Vooral de cameraman heeft het verpest müiiu MiniMd! Ctaüy) 11 11 ZATERDAG 22 MAART 1030 PAGINA 21 De Thomas Mann-Iiefliebbers zul len reikhalzend hebben uitgeke ken naar de Duitse serie „Bud- denbrooks", die de KRO nu al en kele weken op dinsdagavond via Nederland 2 uitzendt. Groot was de teleurstelling voor velen, toen de reeks saai, droog en slaapver wekkend bleek te zijn (het kijkcij fer is niettemin 7,2 en de waarde ring 7,1). Een veelgehoorde klacht is dat de karakters niet goed uit de verf komen en dat het verhaal niet „loopt". Onze oosterburen waren desalniet temin razend enthousiast over de verrichtingen van regisseur Peter IVirth. Onder de indruk, en te recht, waren de Duitsers vooral over de aankleding van de reeks. Kosten noch moeite zijn ge spaard. Maar liefst elf miljoen mark gooiden de producenten er tegenaan. Het meest geschrokken van het resultaat van de verfil ming van Mann's eerste boek zijn de acteurs (op Volker Kraeft, die de rol van Thomas Buddenbrook speelt, na) die de familie Budden brook hebben uitgebeeld. Vooral hoofdrolspeelster Reinhild Solf (Tony Buddenbrook) heeft geen goed woord voor de verrich tingen van de regisseur en met name de cameraman, over. „Die cameraman zou vijf jaar moeten worden opgesloten. Hij heeft dit prachtige boek van Thomas Mann regelrecht verkracht", zegt Reinhild Solf op de vraag wat ze zelf van de beelden van de op komst en het verval van de Lu- beckse koopmansfamilie vindt. Het is druk in Wenen, waar Reinhild Solf voor vijf maanden woont omdat haar man, de Oosten rijkse toneelregisseur Hollmann, een grote to- neelproduktie moet doen. Het grote huis, dat Reinhild Solf samen met man en twee kinderen bewoont, is gehuurd en ligt aan een kanaal aan de rand van de stad. Eigenlijk wilde ze het inter view niet laten doorgaan, omdat enkele niersteen- aanvallen haar de nacht daarvoor hebben uitgeput. Maar omdat we voor haar helemaal naar Wenen zijn gereisd, doet ze het toch maar. En dat terwijl ze alle journalisten onder de noemer cultuur-maffia brengt. Reinhild Solf heeft haar verhaal over Buddenbrooks al aan veel journalisten verteld. Vooral Duitse. Geen enkele heeft echter haar kritiek gepubliceerd. Slecht voor de kijkers vonden de heren omroep-journalisten. Het publiek vond het toch mooi, nietwaar? „Toen ik de eerste aflevering op te levisie had gezien, kreeg ik de neiging om uit het raam te sprin gen. Zo verschrikkelijk vond ik het. Vooral de cameraman heeft het verpest. Hij heeft iedereen op de meest onpersoonlijke manier gefilmd. Geen enkele close-up komt er in de 660 minuten voor en dat terwijl dat zo verschrikkelijk belangrijk is voor televisie. Als ik niet had meegespeeld, zou Ik de eerste aflevering niet eens heb ben afgezien. Laat staan de overi ge delen. Nu moet ik helaas wel". „Wat mij betreft kan de cameraman voor vijf jaar in een donkere cel worden gestopt. Ik heb mezelf duizend procent gegeven voor die rol. Op het scherm zie ik daar van maar zestig procent terug. Ik vind het een vreselijke verspil ling. Goed, ik had al een vermoe den dat de serie niet zo'n succes zou worden. Thomas Mann is nu eenmaal niet te verfilmen. Je kan het alleen maar proberen. Maar wat er nu is uitgekomen, slaat werkelijk alles. Dat had ik echt niet verwacht. Te meer omdat zowel de regisseur als de came raman zeer goed bekend staan in Duitsland en inderdaad ook heel mooie dingen hebben gemaakt. De regisseur heeft