Afscheiding als middel meestal erger dan kwaal KERKDIENSTEN rminriinüüfr De triomf van Pasen Studie gereformeerde synode-secretaris dr. Weijland over "ware" en "valse" kerk Zolang een valse leer in een kerk nog kan worden weerstaan, geeft de belijdenis geen grond voor afscheiding. Dat wordt anders zodra een kerk in haar gehéél het getuigenis van Christus uitbant. Dan is men geestelijk verantwoordelijk voor een kerkelijke gemeenschap met het ongeloof, als men zich niet afscheidt. In dat licht bezien is het aangaan van oecumenische relaties met kerken die de basisformule van de Wereld raad van Kerken onderschrijven niet in strijd met het door de belijdenis geboden onderscheid tussen "de" ware en valse kerk. ZATERDAG 5 APRIL 1980 Tot die conclusie komt dr. H. B. Weijland. secretaris (actuarius) van de synode van dé Gerefor meerde Kerken in Nederland, in een studierapport, bestemd voor de Gereformeerde Oecumeni sche Synode (GOS). Deze GOS is een bundeling van meer dan vijf tig gereformeerde kerken over de hele wereld. Ze staat bekend als nogal behoudend en rechtlijnig. Sommige kerken echter die er lid van zijn zitten ook in de Wereld raad van Kerken, en daarmee heeft de GOS grote moeite. De al gemene vergadering van 1976 in Kaapstad beantwoordde de vraag of deze lidmaatschappen wel zijn te verenigen ontken nend. Een conclusie die behalve de Gereformeerde Kerken in Ne derland ook enkele Indonesische kerken aangaat. In juli van dit jaar komt de Gere formeerde Oecumenische Syno de, waarvan ook de Christelijke Gereformeerde Kerken in ons land lid zijn, tien dagen in het Franse Nimes bijeen. Speciaal voor de discussie op die as semblee heeft dr. Weijland zijn "notities" over het "beginsel van afscheiding" gemaakt. Het is niet onmogelijk, dat de GOS de Ne derlandse gereformeerden - die niet van zins zijn de Wereldraad op te geven - buiten de deur zal zetten. De vraag waar het in wezen om gaat is, of de Gereformeerde Ker ken in Nederland zich door hun aansluiting bij de Wereldraad begeven in een kerkelijk bondge nootschap met het ongeloof. En n hoeverre de belijdenis verplicht tot afscheiding van reformatori sche medekerken waar'een valse leer wordt geduld. Begrijpelijke vragen als men weet dat in de vo rige eeuw talloze gelovigen grote volkskerken hebben verlaten om dat daar de modernistische theo logie werd toegelaten. Dreigt een kerk door aansluiting bij een oe cumenische beweging waaraan ook ongeloof-toelatende volks kerken deelnemen niet het prin cipe tg verloochenen dat zij een 'ware'' kerk - een zuivere open baring van het lichaam van Christus" - moet willen zijn? Hoewel kerkelijke gemeenschap met het ongeloof als zodanig dui delijk in strijd is met het evange lisch getuigenis - puur vrijzinni ge opvattingen zijn per slot van rekening niet "óók waar" -, vindt dr. Weijland het onderscheid tus sen "licht" en duisternis" in de verschillende kerken niet een voudig. Juist in de kerk - als geestelijke gemeenschap van christenen - liggen geioof en on geloof niet vast. Deze zijn in een voortdurend proces van gisting en strijd gewikkeld. Licht en duisternis zijn onder bewuste kerkleden heel moeilijk concreet aan te wijzen. Bovendien dreigt niet alleen het gevaar van een valse leer". Daar zijn ook nog de toenemende ver wereldlijking, geldzucht, twist, discriminatie, ethische verwor ding en machtsmisbruik. Waarbij dan verder nog komt, dat over de manier waarop een kerk, bij gebleken ongeloof, de "tucht" moet uitoefenen verschillend wordt «gedacht. Zijn zij die vóór directe verwijdering van het "on geloof'.pleiten de ware kerk, en zij die een proces van genezing en groei naar dieper inzicht van alle betrokkenen voorstaan de valse? Eén kerk Weijland gaal terug tot de kerkva der Augustinxtsvoor wie het vaststond dat er maar één kerk was. Rechtmatige