'De kritiek komt voort uit een soort van kinnesinne' [/RAÖiÖ\mgmmma] vandaag... toegelicht Regisseur Ralph Inbar voor zesde keer naar festival van Montreux Eskimo's te boek 'PICKFAIR' TE KOOP Radio I WOENSDAG 26 MAART 1980 RADIO TV KUNST PAGINA 5 Ralph Inbar is regisseur-producer bij de TROS-televisie. In die functie is hij verantwoordelijk voor de realisatie van een groot aantal pro gramma's in de amusementssector. Inbar onderscheidt zich al jaren duidelijk van de meeste van z'n tv-col- lega's. Hij staat niet stil en probeert steeds nieuwe ideeën uit op het scherm. Die instelling heeft ertoe geleid dat programma's van Ralph Inbar her haaldelijk zijn uitverkoren voor inzending naar het Gouden Roos-fes tival in Montreux. Vorig jaar was dat het geval en ook voor 1980 zal een Inbar-programma worden ingezonden naar dit toonaangevende televisie-festival. De kerstshow van Martine Bijl, waarin ook Willem Ruis een opvallend acteerdebuut maakt, is het zesde programma van Inbar dat naar Mon treux gaat. HILVERSUM (GPD) „Of ik verslaafd ben aan televi sie? Nou en of. Kijk maar achter je. Het testbeeld heb ik de gehele dag aan. Je weet maar nooit wat er allemaal plotseling gebeu ren kan". Ralph Inbar was eigenlijk voorbe stemd om graficus te wofden. Na de kunstacademie raakte hij bij het eerste net van de Franse tv verzeild. Hij maakte daar teken- filmpjes. Via de filmacademie maakte Inbar de sprong naar de variété-sector. In Nederland be stond zijn eerste tv-klus uit vier Rudi Carrell-shows. Bij de VA RA, waar hij ook een tijdje het popprogramma ,fenklub" deed. Aan het eind van de jaren zestig ging hij naar Israël om daar een bijdrage te leveren aan het opzet ten van de televisie. Terug in Ne derland ging Inbar werken voor de TROS. Eerst op free-lance-ba- sis, daarna in vaste dienst. Een blauwe maandag was hij hoofd amusement, maar dat was niks voor de actieve Inbar. „Ik ben geen man die alleen maar achter z'n bureau kan zitten en declaraties tekenen. Ik deed in die periode ook nog program ma's, maar stiekum. Ik ging als een dief in de nacht de studio in en werkte dan in 't geniep aan een programma. Uiteindelijk viel dat natuurlijk niet te combineren. Ik ben toen als de donder weer pro gramma's gaan maken". Zesmaal naar Montreux' is niet zo maar wat. Nooit iets winnen is zeker zo opvallend. Zit Inbar daar niet mee? „Ik heb door het Nederlandse om roepbestel geleerd datje niet naar Montreux moet gaan om te win nen. Je zou je dan heel anders moeten gaan opstellen en uit een volkomen ander oogpunt een programma moeten gaan maken. In d*t land worden niet speciaal voor Montreux programma's gemaakt. Elk jaar breekt hier in januari de pleuris uit. Dan gaan de heren bij elkaar zitten en wordt vergaderd over de vraag welk programma dat jaar naar Montreux zal worden gestuurd. Welk programma er ook uitkomt, ze zijn nooit speciaal voor Mon treux gemaakt. In een land als Zweden gebeurt dat wél. Daar trekt men fikse bedragen voor zo'n programma uit". „Ik geef toe dat het natuurlijk stre lend is om elke keer te horen dat weer een programma van mij is uitgekozen, maar daar houdt het dan mee op. In Montreux hoop ik alleen maar dat we niet af- Politiek - Maar vorig jaar in Montreux was je na het bekendmaken van de uitslag nogal boos. „Was ik boos? Nou ja, het enige vervelende was dat wij bij de vijf besten zaten met „Een camera vertelt". Dat programma was door de jury heel goed ontvan gen. Dat wist ik. We zijn er ten slotte uitgeknikkerd vanwege een Oostblokland. Politiek speelt in Montreux altijd een belangrij ke id. Bij de prijzen moet een Oostblokland zitten, anders doen ze het jaar daarop niet meer mee". - Het is nu al de zesde maal dat er een programma van Ralph Inbar naar Montreux gaat. Waar val len ze toch steeds op? „Ik zou het echt niet weten. De normen voor Montreux zijn