zich te veel op de cameraman verlaten. Ik heb hem dat gezegd, maar hij verde digde zich door te zeggen dat juist de vele shots van mooie lokaties sfeer scheppen. Dat daardoor de karakters liefdeloos zijn behan deld, schijnt hij niet zo erg te vin den". Boos Reinhild Solf wordt echt boos als ze aan de verfilming terugdenkt. „Ik heb de rol genomen omdat ik er door wilde bereiken dat meer mensen de boeken van Thomas Mann zouden gaan lezen. Ik was aanvankelijk zeer vereerd dat ik de rol van Tony kreeg toebe deeld. Het is tenslotte de belang rijkste rol. Zij is de vleesgewor den opkomst en de personificatie van het verval van de Budden brooks. Ik heb me een jaar op de rol voorbereid. Tot in de kleinste details. Vooral het uitbeelden van de jonge Tony was een zware taak. Om in je gezicht de ellende die ze had meegemaakt tot uit drukking te brengen". „Des te zuurder is het wanneer later blijkt dat daar niets van over is gebleven. We hebben de stem men later in de studio ingespro ken. Dat gebeurt voor een groot bioscoopscherm. Toen was ik nog enthousiast. Het zag er heel goed uit, maar op zo'n klein tv- schermpje tyleef er niets van n toeleggen, 'i'lopig haar buik vol. Daar komt nog bij dat het voor een toneel-acti ie Duitsland niet gemakkelijk i: tv-rol te bemachtigen. „Je hebt in dit land allemaal kliekjes; een to neelkliekje. een tv-kliekje, een opera-kliekje en noem maar op. Iedereen is jaloers op elkaar. Dus wanneer een toneel-actrice een tv-rol wil, dan worden er meters hoge muren rond dat groepje op getrokken en kan je het verder wel vergeten" „Dit hele systeem wordt door de Duitse radio- en televisie-pers nog eens ondersteund. Trou wens, het zijn allemaal een stel letje gangsters, je reinste maffia. In de nazi-tijd had je in Duitsland een zogenoemde „Reichs-Kultur- Kammer". Daar werd bepaald wat er wel en niet mocht worden gespeeld. De journalisten die zich momenteel in Duitsland met tv en toneel bezighouden, zijn net zo bezig. Zij maken in feite uit wat er wordt gespeeld. Als het een stuk is dat een beetje anders is en niet in hun straatje ligt, dan maken ze het en bloc af'. „Ook de zogenaamde Duitse linkse pers. Die legt het toneel een cen suur op. Het zijn mensen die schermen met hun links-zijn, terwijl ze in de grond van hun hart fascistoïde zijn. Ze gebrui ken hun links-zijn als alibi en la ten geen ruimte voor andere cul tuuringangen. Dat is heel bitter. En dat jij hier nu als journalist zit, heb je alleen maar te danken aan het feit dat ik me verplicht voel tegenover het publiek om inter views te geven. Bovendien hoop ik erop dat jij wel zult schrijven wat ik zeg en niet de boel ver draait. Een journalist uit Ham burg presteerde het zelfs te schrijven dat ik had zitten huilen van ontroering toen ik de eerste Scène uit de Duitse tv-serie "Buddenbrooks" zoals die komende dinsdag is te zien: Tony haalt haar broer Christian af van het station voor een groot feest van de firma Buddenbrook, die 100 jaar bestaat. Tijdens het feest bereikt hem een slechte tijding. aflevering had gezien. Ik bedoel Reinhild Solf is in de DDR geboren en opgegroeid. Op haar negen tiende, enkele weken voordat in 1961 de beruchte muur in Berlijn was voltooid, vluchtte ze naar het Westen. „Ik ben niet zoals veel Duitsers naar het Westen gegaan om van de kapitalistische rijk dom te genieten. Ik geloofde echt in het communisme. Ik ben weg gegaan omdat ik geen plaats op de