Maria Antonia opent
nieuwe galerie met
Spaanse keramiek
Ex Animo met 'zware'
Matthaus Passion
Leidse jazzavond zeker
voor herhaling vatbaar
vandaag...
toegelicht
[/RADIO \RLögmmma i
'Nar': relativerend
Danstalent toegejuicht
,|/LAA!
NDAG 31 MAAKT lüöü
LEIDEN - Meer dan verleden jaar
heeft Wim de Ru, dirigent van het
ehr. oratorium- en jongerenkoor
"Ex Animo" zijn stempel gedrukt
op de uitvoerivg van de Mat-
thaus-Passion. Spanning en
dramatische expressie waren ze
ker aanwezig. Waar teksten daar
toe aanleiding gaven, liet hij ge
prononceerde inhoudelijke ver-
schillen horen, zonder in pathos
te vervallen.
De grotere inweving van de dit jaar
goede tenoren- en bassenbezet-
ting gaf menigmaal een mooie
harmonische kleur. Opvallend
ook was de uitspraak waaraan
veel zorg was besteed: dit jaar
geen Leidse slepende "t's".
Ondanks de uitstekende algemene
indruk, liet mij toch het gevoel
niet los, dat het geheel nog wat te
zwaar was. De koralen bijvoor
beeld hadden wat transparanter
gekund, zonder de waarde aan
expressie te verliezen. Van de
vele Italiaanse invloeden, die
Bach's Matthaus Passion heeft
ondergaan, was weinig te mer
ken. De tempo's hadden veelal
wat hoger kunnen zijn. Bijzonder
goed was dit jaar ook het jon
genskoor in de strak gelijnde ko-
raal-cantus firmus in het eerste
deel.
Van de solisten waren drie opval
lend: Cor Niessen door zijn diep-
doorvoelde Christus-partij:
Chris van Woerkom, niet overal
zuiver in deze uitermate zware
Evangelisten-partij, maar wel
bijzonder mooi en met een zekere
vrijheid, waarmee hij een
boeiende "verteller" werd. Heel
opvallend was zeker ook Charles
van Tassel, wiens stem niet over
de gehele linie mooi is geculti
veerd, maar die uitzonderlijk
mooie dingen deed doordat hij in
de aria's de psychologische kant
raak belichtte. Hij was de enige
die dit zo intelligent deed.
Mooie stemmen hoorden we in de
sopraan Jorine Samson en de te
nor Alex Vermeulen. Helaas, van
de alt Hannelore Peenink kun
nen we dit niet zeggen. Zij was
muzikaal, technisch, en ritmisch
zwak. In haar stem ontbrak voor
al in de lage registers kleur.
Tenslotte dienen vooral ook de na
men te worden genoemd van
Joop Brons (orgel), Ada van der
Bent (clavecimbel) en Ben de
Ligt (Viola da Gamba). Het Dor-
drechts kamerorkest liet zich re
delijk horen, zij het dan ook dat
het geen orkest is van hoge kwali
teit.
BEP RIJNDERS
LEIDEN - "De gehele verzameling keramiek die in mijn
galerie staat, is afkomstig van het Museo de Céramica
Popular. Dit Spaanse museum, gevestigd in Sant Jordi de
Alfama in de streek Tarragona, wil de Spaanse potten
bakkerskunst voor het nageslacht bewaren. Alles wat hier
j staat zijn dubbelstukken, die het museum aan mij heeft
verkocht om nieuwe aankopen te kunnen doen", vertelt
mevrouw Maria Antonia Vidal de Carrasquer.
"Alfart" is de naam van haar gale
rie, die zaterdagavond is ge
opend. De galerie is gespeciali
seerd in Spaanse Volkskeramiek,
verschaft door het eerder ge
noemde museum uit Tarragona,
dat ook de echtheid van de stuk
ken garandeert. "Buiten Spanje
ben ik de enige die dit soort aar-
dewérk verkoopt", vertelt dc ga
leriehoudster niet zonder trots.
"Binnenkort komt er mischien in
Parijs ook een mogelijkheid om
deze keramiek uit Spanje te ko
pen, maar verder is het nergens te
krijgen".
