Foto's: Dick Hogewoning Grafdelver Slappendel (foto links): „Cremeren hoeft voor mij niet". Foto rechts: Duinrust, meer graafkelders dan zandgraven. ZATERDAG 29 MAAKT 1980 KATWIJK - Grafdelver Slappendel heeft ook zélf een grafkeldertje gekocht. Niet van gan ser harte want voor hem heeft een zandgraf evenveel waarde, 't Is dat zijn kinderen erop aandrongen toen hun moeder was overleden. Voor die wens zwichtte Slappendel. Jaren geleden kocht hij de kelder, één van de ruim duizend,' op het kerkhof 'Duinrust' aan de Parklaan, een plek waar Katwijk zijn zo nen en dochters de laat ste eer bewijst. Het do denrijk ligt ingeklemd tussen een oude woon wijk die door het welig tierende groen aan het oog wordt onttrokken. Velen vopr hem kochten al een grafkelder en velen na hem volgden dit voorbeeld. Slap pendel kocht de kelder niet van de gemeente, zijn baas, maar van de 'concurrent', de hervormde gemeente die het grootste stuk van de begraaf plaats beheert. De Katwijkers wordt van kindsaf al voorge spiegeld niet alleen bij leven goed voor elkaar te zijn, maar ook na de dood. Het begraven van de doden in grafkelders is één van die 'goede daden'. Bouwen De hervormde gemeente, die een eigen kantoor heeft in de badplaats, krijgt om de ha verklap verzoeken voor in formatie over de grafkelders. Zeker de laatste jaren is er een enorme toename. Maar het kopen van zo n kelder is er niet bij. Pas als iemand de respectabele leeftijd van 75 jaar heeft bereikt kan hij di rect een grafkelder kopen. Eerder niet. Tenzij iemand vóór het bereiken van deze leeftijd is gestorven. Anders ligt het bij de gemeente Katwijk. Daar kan men op elk gewenst moment een graf kelder kopen. "Wij wijzen dit niet af', laat een woordvoer der weten. "Daar hebben wij, volgens mij, het recht niet toe. Bovendien, wie nu een graf kelder koopt zal veel goedko per uitzijn dan wanneer hij dit over jaren doet. De kans dat zo'n kelder wordt doorver kocht? Nee, nee, nee, dat is uitgesloten. Stel je voor zeg, dan zou je er een handeltje in krijgen. Dat kan toch niet". Wie bij de gemeente Katwijk een grafkelder koopt, is een kleine driehonderd gulden goedkoper uit dan wanneer hij naar de hervormde ge meente gaat. Een duidelijke verklaring heeft de gemeente hier niet voor. "Ik denk dat het komt omdat wij in drie en Plekje uitzoeken Grafdelver Slappendel maakt het van tijd tot tijd wel eens mee dat oudere Katwijkers de begraafplaats opstappen om een plekje uit te zoeken waar ze willen liggen als ze dood zijn. "Het gebeurt niet zo vaak"zegt h ijmaar af en toe zie je hier wel eens iemand rondkijken. Als het even kan wordt er natuurlijk rekening gehouden met de wens deze mensen." Over cremeren hoeft men met de christelijke Katwijkers niet te praten. "Het is in strijd met onze opvattingen", zegt kerkvoogd Meyvogel. De by- bel zegt dat de doden niet mogen worden verbrand. En daar houden de gelovige bad plaats-bewoners zich streng aan. En begrafenisondernemer Vis: "Ik maak het maar zelden mee dat er een Katwijker wordt gecremeerd. En als het eens gebeurt is het geen ras echte Katwijker, maar im port. Crematie kent men hier niet. Er gaat nog zeker een generatie voorbij vóór men hierover gaat denken. Het is een geloofskwestie en daar valt niet aan te tornen". Goedkoop Vis denkt dat het in de 'grote stad' allemaal wat gemakke lijker ligt. "Daar denkt men anders", vertelt hij. "Volgens mij vragen de mensen zich daar af wat het goedkoopst is. Bij crematie is er totaal geen nazorg meer het lyk wordt verbrand en de as uitge strooid. Een graf moetje altijd nog verzorgen. Ik heb het idee dat de mensen in de stad gauw overal vanaf willen zijn. Over de dood willen ze niet praten, ze schuiven dat ge sprek zover mogelijk van zich af. Maar eens komt het toch, dat is onherroepelyk". Cremeren hoeft ook niet voor grafdelver Slappendel. Dat het zyn beroep aantast vindt hij nog tot daaraan toe. De manier waarop het allemaal gebeurt vindt hij 'kil'. Jaren geleden kreeg hij vanuit het raadhuis een telefoontje of hij maar even