Moeten mannen ook emanciperen? ZATERDAG 5 APRIL 1980 Door Jos van der Meer de man. Op naar de officiële opening van deze nieuwe welzijnsvoorziening dus. Met als kernvraag: 'Hoeveel man nen geven blijk van het in de praktijk leiden van een geë mancipeerd leven?' Wat de - met mijn mede-praat groepsleden te bezoeken - avond aan taferelen oplevert, is al even ontmoedigend als de analyse van mijn vrouw over de moeizaam ontluiken de mannen-emancipatie. In leider Pieter Hoogendoorn (24), bekend als actief PSP'er in Leiden, oogst bijvoorbeeld louter verzet en hoon met een verhaal, een stuk tragi-ko- misch toneel welhaast, van de volgende strekking: 'Ik spreek liever over mannen- bevrijding dan over emanci patie. We moeten ons bevrij den van bepaalde gedragspa tronen. Mannen denken meestal erg negatief over zichzelf. En daarnaast kun nen ze moeilijk tegen kritiek.' 'We moeten enerzijds leren po sitief over onszelf te denken. We moeten beseffen dat we heel goed kunnen lachen en huilen: we dienen vrolijker en creatiever te worden.' 'Anderzijds proberen mannen zich altijd groot te maken. Ik vind dat we klein moeten durven te zijn. Daarom zit ik ook met dit speelgoed hondje op mijn schoot', aldus Hoogendoorn en hij knuffelt de baal synthetisch materiaal eens extra intens ten over staan van het zeventig-kop pige publiek. Geleuter Pieter Hoogendoorn, die eerder op de avond tegenover mij de mening heeft verkondigd dat 'maar heel weinig mannen écht zijn geëmancipeerd', krijgt nu een aardig bewijs voor die stelling te verwer ken. Naast enige mannen die het café vooralsnog het voor deel van de twijfel willen ge ven, is de meest algemene en nadrukkelijke reactie: 'Waarom nou een mannencafé in Leiden?! Andere cafés zijn toch al helemaal een mannen- aangelegenheid. Wat we hier horen is mystiek, geleuter, Bhagwan-gedoe.' Een derde groep bezoekers ziet meer heil in de bevrijding van de totale mensheid, die dan het beste samen met vrouwen kan worden 'gezocht. Ook enige leden van onze man- nenpraatgroep zijn die me ning toegedaan. Radicale therapie Om een wat zonniger beeld te krijgen van een wellicht op doorbreken staande manne- nemancipatie-beweging heb ik na al deze mineur hier en daar wat cijfermateriaal er over verzameld. Maar ook dat zal de mannetjesputters en super-brallers onder ons als muziek in de oren klinken. In Leiden bestaan er zo n zeven mannenpraatgroepen. Bo vendien is er in Leiden een eerste radieale-therapiegroep voor mannen in oprichting. (Radicalé therapie is zoveel als: zeer doelgericht aan jezelf werken nd steun van ie groepsleden door middel van ooral gesprekken; het ua.it daarbij om zaken als: je con tacten met je kinderen of partnerverbeteren, of: hoe stel je je geemancipeerd op in je werksituatie?). In geheel Nederland zijn er een kleine honderd praatgroepen en houdenV.ich ongeveer 500 mannen bezig met de radicale therapie. Als ik deze cijfers zo eens toe voeg aan wat het Leidse man nencafé aan taferelen ople verde deze week (en in andere mannencafés schijnt het er in mindere mate net zo aan toe te gaan), dan geloof en vrees ik dat wé maai het beste nog drie generaties kunnen wach ten op een evengroot aantal mannelijke als vrouwelijke emancipeerden». LEIDEN - De basis voor de huidige mannenbewe ging (en ook van de vrou wenbeweging) is gelegd in de jaren zestig. Het ging goed met ons land, waardoor vooral jonge ren tijd kregen om zich bezig te houden met de seksuele revolutie, Provo en democratisering. Toen het strijdgewoel op deze punten was geluwd, bleven de vrouwen achter met een wat vieze na smaak. Ze gingen inzien dat ze waren "misbruikt" voor zachtere activiteiten op de achtergrond, ter wijl de mannen zich vooral met het hardere acticwerk