Met een stukie brood hebben ze geen rnoeite, met een preek wel. 'Het lontje lag allang onder het gruis' v@®[f v©D° ZATERDAG 3 MEI 1980 EXTRA PAGINA 29 Een van meest besproken binnenkerkelijke kwesties onder hervormden en gereformeerden is op het ogenblik de toelating van jonge kinderen en tieners tot het avondmaal. Toen de synodes van de beide kerken daaraan hun goedkeuring hadden gegeven, was de afbrokkeling van de traditie dat alleen leden die openbare belij denis h,ebben gedaan aan het avondmaal mogen deelnemen, niet meer tegen te houden. In tientallen gemeenten lopen kinderen nu ongedwongen mee in de stoet der avondmaalsgangers om de tekenen van Christus' bijstand op de weg naar het Godsrijk, in de vorm van brood en wijn (of druivensap), in ont vangst te nemen. De viering is er beslist meer ontspannen door geworden. Er gaat zelfs iets blijs van uit. En dat zegt toch wel wat als een gebeuren zich altijd nogal somber en vormelijk heeft voorgedaan. Maar met dat al heeft ook een nieuw verschilpunt binnen de betrokken kerken de kop opgestoken. De open maaltijd voor alle gedoopten heeft met elke nieuwe ontwikkeling in de kerk gemeen, dat hij zowel opgetogen instemming krijgt als sterke tegenstand op roept. Een eerste indruk daarvan zegt al meer dan ge noeg. Kwalijke zaak Dr. Van Oeveren, gerefor meerd predikant in Rijns burg: "Deelneming aan het avond maal veronderstelt een keus. Men moet zichzelf kunnen beproeven. Wij overvragen de kinderen als wij ze aan de vie ring laten deelnemen". "Kinderen nemen deel a; hele dienst, dus ook aa avondmaal. Vele jonge sen missen de zegen va avondmaal. Rond de tafel zit ten gelovige christenen". het Ds. Geursen, eveneens her vormd predikant in Leider dorp: "Het avondmaal is de maaitijd van gemeenschap met de Heer en met elkaar, van gelo vige gedoopten". Dr. Bezemer (Den Haag), eind redacteur van het "Her vormd Weekblad": "Als de ouders over de toelating mogen beslissen wat een studiecommissie in een rap port aan de gereformeerde synode voorstelt dan wordt het avondmaal een ge zinsaangelegenheid. Dat is een miskenning van het ker kelijke ambt. De begrippen 'gezinscommunie' en 'kin- dercommunie' acht ik beide onaanvaardbaar. Als de gere formeerde synode dit rapport aanneemt, zal dat een kwalij ke zaak zijn voor 'Samen op weg' Ds. Bezemer doelt hiermee op de eenwording tussen hervormden en gere formeerden. "Of jonge doopleden eraan toe zijn, zal allereerst door de naaste verwanten kunnen worden beoordeeld. Zo om en nabij de zeven jaar hebben veel kinderen weet van de omgang met God, van schuld en vergeving en. van toe komst". De christelijk-gereformeerde predikant K. J. Velema (Gro ningen): "Een kind kan zeker geloven, maar in het Nieuwe Testa ment en in de oude kerk is de belijdenis altijd vooronder stelling van het avondmaal, en het is niet in te zien waar om dat anders zou moeten worden. Vanuit hun doop worden kinderen als zij tot hun verstand zijn gekomen, opgeroepen tot e gehoorzaamheid". "Jezus is toch niet voor een be paalde, exclusieve groep ge lovigen gestorven? En als hij dan óók voor kinderen is ge storven, mag je dan niet een stukje brood in je handen krijgen dat daarvan het teken De synode van de Gerefor meerde Kerken in Nederland zou vorige week opnieuw over de kwestie hebben ge sproken, aan de hand van het rapport van de studiecom missie en naar aanleiding van een aantal binnengekomen bezwaarschriften. Ten minste 250 kerkeraden staan afwijzend. De behandeling is op het laatste moment zeker een half jaar uitgesteld, om dat er nog te veel vragen zijn opei} gebleven. Vraag aan ouders Vorig jaar al zette de Rijnsburg- se predikant Van Oeveren in twee artikelen in de Leidse Kerkbode zijn bezwaren te gen "kindercommunie" pun tig uiteen. "Kindercommunie wordt in het Nieuwe Testament weliswaar nergens verboden, maar er zijn méér dingen die we niet doen, al vinden we geen na drukkelijk verbod daarvan in de bijbel. De bijbel is geen wetboek" In het Nieuwe Testament zijn geen teksten te vinden die in lichtingen geven over het al of niet deelnemen van kinderen aan het avondmaal in het tijdperk van de apostelen. De daarop betrekking hebbende teksten wettigen, volgens dr. Van Oeveren, wel de conclu sie dat