Veel militairen zitten met gewetensvragen g* eetgewoonten Slechte afleren door zelfonderzoek Gastarbeiders wonen ellendig C3SS3S32EB Tekort aan priesters niet nodig In Windesheim werd brouwhuis van monniken kerk voor de hervormden jubileumshow gewond Frankrijk- Nederland niet direct Jan Blaaser vlak voor op de tv DINSDAG 25 MAART 1980 Kerkelijk Sociale Arbeid Rotterdam: Van de 280.000 rooms-katholieke parochies in de wereld heeft, vol gens de Belgische kerksocioloog Kerkhofs, 40 procent geen pries ter om voor te gaan in de eucha ristie. In het zojuist verschenen nummer van het tijdschrift "Concilium" reageert de Nij meegse theoloog prof. Schille- beeckx daarop met te stellen dat een priestertekort helemaal niet nodig is. "Het is kerkelijk gezien een wantoestand dat catechisten, pastorale werkers en werksters, die in feite voorgaan in de ge meente en daar de gangmakers zijn, niet mogen voorgaan in de eucharistie. Een gemeente heeft een apostolisch recht op ambts dragers en op eucharistie". Schillebeeckx ziet in de alternatie ve ambtspraktijk van kritische groepen in heel de wereld een duidelijk verzet tegen de kerkor de. Volgens hem sluiten de alter natieve opvattingen van kritische gemeenten goed aan bij de offi ciële praktijk van de kerk in de eerste vijf eeuwen. Hun kritiek is vooral gericht op de praktijk en opvattingen zoals die na het con cilie van Trente (1562) in de Rooms-Katholieke Kerk ten aanzien van het ambt zijn ge groeid. In de eerste eeuwen was het onmogelijk, iemand in het ambt te stellen als geen gemeente hem had geroepen. Als dat toch gebeurde, was een dergelijke handeling, volgens het concilie van Chalcedon (541), van nul en generlei waarde. Schillebeeckx meent, gezien het al ternatieve gedrag over heel de wereld, dat de bestaande kerkor de haar geloofwaardigheid heeft verloren en nodig moet worden herzien. Voor veel gelovigen heeft ze geen overtuigingskracht meer en dus volgens de oud christelijke theologie ook geen kracht van wet meer. Beroepingen Hervormde Kerk: beroepen te Almen J. T. Jansen Schoonhoven Tjerkgaast (Fr.), te Stolwijk C. van den Bergh Rotterdam-Zuid; bedankt voor Kampen J. West- land Amersfoort. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Haarlem C. J. Ver hoeven Scnamegoutum (Fr.), naar Den Helder B. Schelhaas Culemborg naar Dokkum B. Terpstra Diever, naar Vianen W. Sienot Koudum. bedankt voor onder andere Katwijk aan Zee J. Knol Oldebroek. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: beroepen te Leiden en te Middelburg A. de Snoo Mussel. Christelijke Gereformeerde Ker ken: bedankt voor Naarden P. den Hartog Veenendaal. Gereformeerde Gemeenten: aan genomen naar Vlissingen H. Paul Rotterdam-Zuidwijk; bedankt voor Rotterdam-West en voor Amsterdam-centrum A. Hoo- gerland Krabbendijke. De stichting Kerkelijke Sociale Arbeid van de hervormde gemeenten in Rotterdam brengt in een "open brief' de slechte huisvesting van talloze buitenlanders onder de aan dacht van het gemeentebestuur. Dominee J. Visser en mr.A. Pieters, die de brief hebben ondertekend, willen de woningnood waaronder vele Nederlanders lijden zeker niet onderschatten, maar, schrijven zij in hun open brief, buitenlanders zijn extra kwets baar, gezien hun moeilijke positie in de Ne derlandse samenleving. Daarom is de stich ting Kerkelijke Sociale Arbeid ook ingegaan op een verzoek van het actiecomité "Pro Gastarbeiders" om in de Rotterdamse bin nenstad een aantal huizen, waar buitenlan ders wonen, te bezoeken. "Hun woonsituatie