Matte 'Jak Matte 'Jakobin' Mantovani overleden FILIBERKE GAAT TROM RIJKSMUSEUM MIST DRIE PORTRETJES MAAINJJALT .51 MAAKT iy«U Zaterdagochtend, reed ik, door weer en wind maar toch vooral door véél weer), naar het Holiday Inn Hotel in Utrecht. Niet zonder hoogge spannen verwachtingen, ik geef het toe. Ik had beloofd me een beetje in te zullen houden, en ik had me dat ook heilig voorgenomen, maar je wist van tevoren natuurlijk nooit waar je tegenaan kon lopen. Zo vaak kreeg je die kans nu eenmaal niethet was tenslot te pas de eerste keer dat de UACC in Europa een bijeen komst organiseerde! Ik had verwacht het volgende beeld te zullen aantreffen: een grote zaal, met lange rijen ta feltjes, waarachter de diverse deelnemers aan de UACC-bij- eenkomst hun waren hadden uitgestald. Een geroezemoes van belang. De zenuwachtige sfeer van mensen die vrezen, dat zij aan het ene tafeltje de boeken met de plastic door zichtige bladen doorbladeren, terwijl aan het tafeltje naast hen de mooiste exemplaren voor een verrassend lage prijs door een iets eerdere of slim mere gegadigde voor hun neus worden wegge kaapt. Van 9 tot 5 kon ik terecht, ik ar riveerde niet voor half 10, een half uur te laat dus eigenlijk. De mooiste dingen waren na tuurlijk al weg! Ik betrad de zaal, en bevond me in een wat groot uitgevallen huiskamer, waar zich een zevental men sen ophielden. De leiding bleek in handen te zijn van Peter Michielsen, redacteur buitenland van Nieuwsnet, die een stuk van zes pagina's in dat weekblad had geschre ven naar aanleiding van deze UACC-bijeenkomst, waarvan ik trouwens niet geweten had als ik er niet zo'n verhelde rend stuk over gelezen had van Michiel Peters in Het Pa rool. Peter voerde me mee naar Herman M. Darvick, die twee albums uit New York mee naar Utrecht had geno men, het ene van hemzelf, het andere van een collega uit New York, Jerry Granat. Ik ging zitten en begon het ene album door te kijken, op zoek naar de grote vondst! Filografen De letters UACC maar dat weet u ongetwijfeld) staan voor de Universal Autograph Collec tors Club, die eens in de twee maanden het blad „The Pen andQuill"uitgeeft.ofwel ,De Pen en Ganzeveer". Ik was opgenomen in het gilde van de filografen, de mensen die au tografen verzamelen, dat wil zeggen getekende of handge schreven brieven, documen ten, portretten of handteke ningen zonder meer. Als filograaf bevond ik me van toen af aan in het gezelschap van mensen als Cicero, ko ningin Victoria, Franklin D. Roosevelt, Darwin, Goering, Edgar Allan Poe, Mettemich, Hitler en Goethe, wat ik een gemengd gemengd gezelschap zou willejinoemen. Goethe gaf als reden voor zijn fïlografi- sche hobby aan, dat „voortref felijke mensen door hun handschrift op een magische wijze voor zijn geest werden geroepen" (ik citeer nu uit het artikel van Peter Michielsen in Nieuwsnet), en iets derge lijks voel ik toch, ook wel, als ik een autograaf of handteke ning van een beroemd per soon in handen heb. Dat is toch maar door Hem ge schreven! Die handtekening of die tekst is dan toch maar via zijn vingertoppen en zijn pen of ganzeveer uit zijn li chaam weggevloeid en nu in mijn handen gekomen, je voelt je dan toch wel een beetje als de boze stiefmoeder die denkt het hart van Sneeuw- SCHEVENINGEN - Van de tien opera's die Dvorak schreef, is alleen zijn negende, "Rusalka", tot het inter nationale repertoire doorgedrongen en heeft "Katinka en de duivel" het dank zij een plaatopname tot een zeke re mate, van bekendheid kunnen brengen. Y VVltfft VI. A 6 J zou jê Nieruevg»? ce KONIMKL'JKÊ 5TAM - PAAR O AlgÈMÊMÉNl, kÊOMARP? Plg MAAKT M£gli INpgUK. APAJOLt>, ISMNACHT OPOCnOE