hadden kun nen bezighouden. Allerlei vrouwengroepen rezen als paddestoelen uit de grond om de man- vrouwverhouding eens kritisch te gaan bekijken. Het feminisme ontstond toen de vrouwen meer en meer inzicht kregen in de rolverdeling tussen man en vrouw, waarbij bij hen de mening postvatte dat mannen onderdrukkers Dit zich bewust-zijn van de eigen situatie sloeg over op de mannen. In 1973 werd de eerste praatgroep opgericht, die tot doel had al pratend in zicht te krijgen in de eigen situatie, in de manier waarop mannen zich on derdrukt kunnen voelen. De mannenbeweging had een sputterend begin, waarvan zij nu nog de naweeën ondervindt. Meer mannen houden zich momenteel weliswaar met hun emancipatie be zig, maar het is (vooral vergeleken bij de vrou wen) nog immer een zeer kleine elitegroep uit vooral de midden- en ho gere milieus. LEIDEN - Stukje tijd geest, zou je kunnen zeggen. Buiten staan de wallen van baksteen en glas die de Leiderdorp- se nieuwbouwwijk 'Voorhof vormen er donker en eenzaam bij. Binnen in de 3-kamer maisonettewoning aar) de Rozemarijntuin - huisvesting voor de steeds eigentijdser wordende samenle vingsvorm: de twee persoonshuishouding zonder huwelijksband - heerst de gezelligheid van de jaren-tachtig. Een sfeer van 'ik en jij zijn allebei actief in en naast ons werk aan de Leidse universiteit (of in een andere rondbor stige baan), maar als we dan bij elkaar zitten, moet er toch nog een stukje genegenheid zijn'. Kortom: ouder wetse meubelen, mo derne kunst aan de muur, opinieweekbla den en vaktijdschriften, plus een goed gevuld wijnrek. De vrouwelijke helft is weg, de ze avond. Een weekeinde met vrouwen van de vakgroep van de subfaculteit. De gezamen lijke maaltijd kan daarom mooi bij Paul worden gehou den. Een speciale activiteit van de zes leden tellende mannenpraatgroep (één van het handjevol praatgroepen voor de nog veelal als het 'sterke geslacht' aangeduide sekse, die op initiatief van de afdeling-Leiden van de NVSH sinds korte of wat lan gere tijd bestaan). Bij de vori ge tweewekelijkse praat avond is afgesproken eens gezellig met z'n allen te gaan kokkerellen. Paul omschrijft de sfeer van de ze en andere bijeenkomsten van de groep haarscherp als hij het weekeinde waar zijn partner naartoe is er als volgt mee vergelijkt: 'Als er van die vrouwen onder elkaar ie mand ergens gevoelig op rea geert, emotioneel wordt, dan kappen ze dat meteen af. Niet in details treden, heet hét dan.... Ze willen alles zoveel mogelijk verstandelijk bena deren, terwijl wij als mannen daar nu juist vanaf willen. Wij willen onze gevoelens beter leren hanteren.... en ze ook tonen. We hebben als mannen lang genoeg alleen maar moe ten presteren en carrière ma ken zonder dat we aan onszelf konden toekomen.' Instemmend geknik van de an dere vijf mannen. Wat het emanciperen bij vrouwen en bij mannen inhoudt, is in zeer grove lijnen omschreven. La ter op de avond, tijdens het natafelon, zal de vraag 'Wat versta jij nou onder emanci peren?' centraal staan. 'Zacht' werk Het koken gaat wat chaotisch, warrig, onhandig. De mannen lopen elkaar voortdurend in de weg op de één bij 2'/2 meter keukenoppervlakte. Vragen als 'Wat zal ik nu eens doen?' en 'Waar ligt dat ding nou weer?' zijn niet van de lucht. Terwijl, onder het genot van flessen pils of van krachtiger spiritualia, het bereiden van het vegetarische maal wordt afgerond, maakt een sub groepje zich op om de flinke hoeveelheid vuile vaat die er staat alvast weg te werken, zodat we 'straks niet meer zo veel hoeven te doen'. Er kan er maar één afwassen, zodat het dringen is> om een natte vork of pan te pakken te krij gen. Je moet per slot laten zien dat je als man niet te goed bent voor zulk 'zacht werk. Vooraf