kinderen niét hebben deelgenomen. In Handelin gen 2 vers 42 komen belijden de gelovigen rond de tafel des Heren samen. "De volgorde in de oude kerk was: belijde nis (na onderricht) - doop - avondmaal (in de regel wer den slechts volwassenen ge doopt)" Wie pleit voor een ontkoppeling van belijdenis en avondmaal, zal er rekening mee moeten houden dat hij op z'n minst door het getuigenis van het Nieuwe Testamenten door de reformatorische traditie in het ongelijk wordt gesteld, zegt een hervormd synode rapport uit 1971. Dr. Van Oe veren citeert dat met instem ming. Hij heeft ook psychologisch- pedagogische en kerkordelij- ke bedenkingen. "Kindercommunie is geen vraag van de kinderen zelf, maar van de ouders. Dat snijdt allerlei klagerig gepraat over kinderen die tekort wor den gedaan de pas af. Na tuurlijk horen kinderen bij de gemeente. Maar ouders en kerk moeten de kinderen de ruimte geven om bewust een keuze voor Christus te maken op de weg van de groei naar volwassenheid. Van kinderen wordt ook niet gevraagd, dat zij zich een oordeel vormen over het landsbestuur" "Kinderen kunnen nog niet op hun geloof worden aange sproken, noch de volle ver antwoording daarvoor dra gen. Een te vroegtijdige deel neming aan het avondmaal kan kinderen er op latere leef tijd toe brengen, de ouders of de kerk te verwijten dat zij tot handelingen zijn gedreven waar zij nog onvoldoende achter stonden. Er zijn nu al jongeren die zich klem gezet voelen door hun doop. Ze zijn geannexeerd voordat ze het wisten". Bij de voornaam "Die geeft regels voor het ker kelijke leven op basis van Schrift en belijdenis. Wie daaraan gaat sleutelen, moet zich wel afvragen of hij niet bezig is de leer van de kerk te veranderen. Regel is dat onze kerk kinderen doopt van be lijdende leden. Kan dat wor den volgehouden tegenover leden die geen belijdenis de den maar wier geloof door de kerk wel werd aanvaard om deel te nemen aan het avondmaal? Wat moetje nog onder het 'belijdende karak ter van de doopvragen' ver staan als ouders hun kinderen kunnen laten dopen zonder zelf belijdenis te hebben af gelegd?" De Rijnsburgse predikant vindt het onjuist als plaatselijke kerken zelf over toelating be slissen. "Daaronder lijdt het kerkver band als geheel, met alle ge volgen van dien, zoals ver warring en het kweken van 'richtingen' in een en dezelfde kerk. Wat moet een gezin dat gewend is in gezinsverband avondmaal te vieren, in een (2J v (2)IÏÏl(2Jlj¥Ü(SJCQ Van Oeveren, promotor van het Confessioneel Gereformeerd Beraad in zijn kerk, vermoedt dat de voorstanders van kin dercommunie een grote plaats toekennen aan de mo derne samenleving, waarin en zich bij de v i laten uder: Goed begeleid In Leiderdorp bijvoorbeeld is er in gemeentekringen, in de hervormde en gereformeerde kerkeraden en op een ge meenschappelijke gemeente avond uitvoerig over gespro ken voordat de viering ook voor de kinderen werd open gesteld (per 1 januari 1979). De synodes hadden geen leef tijdsgrens genoemd en lieten de voorbereiding aan de ker keraden over. Wel zouden de kinderen uiteraard in staat moeten zijn, de betekenis van het avondmaal voor geloof en leven op hun eigen niveau te begrijpen. Daarom besloten de kerkera den: 1 de kinderen toe te laten als zij er met hun ouders of verzorgers over hebben ge praat; 2 met de catechisanten van alle leeftijdsgroepen de betekenis van het avondmaal, ook voor het dagelijkse leven van de - deelnemers, te be spreken; 3 de jonge kinderen enkele keren per jaar, vooraf gaand aan een viering, op een voor hen bevattelijke manier over het avondmaal te ver tellen, in het bijzijn van ou ders of verzorgers. Een paar keer is dr. Klink, be kend door haar kinderbijbel en boeken over de godsdien stige opvoeding van jonge kinderen, naar Leiderdorp gekomen om met ouders over vragen en bezwaren rond de 'viering-nieuwe-stijl' te pra ten. 