Oude en nieuwe muziek op oude instrumenten is moeite van beluisteren waard w HBQi 'Quod Libet'een goed geïnstrueerd kamerkoor r FILIBERKE GAAT TROUWEN I Wjy^ f MAANDAG 24 MAART 1980 Vrijdagavond iverd het Leidse- plein twee uur lang in? een stroomstoring ondergedom peldwaardoor niet alleen de bezongen lichtjes uitfloepten, maar ook de omliggende bio scopen en theaters in duister werden gehuld. Voor een bio scoop is dat helemaal cata strofaal, die draait nu een maal helemaal op „electra", maar in een schouwburg zou je, met een beetje boel impro visatie, misschien toch notj een eind kunnen komen. Kijk, als in de Stadsschouw burg toevallig het stuk .Plec tra" van Sophocles zou zijn opgevoerd, zouden bij een stroomstoring natuurlijk niet alleen het licht en de spots op het toneel zijn uitgevallen, maar ook de titel en de hoofd rolspeelster van het stuk, en dan zou er geen redden meer aan zijn geweest. Maar vrij dagavond werd .Moeder Courage" van Brecht opge voerd en je zou dus denken dat de acteurs en actrices als ze al hun courage even bij elkaar hadden geraapt, het stuk nog wel hadden kunnen uitspe len. Kaarsen Ik denk daaraan omdat tijdens de beruchte stroomstoring in New York, enkele jaren gele den, waarbij een groot deel van de stad niet twee uur maar (als ik mij goed herin ner) een hele dag zonder stroom zat waardoor honder den mensen, zo niet duizen den, voor de rest van hun le ven een interessante horor- story wisten te vertellen over hun ervaringen in een stamp volle lift tussen de 28e en 29e etage van een wolkenkrabber, ook de theaters plotseling zonder licht kwamen te zit ten. In enkele theaters heeft men het stuk toen, na een korte onder brekinguitgespeeld, waarbij de acteurs zich lieten bijlich ten met kaarsen. Die werden vastgehouden door inspecièn- ten en andere medewerkers die niet hoeften te acteren en die zich op strategische plaat sen aan de rand en in de hoe ken van het toneel opstelden met hun brandende kaars, terwijl in een geval de acteur of actrice die bezig was aan een monoloog, werd besche nen met behulp van een zak lantaarn, die werd bediend door iemand die tussen de coulissen stond, of wie weet wel op kousèvoeten meesloop over het toneel, achter de hoofdrolspelers aan, om hen steeds op de juiste momenten in het gezicht te schijnen. Daarbij was het natuurlijk de bedoeling dat de toeschou wers deze schaduw" in dit schimmenrijk als een quanti- té négligeable over het hoofd zagen zoals van de toeschou wers bij een Japans poppen spel verwacht wordt dat zij de mensen die de poppen hante ren en zichtbaar op het toneel staan, als niet-bestaand be schouwen. Solidariteit Toevallig bevond ik mij vrij dagavond in het gezelschap van Berend Boudewijn en Herman Kesselaar, de direc teur en adjunct-directeur van de Stadsschouwburgin het Griekse restaurant Sympo sion", waar nog wat details werden besproken van de voorstelling die Yannis Mar- kopoulos op 31 maart met zijn orkest in de Stadsschouwburg zal geven. Berend Boudewijn werd aan de telefoon geroe pen: stroomstoring! Wat te doen? Gewoon doorspelen!, ried ik aan, denkend aan de praktijk in New York. De mensen wor den dan wel op een kreupele Moeder Courage" getrak teerd,maar dat accepteren zij van ganser harte. Als ieder een in het duister wordt ge dompeld, ontstaat er een zo groot gevoel van solidariteit tussen acteurs en toeschou wers, dat zelfs de gebrekkigste voorstelling als een gezamen lijke overwinning op de ele menten zal worden be schouwd. De spelers in New York kregen, na afloop van hun kaarsenvoorstelling, een ovationeel applaus, zoals ze dat nog nooit eerder hadden meegemaakt! Brandwacht Maar ja. ik had natuurlijk makkelijk praten, als op sen- satie beluste buitenstaander. Kan ook een Nederlandse ac teur nog met zijn tekst uit