afscheiding was toen ondenkbaar. Augusti- nusging heel ver in het verdragen van het boze in de kerk. Centraal stond daarbij de nieuwtestamen tische gelijkenis van het onkruid onder de tarwe. Het moet blijven slaan tot de oogst. De kerk op aarde is een pelgrimerende kerk Ze leeft als het ware in gevangen schap. Pas aan het eind van de tijden wordt zij daaruit bevrijd Deze bevrijding kan nü niet wor den geforceerd door een kerk van heiligen op te richten. De kerkhervormers, zoals Luther en Calvijn, hebben zich voor het onderscheid tussen de ware en valse kerk op een groot aantal bijbelgegevens beroepen. Zij werden geconfronteerd met een bederf van de katholieke kerk zélf. Bepalend voor het ware kerk-zijn was voor de hervor mers telkens weer de gehoor zaamheid aan Christus. Die moest onder andere blijken uit een prediking overeenkomstig Zijn woord en een bediening van de sacramenten naar Zijn instel ling. De kerkelijke "tucht" ont breekt bij Calvijn als derde ken merk van het ware kerk-zijn. Hoezeer deze hervormer in Ge- nève zelf voor tuchtoefening heeft gestreden, toch vond hij de tucht méér nodig voor het welzijn dan voor het wezen van de kerk. Bij de valse kerk ging het de her vormers niet alleen om een afwij king van het evangelie, maar ook om een valse leer die uitmondt in een ethisch falen: gierigheid, bij gelovigheid, onverdraagzaam heid, gewetensdwang, machts wellust en wrede vervolging. Er is dan sprake van een totaliteit van ongehoorzaam en liefdeloos handelen. De Nederlandse Geloofsbelijdenis is terughoudend in haai- nadere aanduiding. De Roomse Kerk wordt1 niet met zoveel woorden als valse kerk aangewezen, al werd zij er wel onder begrepen. Waar en vals En dan de geschiedenis van de Ne derlandse gereformeerden zelf. In 1834 begon in het Groningse Ui- rum de eerste afscheiding van de Hervormde Kerk. Door de ver minking of verloochening van de Dr. Weijland ...Afgescheidenen maakten denkfout- leer der vaderen, de verbastering van de sacramenten en het bijna volstrekte verzuim van de kerke lijke tucht zagen kerkeraad en gemeente van Ulrum in de Her vormde Kerk van die dagen niet meer de kenmerken van de ware kerk. Aanleiding tot de afschei ding was de schorsing van domi nee Hendrik de Cock. Dr. Weijland, die het binnendrin gen van een modernistische theologie in de toenmalige Her vormde Kerk zeker niet wil on derschatten, vraagt zich af of die schorsing een voldoende reden was om de hele Hervormde Kerk •als een valse kerk af te schrijven, en of toen wel met "goede voor zichtigheid" - waartoe de belij denis immers oproept - is geoor deeld. Er was weliswaar een ze kere overeenkomst met de situa tie in de zestiende eeuw - valse leer, gewetensdwang en strafver volging -, maar van een kerk die het evangelie verdoémde was geen sprake. Men vond bij ambtsdragers en gemeenten ook veel oprecht geloof. Zelfs als de hervormde dwalingen van toen even gevaarlijk zouden zijn ge weest als de roomse in de zes tiende eeuw, dan kon een ethisch falen kerkroof, geldzucht, in quisitie en dergelijke - zó toch niet aan de hervormde gemeen schap worden verweten. Het verwijt van een "valse kerk" raakt in de belijdenis de hele kerk, zo meent dr. Weijland. Er moet een gehéél zijn van afgode rij en dwingelandij, dat haar tot een namaak-kerk maakt. Door slaggevend voor het vals-zijn is niet of een kerk in een aantal op zichten niet meer zo waar is, maar of zij op de beslissende punten vals is (dwang tot het bo ze dóór de kerk zelf). Het verhaal van Jezus is toch wel een wonderlijk verhaal. Als wij denken dat het uit is, begint het eigenlijk pas. Als we menen dat we bij een on herroepelijk einde zijn geko men, dan gebeurt er iets heel onverwachts, begint er iets volkomen nieuws. Nn de Goe de Vrijdag zeggen we: nu is alles voorbij. Maar dan komt