dui delijk. Hel niveau moet goed zijn. Het moet iets nieuws zijn, of het moet qua verhaal goed in elkaar zitten. Gelukkig zijn er dit jaar voor het eerst drie categorieën ingesteld. Dat is een aardige ver betering, maar nog lang niet ide aal. Ik vind datje de programma's ook zou moeten indelen naar budgetten en naar lengte. Alleen al het inhuren van een Bette Ralph Inbar: "Ik geloof dat het medium tv zich nog steeds aan het ontwikkelen is. Ik vind datje als tv-maker die ontwikkeling moet blijven volgen". Midler of Shirley MacLaine. Daar kan ik nooit tegenop". „In Montreux zie je produkties die helemaal op film zijn gezet, maar ook die met video zijn gemëakt. Je programma's die buiten zijn opgenomen en programma's die in de studio's tot stand zijn ge komen. Die zou je eigenlijk alle maal in aparte categorieën moe ten indeien. Dan krijg je een eer lijker afweging. Men heeft nu een stap in de goede richting gedaan. Humor, muziek en grensverleg gend. Dat is prima, want hoe kun je een heel mooi muzikaal pro gramma vergelijken met een heel goed humorprogramma?". - Je staat bekend als een tv-maker die graag nieuwe dingen doet. Iemand heeft ooit gezegd: Ralph Inbar is voortdurend bezig televi sie opnieuw uit te vinden. Na een lange stilte: „Ik geloof dat het medium tv zich nog steeds aan het ontwikkelen is. Ik vind dat je als tv-maker die ontwikke lingen moet blijven volgen. Zon der de basis uit het oog te verlie zen natuurlijk. Ik probeer dat te doen. In feite is dat bij ieder ander vak nodig. Als een vakman is geïnteresseerd in wat hij doet blijft hij de ontwikkelingen vol gen. Ik vind dat een tv-maker nieuwsgierig behoort te zijn. Net als een journalist". ideeën. Ik leer er ook van hoe je dingen niet moet doen. Eigenlijk kan alles mij op ideeën brengen. Zelfs het weerbericht". .Klopt. Je verzetten is zinloos. Je kunt het vergelijken met de op- komst van de auto. 't Gebeurt toch. Het is ook een goede zaak, zowel voor de kijkers als voor de tv-makers omdat er naar ik ten minste hoop, toch meer geld vrij komt. Je krijgt dus als tv-maker een groter scala van mogelijkhe den". „Programma's waarvoor ik probeer thuis te blijven zijn: The Muppet Show, de Alles-is-anders-show en „Op hun pik getrapt" van Koot en Bie. Die programma's brengen mii onbewust op veel nieuwe Problemen -Je hoort hier in Hilversum steeds vaker: het omroepbestel gaat zeer binnenkort op z'n gat. De zuilen zullen instorten. „Nou als het zo doorgaat komen er inderdaad grote problemen. Ten eerste moet bij de NOS orde op zaken worden gesteld. Daar loopt het momenteel gigantisch uit de klauwen, zowel wat faciliteiten betreft als programmatisch. Er is daar op 't ogenblik een soort anarchie aan de gang. 't Wordt per dag erger. Ik heb weieens de in druk dat programma's zo onge veer het laatste onderdeel is waar de heren bestuurders zich druk over maken. Er gebeuren in de studio's echt hele rare dingen. In elk land worden decors 's nachts opgebouwd. Hier niet. Studio X is zes dagen functioneel, maar daar gaan twee tot drie dagen af voor decorbouw. Dus zo'n studio is slechts twee of drie dagen daadwerkelijk te gebruiken voor opnamen. „Een ander voorbeeld. We heb ben twee grote studio's waar je om half zes 's middags uitmoet. Waarom? Omdat daar een om roeper of omroepster gaat zitten. Die neemt de hele studio een hele avond in beslag. Dan kun je zeg gen, je moet toch kunnen impro viseren, maar dat is al tien jaar zo. Improviseren is hier een vast on derdeel van je werk geworden. Ze hadden allang een kamertje kun nen inrichten voor de dames en heren omroepers. Laatst had ik driehonderd man op de stu- diovloer voor de laatste scène van een showprogramma. Iedereen wilde het werk afmaken, r moesten eruit voor een omroep ster die twee of drie keer per avond iets moet zeggen. Dat zijn Wantoestanden. En er is