de voeten, als het spotje waar aan hij gewend is geraakt, niet op het juiste ogenblik op de juiste plaats op hem is ge richt? Misschien wel. Maar absoluut zeker is, dat de twee verplichte brandwachten die elke avond op kosten van de schouwburg de boel in de ga ten houden, nooit en te nim mer zouden hebben goedge vonden dat een stuk of acht mensen met brandende kaar sen de wachten hadden be trokken op het podium, om de spelers bij te lichten. Als „Othello" wordt gespeeld,en Othello moet in het vijfde be drijf, tweede toneel, op voor schrift van Shakespeare met een brandende kaars de slaapkamer van Desdejnona binnenkomen (toneelaanwij zing: ,J)esdemona ligt op bed, in slaap- Othello komt op met een brandende kaars, hij doet de deur op slot")\ dan vereist de procedure dat er een uit voerige briefwisseling met de brandweer plaatsvindt, alvo rens toestemming tot zo'n brandgevaarlijke actie wordt gegeven. Of dan ook Shakespeare's to neelaanwijzing: ,fJago weer op, met een toorts", op het to neel kan worden gevolgd, is vandaag de dag geen beslis sing meer van de regisseur maar van de brandweer. Het was dus ondenkbeaar dat de brandwachten, al improvise rend, zouden toestaan dat zomaar een stelletje amateur- kaarsenvasthouders op het toneel mochten staan. Dus werden de toeschouwers, met recht op een volgende voor stelling, toch maar naar hy,is gestuurd... WASSENAAR - Het kamer koor "Quod libet" (letterlijk: "wat u maar wilt") zong gis teravond in de Dorpskerk. Ad de Groot voert de directie over dit goed en ook histo risch juist geïnstrueerde koortje, dat zich specialiseert in a cappella zang. Het pro gramma dateerde uit de vruchtbare tijd van renais sance en vroeg-barok, tien Nederlandse, Engelse en Ita liaanse meesters in produktie wedijverden en naar hartelust eikaars ideeën verwerkten. Die vocale muziek is, althans voor de besten onder hen, welluidend, sierlijk, be schaafd. Men wordt er, hoe dan ook, niet door geschokt. De niet zo gemakkelijke taak van de vertolkers is, die ei genschappen waar te maken, indien mogelijk: tot in de fi nesses. Ik moet zeggen, dat 'quod libet" daar tot op grote hoogte, kans toe zag, al was de kwaliteit toch wel verschil lend. Zo moet ik "Ave Chris- te" van Josquin prijzen, maar "Haec dies" (dit is de dag") van Byrd vond ik veel boeiender. Na de ernst ging het koor op de lichtere toer met twee lieve natuur-madri- galen over de lente (primave- ra) en dewind (zephiro). Mooie, knap doorwerkte stukken. Maar het allermooiste, ook wat betreft zegging, was naar mijn smaak, het leutige "Hark all ye lovely Saints" van Thomas Weelkes. Ad de groot en z'n koor hadden eer van hun cul turele activiteit. De organist van de Kievitkerk, Rijk Jansen, paste zich, de zang afwisseld, bij de stijl van dit uur aan. Hij speelde onder meer een vierdelig Magnificat (Lofzang van Maria instru mentaal) van de Hamburger (ongeveer 1650) Matthias Weckmann, een luchtig Ca- priccietto van de Zuid-Ne derlander De Macque en va riaties over een Ggillarde (van Dowland) door Sweelincks leerling (uit Halle) Samuel Scheidt. Hij gaf blijk van goed begrip en smaak voor regis- terkleuren. JOHAN VAN WOLFSWIN KEL LEIDEN - De blokfluiten-en sembles A en B, van Piet Kunst en het Haute-Blazers- ensemble "II corno storto" ("de kromme hoorn") gaven in de Lokhorstkerk zaterdag avond een druk bezochte K. en O.