'Tussen de rails'
eerste eenakter
van Peter Römer
FILIBERKE GAAT TROUWEN
Een scène uit de eerste eenakter van Peter Romer
(Door Joop van Beek)
AMSTERDAM (GPD) - Peter Romer is hard op weg een
allrounder te worden. Van huis uit acteur is hij gewoon
met toneel, televisie en ook film om te gaan, maar een paar
jaar geleden is hij erbij gaan schrijven: hoor- en televisie
spelen, een kindermusical voor de NOS en onlangs lever
de hij zijn eerste eenakter in bij toneelgroep Centrum, het
stuk „Tussen de Rails".
„Het is niet zo'n groot ei dat ik kwijt
moet hoor", zegt Peter, „ik ben
altijd gewend iets voor publiek te
spelen, dus waarom zou ik niet
voor publiek schrijven...".
Maar al is dat ei niet groot, hij wil
het wel ergens neerleggen, en
daarom vat hij elke mogelijkheid
aan die hem daartoe wordt gebo
den. Centrum vroeg hem een
lunchpauzestuk te maken en dat
deed hij, „omdat het lekker is om
als aankomend toneelschrijver
met een klein stuk te beginnen.
Tussen de Rails duurt als eenak
ter zo'n vijfentwintig minuten, de
tijd van een lunch".
„bn die korte tijdspanne staat mij
voorlopig aan, het is minder pre
tentieus. zo'n eerste project, en je
valt natuurlijk minder hard op je
bek als het mocht misluk
ken...".
„Waar Tussen de Rails over gaat
vertel ik liever niet. Het is een
kort stuk en je hebt al snel te veel
verteld. Wat ik wel wil zeggen is,
dat het over een werkgever en
een werknemer van eenzelfde
bedrijf gaat, die elkaar op een sta
tion tegenkomen".
„Een groot voordeel van een stuk
maken voor Centrums lunchpau
zerepertoire is dat het goed wordt
bekeken. „Lunches" en matinees
doen het goed op het moment.
Centrum brengt om de anderhal
ve maand een nieuw stuk in rou
latie en die snelle verversing
geeft schrijvers als ik een mooie
eerste gelegenheid".
Namaak
„Toneel is niet echt, het is een na
maak werkelijkheid. Je moet
trucs, oplossingen bedenken om
werkelijkheid te suggereren. Dat
moet je zien, dat moet je leren.
Het is nu eenmaal geen televisie
waar je bijna alles kan maken. Op
toneel gebeurt het met je. Als ac
teur of als toneelschrijver wil je
de mensen naast je neerzetten.
Radio en televisie hebben geen
direct contact, geen warmte".
„Je hebt wel meer mogelijkheden,
maar tegelijkertijd weet je ook
dat het publiek zo maar wegloopt
om koffie te halen of zoiets. Je
moet je verhaal dan ook anders
gaan vertellen. Neem die Ameri
kaanse series, het is mijn smaak
niet, maar ze zijn dramaturgisch
compleet. Al mis je de helft, je
pakt de draad zo op. Korte dialo
gen, een paar terugblikken, een
voudige organen, heel econo
misch allemaal. Dat moet ook
wel, je hebt veelal niet meer dan
40 a 50 minuten, terwijl je bij to
neel normaliter over een kleine
twee uur kan beschikken".
„Maar meer tijd hebben betekent
niet dat je ellenlange discussies
op toneel kan voeren. De dialoog
op toneel is niet het enige, maar
wel waar het om gaat, en heb je er
als schrijver geen gevoel voor.
dan ben je nog niet gebaat bij vijf
uur voorstelling per avond".
Peter vertelt dat hij het dialoog-
schrijven heeft geleerd door het
maken van hoorspelen. „Hoe
meer je schrijft, hoe beter je
wordt, en voor welk medium je
dan werkt maakt niet uit. Ik koos
radio omdat er een enorme markt
van hoorspelen bestaat. Jan Loe-
ben van de VARA zorgt dat er el
ke week een nieuw hoorspel
wordt uitgezonden. Als ik van
daag een stuk schrijf, kan ik het
bij wijze van spreken binnen drie
maanden horen, en wat is er
mooier en beter voor een schrij
ver?".
goed of slecht is. Veel toneel
schrijvers zijn acteur geweest, of
hebben voor radio geschreven.
Niet dat ik me daar aan vast
klamp. Goed beschouwd kijk ik
waar voor mij een kans ligt en doe
ik het maar. Als het niet gaat zie ik
wel'.