K DA-T J'J h^t 4ELP LEEAJPB, EM Toe*/ DAr EfR CE/O PAARD DCCR A/I/AJ RAAM pe EAie P&oon IS NOCy ON WAAP DAAJ ve M/PECE" i Dat stond allemaal inge - pakt in de professor zijn koelkast. Br zal we! iets hr lekker inzitten.i 'n Doos kromme spijkers Versleten schoenen!..) "f v-7 t INDIASE GROENTESCHO TEL Verdeel bloemkool kleine roosjes en snijd wortelen in lange repen. Breek sperziebonen in stukjes en snijd kom kommer in dikke plak ken. U kunt deze groen ten eventueel nog aan vullen met plakken,(on- "eschildc) aubergine, lak al deze groenten te amen zachtjes in boter. laag deksel op d< Natuurlijk ge bruikt u geen fabrieks- ling. in de volgende ver houding: 2 theelepels gemberpoeder en fijn gewreven koriander zaadjes. 1 theelepel ka neel en fijngewreven kummelzaadjes, 1 eet- li pel geraspte ui., theelepel bruine suike 2 theelepels azijn, teentje knoflook, theelepel zout en chil poeder naar smaak B?k alles ^tegelijk mi zout pus tegen het* U kunt hierbij rijst óf ?S07 't- W -r De avonturen van JommekeFILIBERKE GAAT TROUWEN Dan kunnen we be - ginnen met rustig ons buikje te vullen Dat stond allemaal inge - pakt in de professor zijn koelkast. Br zal wel iets lekker inzitten. 'n Doos kromme spijkers! Versleten schoenen!..) "f 7 t In Tsjechoslowakije staat daar naast ook zijn "Jakobin" hoog genoteerd, dit werk vit 1897 (tweede versie) is daar zelfs één van de drie meestgespeelde na tionale opera's en staat continu op het repertoire van het Natio naal-theater in Praag. Op zichzelf was het dan ook een goed idee om in het kader van een culturele uitwisseling tussen de Nederlandse Operastichting en dit Nationaal-theater juist dit werk eens wat meer bekendheid te geven, temeer daar een onlangs verschenen plaatopname en ko mende uitvoeringen in Engeland toch al de schijnwerper op deze "Jakobin" hadden gericht. Afgaande op de eerste van zes voor stellingen gisteravond in het Cir custheater in Scheveningen is zowel de populariteit in het ge boorteland van Dvorak als het gebrek aan belangstelling daar buiten verklaarbaar. De eerste akte komt over als een aaneen schakeling van folkloristische scènes en volksliederen, de tweede akte leunt aan tegen de Duitse Spieloper zoals die in de eerste helft van de 19de eeuw uit de pen van een componist als Lortzing vloeide, en pas in de derde akte is er sprake van enige diepgang, maar toch te weinig om "Jakobin" dramatisch boeiend te kunnen maken. Muzikaal speelt Dvorak zijn beste kaarten uit in de tweede akte met een speelse zangles, enkele fraaie ensembles en een goed opge bouwde finale. Hij blijft echter steken in de operettesfeer en al leen het feit dat de gesproken dialogen ontbreken, rechtvaar digt het predikaat "opera". Een interessant en gezellig werk voor een eenmalige kennismaking, maar meer is "Jakobin" in feite niet. Voor een groot deel is dit ook te wijten aan het libretto, dat een van de vele varianten is op het gegeven van de verloren zoon, die slechts met de grootste moeite de valse erfgenaam uit de gunst van zijn verstokte vader weet te verdringen. De uitvoering door het Nationaal- theater kan zonder meer teleur stellend worden genoemd. Een zekere mate van matheid is nog witje in haar handen te heb ben! Weliswaar was dat nu toevallig een vervalsing, zoiets kan jou als filograaf natuurlijk ook overkomen, maar tot op dit moment is het verzamelen van autografen nog steeds goedkoper dan het verzamelen van grafiek, dus loont het zelden de moeite om te gaan vervalsen. Ik was er daarom van overtuigd dat ik, in het album van Jerry Gra nat, op een echte, onvervalste brief van Frédéric-Auguste Bartholdi was gestuit, die ik dan ook