AUTÜ yota vernieuwt „De Klepperdoos V Drie dingen André Rare broek Dictators Afghanistan Telefoon Kunst Verloren TIEN GEKE OOK MOOI Mannetje in de televisie Zomaar in de lucht Neefjes zijn niet gek samengesteld door Koos Post Ontwerper Pininfarina in het goud "Het Automobiel Cahier" nostalgisch maandblad ZATERDAG 22 MAART 1980 "De Klepnerdoos"oedoeld Wil je ook iets in "De Klepper voor jonge lezers, komt elke za- doos" kwijt? Schrijf dan i lerdng in deze krant. Medewer kers zijn Arneloes Bronsgeest, Henk de Kat, Marijke Kool en Jaco van Roon GEK, gek, wat is nou eigenlijk gek...? Tja, daar vraag je me wat. Wat vind jij nou gek? In Leiderdorp staat de Kastan- jelaanschool. Daar hebben ze alle kinderen ge vraagd wat zij gek vinden. Nou, dat verschilt nog al. Moet je maar eens lezen op deze bladzijde. Te gek, hè y V0 3. Dat ze veel s n erg veel Die mensen vind ik gek. Eugène, klas 6. André van Duin zingt zo gek en maakt een gék toneelstukje. En hij ziet ook altijd zo gek met zijn tong.En hij zingtzoharden gek. En als hij Nederland die heeft die bal van goud zingt dan heeft hij een gekke broek aan en een gek tsirl en gekke schoenen aan. Arnold. J<|as 2 Uitschelden Ik vind het gek, dat mensen in valide kinderen uitschelden. Saskia, klas 1. Regen en zon Dat regen en zon tegelijk kun nen komen, dat vind ik gek. Jan Bart v.d. Steen, klas 4. Vrijen Als er een meisje en een jon getje staan te vrijen. Want dan gaan wij besjes gooien en dan kan je lachen. Dit vind ik gek. Mieke Kluts, klas 3. Zoen Heel veel kinderen vinden het gek als een jongen en een meisje elkaar een zoen geven. Eigenlijk is het heel normaal. Linda Mojet, klas 5. Naaktstrand Heelal lk vind het gek, dat er aan het helal geen eind komt. Annemarie Nienhuis. Vrouwen Ik vind het gek, dat 1 buschauffeur kunnen zijn. Yvonne, klas 4. Lang haar Ik vind het gek« mannenberoep hebben, of als mannen lang haar hebben. Marleen, klas 6. Weet je wat ik gek vond, ik zag een meisje van ongeveer 20 jaar in Amsterdam. En die had een glimmende doek om haar middel en een hele rare broek aan en ze had zichzelf heel raar opgemaakt. Melissa, klas 3. Ik vind het gek, dat Hitier aan de macht gekomen is, en dat hij de Joden wilde uitmoor den. En dan heb je nog zo n figuur "Somoza", maar die is op het moment van de baan. (Hitler is er ook niet meer) - Ik vind alle dictators gekke tot zeer gekke mensen. Maarten, klas 5. Weet je wat ik gek vind: die Russen in Afghanistan. Robert-Jan, klas 5. Wat ik gek vind? Ik vind een telefoon gek, omdat je zomaar iemand kan bellen. Eddy, klas 5. Ik vind de moderne kunst wel gek, want soms lassen ze twee ijzeren staven aan elkaar en dat is dan kunst. Ilse, klas 6. Dit vind ik gek: Een kind ver liest zijn horloge. Het wordt voor straf naar bed gestuurd. Een ouder verliest zijn horlo ge en zegt: "och wat heb ik een pech"! Hans, klas 6. CcAyv Er waren eens tien geke. Op een dag liep er een gek voorbij met negen andere geke, had er een vierkant hooft met korte benen, ander met een lange arm, met een pukkel op zijn neus en 6 andere geke, die gingen met sun 10en naar een kleermaker. Ronald, klas 3. Gek.... Alles wat anders is is gek, Gek kan mooi zijn Iemand die niet goed bij z'n hoofd is, noemt men gek. Iets kan ook tè gek zijn, dan betekent het jofel, of zoiets. Het wo^rd gek kan ook stom betekenen of raar. Ik vind het ge}c als er een televisieprogramma in Drente wordt uitgezonden en toch in Leiderdorp ook op de televisie kan komen. Vroeger dacht ik altijd dat er een mannetje in de televisie zat. Jacqueline, klas 4. Ik vind een vliegtuig gek. Omdat je zomaar in de lucht hangt en overal heel snel naar toe kan. Saskia, klas 5. GEKKE GEZEGDES Alle gekheid op een stokje met iemand de gek steken iemand voor gek zetten voor gek spelen werken als gekken al te goed is buurmans gek elke gek heeft een gebrek hij is wel goed, maar niet gek! tè gek! iemand voor de gek houden wat de gek er voor geeft ik zoek me gek ik ben gek op jou! voor gek staan gekken en dwazen schrijven hun namen op deuren en glazen jongensgek meisjesgek ■4mly Kg»* Vijftig jaar Pininfarina. Velen zal het niets zeggen. Niet ie dereen stelt immers belang in au to's. Voor de liefhebbers echter is die naam een begrip. De ontwer per van vele fraai ogende auto mobielen. Ter gelegenheid van dat gouden ju bileum hebben de scheppende krachten in deze Turijnse ont- werpfabriek extra hun best ge daan. De vruchten van hun crea tief denkwerk kon men kortgele den op de autosalon van Genève bewonderen: een Ferrari Mon dial 8 en een Lancia Montecarlo. Weer juweeltjes van ontwerpkunst. Want het werk van de Turijnse meesters kan men soms in de ca tegorie "kunst" onderbrengen. Niet voor niets kan men de Cisi- taliacoupé-in 1947 door Battista Farina zelf ontworpen - vandaag de dag nog zien in het Newyorkse. museum van moderne kunst. Zó toonaangevend was dit model. Battista Farina (Pinin voor zijn vrienden, vandaar de merknaam Pininfarina) begon in 1930 met een handjevol personeel. Die kon den per jaar slechts een vijftigtal auto's de deur uitkrijgen. Maar die wagens waren zo knap gecon strueerd dat Farina snel naam i maakte. Hij had dan ook geen ge brek aan werk. maar het bouwen van eenlingen bleef wel een exclu sief klusje. Aardig doch kostbaar Zijn grote slag sloeg Farina in de jaren vijftig toen Nash in Ameri ka een serie auto's volgens zijn ontwerp bouwde en andere mer ken dat voorbeeld gingen volgen: FerrariLancia, Fiat en Peugeot. Pinin zelf is in 1966 overleden maar een zoon en'schoonzoon hebben zijn bedrijf met stijgend succes voortgezet. De zaken zijn in feite alsmaar beter gegaan. Daarbij zijn "terloops" ook nog belangrij ke zaken ontwikkeldZo bouwde de Turijnse ontwerpfabriek in 1972 de eerste windtunnel ter we reld. Nu - na een halve eeuw - zullen er ongetwijfeld nog velen zijn die nooit van Pininfarina hebben gehoord. Maar vrijwel iedereen heeft wel eens een produkt van het denkvermogen van de Turijnse "fabriek" gezien. In de loop der jaren zijn er zeker twintig mil joen wagens, gebouwd volgens daar getekende lijnen, op de weg verschenen.... i de produkten, waarmee Fininfarina zijn goueden feest in Genève Toyota-importeur Louwman en Parqui verhuist in de loop van dit jaar van Leidschen- dam naar Raamsdonkveer. Het ziet er naar uit dat het be drijf in Brabant niet alleen in een nieuwe woning begint maar ook met een vrijwel ge heel vernieuwde modellen- reeks. Want de Japanse fa briek is driftig aan het revise ren of hoe men het ook maar wil noemen. Nagenoeg alle modellen krijgen een grondige beurt. Zowel wat vormgeving als techniek betreft wordt er het nodige aan veranderd. Soms zelfs zo grondig dat er van nieuwe wagens kan worden gespro ken. Waarom eigenlijk? Toyota zelf zegt: "Om te vol doen aan de eisen van de jaren tachtig". Die kennen we in middels maar al te goed: zui niger, schoner en veiliger. En als-het-effe-kan ook nog comfortabeler. Maar het is natuurlijk ook de bedoeling de modellen een wat meer Europese aanblik te bezorgen. De tijd van de hoge Japanse ruggetjes lijkt defini tief voorbij. Het ene na het andere oosterse merk heeft dat traditionele model afge zworen en is overgestapt naar een vormgeving die past in de smaak van Tiet heden daagse autorijdende publiek in deze contreien. Het zou mooi zijn als men dat alles ook nog voor minder geld zou kunnen krijgen. De autofabrieken proberen het wel, maar daar heb ik geen hoge pet van op. De autoprij- zen zijn de laatste jaren sterk gestegen en ik zie geen reden om aan te nemen dat daar nu ineens een einde aan zal ko- Met uitzondering van de Ja panners wellicht omdat de yen de laatste tijd zo sterk in waarde is gedaald. Tientallen procenten, waardoor de Ja panse merken in de export landen in een uiterst gunstige positie terecht zijn gekomen. Zo voordelig zelfs dat dejandere auto-industrieën al dreigend de vinger hebben opgesto ken. Als de Japanners niet be reid zijn zelf wat te-doen aan het enorme verschil dat er gaapt tussen het aantal wa gens dat de Japanners expor teren en het handjevol auto's dat zij importeren kunnen zij wel eens te maken krijgen met beperkende maatregelen