Bevrijdingstheologie tussen wal en schip VAD blijft hachelijke onderneming HP deTijd s - - -*- - - -• EISEVIERS DONDERDAG 10 APRIL 1980 PAGINA 11 de 'marxistische christe- In 1968 vond in de Colombiaanse stad Medellin de tweede Celam- conferentie plaats, de Latijnsa- merikaanse Bisschopsraad. Paus Paulus VI veroordeelde openlijk het gebruik van geweld om tot- wijziging van de maatschappelij ke structuur te komen. Mede door de inspanningen van Dom Helder Camara, aartsbisschop van Olinda en Recife (Brazilië) betekende Medellin toch een be langrijke wijziging van de offi ciële opstelling van de katholieke kerk. LIMA - „De moord op monseigneur Romero, de aartsbis schop van San Salvador, is een triest hoogtepunt van de onderdrukking waaronder de progressieve groepen in de katholieke kerk in Latijns-Amerika gebukt gaan". Pater Chasan, actiefin een van de onmetelijke sloppenwijken in de troosteloos grijze woestijn rond de Peruaanse hoofd stad Lima, wil graag praten over de zogenaamde 'bevrij dingstheologie' in Latijns-Amerika, zeker na de moord, op Romero. Hij stelt slechts een voorwaarde: anonimiteit. „De kerk hier is nog niet zo vooruitstrevend", verdui delijkt hij met een cynische glimlach. „In feite ontbreekt hier een persoonlijkheid als aartsbis schop Romero. De armoe is tra gisch en breidt zich elke dag ver der uit, maar een 'bisschop van de armen' is hier in Peru nog niet tussen de kerkelijke leiders op gestaan". Pater Chasan, zijn naam is fictief, heeft meer dan 100.000 zielen on der zijn hoede. De parochie is de afgelopen jaren sterk uitgebreid, mede door de aanwas van in diaanse landarbeiders die de eindjes op de hoge Andes-pla- teaus niet meer aan elkaar kon den knopen en hun heil in de gro te stad kwamen zoeken. Onhoudbaar „Sinds 1977 is de situatie hier ei genlijk onhoudbaar. Door bezui nigingen van de militaire rege ring verloren tal van mensen, die hier wonen, hun werk, terwijl de voedselprijzen schrikbarend ste gen", aldus pater Chasan. „Op het ogenblik is drie kwart van mijn parochianen werkloos. De gevol gen van de kindersterfte zijn de afgelopen maanden niet meer bij te houden. Zeker 80 procent van de mensen is ondervoed, lijdt in meer of mindere mate aan tuber culose". Blijkbaar ontmoedigd door zijn ei gen opsomming schudt Chasan het hoofd. „En enig uitzicht op verbetering is er niet", klinkt het radeloos. En ter verduidelijking: „Rijst, het belangrijkste voedsel- produkt van de armen, is de af gelopen maanden meer dan 25 procent in prijs gestegen". De 'bevrijdingstheologie' komt in feite voort uit de confrontatie van sociaal denkende geestelijken met de welig tierende armoede in Latijns-Amerika. De omwente ling van de eens door conserva tisme overheerste katholieke kerk op het Amerikaanse sub continent begon in de'jaren zes tig, mede geïnspireerd door de revolutie op Cuba en het korte, maar vooruitstrevende paus schap van Johannes XXIII, die in 1963 overleed. In het begin werden de vooruit strevende geestelijken die 'aan de basis' wilden werken door de kerkelijke hiërarchie genegeerd. Fidel Castro roemde bij ver schillende gelegenheden de 're volutionaire katholieke kerk'. Wat in de ogen van sommige prelaten slechts 'rebellie' was, begon echter steeds meer grond aan de voeten te krijgen. Martelaar De Colombiaanse priester Camilo Torres, die de rijke klasse waar toe hij behoorde de rug toekeerde en zich aansloot bij7 een guerrilla groepering sneuvelde in 1966 tij dens een gevecht met Colom biaanse regeringstroepen. Hij werd de eerste held en martelaar Dom Helder Camara: discussie op gang gebracht. Helder Camara zag kans een dis- cussieop gang te brengen over de