Kerk moet positie kiezen "Warme bakker" wacht een zonnige toekomst SB Voerstreek: Naar een tweede Noord-lerland Ds. Boerma over Wereld-Zendingsconferentie DONDERDAG 10 APRIL 1980 PAGINA 15 ICOOTHIBU De Gaay Fortman: kritiek CNV op CDA is juist UTRECHT - "Ik kan me zeer goed voorstellen dat de leden van de Christelijke Vakbe weging zeggen: er is een dui delijke vervreemding tussen ons en de enige grote christe lijke partij". Dit zegt prof. mr. W.F. De Gaay Fortman, lid #van de eerste kamer voor het CDA' en oud-minister van binnenlandse zaken, in een interview met de gids, het blad van de CNV. 'De CNV-ers hebben die ver vreemding duidelijk niet ge wild. Daar zal het CDA aan moeten werken. Het overleg met de christelijke vakbewe ging zal een reële inhoud moeten hebben", aldus de se nator. Volgens hem herkennen de CNV-ers zich niet of nauwe lijks in het optreden van het CDA in de Tweede Kamer, omdat er in regeringscombi naties met de liberalen iets ontbreekt. "Sociaal gezien doen ze dingen die niet eens zo gek zijn, maar wat zo'n combinatie te kort komt is de kritische beschouwing van de maatschappij. Men vergeet dat je telkens weer moet pro beren leemten op te sporen, omdat bij welke regeling dan ook, hoe goed die ook is, men sen tussen de wal en het schip vallen". "Ik denk, dat de leden van het CNV zuiver aanvoelen, dat de uitgangspunten van CDA en CNV wel dezelfde zijn, maar dat de volksvertegenwoordi gers ergens anders uitkomen dan de CNV-ers vinden dat ze moeten. Ik vind dat het CDA moet proberen de mensen die samen met de christelijke [vakbeweging ontevreden zijn ben plaats te geven. Men zal pe ontevreden vakbonds mensen het idee moeten ge- rven dat er werkelijk met hen gesproken wordt". In de showrooms van Ico/Athibu kijkt u uw ogen uit. Want daar vindt u een wereld aan keukens met het accent op luxueus funktioneel. Helemaal van deze tijd. En nog betaalbaar ook. Kompleet met alle denkbare inbouwapparatuur en tegels voor vloer en wand. Ico/Athibu adviseert Begeleidt. En ontwerpt in eigen studio uw keuken naar maat. Rekening houdend met uw wensen en budget. Welkom in onze showrooms: dinsdag t/m vrijdag 9-5 uur, donderdag avond 7-9 uur, zaterdag 9.30-13.30 uur of na afspraak ook 's avonds. Hoge Rijndijk 25,2313 KG Leiden. Tel.: 071-141741 HUIZEN - Er zal weer een lawine aan paperassen op tafel komen bij de Wereld Zendingsconferentie, die in de maand mei in Melbourne wordt gehouden. En na afloop van deze bijeenkomst, uitgaande van de Wereldraad van Kerken, zal de papierstapel alleen nog maar dikker zijn geworden door allerlei meningen en analyses ten aanzien van de zending. Zo gaat dat op een dergelijke confe rentie, waaraan zal worden deel genomen door zo'n 500 verte genwoordigers van kerken en zendingsgroepen. Toch gaat do minee Coen Boerma uit Huizen vol goede moed naar Australië. Hij is juist erg optimistisch over dit twaalf dagen durende evene ment. „Een van de dingen die ik zie, is dat je door dit hele gebeuren ontdekt dat het evangelie niet uit woor den bestaat, maar iets feitelijks tussen de mensen is. En datje iets van die authenticiteit van Jezus op het spoor komt. Wij hebben Hem, denk ik, helemaal ingepakt in onze kerkgeschiedenis en een hele lading misverstanden er omheen gebouwd". Dit is een zaak die ds. Boerma nogal erg aanspreekt en aanleiding was tot het schrijven van een boekje, getiteld „Kan ook een rijke zalig worden?", dat ook in het Engels verscheen. De gereformeerde predikant uit Huizen stelde zich daarbij de vraag: hoe waren de verhoudingen tussen rijk en arm in de eerste kerk. „Ik ontdekte een gemeenschap van mensen die risico's durfden te nemen en barrières hebben doorbroken, die in die tijd net zo hard zijn ge weest als de barrières die nu be staan". Rijk en arm Het vraagstuk van rijk en arm zal ook nu weer aan de orde komen en dat is weer een onderwerp, dat „Kerk en Samenleving" raakt. Een zaak waar ds. Boerma zich altijd intensief mee bezig heeft gehouden. Dat zal aanleiding zijn geweest voor de Wereldraad van Kerken om de Huizense predi kant toe te voegen aan de Neder landse commissie, die voor deze wereldzendingsconferentie