Mevrouw Vidal de Carrasquer, zelf
een Spaanse van geboorte, is
goed bevriend met de conserva-
|j tor van het museum, dat is geves
tigd in de omgeving van Barcelo
na. Ze vertelt dat het pottenbak
ken als handwerk in Spanje een
aflopende zaak is. "Vroeger was
het aardewerk nog functioneel.
De potten werden gebruikt om
water, olie, vlees, olijven of wijn
in te bewaren. Al het aardewerk,
dat in "Alfart" staat opgesteld is
vroeger gebruikt. Tegenwoordig
wordt het Spaanse aardewerk in
fabrieken machinaal vervaardigd
voor de toeristen", zegt ze spijtig.
Ze vervolgt: "Als je in zo n mo-
dern kannetje water doet, blijkt
het ergens lek te zijn of breekt het
oor eraf. Ook het glazuur wordt
machinaal gemaakt en aange
bracht, waardoor je niet meer de
goede kleur krijgt"
Vertaling
De galeriehoudster vindt, dat de
Spaanse regering altijd te weinig
heeft gedaan aan het instand
houden van de pottenbakkers
kunst. Ze is daarom erg blij met
de plannen van het Museo de Cé
ramica Popular, waar keramiek
uit heel Spanje wordt verzameld.
"Het museum is vijftien jaar be
zig geweest met een collectie van
stukken uit heel Spanje samen te
stellen. Ze willen er een echt le
vend museum van maken, waar
ook cursussen en demonstraties
in het pottenbakken worden ge
geven en waar niet overal bordjes
met "Verboden aan te raken"
hangen.
Ze vertelt dat het museum om deze
activiteiten te bekostigen een
aantal van de dubbele stukken
aan haar heeft verkocht. De
voorwerpen zijn door het mu
seum ingedeeld en van een om
schrijving voorzien. Dat certifi
caat, waarop ouderdoom plaats
van herkomst en het gebruikte
materiaal staan vermeld is wel
iswaar in het Spaans gesteld,
maar ze zegt graag bereid te zijn
een vertaling in het Hollands bij
te leveren.
In galerie "Alfart" is aardewerk uit
geheel Spanje te zien, hoewel het
meeste afkomstig is uit Arragon,
een streek die beroemd is om zijn
ceramiek. De kruiken en schalen
van zeer sterk uiteenlopende
vormen en afmetingen hebben
een ouderdom van tussen de vijf
entwintig en honderdvijftig jaar.
Ze zijn op verschillende wijzen
vervaardigd. De meesten zijn ge
draaid, maar er staan ook een
aantal kruiken tussen die zonder
draaischijf op de knie zijn ge
maakt.
Mevrouw Vidal de Carrasquer wijst
op een grote kruik, waarvan een
barst met ijzerbeslag is hersteld.
Het resultaat doet sterk denken
aan een met hechtingen gerepa
reerde wond. Ze vertelt dat dit
een enigszins in onbruik geraakte
techniek is, die er voor zorgt dat
ook na de breuk het aardewerk
waterdicht blijft. Met behulp van
een eenvoudige machine worden
hierbij de gebroken delen aan el
kaar gemaakt met de baleinen
van een paraplu.
Grafiek
Haar oorspronkelijke bedoeling
was om in de galerie zowel
wandkleden als keramiek te ex
poseren. Mevrouw Vidal de Car
rasquer maakt zelf al jaren
wandkleden op een weefgetouw,
dat in de galerieruimte staat op
gesteld. "Voor wandkleden is
veel ruimte nodig om ze op te
hangen en die is hier helaas niet",
zegt ze spijtig. "Nu heb ik geko
zen voorde combinatie keramiek
met grafiek. Ik ken een aantal
Spaanse en Nederlandse kunste
naars, die hun werk in "Alfart"
willen hangen. Omdat het goede
LEIDEN - De Leidse jazzavond,
die zaterdag bij Hot House werd
gehouden, is een groot succes
geworden. De organisatie stond
zelfs enigszins versteld van de
grote publieke belangstelling. De
barruimte van het Leids Vrije
tijdscentrum was nauwelijks
groot genoeg voor de bijna hon
derdvijftig bezoekers.