Voorbeeld immense kloof tussen de kerk en de bevolking in Latijns-Amerika en de noodzaak die kloof te over bruggen, de uiteindelijke conclu sie kwam neer op het streven naar meer contact met de bevol king, door radicale stromingen in de kerk onmiddellijk vertaald als 'werken aan de basis', 'solidari teit met de allerarmsten' en 'evangelisatie door bevrij ding'. Met name in Brazilië, het grootste katholieke land ter wereld, wer den die radicale adviezen prompt opgevolgd. Bisschoppen en aartsbisschoppen verkochten waardevolle schatten, die de ker ken herbergden om sociale acties als onderwijs en medische bij stand te financieren. Talloze priesters en franciscaanse broe ders ruilden hun bourgeois le ventje in de moderne wijken van de provinciesteden in voor het ruige bestaan op het boerenland of in de krottenwijken. „De kerk moet uit het volk worden gebo ren", zo betoogde Dom Maria Pi- res, aartsbisschop van Joao Pes- soa en oprichter van het Brazi liaanse comité voor de mensen rechten. Brazilië was ook het eerste land waar de geestelijken direct met de repressie van een militaire dic tatuur in aanraking kamen. Priesters en broeders werden ge vangengenomen, gemarteld, bui tenlandse zendelingen uitgewe zen. Die onderdrukking leidde ertoe dat de Braziliaanse prelaten steeds scherpere kritiek gingen uitoefenen op het generaalsregi- Een van de meest krachtige docu menten stamt uit begin 1977, een verklaring van de Braziliaanse Bisschoppenconferentie, die met name de nationale veiligheids doctrine op de korrel nam: „In naam van de veiligheid beperkt de militaire regering willekeurig de rechten van de burgers en werpt op die manier de morele orde en veiligheid omver. In de loop van de jaren zeventig sloeg het Braziliaanse voorbeeld over naar andere Latijnsameri- kaanse landen, mede als gevolg van de militarisatie, de ver scherpte onderdrukking en het sociale onrecht, de steeds wijder wordende kloof tussen rijk en arm. In Chili lagen kerk en slaat vrijwel meteen overhoop, nadat generaal Augusto Pinochet de door het volk gekozen marxisti sche president Salvador Allende had afgezet. Pinochet op zijn beurt beschuldig de de voor mensenrechten op komende geestelijken van 'sym pathie met het internatonale communisme'. In Argentinië nam de katholieke clerus het ook op voor de mensenrechten, nadat generaal Jorge Videla in 1976 was begonnen het volk te terrorise ren. In Colombia werd geprotes teerd tegen de steeds strakker aangetrokken 'totalitaire demo cratie'. Ook in Midden-Amerika lieten steeds meer geestelijken zich negatief uit over de daar voortwoekerende dictaturen. Toen kwam de derde Celam-confe- rentie, begin vorig jaar in Pueblo (Mexico). Het was al van te voren duidelijk dat het Vaticaan zou proberen de progressieve stro mingen van de Latijnsameri- kaanse kerk enigszins in te dam- Beroemd is het verhaal van de Bra ziliaanse bisschop Dom Helder Camara die de 'bevrijdingstheo logie' inhoud heeft gegeven: evangelisatie door zich in te zet ten voor de allerarmsten, hen bewust te maken van hun rech ten, hun situatie, hen te stimule ren 'hoofdrolspeler te worden in hun eigen levensloop'om zo te komen tot een wijziging van de maatschappelijke structuur en tot geweldloos verzet tegen alle vormen van dictatuur. Het was duidelijk dat met name het wijzi gen van de maatschappelijke Een meevaller voor de progressieve geestelijken in Latijns-Amerika was dat paus Johannes-Paulus II de 'bevrijdingstheologie' - vorig jaar tijdens de Latijnsamerikaan se bisschoppenconferentie in hel Mexicaanse Pueblo - niet recht streeks veroordeelde. De paus waarschuwde echter wel vooi marxistische invloeden, volgens