uit de kelder een urn met as wilde komen weghalen. Maanden had het potje met as van een gecre meerde Katwijker in Utrecht gestaan en daar wilde men het nu wel eens kwyt. Slappendel stapte na dat bel letje op de fiets. Met de urn onder de snelbinders ging hij terug naar het kerkhof waar enige nabestaanden wachtten om de as te begraven. "Daar liep ik dan" zegt hy, "met de pot onder m'n arm en die mensen achter me aan. Dat moest dan een begrafenis voorstellen. Nou nee. dat vond ik maar niks. Zo'n kou- we bedoening. Geef mij dan maar een gewone begrafenis. Dat is in elk geval veel plech tiger dan cremeren In de kelders die nu op 'Duin rust' worden gemetseld kun nen maar drie doden worden bijgezet. Wanneer een familie uit meer dan drie gezinsleden bestaat en zy zouden kort op elkaar sterven, dan worden de vierde of vijfde in een apart graf ter aarde besteld. "Wy hebben zoiets nog nooit mee gemaakt", laat men bij het kerkelijk bureau van de her vormde gemeente weten. "Wel eens twee tegelijk, maar meer kan ik me niet herinne ren", aldus een woordvoerd- ster van het bureau. Kerkvoogd Meyvogel weet nog dat er een tijd is geweest dat er vanuit Leiden verzoeken kwamen om gestorven fami lieleden op het oude kerkhof aan de Zuidstraat te mogen begraven. Louter en alleen vanwege het feit dat de grond in de Sleutelstad nogal dras sig was. Daarom gaf men de voorkeur aan een laatste rustplaats in de zandgrond. de hervormde gemeente in vier lagen begraven", laat de woordvoerder weten. En het kerkelijk bureau denkt dat dit komt omdat alles duurder is geworden. Dertig jaar De kosten van een grafkelder zijn bij de gemeente Katwijk rond de f2200, bij de her vormden f2500 precies. Der tig jaar mag een familie over de kelder beschikken. Dan wordt er geruimd en de resten begraven. Hebben de nabe staanden overwegende be zwaren hiertegen, dan wordt daar wel rekening mee ge houden. De kerkvoogdij van de her vormde gemeente heeft ook nu weer opdracht gegeven voor het metselen van bijna tweehonderd kelders. Zodra die over een paar jaar zijn verkocht, zal er opnieuw worden gebouwd. Zandgra ven kent men haast niet op het hervormde deel van 'Duinrust'. De meeste vind je op het kerkhof van de ge meente. Armengraven en graven waar heidenen liggen, zegt men in Katwijk. Maar wie de moeite neemt even rond te wandelen ontdekt dat er heus niet uit sluitend armen zijn begraven. De schilder Tjeerd Bottema, een oud-burgemeester van de badplaats en oud-wethou ders hebben er hun laatste rustplaats gevonden. En wie bepaalt er nu wie er een hei den is en wie niet? Welgestelden Omdat het in Katwijk, vanwege het geloof, niet de gewoonte is om de doden te laten creme ren, stijgt de roep om grafkel ders, zegt men bij het kerke- Kerkvoogd K. Meyvogel voegt daaraan toe: "Vroeger gingen alleen de welgestelden in een kelder. De rest moest zich, gedwongen, in het zand laten begraven. Tegenwoordig hebben de mensen er wel een paar centen voor over om een duurder graf te kopen. De welvaart is ook hier van toe passing". Begrafenisondernemer Vis noemt het een Katwijkse tra ditie dat men de doden in een grafkelder laat bijzetten. "De meeste families", zegt hij, "kopen wel een kelder. Of ze moet wel heel erg slecht bij kas zitten. De mensen sparen er gewoon voor. Ze leven so ber. Uitgaan is er niet bij en buitenshuis eens gaan eten doen ze ook niet. Oudere mensen zien zelfs kans geld over te houden van hun aow. Daar wil ik zeker niet mee zeggen dat ze een ongezond leven leiden. De oudjes smij ten niet met geld, ze kennen er de waarde van". Oude kerkhof Het begraven in grafkelders is al enkele eeuwen oud in Kat wijk. De oude begraafplaats aan de Zuidstraat, die om streeks 1700 in gebruik werd genomen, kent niet één zand graf. Hier zijn alleen maar grafkelders. Hele familie-ge neraties liggen hier nu nog begraven. Af en toe gebeurt het dat oudere Katwijkers een plekje op de begraafplaats komen uitzoeken waar ze na hun dood willen worden begraven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 29