Maar zo denken veel aankomend
schrijvers er niet over. Peter:
„Het is tegenwoordig zo dat je er
pas bent als je toneel hebt ge
schreven. Veel schrijvers slaan
alle fasen die daarvoor liggen
over en wachten op die ene kans.
Nou die kans komt meestal niet.
Ik hoef niemand te vertellen dat
toneelgezelschappen of op tele
visie de deuren niet wijd open
houden voor nieuwe schrij-
Geen beroep
Rijker
„Ik ben begonnen met socio-dra-
ma's, van die puur realistische
stukken geënt op maatschappe
lijke misstanden. Maar ik heb ook
komedies geschreven, soap-ope
ra's, en ook echt goeie stukken. In
twee jaar maakte ik er vijfentwin
tig en gaandeweg zijn er fijnere
structuren in mijn verhalen ge
komen, worden de gedachten 1 ij -
nen van de personen belangrij
ker, worden de hoorspelen rij
ker".
(Grote vaart)
Abida 26 720 n Puerto Rico nr Hamburg,
Alnati 26 vn Buenos Aires nr Santos.
Alkmaar 27 te Barbados verw,
Alphacca 28 te Guayaquil,
Amersfoort 26 vn Capo Palos Alicante nr
Cadiz,
Amstelbrink 26 vn Alc-xandrie nr USA,
Amstelsluis 29 te Yokohama verw,
Amstelstraat 110 z Los Angeles nr Sura
baya,
Amstelstroom 27 50 z Baltimore nr New
Orleans,
Antilla Cape 26 200 020 Acapulco nr Car
tagena,
Baarn 27 vn Valparaiso nr Talcahuano,
Chevron Kentucky 28 360 ono Singapore
nr Singapore,
Coral Isis 26 te Rafnes,
Crania 26 30 ozo Cork (Ierland) nr Stan-
Incotrans Spirit 26 vn Bremerhaven nr
Amsterdam,
Marinula 26 200 o Port Elizabeth nr Sin
gapore.
Nedlloyd Amsterdam 28 240 zzw Guadal
Canal nr Fiji,
Nedlloyd Barcelona 27 vn Dubai nr
Damman,
Nedlloyd Forcados 28 vn Callao nr Ilo,
Nedlloyd Franklin 28 40 z Mindanao nr
Manila.
Nedlloyd Freetown 28 200 n Wake nr Su-
Nedlloyd Freemantle27 vn Singapore nr
Lyttleton.
Nedlloyd Fresco 28 420 ZO Pitcaim nr
Lae,
Nedlloyd Fukuoka 27 420 n Midway Is
land nr Manzanillo,
Nedlloyd Kimberley 26 400 w St. Helena
nr Kaapstad,
Nedlloyd Lek 26 115 w Luanda nr Wal
visbaai.
Nedlloyd Main 27 vn Keelung nr Yoko
hama.
Nedlloyd Nagasaki 28 te Fortaleza,
Nedlloyd Rockanje 28 te Piraeus.
Nedlloyd Tauranga 27 vn Hamburg nr
Rotterdam.
Nedlloyd Weser 28 1000 w Galapagos
Islands nr Tahiti.
Rotterdam 27 15 vw Fayal-Azoren nr
Cristobal.
Schelderix 26 100 z Durban nr Perz. Golf,
Sliedrecht 27 vn Port Alfred nr Barba
dos,
AHA'. w&rXOM-r
IM pi' UgvPSJ Cf AAG
im*t" «ex. 'kj z.Utj
ZtePAAS.
A eekj-fuwK*
iiSA
„Toneelschrijven is geen beroep.
Het is leuk als je het doet, maar
het wordt niet erkend, ook door
de schrijvers zelf niet. Dat is
jammer. Zo kweek je geen vak
matigheid, laat staan dat je die
uitbreidt. Nu krijgen schrijvers
die een leuk boek of een aardig
poëziebundeltje hebben ge
schreven wel eens een opdracht.
De scripts zijn wel leuk, maar op
toneel blijft er niets van over, het
wordt wat gebrabbeld, en dan
sterft het. Maar niemand die zich
daar bezorgd over maakt. To
neelschrijven is toch maar een
hobby?".
En zo blijft de toneelschrijfkunst in
Nederland in de kinderschoenen
staan, „omdat het niet als een vak
wordt aanvaard", zegt Peter. „Als
je hier een succesvol stuk hebt
geschreven, krijg je bijna niet de
kans om er nog een te maken. Je
begint altijd weer vanaf het nul
punt, wat waardering en honora
rium betreft. Goed. een land als
Engeland, hoeveel goede schrij
vers zijn daar op het moment.
