Drs. Boer kan het
niet alleen af
Rente op de Stenekening
nu verhoogd tot 9
Binnen enkele jaren brandw
Gereformeerden blijven
het Vredesberaad trouw
Contact Molukse-Nederlandse
kerken tijdrovend
Band met
de IKON
behouden
VRIJDAG 25 APRIL 1980
(Van c
redactie geestelijk leven)
LUNTEREN - Ondanks de kritiek
die men in gereformeerde kring
op de IKON (interkerkelijke om
roep) heeft, wil de synode van de
Gereformeerde Kerken in Ne
derland de band daarmee niet
verbreken. Dat werd gisteren, op
de laatste synodedag van dit
voorjaar, duidelijk, toen een aan
tal bezwaarschriften tegen het
IKON-beleid, ingediend door
plaatselijke kerken, werd afge
wezen. Het Friese Nijbeets wilde
zelfs een breuk.
Wel zullen de gereformeerde deel
nemers in het IKON-bestuur na
gaan hoe bepaalde uitzendingen
- waarop veel kritiek is gekomen
- zich verhouden tot de basisfor
mule van de Wereldraad van
Kerken, waarin de IKON toch
zijn uitgangspunt neemt.
"We behandelen in onze program
ma's meer dan duizend onder
werpen per jaar, Mag iemand dan
eens een steekje laten vallen?",
zei bestuurslid Felderhof van de
IKON naar aanleiding van kritiek
op bepaalde programma's.
Directeur drs. Greven stelde de sy
node voor de vraag wat de rol is
van een kerkelijke omroep in een
niet-kerkelijke maatschappij.
Geeft hij alleen pure inTormatie,
moet hij evangeliserend werken
of misschien vormend? En hóe
moet dat dan in een tijd waarin
mensen vaak niet meer het ver
mogen hebben om allerlei signa
len op te vangen?
Het "Kontakt Molukse en Nederlandse Kerken" in ons
land acht de aanstelling van een tweede man noodzake
lijk, vooral om de contacten in de verschillende plaat
sen te bevorderen.
In de persoon van drs. G. Boer te
Hoevelaken heeft de Hervormde
Kerk al enkele jaren een vrijge
stelde voor dit werk. Sinds kort
doet hij dat onder verantwoorde
lijkheid van het contactorgaan,
waarin behalve de Hervormde
Kerk ook de Gereformeerde
Kerken en de grootste Molukse
kerk zijn vertegenwoordigd. De
gereformeerden onderzoeken nu,
of zij voor die tweede functiona
ris kunnen zorgen.
Veel tijd
Maar deze en andere vragen kwa
men niet aan bod. Wel werd breed
gediscussieerd over de Christus
opvattingen zoals die in een be
paalde uitzending vorig jaar aan
de orde zijn geweest. Bestuurslid
ds. Helderman (gereformeerd)
herinnerde eraan dat de Christus
opvatting al negentien eeuwen
onderwerp van discussie is ge
weest, en dat nóg is. Ook binnen Voorzichtig
de kerken bestaat een- veelheid
van gedachten daarover. "Daar
mag men de IKON geen verwijt
van maken".
Ds. Boer heeft zijn handen al vol
aan de vijftien plaatsen waar con
tacten tussen Molukse en Ne
derlandse kerkelijke gemeenten
bestaan. Maar er zijn 63 plaatsen
in ons land met een Molukse
kerk. In het leggen van relaties
tussen beide gemeenten gaat veel
tijd zitten. Aan Nederlandse kant
is de voorbereiding nog het meest
tijdrovend, vooral omdat het niet
altijd eenvoudig is, Nederlandse
predikanten en kerkeraden over
hun gebrek aan tijd, informatie,
invoelingsvermogen en onzeker
heid tegenover vreemde zaken
heen te krijgen.
Boer kan maar dertig procent van
zijn tijd aan de plaatselijke rela
ties besteden. In het contact met
en de dienstverlening aan Mo
lukse kerken en individuele Mo-
lukkers gaat veertig procent zit
ten, vooral op het gebied van toe
rusting. Contacten met en tussen
landelijke instanties, zoals syno
des en andere kerkelijke orga
nen, en met de Molukse kerk op
Ambon vullen de rest van de tijd.