Pasen ons zeggen: dit gaat nooit meer voorbij. Als alles erop wijst dat Jezus dood is, dan staan er twee lichtende gestalten bij het open graf die zeggen: Hij is hier niet, want Hij is opgewekt. Zo overkwam het de vrouwen die na Jezus' begrafenis op nieuw op weg waren naar het graf. Zij hadden de nodige specerijen bij. zich waarmee zij het lichaam van hun ge liefde Meester wilden balse men. Deze vrouwen zijn ge tuige geweest van de meest harde feiten. Ze hebben ge hoord hoe Jezus ter dood werd veroordeeld. Ze hebben gezien hoe Hij aan het kruis hing. Ze hebben zich bij de harde feiten moeten neerleggen. Het enige wat ze nog konden doen was, met een laatste bewijs van hun liefde voor Jezus afscheid van Hem nemen. Maar dan wacht hun bij het graf die volkomen verrassing "Wat zoekt gij de levende bij de doden? Hij is hier niet. Hij is opgewekt". De mensen heb ben het hunne gedagn, maar God heeft het zijne gedaan. De mensen hebben Jezus verwor pen. God heeft Hem in eer her steld. Jezus, die ons heeft lief gehad tot in de dood, Hij is niet verdwenen. Hij is er nog. Hij is er altijd. Hij is niet een dode bij de doden. Hij is de levende onder de doden. In Hem is de oude wereld van zonde en dood doorbroken en een nieuwe wereld van eeu wig leven openbaar gewor den. De vrouwen zochten Jezus, maar zij zochten Hem wel op de verkeerde plaats. Mogelijk herkennen wij in hen iets van onszelf. Is Jezus voor ons de levende Heer? Hoe staan wij tegenover de harde feiten waarmee we te maken krij gen? Tegenslag, teleurstel ling, onrecht, ziekte en dood? Wat betekent voor ons in de harde werkelijkheid van het leven het evangelie, dat ons zegt, dat Jezus leeft, dat Hij niet weg is, maar overal en al tijd ons nabij is? Zoeken ook wij niet telkens weer deze le vende bij de doden? Lijkt het er niet telkens weer opdat wij in plaats van een levende een dode Heer hebben, die er was, maar niet een Heer die er nog altijd is? Wie Hem vinden wil, moet ech ter niet aan de kant van de doden maar aan die van de levenden zijn. Aan dié kant is Hij. Hij heeft dood en graf overwonnen. Temidden van alle harde feiten mogen wij weten, dat Jezus leeft en Zijn verlossend werk voortzet en voltooit. Leiderdorp - W. H. Walvaart In feite richtten de Afgescheidenen van 1834 (op wie de tegenwoordi ge ehristelijk-gereformeerden teruggaan - De Gr.) zich tegen énkele facetten, hoe belangrijk ook. van het "fenomeen Her vormde Kerk". Volgens Weijland maakten ze een denkfout. Ze beoordeelden de Hervormde Kerk naar de kenmerken van de ware kerk. Daaraan voldeed deze kerk toen niet meer. En dus was zij een valse kerk. Hadden zij haar naar de kenmerken van de valse kerk gemeten, dan zou de conclusie wellicht zijn geweest: "nog niet" vals, en dus in een aan tal opzichten "waar" Middel en kwaal Dr. Weijland meent op grond van de geschiedenis, dat afscheiding soms een middel kan zijn om een geestelijke kwaal terug te drin gen. Maar meestal is het middel erger dan de kwaal. Immers, na de uitbanning van het moder nisme door afscheiding krijgen andere kwalen hun kans: groepsdenken, broedertwist, 'clubtucht in de eng-kerkelijke zin. Na een geestelijke opleving kwam de kerkelijke ruzie ge woon terug. Weijland concludeert dan ook dat de vaderen in de vorige eeuw de klemmende waarschuwing in de Nederlandse Geloofsbelijdenis om niet van de kerk af'te scheiden onvoldoende in acht hebben ge nomen. De beoordeling "valse kerk" (toelating van valse leer en nalating van leertucht) is eenzij dig geweest. De Afgescheiden van 1834 en de la tere Dolerenden - volgelingen van Abraham Kuyper - hadden hun afkeer van het "hervormd kerkgenootschap mét zijn reglementenstructuur zeker ge meen. Maar de Dolerenden wei gerden in 1892, toen zij met de Afgescheidenen over samengaan spraken, het argument van de "valse