Ayckbourn, Pinter, niet veel mis
schien, maar die twee zijn wel aan
een gezelschap verbonden. Hun
economische behoeftes zijn vei
lig gesteld, waardoor ze de kans
krijgen kwaliteit te blijven leve-
„Ik kan me het schrijven permitte
ren omdat ik met mijn stukken de
ingangen weet te vinden en daar
naast acteer. Dat heeft wel een
hoop inspanning gekost, maar als
beloning werk ik me nu tot eigen
tevredenheid het apelaze-
■HET PUURT JARE*J
VOOR ze JE L£C£A)
KWAEDEeEAj
TEKENT TOCH T
Z&LFVE AC?
.BETRAPT?j
VY
€V<-
toen D*«CT SHAKESPEABE HEEFT HET H6R. CHEQ. BASSET
I-RED BASSET HQKjogN -ig. aren. du. <U- ockltjuL
(Luiuf uwtzwnppHs Lt zün lanyzAAJK' uxsv
tfOJUTqtkrv^JfLe- kite™ y
msx
De avonturen van Jommeke
Luister. Maharadja Ageb
Moera heeft vijanden. En
die willen hem afpersenj
Zij hebben een
oranq-oetan
afgericht en die
geleerd een jong
meisje te
■\kidnappen.
Toen het prinsesje zich a/iecn
te ver van het paleis waagde
heeft die aap ze -
ontvoerd. f e lelijke
vi al rosse schurk'
Ik leg hem in een
knoopI... ik sleur
hem het binnenste
buiten!... ikik
'tb ai goed! Wees
maar niet te erg of
hij trekt u nog het
binnenstebuiten
Oe-oe-oe -oei.
oe-oe
f oe-oe-oe
En gij ook wat kalmer!
Als gij die rosse
reus ziet krijgt ge
de stuipen van
schrik!
O 'RDON BLEU
75 cr*cc
di- bloem. 1 1
eetlepel cc* muiter
lor cn 1.5 dl melk
het beslag even ru
ispte Gruyère i Zw
i-rsc of Franse) of Er
ïenthaler met 2 ctdoi
de hela va
f plakjes h
bovenzijde een fraai
goudbruin kleurtje
heelt Onmiddellijk op
dienen
WINA BORN
Leidse bioscopen
s Krai
LUXOR: Ki
2.30.7.00 en 9.15 uur. zo. 2.15.4.30.7.00en
9.15 uur. al.
Nachtvoorstelling Bug", vr. en za
11.30 uur. 16 ji
CAMERA: 1941 da. T.OOtn 9.15 uur.12
jr.
Nachtvoorstelling: Cosi come seiy.
en za. 11.30 uur. 16 jr.
LIDO 1: "Killerfish". da. 2.30.
ook 4.45 uur, 12 jr.
n9 15
Thameshaven 26 vn Antwerpen
Hamburg,
Westerland 27 te Bremen.
Adine 28 190 o Kp Spartgento nr Saler-
Alsyta Smits 26 te Rotterdam.
Altair 26 90 zo Stockholm nr Hamburg.
Anna Broere 27 40 n Mallorca nr Genua,
Annette 26 vn Rotterdam nr Hamburg,
Arbon 28 40 zzw Ouessant nr Shoreham,
Atlantic Sun 28 80 ozo St. Vincent nr
Glasgow,
Aurora 27 te Rotterdam.
Breehelle 27 90 n Kp Hatteras nr Pto
Cold Express 27 140 wzw Abidjan nr
Antwerpen.
Corrie Broere 27 140 wzw Abidjan nr
Antwerpen.
Corrie Broere 28 dw Lissabon nr Liver
pool,
Dutch Faith 27 vn Rotterdam nr Tees,
Dutch Mate 27 vn Rotterdam nr Gun-
Elisabeth Broere 26 vn Rotterdam nr
Felixstowe.
Flevo 26 vn Rotterdam nr Bilbao,
Frisian 28 30 o Kp Passero nr Rochester.
Mare Novum 27 vn Rotterdam nr Stan-
low,
LIDO 2: Het eiland van Zend.. da
2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. al
LIDO 3: "Een tip van de sluier", da. 7.00
en 9.15 uur, do., vr.. ma. en di. ook 2.30
uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Tekenfilmrevue'
woe., za. en zo. 2.30 uur. zo. ook 4.45 uur
STUDIO "One Hew over the cuckoo's
nest", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr.. ma. en
di. ook 2.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Bambi", woe., za. en
zo. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur.