Een tweede functionaris zou het
plaatselijke werk meer accent
kunnen geven. Het gerefor
meerde synodebestuur heeft
voor de betekenis daarvan alle
begrip. Het vindt, dat met name
door plaatselijke contacten een
brug wordt gebouwd tussen de
Molukse en de Nederlandse sa
menleving en dat een beter ver
staan van elkaar een belangrij
ke bijdrage is aan de oplossing
van eikaars problemen.
Over vijf tot tien jaar zal het doel
ervan bereikt moeten zijn. "An
ders hoeft het niet meer", zegt
Boer, die na zijn universitaire
studie een jaar godsdienstleraar
in Utrecht was en vervolgens zes
jaar theologisch docent op Am-
bon. Hij was de eerste Nederlan
der na de soevereiniteitsover
dracht aan Indonesië die naar
Ambon reisde om er te werken en
te wonen.
Boer doceerde daar Nieuwe Tes
tament aan de predikantenoplei
ding, ging voor in kerkdiensten
en gaf kadercursussen door het
hele Molukse gebied. "Dat ik het
op Ambon heb gered, is mede te
danken aan het begrip en de be
leefdheid van de Molukkers".
Vóór zijn vertrek naar het eiland
had hij de waarschuwing gekre
gen, zich strikt aan zijn opdracht
te houden. Hij heeft er dan ook
geen zijpaden bewandeld.
Ook nu neemt hij de nodige voor
zichtigheid in acht. Een gevolg
van het feit dat in Molukse krin
gen niet gelijk wordt gedacht
over het RMS-ideaal (het streven
naar een vrije republiek). Over
dat ideaal wenst Boer wijselijk
niet te spreken. Voor zichzelf
niet, maar ook niet voor de men
sen hier met wie hij in contact
staat en voor de bewoners van de
Molukken.
Ds. Boer krijgt nog wel eens het
verwijt te horen dat hij in deze
i 15 van de 63 plaatsen met een Molukse kerk
functie is aangesteld pas na een
aantal Zuidmolukse acties in Ne
derland. De kerken zochten ech
ter al vóór die tijd iemand die zich
volledig voor het contact tussen
de Molukse en Nederlandse ker
ken wilde inzetten. Een jaar
kreeg Boer de tijd om de ver
trouwenscrisis uit te pluizen.
Inhaaloefeningen
Het knelpunt waarmee hij in zijn
werk voortdurend wordt gecon
fronteerd is, dat de Molukkers de
kerkmensen in Nederland meer
Nederlands dan christelijk vin
den. "De Nederlandse kerken
zijn te veel uitgegaan van een au
tomatische integratie. Terwijl ze
juist een rol moeten spelen in het
respecteren van elkaar en eikaars
identiteit. Ze hebben ook nooit
eens een gebaar gemaakt in de zin
van: wij wisten niet dat jullie zó
erg in de knel zaten. De kerken
moeten wat dat betreft een groot
aantal inhaaloefeningen doen.
We hebben te maken met een ou
de generatie van Ambon en een
jonge generatie van hier. De oude
laat zich aflossen. Zij beschou
wen zich als de eerste slachtoffers
van onze daden en onze opstel
ling van toen. Wij moeten ervoor
zorgen, dat de jonge generatie
niet met dat gevoel blijft voortle-
Dat er nu een positief minder-
heidsbeleid in Nederland wordt
gevoerd, vindt ds. Boer prima. Er
worden ook voor de Molukkers
voorzieningen getroffen. "Het
gevaar bestaat echter wel dat we
de zaak willen afkopen met fi
nanciële en maatschappelijke re
gelingen, zonder dat de houding
van de Nederlandse bevolking
wezenlijk verandert. En dat leidt
tot verharding".
Ds. Boer ervaart zijn functie als
"een zware baan". "Je zit voort
durend in een spanningsveld en
moet onmogelijke dingen klaar
stomen. Dat moet je gewoon niet
te lang doen, want dan hou je het
niet vol. Daarom ben ik blij.dat de
aanstelling van een tweede func
tionaris wordt overwogen".
Bedevaart. Op zaterdag 10 en
zondag 11 mei wordt vanuit
het bisdom Rotterdam een
bedevaart gehouden naar
"Maria s genade-oord" Ban-
neux-Notre Dame in de Bel
gische Ardennen. Men ver
trekt op zaterdag rond het
middaguur uit Noordwijk,
Leiden, Delft, Den Haag,
Gouda en Rotterdam. Pel
grims uit omliggende plaat
sen kunnen zich hierbij aan
sluiten.