De naam Hot House staat al jaren
garant voor een kwalitatief hoog
staand aanbod van vooral mo
derne jazz. Ook zaterdagavond
viel er voor jazzliefhebbers veel te
genieten. Leiden blijkt een aantal
goede jazzmusici binnen de ge
meentegrenzen te hebben. Het is
dan ook een uitstekend initiatief
van Hot House om deze mensen
ook als zodanig op een Leidse
jazzavond te presenteren. In het
totaal hebben zeker zo'n dertig
Leidse jazzmuzikanten zaterdag
avond het podium beklommen.
De groep "Tao" zorgde voor het
muzikale hoogtepunt van de
avond. Deze viermans-formatie,
waarvan ook twee oud Kayakle-
den deel uitmaken, bracht in de
richting van de jazzrock neigende
muziek van hoog niveau. Vooral
de fretloze basgitaar van Theo de
Jong speelde een prominente rol
in de muziek van "Tao", waarbij
soms zelfs de beentjes van de
vloer gingen. De leden van de
groep zijn dan ook allen profes
sionele muzikanten, die in diver
se groepen hun sporen al hebben
verdiend.
De avond werd geopend met een
optreden van een groep, gefor
meerd rond de bassist Eric Pluy-
ter. Uit het gespeelde repertoire
kwam een voorliefde voor de ou
de Miles nummers naar voren,
die overigens met een moderne
en vaak snelle aanpak werden
uitgevoerd.
"De Leidse Slagwerkgroep", die
daarna zijn opwachting maakte,
zou je bijna als eigen kweek van
Hot House kunnen betitelen. De
groep is twee jaar geleden met
volkomen onervaren slagwer
kers bij K O begonnen. De
groep speelde zaterdagavond een
eigen compositie, die ook door
het enthousiasme waarmee de 17
leden speelden, de moeite waard
bekenden zijn is het ook niet zo
erg als mocht blijken dat de gale
rie niet zo goed loopt". In "Alfart"
is onder meer werk te bezichtigen
van de Nederlanders Lucebert,
Verweij en De Vos. Spanje is ver
tegenwoordigd met grafiek van
onder andere Saura, Calsina, Vila
en Serra de Rivera.
De galerie, gevestigd aan het Ra
penburg 62 is van dinsdag tot en
met zaterdag van 12 tot 17 uur ge
opend. "Mijn galerie is niet de
gehele dag operlgesteld", vertelt
mevrouw Vidal de Carrasquer.
"Ik wil zelf ook nog graag wat tijd
overhouden om aan mijn weefge
touw te werken".
De groep Tao maakte zaterdagavond op de Leidse jazzavond veel indruk met knap gespeelde, op de rock
geïnspireerde jazzmuziek.
De avond werd besloten met een
uitgebreide jam-sessie. Het ge
disciplineerde spel bracht nog
maals de kwaliteit aan het licht,
waarop Leiden op jazz-gebied
blijkt te kunnen bogen.
De avond met Leidse jazz is een ini
tiatief, dat zeker herhaling ver
dient. Gezien het succes meende
de organisatie daar ook moeilijk
omheen te kunnen. Misschien
moet dan wel naar een andere
ruimte worden uitgekeken, want
de barruimte van het Vrijetijds
centrum is eigenlijk te klein. Ze
ker voor elektronisch versterkte
groepen is een wat grotere ruimte
een vereiste om de muziek volle
dig tot zijn recht te laten komen.
ARIEJAN KORTEWEG
LEIDEN - "Mag ik even m'n vriendin bellen dat ik bij m'n vrouw blijf
slapen" was een opmerking, die in een schandalig slecht bezette K&O
kapel het humoristisch niveau van de uit Amsterdam afkomstige caba
retgroep 'Nar' bepaalde. Hoewel Youp van 't Hek zich liet verleiden tot
een enkel obligaat grapje, waren de rest van z'n teksten (Jan Kokken
zorgt aan de piano voor de muziek en Aletta de Nes heeft met haar
zuivere stem en via de Akademie voor Kleinkunst ingebrachte ervaring
een werkzaam aandeel aan het cabaretprogramma) beslist sterk te noe
men.