TRIANON: "The Amitvville horror", da.
2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur, 16
jr.
REX: "Sex in de klas", da. 2.30. 7.00 en
9.15 uur. zo. ook 4.45 uur, 18 jr
Nachtvoorstelling: "Martinc. ik kom",
vr. en za. 11.30 uur. 16 ji
Bioscopen Alphen
EURO 1 Ten .da 1.45,6.45en9.15uur
zo. ook 4.45 uur, za. ook 12.15 uur. 16 ji
EURO 2: "Once upon a time in tin
West", da. 1.30 en 8.15 uur, zo. 2.00en 8 15
uur. 16 jr
Nachtvoorstelling. 'The eagle has lan
ded". za. 12 15 uur. 16 jr
EURO 3: "Metcoi da 2.00. 7 00 en 9.3C
uur. zo. ook 4.30 uur. 12jr
Nachtvoorstelling: "The Omen /a
12.15 uur, 16 jr.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur.
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage-
Sportmcdisch Advies Centrum; blc-s.-
respreekuur Elisabethziekenhuis. L
dei dorp, s maandags van 19.30-20.
Kraamafdeling: dag van 11.15-12.00 ui
(alleen voor echtgenoot) en va
18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwa
tier van avondbezoek.
Kinderafdeling: dag van 15.00-18.3
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten ibehalve kmderenj
zijn de bezoekuren als volgt
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de promaturenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Maandag Hm vrijdag
18J0-18.45 uur
Zaterdag en zondag
14.45-15.00 uur.
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkhmek
Dagelijks:
15 00-15 45 uur
18.30-19 00 uur
Bezoektijden kinderafdeling
Elke dag-
14.15-15.00 uur
18.30-19 00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11 30
13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur 3e klas
13 30-14 15 en 18.30-19 30 uur Kraamaf
deling 13.30-14.15 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatieientrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
Bioscoop Voorschoten
"Terug van de heksen-
c(Qudcl Lieuiut
29 april 1980
Honderd jaar geleden stond xn
de krant:
- De Russische minister van
Bxnnenlandsche Zakengraaf
Melikow, blijft voortgaan op
den weg van hervormingen,
beproevnde meer met zacht
heid dan met strengheid zijn
doel te bereiken. Zoo heeft hij
een onderzoek gelast van de
proces-stukken van hen. die
reeds veroordeeld waren, met
het doel om dien veroordeel
den. wier schuld niet vol
doende gebleken was of die
zich slechts aan geringe
staatkundige vergrijpen
hadden schuldig gemaakt,
vermindering of vrijstelling
van straf te verschaffen.
Thans heeft het "veiligheids-
comité" op zijn voorstel beslo
ten om vooral de belangen der
studenten te /jarte te nemen,
die verbannen of onder toe
zicht der politie gesteld zijn,
en te overwegen of zij weder
tot het hervatten hunner stu
diën kunnen worden toegela
ten. Deze maatregel wordt
bijzonder toegejuicht, daar
velen het er voor houden, dat
de nihilisten juist hierom on
der de studenten zooveel aan
hangers vinden, omdat de re
geering ui het verleden op on
verstandige wijze jegens hen
te werk is gegaan.
Vtjftig jaar geleden
- Voor den eersten keer heeft een
telefoongesprek plaats gehad
tusschen Londen en een rij
denden trein in Canada, die
meteen ftltUMd DOfl 100 KM.
per uur voortsnelde. Het ge
sprek werd gevoerd tusschen
den Europeeschen vice-presi
dent van de Canadian Natio
nal Railway en den president
der maatschappijdie zich in
den trein tusschen Montreal
en Quecbec bevond. De vice-
president verklaarde, dat hij
den ander hoorde alsof die in
aangrenzende kamer telefo
neerde Geruimen tijd was het
gesprek zeer goed. later deed
zich eenige storing voor en
werden Morseteekens ge
hoord. De proefneming werd
evenwel als zeer goed ge
slaagd beschouwd
- Een bandietenbende heeft tn
Kinsoet-sjeneen stad in het
noorden van de Chmeesche
provincie Kiangsi. een vree-
selijk bloedbad aangericht.
Duizenden hiqmwii, iiwnuwi
en kinderen werden gedood,
terwijl duizenden anderen als
gevangen werden meege
voerd. Voordat de met machi
negeweren gewapende ban
dieten de stad weer verlieten,
staken zij haar in brand. De
roovers dwongen de gevangen
den buit te dragen.