hem onverenigbaar met hel evangelie. Een tegenvaller was het uitblijven van een scherpe veroordeling van de onderdrukkende regimes. Resultaat van de conferentie van Pueblo evenwel was dat de pro gressieve stromingen van de geestelijke wereld in Latijns- Amerika voort konden gaan met hun activiteiten ten bate van de armen, hetgeen in de praktijk nog steeds neerkomt op het streven naar de maatschappelijke veran dering, die pater Chasan in de krottenwijk van Lima ironisch karakteriseert als 'klandestiene theologie': evangelisatie met be hulp van economische middelen in plaats van geestelijke midde len. In feite dus een marxistisch middel. Bij de vooruitstrevende Latijnsa- merikaanse geestelijken heerst echter de overtuiging dat zij paus Johannes-Paulus II achter zich hebben staan. Dat laatste bleek onder meer tijdens het bezoek dat de nu vermoorde aartsbis schop van San Salvador, Oscar Romero begin dit jaar aan de paus bracht. Romero werd door de paus aangespoord om vast te houden aan zijn 'voorliefde voor de armen-doctrine' en bij de junta aan te blijven dringen op respect voor de mensenrechten en maat schappelijke hervormingen. Na zijn onderhoud met de paus be toogde Romero: „De paus staat niet vijandig tegen de bevrij dingstheologie, maar er is een Va ticaan en een Vaticaan". Door prof. dr. F. Hartog De minister van sociale zaken trof onlangs in een van zijn bureaula den het wetsontwerp Vermogensaanwasde- ling (VAD) aan. Inder tijd heeft hij er als „ma kelaar" bij een kabi netsformatie zelf nog aan gelijmd en ge kramd. Nu de loon trekkers in het hoekje zitten waar de slagen vallen, is bij hem de ge dachte gerezen de VAD als troostprijs te ge bruiken. Het oorspronkelijke idee da teert al van 1964. Het is af komstig van de drie toenma lige vakcentrales. Op het eer ste gezicht is er dus tijd ge noeg geweest, er de gedach ten over te laten gaan. Toch steken er in het achterliggen de betoog nog enkele zwakke punten. De denkachtergrond is vooral vervat in het bedoel de rapport van de vakcentra les en in de memorie van toe lichting op het oorspronkelij ke wetsontwerp, dat werd in gediend in 1976. Overwinst Van beslissende betekenis is het begrip overwinst. Dat is in de gedachtengang van de voorstanders van de VAD wat overschiet als alle bij de pro- duktie van een onderneming betrokken produktiefactoren de hun toekomende beloning hebben gekregen. Zoals het nu is, valt eventuele over winst automatisch als uitke ring of aanspraak toe aan het risicodragende kapitaal (aan delenkapitaal of eigen kapi taal, al naar de onderne mingsvorm). Maar, zo stellen de VAD-aanhangers, aan die overwinst hebben alle pro duktiefactoren bijgedragen, en zij komt daarom niet alleen aan het risicodragend kapi taal toe. Dus moet de arbeid er in meedelen. Hier rijst de eerste twijfel. Als alle produktiefactoren heb ben meegewerkt aan het tot stand komen van de over winst, waarom moet die dan alleen verdeeld worden over het risicodragende kapitaal en de arbeid? Er zijn nog veel meer produktiefactoren: grondstoffen, halffabrikaten, machines, gebouwen, niet-ri- sicodragend kapitaal. Moe ten de verschaffers daarvan niet meedelen en zo nee, waarom niet? Schimmig Wat denkt men verder van de volgende redenering? Er is een loterij met enkele hoofd prijzen. Daarnaast zijn er na tuurlijk veel loten die niets opleveren. Kijk, zeggen de kopers van die nieten, het geld voor de hoofdprijzen hebben wij met z'n allen bij elkaar gebracht. Daarom moeten we er allemaal in de len. Dus iedereen heeft recht op eigen geld. Een vreemde redenering? Niet vreemder dan het VAD-betoog. Het hele begrip overwinst is erg schimmig. De overwinst