is uitgenodigd. „Maar het heeft me wel verrast", al dus ds. Boerma, die nu driejaar in Huizen woont. Hij is al sinds 1957 gereformeerde predikant, was daarvoor tijdelijk legerpredikant, deed evangelisatiewerk namens zijn kerk in het Rotterdamse Ka- tendrecht, was in de beginjaren stafmedewerker bij de televisie van het IKOR (nu IKÓN) en ver richtte veel arbeid voor de ICCO, de Interkerkelijke Coördinatie Commissie voor Ontwikkelings projecten. ,Mijn opdracht in Melbourne is commentaar te leveren op een van de hoofdtoespraken. Er zijn vier secties en een ervan is „Goed nieuws voor de armen". Ik moet reageren op de hoofdleider van die sectie; dat is iemand uit de derde wereld. Mijn taak is dan om er een Europese visie op te ge- Het officiële thema voor de confe rentie is „Uw rijk kome". Letter lijke bijbelteksten die ook wor den aangetroffen in de onder werpen voor cje vier secties, waar de deelnemers zich mee zullen bezighouden. Maar is het alle maal niet te zwaar beladen? Zal er iets van de conferentie overslaan op de „gewone" kerkgan gers? Breder veld „Je kunt je natuurlijk altijd wel af vragen, wat is het nut van confe renties, maar wat ik het interes sante van Melbourne vind, is dat er opnieuw een poging wordt on dernomen om evangelisatie en zending te brengen in een breder veld, om een integratie tot stand te brengen voor dé totaliteit van het menselijk bestaan en dat dan zending te durven noemen". Volgens ds. Boerma zal de zen dingsopdracht duidelijk gestalte op de conferentie krijgen. Er zal niet alleen „horizontaal" worden gedacht, hetgeen de Wereldraad van Kerken weieens wordt ver weten. De Wereldraad heeft ei genlijk juist altijd die verbinding willen aanbrengen tussen gelo ven en handelen. Die twee dingen heeft hij niet willen onderschei den. Het handelen staat voor de kwaliteit van het geloof. Als je verkeerd handelt, dan denk je dat je verkeerd gelooft. Als je dan in een wereld zit waar permanent een verkeerde handeling ge beurt, dan zal er wel iets met je geloof niet in orde zijn." Ds. Boerma "Europese visie geven" "Als je zegt dat Jezus is gekomen voor het heil van de mensen en dat heil blijkt dan niet concreet tastbaar te worden, dan is er een vraag die op zijn minst beant woord dient te worden. Als we werkelijk geloven dat Jezus is gekomen voor het heil van de mensen, dan heeft dat te maken met het diepste kader van je ei gen ziel. Maar dan heeft dat ook direct te maken met je politieke handelen. Dat kun je niet uit el kaar halen. Die twee werelden horen bijeen". Hij adviseert de mensen die kritiek hebben op de gang van zaken van de Wereldraad, juist ook wat be treft deze conferentie in Mel bourne, de stukken door te ne men die er betrekking op hebben. Ook brengt ds. Boersma een vraaggesprek met Emilio Castro, hoofd van de afdeling Faith and Order van de Wereldraad, in herinnering, waar zending en evangelisatie zijn ondergebracht. ,Ons christelijk geloof en het eeu wigheidsleven in Jezus is juist het centrum van al onze politieke inzet voor een mensenleven op aarde. Juist omdat je dat gelooft, zet je je in voor een beetje waar digheid in het leven van je naas te". Goed nieuws Het onderwerp "Goed nieuws voor de armen" spreekt hem in dit verband erg aan, maar de Hui zense predikant maakt wel de volgende kanttekening: "Als goed nieuws alleen maar zou be tekenen van, als je dood bent dan komt het wel goed met je, dan is het volgens mij niet erg goed nieuws. Ik vind dat dit een ver smalling van het evangelie is. Evangelie betekent ook dat zij niet om de vraag heen komen, hoe komt het dat die armen er nog steeds zijn en komt het dat wij zo rijk zijn". Ds. Boersma stelt verder "dat de kerk tot nu toe met de ogen van de rijken naar de armen heeft ge keken en als je nou aan Jezus denkt, dan moetje zeggen dat het precies andersom is. Jezus kijkt met zijn ogen naar onze welva rende wereld en zegt: wat doen jullie nou. Ik denk datje arm heel concreet moet nemen. De finan- cieel-armen, maar er zijn ook de culturele en maatschappelijke armen. Mensen die niet aan bod komen en niet tot hun recht ko men. Zijn zij niet eigenlijk de ba sis van