kerk" voor hun eigen breuk met de Hervormde Kerk te aanvaarden. Die breuk had zich in 1886 voltrokken. Weijland erkent dat de strijd van Afgescheidenen en Dolerenden om samen verder te gaan voor velen in die dagen een teken is geweest van de vrucht die de Heilige Geest geeft bij een zuive re verkondiging van Gods Woord. Maar ook de ontwikke ling van het "hervormd genoot schap" naar kerkvernieuwing en kerkherstel is.daarvan een teken. De gereformeerde synode-secre taris pleit in zijn nota voor grote terughoudendheid in het ge bruik van het klassieke schema "ware" en "valse" kerk. De Geest gaat zijn eigen weg, dwars door onze kerkelijke misslagen in tucht en tolerantie heen, en wil ook het positieve van oecu menische contacten gebruiken voor de opbouw van de gemeen te in de navolging van Christus. Onze voorouders bedoelden, de kudde bij het woord van de Heer te bewaren. Daar ligt het pasto rale hart van de gereformeerde religie. Helaas, zegt Weijland, is deze goede bedoeling dikwijls verdonkerd in een verengend proces van afscheiding en ver splintering. De nota-Weijland verschijnt dit voorjaar in het theologisch bulle tin van de Gereformeerde Oecu menische Synode. In- diezelfde uitgave zullen twee theologen uit andere kerken die bij de GOS zijn aangesloten op zijn bijdrage rea geren. Dwalingen Inmiddels heeft de commissie "Buitenland" van de Vrijge maakte Gereformeerde Kerken in Nederland de GOS per bro chure laten weten, nog steeds op het standpunt te staan dat de "gewone" Gereformeerde Ker ken in de GOS-familie niet thuis horen. Er worden daar, volgens dc vrijgemaakten, allerlei dwa lingen geduld, terwijl deze ker ken ook nog lid zijn van de We reldraad. De GOS zou daarom maatregelen tegen de "syno- daal-gereformeerden" moeten nemen. De vrijgemaakten hebben hun be zwaren tegen de GOS toegezon den aan alle kerken die er lid van zijn. Zelf zijn ze er nooit lid van geweest. Al bij de oprichting van de GOS in 1946 tekenden zij pro test aan, omdat deze organisatie de Gereformeerde Kerken zon der meer als lid accepteerde. Dat betekende volgens de vrijge maakten een- keuze tegen hün kerk. Die was in 1944 ontstaan uit een theologisch conflict binnen de Gereformeerde Kerken rond de persoon van de Kampei- hoogleraar K. Schilder. De vrijgemaakten hopen nu, dat hun brochure bij de kerken van de GOS een bezinningsproces op gang zal brengen. Maar intussen werken zij zelf plannen uit voor een nieuwe internationale orga nisatie. Zij hebben zusterkerken in Canada, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Australië en Zuid- Korea. Lossere contacten onder houden ze met kerken in onder andere Schotland, Ierland, Bra zilië, Sri Lanka (het vroegere Ceylon), Taiwan en Japan. S. J-. DE GROOT LEIDEN - Hervormde Gemeente: Hooglandse kerk 10 ds. Pannekoek, mmv cantorij. 11.45 oecumenische dienst; Marekerk zord. 10 dr. Meijers. 5 ds. Zoutendijk. Noorden, maandag 10 ds. De Jong; Maranathakerk (L. Mors- weg) 10 ds. v. Achterberg; De Regen boog (Merenwijk) 9.30 pastor v. Well, 11.15 pastor v. Well en ds. y. Leeuwen; Bethlchemkerk (Driftstr.) 10 ds. Wagen voorde; Bevrijdingskerk (Montgome- rystr., Zuid-West)9en 10.30ds. Rietveld; Vredeskerk (Burggravenlaan) 10 dr. Lamping; Waalse kerk (Breestraat) 10.30 ds. Ribs; Acad. Ziekenhuis 10.15 ds. Bakker; Diaconessenhuis 10.30 ds. Van 't Hof; Kapel Endegeest (Oegstgeest) 9.30 pater Boshouwers en ds. Friederich; Jeugd kapel Vredeskerk 10; Oude-Vest- kerk 10 ds. Koolstra, voor doven en ho renden. Geref. Kerk: Zuiderkerk (Lam- menschansweg) 10 ds. Sijtsma, openb. bel.; Petrakerk (Surinemestr.) 10 ds. Hortensius; Oude Vest 10 ds. Koolstra, voor doven en horenden, 7 ds. Sijtsma; Maranathakerk (L. Morsweg) 10 ds. v. Achterberg; Bevrijdingskerk (Montgo- merystr.) 9 en 10.30 ds. Rietveld. 5 ds. Koolstra; Groenhoven (Witte Rozenstr.) 