is inderdaad bijeengebracht door onderlinge samenwer king van alle produktiefacto ren. Maar dat geldt voor het hele inkomen dat in een on derneming wordt verdiend. Over de verdeling van dat in komen worden vooraf af spraken gemaakt. Sommige produktiefactoren eisen een vaste beloning op. Eén pro- duktiefactor - het risicodra gende kapitaal - neemt ge noegen met de rest. Die rest kan negatief of positief zijn. Soms zijn er uitschieters, hetzij naar boven of naar be neden. Om die uitschieters naar boven is het vooral te doen. Die vormen de belo ning voor het risico dat men loopt als gevolg van de moge lijkheid van uitschieters naar beneden. Evenmin als kopers van loten, zijn de verschaffers van risicodragend kapitaal uit op eigen geld. Zij zijn uit op de hoofdprijzen. Er is dan ook geen vrij verdeelbare over winst. Die vormt een risico beloning voor het risicodra gende kapitaal. Niet opdraaien Opmerkelijk is ook dat de loon trekkers wel willen delen in de overwinst, maar niet wil len opdraaien voor een even tueel verlies. Dat blijft voor rekening van het risicodra gende kapitaal. De loontrek kers willen alleen profiteren van de goede kansen. De kwade kansen laten zij over het aan het risicodragende kapitaal. Dit komt neer op de volgende situatie. Er zijn twee perso nen, A en B, die samen een bepaalde activiteit opzetten waaraan zij een inkomen denken te ontlenen. A zegt ik neem 100. B zegt ik neem de rest. Nu komt er als gezamen lijk resultaat 150 uit. Dat is 100 voor A en 50 voor B, volgens de afspraak. Een andere keer gaat het beter. Dan komt er in totaal 250 uit. Dus, zouden we zeggen: 100 voor A en 150 voor B. Wacht even, zegt A, dat gaat zo maar niet. Aan wat jij meer krijgt heb ik ook meegewerkt. Dus eis ik mijn deel daarvan op. Inconse quent van A? Niet ïnconse- quenter dan het VAD-den- ken. Neemt B dat? Hij moet wel als A zoveel politieke vrienden weet te verzamelen dat door een beslissing van bovenaf de afspraak tussen A en B wordt doorkruist wanneer dat in A's kraam te pas komt. Dit is een ernstige zaak. De democratie wordt gehanteerd als macht van een meerderheid over een minderheid. Echte democra tie ontziet juist de rechten van minderheden. Laten we ook de uitwerking van een eventuele VAD niet ver geten. Enkele jaren geleden staken er in verschillende westerse landen VAD-achtige voorstellen de kop op. Na enig nadenken zijn die overal, behalve in Frankrijk, in de ijskast gezet. In Frankrijk heeft men een oneigenlijke VAD ingevoerd. Zij wordt namelijk geheel uit belastin gen bekostigd. Het is dus niets anders dan een belas tingverhoging. Schichtig Als Nederland voorop gaat lo pen, bestaat de kans dat bui tenlands risicodragend kapi taal schichtig wordt voor ons land. De eerste tekenen daar van zijn er al. Omgekeerd krijgt Nederlands risicodra gend kapitaal de neiging uit te wijken naar landen waar ge maakte afspraken nog wor den gerespecteerd. Het be staande risicodragende kapi taal zit weliswaar in de val, maar nieuw risicodragend kapitaal kan zich op het bui tenland richten. Dat gaat ten koste van onze welvaart en werkgelegenheid. Nederland is in economisch op zicht met meest open land van de wereld. Er zit in ons land een gat van Terneuzen tot Delfzijl. Wij kunnen het ri sicodragende kapitaal ook niet in het binnenland opslui ten. Als gevolg van onze eco nomische openheid hebben wij groot belang bij handha ving van de internationale af spraken die dat verbie den. Het gebruiken van de VAD als wisselgeld tegenover loon matiging is daarom een ha chelijke zaak. Het is zo be langrijk dat het om zichzelfs wil moeten gebeuren - of niet gebeuren. Straks is misschien