m Zo ziet smaak eruit. Minister Gardeniers reikt P. C. Hooftprijs uit aan Verhoeven Programma over - kerk en emancipatie tgegeücht programma] „Zonder hit kunnen wij niet leven" DINSDAG 15 APRIL 1980 PAGINA 5 In de televisie-actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO wordt vanavond aandacht geschonken aan de beslissing, die de Raad van Beheer van de NOS dan waarschijnlijk heeft genomen over, al dan niet uitzenden van de gedramatiseerde documentaire "De dood van een prinses". Zoals bekend heeft de Arabische wereld tegen het uitzenden van deze documentaire protesten laten horen. De KRO heeft onder meer een interview met de maker van de film, de Engelsman Anthony Thomas. Brandpunt besteedt voorts aandacht aan de opvangcafé's voor ver slaafden in Amsterdam. Die zijn ongeveer een jaar geleden inge steld en de toen gestelde termijn van het voortbestaan loopt nu bijna af. (Nederland 1.2130 uur). Het televisieprogramma Denk-Beeld.dat de NOS vanavond uit zendt gaat over Republikeinen in Nederland. Het plan voor dit programma bestond al lang voordat koningin Juliana bekend maakte, dat zij op 30 april zou aftreden. In Denk-Beeld wordt eerst een korte historische schets gegeven van machthebbers in Nederland, daarna volgt een gesprek op slot Loe- vestein. Op dit Slot werden strijders tegen het erfelijk leiderschap gevangen gehouden. (Nederland ljNOSl 22.10 uur.) RADIO HOOR HA AKI - vara. Morgenochtend om 09.50 uur via HOOR2. Deze uitzending van dit feministische vrouwenprogramma is geheel gewijd aan het gynaecologentribunaal dat onlangs werd georganiseerd. Vrouwen vertellen over hun ervaringen met vrouwenartsen. ORKESTPALET - NCRV. Morgenochtend om VARA uur via Hilversum 4. In 1776 schreef Mozart een van zijn mooiste diverti- menti voor orkest. Het staat in D en heeft het KV-nummer 251Het werk heeft als bezetting solo-hobo. twee hoornsenstrijkers.Zoals bij bijna alle divertimenti zijn er zes delen. HILVERSUM I NOS: leder heel uur nws. AVRO: 18.11 Radiojourn. 18.25 Toppers van toen. 19.02 (S) Natafelen. 20.03 (S) Voorjaarsbloemen, operettemuz. 20.30 (S) Van Broadway tot Carre. 21.02 De verdwenen koning, hoor spel (3). 21.42 Lichte grammofoon- muz. 22.02 Sportpanorama. NOS: 23.02 (S) Met het oog op morgen. VARA 0.02 (S) Elpee tuin. 1.02 Groot licht 5.02 (S) Truck. HILVERSUM II KRO: 18.10 Verkenning. 18.20 HUM. VERBOND. Na vijven en zessen. 18.50 P.P: Uitz.van de BP. 19.00 Kerk in meervoud. 20.00 (S) Liede- renrecital. 21.15 Spektakel. 22.20 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Zin in muz. 23.30 (S) Muz. op het spel (73). 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: Ieder heel uur nws. 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade. VARA 19.02 (S) Pop- donde~--* 22.02 (S) Elpee tuin. WOENSDAG 16 APRIL HILVERSUM I VOO: 7.03 (S) Ook goeie morgen. 9.03 (S) Muziek terwijl u werkt 10.02 (S) Kletskop. VPRO: 10.45 Villa- Vpro. 13.03 Welingelichte kringen. 13.30 Een klap op je kop. EO: 14.20 (S) Radio-Kleuterkrant. 14.45 (S) Open huis. 16.02 (S) EO-Metterdaad. 16.15 (S) Licht en uitzicht. 16.55 (S) HILVERSUM II VARA 7.00 Nws. 7.10 Uchtend- gymn. 7.20 De Wekkerradio (7.30, 8.00, 8.30 Nws.) 9.00 Gymn. vd vrouw. 9.10 Waterst NOS: 9.15 Werkbank. VARA 9.25 De vooruit gang. 9.50 Hoor Haar! 11.10 Neder landse schoolradio. 11.30 Dedems- vaart Centraal. O VERHEI DS- VOORL.: 12.16 Tekst en uitleg. VA RA 12.26 Meded. t b v land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Dingen van de dag. 13.00 Nws. 13.11 De- demsvaart Centraal (vervolg) 13.30 Oude schoolliedjes. 