heeft ons beschaamd", al dus de brief. "De behuizing van buitenlan ders blijkt vaak onder de maat te zijn". De brief staaft dat met deze opsomming: te veel mensen in te kleine ruimten (waardoor jonge kinderen onvoldoende bewegingsvrijheid hebben), overlast van ongedierte, verhoogd brandgevaar, rotte vloeren door lekkages en onvoldoende ventilatie. Gevaar "Hierdoor wordt de lichamelijke en geestelijke gezondheid van deze mensen ernstig in ge vaar gebracht. Ook heerst er een allesover heersend gevoel van achtergesteld te worden bij andere groepen. Men voelt zich bedrogen en gemanipuleerd". De stichting Kerkelijke Sociale Arbeid meent dat de woonruimteverdeling in ons land een van de terreinen is waarop de tegenstellingen tussen rijk en arm, macht en onmacht nu het hevigst worden uitgevochten. In verband hiermee verwijst zij in haar brief aan het Rot terdamse college van burgemeester en wet houders naar de recente gewelddadigheden in Amsterdam, "die hun oorzaak vonden in de woningnood". „Het aannakken van de woningnood en de leegstand van woningen zal bij het toekomstige beleid voorrang moe ten krijgen" Krakers Acties van krakers mogen, naar het oordeel van de stichting, de aandacht voor de woning nood onder buitenlanders niet doen verslap pen. Voor de krakers tonen ds. Visser en mr. Pieters overigens wel begrip. „Zij hebben het lef om te protesteren tegen de leegstand Van woningen, die vaak het gevolg is van een vol strekt ontoelaatbaar gedrag van mensen die in hun eigen belang met woningen specule- Discussiestuk „geestelijke verzorging" Natuurlijk kan iedere militair die in gewetensnood verkeert een be roep doen op de wet Gewetensbe zwaren. Zo'n beslissing is echter zuiver persoonlijk en heeft nau welijks effect op een werkelijke bezinning op de achtergrond van de bezwaren .Bovendien wordt de schijn gewekt dat militairen die in dienst blijven geen gewetens- Overblijfselen van oud klooster worden nu gerestaureerd De hervormde kerk in Windesheim (Overijssel). Tot 1580 bierbrouwerij v groot klooster hadden. i de monniken die hier e Waar monniken van 1387 tot 1580 hun bier brouwden, ko men in het dorp Windesheim bij Zwolle sinds 1632 de her vormden bijeen voor hun we kelijkse eredienst. Het voor malige brouwhuis, dat na de Reformatie tot kerk werd ver heven en om zijn zeldzaam heid een ereplaats heeft op de vaderlandse monumenten lijst, wordt binnenkort gron dig gerestaureerd. In het Friese Gerkesklooster staat ook zo'n oude klooster brouwerij-kerk - eveneens hervormd - maar dat gebouw heeft weinig oorspronkelijks meer doordat bij een verla ging van de gevels de hele dakconstructie is verdwenen Toen in 1579 in Overijssel de Re formatie doorbrak, kwam er spoedig een eind aan het be staan van het klooster Win desheim. Het grootste gedeelte van de gebouwen werd afge broken. Enkele ruimten ble ven als veestal bewaard en van de voormalige brouwerij werd vijftig jaar later een hervormde kerk gemaakt, terwijl in het vroegere zieken huisje van het klooster de do minee onderdak kreeg. Windesheim gaat nu de verval len restanten van het eens zo vermaarde klooster - dat tot in het buitenland vertakkin gen had - herstellen. Vooral de kerk, die nog volop wordt ge bruikt, is hard aan restaura tie toe. De Congregatie van Windes heim heeft, in tegenstelling tot het klooster, de eeuwen door staan. Er zijn nog vrou wenkloosters overgebleven die weliswaar niet in juridi sche maar wel in geestelijke zin worden beschouwd als de erfgenamen van het oude Windesheim. De