geen loonmatiging meer no dig, maar dan zitten we nog wel met een ondoordachte en averechts werkende VAD Natuurlijk is het altijd mogelijk een laag percentage - zeg 5 procent - van de zogenaamde overwinst voor de werkne mers te bestemmen. Maar dat heeft geen zin. De kosten van de regeling zijn vermoedelijk hoger. De vakbeweging denkt zelf aan een orde van grootte van 50 procent. Kan het misschien geleidelijk, door het percentage jaar voor jaar te laten oplopen Ook dat is zeer de vraag. Het risico dragende kapitaal rekent met verwachtingen. Dus zal men zijn handelwijze veeleer af stemmen op-het eindpercen- tage dan op het aanvangsper- centage. Ik denk dat het beste is, over die VAD nog eens goed na te denken. 'De mensen wilden harde maatre gelen zien natuurlijk. Ze vroegen erom. Carter kon er niet buiten. Op deze manier heeft hij zijn pre sidentschap gered. Dat was na tuurlijk niet de belangrijkste re den. West-Duitsland zit ook in een verkiezingsjaar en daarom verleent Helmut Schmidt minder medewerking aan ons". Blozend en Stotterend licht oud-minister van defensie Clark Clifford in de Haagse Post van deze week de jongste Afghanistanpolitiek van Amerika toe. Europa zou de VS best wat meer mogen steunen vindt hij. Hofland vraagt zich af of de krakers met hun verscherp te actie zo langzamerhand niet de sympathie van de "officieel ge huisveste burgerij" verspelen en Brugsma zet in zijn column het door Koot en Bie verboden "doemdenken" voort met een analyse van verhoudingen in de wereld op het moment ca. 1985) dat Rusland zich als afnemer op de oliemarkt waagt. Lücker, de gewezen hoofdredacteur van de Volkskrant die deze krant nu al leen nog voorziet van de strip er gert zich aan het onvermogen van die krant om "intelligent in te spelen op jaarfeesten als Kerst mis en Pasen". "De behandeling van bepaalde facetten van het koninklijk huis vind ik net zoiets", zegt hij en ook", het is nog altijd mijn voorpagina, die ze maken". Voorts in dit boekennummer het eerste gesprek in de nieuwe serie "Dichten' met Lucebert, die zelf al enige jaren niet meer publi ceert. "De vanzelfsprekendheid van het dichten is er niet meer". hervormd nederlahd Het omslagartikel van Hervormd Nederland geeft een analyse van de achtergronden van de taal strijd in de Belgische Voerstreek. "Het wordt hier erger dan in Ul ster", zegt een bewoner, een Waal symboliseert het conflict met een mop: "Weet u waarom God de Vlamingen schiep? Hij had geen haar meer over om er apen van te maken". Cri Stellweg lucht in een gesprek met Cees Veltman haar hart over het kernwapendebat: "Na afloop had er iets moeten ge beuren", zegt ze, "door het de pressieve denken is dat niet ge lukt". Han Schout schrijft in een column dat Hennie ter Brink, die met een idee voor een nieuw ka tholieke weekblad rondloopt, zich wel met wat minder branie mag presenteren. "Bisséhoppen moeten nog maar eens nadenken voor ze hun boodschap wereld kundig maken via een man als Ter Brink uit wiens handen eerst de Haagse Post moest worden ge red en die vervolgens door de redactie van het Financiële Dagblad tot persona non grata werd verklaard." L/n VRIJ NEDERLAND Vrij Nederland opent met de conclusie dat Carter zo langza merhand een gijzelaar van ieder een is geworden en herinnert er aan hoe Johnson zich tijdens zijn herverkiezingscampagne in 1968 onder druk van het "wapenge kletter in Vietnam" terugtrok. In een omvangrijke verhaal van Mulder en Den Tex wordt de ach tergrond geschetst van de actie van de Mobiele Eenheid in Am sterdam: Frans Klink reed vanuit Groningen samen met een colle ga door alle rode stoplichten om zich bij zijn B-sectie van het Para te