13.50 Kinderen een kwartje? 14.30 Leeftijd-genoeg. 15.30 Operette. 16.00 De Pletmachi- ne, hoorspelserie. 16.40 Lichte grammofoonmuz. 17.00 (S) Een blok Nederlands. 17.24 Mededelingen, SOS- en politieber. 17 30 Nws. 17.36 Dingen van de dag. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Des Engels. 9.03 (S) Van negen tot twaalf. 12.03 (S) De Noen Show 14 03 (S) De Theo Stok kink Show. 17.03 (S) Stampij van Hanneke Kappen. HILVERSUM IV NCRV: 7.00 Nws. 7.02 (S) Het leven de woord. 7.ld (S) Preludium. 8.30 (S) Musica Sacra. 9.00 Nws. 9 02 (S) Uit de kunst. 9.15 (S) Onder de hoog- tezon. 10.00 (S) Orkestpalet. 12.00 Nwi. 12.02 (S) Tafelmuz. 12.02 Pia- nowerken uit de Romantiek. 12 30 Twee exotische concerten. 13.30 Platennieuws. 13.55 Zojuist ver schenen. 14.00 Nws. 14.02 (S)Orphee aux enfers, opera van Offenbach. 16.55-17.00 Kunst- en vliegwerk. DUITSE TV DINSDAG 15 APRIL DUITSLAND I (Reg. progr. NDR: Mike Andros, Reporter der Grossstadt, tv-serie. 18.30 Actual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Mike Andros, Reporter der Grossstadr, tv-serie. 19.25 Reg. ma- gaz. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.00 Sebastiano, misdaadverhaal. 18.30 Intermezzo. 18.40 Holmes en Yoyo, tv-serie. 19.15 Actual. 19.45 Weer- ber.). 20.00 Journ. 20.15 Licht progr. 21.00 Report. 21.45 Delvecchio, tv- serie. 22.30 Actual. 23.00 Muz. progr. 23.45 Journ. DUITSLAND II 18.20 Tekenfilm. 18.40 Tekenfilmse rie. 19.00 Journ. 19.30 Stadt in Angst (Bad Day at Black Rock), speelfilm. Aansl.: Filmtips, 21.00 Actual. 21.20 Report. 22.00 Filmrubriek. 22.45 Re genbogen, muz. toneelstuk. 0.10 DUITSLAND III WDR 18.00 Kleterprogr. 18.30 Cursus wis kunde. 19.00 Markt. 19.45 Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 Galerie. 21.00 Momente. 21.15 Sportprogr. 21.45 Documentaire film. 22.30 Medisch magaz. 23.00 Journ. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Kleuter- progr. 18.30 Open School. 19.00 Kor te komische film. 19.05 Inform, progr. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Muz. progr. 21.05 Do cumentaire. 21.55 Spelprogr. 22.20 Klass. muz. 23.20 Journ. NET II Van 18.00 tot 20.10: Zie Net I. 20.10 Dierenprogr. 20.40 Paradijsvogels, tv-serie. 21.35 Verzekering op de dood (Double Indemnity), speel film. NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort voor Joegoslaven en Italianen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Ronduit: magazine voor jongeren (EO) 19.30 - Het ontstaan van de wereld, tv-serie (EO) 20.10 - Geestelijke liederen (EO) 20.35 - Zomaar een vrouw, serie gesprekken (EO) 20.50 - Tijdsein (EO) 21.24 - Tenslotte (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Denk-beeld: beeld: gespreksprogramma (NOS) 23.05 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Kleding, 2e cyclus, les 3 (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Sinbad de zeeman, tekenfilmserie (KRO) 19.25 - De Muppet-show (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Buddenbrooks, tv-serie (Slot) (KRO) 21.30 - Brandpunt (KRO) 22.05 - Drie hoog achter, tv-serie (KRO) 22.30 - Wat bezielt ze, documentaire (KRO-RKK) 23.20 - Journaal (NOS) ADVERTENTIE Vanavond op KRO-televisie HILVERSUM (GPD) - Tijdens het bezoek dat paus Johan nes Paulus II verleden jaar aan Amerika bracht, moest hij ook een toespraak aanhoren