niemand die daar iets aan doet. Dat gaat straks echt volledig uit de hand lopen". - De TROS wordt vaak oppervlak kigheid verweten. „Ten onrechte. Tenminste als op pervlakkigheid betekent dat je probeert om zoveel mogelijk kij kers te bedienen. De TROS is toch de omroep die het grootste scala van programma's in het pakket heeft. We hebben naast een showbizz-quiz ook een se rieus kunstprogramma. Nee, de kritiek komt allemaal voort uit een soort kinnesinne. Het houdt ook verband met de beginperio de toen de TROS al een bepaald etiket kreeg opgeplakt. Gelukkig zijn we daar vanaf'. „Ik vind TROS ook geen scheld woord. Ik maak mijn program ma's naar mijn beste weten en kunnen. Ze zijn ook niet "Trosse- rig". Als ik bij een andere omroep zou werken, zou ik dezelfde pro gramma's maken. Men heeft het weieens over een typisch TROS- programma. Dan denk ik altijd: wat zijn dat dan voor program ma's?". „Voor mij zijn TROS-programma's alleen maar programma's die gemaakt worden door mensen in dienst van die omroep". V olksvermaker Ralph Inbar loopt al geruime tijd rond met het idee iets in de dra ma-sector te gaan doen. Wat kan men dan verwachten? „Dat weet ik nog niet precies. Het moet heel zorgvuldig gebeuren. Ik heb het al heel lang in m'n kop, maar ik ben een lafaard in dat soort zaken. Ik stel het steeds maar weer uit. Het jaar 1980, zo heb ik besloten, is het jaar waarin het dan maar eens moet gebeu ren. Ik wil mij naast het amuse ment een tijdje beproeven in een andere sector. Mijn baas vindt het ook een goed idee, dus dat is pret tig. Ik zal het amusement niet vaarwel zeggen. Ik wil alleen maar voorkomen dat later op mijn graf te lezen staat Hier rust Inbar, de grote volksverma ker". APELDOORN (GPD) - Op Het Loo zijn gisteren de eerste exempla ren van het boek 'Eskimo's, men sen zonder tijd' overhandigd aan prinses Margriet, mr. Pieter van Vollenhoven en de 71-jarige pater Frans van de Velde, die al 43 jaar tussen de Eskimo's in het hoge noorden van Canada woont. Het boek is het werk van dit drietal. De pater schreef over geschiede nis, gewoonte en gebruiken, het leven van vroeger en nu; de prin ses en haar man voegden er een reisverslag met hun eigen erva ringen aan toe, en een groot deel van de mooie kleurenfoto's komt uit de camera van laatstgenoem de. Deze uitgave van Van Holkema en Warendorf en Semper Agendo sluit aan bij de televisieserie, die de NCRV op zondagmiddagen uitzendt en waarvoor prinses Margriet het commentaar spreekt. Vorig voorjaar brachten zij en mr. Van Vollenhoven samen met een filmploeg een bezoek aan het Ca nadese poolgebied om daar vast te leggen wat binnen weinige ja ren onherroepelijk tot het verle den zal behoren. Gelogeerd werd bij een van de laatste Eskimofa milies die - zij het ook al niet meer zonder concessies - nog volharden in de oorspronkelijke leefwijzen. Het contact met deze familie Id- lout kwam tot stand via de doch ter Aleesak, een tolk, die het oude leefpatroon voor een modern be staan had ingeruild en die men bij een eerder bezoek aan Canada had ontmoet. Gisteren snoven Aleesak en haar man Sjors Eckalook op Het Loo de Hollandse lentelucht op; zij wa ren uitgenodigd om de feestelijke presentatie van het boek bij te wonen. Ook de baardige pater was voor deze gebeurtenis uit zijn missiegebied op het ijsdak van Canada overgekomen De Eskimogasten werd gisteren een autotocht door ons land aange boden en vandaag krijgen zij bij Cinecentrum in Hilversum alle afleveringen van de televisiefilm serie te zien. BEVERLY HILLS (UPI) - 'Pickfair', het landgoed met zijn 22 kamers dat werd gebouwd door wijlen Mary Pickford en Douglas Fairbanks senior, staat te koop. De vraagprijs is 10 miljoen dollar en een aantal liefdadige instellingen zal er van profiteren. Mary Pickford, in de begindagen van de film uitgeroepen tot Amerika's 