Peloton 80 I te voegen, die de gehavende A-sectie moest ver vangen. "De volgende keer laat ik me niet meer in elkaar slaan. Dan trek ik mijn pistool" krijgen de verslaggevers herhaaldelijk in ME-kring te horen en ook: "Er zijn tijdens de rellen rond de Vondelstraat op vrijdag en maandag veel schietwaardige si tuaties ontstaan, zoals dat in poli tiejargon heet. Dat zijn gevallen waarin een agent, als hij een vuurwapen gebruikt, naar alle waarschijnlijkheid achteraf van de rechter gelijk krijgt". Loucky Content grijpt het nieuwe kabi net Cossiga aan voor een portret van één van de meest populaire bejaarden van Europa: dé 83-jari- ge president van Italië Sandro Pertim. Ook een bijdrage van haar hand over de nieuwe film van Fellini: "La citta delle don- ne'" (de vrouwenstad), waarvan de in kringen van feministen ge hate regisseur zich in hun kamp waagde en hen zelfs om mede werking vroeg, uiteraard met rampzalige gevolgen. Aan de vooravond van het bezoek van premier Van Agt en minister Van der Klaauw komt Elsevier deze week met een uiterst dege lijke Japan-special. Economie, toerisme, kunst, betrekkingen met Nederland, het komt alle maal aan de orde, maar wat die introverte Japanner beweegt en wat ie thuis doet blijft ook in deze verhalen duister. Het weekblad gaf het NIPO de opdracht uit te zoeken hoe geliefd Beatrix en Claus in Nederland zijn. Heel ge liefd zo blijkt. Een dikke zestig procent van koningin, onder vraagde landgenoten heeft veel vertrouwen in de nieuwe konin- ging. Van de republiek wil 76% niets weten en als die er dan toch moet komen dan wil 18% Beatrix, Juliana of Claus als president. De populariteit van Bernhard werd merkwaardigerwijs niet onder zocht. In Elseviers essay plaatst Henk van Luijk kritische kan te keningen bij de toekenning van de PC Hooftprijs (volgende week) aan de schrijver/wijsgeer Cornells Verhoeven. In zijn boe ken "Tegen het geweld" en "Fol teren om bestwil" bespeurt hij "een filosofie die leegloopt als het ernst wordt" Zodoende De liefhebber heeft lang moeten wachten, maar deze week komt, wie anders dan Ton Oostveen, dan toch met wat we maar het grote Willebrands interview" zullen dopen De opvattingen van de kardinaal over de Nederlandse journalistiek haalden gisteren al de voorpagina, maar ook als die uitspraken terzijde blijven, rest een ronduit voortreffelijk artikel, zorgvuldig van opbouw, doeltref fend in vraagstelling, om kort te gaan de toegepaste directe ma nier van vragen is de methode bij uitstek om de effecten van die merkwaardige groepstherapie die in Rome synode heet, boven water te krijgen. Belangrijkste vraag is of de op bisschoppen-ni veau bereikte eenheid nu wel zo den aan de dijk zet, omdat die eenheid het minst urgent is. Of de eenheid van de bisschop en zijn achterban niet belangrijker is dan "de stelligheden en zelfver- zekerheid van de synode-conclu sies, waar de katholiek toch liever buiten blijft". In zijn antwoord komt Willebrands niet veel ver der dan de constatering dat "het eigen huis op orde moet zijn, om de dienst aan de wereld te kun nen geven". DeTijd meldt voorts vanuit een werkproject in Lunte- ren dat de aansluiting van jonge Molukken bij hun leidei goed als ontbreekt. Rob Vermaas analyseert tenslotte dat van een progressieve meerderheid alleen al geen sprake kan zijn, vanwege de onbetrouwbaarheid en de ge makkelijk van doctrine verwis selende CPN. Hoewel "de prak tijk heeft geleerd dat het CDA be reid is met links te regeren als er geen andere meerderheid haal baar is' moet de PvdA zijn heil volgens hem toch in die hoek blijven zoeken TON VAN BRUSSEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 11