'Als de gang van kinderen naar de Tafel van de Heer goed wordt begeleid vanuit de kerk, blijkt dat uit te nodigen tot een verdere verdieping schreef ds. Geursen in het Leiderdorpse kerkblad "Ontmoeting" van 23 decem ber '78. "Waar al langere tijd het avondmaal met kinderen wordt gevierd, blijkt niet, dat hierdoor het doen van belij denis als vanzelf in het ge drang komt". Ineens actueel "Is eenmaal een oude traditie als een dam op verscheidene plaatsen doorbroken, dan mag je verwachten dat dit proces doorgaat". Dr. Klink, met wie ik deze week op haar kamer in het hartje van Haarlem hierover een ge sprek had, hoopt dat de 'druk van het water' op die dam sterk genoeg is. Het is niet de druk van de tijd die 't hem doet. maar het heeft te maken met de consequenties van de liefde van Christus, waar we in de kerk zo hoog van opge ven. Je zou kunnen zeggen: het is de geest van de tijd die iets aansteekt, maar het lontje lag er allang, onder het gruis van de traditie. Het komt nu alleen tot ontbranding. Het gebeurt wel meer, dat dingen na vele jaren ineens actueel worden". De kerkelijke traditie is taai en sterk. Dr. Klink: "Het lijkt wel: belangrijker dan het evangelie zelf. Het is een dam, opgebouwd uit dogmatische en dogmatisch-liturgische gedachten en praktijken. Te genover wat Jezus heeft ge zegd en gedaan en vooral de manier waarop hij zijn leven heeft gegeven, zijn onze re gels zo betrekkelijk. Mensen kunnen zo gewend zijn aan tradities dat ze totaal blind worden voor de absurditeiten die we eeuwenlang hebben volgehouden Daartoe rekent dr. Klink ook de regel om het avondmaal al leen voor volwassenen te be- "De diepste grond daarvan is de concentratie op onszelf: wat de mens weet en gelooft, hoe hij zich bekeert en wat hij heeft gedaan of nagelaten. Zou het niet zo zijn dat God en zijn liefde oneindig belang rijker zijn dan het geloof of ongeloof, de deugd of de schuld Hoogst gevaarlijk Kinderen waren ook niet bij het laatste avondmaal van de Heer, voeren de bezwaarden als tegenargument aan. Dr. Klink: "Er waren ook geen vrouwen bij. Dus zouden we hen ook moeten uitsluiten. En waarschijnlijk ook geen niet-Joden. Dan zou het al leen in een joods-christelijke gemeente gevierd kunnen worden. Maar we moeten toch ook te rade gaan bij de gelijkenissen over de maaltijd van de Messias, zoals in Lucas 14, en bij de berichten over de gemeenschap die Jezus met mensen zocht tijdens hun maaltijden, waar hij meestal gast was. Als dat gezelschap waarmee hij omging aan óns avondmaal deelnam, zou er in de kerk grote consternatie ontstaan. En wat de kinderen betreft, volgens Jezus staan ze dichter bij God dan de vol wassenen. 'Wie dit kind ont vangt, ontvangt mij', zei hij. 'Verhindert ze niet'. 'En wie deze kinderen een strui kelblok in de weg legt, die kon maar beter met een mo lensteen om zijn nek in de diépte der zee verdwijnen'. Voor de echte christelijke gemeenschap is het hoogst gevaarlijk, kinderen bij de avondmaalsviering tegen te houden". "Met onze regel 'alleen boven de 18' wekken we ook de in druk dat je op die leeftijd dichter bij God zou komen dan een kind. Maar dan vraag ik: wat is nou een keuze op je achttiende? Velen komen een keer bij het belijdenis aan het avondmaal en dan niet meer. Het wordt op deze manier zo geforceerd en dogmatisch. Met een beroep op de traditie, synodes en misschien zelfs wel een Paulus kun je bij je verdediging van de traditio nele regel nog wel een eind opschieten. Maar als het erom gaat, zo dicht mogelijk b(j Je zus te komen, dan doe je er niet zoveel meer mee. Moei lijke preken blijven kinderen als een brok in de keel steken. Met het doorslikken van een stukje brood, als teken van zijn liefde, hebben ze geen moeite. Het is het meest ele mentaire in hun bestaan". Zeer gevoelig "Natuurlijk moetje kinderen er niet heen slepen. Ze zijn ech ter zeer gevoelig voor de bele ving van gemeenschap en voor de vreugde, erbij te mo gen horen. En zelfs met hun inzicht kunnen ze veel dichter bij de zaak staan dan wij vol wassenen, met al onze moei lijke theologische, dogmati sche en kerkordelijke over wegingen". Dr. Klink - die een twintigjarige predikantspraktijk achter de rug heeft en zich nu met le zingen, cursussen, gesprek ken, correspondentie en vooral publikaties hoofdza kelijk toelegt op vragen rond de godsdienstige opvoeding - wil de waarde van de openba re belijdenis niet onderschat ten. "Natuurlijk is deze nieu we stap belangrijk". "De liefde van de gastheer gaat vooi at aan onze kleine daden, besluiten en gedachten".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 29