10 ds. Verdoorn; Voor ziekenhuizen en Merenwijk zie hervormde gemeente, Geref. Kerk (dolerend) "Groot-Leiden" (Lokhorstkerk): 8.30 en 5 ds. Hagen. Ge ref. Kerk Vrijg. (Herengr. 70): 10.15 kand. v.d. Berg, 5 dienst. Chr. Geref. Kerk (Steenschuur 9): 11 ds. Van Langevelde, Boskoop, 7 ds. De Jong, Zaandam. Ge ref. Gemeente (Nieuwe Rijn): zond. 10 en 4.30 en ma. 10 (openb. belijdenis) ds. Boogaard. Geref. Gemeente in Ned. (Bethl. kerk Driftstraat): 11.30 en 5.30. Evang.-Lutherse Gemeente (Hoogl. Kerkgracht): 10.15 ds. Happee, mmv jeugdkoor. Remonstr.- Doopsgezinde Gemeente (Lokhorstkerk, Pieterskerk- straat 1): 10.30 ds. Knoppers. Baptisten gemeente (Oude Rijn 3): 10 ds. Bosveld, mmv koor, avondmaal. Evang. Christen- Gemeenschap (Middelstegracht 3): 10 br. Dikkes. Zendingswerk Midder- nachtsroep (Zoeterw. singel 21): 5 nam. hr. Den Brabander. Evangeliecentrum Zijlsingel 2: zond. 8 en dinsdag 8 hr. Zijl stra. Pinkergemeente (Rapenburg 10): 10 hr. Eikerbout. Volle-Evangeliege meente Bethel (school De Twee Sleutels, hoek Rünsburgersingel): 5 tot 6 nam. Leger des Heils (Hooigracht): 10 en 7.30. Nicuw-Apostolische kerk (Hoge Rijn dijk 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedagad ventisten (Lokhorstkerk): elke zaterdag 9.45 bijbelstudie. 11 prediking. Christian Science (Steenschuur 6): 10.30. Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laat ste Dagen (Mormonen): 10.15 (Steen schuur 6). Oud-Katholieke kerk (Zoe- terw. singel-hoek Cronesteinkade): 10. Vrij-Katholieke Kerk (Vreewijkstr. 19): 10.30 gezongen h. mis. Rooms-Katholie- ke kerken: Haagweg zond. 9 en 10.45, maand. 10; Herensingel zond. 9.30 en 11 (mmv The Lords Folks), maand. 9.30; Rijndijk (Leiden-Voorschoten) zond. 9.30 en 11.30, maand. 11; Steenschuur 8.30. 10. 11.30, 6 en 7, maand. 8.30, 10 en 11.30; Boshuizerlaan zond. 9.30| en 11, maand. 10; Lammenschanswegzond.cn maand. 9.30 en 11; Haarlemmerstraat zond. 10.45, maand. 9.30 en 10.45; AARLANDERVEEN - Herv. Gemeen te: 10 mevr. ds. Westera. 7 ds. Vree Ge ref. Kerk: 10 ds. Modderaar. 7 ds. Vree in herv. kerk). Chr. Geref. kerk: zond. 9.30 en 5 en ma. 9 ds. De Vries, Heerde. Rooms-Kath. parochie; zond. 8 en 11, ma. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Ge meente: Adventskerk 10 ds. Bogers, openb. bel., 6.30 ds. Stolk; Kruiskerk 10 ds. De Jonge; Opst. kerk 10 ds. v.d. Hei den; Salv. kerk 6.30 dr. Haitsma, open- deurdienst; G. Herderkerk 9 ds. Mulder, 10.30 ds. Oosthoek, 6.30 ds. v.d. Ree; De Bron 9 ds. Moll, 6.30 ds. Verheul; Drie- hoorne 7 ds. Moll; Ashram 9.30 ds. v. Santen; Onderweg (Lijsterlaan) 10 ds. Oort; Sionskerk 9.15 zang, 9.30 ds, Ou- wendijk, 6.30 ds. Hakkenberg. Maandag Salv. kerk 9 ds. v.d. Heiden; Sionskerk 9.30 ds. Ouwendijk. Geref. kerk: Mar. kerk 10 ds. Vree. ha; Salv. kerk 10 ds. Stolk, ha. 6.30 dr. Haitsma, Boskoop, opendeurendienst ma. 9 ds. v.d. Heiden; De Bron 9.30 ds. v.d. Ree, 10.30 ds. Ver heul. Zie ook herv. gemeente. Geref. Kerk Vrijg. (Rijnstroom): 8.45 en 6.30 ds. Borgdorlï. Chr. Geref. kerk zond. 9.30 en 4.30 en maand. 9.30 ds. Hamstra. Oud- Geref. Gemeente: 9.30 èn 4. Baptisten gemeente (Mqlenwerfstr. 1): 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Baptistengemeente Al phen-Noord (Sportlaan): 10 hr. v.d. Vlugt. Volle-Evangeliegemeente (school Westpreiudeweg): 10 hr. v.d. Hoorn. Le ger des Heils (Corn, de Vlamingstr.): 10 en 6.30. Pinkstergemeente Bethel (Rode- Kruisgebouw): 4 nam. Pinkstergemeen te Alphen (Rode-Kruisgebouw): 10 voorm. Remonstrantse Kring (Van Mandersloostraat 36): 10 dr. Cramer. Rijnstroom: zond. 8 nam. oecumenische dienst, ds. Mulder. Rooms-Kath. paro chies: Bonifaciuskerk zond. 9.45 en 11.30, ma. 9.45; Piuskerk zond. 9.10.30 en 11.45, ma. 9 en 10.30; De Bron zond. 11.30, ma. 10. BENTHUIZEN - Herv. Gemeente; zond. 9.30 kand. Teeuw, 6 ds. Exalto. ma. 9.30 ds. Exalto. Geref. Gemeentec zond. 9.30 leesdienst, 2.30 ds. Honkoop, ma. 9.30 leesdienst. BODEGRAVEN - Herv. Gemeente: Dorpskerk zo. 9.45 zang, 10 ds. Richter, 6.30 ds. Droogers, ma. 10 ds. De Vreugd; Salvatorkerk zond. 9.45 zang, 10 ds. De Vreugd, 6.30 ds. Richter; Bethlchem kerk zond. 10 ds. Droogers, 6.30 ds. Ge luk, Giessenburg, ma. 10 ds. Van Iepe ren. Geref. Kerk: 10 ds. Wijngaarden, 6.30 ds. Omta. Geref. Kerk Vrijg.: 9.30 dienst, 4 ds. Borgdorff. BOSKOOP - Hervormde Gemeente: Dorpskerk zond. 9.30 dienst. 