-uitvoering. Blokfluiten in familie-verband, hier en daar ook nog door spinet, contrabas, slagwerk, geassis teerd, vroegen om muziek uit de 16de en 17de eeuwen, toen die instrumenten, resp. com binaties in dagelijks gebruik De musicerende jonge i zijn vrijwel allen leerlingen of oud-leerlingen van Piet Kunst, de kunstenaar, die met grote historische kennis en veel enthousiasme onder wijst en leidt. Sommige mu zikanten studeren aan een conservatorium, zijn bijna klaar of zelfs al collega's van Piet Kunst. Wat dan ook, zij speelden technisch uitmun tend, een paar prominenten ook wel in solo-partijtjes. Het bleek dan, dat die instrumen ten niet zijn verouderd; ze scheppen een aparte sfeer, weliswaar van vroeger die ons niet vreemd en zelfs welkom is. Maar dan moet die muziek wel zo gaaf en natuurlijk klinken als hier, in deze er voor wel geschikte ruimte. Het enige wat ontbrak, was kaarsen-verlichting. Namen doen er niet veel toe. We hoorden werk van Praetorius (uit "Terpsichore"), Bonon- cini, Purcell, Albert de Klerk (vernieuwde klank in oude vormen). Ook Stategier en Badings leverden hun aan deel aan het programma, en bewezen, dat deze klanken en vormenwereld van alle tij den is. "II corno storto" deed z'n naam eer aan met het bespelen van kromhoorn-achtige instru menten. Niet alleen de krom hoorn zelf ook nauwe ver wanten als kortholt en cor- namusa, deden in dit kwartet mee. Merkwaardige klanken maakten ze, zeer geschikt voor oude volksdeuntjes, zo als we er verscheidene hoor den en bewonderden. Want de vier bliezen knap, echter zonder de oubolligheid van JOHAN VAN WOLFSWIN KEL -jLEIDEN, OEGSTGEEST - Concerten door amateurs plegen met de nodige welwillendheid besproken te worden, en met recht; er gelden nu eenmaal andere maatstaven voor musiceren-uit-liefhebberij dan voor muziek op een professioneel niveau. Voor het Leids Kamerorkest 'Bellitoni' dat zich gistermiddag tö in het Groene Kerkje in Oegstgeest liet horen was een extra grote dosis welwillendheid echter niet zó 1" noodzakelijk. Dit amateur-orkest heeft in de korte tijd van zijn be staan kans gezien een respectabel niveau te 'berei ken, ongetwijfeld niet in het minst dankzij de inspi rerende leiding van.zijn - eveneens amateur - diri- gent Peter Greve. Alle lof verdient het duidelijk met zorg samengestelde originele programma, waarin gelukkig met de mogelijkheden èn de begrenzingen van een amateurorkest rekenig was gehouden. ézore 1WEM V<X>KOMS VAPEtfUANlp ZOO OP-MÉ Z'> AU5 HU H£f WI5T OP /VUPS ÖÉMÉPAAL 51 lbÖ fcAtO- ADVISBÜK 'ARANOLD, U0AT HDBT llc IBHAND CjBI/EAJ DIE AULÊS AL HBBf \J£R&AS HEM MET IETS DAT H^t 2BKBR NIET fiEBPT: Ml ICS V De avonturen van Jommeke Pr zijn we, Jommeke! Zij gaat niet mee Maar dat drama leg ik onderweg i we! uit Laten we dadelijk FiHberke achter- volaen. I Ik heb naar de luchthaven I gebeld. FiHberke is met het h| vliegtuig vertrokken y* I Ja, hij is nu j I dank zij de wit bolhoed. Maar wij hebben ook ons deel van de bolhoed. Wij nemen het volgende vliegtuig. Kom!f~ g geraspte oude kaay. 40 R boter, l dl kofTieroom. SpliL' doneren. Klopde zout en peper en doe de- beboterde vuurvaste schaal. Leg hierop de eierdooiers Strooi er de geraspte kaas overheen. klontjes boter. PlaatiTde schotel ongeveer 15 mi nuten in een^OO gr. C plaats de schaal nog- Agenda Leidse bioscopen LUXOR: "Ten", da. 2.30,7.00en 9.15 uur, zo. 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "The man from the organisation", vr. en za. 11.45 uur. 18 ïr. CAMERA: "Mannen van staalda. 7.00 en 9.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Looking for mr. Goodbarvr. en za. 11.30 uur. 16.jr. LIDO 1: "Spetters' da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO2: "DieBlechtrommel'da 2 30en 8.00 uur, 16 ji LIDO 3: 'TIngorgoda. 7.00 en 9.15 uur ma., di., do. en vr. 2.30 uur. 16 u STUDIO: "La Luna da. 2.30 en 8.00 'Jungleboekza., zo. .45 i Kindermati en wo. 2.30 TRIANON: "Tess". da. 2.00 al. REX: "Mona", da. 2.30, 7.00 ei>9. zo. ook 4.45 uur ng: Heerlijk 11.30 uur. 18 jr. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur. Avond bezoekuur 18.30-19 30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur. Elisabethziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14,00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19,30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 i verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.15 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vbeg- verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bu het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). 12.15 Bood de Suite Rakastava van Sibelius de strijkers de gelegenheid hun kunnen te tonen, Strawinsky's voor 10 blazers en contrabas bewerkte Suite nr 1 liet de blazers aan hun trekken komen, en beide stukken kregen een uitvoering die het aanhoren zeer zeker waard was. Hetzelfde geldt voor Mozart's Hoorncon cert nr 3 in Es K.V.447, waarin Rutgervan Randwijck zich een verdienstelijk hoornist toonde, en de Suite op 3 van Janacek voor het gezamenliike orkest. De onvermijdelijke kleine oneffenheden buiten be schouwing gelaten, mag Bellitoni trots zijn op het bereikte resultaat dat nog aanzienlijk aan kwaliteit zou winnen wanneer men zich meer gaat toeleggen op frasering en dynamische verschillen, waardoor de muziek aan innerlijke spankracht zal winnen, MIES ALBARDA goed", Alphense bioscopen EURO 1: "Spetters", da. 1.45,6.3 uur, zo. 1.15. 4.00, 6.30 en 9.15 ui Nachtvoorstelling: "Spetters uur, 16 jr. EURO 2: Zelfde programma als in Euro 1 Nachtvoorstelling: "De laatste trein uit Katanga". za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Manhattan", du 1 45. 6.45 en 9.30 uur. zo. 4.15 6.45 en 9 30 uur, al Nachtvoorstelling: "Straight time", za 12.15 uur, 16 jr. EURO4: "MontyPythonslifeofBrian da. 2.00. 7.00 en 9.45 uur, za. en wo. niet om 2.00 uur, zo. 4.30, 7.00 en 9.45 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Schulmadchen Bioscoop Voorschoten GREENWAY "Dodende angels' dQudcLieuius 24 maart 1980 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Met een huurrijtuig reed een nog jonge monnik vóór eenige dagen van Wladikawkas naar Tiflis in Rusland. On derweg bemerkte de koetsier, dat de reiziger veel geld bij zich had. Hij sloeg daarop een zijweg in waar geene men- schen liepen en vermoordde zijn passagier om hem daar na te berooven. Een paar da gen later echter werd de moordenaar in hechtenis ge nomen, daar zijne groote ver teringen kwaad vermoeden hadden doen ontstaan. Men vond nog ongeveer duizend roebels in bankpapier bij hem. Na veel moeite bekende de man eindelijk en wees nu ook de plek aan, waar het lijk van zijn slachtoffer verborgen lag. In den gordel, dien de monnik om het lijf gebonden had, vond men nog 9.000 roe bels in bankpapier ingenaaid en bovendien eenige docu menten. waaruit bleek dat de gewaande kloosterbroeder heelemaal geen geestelijke was, maar niemand anders dan een agent van het revolu tionaire nihilistische comité, die in den Kaukasus eene ge wichtige zending te vervullen had. Zoo kwam een gevaar lijke nihilist op onverwachte wijze aan zijn einde. De gemeenteraad van Brussel heeft beslotendat de stad aan prinses Stéphanie een kanten sluier ter waarde van 25.000 fr. zal aanbieden als huwe- hjksgeschenk ter gelegenheid van hare echtvereeniging met den Oostenrijkschen kroon prins Rudolph. Vijftig jaar geleden: - In een circus te Birmingham is gisteren brand uitgebroken die met ontzaggelijke snelheid om zich heen greep. Met le vensgevaar wist een onver schrokken temmer acht leeu wen, die in een kooi waren opgesloten, te kaimeeren en te redden. De olifanten bleven betrekkelijk rustig. Een schoolnjder moest door de vlammen springen, waarbij zijn paard zware brandwon den opliep. Een jong meisje, dat poogde een stel gedres seerde ganzen te reddenwerd zwaar gewond. Tal van paarden, die hadden kunnen losbreken, werden in het stadspark weer opgevangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 23