'Sweetheart', is vorig jaar op 80-jarige leeftijd over leden. Zij woonde op 'Pickfair' met haar man Buddy Rogers, die op het terrein van het landgoed een nieuwe bungalow van 700.000 dollar voor zichzelf laat bouwen. Hij wilde niet alleen op 'Pickfair' blijven wonen omdat er teveel herinnert aan zijn huwelijk van 42 jaar met Mary Pickford. De opbrengst van de verkoop gaat naar de Mary-Pickford-stich- ting, een overkoepelende organisatie voor een aantal instellin gen op religieus, wetenschappelijk, opvoedkundig, maat schappelijk en letterkundig gebied. ADVERTENTIE 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Toeristische tips (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Uitzending van DS 70 (P.P.) 20.00 - Het gebrul van de leeuw, tv-film (NOS) 20.52 - Oten hoe zit het nou met Sien? (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Panoramiek (NOS) 22.40 - Studio Sport (NOS) 23.10 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.10 - Russisch I voor gevorderden, les 8 (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Bonaire (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON-KRO-RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Film van de Stichting De Emmabloem (NOS) 20.32 - Countdown (VOO) 21.10 - Mooi Nederland (VOO) 21.35 - Starsky Hutch, tv-serie (VOO) 22.25 - Info (VOO) 23.02 - Microprocessors II, 2e cyclus, les 9 (TELEAC) 23.37 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Reg. progr. NDR: 18.00 Aktrubr. 18.30 Akt. 18.45 Kleuterprogr. 18.55 Nirgendwo ist Poenichen, tv-serie. 19.25 Reg. magaz. 19.59 Progr.< Der Preis der Macht, tv-serie. 19.15 Akt. 19.45 Poppentheater). 20.00 .ïourn. 20.15 Ein Mann von Gestern, tv-film. 21.35 Amusem.progr. 21 45 Inform, progr. 22.30-23.00 Akt DUITSLAND II 18.20 Report. 19.00 Journ. 19.30 Weisses Haus, Hintereingang, tv-se rie. 20.15 Akt. magaz. 21.00 Akt. 21.20 Die Strassen von San Francisco, tv- serie. 22.05 Consumentenmagaz. 22.10 Report. 22.40 Dr. Katzenber- gers Badereise, tv-film. 0.1C DUITSLAND ID WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus Engels. 19.00 Natuurfilmserie. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Ge sprekken en ontmoetingen. 21.45 Akt. magaz. 22.00 Verkeerstips. 22.05 Der weite Himmel (The big sky), speelfilm. 24.00 Joum. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Alias Smith Jones, tv-serie. 19.17 In form. progr. 19.37 Meded. eh Mor gen. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Lotto-uitslagen. 20.20 Show- progr. 21 00 De blijde dag, tv-film. 22.00 Cult progr. 22.50-23.05 18.00-20.15 Zie NET 1. 20.15 Natuur film. 20.25 Voetbal. 22.15-23.05 Sportreport. De buitenlandrubriek van de NOS, Panoramiek. zal vanavond aandacht besteden aan de situatie in El Salvador en Costa RicaIn de Middenamerikaanse republiek El Salvador heersen al enkele maanden spanningen die het land op de rand van een burgeroorlog hebben gebracht. (Nederland 1,22.10 uur). In de teleinsie-actualiteitenrubriek Kenmerk van de IKON is vanavond een interview te zien met de Russische schrijver Wladi- mir Wojnowitsj over de problemen waarmee hij en collega schrij vers in de Sowjet Unie te kampen hebben. Voorts heeft Kenmerk een in memoriam voor aartsbisschop Romero van El Salvador die maandag werd vermoord. (Nederland 2,1925 uur.) Greet was net geboren toen ze in een kinderbeschermingstehuis terecht kwam omdat haar moeder ongehuwd was, moest werken en niet voor haar kon zorgen. Marion kwam als vijf jarig meisje in een tehuis omdat zij en haar zeven broers en zusjes ernstig werden verwaarloosd vader in de gevangen is, moeder kon de kinderen met aan). Ans zit vanaf haar geboorte in een tehuis omdat haar ouders niet in staat waren hun kind te verzorgen en op te voeden. Drie gevallen van meisjes die in kinderbeschermingstehuizen zitten of hebben gezeten. Over