van een zekere zuster Kane. Deze Thérèsa Kane, voorzitter van een organisatie die het grootste deel van de ongeveer 120.000 reli gieuze vrouwen in de VS verte genwoordigt, sprak in het bijzijn van de Heilige Vader over het feit dat het nu toch weieens tijd wordt dat ook vrouwen een pries terambt binnen de rooms-katho- lieke kerk kunnen bekleden. Over deze zuster Kane en over de ideeën die zij toen uitsprak, maakte André Truyman een tv- documentaire die de KRO Van avond op Nederland 2 om 2230 uur onder de titel „Wat bezielt ze?" op het scherm brengt. De paus was duidelijk niet zo inge nomen met de woorden van zus ter Kane, gezien de beelden die tijdens die toespraak werden gemaakt. Johannes Paulus II keek wat zorgelijk in de richting van de grond met een wat niet- begrijpende blik in de ogen. Dit in tegenstelling tot de overgrote meerderheid van de rest van de toehoorders, die de speech van zuster Kane met geestdriftig ap plaus ontving. In de film van Truyman komen ver schillende denkbeelden over de opmerkingen van Thérèsa Kane naar voren. Zij zelf komt natuur lijk ook aan het woord. Het is ove rigens voor het eerst na het „inci dent" dat zij de pérs te woord stond. Maar ook zuster Irene Kraus vertélt haar visie. Zij ver tegenwoordigt die groep die zich behoudend opstelt, terwijl de ex- non Dolly Pommereau haar standpunt vertelt en zuster Traxler dat van de progressieve religieuzen naar voren brengt. Deze laatste zuster meent dat door sommige opvattingen binnen de katholieke kerk er een ver vreemding met de mensen is ont staan en houdt zich nu bezig met de leiding over een groep reli gieuzen die onderwerpen als ge- vangenenbegeleiding en anti wapenwedloop tot haar werk be schouwt. Zuster Traxler heeft zo haar eigen opvattingen over het werken vanuit het geloof in Jezus en blijft het liefst op een prakti sche manier bezig. Aan het be zoek van de paus heeft ze zich geërgerd. „Toen de paus hier in Chigaco' kwam, heeft men tien duizenden dollars" uitgegeven voor de ontvangst. En toen hij op dat platform stond, zei hij ons dat we vooral aan de armen moesten denken. Dat is zo met elkaar in tegenspraak". Irene Kraus houdt er wat minder progressieve ideeën op na. Over de mogelijkheid van vrouwen in het priesterambt: „Ikzelf heb daar geen behoefte aan, maar er zijn inderdaad vrouwen die dat willen. Maar ik denk datje de za ken niet moet overhaasten, om dat ik vind dat een heleboel ka tholieken er nog niet aan toe zijn. Vooral ouderen zullen het er erg moeilijk mee hebben en die groep kan je zeker niet vergeten, die is ook lid van de kerk". Uit de documentaire blijkt duide lijk dat de denkbeelden van zus ter Thérèsa Kane zeker geen op vliegingen zijn geweest. Haar op treden is voor velen een stimu lans geweest om zich ook te bui gen over dè vraag of het niet wen selijk is dat ook vrouwen het priesterambt gaan bekleden. Zuster Kane zegt: „Na mijn toe spraak ben ik zeer gesterkt dooi de vele positieve reacties die ik van zowel mannen als vrouwen heb gekregen. Ik wil graag een dialoog met de paus over dit on derwerp, maar de Heilige Vader heeft tot nu toe niet gerea geerd". Thèrésa Kane reisde zelfs naar Ro me af om te proberen een gesprek met de paus te krijgen. Het mocht niet baten, hetgeen Truyman tot de opmerking brengt: „Volgens mij zijn ze er in Rome erg verle gen mee". Pee Wee en The Specials: DEN BOSCH (GPD) - Cor nells Verhoeven, de cul tuurfilosoof die een grott aantal boeken