kaassoep, dan kapucij ner-schotel (bonen, taugé, paprika, champignons, gem ber, ui, knoflook en veel pe terselie) met salade en als toetje een warme kersenpud ding (ietwat plakkerige sub stantie). Dit alles besprenkeld met, naar keuze, rode wijn of bier. De taugé is nog wat hard, maar 'dat hoort juist' bij zo'n vegetarisch gerecht uit bet kookboek vol verantwoorde' maagvulling. Ik heb een fotokopie meege nomen van het persbericht dat bij ons op de redactie is binnengekomen over de offi ciële opening van een Leids mannencafé (-kafé staat er als iets onvermijdelijks bij dit type activiteiten) op maandag 31 maart (het is voortaan elke tweede en vierde maandag van de maand vanaf 20.30 uur in het gebouw Nieuwe Rijn 20a, waar ook onder andere het vrouwencafé van Leiden Wij (een verzameling academi ci, hbo'ers en studenten; emanciperen is-en blijft mis schien altijd wel - een elite zaak) zijn nieuwsgierig-blij met dit nieuwe initiatief en we besluiten dan ook eensge zind naar de opening van het café toe te gaan. Zakelijker De inhoud van het persbericht blijkt na het eten onderwerp van een rechtgeaard man- nenpraatgroepen-gesprek. Je zou de discussie kunnen sa menvatten onder het kopje 'Wat doe jij nou aan e peren?' Het pers bericht meldt bijvoorbeeld o ver dit je-bewust-worden-vai zelf: a-je- 'Het verwerven van eer maat- schappelijke positie heeft plichtend karakter di in voor vrouwen. Mannen b lehoren zo n positie op te bouwen om als man te blijven me etellen. De relaties met ander nen zullen daarbij ster k in het teken staan van het 1 oehoud van deze positie. Co: ntacten tussen mannen zijn mede hierdoor gewoonlijk zakelij- ker en minder pers oonlijk dan tussen vrouwen. 'In het algemeen behoort een man zijn emoties in bedwang te ho.uden. Dat is hem van jongsaf aan ook voorgehou den. Het besef niet tekort te mogen schieten, altijd je mannetje te moeten staan, legt op veel manieren een be hoorlijke druk op mannen. Ze hebben op die manier veel van hun gevoelens en van hun contacten met anderen moe ten inleveren.' En een laatste citaat uit het persbericht: 'Sceptici noe men het navelstaren dat mannen in praatgroepen en radicale therapiegroepen be zig zijn het bovenstaande naar hun eigen situatie terug te leiden. Dat is echter wel degelijk nodig om te leren in zien dat je gemankeerde ge voelsleven veel heeft te ma ken met je opvoeding en met hoe alles in onze wereld is ge regeld. Pas daarna kun je als man de strijd aanbinden te gen alles datje verhindert om je als mens te ontplooien, zo als tegen rolbevestigende en daardoor 'onderdrukkende' reclame, bepaalde zinsneden in schoolboeken, het perso neelsbeleid waarbij je per sé een hele dagtaak moet heb ben en dergelijke.' Ramen lappen Dnze praatgroep haakt op dit alles na de kersenpudding onder het genot van enkele stevige bakken cafeïne-rijk vocht breedvoerig - maar volgens mij met niet meer al te veel helderheid - in. Dat gaat, wat schematisch weer gegeven, als volgt: Voor mij was van veel beteke nis dat ik het koken ontdekte, dat ik dat leuk ging vinden, nu enkele maanden geleden. Vanaf dat moment ben ik meer en meer gaan nadenken over hoe ik mijn werk- en pri vé—leven inricht. Ik wilde daar gewoon meer van gaan maken. Minder aan dat werk denken en meer met m'n ge- Ja. het koken: dat heb ik nou ook, hè. Ik maak wel eens een din. Opeen goed moment viel het me op dat zij altijd liet helemaal niks bijzonders trouwens: voor mij is dat nog niet emanciperen. Dat zit meer in mijn ziel, in mijn be levingswereld.' 