congregatie heeft grote belangstelling voor de restauratieplannen ge toond. Spijt Toen het brouwhuis in 1632 kerk werd, is het ingrijpend ver bouwd. Oorsvronkeliik had het gebouw iwee verdiepin gen met een zolder. Bij de ver bouwing werd de eerste ver dieping bij begane grond ge voegd. In 1822 droeg het bestuur van de Domeinen in Overijssel kerk en pastorie over aan het her vormde kerkbestuur. Tot dat jaar moest de provincie de overblijfselen van het klooster onderhouden. Bij de over dracht kregen de hervormden f 3000 voor het onderhoud in handen. Daarvan betaalden zij in 1824 een tweede ver bouwing, die zoveel van het oorspronkelijke gebouw te niet deed dat men er later spijt van kreeg. Boven het stucplafond van de kerk is echter de tweede ver dieping van de vroegere kloosterbrouwerij bewaard gebleven. Deze zaal zal na de restauratie als tentoonstel lingsruimte worden inge richt. Er komt daar, zoals de plannen nu zijn, een perma nente tentoonstelling over de zo belangrijke beweging van de Moderne Devotie en over de geschiedenis van het brouw- wezen hier te lande. Een histo rische werkgroep is opgericht om een en ander tijdig voor te bereiden. Hierin zitten onder anderen drs. R. van Dijk. een expert wat betreft de geschie denis van de Congregatie van Windesheim en conservator van de Titus Brandsma-col- lectie en drs. H. Geimaert, we tenschappelijk medewerker aan het Instituut voor Mid deleeuwse Geschiedenis aan de Katholieke Universiteit in Nijmegen. r. van Boomasecretaris van de restauratiecommissie: ,2o krijgt hier in Windesheim de samenwerking tussen katho liek en protestant op onver wachte en verrassende wijze gestalte". bezwaren hebben. Het is ons be kend dat een deel van de militai ren wel degelijk gewetensvragen stelt, vooral ten aanzien van de kernwapens". Dit! staat in een gezamenlijke uitga ve van het studie- en documenta tiecentrum van de protestantse geestelijke verzorging en het mi litair-pastorale centrum van de rooms-katholieke geestelijke verzorging bij de Nederlandse krijgsmacht. Het discussiestuk zal o.a. worden toegezonden aan alle dienst doende geestelijke verzorgers, de Raad van Kerken, het Humanis tisch Verbond en het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap. Vertrouwen De werkgroep "Geestelijke verzor ging - vredesvraagstukken", die het stuk heeft gemaakt, meent dat geestelijke verzorgers zich niet met het beleid van de over heid of van militaire autoriteiten mogen vereenzelvigen. „Juist terwille van hun vertrouwenspo sitie jegens de militairen hebben zij dezelfde vrijheid als hun col lega's in de burgersector". Van de verschillende doelstellin gen die men aan de krijgsmacht geeft kon de werkgroep er uit eindelijk maar één volledig ac cepteren: de "politioneel-inter- nationale". „Het ter beschikking stellen van militairen aan een vredesmacht van de Verenigde Naties zou in plaats van een min of meer vergeten neventaak tot dé taak van de krijgsmacht moe ten worden". „De Verenigde Naties zullen dan een machtscentrum moeten vormen dat werkelijk in staat is de vrede te beveiligen. Dat is ech ter een lange weg. Zolang dit nog niet is bereikt, moeten de naties zelf en hun bondgenootschappen daarvoor zo goed mogelijk blij ven zorgen, maar het is niet ver antwoord intussen met kernwa pens te dreigen" Ten aanzien van de geestelijke verzorging dringt de nota aan op meer contact tussen de verzor gers enerzijds en de kerken en het Humanistisch Verbond an derzijds. „Van deze zendende instanties hebben zij