heeft giste ren de hoogste literaire onderscheiding van ons land, de P. C. Hooftprijs ontvangen. Minister Gar deniers van CRM hing Verhoeven gistermiddag de penning om, in de aula van het Jeroen Bosch college, de school waaraan de schrijver als docent klassieke talen al bijna 25 jaar is verbonden. De jury die de minister moest advi- seren over de toekenning van de prijs voor 1978, besloot een stemmig de 51-jarige Cornelis Verhoeven voor te dragen. „Vanwege zijn uitzonderlijke verdiensten op hét gebied van de cultuurfilosofie en met name de persoonlijke verwoording van zijn strijd tegéft de verstarring irn de samenleving, geboekstaafd in een voortdurende stroom van werken". Drs. Wam de Moor, voorzitter van de jury, las het jury-rapport voor, wordt gezegd: „Waar verbazing omtrent hét rhènsélijk handelen bij de meeste essayisten in onze naoorlogse Tfteratuur de vorm van verbijstering heeft aange nomen, wordt Verhoeven vooral gedreven door de verwondering. In „De symboliek van de sluier" (1961) vergelijkt hij de werking van het masker met die van de sluier en zegt: „Het masker leidt de aandacht af van wat het verbergt en' verbergt het daardoor dubbel; de sluier daarentegen houdt de aandacht de leven te begrijpen. Een begrij pen dat steeds verwonderd tasten blijft, om de onbegrijpelijkheid die het wezen der dingen is Kunst, literatuur, staat in deze tijd voor onzekerheid. Maar ik meen dat er een grote mate van afzondering en een grote mate van moed ook, voor nodig is om dat zichtbaar te maken U, meneer Verhoeven, bent een van de weinige vertegenwoordigers van een beschouwelijke litera tuur in ons land In het oor deel van de jury is het integere en kwetsbare beschouwende schrijven dat nadenken is, eer bewezen en een verdiénde plaats gegeven in het gevarieerde beeld van onze letteren". Dankwoord HILVERSUM (GPD) - Kijk, voor ons hoeft het allemaal niet zo no dig. Onze band bestaat uit men sen die het eigenlijk leuker vin-, den om met muziek bezig te zijn dan met zaken. Het is wel belang rijk om een hit te krijgen, daarom ook deze elpee-Poespas. Je kunt niet zonder." Dat zegt een lid van de groep Pee Wee en The Spe cials, die afgelopen maand de eerste elpee op de markt bracht. In de twee jaar dat de acht man sterke groep bestaat, is er niet veel aandacht besteed aan het produceren van" hitmuziek. Een single en een elpee vormen het eriige op groeven vastgelegde werk. Bekendheid heeft de groep gekre gen door dikwijls op te treden in het VPRO radioprogramma De Suite. Als huisorkest van de VPRO zijn ze bijna wekelijks op vrijdagavond te horen, wat tot gevolg heeft dat de groep bij een Coimelis Verhoeven bedankt mini aan hem heeft uitgereikt. vast op wat hij omhult en onthult het daardoor Het harde mas ker verhardt de blik, de sluier verdedigt die. Hierdoor ontstaan twee geheel verschillende wijzen van zien, beschouwen en denken; de ontsluierende en de ontmas kerende. Sluiers tilt men op, voorzichtig, en laat ze waar ze zijn. Maskers rukt men af, ruw, en werpt ze weg!" „Niet alleen in zijn eerste boeken, maar ook in de 18 die erop zijn gevolgd, heeft Verhoeven duide lijk de voorkeur gegeven aan ont- Gardeniers, nadat zij de St sluiering boven ontmaskering. Daarmee lijkt ons zijn positie te midden van derheeste essayisten als die van een eenling.voor een groot deel bepaald". Ook stelt het juryrapport: „Ver hoeven zet ons aan het denken óver de betékenis van de cont emplatie, de werkzame, .passivi