zonder aarzeling voor 65 dollar aan mijn ver zameling toevoegde! Vrijheidsbeeld Had ik dan al een verzameling zult u vragen? Ik had al wel wat handtekeningen, van Akii Bua, Wladimir Boe- kowski en Francis Ford Cop pola, om een paar uiteenlo pende figuren te noemen, maar ik werd toch pas filo graaf toen ik vorig jaar in New York, mooi ingelijst, een foto van Gustave Eiffel kocht met links en rechts daarvan een door hem geschreven brief. Nu was Eiffel, behalve de schepper van de Eiffelto- ren,ook de man die het ijzeren geraamte fabriceerde voor het Vrijheidsbeeld The Statue of Liberty) in de haven van New York. En Bartholdi, de Franse beeldhouwer die leefde van 1834 tot 1904, was de man die het in 1886 onthulde beeld van de vrouw met de toorts maak te. Ik had nu dus autografen van de scheppers van zowel de binnenkant als de buitenkant van het beroemdste beeld ter wereld! ,Jk specialiseer me in het Vrijheidsbeeld", zei ik daarom, tevreden met de ge dachte dat ik dus eigenlijk al klaar was met mijn nieuwe hobby. Allard van Willigen, die zich specialiseert in sport en nu de handtekeningen van zo'n 10.000 beroemde sport mensen over de hele wereld bezit, had daar echter een veel filografischer kijk op. ,JDan kun je ook nog de handteke ningen gaan verzamelen van de mensen die het Vrijheids beeld bezoeken", zei hij be moedigend. wel verklaarbaar en kan op reke ning van de reis en onwennigheid worden geschoven, maar daarbij ontbrak het in sterke mate aan vi sie en scherpe contouren. De de- kors van Bubenik versterkten het oppervlakkige en operette-achti- ge karakter en de regie van Karei Jernek leek helemaal toegespitst op gezelligheid en vriendelijk heid. Op zichzelf is het een nobel streven een voorstelling te creë ren waar de Praagse ouders hun kinderen mee naar toe kunnen nemen, maar met minder clichés en opgelegde sentimentaliteit was dat ook wel mogelijk ge weest. Zowel voor de komische scènes als voor de meer "gevoelige" delen was het hele ouderwetse regie-ar senaal opengetrokken en daarbij was er niets nagelaten dat bij een bepaald deel van het publiek een zekere hoeveelheid vertedering op kon wekken. Uit de orkestbak, waar alles onder leiding van Josef Kuchinka ge zapig voortkabbelde, kwamen evenmin veel impulsen. Op basis van deze vertolking is het niet reëel een oordeel te vellen over de partituur van Dvorak. De solisten oppervlakkigheid en een ouderwetse sjbeeltrant ver wijten is evenmin eerlijk. Vocaal klonk het allemaal degelijk en goed ingespeeld met positieve uitschieters van de tenor Victor Koci (de dorpsonderwijzer Ben- da), de sopraan Daniela Sounova (zijn dochter) en de bariton Jin- drich Jindrak (de zogenaamde Jacobijn Bohus). De eertijds zo befaamde bas Eduard Haken was daarentegen een triest voorbeeld van vergane glorie: de stem was er soms nog wel, maar hij flak kerde pijnlijk vibrerend om de tonen heen. Vrijwel dezelfde bezetting (met uit zondering van Haken) is op 3 april in Rotterdam te horen. Voor de voorstellingen van 1, 7 en 8 april in Amsterdam treden ver schillende solistenteams aan. PAUL KORENHOF Leidse bioscopen LUXOR: ••1941". da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "The Valachi-pa- pers", vr. en za. 11.45 uur, 16 jr. CAMERA: "Ten", da. 7.00 en 9.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "The eyes of Laura Mars", vr. en za. 11.45 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Dik Trom en z'n dorpsgenoten", za. en wo. 2.30 uur, zo. 2.00 uur LIDO 1: "Spetters", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO2: "DieBlechtrommel",da. 2.30en 8.00 uur, 16 jr. LIDO 3: "Ratataplan", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. 