Nadat de cabaretgroep eerder sterk geprofileerd naar voren was gekomen
met het programma en de lp 'Romantiek met Mayonaise', bleek 'Zat ik
maar thuis met een goed boek' daar zaterdagavond zeer goed op aan te
sluiten. De kracht van 'Nar' blijkt vooral uit het niet schuwen de eigen
persoon relativerend te benaderen, daar waar andere cabaretgezel
schappen met opmerkelijke angstvalligheid eigen artistieke tekortko
mingen ongewenst uit de weg gaan.
Cabaret maken in Nederland blijft (helaas) nog immer een zeer hachelijke
onderneming, niet in de laatste plaats, omdat het publiek het veelvuldig
laat afweten. Voor vierendertig mensen spelen, zal de motivatie beslist
niet bevorderen. 'We hebben net de benzine er uit', zei Van 't Hek dan
ook met relativerende eerlijkheid.
Dat men de uitdaging toch vele avonden per jaar steeds weer aandurft,
terwijl de rest van Nederland zich vergaapt aan de beeldbuis, pleit voor
Nars artistiek engagement.
BERT KOEKEBAKKER
LEIDEN - Het gaat goed met het ballet in ons land. Dat bleek zaterdag
avond zowel uit de tentoongespreide kwaliteiten als uit de publieke
belangstelling. Het LAK-theater was volledig uitverkocht voor het op
treden van "De Springplank", de aspirantengroep van het Nederlands
Dans Theater.
"De Springplank" bestaat uit merendeels nog erg jonge dansers en danse
ressen. die bij het Nederlands Danstheater een tweejarige opleiding
doorlopen. De leden van "De Springplank" zijn nog geen volleerde
balletartiesten. De balans is soms even verdwenen, sprongen werden
niet altijd precies gelijk uitgevoerd en sommige bewegingen hebben
nog iets krampachtigs.
Perfectie mag van deze groep echter nog niet verwacht worden. Dat er veel
talent in de groep schuilgaat, werd tijdens de vier uitgevoerde dansen
wel duidelijk.
Van deze vier was de eerste, "Selected Essays" duidelijk de minste Het
geheel maakte vooral in het begin een wat slordige indruk. Ook de wat
zoetsappige choreografie van Robert North was niet altijd verrassend
genoeg om de aandacht geboeid te houden.
Het tweede ballet "Blue Skin" van Jiri Kylian was al beduidend beter. De
expressieve dansbewegingen sloten mooi aan bij de gespannen (luitmu
ziek. die de muzikale omlijsting vormde.
Erg leuk om naar te kijken waren dc vier delen uit "Dream Dances De
laatste twee hiervan. "Motettu de Tristura een met veel hartstochtelij
ke kronkelingen gepaard gaande dans uit Sardinië en Azei baijen Love
Song. een komisch liefdesduet, behoorden tot de uitschieters
Dat het laatste ballet. "Interactions", speciaal voor "De Springplank" is
geschreven door Cristopher Bruce, was aan de uitvoering te merken. Dit
onderdeel vormde het hoogtepunt van de avond. De afwisseling van
trage gespannen momenten met snel uitgevoerde patronen gaf ieder van
de zes uitvoerenden de gelegenheid zijn of haar individuele kunnen te
etaleren.
Het publiek beloonde de leden van "De Springplank" terecht op een
stormachtig applaus.
ARIEJAN KORTEWEG
OEGSTGEEST - Het laatste K&O
concert in het Groene Kerkje
vormde in alle opzichten een
waardige bekroning van een se
rie. die toch al veel goede concer
ten telde. Mark Lubotsky (viool),
Jean Decroos (cello) en Danièle
Dechenne (piano) speelden er in
Kamermuziek
volmaakte harmonie kamermu
ziek van Schubert, Schumann en
Mendelssohn. Wanneer drie mu
sici van formaat elkaar vinden in
muziek die hen kennelijk na aan
het hart ligt. dan overtreft het re
sultaat alle toch al hoog gespan
nen verwachtingen. Voor zulk
musiceren schieten woorden te
kort, wie aanwezig was heeft
kunnen genieten van kamermu
ziek van de allerhoogste orde.