universiteit kon krijgen om chemie te studeren. Tot twee keer toe ben ik afgewezen. Ondertus sen werkte ik in een suikerfa briek, waar ik de controle had over de vorm van de suikerklon tjes. Een niet erg boeiende baan dus". „Toen ze mij voor de tweede keer afwezerf, zei mijn vader dat ik het maar met cultuur moest probe ren. Alles beter dan suikerklon- Marx nog, rden tjes. Ik heb toen gesolliciteerd bij de theaterschool van Leipzig. Ze wilden me wel hebben, maar ik moest eerst nog twee jaar in de industriële produktie werkzaam zijn. Kijk, ik wilde echt niet weg uit de DDR. Mijn ouders waren zo belangrijk voor me, dat ik alleen r hen al zou blijven. Ik geloof- doe dat trouwens in Oost-Duitsland orden zijn idealen met voeten getreden". „In die jaren, eind vijftig, werd de onderdrukking steeds heviger. De mensen gingen steeds zachter praten. Vrijwel alle jongelui stonden voortdurend met één been in de gevangenis. Alleen omdat ze jong waren. Toen op een gegeven moment mijn 75-jarige vader werd gearresteerd, was voor mij de maat vol. Toen wist ik dat elk offer dat aan de staat werd gebracht er één te veel was. Dat kon ik niet meer met mijn gewe ten in overeenstemming bren gen. Ik heb mijn koffer gepakt en ben met de tram naar het Westen gereden. Dat kon toen nog". Ondanks het feit dat ik de chemie in wilde, is daar nooit meer iets van gekomen. Min of meer als grap solliciteerde ik bij de Ber- lijnse theaterschool, in Duitsland de meest beroemde. Van de 600 aanmeldingen die ze jaarlijks krijgen, worden er tien aange nomen. Tot mijn eigen grote ver bazing was ik er daar één van. Ik heb vreselijk veel geluk gehad Al na anderhalf jaar school kreeg ik werk bij het Schillertheater. Voor Duitse toneelspelers en -speel sters het toneel-Mekka. Ik ben daar acht jaar geweest en het zijn denk ik de meest belangrijke ja ren uit myn leven geweest". Afkeer De nu 38-jarige Reinhild Solf heeft, ondanks het feit dat ze geboren Duitse is, een afkeer van vrijwel alles dat met Duitsland heeft te maken. Derhalve woont ze in Zwitserland. Volgens haar het enige land ter wereld waar je niet bang voor uniformen hoeft te zijn. Bovendien heeft dit land zich niet met de Tweede Wereld oorlog berqoeid. Die laatste oor log heeft veel indruk op haar ge maakt en laat haar niet los. „Als ik in Duitsland over straat loop, dan denk ik bij het zien van mannen boven de zestig onwille keurig: zo, hoeveel joden heb jij vergast? Wat ik de Duitsers zo kwalijk neem, is dat ze zeggen: ach, het is nu eenmaal gebeurd, laten we het verder maar verge ten. Maar dat gaat zo maar nietJe kan zes miljoen mensen die in koelen bloede zijn afgemaakt niet uitwissen en vergeten" „Momenteel loopt in Duitsland een proces tegen een burgemeester van een klein dorp, die verant woordelijk blijkt te zijn geweest voor de deportatie van duizenden Franse joodse kinderen naar concentratiekampen. De bewo ners uit dat dorp vonden dat niet zo erg. De man was jarenlang een goed burgervader geweest en die deportaties, ach, die waren al zo lang geleden. Als ik zoiets lees, kan ik wel kotsen" „En dan die politie in Duitsland. Ik ben echt bang voor ze. Ze pakken de misdaad op zo'n bikkelharde, niets ontziende manier aan, dat het eng is. In Bazel, waar we wo nen omdat mijn man daar thea terdirecteur is, heb ik die angst helemaal niet. Waarschijnlijk komt dat voort uit het feit dat de mensen zo heel anders zijn. Ie dereen die in