het evangelie. Niet omdat ze beter zijn dan anderen, maar omdat zij zo duidelijk maken dat de mens niet zonder genade kan leven. Het probleem van de ar moede is het grote wereld probleem. Het is toch afschuwe lijk, meer nog, het is een schande dat er in een wereld van over vloed, waar we alle technische mogelijkheden tot onze beschik king hebben, mensen van honger omkomen". Positie kiezen Volgens ds. Boersma een zaak waar de kerk zeker niet omheen mag. De kerk moet daarin een positie kiezen. Het is voor de eerste keer dat in Australië een wereldzen dingsconferentie wordt gehou den. "Het is de bedoeling dat wij ook de plaatselijke kerken in Melbourne op de hoogte brengen van het verloop van de bijeen komst. Wij zullen ze bezoeken om de gemeenteleden te vertellen wat er zich afspeelt. Zo kun je misschien voorkomen dat zo'n conferentie boven iedereen uitto rent", aldus ds. Boersma, die eveneens hoopt dat de interna tionale Melbourne-bijeenkomst zal aanslaan bij de kerken elders in de wereld, ook in Nederland. Beroepingswerk. Neder lands Hervormde kerk: be roepen te Leimuiden en Zuidland P. Schalk, Rijswijk; te De Drieslag J. Aaij, Lo- chem. Beroepen te Wilder- vank en Utrecht J.G. Bos, Slochteren en Kolham, te Schrevelduin-Capelle J. den Hoed, Sliedrecht; te Rijssen (toezegging) J. den Hoed, Sliedrecht. Te Appingedam W.F. Teekens, kand. in Utrecht. Aangenomen naar Ridderkerk (toezegging) D. van Meulen, Goudriaan en naar Weesp (toezegging) H. Brons, Rotterdam. Aange nomen als predikant buiten gewone werkzaamheden P. Lootsma, Schoonhoven. Be noemd te Hogersmilde A. Christ, hulppredikant te Lei den. Bedankt voor Bruchem- Kerkwijk-Delwijnen J. Westland, Amersfoort. Gereformeerde kerken: beroe pen te Dedemsvaart J. Knol, Oldebroek; aangenomen naar Heidelberg, Duitsland als studentenpredikant A.S.J. Smilde, Damman, naar Ro den J.P. Kakes, Deventer. Gereformeerde kerken vrij gemaakt beroepen te Capelle a/d IJssel C.J. Smelik, En schede. Gereformeerde ge meenten: beroepen te Bode graven A. Moerkerken, Nieuw-Bijerland; bedankt voor Capelle A. Hogerland, Krabbendijke; bedankt voor Clifton (VS) J.W. Verweij, Hendrik Ido Ambacht, be dankt voor Nieuwdorp J.C. Van Ravenswaay, Terneuzen. Beroepen te Almelo J.M. Kleppe, Woerden; te Tricht C. v.d. Poel, Yerseke; bedankt voor Hoogvliet J.W. Verweij, Hendrik Ido Ambacht. Ds. J.T. van Veenen, is dit weekeinde op 70-jarige leef tijd in Utrecht overleden. Ds. Van Veenen was van 1939 tot 1945 hervormd predikant te Lisse. Avondmaal. Kinderen mogen aan het avondmaal in de gere formeerde kerken in Neder land deelnemen vanaf de leef tijd waarop zij geregeld met hun ouders naar de kerk gaan. Dit adviseren de deputaten (werkgroep) voor de vragen over kerkorde en jongeren aan het avondmaal, aan de generale synode van de gere formeerde kerken in Neder land. De deputaten leggen de verantwoordelijkheid voor het deelnemen van jonge kinderen aan het avondmaal bij de ouders. Zij hebben het de beste kennis van het geloof van hun kinderen. Geloof is de voorwaarde voor deelna me, niet het afgelegd hebben van de openbare belijdenis, zo menen de deputaten. Milieubescherming. Paus Jo hannes Paulus II heeft de heilige Franciscus van Assisi (1181-1226) benoemd tot "pa troon van de milieubescher ming". Deze benoeming werd door curiekardinaal Oddi in Assisi bekend gemaakt. Franciscus heeft deze zéér postume eer eraan te danken "dat hij de natuur als won derbare gave van God aan de mensheid heeft beschouwd". Open deur-dienst. Niet profes sor Van Gennep, maar ds. R. de Jonge uit Alphen leidt zondag de open deur-dienst in de Leidse Bethlehemkerk. Medewerking aan de dienst wordt ook verleend door het christelijk muziekgezelschap "Concordia" en "Fanfare korps". Aanvang 10 uur. Hereniging. De komende maand zullen op het Griekse eiland Patmos enige rooms- katholieke en orthodoxe theologen bijeenkomen om te praten over een mogelijke beëindiging van de 900 jaar oude breuk tussen de r.k. kerk en de orthodoxe kerk. De commissie zal uit 60 voor aanstaande godgeleerden be staan. De katholieke delega tie staat onder leiding van de Nederlandse kardinaal