2.30 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Popeye's superfesti val", za., zo. en wo. 2.30 uur, zo. ook 4.45 STUDIO: "One flew over the cuckoo's nest", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, za., zo. en wo. niet om 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Jungleboek", za., zo. en wo. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur TRIANON: "Laat de dokter maar schui ven", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15, 4.45, 7.00 en 9.15 uur, al. REX: "Poesjes uit het paradijs", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 18 jr. Nachtvoorstelhng: "Met een tweeling gaat het beter", vr. en za. 11 ."30 uur, 18 jr. Alphense bioscopen EURO 1: Laat de dokter maar schui ven", da. 1.45, 6.45, 9.30 uur, zo. ook 4.15 Nachtvoorstelling: "Battle of midway" za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: Zelfde programma als in Euro 1 Nachtvoorstelling: "Family Plot", za 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Spetters", da. 1.30,6.30 en 9 15 uur, zo. 1.15, 4.00. 6.30 en 9.15 uur, 16 jr Nachtvoorstelling: "De wellustige meisjes van het pornohotel", za 12 15 uur, 18 jr. EURO 4: "De Ijzervreter", da. 2.00. 7.00 en 9.45 uur, za., zo. en wo. niet om 2.00 uur. zo. 4.30, 7.00 en 9.45 uur, 16 ,jr. Nachtvoorstelling: "De Ijzervreter", za. 12.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "De wilde zwanen", za zo. en wo. 2.00 uur Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "The great race", vr. 7.00 uur, za. 4.00 en 7.00 uur, zo. 3.45 en 6.00 uur. wo. 4.00 en 7.30 uur, al. "La vie devant soi". vr. en za. 9.30 uur, zo. 8.45 uur, di. en wo. 8.15 uur, 16 jr "Mijn vriendje de walvis", za. en zo. 2.00 uur, wo. 2.15 uur, al. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiènt). Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur Elisabethziekcnhuis. Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. (Cüadc] Lieuius 31 maart 1980 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Dezer dagen werd te Keulen een jonkman wegens diefstal tot drie jaren gevangenisstraf veroordeeld. Nadat het vonnis uitgesproken was, maakte de veroordeelde van een gunstig oogenblik gebruik en deed een salto mortale over de hoofden der agenten, zoodat hij mid den onder het publiek terecht kwam, dat verschrikt uiteen week. Voor men van de ver warring gekomen was, be vond de man zich reeds in vrijheid. Op straat zag men hem echter een huis binnen gaan en zijne vervolgens ijl den hem nu na. Daaruit ont stond een jachtpartij over de daken, welke ten laatste ein- Klasse afd., van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 en 11.15-12 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 C.C.U (hartbewaking), dag. van 14.15-14.45 en 19.00-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de premaiurenafdehng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. digde met de inhechtenisne ming van den koenen sprin- ger. - Te Nieuu>-York hebben zeven honderd werklieden eener pianofabriek sedert eenige weken het werk gestaakt en toen zij op aanmaning den 15den dezer weigerden het werk te hervattenhebben an dere pianofabrikanten even eens hunne fabrieken geslo ten. zoodat er nu vierduizend werklieden leegloopen. In Pennsylvanië loopen vele duizenden mijnwerkers ledig, terwijl daar nu ook een sta king van ijzerwerkers is be gonnen, welke, naar gevreesd wordt, zich over 57 fabrieken met zevenduizend arbeiders zal uitstrekken. Vijftig jaar geleden: - Onder zeer veel belangstelling heeft gistermiddag voor de St. Bezoek aan ernstige patiënten: wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18 