het leger zit, vrij willig of dienstplichtig, ze heb ben allemaal hun wapens ge woon thuis. Die nemen ze na een oefening mee en zetten ze in de kelderkast, naast de stofzuiger. En het komt nauwelijks voor dat mensen iets slechts met die wa pens doen. Stel je voor dat ze dit systeem in Duitsland hebben, dan zou de hel losbarsten. Kijk. en daarom wil ik alleen maar in Zwitserland wonen". „Toen ik nog aan de andere kant van de muur woonde, heb ik me nooit gerealiseerd wat mijn land genoten in de Tweede Wereld oorlog hebben gedaan. In Polen, waar we ook voor Buddenbrooks hebben gefilmd, bleek dat pas. We filmden ergens op het platte land en een bewoner hoorde weer Duits en kreeg prompt een zenu winzinking. Zo haatte die man de Duitsers. En wetende wat ze in Polen hebben uitgevreten, kan ik hem geen ongelijk geven". Betere actrice Reinhild Solf beschouwt zichzelf duidelijk als een van de betere ac trices die geen rolletje hoeft te ac cepteren, omdat ze bekend wil blijven. Ze stelt hoge eisen voor dat ze eenmaal met een rol in stemt. De afgelopen weken heeft ze zes aanbiedingen van de hand gewezen, omdat de draaiboeken haar te min waren. „Ik heb geen zin om in een serie als Tatort, waarvoor ik werk kreeg aange boden, een of andere flut-rol te spelen. Daar leen ik me niet voor. Net zo goed als ik rollen in lu Ir reactionaire toneelstukken van de hand wijs. Daar sta ik niet ach ter en dan hoeft het voor mij niet Daar ben ik heel principieel „Dat ik actrice ben geworden, komt voor een belangrijk deel voort uit het feit dat ik vrij wil zijn. Wel, als je vrijheid dan bestaat uit het doen van concessies, dan kan ik net zo goed wat anders gaan doen. Van de tien aanbiedingen die je krijgt, kan je er negen wel vergeten. Laatst vroegen ze me voor een echt mooie rol, die ik graag had willen doen. Ze wilden alleen wel dat ik een naaktscène zou spelen. Nu heb ik niets tegen naakt, maar het moet wel een duidelijke functie hebben". ,Het ging deze regisseur slechts om het effect van een paar blote bor sten. Twee avonden heeft hy ge tracht me te overreden, maar ik vond het onzin en heb het dus maar niet gedaan. Je hebt in Duitsland veel zogenoemde „beambten-regisseurs" Dat zijn mensen die een keer met iets suc ces hebben gehad en immer het zelfde zijn blijven doen Wel. een paar blote borsten en billen doen het altijd goed, dus die kerels blijven daar maar gebruik van maken om het publiek te trek ken. Maar dat is niet alleen by het naaktgebeuren zo. Een regisseur als Wirth mag na Buddenbrooks vast en zeker het volgende boek van Thomas Mann verfilmen Het is een slecht systeem. Dergelyke klerk-achtige regisseurs verlie zen hun creativiteit". Toekomst Wat Reinhild Solf in de toekomst gaatdoen,isn<»gzeeionaekei De aanbiedingen komen wel binnen, maar kunnen haar goedkeuring niet wegdragen. Hoe dat komt, weet ze met. Het is afwachten geblazen. Ze wijdt het gebrek aan goede rollen niet aan slechte re gisseurs, zoals bijvoorbeeld Sig- fried Lowitz (Der Alte) doet. „Er zyn in Duitsland nog genoeg goede regisseurs. Een man als Fassbindcr bijvoorbeeld. Lowitz zegt dat alleen maar omdat hy geen toneelrol meer durft aan te pakken. Hij wil geen risico s ne men op zyn oude dag. terwijl dat vooi een acteui zo belangrijk is Lowitz blijft nu t? lang op de i het slechte zaak vind ikdat. Hyz eigenlijk maar helemaal moeten stoppen Ec

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21