11 ds. Stel wagen, maandag 9 zangdienst; De Stek 9.30 ds. Dijkstra. Geref. Kerk: 9.30 ds. Omta, 5 ds. Stelwagen. Chr. Geref. Kerk: 9.30 ds. v. Langevelde, 5 ds. Nieuwen- huize, Mijdrecht. Geref. Gemeente: 9.30 en 6, Opwekkingsgemeente (Concor dia): 9.30, Vergadering van Gelovigen (Nieuwstr.) 9.30 en 5. Rooms-Kath. paro chie: zond. 9.30 en 11, ma. 10. HAZERSWOUDE - Herv. Gemeente: zond. 9.30 ds. Geertsma, 6.30 hr. Goed hart, ma. 9.30 gez. dienst. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Welbedacht, ma. 9.30 gez. dienst in herv. kerk. Rooms-Kath. parochies: Dorp zond. 9.30 en 10.30, ma. 9 en 10.30; Rijndijk (Bernardus) zond. en maand. 10; Hét Anker zond, 8.45,10 en 11.30, ma. 8.45 en 11.15. HILLEGOM - Herv. Gemeente: 9 en 10.30 ds. Rothfusz, 7 ds. v.d. Wal, in geref. kerk. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. v.d. Wal. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Biesma. HOOGMADE - Herv. Gemeente: 10 dr. v. Vliet. Rooms-Kath. parochie: zond. en maand. 10. DE KAAG - Herv. Gemeente: 10 ds. Kolkman. Rooms-Kath. parochie: zond. 10, maand 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Ge meente: Dorpskerk zond. 10 ds. Aarents, 6.30 ds. Gebraad, maandag 10 ds. Aa rents; Ontmoetingskerk 10 ds. Gebraad, 6.30 ds. Aarents. Geref. kerk: 9.30 ds. Vrolijk, 5 ds. v.d Horst. Rooms-Kath. parochie: zond. 9.30 en 11.15, maandag Nieuwe kerk 10 ds. Arkeraats, 6 ds. Van Roon, maandag 10 ds. Vink; Oude Kerk 10 ds. Schuurman, 6 ds. Vroegindewey; Ichthuskerk 10 ds. Vink, 5 ds. Visser; Pniëlkerk 9.30 ds. Vroegindewey, 6 ds. Boer, maandag 10 ds. Vroegindewey; Groen van Pr. school 10 ds. v. Roon; Zie kenhuis Overduin 2 ds. Baas. Triumfa- torkerk 9 ds. v.d. Horst, 10.30 ds. v.d. Horst en ds. Kersten, 5 ds. Vrolijk. Geref. Kerk Vrijg.: 10.15 leesdienst, 3 ds. Zo mer. Ned. Geref. Kerk: 8.45 ds. Rouke- ma, 7 ds. v.d. Brink. Chr. Geref. kerk: zond. 10 en 5 ds. Slagboom, maandag 9.30 ds. Tanis. Vrije Chr. Geref. Gemeen te (Uni-zaal): zond. 10 en 5 en ma. 10 ds. v.d. Belt. Geref. Gemeente (Remisestr.): zond. 10 en 5 leesdienst, maandag 11.15 ds. Harinck. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gemeente: 10 ds v.d. Linden, 6.45 zang, 7 ds De Vries, R.dam, gez. dienst in geref. kerk, maandag 10 hr. Goedhart. Geref. Kerk: 10 hr. Brouwer, Katwijk, 7 ds De Vries. LEIDERDORP - Hervormde Gemeente en Geref. Kerk: Dorpskerk lOdsKnorth, 6.30 -ds Doesburg, zangdienst; Kerk Hoofdstraat 10 ds Doesburg; Schep- pmgskerk 9 en 10.30 ds Geursen; Ver pleeghuis Leythenrode: 10 ds Lutmers; St. Elis. Ziekenhuis: 11 mevr. ds Visser, maandag 10 paasviering, mmv cantorij. Baptistengemeente (wijkgeb. Zijlkwar tier): 10 br De Vries. Rooms-Kath. paro chie: zond. 10, maandag 10.30. LEIMUIDEN - Herv. Gemeente: Zond. 9.30 ds Lefeber. maandag 9.30 ds Los, zangdienst. Geref. Kerk: 9.30 ds Los, be lijdenis, 7 ds Jaspers Focks, maandag 9.30 Los, zangdienst in herv. kerk. Rooms-Kath. parochie: zond. 9.30 en 11.15, maandag 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE - Herv. Gemeente: Dorpskerk 10 ds 't Hooft, maandag 10 ds 't Hooft, met zondagsschool; Pauluskerk 10 en 7 ds De Gelder. Geref. Kerk: 10 ds v. Loenen, Leiderdorp, 7 ds v. Santen. Geref. Kerk Vrijgemaakt: 8.45 en 4.30 ds Boxman. Chr. Geref. Kerk; zond. 10 en 4.30, en maand. 