Wille- brands, hoofd van het Vati caanse secretariaat van de christelijke eenheid. De breuk tussen de Katholieke en de orthodoxe kerk kwam tot stand in 1054 en staat be kend als het zogenaamde 'oosters schisma', de voor naamste strijpunten tussen de twee kerken zijn altjjd ge weest de onfeilbaarheid en het primaatschap van de paus alsmede de verschillende in- tepretaties van de heilige geest. Samenwerking. De werkgroep werkwijze synoden meent dat nu gauw kan worden overge gaan tot de vorming van een deputaatschap zending en werelddiakonaat in de gere formeerde kerken in Neder land. Daarmee zouden de af zonderlijke deputaatschap- pen worden opgeheven. Als de gereformeerde synode eind deze maand met hun voorstel akkoord gaat zal de samenwerking binnen een jaar of twee een feit worden. De gereformeerde synode be sloot in 1971 tot de bundeling van deputaatschappen om zo de besturende arbeid te ver eenvoudigen. Bovendien gingen zending en wereld diakonaat inzien dat een gro tere eenheid in beleidsvoor bereiding onontbeerlijk was. AMSTERDAM (ANP) - Het kleinbedrijf in de bakke rijsector omvat een groot aantal merendeels gezon de bedrijven met goede toekomstverwachtingen. Dit is de conclusie van de brancheschets "De warme bakker", uitgebracht door de ABN. De bakkers in Nederland hebben een moeilijke tijd achter de rug. Een aanwijzing daarvoor kan worden gevonden in de 'daling van het aantal bakkers: dit daalde tussen 1960 en midden 1978 van meer dan 10.000 tot ruim 4000. Het waren vooral de kleinere bakkers, die voorgoed de oven doofden. Voor de daling zijn drie oorzaken aan te geven. In de eer ste plaats is het broodverbruik sinds 1950 voortdurend gedaald. Aten wij in 1951 per man nog 281 gram brood per dag, de consump tie is nu naar schatting 160 gram. De geldswaarde van het geconsu meerde brood bedraagt nu onge veer 2 miljard per jaar. Dat is per hoofd van de bevolking 145 of bijna 2,79 per week. Per ge zin wordt per week 10,70 aan brood uitgegeven. Als de dalende trend zich voortzet zal er in 2000 nog maar 100 gram brood per dag worden gegeten. De bakkersbranche moet daarom in actie komen, zo vindt de ABN, en denkt hierbij aan een geza menlijke reclamecampagne. Dat dit mogelijkheden biedt, heeft Zweden bewezen, waar na een reclamecampagne voor het eerst sinds jaren weer een stijging in het broodverbruik optrad. Een andere oorzaak voor de daling van het aantal warme bakkers is, dat een aantal zo is gegroeid dat ze tot het grootbedrijf moeten worden gerekend. Tenslotte is er het feit, dat een zeer kleine bak kerij niet of nauwelijks rendabel is te maken. De sluiting van dit soort bakkerijen is nog gestimu leerd door het saneringsfonds voor de bakkerij. Deze sanering moet als positief worden beoor deeld, omdat het kleinbedrijf er in zijn geheel genomen gezonder door werd. O Ik neem een proefabonnement va O Ik weet al voldoende van HN. Ik Naam Adres Code/plaats Bon sturen naar Antwoordnr. 1776, 2'. (in open envelop, geen post/egcl). Of Overal in de los De warme bakker heeft zeker last gehad van de activiteiten van de broodfabrieken, maar dit is niet de enige of voornaamste oorzaak van de koude sanering onder de kleine bakkers. Uiteindelijk be slist het publiek en op het ogenblik mag de warme bakker zich verheugen in een goede be langstelling van de kant van de consument. twee maanden voor 6.— ïbonnecr me 36,50 per half jaar 1 X) XJ Den Haag el; 070-512111. e verkoop 1, ADVERTENTIE Deze week in Hervormd Nederland: Verder: Wat doet de VU in Indonesië: de bestaande (wan)orde wordt in de kaart gespeeld Steun aan IKV op de tocht Gereformeerde twijfel brengt vredeswerk in gevaar Borssele, de aanklachten tegen de ME: 'Haal maar eens flink uit. per ongeluk' De oudere ongetrouwde vrouw: Getrouwde vrouwen worden ontzien, ze zijn beschermd en afhankelijk Op zoek naar de ware hervormer: Calvinisme heel wat anders dan Calvijn bedoelde Theo Frederikse over Oppenheimers boek In de tijd der catastrofen' Catherine Keyl: Bejaarden aan de macht Interview met Cri Stellweg. En: Mensenrechten als sluitpost Miezerigheid rond gratie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 15