in die andere landen. Dat zou natuurlijk ook van in vloed kunnen zijn op de wa- genstroom die Toyota nu in deze richting laat vloeien. En die binnenkort zal bestaan uit een drastisch gerestaureerde modellenreeks. Het begon met de Tercel, de eerste voorwielaandrijver van Toyota. Toen volgde de "nieuwe generatie Corolla's de gewijzigde Carina en de Crown met dieselmotor. Daar is nu weer het nodige bijge komen. In de eerste plaats nieuwe va rianten van de Corolla Lift- back en Coupé, welke nu ook leverbaar zijn geworden met drie verschillende 1,6 liter mo toren. Tot nu toe was de ge hele Corolla-serie uitgerust met 1,3 liter motoren. Daarnaast hebben ook de Celi- ca ST Coupé en Liftback vele detailwijzigingen ondergaan. Maar - zoals gezegd - dat waren varianten. Het enig echte nieuwe, dat ik bij de introduc tie op het circuit van Zand- voort tegenkwam, was de Crown Super Saloon. Een in derdaad imposant vlagge- schip van de Toyota-vloot. Zeer ruim, zeer comfortabel, zeer luxueus uitgerust en met een berg elektronica aan boord. Deze elektronica regelt niet al leen de brandstofinjectie Toyota s Crown 2.8 Super Saloon (vanuit zeven punten wordt informatie naar de centrale computer gestuurd, waar door een schier ideale meng- verhouding van brandstof en lucht wordt verkregen), maar ook bijvoorbeeld de stuurbe krachtiging. Die wordt bij een bepaalde snelheid uitgescha keld waardoor de besturing niet té licht en ongevoelig wordt. Verder werd de elektronica in huis gehaald om het onder houd te vereenvoudigen, het benzineverbruik te verlagen en de prestaties te verhogen. De elektronica is hard op weg de autowereld te veroveren. Het is niet nieuw, maar het geeft steeds een prettige per fectie aan een wagen. Maar het heelt wel gevolgen voor de p~qs. Het zal dan ook nog wel enige tijd duren voor men de gemakken en het ple zier van deze elektronische foefjes ook in wat meer alle daagse auto's zal tegenko- Want met zulke afmetingen, zo'n ruime en zo'n 2.8 liter motor (145 pk- top 195 km per uur) kan men deze Super Sa loon moeilijk een alledaagse auto noemen. Trouwens, een prijs van 33 mille is voor de meeste mensen ook verre van "alledaags". Kortgeleden heb ik beschuit met muisjes gegeten tussen de vele bejaarde "bewoners" van het Nationaal Automuseum in Leid- schendam. Men trekke geen verkeerde conclusie: dat was n i e t ter gelegen heid van een blijde gebeurtenis in het gezin van directeur Evert Louwman. Trouwens, dan zou deze geboortelekkernij waarschijnlqk niet zo rijkelijk met champagne zijn overgoten. De talrijke genodigden uit uitgevers- en autowereldjes stonden zij aan zij met het glas in de hand. Evert Louwman zelf genoot niet van het sprankelende vocht. Hy kan er ook niet elke keer bij zijn als er mensen zijn die "zijn" automuseum als passende entourage voor een of andere gebeur tenis ontdekken. En het moet worden gezegd, de vele daar verzamelde antieke auto's vormden een uiterst passend décor voor de geboorte van een nieuw tijdschrift dat geheel is gewijd aan de nostalgie in de auto wereld. Zoals het persbericht zegt "Dat is gewijd aan alle antie ke, klassieke en semi-klassieke automobielen vanaf het allerpril ste begin tot eind jaren zestig". "Het Automobiel Cahier" richt zich derhalve tot de vele vaderlan ders die zich aangetrokken voelen tot de karretjes van vader, grootvader en de familieleden nog verder terug. Per speciale koerier-uiteraard een klassieke jongen-met-snor-en- stofbril in een klassieke kar - werd het eerste nummer in Leid- schendam afgeleverd aan een autopionier als Piet OlvslaRcr. En die reikte het met een passend toespraakje - waarin natuurlijk vele beroemde namen uit het autoverleden vielen - uit aan de eerste abonnee. Zoals te doen gebruikelijk moesten nog diverse anderen wat zeg gen. Maar het meeste werd toch "gezegd" door de fraai uitziende eersteling. Hoofdredacteur van het blad is Lenn Bal die zich volgens het colofon heeft verzekerd van de hulp van een legertje ter zake zeer kundige medewerkers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 29