10 ds v. Dijken. Geref. Gemeen te: zond. 10 en 4 en ma. 10 (openb. beljds Hakkenberg. Rooms-Kath. parochies: Agathakerk zond. 10 en 11.30; maandag 10; Poolpolder zond. 10 en 11.30, ma. 10; Mariakerk zond. 8.30.10 en 11.45, maan dag 8.30. 10 en 11.45: Engelbewaarders zond. 9 en 10.30, maandag 9.30 en 11. NIEUWKOOP - Herv. Gemeente: 9 30 ds Bronsgeest, 6.30 hr Christ, Leiden, jeugddienst, maandag 9.30 ds Molenaar Scheveningen. Geref. Kerk: 9.20 ds Nooteboom, 6.30 hr Stam, S.heim. Chr. Geref. Kerk: zond. 9.30 cn 6.30 dienst, maand. 11 ds De Vries, Heerde. Rooms- Kath. parochie: zond. en maand. 9 en 10.45. NIEUWVEEN - Herv. Gemeente zond. 9.30 ds Molenaar. 7 ds Klein Kranen burg, in geref. kerk. maand. 9.30 ds Mo lenaar. Geref. Kerk: 9.30 kand. v.d. Meulen, 7 ds Klein Kranenburg. Rooms- Kath. parochie: zond. en maand. 9 en 11. NIEUW-VENNEP - Herv. Gemeente: 9.30 ds Goverts, 7 ds Goverts in Geref. Kerk. Geref. Kerk: 9.30 ds Rang, 7 ds Goverts. Chr. Geref. Kerk: zond. 9.30 en 3 en maand, 9.30 ds Visser. Rooms-Kath. parochie: zond. 9 en 11, maandag 9.30. NOORDEN - Herv. Gemeente: 9.30 en 7 ds Zoutendijk, maandag 9.30 ds Droog ers. Geref. Kerk (Woerdense Verlaat): 9,30 ds v. Wijk, 7 ds Nooteboom. Rooms- Kath. parochie: zond. en maand. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gemeente: kerk Voorstraat 10 dr Jansen, 7 ds Warnink; Kerk Hoofdstraat 10 ds Keuning, 5 dr Jansen; Geref. Kerk Hoofdstraat maan dag 10 ds Keuning, zangdienst; De Rank (Golfbaan) 10 en 5 ds Treure, Veenen- daal, maandag 10 ds Arkeraats. Geref. Kerk: Kerk Hoofdstraat (Buurtkerk) 10 ds Warnink, maandag 10 ds Keuning, zangdienst; Vinkenlaankerk 9.30 ds El- gersma; Sole Mio 9 hr v. Duin; v.d. Bergh-st. 11 ds Elgersma. Ned. Prot. Bond (aula Oude Zeeweg): 10.30 ds Kui pers. Leiden. Rooms-Kath. parochies: Zee zond. 9.30, 11 en 7 (Duitse mis), maandag 10; Binnen zond. en maandag 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKLRHOUT - Herv. Ge meente: Dorpskerk 10 ds Kalkman; De Zilk 10 hr Hoffenaar. Rooms-Kath. paro chies: Victorkerk zond. en maand. 9.30 en 11; Jozefkerk zond. 8.30, 10 en 11.30, maandag 10. OEGSTGEEST - Herv. Gemeente: Gfoene of Will, kerk 10 ds Ter Linden; Pauluskerk 10 prof. De Jonge: Gemeen- tecentrum 10.30 ds Sasse. 7 ds De Haan. Geref. Kerk (Mauntslaan): 10 ds Vegter. Geref. Kerk Vrijg.: 10.30 en 2.45 ds Box man. Ned. Geref. Kerk (Gemeentecen trum): 8.45 ds De Lange. 4 br. v.d. Ven. Van Wyckerslooth: 4.30 mevr ds Visch. Kapel Endegeest: zie Leiden. Volle- Evangeliegemeente (Gemeentecen trum): 4 nam. Rooms-Kath. parochies: Will, kerk zond. 9. 10.30 en 12. maand. 10.30: Bonaventurakapel zond. en maand. 9 en 11. OUD-ADE - Rooms-Kath. parochie: zond. 8.30 en 10, maand. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gemeente: 9.30 ds Lalleman. Ge ref. Kerk: 9.30 ds Jaspers Focks. 7.30 ds Los. Remonstr. Gemeente: 11 mevr. ds Vos, in herv. kerk. Rooms-Kath. paro chie: zond. 9 en 11, maandag 10. ROELOFARENDSVEEN - Rooms- Kath. parochies: Maria Presentatie zon dag en maandag 8. 9.30 en 11; Petrus- Banden zond. 9.30,11 en 12.15, maandag 9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE - Herv. Gemeen te: 9.30 ds De Kruijf, maandag 9.30 ds Klein Kranenburg. Chr. Geref. Kerk: zondag 9.30 dienst, 2.15 ds Bouw, maan dag 11 ds Boiten. RIJNSBURG - Herv. Gemeente: Voor hof 10 ds Romein; Bethelkerk zondag 9 en 10.15 ds v. Niel, 5 ds Romein, maan dag 9.30 ds v. Niel, zangdienst. Geref. Kerk: Petrakerk 9.30 ds Damsma, 5 ds Heule, Wassenaar; Immanuelkerk 9 ds Schaafsma, Utrecht, 5 dr Gilhuis, Den Haag; Maranathakerk 9.30 ds Boven berg, Leiden, 5 ds Damsma; veiling Flo ra: 10.30 hr Sipke v.d. Land. Maandag: Immanuelkerk 9.30 ds Kersten, Katwijk, zangdienst. Geref. Kerk Vrijg.: 10 en 5.15 ds Zomer. Chr. Geref. Kerk: zondag 9.30 en 5 en ma. 9 ds De Joode. Evang. Chris tengemeente (aula mavo): zond. 10 br. v.d. Brink, 7.30 evangelisatiedienst, maandag 5 nam. doopdienst in baptis- tenkerk. Leiden. Rooms-Kath. parochie: 'zond. en maand. 