De geestelijke leider van de be
devaart is ditmaal mgr. B. G.
Henning, voorzitter van het
Banneux-bestuur in het Rot
terdamse bisdom. Het thema
is: "Hier ben ik: gij hebt mij
geroepen".
Zuster Theodora, Haagweg 49
Leiden, telefoon 071-310415,
en mevrouw Wassing, Groe-
nestein 4 Hazerswoude, tele
foon 01714-2612, kunnen na
dere inlichtingen geven.
Latijnse liturgie. Voor de af
deling Leiden en omstreken
van de Vereniging voor La
tijnse Liturgie spreekt drs. V.
Ch. Ravensloot zondagmid
dag om 2 uur in Dorpsstraat
46 Zoeterwoude oven "La
tijnse liturgie en bovenna
tuurlijk besef'. Hij zal zijn
voordracht toelichten met
muziekvoorbeelden.
Naar Taize. Vanuit het
rooms-katholieke dekenaat
Leiden wordt dit jaar op
nieuw een reis naar en door
Frankrijk gemaakt met de oe
cumenische kloosterge
meenschap in Taizé als
hoofddoel. Men moet ten
minste 17 jaar zijn. Het ver
trek is op 29 juli en men komt
op 13 augustus in ons land te
rug. De groep zal ongeveer
twintig deelnemers groot
kunnen zijn.
Voor meer inlichtingen kunnen
belangstellenden terecht bij
de pastorale werker voor jon
geren Ben Juffermans, deke
naal service-centrum voor
jongeren. Plantage 18 Leiden,
telefoon 071-131102.
Afscheid. Ds. E. J. Nijhuis te
Breda gaat met emeritaat
(pensioen). Zondag neemt hij
afscheid van de gereformeer
de kerk aldaar. Van 1950 tot
1954 werkte hij in Valken
burg (ZH).
Beroepingswerk. Hervorm
de Kerk: aangenomen naar
Leimuiden P. Schalk (docent
godsdienst aan het chr. ly
ceum te Delft) Rijswijk (ZH).
Gereformeerde Kerken: be
roepen te Amsterdam-Noord
J. Bezemer Ter Aar.
"Youth for Christ". De Ne
derlandse vereniging tot in
tegratie van homoseksualiteit
COC komt in een pas ver
schenen brochure tot de
conclusie dat het evangelisa
tiewerk van de interkerkelij
ke jeugdbeweging "Youth for
Christ" schade toebrengt aan
de ontwikkeling van jonge
ren. Dat blijkt uit haar hou
ding ten opzichte van de ho
mofilie "De organisatie zelf
weigert een standpunt in te
nemen, maar in haar 120 kof
fiebars wordt een klimaat ge
schapen waarin homofiele
jongeren onder druk staan
om hun gerichtheid te veran
deren. Ze worden overgele
verd aan een uitzichtloze
strijd tegen hun eigen gevoe
lens". Aldus het COC.
De vereniging verwijt "Youth
for Christ" ook, dat ze de laat
ste ontwikkelingen in de pro
testantse kerken ten aanzien
van de homofilie negeert. De
brochure roept de kerken op,
"Youth for Christ" tot andere
gedachten te brengen.
De 34-jarige ds. Boer hoopt, dat hij
zijn functie binnen afzienbare
tijd niet meer hoeft uit te oefenen.
LUNTEREN - Met opmerkelijke
eensgezindheid heeft de synode
van de Gereformeerde Kerken
precies het tegenovergestelde
gedaan van wat aan de kant van
het Interkerkelijk Vredesbe
raad (IKV) werd gevreesd: in
plaats van de relatie met het
IKV, hoe dan ook, losser te ma
ken, haalde de synode de banden
aan. Zonder één enkele tegen
stem erkende de synode haar
verantwoordelijkheid voor het
ontstaan van het IKV en sprak
zij uit dat het Vredesberaad een
belangrijke poging doet om wat
de synode zelf heeft gezegd over
de kernbewapening in de prak
tijk bespreekbaar te maken.
De verwarring in gereformeerde
kring rond het IKV begon toen de
synode in maart besloot de relatie
met het IKV aan een onderzoek te
onderwerpen.
Omdat dit voorstel de steun kreeg
van synodeleden die moeite heb
ben met de IKV-campagne "Help
de kernwapens de wereld uit, om
te beginnen uit Nederland", rees
het vermoeden dat de gerefor
meerden als eerste van de negen
lid-kerken de band met het be
raad losser wilden maken.