dip onderwerp gaat vanavond het feminis tisch televisieprogramma van de NOS Ot en hoe zit het nou met Sien'.'". Geen speciaal feministisch onderwerp, waarom dan in Ot en Sien. Ynske Rodenhuis, medewerkster van Ot en Sien: "Meisjes in km- derbeschermingstehuizen worden raak enorm onderdrukt; ze wor den traditioneel opgevoed omdat in de meeste huizen het traditioneel is. Ze worden klaargestoomd voorde huishoudschool en daarna het huwelijk". In het programma van vanavond zullen overigens meisjes aan het woord komen uit zeer traditionele kinderbeschermingstehuizen en minder traditionele, waar al met verschillende leefvormen geexpe- rimenteerd wordt. Ook zal het programma de gevolgen voor meisjes van het wonen in zo'n tehuis voor hun verdere leven belichten. (Nederland 1 ...Ot en hoe zit het nou met Sien,2055 uur. Vervolg op radio Hilversum 1,2220 uur) Walhalla - KRO. Vanavond 23.00 uur via Hilversum 3. Een van de toonaangevendste rockgroepen aan het eind van de jaren zeventig was Genesis. Een symfonische rockband die in 1969 begon als een songschrijverscolletief. In Walhalla een historisch overzicht van de band, die vrijwel geheel uiteengevallen is. Muziek van Jean Baptiste Lully - VARA. Donderdagochtend om 0920 uur via Hilversum 4 Op 4 WQWmbtf 1632 u'erd Lull\j in Florence geboren als zoon van een molenaar. Hij werd opgevoed door een Franciscaner monnik die hem onder meer leerde gitaar spelen. Zelf leerde hij viool spelen en verdiende met dit instrument de kost. Hierdoor kwam hij in contact met Lodewijk XIV, die hem een eigen orkest liet vormen. Hij maakte voornamelijk muziek en balletten voor het Franse hof. NCRV: 18.11 (S) Hier en nu. NOS: 19.30 (S) Langs de lijn, sport en mu ziek. 22.30 (S) Ot... en hoet zit 't nou met Sien? 23.02-24 00 (S) Met het oog op morgen. NCRV: 0 02 (S) Late da te. 2.02 (S) Nachtdienst. HILVERSUM II 18 00 (S) Vrge tijd, blije tgd. 18.30 R V.U De jaren 30-80 18.50 P.P. Uitz. CPN. 19.00 (S) De Rode Draad. 20 00 (S) Moderne muz. 21.00 Het zout in de pap. 21.30 (S) VAKA-Klas- siek: klass. pianomuz. 22.30 Nws. 22.40 Open School 23.25 (S) Muziek van deze eeuw. 23.55-24 00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade KRO 19.02 (S) Rauhfaser. 22 02 (S) Roek-tem pel. 23.02-24.00 (S) Walhalla DONDERDAG 27 MAART HILVERSUM I NCRV: 7 03 (S) Vandaagdonder dag. 9.03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont7 10.02 (S) Muziek bg de koffie. 12.03 (S) Het nuttigen van etenswaren it..ege (MO 1140 (S) Middagpauzedien t 13.03 (S) Hier en nu. 13.20 (S)NCRV-Globaal. 17 p2 (S) Rozegeur en prikkeldraad. HILVERSUM II (7.30. 8.00 en 8.30 Nws 9 00 Gymn. v d vtouw. 9.10 Waterst 9 15 Werk bank). 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Concertant 10 30 't Is histo risch. 10.50 Radiojourn. 1100 Schoolradio. 11.20 Aspecten 11 50 Regio-naai. provinciale inform. 11 56 R V U Energie in discussie (4) OVERHEIDSVOORL: 12 16 Uitz. voor de landbouw. AVRO 12 26 Meded. tb.v land- en tuinb 12.30 Nws. 12 36 Radiojourn 12 50 AVRO-tema. 13.00 Nws. 13 11 Eur.»- pa. 13.30 Yoga voor iedereen 13 37 l'er S.lldu 1.1 Beur- plein .1 1 1 00 'n Middagje AVRO 16.30 De Slag bg Nieuwspoort 17.24 Meded. 1730 Nws. 17.36 Radiojourn. 17.55 Rich ting. HILVERSUM III TROS: 7.02 (S) De Havermoutshow. 9.03 (S)Continu muziek. 11.03 (S) De Polderpopparadc. 12.03 (S) De Ne derlandstalige top tien 13 03 (S) 50 Pop of een envelop. 15.03 (S) TROS- Tood50. HILVERSUM IV VARA 7 00 Nws 7 02 (S) Groot en klein 9 00 Nws 9 02 De Franse opera 1925 1950 9.30 (S) Klass. muz. 10 25 (S)Ochtendconcert Omroeporkest met cello. 12.00 Nws. 12 02 (S) Lunchconcert. 13.05 Het zout in de pap 13 30 (S) Klass. pianomuz 14 i)0 Nws. 14 02 (S) Klass muz. 15.00 (S) Gilius Haagsche Hofje, klass muz 16 00 Het zout m de pap. 16.25 (S)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5