10.30. RIJPWETERING - Rooms-Kath. paro chie: zond. 7.30, 9.30 en 10.30; maandag 7.30. 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gemeente: 9 en 10.30 ds v.d. Meer, 5 gez. dienst in geref. kerk. Geref. Kerk: 9.30 ds v. Santen. Chr. Geref. Kerk: 10 ds v.d. Boomgaard, 5 ds Witzier. Ned. Prot. Bond (Julianalaan 17): 10.30 hr v. Noordenne, A dam. Rooms-Kath. parochie: zond. 9.30 en 10.30, maandag 11. TER AAR - Herv. Gemeente: 9.30 ds Klein Kranenburg, 6.30 ds De Kruyf, maandag 9.30 ds Bouw, Ede. Geref. Kerk: 10 en 6.30 ds Bezemer. Rooms- Kath. parochies: Aardam zondag 9.30 en 12, maandag 9; Langeraar zondag en maandag 8.30, 10 en 11.30. VALKENBURG - Herv. Gemeente: 10 ds Vermeulen, 6.30 dr Bezemer, Scheve ningen, maandag 10 ds De Raadt. Geref. Kerk: 9.30 ds De Raadt, belijdenis, 6.30 ds De Raadt, avondmaal, maandag 10 ds De Raadt, in herv. kerk. Geref. Kerk Vrijg.: 9.30 kand. v.d. Berg, 5 leesdienst. Kapel Marinevliegkamp: 10.30 gezins- dienst, ds v. Mellv. VOORHOUT - Herv. Gemeente. 10 ds Brokerhof. Rooms-Kath. parochie: zon dag.9,10.30 en 11.45, maandag 9 en 10.30. VOORSCHOTEN - Herv. Gemeente: Dorpskerk 10 ds v.d. Schoot. 7 ds Frit- sche, Den Haag; aula Noord-Hofland 9.30 ds Meijering; Kapel Rijndijk 10 mevr ds v. Everdingen, Leiderdorp; Kerk Hulp en Heil 10 ds Verheule; De Ark 10 jongerendienst. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds De Zwart. Geref. Kerk Vryg.: 9.30 leesdienst, 2.30 ds v.d. Haar. Rooms- Kath. Kerken: Laurentiuskerk zond. 10 en 11.30, maandag 10. Aula Noord-Hof land zond. 11. Church of England (Jan van Hooflaan 3): lö!30. WADDINXVEEN - Herv. Gemeente: Brugkerk zondag 9.30 ds Verwelius, 5 ds Van den Heuvel, Ede, maandag 9.30 ds Roetman; De Hoeksteen 9.30 ds Roet- man, 6.30 ds Verboom; Bethelkerk 9.30 ds Verboom, 5 ds Verwelius; Imma nuelkerk 9 en 10.30 ds Hulst, 7 ds De Bruin, Reeuwijk. Geref. Kerk: Kruis kerk 9 mej. Van Delft, A.dam; Ontmoe tingskerk 10 en 5 ds v.d. Berg. Chr. Afge scheiden Gemeente:r zond. 9.30 en 5, maandag 9.30. Volle-Evangeliegemeen te "Sion" (Lindegaarde 17a): 9.30. Re monstr. Gemeente: 10 ds Hooykaas, Den Haag. Rooms-Kath. parochie: Victor kerk zond. 10; Ontmoetingskerk zond. 8.30 en 11.45. WARMOND - Herv. Gemeente: 10 ds Den Tonkelaar, met koor. Rooms-Kath. parochie: zond. 8.30, 10 en 11.30; maan dag 8.30 en 10. WASSENAAR - Herv. Gemeente: Dorpskerk zond. 10 ds Steenstra, 7 ds Van der Plas, Delft, maandag 10 hr Taal; Kicvietkerk 10 ds Wiersma: Mcssiaskerk 10 ds v. Zanten; Dorpscentrum 9.30 ds De Jong, Leiden. Geref. Kerk: Zijllaan 10 en 5 ds v.d. Meulen. Wassenaar-Zuid 10 ds v.d. Kamp. Ned. Prot. Bond (L. Kerkdam): 10.30 ds Werner, met koor, maandag in De Burcht, 10.30 ds Werner. WOU BRUGGE - Herv. Gemeente: zon dag 9.30 ds Baas, Katwijk, 6.30 dr Van der Zaan, gez. dienst, maandag 9.30 dienst voor en door de jeugd. Geref. Kerk: 9.30 dr v.d. Zwaan, zie ook herv. gem. Ned. Prot. Bond (gebouw De Wijk): geen opgave. Rooms-Kath. parochie: zond. en maand. 10. ZEVENHOVEN - Herv. Gemeente: 9.30 dr Haitsma. 7 ds Molenaar, Nieuwveen, in geref. kerk. Geref. Kerk: 9.30 ds Koers, 7 ds Molenaar. Rooms-Kath. parochie: zond. en maand. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv. Gemeente: 10 ds Wolthaus. Rooms-Kath. parochies: St. Jan zondag en maandag 9.30; Chr. Dienaarkcrk zondag en maandag 10; Meerburgkerk (Hoge Rijndijk) zondag 10 en 11.30, maandag 10. ZWAMMERDAM - Herv Gem.: 9.45 zang, 10 ds Haakman, 6.30 ds Janse, Nig- tevecht. Geref. Kerk: 10 hr v. Wallinga, 6.30 ds Booy.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 4