De uitkomst van het onderzoek van
de commissie-Plomp versterkte
nog die vrees. Deze commissie
opende de weg naar relaties met
andere groepen op het terrein van
oorlog en vrede, zoals de anti-
IKV-groep "Shalom". Aan de ei
gen verantwoordelijkheid voor
het ontstaan van het IKV ging de
commissie min of meer voorbij,
terwijl over het werk van het
Vredesberaad alleen maar koel
tjes werd opgemerkt dat het de
aandacht van de kerken verdient.
Het IKV en verwante groepen
reageerden dan ook verontrust.
De synode bleek gisteren slechts
een verheldering van de relatie
met het IKV te willen. Ze stak de
beweging zelfs een hart onder de
Een commissie uit de synode ge
noemd naar rapporteur ds. Firet
uit Alkmaar, was erin geslaagd
een voorstel op tafel te leggen
waarin ook de commissie-Plomp
en de betrokken werkgroepen
(deputaatschappen) zich konden
vinden.
De verantwoordelijkheid voor het
IKV wordt daarin volledig er
kend. Voor de uitspraken van het
Vredesberaad geldt die verant-
wooordelijkheid niet, omdat het
spreken van de kerk is voorbe
houden aan de synode zelf.
De synode besloot, de campagne
tegen de kernwapens in de ker
ken aan de orde te stellen, tegen
de achtergrond van haar eigen
uitspraak over de demonie van de
kernwapens. Terwille van de
duidelijkheid worden de werk
groepen voor de bestudering van
het oorlogsvraagstuk en voor de
begeleiding van de gereformeer
de deelnemers in het IKV gebun
deld.
Contact met andere vredesgroepen
wordt niet uitgesloten, maar die
moeten dan wel hetzelfde beogen
als de synode ten aanzien van het
oorlogsvraagstuk heeft uitge
sproken.
LEIDEN (GPD) LEIDEN - In Engeland verwacht men
binnen enkele jaren een „brandwonden-pil" op de
markt te kunnen brengen, zo meldt de Stichting Bio-We-
tenschappen en Maatschappij.
Het gaat om een vaccin dat snel bescherming kan bieden tegen bacteriën
die bij brandwonden infecties knnnen veroorzaken. Volgens de Neder
landse brandwonden-specialist, dr. R. P. Hermans (werkzaam in het
Rode Kruïsziekenhnis Beverwijkis het echter twijfelachtig of hier spra
ke is van een doorbraak in de behandeling van brandwonden.
weerstand tegen infecties nau
welijks aanwezig is.
„Van een echte doorbraak kan bij
zo'n brandwonden-pil niet ge
sproken worden", zegt dr. Her
mans uit Beverwijk. Hij wijst er
op dat vaccins tegen infecties bij
verbrandingen ook nu al worden
toegepast. Dat hiervoor een pil
wordt ontwikkeld is inderdaad
nieuw. Maar het is zeer de vraag
hoe effectief zo'n algemeen vac
cin kan zijn. Vele bacteriën heb
ben per ziekenhuis net een iets
ander uiterlijk, zodat je steeds
andere antistoffen nodig hebt om
hen aan te pakken. Dat betekent
dus ook: steeds andere vaccins.
Dr. Hermans vindt zo'n brand
wonden-pil wel een aardige
vondst, maar minstens zo noe
menswaardig vindt hij het aan
pakken van de „kleinere" ver
brandingen, zoals dat o.a. in de
drie Nederlandse Brandwonden
centra gebeurt (naast Beverwijk
ook in Groningen en Rotter
dam).
In deze drie brandwondencentra
zijn de laatste jaren aanzienlijke
i geboekt, mede dankzij
de toepassing van huidtransplan
taties en de mogelijkheid huid te
bewaren in de zogenaamde huid-
bank. Het betreft vooral de be
handeling van „keuken- en cam
pingverbrandingen". De laatste
jaren eisen heet-water-verbran
dingen bij kinderën een steeds
groter aandeel in het aantal
brandwondenslachtoffers op. De
successen die men bij de behan
deling van deze „kleinere" ver
brandingen dankzij de huid
transplantaties heeft behaald,
kunnen volgens dr. Hermans met
meer recht een doorbraak ge
noemd worden dan de brand-
wonden-pil die zijn verdienste
nog moet bewijzen.