immers hun opdracht gekregen. In hun begeleiding van militairen zullen de geestelijke verzorgers de opvattingen en in zichten van die instanties moeten betrekken." AMSTERDAM (GPD) - De 500e voorstelling van Jan Blaasers one-manshow Bruinbrood is afgelast nadat Blaaser bij een repetitie was gevallen en daarbij beenletsel opliep. De voorstelling zou plaatsvinden in het Amsterdamse theater Carre, waar Blaaser nog nooit eerder in zijn eentje is opge treden. Tijdens diezelfde ge beurtenis zou zijn boek „Een muis in zee" ten doop worden gehouden. Blaaser is na het ongeluk opge nomen in het Amsterdamse Binnengasthuis, waar hij 1 Mmm'. K. vermoedelijk minstens twee weken zal moeten verblijven. rokkent mensen minder schade. Ik wil niet zeggen dat een goede dieetkuur (hij noemt in dit ver band de weight-watchers) scha delijk is, maar er zijn ook slechte kuren. Het nadeel van dieetkuren is dat je jezelf onder druk zet. Misschien gaan er wel een paar kilo's gewicht af, maar in feite kun je de situatie niet beheersen. De kans is dan ook groot dat de oude gewoonten terugko- De conclusie van zijn onderzoek vier jaar geleden luidt dat de re sultaten van gedragsverandering om te vermageren vergelijkbaar, maar niet beter zijn dan die van een goed dieet. En veel terugval- lers waren er heus ook. Moeite waard Teleurstellend? Goedhart „Nee, het bevestigt de literatuurgege vens met name uit Amerika. De gedragsprogramma's die tot nu toe worden gegeven zijn ook te recht bekritiseerd. Ze kunnen veel beter. Het is de moeite waard om daar aan te werken, aangezien de ervaring heeft geleerd dat deze manier om te vermageren het prettigst wordt ervaren". Binnen de universitaire vakgroep is men bezig om een nieuw programma op te stellen om mensen die kla gen over dikte te helpen. Maar eerst iets over het onderzoek. Er meldden zich zo'n zeshonderd vrouwen (slechts enkele man nen) tussen de 20 en 45 jaar, die allemaal problemen hadden met overtollig gewicht. Klachten over uiterlijk, over kortademigheid, rugpijn, last van vermoeidheid. Niemand zei te willen afslanken uit angst voor bijvoorbeeld hart- DEN HAAG (GPD) - „Elk pondje gaat door de mond", is een populair gezegde. Wie nooit last heeft (gehad) van overtol lig vet haalt misschien lachend de schouders op. Maar ben je te dik en geeft dat problemen dan raakt het je wellicht. Vermage ren is niet eenvoudig, een onderzoeker als drs. Ar nold Goedhart van de VU in Amsterdam kan daar over meepraten. Wie (veel) meer weegt dan de ge bruikelijke tabel toestaat, wordt door anderen wel eens geplaagd, al is het nog zo onschuldig be doeld. Of beklaagd, terwijl het best mogelijk is dat de persoon in kwestie zelf niet onder zijn-haar dikte lijdt. En niet magere men sen, maar „dikkerds" zijn meest al mikpunt van grappenmakerij, of erger spotternij. Overgewicht heeft een negatieve klank. Het wordt gekoppeld aan „minder gezond", ook aan „minder mooi". Dat komt omdat het modebeeld hoofdzakelijk bestaat uit slanke dennen die zich in perfect zitten de kleren licht en snel voortbe wegen. Te dikke mensen realiseren zich best - soms zelfs pijnlijk - dat hun overgewicht te maken kan heb ben met hun leef- en vooral voe dingsgewoonten. Hoewel zo'n 30 procent van hen er volgens we tenschappelijke literatuur aan mag twijfelen dat hun dikte een gevolg is van teveel eten en (oD drinken. Zij moeten namelijk haast onmenselijke inspannin gen doen om slank te worden en te blijven. Hun gewicht wordt daarom gezien als iets wat bij hen hoort en waar - ziekten uitgezon derd - niets tegên te doen is. De meeste mensen die boven hun gewicht zitten, kunnen in theorie wel afslanken. Velen proberen het serieus, al kost het vaak de Drs. Arnold Goedhart heeft als on derzoeker (methodoloog) in de Vakgroep Klinische Psychologie en Conflictuologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam ge werkt met mensen die wilden vermageren en die zich met hulp van de onderzoekers aan zelfon derzoek onderwierpen. Om - en dit was het doel - via gedragsve randering de oude voedingsge woonten af te leren. Gedragsverandering als basis van een vermageringsprogramma. Goedhart: „Het blijkt dat deze manier veel mensen veel meer aanspreekt dan een kuur. Als je er resultaat mee behaalt, geeft het ook meer bevrediging. Het be- je gaat eten en die later ook steeds weer controleert. Zolang je de oorzaak van een bepaalde prikkel niet hebt achterhaald moet je doorgaan met onderzoek. Bij voorbeeld opschrijven wat je lekker vindt. Probeer smaken op te roepen. Word je bewust van de consequenties van eten. De prik kel om te gaan eten kan heel ver schillend zijn. Sommigen doen het omdat ze zich niet prettig voelen. Anderen wanneer ze ont spannen zijn. Alleen al het zien van voedsel kan zeker ook aan leiding zijn om te gaan eten. Het is wel moeilijk om karakteristie ken te geven omdat het onder zoek op dit gebied veel te wensen over laat" Het Nederlandse balletechtpaar Alexandra Radius en Han Ebbelaar bladert met grote belang: telling m het eerste exemplaar van het fotoiboek 'Voorbijgegaan Fotograaf Sicco Kmgsma heeft het dansduo tijdens een pas de deux in beeld gebracht. Alexandra Radius en Han Ebbelaar. die beiden als solist verbonden zijn aan het Nationale Ballet, kregen het boek gisteren in Amsterdam aangeboden HILVERSUM Dc vriendschap pelijke voetbalwedstrijd Frank rijk - Nederland, die morgen in Parijs wordt gespeeld, zal niet rechtstreeks op de Nederlandse televisie worden uitgezonden. De NOS-radio verzorgt Vanaf half negen in het programma „Langs de Lijn" wel een rechtstreekse reportage. De NOS brengt later op de avond in het programma „Studio Sport (22 4(» uur 23 05 uur)een samen vatting van de wedstrijd op het scherm. grootste moeite. Er zijn ook men sen die het geen zier kan schelen dat ze dik zijn. Die zeggen dat ze met een laag vet op hun lijf ande ren op afstand houden en zo al het goede dat zij innerlijk bezitten in stand kunnen houden. Wie wil vermageren kan vele wegen bewandelen, maar ze leiden al lemaal naar dat ene: drastische verandering van eet- en drinkge woonten. De vermageringspro gramma's die in Nederland be kend zijn, lopen kwalitatief sterk uiteen, van zeer slecht (onge zond) tot goed. Maar hoe komt het nou dat zoveel mensen na een dieetkuur met goed resultaat na verloop van tijd terugvallen op hun oude leefgewoonten? Een antwoord is dat de sterke behoef te aan eten diepere oorzaken kan hebben dan men zelf veronder stelt. Om er achter te komen waardoor bepaald gedrag ont staat, zou je tenminste aan zelf onderzoek moeten doen alvorens een dieetkuur of ander vermage ringsprogramma te volgen. en vaatziekten. Van het totale aantal deelnemers bleef uitein delijk een groep van 120 over. Gemiddeld genomen over de hele groep viel men vier kilo af. .Eetgewoonten zijn hardnekkig", zegt Arnold Goedhart. „Het eten op zich is prettig, maar de nega tieve gevolgen komen altijd later. Bij zelfonderzoek gaat het er om datje de prikkel opspoort waarop

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 17