograaf of een afschrift
daarvan) verschenen stuk des
tijds net zo vaak de handen van
de toeschouwers op elkaar zou
hebben gebracht als zaterdag
avond in een zeer redelijk bezette
Leidse Schouwburg het geval
was. Deze publieksreacties vie
len vooral de sterk geprofileerd
spelende Winnie Todd (als de
dochter Hero van Leonato), Lin-
dy Meiman als Leonato'S nicht
Beatrice, Paul Devilee (Claudio
of Florence) en Rick van Vliet
(Benedick of Padua) ten deel.
Dat Benedick aanvankelijk Beatri
ce toevoegt, dat hij wilde, dat 'zijn
paard de snelheid van haar tong
had', illustreert enigszins de ge
ringe geestverwantschap die
aanvankelijk tussen beiden be
stond. Beatrice overweegt bo
vendien 'een echtgenoot voor de
Een s
lit 'Much ado about nothing'
werkdagen', welke uitspraak één
van de vele momenten markeer
de, waarop het publiek weer eens
hartelijk kon lachen om 'Much
ado about nothing', één van de
niet-corrupte kwarto's, waarop
regisseur Henry Schvey en assis
tent-regisseurs Ton Hoenselaars
en Jacques Deppe het oog had
den laten vallen.
Een positief aspect in de marge was
voorts de stemmige kleding van
de requisieten-aandragers en de
oorspronkelijke manier ('I
humbly thank for thy patience'),
waarop de omgevallen inktkoker
werd opgeruimd.
Toch wil ik hier beslist niet voor
bijgaan aan het 'mee-articuleren
met teksten van anderen', waar
op ik een opvallend aantal spelers
en speelsters betrapte. Als hier
aan, voor de voorstelling van
vanavond nog even aandacht
wordt besteed, is deze dissonant
in een voorts voortreffelijke thea
tervoorstelling, op de enig juiste
en doeltreffende wijze geélimi-
neerd. Prof. A.G.H. Bachrach had
zich, zo lijkt het, geen beter af
scheid kunnen i
BERT KOEKEBAKKER
LEIDEN - "Bon, beau, cher" van
theatergroep "Silk" dat zater
dagavond in het LAK-theater
werd gespeeld is een voorstelling
boordevol symboliek. Evenals de
vertolkingen van klassieke dra
ma's door de groep "Kiss", waar
uit "Silk" is voortgekomen, is het
eerder toneel voor het gevoel dan
voor het verstand. "Bon, beau,
cher" is een theaterstuk om te
beleven. Na afloop blijft het ge
voel dat veel scènes niet begre
pen zijn; toch maakt de voorstel
ling als geheel een diepe indruk.
"Bon, beau, cher" is gebasseerd op
de legenden rond de figuren van
koning Arthur en de ridders van
de Ronde Tafel, die hun leven
wijdden aan het zoeken naar de
heilige Graal. Deze graal, waarin
het bloed van de gekruisigde
Christus zou zijn opgevangen,
was voor hen het symbool voor
verlichting en zuiverheid. De le
den van de groep "Silk" hebben
deze legende van de Graal, met de
daaraan gekoppelde denkbeel
den, opgevat als de eerste in
heemse West-Europese cultuur
vorm. Ieder lid van "Silk" heeft
een soort eigen speurtocht naar
de Graal ondernomen in verleden
en heden. De resultaten daarvan,
liedjes, sketches en ideeën zijn
door een driemansschap omge
vormd tot de voorstelling "Bon,
beau, cher".
Dat het stuk op een dergelijke wijze
tot stand is gekomen, is te mer
ken aan de overstelpende hoe
veelheid ideeën, die in de voor
stelling zijn gestopt. In een bijna
twee uur durende opeenvolging
van talloze korte scènes wordt de
betekenis van het zoeken naar de
Graal uitgewerkt. Bepaalde scè
nes uit de legenden rond koning
Arthur en zijn ridders worden ge
speeld, waarbij Parcival, degene
die aan alle vereiste karakterei
genschappen voldoet en daarom
uiteindelijk de Graal vindt, een
centrale plaats inneemt. Ook de
doorwerking ervan in onze tijd
komt aan de orde, vooral de wijze
waarop de oorspronkelijke
denkbeelden uit de legenden
rond de Graal door het fascisme
voor haar ideologie zijn mis
bruikt.
De naam van het stuk staat voor de
kwaliteiten, waaraan de zoeker
van de Graal zou moeten vol
doen. Herhaalde malen wordt dit
ideaalbeeld ontrafeld. Ridder
lijkheid, beschaving en hoofse
liefde blijkt een vernislaagje,
waarachter een barbaar schuil
gaat. Er is maar weinig voor no
dig om deze schil te laten vallen,
waarbij de brute binnenkant aan
het licht komt. Mannen verdedi
gen ridderlijk de kleuren van hun
vrouw, maar deinzen er ook niet
voor terug een jonkvrouw te ro
ven. Vrouwen zijn vol toewijding
voor hun man, maar trachten ook
hem met charme en listen naar
hun hand te zetten.
Al deze facetten zijn in verschillen
de scènes dooreen geweven. Sub
tiele verwijzingen zorgen er toch
voor dat de voorstelling één
doorlopend geheel vormt. Met
perfect spel, meeslepende mid
deleeuwse liederen en uitgeba
lanceerde dans en acrobatiek
maakt "Silk" er een aangrijpend
theaterstuk van. De veelheid van
indrukken en de voorkennis, die
eigenlijk vereist is, om alles te
kunnen volgen, maken dat be
paalde gedeelten wel vraagte
kens achterlaten. Deze wegen
echter niet op tegen de bewonde
ring voor speurzin en vakman
schap, waarvan het internatio
naal gezelschap "Silk" met "Bon,
beau, cher" blijk geeft.