Een groot deel van de sterfgevallen
bij verbranding is eerder te wij
ten aan de bijkomende infecties
dan aan de verbranding zelf. In
fecties worden veroorzaakt door
verschillende ziekteverwekkers,
o.a. bacteriën. Er bestaan wel an
tibiotica (bacterie-doders), maar
sommige bacteriën zijn in staat
daartegen een weerstand te ont
wikkelen. Men spreekt dan van
resistentie van ziekteverwek
kers, een probleem dat de laatste
jaren steeds ernstiger wordt o.a.
in ziekenhuizen.
Ook bij brandwonden treedt dit
probleem op. Vooral de bacterie
pseudomonas weet in talrijke
vermommingen de antibiotica te
misleiden. Daarom maakt men
tegenwoordig steeds meer ge
bruik van een andere methode
om de ziekteverwekkers aan te
pakken, namelijk vaccinatie.
Bij vaccinatie worden gedode of
onschadelijk gemaakte ziekte-
ADVERTENTIE
Suzuki ST 80 bestel,
de ruime 5-deurs, compacte, vlotte
deur-tot-deur-besteller (2 schuif
deuren, grote achterklep) met zuinige
4-cilinder motor, grote vlakke laad
vloer (i.72m x 1 25m) en veel extra's
f 7 500,-- excl BTW 9 850.—
incl BTW) 12 maanden garantie
SUZUKI
VALKENBURG, Automobielbedrijf
A R.I.S. B.V., Voorschoterweg 51,
071-766559
Valkenburg Z.H
verwekkers (of hun schadelijke
produkten) ingespoten. Het li
chaam reageert op deze onge
vaarlijke „schijnaanval" met de
aanmaak van antistoffen. Deze
antistoffen vormen het eigen
verdedigingswapen van het li
chaam. Zij hechten zich specifiek
één èèn bepaalde vreemde stof en
maken deze zo onwerkzaam. Bij
een aanval van levende ziekte
verwekkers ligt het afweerge
schut dan al te wachten.
Dr. Jones in Birmingham begon in
1972 een vaccin tegen de pseu-
domonas-bacterie te ontwikke
len. Hij is erin geslaagd een snel
werkend vaccin te maken voor
ernstig verbrande patiënten, dat
volgens een bericht in het Engel
se blad New Scientist beter werkt
dan de bestaande antibiotica-be
handeling. Met name voor pseu
domonas, die veel in brandwon
den voorkomt en gemakkelijk re
sistent wordt, zou dit een belang
rijke verbetering zijn. Momenteel
werkt hij eraan dit vaccin in te
brengen.
Meer toepassingen
Jones denkt aan nog meer toepas
singen dan alleen aan het helpen
van patiënten na verbranding.
Brandweermensen, piloten of
arbeiders in brandgevaarlijke si
tuaties zouden het vooraf kunnen
innemen. Ook wordt gedacht aan
toepassingen bij patiënten .die
een zware operatie achter de rug
hebben. Na een transplantatie
bijvoorbeeld, is de natuurlijke
weerstand van de patient vaak
verminderd, waardoor infectie
gevaar groot is. Hetzelfde geldt
voor leukemie-patienten die een
therapie met chemische stoffen
ondergaan. Ook denkt men aan
toepassingen in ontwikkelings
landen waar volwassenen en
kinderen door ondervoeding zo
zijn verzwakt dat hun natuurlijke
ADVERTENTIE
Met ingang van 25 april 1980 heeft post
giro en rijkspostspaarbank het rentepercentage
van de Sterrekening verhoogd.
ledereen met een post- of gemeentegiro
rekening kan op heel eenvoudige wijze sparen op
onze girospaarrekening met de hoogste rente
vergoeding: de Sterrekening. Het nummer van
de Sterrekening is hetzelfde als dat van uw giro
rekening. Hettegoed blijft altijd direct opvraagbaar.
Bij opname wordt echter 2% van het
opgenomen bedrag in mindering van uw tegoed
gebracht.
Via deze bon kunt u nadere informatie thuisgestuurd kri|gen
over de Sterrekening.
Naam:
Postcode/Plaats:
Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar
Administratiekantoor postgiroenri|kspostspaarbank,Weesperzi|de 190.
1097 DZ Amsterdam.
LED-17
postgiro en
Vftj rijkspostspaarbank