MIES ALBARDA
NEDERLAND 1
18 00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Kortweg (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Nieuwtjes uit Uhlenbusch (VARA)'
19.30 - Koning Klant (VARA)
20.10 - De Duizend kilo show (VARA)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Achter het nieuws (VARA)
22.25 - Nacht van het hart 10 jaar (VARA)
23.10 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18 00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.25 - Italiaans: Avanti avanti (Teleac)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Doctor Snuggles (AVRO)
19.05 - AVRO's Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Een ruiter rijdt voorbij (AVRO)
21.20 - Televizier Magazine (AVRO)
22.00 - Frans op z'n Brusse (AVRO)
22.05 - Een ruiter rijdt voorbij (AVRO)
23.05 - Journaal NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Regionaal progr. NDR: 18.00
Sportprogr. 18.30 Actualiteiten.
18.45 Kleuterprogr. 18.55 Heinnch,
der gute Konig. 19.25 Regionaal ma
gazine. 19.59 Programmaoverz.
WDR 18.00 Amusementsprogr.
Aansluitend Parole Chicago. 18.30
Was sich neckt. 18.40 Natuurserie.
19.15 Actualiteiten. 19 45 Poppen
theater). 20.00 Journaal. 20.15 Rot
und schwarz. Aansluitend Bekend
making van de week winnaars. 21.15
Reportage. 2145 Spass beiseite -
Herbert kommt 22.30 Actualiteiten.
23.00 Ein Mann namens Herbstblu-
me. 0.40 Journaal.
DUITSLAND II
18.20 I.O.B. - Spezialauftrag, mis
daadserie. 19.00 Journaal. 19.30
Spelprogr. 20.15 Informatief maga
zine. 21.00 Heute-journal. 21.20
Meister Timpe 23.00 Journaal. Aan
sluitend Rondvlucht
DUITSLAND III WDR
18 00 Kleuterprogr. 18 30 TV-cursus
19.00 Doc film. 19.45 Journal 3 20 00
Journaal. 20.15 Prager Prozess 1979.
21.35 Die Maurer. 23.25 Jour-
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Tekenfilmserie. 18 05 Teken
filmserie. 18.30 Open School. 19.00
Informatief progr 19.30 Verkeers-
tips. 19.35 Mededelingen en Morgen.
19.45 Journaal. 20 10 Weerbericht
20.15 Spelprogr. 20.55 Ontspap-
pingsroute. 21.45 Aktueel magazine.
22.25 Journaal 22.40 Open
School
VARA's 'Achter het Nieuws' brengt vanavond een reportage over
de sociale problemen in Suriname en hun verbinding met Neder
land. (Nederland 1,2155 uur).
AVRO's Televizier Magazine brengt vanavond een reportage
waaruit volgens de persdienst van deze omroep blijkt dat m ons
land uranium uit Namibië wordt verrijkt, ondanks de door de
Nederlandse regering onderschrei'en VN-verklaringen dat uit
Namibië geen grondstoffen mogen worden geïmporteerd. Verder is
in Televizier Magazine een interview met de Surinaamse president
Ferrier te zien (Nederland 11,2120 uur.
RADIO
Gastcollege - NOS. Maandagavond 22.40 uur op Hilversum 2. In
deze eerste aflevering van een viertal lezingen spreekt prof dr. B.
van Doom over de Duitse filosoof Hegel. Hegel, die leefde van 1770
tot 1831is bekend als een der grootste filosofenHij heeft een omvat
tend systeem geschapenwaarin alle wetenschappelijke gegevens
van zijn tijd waren verwerkt. Daarnaast staat hij bekend als ie
mand die Marxen het marxisme inspireerde door zijn dialectische
methode.
Het praatprogramma - KRO. Dinsdagmiddag om 1630 uur op
Hilversum 2 Wat is macht, wie heeft de macht, wat kun je ermee
doen. wie misbruikt machtDat zijn vragen die gesteld zullen wor
den aan mensen uit kringen van politiek, vakbond, kerk. multina
tionals en de Verenigde Naties.