30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30—14.15 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). Willibrorduskerk te Amster dam een auto-zegening plaats gehad. Tegen twee uur had zich ruim een duizendtal wagens op de Ceintuurbaan en omgeving opgesteld. Klok slag twee uur zette de stoet zich in beweging en vijf wa gens reden het voorplein op. Voor ieder der geestelijken (de pastoor der kerk met zijn ka pelaans en de rectors Wennen en Bots) stopte een auto, en kele lithurgische gebeden werden uitgesproken, waar na de wagens met wijwater werden gesprenkeld. Aan den uitgang ontving iedere be stuurder een gesloten couvert, waarin een plaquette met de beeltenis van de bescherm heilige St. Christoffel. De plechtigheid - in het zuiden des lands allang niet onge woon - duurde ongeveer drie uur. AMSTERDAM (ANP) - Op nog onverklaarbare wijze zijn drie kleine por tretjes verdwenen uit de afdeling Nederlandse geschiedenis van het Rijksmuseum in Amsterdam. De drie portretjes hebben volgens het Rijksmuseum een geschatte totale waarde van 25.000 gulden. De sinds kort vermiste portretjes zijn rond 1750 in goudreliëf gemaakt. Ze zijn versierd met emaille. Op twee portretjes is prins Willem IV afge beeld en op het derde staat zijn gemalin Anna van Engeland. De kunst werkjes zijn gemaakt door Jeremias Stagman (1699-1762), een edelsmid uit Erfurt, die in Amsterdam werkte. TUNBRIDGE WELLS (AP) - Annunzio Paolo Man- tovani 'voor zijn bewonderaars in de hele wereld alleen bekend als Mantovani', is op 74-jarige leef tijd gestorven. Mantovani, die al jaren ziek was, overleed zaterdag in een verpleegtehuis in Tun- E)ick HciymOS bridge Wells, een badplaats ten zuidoosten van Londen. Manluvcun trouwde in 1934 en werd een jaar later Brits onderdaan. Zijn vrouw Winifred stierf in 1977. Hij laat een zoon en een dochter achter. Mantovani werd in Venetië geboren. Hij was de eer ste musicus van wie een miljoen stereo-grammo foonplaten werden verkocht. Hij kwam als vierja rige naar Engeland waar zijn vader, een klassiek violist, leider werd van een orkest dat een Italiaans operagezelschap begeleidde. Als veertienjarige begon hij viool te studeren. Twee jaar later trad hij voor het eerst op en speelde toen het vioolconcert van Bruch. Hij werd beroemd als klassiek violist en gaf aan het begin van de jaren twintig een aantal concerten in Londen. Tegelijker tijd was hij ook leider van een orkest in het oude hotel Metropole in Londen, vanwaar hij regelmatig voor de radio optrad. Uiteindelijk vormde hij ech ter zijn eigen orkest. Daarmee maakte hij liederen als 'Charmaine', 'Wyoming' en 'Song from the Moulin Rouge' wereldbek'end. LOS ANGELES (UPI) - De Amerikaanse Dick Hay- mes die wel eens vergeleken werd met Frank Sina tra totdat zijn carrière eindigde als gevolg van drankzucht en conflicten met de autoriteiten en zijn zes ex-vrouwen, is op 61-jarige leeftijd in Los Angeles aan longkanker overleden. Haymes was vooral bekend in de jaren veertig toen hij zong met de orkesten van Bunny Berrigan, Har ry James, Benny Goodman en Tommy Dorsey. Hij kreeg negen gouden platen. Voorts speelde hij in 35 filmS, zoals 'One touch of Venus' met Ava Gardner, 'Diamand Horseshoe' met Betty Grable en een ver sie van 'State Fair' met Jeanne Crane. In de jaren vijftig kreeg hij problemen met de alcohol en de Amerikaanse overheid die hem wilde depor teren naar Argentinië waar hij vandaan kwam. Hij werd failliet verklaard na moeilijkheden met de fiscus en met zijn gewezen echtgenoten, onder wie Rita Hay worth en Joanne Dru.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 25