'In de nieuwbouwwijk waar ik woon', zegt de volgende, 'voel ik als ik buiten de ramen sta te lappen altijd al die ogen van mensen uit de buurt op me gericht en dan voel ik de men sen denken: wat doet die tut nou weer verwijfd. Dat idee héb ik gewoon. Ik voel dat men dal emanciperen van een man maar vreemd gedoe vindt. Mijn vrouw zegt echter dat er helemaal niemand staat te gluren, dat het maar een waanidee van mezelf is....' 'Wat ik nou onder emanciperen versta, is een brok gevoeler?! dat helemaal één is met je zelf, brengt man-vijf naar vo ren. 'Kijk hé, dat jullie het nou zo bijzonder vinden dat je kookt, deeg rolt of ramen lapt, vind ik verrekt ongeëmanci peerd. Volgens mij ben je pas geëmancipeerd als je dat soort dingen de gewoonste zaak van de wereld vindt. Wanneer je het leuk vindt om met je kinderen te spelen als je van je werk thuiskomt, of datje dan het eten kookt zon der dat je vrouw daar om hoeft te vragen.' Gemakkelijk praten Ik vind de hele discussie van dat moment nogal magertjes. (Wij hebben ook praatavon- den die we alle zes 'heel erg goed' vinden. De avonden va rieren van theoretisch geklets in de ruimte over 'debating- club'-achtige onderwerpen waar je je geen buil aan kunt vallen, via gesprekken waarin een man zijn probleem van dat moment met seksualiteit, zijn partner of zichzelf willen veranderen ter diepgravende bespreking aanreikt, tot zeer persoonlijke en gevoelsmati ge discussies over zaken als boosheid, mannen en porno grafie, ouders en opvoeding of ervaringen met het geloof). Omdat ik na afloop een onbe vredigd gevoel heb. neem ik sluitende-afwas vooi over ons emancipatie gesprek Opening vcm liet mannencafé deze week in Leiden: "Er zijn maar heel weinig manneii écht geëmancipeerd." 'Wat vind jij van deze heftige pogingen van ons om vrou wen in het emanciperen te evenaren?', vraag ik haar met enig aftastend gegrinnik bij de evaluerende borrel-voor- het-slapen-gaan. Haar reactie is er een van een voor iedere man welhaast ontmoedigen de trefzekerheid: 'Ach, jullie hebben allemaal gemakkelijk praten. En voor al alleen maar dat praten maakt die hele mannene- mancipatie bij de meesten van jullie tot één grote farce. Jullie hebben het constant over hoe het allemaal zou moeten zijn, jullie weten dat prima, maar d'r iets mee dóen: ho maar. 'Ik als vrouw blijf bijvoorbeeld discussie thuis als' er een kind komt. Als ik dut niet zo maar zonder meer had gedaan, was je met zulke ogen gaan kijken en had je gezegd: en m'n car rière dan. ik weet ijjwel zeker dat jij niet thuis zou willen blijven terwijl ik ga werken en dat je misschien zelfs nog wel bezwaren zou maken tegen voor ieder een deeltijd-baan.' Tja. hoewel ik nog tegensputter dat niet iedere man met even veel pleziei na.n zijn werk gaat, heb ik toch het nakijken. De opvoeding tot presterend mannetjes-dier heelt bij mij ook zo haar uitwerking niet gemist. De cultuur staat voor niets. Misschien dat de eman- nuinnen er ooit nog wel eens in slaagt van subcultuur (om gangsvormen, bezittingen, regels en gebruiken die een selecte groep de gewoonste zaak van de wereld vindt) tot cultuui (wal 'Ie meeste men sen als normaal beschouwen) te worden. Mannencafé Het antwoord op de vraag hoe groot de kans op de hierboven omschreven verandei ing is in een stad als Leiden, kan wel licht worden gevonden in het kcravei.se mannencafe in de Sleutelstad, het walhalla im mers «zo mag je verondei- stellen) van de emanciperen- deeg maakte en dat ik de to maat en dergelijke verzorgde die daar bovenop moeten. Dat is nou écht die rolverdeling, hè. Ik de leuke dingen doen en de vrouw de lullige. Nou, toen wilde ik ook deeg leren maken. Voor mij is zoiets bok een stuk emancipatie....' Een derde man reageert: Toen ik na mijn scheiding op een kamer ging wonen, moest ik allerlei huishoudelijke kaï- weien zelf gaan doen Je bent dan gedwongen ze te doen,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 31