MAANDAG 31 MAART
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. 18.11 Aktua.
18.25 (S) De verhalen van Virgilius
van Tuil 18.30 (S) De kinderplaten
bak. 18.45 (S) De planeteneter. 19.02
(S) Tross-country 20.02 (S) Zomaar
's avonds. 21.30 (S) Gesprek en muz.
22 02 (S) Big Band Show NOS 23 02
(S) Met het oog op morgen. AVRO
0.02 (S) Platenscala 1 02 (S) One
o'clock jump 2 02 (S) AVRO's Ser
vice Station. 6.02 (S) AVRO Muziek
en verkeersinformatie.
HILVERSUM II
18.00 (S) Muziek in vrije tijd. 18 50
P P Uitzending van D 66 19 00
Rondom het woord 20 00 (S) Muziek
in NCRV Studio 2 21 30 (S) Litera-
ma-maandag 22 25 Bond zonder
naam NOS 22.30 Nws. 22.40 De filo
soof Hegel en Marx NCRV 23.25 (S)
Muziek van eigen ftjd. 23.55
Nws
14.02 (S) 'n Middagje AVRO. 16.03
Hersengymnastiek 16.30 De zand
bankshow. 16.38 Kat in de zak. 17.02
(S) Gas terug.
HILVERSUM II
KRO 7 00 Nws. 7 10 Ochtend
gymnastiek 7 20 Het levende
woord. 7 30 Nws 7 36 Echo (8.00
Nws.) 8.30 Nws 8.36 Muziekprogr.
8.50 Postbus 900 9 00 Gymnastiek
voor de vrouw. 9 10 Waterstanden.
9 15 Scheepspraat. 9.20 De letter M.
10 30 Ouder worden we allemaal.
11.00 Ik sta hier niet voor de banken
te praten 11.30 Ratel 12 16 OVER
HEIDSVOORLICHTING Voor de
landbouw 12.26 Mededelingen voor
land-en tuinbouw. 12 30 Nws 12.36
Echo 13 00 Nws 13 11 Goal 13 30
Lange vingers NOS 14 30 Gesprek
en chansons KRO 15.15 Opvoeden
in geloven 15 30 Geen verboden
toegang 16 30 Het praatprogramma.
17 24 Mededelingen 17 30 Nws.
17.36 Echo
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws NOS 18.03 (S)
De Avondspits met de Nationale
Hitparade AVRO 19 02 (S> Franse
nieuwe 19.30 (S) Folk live. 20 02 tS)
Praatpaal 21.02 (S) Superclean
Dreammachine. 22 02 <S) Blues,
ballads beat. 23.02 (S) AVRO's
Swingtime.
DINSDAG 1 APRIL
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. 9.03 Tekst en
uitleg. 9.08 (S) Klassieke muz. 10.02
De zandbankshow. 10.10 (S M) Ar
beidsvitaminen 11.02 Lord Zeep
sop. 11.30 (S) Rondom twaalf. 12.30
(S) Mon vieux, ma vieille 1303
AVRO's Radiojournaal. 13.20 (S) De
AVRO Diligence. 13.55 Beursplein 5.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. VARA (Van
7 00-18 00 Aktualiteiten via Dingen
van de dag) 7.02 iS) Gesodemeur-
ders. 8 30 (S) Holland ze zeggen.
10 30 CS) Typisch Jansen 11 30 iS)
VARA's Zockplaatje 13 30 <S)
Spits beeld 15 30 (S) Popkrant. 16.30
(S) Beton.
HILVERSUM IV
TROS 7 00 Nws. 7 02 (S) Capriccio.
9 00 Nws. 9.02(S) Mu/in 9 30 (S) Van
heinde en verre. 10.00 (Spus tien tot
twaalf 12 00 Nws. 12.02 (S) Inter
mezzo 13.00 (S) De meest verkochte
klassieke tien 13.30 (S) Koren -
Korpsen. 14 00 Nws. 14 02 (S) De ho
ge C. 14 30(S)Guitaritciten 15 00 <S)
Belcantonum.