ARIEJAN KORTEWEG
^z-irrEA) WE 'A/
eam buisje. pat
AO£&J KMJOE-
l?EAI OPEM -)
GOEDe «DHsew vcxuseh, DOMINEE 1
FREO BASSET mej. vszj-ioevEN
De avonturen van Jommeke
n u. .afcfijr
'-w'k 't'"..
Leidse bioscopen
i.2.15,4.30.7.00e
CAMERA: "Decamerone", da. 7.00 e
9.15 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Robin Hood en zi
schelmen", za. 2.30 uur. zo. 2.00 uur.
Nachtvoorstelling: "Cosi come sei", v
16 jr.
LIDO 2: "The electric horseman da.
2.30. 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. al
LIDO 3: "Lieve jongens", da. 7.00en 9.15
uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16jr.
Kindermatinee: 'Tekenfilmrevue", za.
2.30 uur, zo. 2.30 en 4.45 uur.
STUDIO: "One flew over the cuckoo's
nest", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr„ ma. en
di. ook 2.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Bambi", za. 2.30 uur,
zo. 2.00 uur.
TRIANON: "The Amytiville horror", da.
2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16
jr.
REX: "De pornoprooi", da. 2.30, 7.00 en
9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jr.
Nachtvoorstelling: "Schip van plezier".
Bioscopen Alphen
EURO 1: "Ten".da. 1.30.6.30en 9.15uur.
zo. 1.30, 4.00. 6.45 en 9.30 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Force 10 from Nava-
rone". za. 12.15 uur. 16 jr.
EURO 2: "Once upon a time in the
West", da. 1.30 en 8.15, za. alleen 8.15 uur,
zo. 3.45 en 8.15 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Circus op stelten", za.
en zo. 1.30 uur.
Nachtvoorstelling: "California Suite",
za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 3: "De duivel hale je", da. 1.45,
6 45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. za. ook
12.15 uur, 16 jr.
EURO 4: "Wie dan leeft wie dan zorgt".
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage-
Kr aam afdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) en van
18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar
tier van avondbezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
Sportmedisch Advies Centrum; blessu
respreekuur Elisabethziekenhuis, Lei
derdorp, 's maandags van 19.30-20.30
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten behalve kinderen
zijn de bezoekuren als volot:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30
13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14.15 alleen voor echtgeno-
19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 u
volgende bezoekuren (alleen
ders)
Maandag t/m vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14.45-15.00 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
da. 2.00,7.00 e
al.
9.30 u
k4.30u
Bioscoop Voorschoten
GREENWAY: "Spetters", do., ma. en
8.15 uur, vr. en za. 9.15 uur. zo. 8.45 u
16 jr.
"Kiss in attack of the phantoms
7.00, za. 4.00 en 7.00, zo. 4 00 en 6.15 u
al.
Kindei
'Tom c
c@udcYlieuuLS
12 j
i 1980
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- In het Rakos-Palola-boschje
nabij Buda-Pest had dezer
dagen een duel plaats tus-
schen den heer O., ambtenaar
aan een ministerieel depar
tement, en een rechtsgeleerde
M. De pistool was het wapen
en als voorwaarde was vast-
gesteld, dat beiden gelijktij
dig zouden vuren. Alzoo ge
schiedde Beide strijders
vielen op hetzelfde oogenblik
zonder geluid te geven achter
over. De secondanten, door
ontzetting aangegrepen, ijl
den naar een arts. Toen deze
echter op de plek verscheen,
waren de lijken verdwenen.
Het bleek, dat O. en M. hunne
ligplaats verlaten hadden
nadat ze ontwaakt waren uit
de bezwijming, welke was
veroorzaakt door hun angst
voor kruit en lood
- In het Engelsche Lagerhuis is
het de gewoonte, dat de leden
worden voorgesteld aan den
Speaker voorzitterdie den
meuwgekozene begroet met
den voorgeschreven beleefd
heidsvorm: "Ik geloof reeds
vroeger het genoegen te heb
ben gehad, u te zien Dezer
dagen had die plechtigheid
opnieuw plaats en de Spea
ker. de heer Brand, begroette
met die woorden zijn eigen
die c
parlement i
slid i
i het
Vijftig jaar geleden:
- De justitie in Buenos Ai
volgens de "Montag' een
omvangrijken handel
blanke slavinnen op het spoo
gekomen. De leiding
de
organisatie berustte in han
den van een zekeren Samuel
Korti, terwijl de politie reeds
de namen kent van vierhon
derd medeplichtigen. De
blanke slavinnen werden
vooral in Rusland en Polen
gezocht. Gebleken is, dat deze
Argentijnsche bende haar lu
guber bedrijf al tien jaar lang
heeft uitgeoefend en wel onder
het mom van een ueldadig-
heidsvereeniging. Alleen al
uit Oost-Europa werden
jaarlijks tweehonderd jonge
meisjes naar de bordelen van
Argentinië verzonden.
Bij het nemen van een hin
dernis op paardenrennen te
Stockholm kwamen niet min
der dan vier van de zeven joc
keys te vallen. Het paard van
den Duitschen jockey Scholtz
bleef in de hindernis hangen,
terwijl Scholtz zelf op het
hoofd terechtkwam en dood
werd opgenomen