teit. En dat in een maatschappij die óp prestatie is gericht en voor het voeren van actie een bonus uitreikt Zijn beschouwingen vinden hun .uitgangspunt steeds in de verwondering die voor hem voor Letterkunde (P.C Hooftprijs) het huis is waarin de wijsbegeerte thuishoort en die hij wil wekken, zoals de door hem bewonderde Socrates die wekte Met name zijn hoofdstukken tegen het ge weld behoren tot het belangrijk- I ste wat Verhoeven heeft geschre ven. Zij zijn een zeer consequent betoog tegen alle vormen van geweld en dulden geen erken ning van welk soort geweld ook". Mevrouw Gardeniers noemde Cor nelis Verhoeven „de filosoof die denkt en schrijft om het vloeien- De auteur zelf boog zich in zijn dankwoord over de betekenis van het essay. „Een essay is let terlijk niet meer dan een poging. Het wezenlijke van een essay is, dat zij kan mislukken en tot in het oneindige kan worden hervat. Het resultaat lijkt geen recht streeks verband te houden met de poging. De bekroning met de ze prijs voor mijn essays is het pogen, het zoeken, het proberen, belonen, ook als de essayist nooit iets heeft gevonden, nooit is ge slaagd. Zoiets lijkt alleen moge lijk in de literatuur. Tenminste, ik kan mij niet heugen dat ooit een chemicus een hoge prijs heeft toegekend gekregen voor zijn nimmer slagende pogingen lood in goud te veranderen. Ik wil dank zeggen voor de door mij zeer gewaardeerde onderschei ding, de penning en de pennin gen en dank zeggen aan de leden van de jury die mijn pogingen genoeg waardeerden om ze te honoreren". groter publiek bekend is gewor den. Samen met Wim T. Schippers (schrijver van onder andere Wal- dolala) als "Harko Wind" beslo ten de Pee Wee's, voor de grap, een apart project te maken voor de radio. Ze maakten pèrsiflages op buitenlandse hits. Zanger Kees Klaassen: "Veel men sen vonden dat erg grappig en het was ook erg leuk om te doen. Het is echt belachelijk om "In the na vy" met "Bij de marine" te verta len of "I'll never be clever" met "Ik zal nooit handig zijn" en "Some Girls will, some', girls won't" met "Sommige meisjes willen, sommige niet". Die verta lingen waren bedoeld om de lul ligheid van de buitenlandse hits door te prikken. Door tijdgebrek is het momenteel in het slop ge raakt. Ik denk niet dat we er ver der mee gaan, maar het was als eenmalige grap' De leden van de groep Pee Wee en The Specials met de nieuwe el pee. De muziek die de groep speelt, doet denken aan de tijd dat meisjes met petticoats, platte schoentjes en witte sokjes liepen, alsof ze zo uit een "Alice in Wonder- land"-boek waren gestapt, en dat jongens met brilcreamhaar en te korte broekspijpen liepen. Het is uit de jaren '50. Het is geen vervelende muziek, die Pee Wee en The Specials maken, tenminste als je er niet een hele avond naar moet luisteren. Lek kere entertainment om met een glas mineraalwater bij de gaska chel te zitten, met oubollige ge dachten de oudbollige verhalen over "the good old days" van je ouders. Kees: "Zonder hit kunnen we niet leven. We verdienen J 125 per week, per persoon. Daar moeten ook groepsleden die kinderen hebben van rond zien te komen. Op twee na zijn we allemaal pro fessioneel bpzig". Zelfs als de elpee een flop wordt, is groep toch nog werk. Vijf leden doen mee aan een nieuw project van Bram Veimeulen. een soort poplheater dat "Toekomst" heet en in het kader van het Holland Festival is gemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5